Mivel már megkaptuk, hogy az Új MÁV Blog egy panaszblog, ezért örömmel jelenítjük meg Á. még júniusban írt levelét.
Pünkösdhétfőn a MÁV megint nem volt a helyzet magaslatán, az elromlott WC-s Desiro-k helyett kisebb kapacitású vonatokat küldött. Szerencsére a kalauz jól mérte fel a helyzetet, "kikönyörgött" még egy kocsit a szerelvényre, ráadásul az utasokat is végig korrekten tájékoztatta és segítette.
Íme a levél:
Tisztelt MÁV-START ügyfélszolgálat!
Panaszt szeretnék tenni a pünkösdhétfői (2011. június 13.) balatoni vonatközlekedés kapcsán.
Balatonfűzfőről utaztam (Budapest-)Kelenföldre. Székesfehérvárig a 9723-as (B.fűzfő indul: 18:40, Tapolca-Székesfehérvár) személyvonattal, majd onnan tovább a 851-es (Nagykanizsa – Bp. Déli, Székesfehérvár indul: 19:40) gyorsvonattal.
A 9723-as vonat SZVÖR szerint kétrészes Desiro, a 851-es „halberstadti” kocsikból áll.
Közlemény a honlapjukon pünkösd kapcsán: „A MÁV-START Zrt. a legnagyobb utasforgalmat lebonyolító vonalakon - az igényekhez és lehetőségekhez igazodva - a kényelmesebb utazás érdekében a vonatok szerelvényeit megerősítve, több járművel közlekedteti.”
Ez (sajnos szokás szerint) nem így működött.
A 9723-as személy Desirók helyett egy két Bhv 20-07-es, és egy szintén Bhv kerékpárszállító kocsiból álló Csörgő (M41) vontatta szerelvény érkezett. Bevallom, amikor a mozdonyt megláttam, egy pillanatig még örültem is, gondolván, mögötte jön vagy 6-7 személykocsi, de az a két és „fél” (fél, mert kerékpárszállító, kisebb férőhellyel) kocsiból álló szerelvény kiakasztott.
A férőhelyek ugye, Desiro: 98+12 (eredetileg 1.o.)=110, ez duplán 220; Bhv 80, ebből 2, plusz a kerékpárszállító kocsi 56, azaz 216. Ez pedig semmiképpen sem „megerősítés, több járművel közlekedtetés”.
A „kalauz” nagyon készséges volt, azt is megtudtuk tőle, hogy eredetileg a kerékpárszállító plusz egy(!) személykocsi szerelvényt akarták indítani, a harmadik kocsit ő „szerezte”. Minden tiszteletet és dicséretet megérdemel jegyvizsgálójuk, mivel mi utasok ugyan nagyon ingerültek voltunk, de ő higgadtan és korrektül végezte munkáját, és tájékoztatott bennünket a dolgok alakulásáról. Szabadbattyánban – mivel a sok utas miatt késésben voltunk - megkérdezte az ottani szolgálattól, hol jár a déli-parti gyors, amire később a vonat nagy része átszállt Fehérváron. Köszönjük az utasközpontú fellépését!
A két Desiro állítólag azért maradt Tapolcán, mert tönkrement a WC-je, és „vonat WC nélkül ugye, nem közlekedhet”. Ez dicséretes. Lenne. De egy 220 ülőhelyes motorvonatot egy másfél (végül 2,5) kocsis (így 136, majd 216 hellyel rendelkező) szerelvénnyel kiváltani nem illene, azt pedig főleg nem, hogy a kalauznak kell „rákönyörögnie” a harmadik kocsit a vonat végére.
A vonat legalább 200%-os telítettséggel futott, a kocsik előtereiben is legalább 15-15 ember állt, nem is beszélve a kerékpárszállítón kívül a vonat elejét-végét is megtöltő kerékpárokról.
Ez után átszálltunk a 851-es gyorsra. Azon még kevesebb hely volt. És még többen szálltunk fel rá, ráadásul a kocsik előterében levegő sem volt, „halberstadti” kocsikról lévén szó.
Gárdonyban inkább átszálltam a gyorsot ott beváró (4531, Székesfehérvár – Bp. Déli; szóló Flirt) személyvonatra, amelyen bőven volt ülőhely.
A kérdéseim:
1) Miért romlik el egy Desiro WC-je? És miért lett hirtelen ennyire fontos a WC?
2) Miért nem lehetett eleve sok kocsis szerelvényként indítani a hosszú hétvége utolsó, a Balaton északi partján mindenhol megálló személyvonatát?
3) Kinek a fejéből pattant ki, hogy két kocsival állítsanak ki egy dupla Desirót helyettesítő vonatot? És ki engedte, hogy végül csak három kocsis legyen a szerelvény, ne legalább 5?
4) Miért nem lehetett legalább azt a 3 kocsit „közvetlen kocsiként” rácsatolni a Nagykanizsai gyorsra?
5) A már említett 4531-es személy menetrend szerint 2 perccel előbb indult Fehérvárról, mint az északi parti személy megérkezett. Miért nem várta meg (akár egyszer, kivételesen, akár minden vasárnap, menetrend szerint) az északi-parti vonatot – a menetrendjébe beleférne, menetrend szerint 9 percet áll Gárdony állomáson, hogy elengedje a 851-es gyorsvonatot. (Aznap a gyors késése miatt több mint 20 percet várt Gárdonyban, ebből 8-at várhatott volna Fehérváron. Gárdony és Fehérvár között már nincs vágányzár, és kétvágányú a pálya, így „keresztek” sincsenek. – Pl. 9723 érkezik 19:34, 4531 indul 19:36, most a késések miatt 19:40-ig várt volna, Gárdony érkezik 19:54, késve 19:58; a 851 Székesfehérvárra érkezett 19:45, indult kb. 19:50, Gárdonyba érkezett: 20:05 körül. Vagy kivételesen a személy Fehérváron is elengedhetné a gyorsot.(Az ütemes menetrendbe is belefér pár perccel későbbi indulás, ha az érkezési idő nem változik.) Mindenki nyilván nem szállt volna át rá, mivel 10-12 perccel később érkezett Budapestre, mint a gyors.
6) Nem tartozik szorosan a témához, de mi történt Érd-felső állomáson a 4531-es személlyel? Három-négy percig ültünk sötétben, zárt ajtókkal, amikor pár méter megtétele után a vonat megállt, majd elmentek a fények?
Ha a nyári menetrendben szereplő Desirók helyett is hasonló minőségű vonatok közlekednek majd, vagy akár csak valamelyik 6-7 „halberstadti” kocsis gyors/sebes helyett csak 3-4 kocsis „Bhv” közlekedik, garantáltan még többen elpártolnak majd a vasúttól. (Már, ha a Pusztaszabolcs-Börgönd-Szabadbattyán kerülő nem lenne elég…)
Levelemet mellékelten megküldtem az Új Máv Blog (régi Megint Állunk Vazze blog) részére is.
Üdvözlettel:
B.Á.
Veled is hasonló történt? Történeted, észrevételed, fontos közlendőd van, mely megjelenthet itt, az Új MÁV Blogon? Az e-mailt az ujmavblog@gmail.com címre küldheted, és mi kitesszük történeted!
@ujmavblog követése a Twitteren Elindult hírlevelünk, ha érdekel a vasút, vagy olvashatónak találtad ezt a bejegyzést, akkor kattints ide, és olvasd a részleteket! |