MÁV utaspanaszok, késések, információk.

Új MÁV blog

Kelenföldi vágányok rossz kihasználtsága

2011. augusztus 17. - Vittore.

Gy. levelében arra hívja fel a figyelmet, hogy szerinte a Kelenföldi pályaudvar vágányait nem megfelelően használják ki. Észrevette, hogy az esetek 80%-ában csak két vágányra irányítják a vonatokat, a többi meg kihasználatlanul marad.

Gy. fel is teszi a kérdést, vajon miért nem használják többet a többi vágányt? Szerinte ezzel elkerülhetőek lennének a torlódások és ezáltal kevesebb utas bosszankodna:

Immáron több éve, naponta vonattal ingázó utasként írom levelemet a kelenföldi pályaudvar rossz forgalomirányításáról.



A személyvonatok a Déli pályaudvar felől / felé csak a 3-6. vágányokra járnak ki / be sajnálatos módon eléggé egyenetlen arányban. A Déli pályaudvarról csúcsidőben, menetrend szerint 5 percenként indul és 5 percenként érkezik vonat. Ez azt jelenti, hogy Kelenföldön átlagosan 2 és fél percenként indul vagy érkezik egy-egy vonat. Ez óránként 24 vonatot jelent, ami elosztva a 3-6. vágányok között, vágányonként 6 vonat óránként. A gyakorlatban azonban ez nem így van. Az 5-6. vágányokra irányítják a vonatok 75-80%-át, a 3-4. vágányokra a maradék 20-25%-t.

Mindezt azzal magyarázza a MÁV, hogy a Déli és Kelenföld között helytelen (azaz balos) közlekedés van, ezért eleve célszerű az 5-6. vágányokra irányítani a vonatokat. Ez azonban azzal jár, hogy Kelenföld állomás kezdő és végpontján lévő bejárati jelzőknél elég gyakran megállítják a vonatokat nem egyszer több percre, mindaddig, amíg felszabadul az 5. vagy 6. vágány.

Vajon miért nem használják többet a 3-4. vágányokat? Akkor talán kevesebb lenne a nyílt pályán várakozó vonat, nem beszélve a késések miatt mérgelődő utasokról! 

 

 

Veled is hasonló történt? Történeted, észrevételed, fontos közlendőd van, mely megjelenthet itt, az Új MÁV Blogon? Az e-mailt az ujmavblog@gmail.com címre küldheted, és mi kitesszük történeted!



Elindult hírlevelünk, ha érdekel a vasút, vagy olvashatónak találtad ezt a bejegyzést, akkor kattints ide, és olvasd a részleteket!

A bejegyzés trackback címe:

https://mav.blog.hu/api/trackback/id/tr553160489

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

lyken 2011.08.17. 19:59:26

Érdekes, ez 25 éve is pont így volt. (Akkoriban még A,B és C peron néven az A-B-k voltak kb 80%-ban használva)

vasútépítő 2011.08.17. 21:50:51

A kelenföldi peronok jelenlegi elnevezése:
A I. - II. vágány
B III. - IV. vágány
C V. - VI. vágány
D VII. - X. vágány
E XIV. - XV. vágány

Az 1. vonalról érkező, illetve oda kijáró szerelvények az V.- VI. vágányokat használják, ugyanis itt kereszteznek (III. vágányról az I. sz. vonal vágányát nem lehet elérni)
A III. - IV. vágányt használják a 30-as vonalra közlekedő szerelvények.
A 40 vonal felé vagy ezt, vagy azt.
Persze ez normál körülmények között igaz :)

Gy. valószínűleg olyan vonattal közlekedik, ami többnyire ugyanarra a peronra érkezik.
A forgalomirányítók meg nem rosszak, egy régi elavult rendszerű biztosítóberendezésből és egy foghíjas vágányhálózatából maximálisat hoznak ki.

A Bp, Déli - Kelenföld közötti "balos" közlekedés miatt meg nem használják többet az V. - VI. vágányokat... Onnan érkező vágányok a IV. és V. vágányok.

Üdv.

lyken 2011.08.17. 22:05:51

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: Köszi. Ezek alapján sok érdemi információt nem tettem hozzá a dologhoz.

hcpetrov 2011.08.18. 08:35:13

Az 1. és 2. vágányokat miért nem használják?

vanek ur 2011.08.18. 09:09:33

@hcpetrov: Most még az építkezés miatt. Később - ahogy elnézem - ezeket a vágányokat olyan vonatok fogják használni, amiknek Kelenföldön lesz a végállomása a Déli helyett.

Fly_G_Fly 2011.08.18. 09:23:50

@vasútépítő:
"A III. - IV. vágányt használják a 30-as vonalra közlekedő szerelvények."
Ez a kijelentés csak nagyon minimálisan igaz!
Jobb lenne, ha kimennél Kelenföldre és figyelnéd a közlekedést néhány órán át! Akkor megtapasztalnád, hogy a 30-as vonal vonatait is javarészt az V-VI-ra járatják be/ki!

vasútépítő 2011.08.18. 10:00:31

@Fly_G_Fly:
Akkor valószínű rosszul láttam. Szerintem többet vagyok kint mint innen bárki...

Az I. - II. vágányt szeptemberben a felújítás alatt pár napig ismét használni fogják. Utána, ha elkészül a metró és a hozzá tartozó végleges aluljáró, akkor üzemben lesz az is. A Déli felé meg a kijárás onnan is biztosított.

pbence 2011.08.18. 13:57:59

@Fly_G_Fly:
Pedig tényleg azt használják többnyire a 30-as vonal vonataihoz. Tehát jelenleg az Érd alsói személyekhez, és az arrafelé menő gyorsokhoz.
A 30-asról a Délibe menő vonatokat tényleg olykor-olykor az 5. vagy 6. vágányra rakják be (inkább az 5., pont amiatt, hogy onnan már egyenesen, kitérés nélkül be tud menni a Délibe), de akkor is inkább jellemző a 3. és 4.

Viszont ennek tudatában is az az igazság, hogy keveset használják a 3. és 4. vágányt. Pont azért, mert a 30-as felé kevés vonat jár. De ha normálisan (késés nélkül) közlekednek a vonatok, akkor szerintem egyáltalán nincs akkora probléma, ahogy a levélíró írja.

Mindenesetre látszik, hogy az az összesen 4 vágány, ami a Déli felé megy, elég kevés. Ha újra átadják az 1. és 2. vágányt, plusz az új 7. és 10. vágányt, akkor szerintem nem lesz ilyen probléma. Csak készülne már el az új aluljáró, mert úgy tűnik, soha nem fog.

(Egyébként gondoljatok arra, amikor a 30-as és 40-es vonal Déli felé menő forgalmát az 1. és a 2. vágány bonyolította le. Nem elég, hogy az csak 2 vágány, de nem is lehet őket párhuzamosan használni, mert a fővonalhoz csak 1 vágány vezet mindkét irányba.)

(És egy kicsit OFF: Valaki tudja, miért van az, hogy a 3-6. vágánynál nem cserélték le a kijelzőket? Az 1-2. és 7-10. vágánynál meg ott vannak használatlanul a vadiúj kijelzők.)

Peti817172M · http://peti817172m.atw.hu 2011.08.18. 15:03:41

Szerintem úgy lenne érdemes, hogy az azonos irányba közlekedő vonatok azonos peron mellől menjenek. Az én elképzelésem:

3: Érd-alsó-Déli
4: Érd-felső-Déli
5: Déli-Érd-alsó
6: Déli-Érd-felső
7: Székesfehérvár-Keleti, Tatabánya-Déli
10: Keleti-Székesfehérvár, Déli-Tatabánya
14: Tatabánya-Keleti
15: Keleti-Tatabánya

pbence 2011.08.18. 18:36:43

@Peti817172M:
Ezt is simán meg lehetne csinálni, csak előbb még át kellene adni a 7-10-es vágányt. Amúgy a jelenlegi rendszer sem rossz, mert most is minden vonatnak megvan a maga vágánya, a probléma azzal van, hogy nem múlik el nap késés nélkül.

Peti817172M · http://peti817172m.atw.hu 2011.08.19. 00:42:13

@pbence: Azt sose értettem, hogy ha valami kész van, akkor miért várnak az átadással? Gárdonyi aluljáró dettó, hónapok óta kész, mégis a vágányok között és a szétbombázott peronokon kell közlekedni, és a tó felé csak kerülővel lehet kijutni. De akár a tó melletti másik három megálló épületét is említhetném. Azok is üresen állnak hónapok óta, de a legjobb, hogy Velencén raktak mellé konténeres pénztárat... Logika a köbön.

Peti817172M · http://peti817172m.atw.hu 2011.08.19. 00:45:02

@pbence: Azért ez így nem pontos. Csak a peronja van meg a vonatnak, az nincs konkrétan megadva, hogy melyik oldalára érkezik. Ha megnézed, a papír menetrenden 3-4, 5-6 vagy 14-15 szerepel. Sose egy szám. Ráadásul nem menetirány szerint vannak jelenleg szétválasztva a peronok, tehát ha pl. a Délibe akarok menni, akkor a 3-4 és az 5-6 peronok között kell futkorászni (hiába nézem meg, lehet, hogy előbb érkezik egy késett a másik peron mellé).

pbence 2011.08.19. 00:49:36

@Peti817172M:
Ja, hogy ez a helyzet? Már rég néztem ott az induló vonatos kiírást, de én is emlékszem, hogy valaha találkoztam ilyennel, ami így írja. Ezek szerint még most sincs másképp. Hát az elég nagy gond.
A futkorászást ne is mondd... Én még jó 2 éve jártam úgy, hogy kiálltam az 1-2 vágányhoz, hogy megyek a Délibe. Erre mondják, hogy a székesfehérvári vonat a 10. vágányra érkezik. Az ilyet annyira tudom imádni...

TrueY · http://qltura.blog.hu 2011.08.19. 13:58:20

Felesleges vágányokat akkor fel lehet szedni? :)

MorgenStern 2011.08.19. 22:59:22

a repülőgépeknél és az autóbuszoknál ilyen vágány problémák nincsenek. XD
remélem építenek mozgólépcsőket Kelenföldre.

liberal youth 2011.08.20. 22:41:40

Hetente kétszer járok arra, és eddig úgy láttam, hogy meglehetősen egyenletesen vannak elosztva, de az elvira mást mutat...

elvira.mav-start.hu/elvira.dll/xsl2/af?i=4425&d=11.08.20&language=1&ed=4E4D2BCA

Sir Gombóc 2011.08.21. 13:05:14

Egyet kell értsek a posztban leírtakkal. Kelenföldön a vonatok elosztása a vágányok között katasztrofális, de ez igazán csúcson kívül látszik. Sokszor feleslegesen kitérőztetik a vonatokat, néha több perc késést okozva ezzel (rendszeres, hogy a hárosi balon érkező vonatot ami így egyenesben tudna jönni a 4-re, átteszi az 5-re vagy 6-ra majd az állomás túlsó végén vissza ugyanarra a vágányra, amelyiken jött, vagyis a 4 folytatására...

Sir Gombóc 2011.08.21. 13:09:14

@Peti817172M:
A gárdonyi aluljáró még nincs kész, nincs átvéve a kivitelezőtől hibák miatt, ezért nincs átadva.
Az épületek átadása folyamatban, konténeres pénztár meg Agárdon is volt, mivel azokat nem az épület mellé, hanem azok átadásáig azok helyett telepítették.
Ha valamit nem tudsz, akkor legalább ne írj feltételezéseket...