MÁV utaspanaszok, késések, információk.

Új MÁV blog

Már megint az a kapacitás

2011. június 29. - Vittore.

Zoli levele ismét ismerős témát érint, a kapacitás hiányát. Vajon miért van az, hogy több vonatot indít a pályaudvar, mint amennyit elbír? Vagy ha kötelező indítani a vonatokat, akkor van valamilyen határ, amin felül semmiképpen sem lehet elvállalni egy-egy vonatot?

Zoli arra is keresi a választ, hogy ha két vonat ugyanarra megy, akkor nem lehet -e őket egybekapcsolni? A kommentekben várjuk a válaszokat szakértő látogatóinktól, addig íme a levél:

Kedves Vittore!

Mivel nagyon elszántan vezeted a blogot, ezért engedd meg, hogy én is megosszam egy utazási élményemet!

A történet egy éve történt, tavaly Június végén utaztam "haza" Erdélybe a rokonokhoz. Szép kellemes idő volt talán a legjobb idő vonatozni ilyenkor.

A vonatom reggel 9 óra körül indult, ami a Pannónia IC névre hallgat és Bukarestbe ment igaz én csak Brassóig mentem. Nos, én 8:30-kor érkeztem ki a Keleti pályaudvarra és az első amit megnézem ugyebár a tábla volt, hogy megtudjam melyik vágányról indul a vonat, hogy tudjak felpakolni és elhelyezkedni kényelmesen, hiszen mégiscsak 12 órás út várt rám. Hát a táblán nem volt kiírva, hogy a vonat melyik vágányról megy, ami érdekes volt, mivel ez közvetlenül Budapestről indul és nem érkezik valahonnan. Igen ez már árulkodó jele volt annak, hogy a vonat bizony késve fog indulni. Na 9 körül megjelent, hogy 20 perc késéssel indulunk.

Párhuzamot véltem felfedezni (de lehet hogy semmi köze a kettőnek egymáshoz), hogy a "Nesebar" üdülő vonat és a Pannónia is a 7. vágányról ment, mivel mikor a Nesebar elhagyta a pályaudvart rögtön kiírták a Pannóniát is a 7. vágányra és mivel az előbbi vonat 40 percet késett így talán ez magyarázat lehet. Szóval 9:30 körül betolták a vonatunkat a 7. vágányra, közben találkoztam a kalauzokkal is és megkérdeztem tőlük, hogy miért indul késve a vonat?! A válasz: " Sajnáljuk, de a pályaudvarnak nyáron túl nagy a kapacitása és nem volt szabad vágány ahova a vonatot be tudták volna tolni időben." Hát ez magyarázat is volt az én feltételezésemnek is.

De nem értem, hogy ilyen hogy fordulhat elő? Ha a pályaudvaron nem fér el ennyi vonat akkor miért nem bővítik ki több vágánnyal? Vagy ha ez nem lehetséges, akkor miért vállalnak el ennyi vonatot? Nyilván a MÁV meg teszi a tőle telhetőt és jó hogy vannak ilyen nyári vonatok amelyek a tengerpartra visznek.

Másrészt felvetődött bennem az a kérdés, hogy ha a "Nesebar"  is Arad felé ment és a Pannónia is akkor miért nem kötötték egybe a két vonatot? Talán túl hosszú lett volna? Ezt nem tudom nem vagyok annyira szakértő! A lényeg, 1 órás késéssel hagytuk el Budapestet, ami Lökösházáig tovább nőtt fél órával, mert pálya építés folyt a vonalon. Szerencsére a határon gyorsan átjutottunk és Arad-Déva között a késés mérsékelni tudtuk 40 percre, ez nagyon bravúrosnak számít a román vasútnál szerintem, de Piski és Gyulafehérvár valamint Kőhalom után az Olt hídján pálya építéseket végeztek ezért az előbbi szakaszon nagyon lassan döcögtünk.

Brassóba végül 1 óra 10 perc késéssel érkeztem meg. Mellesleg a vonat román kocsikból állt és légkondicionált volt, így hát elég jó utam volt és nappal nagyon szép látni Erdély egy kis darabját, hacsak vonatból is.

Olyan két hét múlva ismét útnak indulok szintén a Pannónia IC-vel, remélem jobb utam lesz!

Köszönettel: Zoltán

U.T: További jó szerkesztést kívánok és sok-sok új posztot!

  

Veled is hasonló történt? Történeted, észrevételed, fontos közlendőd van, mely megjelenthet itt, az Új MÁV Blogon? Az e-mailt az ujmavblog@gmail.com címre küldheted, és mi kitesszük történeted!


A bejegyzés trackback címe:

https://mav.blog.hu/api/trackback/id/tr433023583

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

fővizsgáló 2011.06.29. 06:59:17

Egyik lehetséges ok:Van a vonatoknak egy utasításban megszabott hossza, amit nem léphet túl
Másik:A vonómozdonynak is megvan a terhelhetősége...
A Nesebar elég "combos" vonat, valószínű tehát, hogy a Pannónia már nem fért bele...

Giraffa 2011.06.29. 08:11:44

@fővizsgáló a hosszkorlátozást értem, de a terhelhetőség nem releváns. Egy tehervonat sokkal nehezebb és hosszabb, mégis elviszi ugyanaz a mozdony. :) (legfeljebb lassabban, de nem hiszem, hogy személyszállító vonatnál ez előfordulna. :) )

Adani 2011.06.29. 08:58:54

A Keletit bővíteni nem lehet, mert körbeépítették már, lefelé sem, mert ott a metró. Max. felfelé lehet,h több szintes legyen. Az lenne a megoldás ha pár vonatot átdobnának a bezárt Józsefvárosira, persze kéne valamit kezdeni az egésszel, mert se a közbiztonásg se a tömegközlekedés nem jó arra.

Luxusmoszkvicsslusszkulcs 2011.06.29. 09:08:40

@Giraffa: Valószínűleg inkább az van, hogy nem férne be a peron mellé, bár a terhelés sem mindegy. A tehervonatoknak olyan menetvonala van, amit tud tartani, még úgy is, hogy az utazósebességre, ami olyan 80 körül van, vagy másfél óra alatt gyorsul fel. :) A személyszállító vonatoknak "feszesebb" a menetrendje, ha a teherkocsikat lehetne 120-al húzni, a csiga gyorsulás miatt egy tehervonat akkor sem tudná azt tartani.

A pályaudvari kapacitással meg két gond van. Az egyik, hogy nincs megfelelő műszaki előkészítő pályaudvar. A takarítók a peronon álló vonatot pucolják, ott töltik fel vízzel, stb. A másik tulajdonképpen ebből következik: a vonatok túl sokat állnak a végállomáson, peronos vágányon. Ezt pl a németek úgy oldják meg, hogy van a személypályaudvar, viszonylag kevés vágánnyal, és egy műszaki előkészítő pályaudvar. Minden vonatot kihúznak oda miután leszálltak az utasok, ott elintézik amit kell (addig a peronos vágányon természetesen több vonat is megfordul), majd indulás előtt max 10 perccel (a nemzetközi vonatokat is!) visszatolják, fel lehet szállni, indulás. Így egy peron óránként 5-6 vonatot tud fogadni, míg a budapesti pályaudvarokon látható rendszerrel mondjuk 1-2, max 3 vonatot.

gcsabi 2011.06.29. 09:54:20

@Giraffa:
Egy v43- nak úgy a 17-18. kocsi után jelentené, hogy 120 helyett 110-el mehetne, egy v63-nál még + kocsi.
Persze azért nyögdécselnének a nagyobbacska emelkedőkön :)
Fel lehetne dobni rá két gigantot és elvileg elég lenne napi három vonat, legfeljebb kicsit kilógna az állomásokról:)

gcsabi 2011.06.29. 09:55:03

@gcsabi: Mármint + 10 kocsi...

Ahoj- 2011.06.29. 10:52:55

Miért nem megy a Nyugatiból, ha úgyis Szolnok felé megy?

Amúgy elgondolkodtam azon hogy kéne már egy delta valahova Köki előtt, így a Ferencvárosból át lehetne kavarni Kőbánya alsón át a nyugatiig. Számos Érdi / Bicskei vonat mehetne a Nyugatiba sokkal jobban feltárva a Fővárost.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2011.06.29. 17:46:56

@Giraffa: A gyorsulás és a (vég)sebesség megváltozik a hosszú vonatnál.

záporjózsi 2011.06.30. 22:04:09

@Adani: A Keletihez a Kerepesi út alá 6 elővárosi vágány volt betervezve. Szerencsére nem épültek meg...

@gcsabi: A V43 10 kocsi fölött már síkvidéken is köhécsel. Típusilag nem annyira, de 1200-1300A-re korlátozott géppel nem tudsz értelmesen felgyorsulni...

@Ahoj-: A Kö-Ki előtti delta potom 7-10 milliárd lenne és talán 2020-ig megépül. Azért megy Sl felé a Keletiből, mert a ceglédi oldalban nincs tartalék, az újszászin meg nyugodtan mehet.