MÁV utaspanaszok, késések, információk.

Új MÁV blog

Leves

2011. június 07. - Vittore.

Norbert a MÁV-val történt levelezését továbbította nekünk, mely megint arról szól, mi történik akkor, amikor elromlik az újfajta motorvonatok vécéje. Ugye az EU szabvány miatt már tartályba lehet csak gyűjteni a matériát, s ha az megtelik, akkor jobb esetben csak felül a leves a csészébe.

Rosszabb esetben zárva marad a WC ajtaja. És mivel az újfajta motorvonatok hosszában nem átjárhatóak, nagyon kellemetlen lehet, ha valakire rájön a szükség. Én momentán elgondolkoznék azon, hogy megállítsam -e a vonatot...

Íme a levél:

Tisztelt Új MÁV blog Szerkesztők!


A gyakran előforduló és a blogjukban is elő-előtűnő problémával, a mosdók meghibásodásával, valamint az elővárosi vonatok IC forgalomban történő közlekedtetésével kapcsolatban fordultam a Magyar Államvasutak Zártkörűen működő Részvénytársasághoz. Levelemet, ha gondolják közzétehetik mások okulására illetve azért, hogy a "wc-lobbi" erősebb legyen.:)

"Tisztelt Magyar Államvasutak Zártkörűen működő Részvénytársaság!

Az alábbi problémákkal fordulok Önökhöz.

2011. 05. 13-án a Budapest-Déli pályaudvar felől Sárbogárdon keresztül Bajára közlekedő 838-as számú Gemenc Intercity vonat 3 csatolt Siemens Desiro motorvonatából a középre soroltban már Budapest-Kelenföld és Sárbogárd között elromlott a vákuumöblítéses mosdó, ezáltal előidézve az általam csak "leves"-nek becézett jelenséget. Ezen jelenség az eldugult mosdó, valamint a csészében egyre halmozódó, jobb esetben csak vizeletből álló és így lebegő szárazanyagot nem tartalmazó folyadékból áll. Mint az Önök előtt sem ismeretlen, ez a vonat Sárbogárdig nem áll meg, így lehetetlenné téve a kocsik közötti átjárást. Ezzel kellemetlen, sőt kényelmetlen helyzetbe hozza a MÁV Zrt. az utasait, ugyanis két dolog lehetséges: az egyik az, hogy az utas engedve a természet szorító hívásának a wc helyett a kézmosó tálba kénytelen üríteni. A másik, és ez a rosszabbik, az, ha az utas figyelmen kívül hagyva a szocializált viselkedésre vonatkozó alapvető szabályokat arra a helyre ürít, ahol éppen tartózkodik, ezzel megsértve a MÁV Zrt. Személyszállítási Üzletszabályzatát. Ilyen esetben Önök mit javasolnak, melyik viselkedési forma követendő? Kérem mindenképpen válaszoljanak a kérdésre.

2011. 05. 15-én a fent említett probléma megismétlődött, a Bajáról Budapest-Déli pályaudvarra közlekedő 1833-as számú Sugovica Intercity vonat 2 csatolt Siemens Desiro motorvonatából a menetirány szerinti másodikban elromlott a vákuumöblítéses mosdó. A probléma ("levesesedés") ugyanaz volt. A problémára felvetett két megoldás közül jelen esetben is várnám az Önök által megfelelőnek ítélt megnevezését!
Ezzel a vonattal azonban nem csak ez volt a probléma. Baja állomáson a vonat úgy állt be, hogy a menetirány szerinti 2. kocsi utolsó ajtaja a peronról lelógott, de a mozdonyvezető a pótlépcsőt nem engedte ki. Ha a típus megengedi, akkor ebben az esetben ki kellett volna engednie a pótlépcsőt.

Általánosságban megjegyezném, hogy elővárosi vonatokat távolsági, sőt Intercity járatokon üzemeltetni nem egészen javasolt. Egyrészt az előbb említett 1 motorkocsi-1 mosdó problémát súlyosbítja a motorkocsik közötti átjárhatóság korlátozott volta. Másrészt nyilvánvalóan az ülések szerkezete, ergonómiája, elrendezése sem megfelelő a 3-3,5 órás utakhoz. Javaslatként jegyezném meg, hogy a 3 vagy 2 csatolt Desiro motorvonat utasteljesítményét figyelembe véve, meg kellene fontolni sima IC kocsik (max. 3 db szükséges) mozdonnyal történő továbbítását is. Indokaim: a Sárbogárd és Bátaszék közötti lassúmenet miatt a vonatot ki tudná szolgálni egy M41 sorozatszámú mozdony is. A Budapest-Sárbogárd viszonylaton V43-as sorozatú villanymozdony közlekedtethetné a vonatot. Sárbogárd állomáson megoldható lenne a gépcsere, mint ahogyan erre volt már példa az elmúlt években. A menetrendben nem okozna fennakadást, hiszen a fentebb említett Intercity vonatok nemcsak az egyvágányú közlekedés miatt szükséges vonatkeresztezések idejében álltak az állomásokon.

Végül szeretném javasolni, hogy a fent említett problémák (mosdó rendszeres hibája, motorvonatok közötti átjárás megvalósíthatatlansága, ülések nem megfelelő kényelme, stb.) miatt a Desiro motorvonatokkal adott szolgáltatásra töröljék el a pótjegy árusítását és az ülőhelyek biztosítása érdekében vezessék be az ingyenes helyregisztrációs jegyet.

Mielőbbi válaszukat várva tisztelettel:

* Norbert

U.i.: amennyiben nem tudnak a törvényben meghatározott 15 napon belül válaszolni, úgy kérem, hogy tudassák velem válaszuk pontos időpontját!"

 

Veled is hasonló történt? Történeted, észrevételed, fontos közlendőd van, mely megjelenthet itt, az Új MÁV Blogon? Az e-mailt az ujmavblog@gmail.com címre küldheted, és mi kitesszük történeted!



Kérlek töltsd ki egyperces kérdőívünket az olvasói levelekről! Szeretnénk még jobbá tenni az oldalt!

A bejegyzés trackback címe:

https://mav.blog.hu/api/trackback/id/tr932963731

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Adani 2011.06.07. 10:42:33

Az Uzsgyikon is ez a helyzet, ráadásul mikor még Békéscsaba-Szeged között járt hiába csak 97 km a táv, de ez két óra, és bizony ott is csak egy WC van. Ráadásul eleinte ha úgy érzékelte, h tele a tartály akkor nem nyílt a WC ajtó. Belülről se. Vagyis az utolsó szerencsés, aki megtölthette matériával a tartályt foglyul ejtette a budi. A sok panasz miatt kiiktatták ezt azóta nem zár az ajtó így viszont sokan akkor is belepisálnak mikor már peremig ér a pisa. Nem egyszer volt olyan, h már csurig volt a kagyló és a híresen jó 135-ös vonalon, ahol dobál mint az instennyila a szar illesztéseken meg síneken lötyög kifelé a pisa és hömpölyög végig az utastérben.

Abban egyetértünk ,h elővárosi vonatot nem kéne IC-ként betenni, nem erre való. A Flirteket isi istenítik az elővárosban m,h milyen jó, de a órákig kéne ülni rajta már más lenne a helyzet. Se az Uzsgyit se a Dezsőket se a Flörtöket nem arra tervezték, h hosszútávú utazás, hanem elővárosi max. 20-30 perces vagy még rövidebb forgalom.

tompysoft 2011.06.07. 12:05:53

Majd a választ is írjátok le. Évek óta visszatérő probléma, de hogy témába vágó szófordulattal éljek - szarnak rá...

lurkó 2011.06.07. 13:08:33

Le a kalappal!! Ez egy igazi panaszlevél szeretnék többször is ilyeneket olvasni! A lényeget nem teszi hiteltelenné sem a hangnem sem a szóhasználat. Végre a lényeget írta le valaki és javaslatokat is tett annak megoldására. Nagyon várom én is a választ mert ez a probléma nekünk jegyvizsgálóknak is rengeteg bosszúságot okoz.

SomiTomi · http://somitomi.blog.hu 2011.06.07. 14:38:14

@Adani: Ezzel én még nem találkoztam, bár a Gemenc IC-t láttam már.
Amúgy a Flirt-tel nekem az a bajom, hogy az ablakok nincsenek "szinkronban" az ülésekkel, úgyhogy némelyik ülésnél pont ott van az ablakok közti oszlop, ahol az ember kinézne, minezt azért, mert a sok 2+2-es üléscsoport közé beraktak egy szimpla üléspárt (azt is pont úgy, hogy a falba tudj csak nézni, ez kifejezetten klausztrofób, mert előre csak a másik ülés támlája van). Ráadásul kicsi a hely az ülések között, ha én ha kinyújtom a lábam, akkor belóg a szemben lévő ülés alá, pedig nem vagyok egy óriás (165 centi). Igen, ez így +8 ülőhely, de akkor is béna.

Adani 2011.06.07. 15:27:27

@SomyTomy:

A másik a Flirtnél, h bazi nagy ablakai vannak ,ami néha jó, mert lehet nézelődni viszont ha épp tűz be a nap akkor zavaró hiába van klíma süt rád a nap és függöny sincs, amit elhúzhatsz.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2011.06.07. 18:45:45

Nagyon szép egyedi stílusa van Norbertnek. várom a folytatást.

A pótlépcsőt szerintem nem lehet szelektíven kiengedni.

Aurum08 2011.06.07. 22:41:07

@SomyTomy: A MÁV direkt nagyobb üléstávolsággal kérte a FLIRT-eket. Ezt nem hiszem, hogy Svájcban megbolygatnák, szóval marad a nyomorgás...
Egyébként én 162 vagyok, mégsem érzem a problémát

* Norbert 2011.06.08. 12:05:09

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: A pótlépcsőt szerintem sem lehet szelektíven kiengedni. Baja állomás peronjának magassága valamint a Desiro motorvonatok pótlépcsőjének magassága (pontosabban ezek különbsége) szerintem megengedi, hogy használhassák az utasok kényelme érdekében.

@Mindenki: köszönöm szépen a hozzászólásokat. Igyekszem kultúrált hangnemben, tárgyilagosan megközelíteni a problémát. Mindenhol emberek dolgoznak, így hibázhatnak. De ez nem jelenti azt, hogy a rendszeresen előforduló hiányosságok felett elnézzünk. A szolgáltatás ára egyre nő, de a szolgáltatás minősége általában stagnál, sőt néhol romlik is. Ez sem tűrhető sokáig.

A válaszról, fejleményekről természetesen értesítem a blogot.

TrueY · http://qltura.blog.hu 2011.06.08. 14:29:57

Nekem most az az aktuális kedvencem, hogy a fedett peronokon eső közben/után esik be a víz. Nem azért fedett a peron, hogy ne legyen vizes az utazó?

Ahoj- 2011.06.08. 18:18:28

Pár észrevétel:

Mivel ezek az Desirós IC-k általában a Pécsi IC előtt 10-15 perccel közlekednek gazdaságossági szempontból azt is meg lehetne oldani hogy a Pécsi Ic-hez csatolt 2db IC kocsit kapcsolgatnak le Sárbogárdon, így nem kellene külön gépet lefoglalni a Bp-Sárbogárd szakaszon.

A kisebb fogyasztás és nagyobb menetsebesség miatt megy itt Desiro. Ha Csörgőt küldesz az 3-szor többet fogyaszt, ráadásul számos helyen sokkal lassabban tud haladni mint egy motorvonat a pályaállapotok miatt. Megoldást az jelentené ha felszerelnének bidéket vagy valami pótlefolyót ami a wc tartály megtelése után túlfolyóként a pályára vezetné a LEVEST, ezáltal legalább brunyálni lehetne a vonaton.

Adani 2011.06.08. 19:31:31

@Ahoj-:

Vagy pedig rakjanak be valami régi román vonatot. Mondták páran, akiknek volt szerencséjük vagy szerencsétlenségük román vicinálison vonatozni úgy 20-30 évvel ezelőtt. Egy motorkocsi volt, kb. olyan mint nálunk a Bzmotok, a legminimálisabb szint. Hasonló motorkocsi, a WC ott annyi ,h ott egy lyuk a padlón aztán fölé kell guggolni és megy a cucc sínek közé. Na azon nem lenne ilyen gond. De még a Bzmotokon se, Dezső helyett mehet InterPici szerelvény is, légkondi abban is van viszont asszem a retyó az nem zárt tartályos.

sirdavegd · http://midnight-rider.blog.hu/ 2011.06.09. 11:53:01

@Adani: Én már 8-9 éve utazok a Szeged-Békéscsaba vonalon, de alig emlékszem olyan esetre, hogy bepusztult volna az uzsgyikon a wc (ellenben volt szerencsém párszor lerohadni a dicső MD Mot-os időkben, meg InterPicivel is...).
Egy ilyen kritikus esetre emlékszem, na akkor uccsó járattal mentem Szeged felé, és Vásárhelyen be kellett várni a szentesi szuperexpreszt. Úgy 15 perc várakozás után csapatosul rohantuk meg a népkerti fákat :D :D

Az viszont milyen igénytelen dolog már, hogy elővárosi vonatokat nyomnak IC forgalomba?! Legközelebb mi lesz? A 70-es évek By gyöngyszemei? Vagy Uzsgyi? Elvégre légkondis az is...

sirdavegd · http://midnight-rider.blog.hu/ 2011.06.09. 12:00:56

@Adani:
Na, ha már Balkán, csak eszembe juttattál még egy sztorit.
Nyáron létezik egy Prága-Győr-Nagykanizsa-Split gyorsvonat. Visszafelé ugyebár az egésznek át kell másznia a Dinári hegység ormai között, amit a kissé öregecske, ámde roppant szexi orgánumú mozdonyok csak elég nagy kinlódás közepette képesek megoldani. Így aztán az elektromos ellátás eléggé szűkre szabott: modern klotyók off, lámpa off, légkondi off. Oszt ezen kell utazni jobb esetben csak 12 órát XD
Természetesen a művelt kerékpáros mindig magánál tartja a lámpáját, illetve a kerékpárszállító vagonban volt mechanikus wc. Így miután végig fénykardoztunk a vonaton (kerülgetve a jobbra-balra hálózsákozó népelemeket), megtaláltuk a megváltást. A többi utas ellenben igencsak meg volt szeppenve a se világosság, se klotyó szituáció kapcsán.

Ehhez képest kisebb traumát jelentett, amikor éjjel a Bp-Varsó hálókocsijában kimentem wc-re, ámde becsuktam az ajtót magam mögött. Visszafelé pedig nem emlékeztem a fülke számára. Szerencsére kijövet bevertem a térdem valami kiálló izébe, így éjjel 3-kor sikeresen rekonstruáltam, honnan is jöhettem ki.

Adani 2011.06.09. 12:34:35

@sirdavegd:

Egy esetre emlékszem akkor Orosházára mentünk bulizni Békéscsabáról az akkori 20:46-os járattal. Előtte persze betáraztunk sörrel és csak a vonaton jöttünk rá ,h ezt biza nem lehet lehúzni, kb. Csorvásig tele lett a csésze is és mikor dobálni kezdett a szar pályán akkor a pisaóceán kilötyögött a csészéből és elindult a klotyóajtó alatt kiszivárogva felfedező útra. Meg is jegyeztük ,h eniy erővel egyenesen a földre is pisálhatnánk, de Orosházáig kibírtuk. akkor tudtuk meg a kallertől meg pár utastól ,h eredetileg ha tele a cucc akkor zárta az ajtót és nem engedett be a rendszer, de az oroszok nem gondoltak arra, aki ég akkor megy be mikor épp még egy brunyálásnyi hely van benne. Nincs tele tehát beengedi, sárgadobás után viszont megtelik tehát zár az ajtó --> bentmarad. :) Belülről se nyitható csak spéci cuccal. Nem tudtak mást tenni kiiktatták a rendszerből ezt a funkciót.

Balkáni vonatozásban szerencsére nem volt részem, nem működő lámpa és nem zárható ajtó a budin esettel igen. Ráadásul kifelé nyílik vagyis egyik kezemben telefon, amivel világítok másikkal a műszert fogom az ajtót viszont a nem létező harmadikkal kéne fogni vagyis csak reménykedhettme, h nem nyitják rám, de szerencsére nem.

Egyszer viszont az Uzsgyin szintén buliba menet nem működött a reteszelő. Wc-re be reteszelő bekapcs, pisáláshoz készül már épp elkezdtem mikor nyílik az ajtó és 3-4 csaj áll ott lefagyva majd elkezdenek sűrűnbocsozni én csak annyit mondok, h zárjátok már be, de hiába nyomják nem záródik. Lassan kinyílt majd a sokadik gombnyomásra lassan vissza. Ráadásul egyik hülye haverom meg ordít fél vonatnyi távolságból ,h "bazmeg Dani most meglátja mindenki a méteres faszodat". Röhögés, de úgy, h alig bírom tartani a csésze keretein belül a pisaáradatot közben a könnyem is folyik a röhögéstől.

Balkáni vonatozásról olyan sztorikat hallottam, h pl. Szabadka-Szeged között valami Bzmot light szintű motorkocsi ingázott akkor, olyan mint egy rozzant busz egyterű a vezetőfülke és az utastér nincs elválasztva. Ott az a szabály, h ha a vezér rágyújt akkor mindenkinek szabad. Vágni lehet a füstöt egy idő után. Megesett, h Horgos körül nekiálltak leszívni az állomáson a gázolajat a tankból. Meg állítólag sok rejtett zug van benne és rendszeres,h atomjaira szétkapják a belsejét a határ előtt és után. közeledve a határhoz szétkapják a belső szerkezetét mint foxi a lábtörlőt cigi,pia stb. elrejt visszaépítik. Határon át ismét szétkapják cigi-pia stb. elő újra összerakva. Többek közt ezért van az,h Röszkénél át kell szállni egy ideje.

Unokatesómék voltak vagy 5-6 éve akkor volt olyan ,h vonat megáll a semmi közepén világítás is nuku. Egy vasutas meg kapcsolószekrényt kinyit öngyújtóval világítva talál egy kiégett biztosítékot, kiszedi, helyére egy darab drót világítás vissza vonat megy tovább.

* Norbert 2011.06.10. 14:23:19

@Ahoj-: A nagyobb menetsebesség csak Sárbogárd állomásig érdekes, mert onnantól a pályán alkalmazható legnagyobb sebesség 100 km/h, amire a Csörgő is képes. A Desiro és a Csörgő legnagyobb megengedett tengelyterhelése között pedig csak 0,5 tonna eltérés van. A Desiroé 16 tonna, a Csörgőé pedig 16,5 tonna. Nem hiszem, hogy ez jelentős lassúmenet növekedést eredményezne. A pályaívek sugara pedig nem lehet kérdés, hiszen ezen a vonalon jártak már Csörgők.
A Desiro fogyasztása (fórumokból és információs anyagokból megállapítva) kb. harmada egy Csörgőének. Vegyük figyelembe, hogy ez a különbség egy három motorkocsis, csatolt szerelvény esetében már el is tűnik. Két kocsis, csatolt szerelvény esetében még egyet is értenék, nem elfeledve, hogy a Desiro fogyasztása nem a lassúmenetekhez lett optimalizálva.

Ahoj- 2011.06.12. 10:51:21

@* Norbert: Az Újpesti vasúti hídon ha csörgő ment át akkor 20-30 al cammogott, ha Dezső akkor asszem 40-50-el repesztett át pár évvel ezelőtt. Akkor ott nem számított ez a tengelyterhelési móka?

Szekszárd felé a sugovica úgy tudom 1-es desiro szokozz lenni, tehát nem éri meg a csöris üzemet járatni helyette.

* Norbert 2011.06.12. 18:33:35

@Ahoj-: A régi hídon valóban korlátozták a mozdonyok miatt a megengedett maximális sebességet. Bár megjegyezném, arra a hídra én mindenkit csak úszómellénnyel engedtem volna fel. Ezzel együtt ott sem igazán értettem a dolgot. Az új hídon szerintem már nem számít a motorvonat-mozdony megkülönböztetés.
Baja felé csak egyetlen folyami híd van. Azon szerintem maximum 2 percet vesztene a vonat a mozdony miatt. (Bár én utaztam Csörgővel is ezen a vonalon és nem emlékszem arra, hogy a hídon lassabban mentünk volna át.)
A Sugovica IC két- vagy háromkocsis csatolt szerelvényben közlekedik. Legalábbis én még csak ilyenen utaztam.

lurkó 2011.06.12. 21:07:00

@* Norbert: A sugovica valóban két-három egységből van kiállitva hétvégenként a gemenc is.
baja felé nem a hidon van kettős lassujel hanem szekszárd-bátaszék között mozdony 20km/h motorvonat 40km/h mert ez a szakasz valahogy mindig kimarad a karbantartásból/ felujitásból.

Peti817172M · http://peti817172m.atw.hu 2011.06.12. 21:46:59

@Adani: Nekem úgy rémlik, hogy van vésznyitó az Usgyi WC-jében, de szükség esetén kézi erővel is nyitható, ha nem akar kiengedni.

Flirten van vésznyitás, de az meg nem zár le, csak elkezd villogni a hibajelzés.

* Norbert 2011.06.15. 13:33:50

@lurkó: Köszönöm válaszodat. Ennek ellenére nem igazán értem, hogy a nagyjából ugyanolyan tengelyterhelés miatt miért is kell megkülönböztetni a két típust.

Valamint örömmel közölhetem a blog olvasóival, hogy a MÁV Zrt. az alábbi határidőt adta meg a válaszukra: 2011.08.19.

Várjuk izgalommal.:)

jack o'neill 2011.06.17. 21:30:31

Ez a Dezsőt IC-nek dolog már rég mondom, hogy egy nettó baromság. A Desiro szép is, jó is, de nem IC-nek, pláne nem ekkora távra. Ide a mozdony+kocsik megoldás az egyetlen elfogadható megoldás (illetve ha végig van vezeték, akkor IC motorvonat).

@SomyTomy: Én a Flirt-en a 182 centimmel lazán elférek, akkor te hogy nem?
A szimpla üléseket meg ne bántsd, mert a kedvenc helyem azon a vonaton. :)

SomiTomi · http://somitomi.blog.hu 2011.06.20. 11:56:55

@jack o'neill: elférek, csak ha előrenyújtoma lábam, akkor belóg a szemben lévő ülés alá.