MÁV utaspanaszok, késések, információk.

Új MÁV blog

Majdnem a kerekek alá került az utas

2011. június 05. - Vittore.

Gabriella Békéscsabán szeretett volna felszállni az IC-re, ráadásul az első osztályra, hogy kényelmesen utazhasson. A vonat azonban nem várt meglepetéssel szolgált: az ajtó becsukódott és odaszorította őt bőröndöstül.

A levél olvasása közben én sem értettem, hogy miért nem nyílt vissza az ajtó ha akadályt érzett, hát a MÁV válasza szerint azért nem, mert (megint) SAJNOS a románok nem telepítettek mozgásérzékelőt az ajtóhoz, ami így fix idő után bezáródik. De sebaj, mert egy gombbal visszanyitható, sajnálatos módon a gomb azon az oldalon van, ahonnan az ajtó záródik, így nem elérhető...

Gabriella levelét alább olvashatjátok, én válaszomban megkértem, hogy írja meg a történetet a Nemzeti Közlekedési Hatóságnak, mert hozzájuk tartozik, hogy Magyarországon még román vonat se közlekedhessen, ha veszélyezteti az utas biztonságát. Íme:

Üdv!

Olvastam a május 30-iki Szegedre utazás gyötrelmeiről. Biztattak bennünket, olvasókat, h írjuk meg történetünket. Mivel az esetem óta folyamatosan erre gondolok, ez a felszólítás megadta lendületet!
 
Budapest-Békéscsaba-Budapest utazásomra a kényelmes IC-t választottam I. osztályon - kevesen vannak, kulturált a körülmény. Lehet a mobilt/laptopot tölteni, működik a klíma - csak novemberben is a hideg oldalon...

De most nem erről szeretnék írni, hanem egy halálközeli élményről.
 
Mivel a MÁV-nak is megírtam, így csak kontrollcézemvézem a lényeget.

"....a Békéscsabáról Budapestre induló IC vonat I.osztályának kocsijába akartam felszállni - majdnem sikertelenül.

Ahogy az érkező utasok leszáltak, én elkezdtem a felszállást.

Épp az első lépcsőre feltett kisbőröndöm után kapaszkodtam fel a talajszintről - balkézzel fogva a korlátot, jobbal a bőröndöt, amikor kezdett becsukódni a távirányított ajtó.

Ott álltam A CSUKÓDÓ AJTÓTÓL EGYRE JOBBAN SZORíTVA AZ ELSŐ LÉPCSŐN, nem tudtam se le, se fel lépni, mert a lábamat a bőröndömhöz szorította az ajtó.

SENKI nem szállt ott fel, csak én. Vagyis egyedül voltam, közvetlen a MOZDONY mögött, ami nagy zajjal volt.

KIABÁLTAM SEGíTSÉGÉRT, de senki nem hallotta meg. A bent ülők azért nem, mert még egy ajtó is volt az utastér felé, akik a vonat körül járkáltak, pedig a mozdony zajától - az arccal befelé voltam, a kiáltozásom így erőtlennek bizonyult.

Visszagondolva legalább fél percig ott álltam fájdalommal és rémületben - mert a vonat 5 perccel később érkezett be, és ilyenkor - várhatóan - egyből indul is, féltem, hogy a még nagyobb baj csak ezután jön.

Szerencsére egyszercsak visszament az ajtó "nyitott helyzetbe", és fel tudtam szállni.

Egy egyenruhás hölgy ült ott, akinek gyorsan elmondtam a történteket. Ő ment a vonatvezetőért, aki érkezett is. Ő kezelte a jegyemet is - Mellékletben van.

Kérdezte, hogy a következő állomásnál legyen-e orvos, mondtam, hogy valószínű "az ilyedtségen kívül más nem történt".

És ami meglepett a kedvessége mellett, az a mondat, hogy ez "román vonat", mást nem tudnak tenni, "én is beszorultam"-mondta.

Igyekeztem elfoglalni magam, megnyugodtam.

A férjem várt a Keletiben, és egyből a III. kerületi, Vörösvári úti rendelőbe mentünk. 2 órát kellett várni...

Szerencsére "csak" zúzódások vannak a bal bordámon és a bal combomon..."

Válasz a MÁV-tól:

"Tisztelt Utasunk!
 
Köszönettel vettük megkeresését és szíves elnézését kérjük az adminisztratív okok miatti késedelmes válaszadásért.
 
Az Ön által igénybe vett Transsylvania nemzetközi vonatban közlekedő, CFR (román vasút) tulajdonú InterCity kocsijaiba sajnálatosan nem szereltek be mozgásérzékelőt az automatikusan záródó ajtókhoz. Ebből adódóan a beállított várakozási időt követően az ajtók automatikusan záródnak, függetlenül attól, hogy történik-e mozgás, vagy sem a lépcsőkön. Az ajtó mellett elhelyezett zölden világító gombbal, vagy a vésznyitóval van lehetőség újra nyitni az ajtókat.

Őszintén sajnáljuk a kellemetlenségeket és azok feledtetése érdekében megküldünk Önnek 2 000 Ft értékben utazási utalványokat, amelyeket a szelvények hátoldalán jelzett időponttól számítva egy éven belül használhat fel személypénztárainknál, belföldi, illetve nemzetközi menetjegy vásárlása esetén.
 
Bízunk abban, hogy a jövőben nem fordul elő hasonló eset és ennek érdekében, magkeresését megküldjük a társvasút részére a szükséges intézkedések megtétele céljából.
 
Az utalványokat, postacímére küldjük a fenti levelünk kíséretében."
 
(KIEMELÉS TŐLEM)
 
Válaszom a zöld gombbal kapcsolatos:

"...amikor én be voltam szorulva, onnan kezdve, nem lehetett volna azt a bizonyos zöld gombot megnyomni, mert balról csukódott, és emlékeim szerint balról-kivülről volt a gomb. A bal kezemmel kapaszkodtam a BENTI  fogódzkodóba, plusz a testemmel próbáltam visszanyomni a záródni akaró ajtót, miközben a lépcső húzódott be alattam = RÉMÁLOM!!!
KELLENE EGY BELSŐ GOMB IS ARRÓL AZ OLDALRÓL, AMELYIK FELÉ CSUKÓDIK AZ AJTÓ....

Most csak a MAGYAR járatokat vesszük igénybe.

B.csaba felé páros, hazafelé páratlan órákban..."
 
Tanács mindenkinek: ha vonatra szállnak fel, annál az ajtónál tegyék, ahol nincs egyedül, van más felszálló utas is!!
 
ÉS: reméljük, mielőbb a hiányzó érzékelőt beépítik!!!
 
JG

Megjegyzés: a 2 ezer Ft-os vigaszdíj megérkezett.

 

Veled is hasonló történt? Történeted, észrevételed, fontos közlendőd van, mely megjelenthet itt, az Új MÁV Blogon? Az e-mailt az ujmavblog@gmail.com címre küldheted, és mi kitesszük történeted!



Kérlek töltsd ki egyperces kérdőívünket az olvasói levelekről! Szeretnénk még jobbá tenni az oldalt!

A bejegyzés trackback címe:

https://mav.blog.hu/api/trackback/id/tr1002958287

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kimérős szaloncukor (Lédig) 2011.06.05. 09:45:33

Először is sahnáélatos, hogy ilyen kialakítású az ajtó, ezen én is meglepődtem, bár nem nagyon járok ezekkel a kocsikkal...

Ha jól tippelem ilyen kocsi lehetett:
www.vagonweb.cz/fotogalerie/foto/201003/A10-61-53-10-90-017-5-thho.jpg

Ha igen, akkor a képen láthatóan a gomb a nyitással ellentétes oldalon van... Tehát valami mozgásérzékelő vagy az elakadást érzékelő szerkezet lenne a megoldás.

Snake 2011.06.05. 13:22:50

Az a hír járja, hogy a decemberi menetrendváltástól a csefere kérésére a magyar-román viszonylatú IC-k jelentősen ritkulni fognak. Egyébként meg fene se érti, hogy Astraáék miért hagyták ki a kocsiból az élvédelmet/infrasorompót/beszoruló utas esetén üvöltő sakált/bármimást.

sirdavegd · http://midnight-rider.blog.hu/ 2011.06.05. 13:39:45

Együttérzésem az utasnak.
Az uzsgyik felénk történő megjelenésekor egy jó ideig én se bíztam a technikában. Mondjuk az legalább ciripel-tülköl, mielőtt automata csukódik a szárnyas ajtó, addig legalább meg lehet nyomni a gomb. Pedig az orosz technológia.
Aztán, a By és M43-asok visszatértével mostanság kevésbé lép fel a probléma...

sirdavegd · http://midnight-rider.blog.hu/ 2011.06.05. 13:40:26

Ja és a MÁV eljárását ez esetben roppant korrektnek találom. (dicsérjük meg őket, ha már ügyesek voltak :D )

Adani 2011.06.05. 21:54:12

Az Uzsgyi orosz azok meg jól össze vannak rakva, az oroszok tudnak valamit. Nem mindig szépek meg trendiek a járművek, viszont cserébe jól össze van rakva és faék egyszerűségű látjuk a metrók is kibírtak 40 évet.

Snake 2011.06.05. 23:11:48

@Adani: Ezzel most mellélőttél, ugyanis az uzsgyikkal úgy járt a vasút, mint a szocializmusban a Dacia személygépkocsi vásárlók. Szét kellett szedni, majd újra összerakni őket, hogy működjenek.

Adani 2011.06.06. 09:33:19

@Snake:

Mondjuk ez igaz, Szentesen csináltak vonatot belőle. De azóta működnek. Volt mikor a nyári melegben dőltek ki a Desirok és mentek az Uzsgyik segíteni, azok bírták. Egyik havernak volt Daciája elég sokáig szerette nagyon, mert hóban-fagyban meg nyári melegben sem rohadt le soha, vagy ha nagy ritkán mégis akkor is 5 perc alatt helyre lehetett tenni az út szélén, pl. ékszíj helyett harisnya, kábel rágógumival rögzítve. nem volt bonyolult konstrukció minden csavart ki lehetett benne ismerni, tipikus szocialista egyszerű megoldás, szétszedted darabokra, ismét összeraktad és egy marék alkatrész kimaradt, de ment gond nélkül. Mikor lecserélte Fordra az első útján lerohadt és csak vontatni lehetett, mert a modern kocsiknál már nincs sufnituning javítás mondván hazaáig jó lesz így. Letilt az elektronika és passz, meg se moccan. Asszem a Desiroknál is volt vagy talán van is valami ilyen konstukciós hiba, hogy még valami piti kis hiba miatt is megesett, h az elektronika letiltott és még a fékeket is behúzta nehogy el lehessen vontatni. Nem tudom ezt végül javították-e vagy nem.

TrueY · http://qltura.blog.hu 2011.06.06. 11:34:21

Hát igen! Én is többször látom, hogy úgy indul el a vonat, hogy az ajtók még nyitva vannak. Érdekelne, hogy mit csinálnának, ha odacsukná valakinek a lábát...

Adani 2011.06.06. 11:37:47

@TrueY:

Úgy még el is indulhat, az elektronika csak 5 km/h felett zárja be.

TrueY · http://qltura.blog.hu 2011.06.06. 14:02:46

@TrueY: Aha! És az öreg néni, meg bedől a kerekek alá. 5 km/h ide, vagy oda...

gcsabi 2011.06.06. 15:06:49

Elsősorban az a kérdés: hogy indulhatott el a vonat, amíg nem fejeződött be az utasok felszállása?
Az ajtó működési technikája ebből a szempontból nem igazán érdekes. Addig nem adhat jelzést a jv amíg nem szálltak fel az utasok, a vonat addig nem meneszthető!

Kimérős szaloncukor (Lédig) 2011.06.06. 15:10:04

@gcsabi:
Én nem látom a történetben, hogy a beszorult utassal elindult volna a vonat. Te hol látod?

Maximum a csöppet bulvárosra sikeredett cím érzékelteti ezt...

Kimérős szaloncukor (Lédig) 2011.06.06. 15:12:35

@TrueY:
Nyitott ajtókkal a vonat nem indulhatna el, még akkor sem ha adani ezt vizionálja meg.

Más kérdés, hogy kényszerből mégis elindul: Ha minden alkalommal a kalauz csukogatná az ajtókat, akkor mindne állomáson-megállóhelyen 1-2 percet állna pluszban a vonat.

Sajnos a legtöbb utas, mintha barlangban lakna: leszállás után mint aki jól végezte dolgát, megy a dolgára.
Múltkor leszóltam egy fiatalnak, hogy legyne szíves az ajtót becsukni maga után. Még ő volt felháborodva, mit képzelek...

gcsabi 2011.06.06. 15:37:14

@Kimérős szaloncukor (Lédig):
TrueY -nek ment volna a válasz.
Bár ha nagyon feszegetjük, az ajtót sem lehet rázárni a T. utasra.

TrueY · http://qltura.blog.hu 2011.06.06. 16:10:02

@Kimérős szaloncukor (Lédig): Ezek automata ajtós vagonok. Nem lehet nyitva hagyni. Gondolom indulás előtt kellene nyomni egy "Ajtók záródnak" gombot a mozdonyvezetőnek. Ez néha elmarad valami okból...

Kimérős szaloncukor (Lédig) 2011.06.06. 16:24:57

@gcsabi:
Természetesen, de ez nem is kérdés :))

Adani 2011.06.06. 21:42:03

@Kimérős szaloncukor (Lédig):

Ez igaz, írtam is anno posztot róla még az azóta megszűnt MÁV Figyelőre. Rosszabb ha nem csukja be de belöki/hajtja, én ilyennel találkoztam, előttem a folyosón vágódott ki szerény 120-as tempónál.

Pedig az állomásokon is mindig bemondják ,h csukják be az ajtót, mert a nyitott ajtó balesetveszélyes.

@TrueY:

Valami jelzésnek kéne lennie, zárás előtt. Mint a metrón a BIMMBAMM vagy a postaBHV-ken a pitypitypitypity (csipogás)

SomiTomi · http://somitomi.blog.hu 2011.06.06. 21:56:57

Fura, hogy nem jelzett az ajtó, ez még az Ezeréves Ikarusokon is alap. Egyébként meg annak is alapnak kéne lennie, hogy ha beszorul valami akkor újra kinyílik.
Amúgy mit értetek "uzsgyi" alatt? (csak hogy művelődjek)

Adani 2011.06.06. 22:17:02

@SomyTomy:

A Putyin bosszúja néven ismert 6341-es masinát.

hu.wikipedia.org/wiki/Uzsgyi

lurkó 2011.06.06. 22:21:18

@SomyTomy: Az uzsgyi egy orosz motorvonat kicsit hasonlit a BP-i metrókra (bordázott az pldala,formája) doboz szerü képződmény műszakilag egyszerü ellenben müködöképes. Ahol Bz-k járnak és megjelenik müszaki előrelépést jelent az utasok hamar megszeretik a légkondi és kényelme miatt. Desiroval szemben az üzemképessége és a hőszigetelése a pozitivum.

Adani 2011.06.06. 22:24:44

@lurkó:

Viszont negatívum, h nagyon hangos pláne ha nyomják a klímát és érzékeny a pályahibákra. Aki utazott már Szegedről Békéscsabára vele az tudja miről beszélek, ahol kriminális állapotú a pálya pl. Csorvás és Orosháza között, ott aztán megfigyelhető ez. Dobál rendesen meg nyikorog a csukló.

Peti817172M · http://peti817172m.atw.hu 2011.06.07. 01:00:02

@Kimérős szaloncukor (Lédig): Én úgy látom a képen, hogy jobbra nyílik az ajtó, és bal oldalon van a gomb. Tehát meg lehet nyomni, ha odacsuk. Egyébként a magyar IC kocsikon sincs odazáeás védelem, de az nem csukódik be álló helyzetben magától. BDVmot dettó.

Peti817172M · http://peti817172m.atw.hu 2011.06.07. 01:01:21

@TrueY: Mondjuk mert nem olyan a mozdony. Ajtóvezérlés csak a Tauruson, illetve a 2000-es és a 3000-es Sziliken van. Meg talán a Traxx-on.

Peti817172M · http://peti817172m.atw.hu 2011.06.07. 01:05:26

Mondjuk nem valószínű, hogy elindult volna a vonat az utassal az ajtó között. Csak belenéz az mv a tükörbe mielőtt elindul.

TrueY · http://qltura.blog.hu 2011.06.07. 09:56:50

@Peti817172M: Hát ezt nem tudom. De ha már automata az ajtó, akkor miért nem lehet a kalanyúzzal bezáratni manualice?

Snake 2011.06.07. 12:46:30

@TrueY: Kezdjük ott, hogy a szerelvény összeállításánál ehhez össze kell rakni az UIC kábelt. Ha ez nem történik meg, akkor már bukta a dolog.

Egyébként végignéztem az összes nyomógombos vezérlésű ajtóval felszerelt, RIC (vagy R H) jülő román kocsisorozatot. Mindegyiknél az ajtó kocsivég felőli oldalán van a külső ajtóvezérlés (ha jól sejteme eleve UIC döntvény szabályozza), tehát az ajtó nem takarhatja le.

Alensha 2011.06.10. 00:39:38

hú, ez elég horror... még ha nem is indul el ebben az utasszorongató állapotban (ezt azért végignézi a táblát lóbáló fazon), ebbe nem gondol bele, aki hirtelen ilyen helyzetben találja magát, nekem is az lenne az első gondolatom, hogy na itt fogok utazni Füzesabonyig...

gerakos 2011.07.21. 22:24:47

Sajnos a MÁV legújabb rendelkezésében a nagyobb állomásokon nem kell forgalmista a vonat elindításához, pedig rájuk szükség lenne a vonat biztonságos elindításához.