A mai vasárnapra egy véleményt, s ezzel együtt egy vitatémát szeretnék útjára bocsátani, mégpedig azt, hogy vajon az ördögtől való dolog -e a privatizáció? Mármint a MÁV-val kapcsolatosan. El kellene -e adni valami piacgazdasági alapon működő multinak, vagy csak részben eladni, vagy mit kellene tenni?
Az ugye látható, hogy a mai MÁV egy lusta, tömegénél fogva magatehetetlen, s politikailag kézivezérelt mammutcég. Csak azt, amit mi, az utasok látunk, már az sem állja meg a helyét a piacgazdaságban: nyelveket nem beszélő, sokszor félfogyatékos jegyeladók, pénztárosok, esetleg jegykezelők, szétrohadó kocsik, 20-30 km/h-ás haladási sebesség..
A másik oldalon viszont ott vannak azok, akiket utasként nem, vagy csak alig látunk, egyrészt a háttérben dolgozó kétkezi munkások, másrészt az irodisták, fehérgallérosok, stb.
Nem lenne -e jobb, ha eladnánk az egész MÁV-ot egy multinak, vagy multiknak? És itt is lehet elgondolkozni azon, hogy pontosan mit is adjunk el, egy-egy vonal üzemeltetését, magát a vasúti pályát, a gépparkot? És hogyan adjuk el? Beleszólási lehetőség nélkül, vagy például az állam megszabhatná a viteldíjak maximális mértékét?
A piacgazdaság elvei szerint gondolom egy szolgáltatónak a tisztességes profit lenne a célja, tehát az, amiből mindent kifizetve nyereséget termelne, de emellett meglenne rá a piacképes kereslet is a másik oldalon. Nyilván nem reális az, hogy bevezetnék a 100 km-re 60000 Ft-os vonatjegyet.
Most az a helyzet, hogy ha a barátnőmmel meglátogatjuk a szüleimet a messzi-messzi Vas megyében, akkor kettőnknek 25000 Ft-ba kerülne az út, IC-vel plusz 2000 Ft még. És a menetidő így is 4-5 óra és hálát adhatok az égnek, hogy Szombathelyen kell csak egyszer átszállni, ahol van csatlakozás, s nem mondjuk Mucsaröcsögére utazok 30 átszállással.
Visszatérve a menetjegyre, a 25000 Ft-os jegyárral és 375 Ft-os benzinárral számolva 67 liter benzin fér bele ebbe az összegbe, mellyel 800-1000 közötti kilométert lehetne megtenni. Tudom, volt róla sokszor szó, hogy az autónál van jó pár más költség is, de az amúgy is meglenne, ha már megvan az autó.
Szóval jelenleg ha utazni akarunk, akkor azt rohadt drágán és lassan tehetjük meg, s egyszerűen nincs még annyi jó állapotú kocsi, hogy midnen vonalon minőségi lehessen az utazás -> ergo ne 100 fok legyen a kabinban, vonaton, legyen konnektor a laptopnak, (álom) ingyen WIFI, stb...
Ha jönne egy multi, az biztos, hogy egyrészt a fizikai munkások egy részét lapátra tenné, másrészt az irodisták között lehetne bőven szelektálni, s megnézni, hogy ki tudja akkor elvégezni azt a munkát egyedül, amit eddig 5-en csináltak. Ha pedig nem lenne ilyen ember, akkor a munkaerőpiacon lévőket lehetnek alkalmazni a rokon, barát, sógor helyett.
Kíváncsian várom, hogy szerintetek mi a megoldás?
Frissítés 21:13: Közben elkészítettem egy rövid kérdőívet az olvasói levelekről, aki rá tud szánni 2 percet, az kérem töltse ki itt!
Veled is hasonló történt? Történeted, észrevételed, fontos közlendőd van, mely megjelenthet itt, az Új MÁV Blogon? Az e-mailt az ujmavblog@gmail.com címre küldheted, és mi kitesszük történeted! * * * * * A 100 Facebook-fan összejött! De vajon mikor lesz meg a Facebook-csoportunk 200. kedvelője? Ha tetszik a blogunk, lájkolj minket itt oldalt, vagy keress fel minket a Facebookon! |