MÁV utaspanaszok, késések, információk.

Új MÁV blog

Dizsung-dizsung

2011. május 17. - Vittore.

Szegény Zoli! A levelében átírtakat mélyen átérzem. Történt ugyanis, hogy vonatozott, éppen angolt tanult, ráadásul céges feladatok miatt, s eközben megjelent mellette egy fiatalember, akinek a füléből bömbölt a tucctucc, vagy ahogy Pesten mondják, a dizsung-dizsung zene.

Zoli megkérte a srácot a zene lehalkítására, amikor is az még jobban felhangosította. Bezzeg később, amikor jött a jegyellenőr, hirtelen elhallgatott a zene, s a srác gerincét veszve tagadott mindent. Nem kell ugye mondanom, hogy pár perccel később már megint szólt a diszkó... De mit lehet tenni ilyenkor? Ugye a kaller nem állhat ott, megverni nem lehet a gyökeret, de azért utazni meg jó lenne normális körülmények között. Ötletek? 

Addig is a levél:

Amikor nem a mávval van a baj...

Előre szólok: kivételesen nem a mávról, hanem az utasok szokásairól szeretnék néhány szót ejteni.

8 éve járok vonattal dolgozni naponta, sok mindent átéltem már utazás közben.

Az utóbbi egy-két évben viszont rá kellett jönnöm, hogy az utazással járó stressz nagyobb részét nem is a máv sok-sok hibája okozza, hanem az utasok viselkedése.

Miért mondom ezt?

A gyakran tömegközlekedőknek gondolom nem kell bemutatnom a hangosan telefonálókat, az órákig vihorászó tinilányokat, a hat év alatti gyermekük hangerejére felettébb büszke szülőket, a szotyit, mogyorót tördelő madárembereket. Az előbb felsoroltak nem igazán törődnek a környezetükkel, a velük együtt utazókkal. Egy villamoson, metrón el lehet viselni a zajukat, mert ha nagyon elegem van belőlük, leszállok, és 5-10 perc múlva jön a következő jármű, illetve egy átlagos utazás is csak hasonló nagyságrendű.

A vonat sajnos nem ilyen, jó esetben 30, de inkább 60-90 stb. perc után jön a következő. Alternatíva nincs. Odébb lehet ülni, de egy zsúfolt, vagy egyszerűen csak helyjegyes vonaton ez sem mindig járható út. (A vonatok, távolsági buszok csak a statisztikákban üresek, a való életben nem...) És aki szerint ezek az apróságok nem idegesítőek hosszabb távon, az biztosan nem tölt napi kétszer egy órát hasonló környezetben.

Arra is rá kellett jönnöm, hogy ezek az emberek nem szándékosen ilyenek, hanem egyszerűen senki sem világosította fel őket arról, hogy a békés egymás mellett élés alapja a többiekkel szembeni kultúrált viselkedés. Emlékszem rá, hogy sok évvel ezelőtt, még az általános iskolában nálunk szokás volt, hogy az osztályfőnöki órákon egymást váltogatva néhány hét alatt hangosan végigolvastunk egy illemtankönyvet, és meg is beszéltük a fontosabb részeit. Nem volt túl izgalmas, de mindenkire ragadt belőle valami. Ráadásul nekem a szüleim is megtanítottak ezt-azt. A tömegközlekedés íratlan szabályait is.

Viszont az a kedves fiatalember, akivel ma volt „szerencsém” együtt utazni, egészen biztos, hogy még a könyvesbolt kirakatában sem látott ilyen könyvet...

Békésen üldögéltem a helyemen, írtam a céges angol tanfolyamon kapott házi feladatot, amikor meghallottam, hogy megérkezett. Igen, meghallottam. Ugyanis olyan hangerővel hallgatta a zenét a fülhallgatóján keresztül, hogy én is tisztán hallottam.

Miután elhelyezkedett, és nem mutatta jelét a lejátszó halkításának, udvariasan megkértem rá: „Legyen szíves halkítsa le a zenét, mert zavar, itt is hallom...” A válasz: „Örülök neki!”

Majd elfordult, és tovább nézett maga elé. Tettem még egy próbát felhívni magamra a figyelmét, de nem foglalkozott vele(m). Gondoltam, biztos nagyon szereti azt a számot, vártam néhány percet, hátha észhez tér. Persze hiába vártam. Ezért súrolás szintjén finoman megérintettem a könyvem szélével a kabátját a karján, hogy jelezzem, mondandóm van: „Nem vagy egyedül a vonaton!!!”, de csak nézett ki a fejéből továbbra is.

Illetve egy dolgot tett: még jobban felhangosította a zenét.

Megjegyzem, szerintem ez kissé fájdalmas lehetett neki, mert már minden hangszert külön-külön is lehetett hallani, olyan hangerővel jött a fülesből a zene. (Egyszer kipróbáltam, hogy mi hallatszik ki a fülhallgatómból – egy kétezer forintos akciós termékből - , ha kényelmes hangerővel hallgatom a zenét: semmi. Felhangosítottam hallhatóra, de úgy meg nem tudtam a fülembe dugni a fülhallgatót, mert fizikai fájdalmat okozott a hangerő, pedig nem vagyok denevér, teljesen átlagos hallásom van.)

Úgy 10 perc múlva odaért a jegykezelő hölgy, akit megkértem, hogy segítsen. A hölgy teljesen korrekten fel is szólította a kedves fiatalembert a zajcsökkentésre, bár eddigre érdekes módon hirtelen megszűnt a zaj.

Ekkor derült ki, hogy a fiatalúrnak gerince sincs: sűrű elnézéskérés helyett elkezdte bizonygatni a hölgynek a körülöttünk lévő kb. 10-12 ember előtt, hogy márpedig ő be sem kapcsolta a lejátszóját, hiszen most is csöndben ül. Amikor a jegykezelő hölgy egy pillanatra hátat fordított neki másik utasok miatt, puhatestű barátunk persze rám vigyorgott, hogy ő most milyen ügyes is volt.

Végül a kalauz hölgy ismét felszólította a hallássérült gerinctelent, hogy viselkedjen, majd sajnos kénytelen volt folytatni az elsődleges feladatát, és elindult ellenőrizni  a többi utas jegyét. Úgy négy-öt sorral odébb járt, amikor az ismerős tuc-tuc már újra hallható volt...

Mit lehet egy ilyennel csinálni?

Az udvarias kérés nem működik, a „hivatalos személy” eljárása hatástalan. Szívem szerint nevelő célzattal megütöttem volna, de sokan mondják, hogy az erőszak nem megoldás, és adottságaim ellenére nem is vagyok egy verekedős fajta (kb. 13 évesen kerültem utoljára testi erőt igénylő szituációba, jó régen volt...) Ráadásul ha mégis erőszakot alkalmaznék, annyit kapnék érte, mint egy rendes emberért... Ja, igen: a félreértések elkerülése végett hozzátenném: a 18-20 év körüli „úriember” jól láthatóan nem volt tagja semmilyen kisebbségi csoportnak sem, magyarul beszélt, átlagosan normálisan öltözködött, vagyis semmilyen „népszokáshoz” nem köthető a viselkedése.

Ha akad valaki, aki végigolvasta, és nem az az első gondolata, hogy bármilyen okból én vagyok a hülye, annak szívesen meghallgatnám a tanácsait.

Zoli

Ui.: A velem szemben ülő néni szerint (akit nem ismertem) nem én voltam a hülye, de ez csak egy vélemény  a sok közül, tudom jól :) 

Veled is hasonló történt? Történeted, észrevételed, fontos közlendőd van, mely megjelenthet itt, az Új MÁV Blogon? Az e-mailt az ujmavblog@gmail.com címre küldheted, és mi kitesszük történeted!

* * * * *

Na vajon mikor lesz meg a Facebook-csoportunk 100. kedvelője? Ha tetszik a blogunk, lájkolj minket itt oldalt, vagy keress fel minket a Facebookon!

 

A bejegyzés trackback címe:

https://mav.blog.hu/api/trackback/id/tr382911948

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Adani 2011.05.17. 21:39:14

Kár az ilyenekkel foglalkozni, majd ha pár év után törzsvendég lesz a fülészeten akkor lehet kárörvendeni.

Alensha 2011.05.17. 21:39:21

Hát ez tényleg tapló volt (egyébként az ilyenekre nem baj, ha véletlenül néha ráömlik egy pohár kávé és azért még csak be se perelhet...) De vannak, akik pont azért hallgatnak hangosan zenét, mert valahogy ki kell szűrni a többi zajt (vihorászó tinik, csámcsogók, két órán keresztül mobilba pofázók, stb.)

vanek ur 2011.05.17. 22:06:44

Ez is volt már: megintallunkvazze.blog.hu/2011/03/10/utazasi_kultura_nelkul_nem_lesz_kulturalt_utazas

Én is szoktam zenét hallgatni. Pesten úgy van beállítva a hangerő, hogy a metrón is halljak valami zenét, de ez még mindig csak olyan, hogy egy csendes mellékutcában is meghallom, ha jön hátulról egy autó. Ha viszont 15 percnél hosszabb útra szállok vonatra, lejjebb veszem, mert oda már túl hangos (főleg hosszú távon). Nem mellesleg: volt már olyan, hogy a metrón simán hallottam a mellettem ülő fülhallgatójából kiszűrődő zajt, miközben az én fülembe is szólt a zene. Na az a súlyos.

Adani 2011.05.17. 22:08:49

@vanek ur:

Az milyen mikor a metrón tőled átellenben ül a füllhallgatós gyerek és simán hallod milyen zenét hallgat. fülészetre beutaló látatlanban.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2011.05.17. 23:38:15

Tegnapelőtt délután fél hat körül 100-al mentem az M1-M7 közös szakaszon, felbuktatott tetőablakkal a külső sávban. Ilyenkor elég nagy a forgalom még, az alapzaj magas. Én zenét hallgattam, közepes hangerővel.
A belsőben, azaz tőlem a 2. sávban balra,úgy hogy közöttünk is mentek autók, elment egy Honda, amiben olyan hangerővel ment a zene,hogy a saját zenémet nem hallottam, ellenben a hondában szóló refrént tisztán érthetően hallottam.

Zenebarmok mindenhol vannak sajnos.

Terézágyú 2011.05.18. 09:21:15

Mindennapos dolog, hogy a vonatúton a kocsi egyik ajtajánál ülve lehetett hallani a másik ajtónál ülő fülhallgatóját... a vonat zakatolása közben!

És igen, nem volt hajlandó lehalkítani, és igen, egyetlen másik utas sem volt hajlandó mellémállni.
És ez a baj szerintem.
Ha legalább ketten állnának oda, hogy tessék lehalkítani, akkor más lenne a helyzet.

Volt olyan is, hogy még énrám szólt valaki, hogy "nem kell annyira figyelni másokra", amire én azt válaszoltam: "jó, majd ha tolvajok veszik el a maga pénzét, akkor se fogok >>másokra figyelni<< hanem elfordítom a fejem."... :(((

EMP 2011.05.18. 09:23:01

Az hogy kihallatszik vagy nem az fugg a fules kialakitasatol is. A jobbak meg full hangeron is alig hallhatoak kifele, mig a Fosch fulesek mar kettes hangeron is kb ugyanannyira szolnak kifele mint befele. Szal nem feltetlen ordit a fulebe a 197dB, siman csak egy igenytelen szar van a fuleben.
Ettol fuggetlenul egy taploparaszt volt a ficko, raadasul meg csak nem is kulonoseben igenyes a zenehallgatas minosegere mert egy 200Ft-os piaci fulesen nyomta a tucctuccot :)
Ez bizony vaganynak latszas fail. :)

Terézágyú 2011.05.18. 09:23:24

Tudom, hogy demagógia, de ezért nem lesz ebből az országból semmi.
Amiatt, hogy egy ennyire "kicsi" dologban sem tudunk semmit elérni, nem tudunk összefogni, az ember kénytelen legyinteni, hozzászokni stb.

Démonmac1 2011.05.18. 09:33:46

Szoktam kérlelni az ilyen embereket, hogy légyszives, zavar, engem is más is, halkítsd le kérlek" szerencsére ritkán kerülök ilyen helyzetbe.

u.i. van olyan füles, ami kifelé nem ad zajt csak befelé:)

Adani 2011.05.18. 10:06:07

@Démonmac1:

Sőt olyan is van, ami zajszűrős, és ki is szűri a belső zajt. Igaz azok nem 2 ft-ba kerülnek.

Én sose foglalkozom az ilyenekkel, úgy vagyok vele megbünteti ő saját magát. Majd max. akkor fogok kárörvendeni mikor a fülészet előtt fognak állni az ilyenek hosszú tömött sorokban.

Terézágyú 2011.05.18. 10:19:00

@Adani:
"Én sose foglalkozom az ilyenekkel, úgy vagyok vele megbünteti ő saját magát."

Ha felszáll egy részeg, egyfolytában iszik, bebüdösíti a kocsit - de nem baj, megbünteti ő saját magát: májzsugorban hal meg???

Adani 2011.05.18. 11:22:52

@Terézágyú:

Az más a részeg lehet közveszélyes is, egy hangosan zenét hallgató ellen meg könnyen lehet védekezni arébb ülsz vagy te is felrakod a fülest és elnyomod a ricsajt.

Engem kevésbé zavar egy ilyen saját dobhártyáját kínzó mint egy büdös részeg csöves.

Terézágyú 2011.05.18. 11:46:58

@Adani:
"Az más a részeg lehet közveszélyes is"

Lehet, de nem biztos...

"egy hangosan zenét hallgató ellen meg könnyen lehet védekezni arébb ülsz"
Hova arrébb, ha 10 méterre is elhallatszik, és minden kocsiban van egy-két ilyen...

"vagy te is felrakod a fülest és elnyomod a ricsajt."

Ja, tehát kötelező hogy legyen nálad zenelejátszó??? :-O

"Engem kevésbé zavar egy ilyen saját dobhártyáját kínzó mint egy büdös részeg csöves."

Jó, engem meg mindkettő zavar. Vagy mondjam azt, hogy engem meg a csöves nem zavar??? A lényeg, hogy megsérti a társadalmi együttélés szabályait, illetve az utazási szabályokat is...

Mellesleg: egy részeg csöves nem tudja egy gombnyomással józanná és szagtalanná varázsolni magát, de egy dübörgő fülhallgató lecsendesítése tényleg egy gombnyomás...

Nem beszélve arról, hogy igen, egy részeg csövestől ez sajnos "várható", de hogy valaki, aki nem részeg, és nem csöves ennyire lesz*rja a többi utast...

Adani 2011.05.18. 13:16:26

@Terézágyú:

Igen az ilyen simán prosztó, pont mint az üvöltözve pletyózó öregasszonyok vagy a nemdohányzó kocsiban bagózó emberek. Rájuk kell szólni mást úgyse tehetsz. Nemrég volt a Házon kívülben egy ember, aki mindenkire rászól ,aki bagózik a vonaton. Vasutas kaszinókocsiban még neki is mentek, h mit keres itt. De mikor rejtett kamerával mentek utána és szinte mindenki leugatta,h szarik rá ,h nem dohányzó ez dohányzó lesz, mindig is az volt.

SomiTomi · http://somitomi.blog.hu 2011.05.18. 17:38:18

Ennél nagyobb bunkóság már csak az tud lenni, mikor füles nélkül, csak úgy a mobil hangszóróján át hallgatja a tucc-tuccot full hangerővel, úgyhogy az egyébként is szar zene még szarabb lesz a mobil nem éppen Dolbi Surroundos hangszórója miatt.
Éljenek a fülkés kocsik!!!

Peter__Blau 2011.05.18. 17:48:11

"Ennél nagyobb bunkóság már csak az tud lenni, mikor füles nélkül, csak úgy a mobil hangszóróján át hallgatja a tucc-tuccot full hangerővel, "

Roma hi-fi.

Selli69 2011.05.18. 18:02:33

@SomyTomy: fülkés kocsit soha. Mikor ott ülsz túlságosan intim közelségben 5 másikkal és félóra után kiba...oroszlánszag van és ott ülnek a pofád előtt, még félrenézni se tudsz hova, mert ott meg a másik van, se előre, se oldalra nem lehet terjeszkedni..... és ezt vagy 2-3 órán át....pusztító.
Legjobb nem vonatozni. Én sikítófrászt kapok, ha vonatozni kell. (tudom, jó nekem, megtehetem).

Azt egyébként én sem értem, hogy miért nincs soha legalább MÉG EGY ember, aki csatlakozik ahhoz, aki kifogásol valami paraszt viselkedést. Az én gyerekkoromban nem volt pardon, hamar megtanulta minden középiskolás, hogy ha felszállsz a buszra leszel szíves levenni a hátadról-válladról a durván tömött táskát v. hátizsákot...Ami ma a tömegközlekedésben megy, az háború. Sok-sok ember magánháborúja. És nem csak a tömegközlekedés ilyen.
Erről, hogy miért lett a magyar társadalom egyik fele ilyen elb..ttul antiszociális, a másik fele közömbös, a harmadik fele meg gyáva ahhoz, hogy az érdekeit érvényesítse, hosszabb szociológiai eszmefuttatást sem lennék lusta elolvasni.

Zagyas 2011.05.18. 18:10:13

Az ilyen agyasnak (ha kisebb darab), pont akkora erővel kell kitépni a füléből a kábelt, hogy az kontakhibássá váljon. Attól veszi észre magát. Ha nagyobb darab, akkor a legjobb, ha odább áll az ember, miután egy jó büdöset fingott.

Peter__Blau 2011.05.18. 18:45:53

@Zagyas: Nyuszi koma :-) Ha az egeret kell megverni akkor ő a farkas, ha a farkast kell megverni akkor ő az egér. Szegény nyuszi sohasem lehet saját maga csak álmában :-)

1bambi 2011.05.18. 18:48:02

Teljesen egyetértek a posztolóval, a fent leírt esetek mindegyikével találkozok rendszeresen a vonatokon. Még bosszantóbbak ezek, amikor több órás vonatút alatt kell ilyeneket elviselni, és netán szunyókálna vagy vizsgára tanulna az ember.

Tudom, hogy ez utóbbi tevékenységeket inkább otthoni környezetben célszerű végezni, de akinek rendszeresen kell sok száz kilométert utaznia, az tudja, hogy ezek az órák is sokat számítanak.

A konkrét esethez: én is szólni szoktam, valamennyire jól is szoktak reagálni, de azt már kevésbé értem, hogy ezekre a dolgokra miért nem lehet alapból figyelni. A vonatra rendszeresítettem a füldugót, illetve nagy zaj esetére olyan zenét, ami amolyan csendes dünnyögős, lehet mellette tanulni. (Ha megáll a vonat egy megállónál, lehalkítom még jobban.)

További "klasszikus" esetek a vonatokon:
- helyedet elfoglaló és hozzá pimasz viselkedésű utas, együttműködés nulla;
- az összes csomagját a lábához pakoló, velem szembeülő utas;
- lakodalmas vagy disznótoros menüt órákon keresztül fogyasztó utas;
- az összes tárolóhelyet mindennel telepakoló utas, aki a te csomagodnak már semmi helyet sem hagy, és egyáltalán nem is veszi a fáradtságot, hogy kicsit összébb pakolja őket.

Végezetül: nekem megtanították, hogy ha valaki mellé szól a jegyem, akkor megérkezésemkor és távozáskor köszönök.

nomad · http://szkaresz.blog.hu/ 2011.05.18. 19:09:14

Kulturált utazáshoz kulturált utas is szükséges.
A tv, politika szereplői sem erre mutatnak példát.
A fülkésben a 200 kilométeren át rágógumizó idősödő hölgy sem kutya :)

Adani 2011.05.18. 19:15:40

@Selli69:

Aki meg nem teheti meg annak marad a busz. Az meg még rosszabb. Ott ha beül melléd egy bedobtam egy gerezd fokhagymát pálinkával, esetleg egy nem fürödtem 3 hete típusú ember akkor órákig szagolhatod a bűzét. Vonaton legalább arrébb tudsz menni.

Mobilról zenét üvöltetők külön állatfaj.

SomiTomi · http://somitomi.blog.hu 2011.05.18. 21:45:01

@Selli69: Jó, bocs, én ismerősökkel utaztam egy fülkében, és mi azért el bírtunk férni. ha valakinek térhiánya volt, az egyszerűen kiment a folyosóra sétálni. Az oroszlánszagra meg ott a jó öreg sohaelnemromló ablak.

Terézágyú 2011.05.19. 08:32:24

@Selli69:
"Azt egyébként én sem értem, hogy miért nincs soha legalább MÉG EGY ember, aki csatlakozik ahhoz, aki kifogásol valami paraszt viselkedést. Az én gyerekkoromban nem volt pardon, hamar megtanulta minden középiskolás, hogy ha felszállsz a buszra leszel szíves levenni a hátadról-válladról a durván tömött táskát v. hátizsákot...Ami ma a tömegközlekedésben megy, az háború. Sok-sok ember magánháborúja. És nem csak a tömegközlekedés ilyen."

Abszolút egyetértek minden szavaddal.
süti beállítások módosítása