MÁV utaspanaszok, késések, információk.

Új MÁV blog

Tényleg nehéz az IC-ket rendesen leszervezni?

2011. május 13. - Vittore.

Dani levelét olvasva elkap a nosztalgia, emlékszem, amikor még én vonatoztam csóró diákként egy fél évig Szombathely-Győr, majd utána évekig Szombathely-Budapest között. Nos, már akkor is probléma volt, hogy az IC-kre egyszerűen nem lehetett a vonat indulása előtt helyjegyet kapni. Annyira nem, hogy pl. a vasárnap esti Budapestre tartó, 18:00-ás IC-re általában már pénteken megvették az okosabbak a jegyet, a vasárnap talán még reggel esélyes volt, de az is csak max. az első osztályra.

Öröm látni, hogy a MÁV-nak még mindig nem kell a plusz pénz, ha egy IC-szerelvény fixen 3 kocsiból áll, akkor az 3 kocsiból áll hétfő este is, és karácsony előtti utolsó munkanapon is...

Sajnos nem vigasztal engem sem és gondolom a mostani kollégistákat sem, hogy esetleg nincs elég IC kocsi, hiszen én még anno 2001-ben jártam ugyanígy és azóta már eltelt pár év.

Íme Dani levele (amit még március 11-én küldött a régi címre, bocsi):

Tisztelt MÁV-Start ügyfélszolgálat!

Mai napon (2011.03.11) a Keleti pályaudvarról 14:10-kor induló Maris IC-vel (Vonatszám:377)  utaztam haza Budapest-Mezőberény távon. A vonatra már másfél órával az indulás előtt mikor jegyet vásároltam se tudtam pótjegyet venni, mondván már elfogyott. Hosszú hétvége lesz, érthető ha többen utaznak ilyenkor Budapestről, de úgy látom a MÁV-nál ezt még nem sikerült megfigyelni, ugyanis a vonat most is csak három kocsiból állt, amelyből egy elsőosztályú, mikor ez egy átlagos pénteki napon is kevés. Volt szerencsém ugyanebben az időpontban tavaly december 23.-án is utazni ugyanezzel a vonattal akkor is csak három kocsival közlekedett és természetesen akkor is tömegnyomor volt rajta, ahogy most is. Legalább fél óráig állt a vonat a Keletiben indulás előtt, ennyi idő alatt pedig fel lehetett volna rá tenni mondjuk még két kocsit és akkor mindenki kényelmesen elfért volna.

Mindezeken felül még kénytelen voltam a vonaton 500ft-os pótdíjjal kiegészítve pótjegyet vennem. Miért is? Úgy tudtam az Intercity pótjegy az emelt színvonalú szolgáltatás miatt fizetendő. De egy szardíniásdobozra emlékeztető vonat, ahol leülni nem lehet, sőt megmozdulni is alig véleményem szerint nem emelt színvonalú szolgáltatás. A vonaton tartózkodó kalauzok egyike szerint mindig ennyi kocsival indul a vonat és rendszeresen vannak álló utasok is, nem csak hosszú hétvégék és ünnepek előtt, mikor józan ésszel is belátható, hogy az átlagosnál többen utaznak, hanem teljesen átlagos napokon is.

Kérem Önöket jelezzék az illetékesek felé a problémát és lehetőség szerint gondoskodjanak róla, hogy legalább ünnepek előtt mikor az átlagnál több utasra lehet számítani a vonat több kocsival közlekedjen.

Ezt a levelet másolatban a Megint Állunk Vazze blognak is elküldtem.

Tisztelettel:

Egy rendszeres vasúton utazó Budapest-Mezőberény(Békéscsaba) viszonylaton.

 

Veled is hasonló történt? Történeted, észrevételed, fontos közlendőd van, mely megjelenthet itt, az Új MÁV Blogon? Az e-mailt az ujmavblog@gmail.com címre küldheted, és mi kitesszük történeted!

A bejegyzés trackback címe:

https://mav.blog.hu/api/trackback/id/tr52899766

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

pbence 2011.05.13. 14:25:13

Az a gond, hogy tényleg nincs elég IC kocsi. Fejlesztés nem nagyon volt az elmúlt 15-20 évben.
Az már más kérdés, hogy akkor is lehetne rá tenni sima gyorsvonati kocsikat, alacsonyabb árú pótjeggyel. De ez miért is érné meg a START-nak? Így a jóval kevesebb kocsiban ÁLLÓ utasok TELJESÁRÚ pótjegyet vesznek, és mellé még 500 Ft PÓTDÍJAT is fizetnek. Tiszta haszon!

Kimérős szaloncukor (Lédig) 2011.05.13. 14:50:54

Az a helyzet hogy van IC kocsi is és rá is teszik. Vasárnap az utolsó pestre menő IC 9 (kilenc) kocsi szokott lenni.
Ebből következően a hétfői első szombathelyi IC is 9 kocsi.
Nagyon növelni viszont nem lehet. Az IC-t télen-nyáron fűteni kell, a dízelmozdony képességei pedig végesek. A fűtés alapból megzabál az erejéből egy szeletet. Szombathely felé az 5 kocsi már a cink eset... Nincs gép ami fűteni és vontatni is tudná a hosszú szerelvényt.

Kimérős szaloncukor (Lédig) 2011.05.13. 18:03:26

Nemrég húzott el mellettem egy szombathelyi IC, 10 kocsi volt 2 elsőosztállyal.

Adani 2011.05.13. 18:43:04

@pbence:

A sima gyorsvonati kocsi is jobb mint a semmi. Legalább kényelmesen le tudunk ülni ,azon a vonalon amúgy is csak 220 ft a pótjegy, hiszen az IC semmivel se jobb mint a gyors. Ugyanott áll meg ugyanannyi a menetidő csak a nevében IC. Van vagy 30 perc indulásig a Keletiben, pár kocsit keríthetnek ennyi idő alatt és csaphatnak hozzá. Vagy ha már azt nem Szolnokon ugyebár van járműjavító is meg jó sok kocsi szokott a tárolóvágányokon állni átszólhatna valaki ,h mire odaér a vonat kapjanak elő 2-3 kocsit és mikor beér akkor legyen készen a tolatócsapat és gyorsan csapják hozzá. Békéscsabán nem egészen 5 perc alatt képesek kocsit rakni a vonat végére.

twollah / bRoKEn hOPe, sUppLeX · http://freewaresoftwarenews.blogspot.com/ 2011.05.14. 10:27:30

Mar meghallom azt a szot, hogy MAV felall a szor a karomon.

Noname Cowboy · http://www.rosevalley.hu 2011.05.14. 10:49:23

@twollah / bRoKEn hOPe, sUppLeX: Mondasz valamit! :)
Én évekkel ezelőtt pont halottak napjára mentem. Volt előre váltott helybiztosított jegyem. A vonat ment Zágrábig. 1 első és 2 másodosztályú kocsival. Fullig. Kérdeszetem a kalauzt, hogy akkor ez most így hogy. A válasza: "Nem tudom, hogy milyen nap van?" Hát fogtam beültem az első osztályra. Mikor meglátott úgy elhúzott mint a szél. Szóval szerencsére nem kell igénybevennem a MÁV szolgáltatásait.

lyken 2011.05.14. 10:59:25

Ugyanez ment régen a Desirokkal, mikor még odahaza éltem és vonattal jártam be az agglomerációból. Reggelenként egy szerelvényből álltak a hajnali-reggeli járatok többségükben. Három is megtelt volna azokkal akik mentek vele. A meglepő az, hogy 11-12 óra körül már három szerelvényes járatok közlekedtek, tök üresen. Megkerestem az ügyfélszolgálatot, hogy hahó, mikor lesz a szardiniásdobozos reggeli utazásból normális elhelyezés?

Első válasz:

"A megkeresésében foglaltak alapján az alábbiakban szeretnénk tájékoztatni Önt arról, hogy a Budapest Nyugati pályaudvar – Esztergom útirányon közlekedő vonatok zsúfoltságáról az illetékes szervezeti egységet tájékoztattuk. Reméljük, hogy hamarosan Ön is tapasztalni fogja a változást."

Erre visszakérdeztem, idéznék a válaszból:

"Várhatólag a hideg időjárás megszűntével csökkeni fog a műszaki meghibásodások száma is, ezáltal jóval több szerelvényt tudunk majd forgalomba állítani is.

Természetesen fontos számunkra utasaink kényelmes és biztonságos utazása, ezért az Esztergom – Budapest-Nyugati pályaudvar útvonalon közlekedő vonatainkon tapasztalható zsúfoltság kapcsán illetékes szervezeti egységünk jelenleg is a problémát enyhítő megoldáson dolgozik. A tapasztalt kellemetlenségekért ezúton kérjük Társaságunk nevében is szíves elnézését."

Nos, a Desirok nyáron szoktak inkább lerohadni a személyzet bevallása szerint. Elsősorban a klíma miatt. Déltől meg valamiért kivitték a többi szerelvényt is, hogy üresen fussanak. Állítólag a vonalak tervezői döntöttek így. Ezt telefonon az ügyfélszolgálat is megerősítette mikor rákérdeztem.

Jeleztem, hogy a Desiro-k befogadóképessége összesen 213 fő(ülő+álló). Ezzel szemben reggelenként 280-290 ember van a szerelvényen összezsúfolva. Merthogy egy szerelvényből áll 2-3 helyett. Erre írtak vissza, tessék kapaszkodni:

"Értesíteni szeretném arról, hogy a Desiro szerelvény befogadóképessége 12 + 109 fő."

Erre visszakérdeztem telefonon, kiderült, hogy ennyire van NKH engedélyük.

Rákérdeztem, hogy ha baleset van akkor személy szerint ki a felelős a MÁV részéről a szardiniásdobozban az emberek közben egymást nyomják agyon:

"Továbbá informálni szeretném arról, hogy minden kedves utasunk biztosítva van az Allianz Hungária Biztosító Zrt. által. Baleset bekövetkezése esetén a jegyvizsgáló munkatársunknak jegyzőkönyvet kell felvennie a jelzett esetről. Amennyiben ilyen sajnálatos esemény történik, az utas jogosult a részére történő biztosítási összeg kifizetésére, amennyiben az utazásával kapcsolatos összes összefüggő menetjegyét, illetve a káreseményt igazoló orvosi papírokat részünkre megküldi."

Értjük, nincs felelős.

lyken 2011.05.14. 11:07:53

@Adani: "Vagy ha már azt nem Szolnokon ugyebár van járműjavító is meg jó sok kocsi szokott a tárolóvágányokon állni átszólhatna valaki ,h mire odaér a vonat kapjanak elő 2-3 kocsit és mikor beér akkor legyen készen a tolatócsapat és gyorsan csapják hozzá."

Akkor mondanám, hogy hány céget soroltál fel érzésem szerint:

- Járműjavító cég
- MÁV járművek tulajdonosa
- Tolatást végző üzemeltető személyzet cége
- MÁV Start aki az utaztatást végzi

1. Ezek a cégek mind nagyjából tesznek a másikra
2. Ezekben a cégekben az megy, hogy a saját munkáját elvégzi a dolgozó(de legalábbis nézzen ki úgy, mintha), a többi meg nem érdekli. Utaskényelem, együttműködés? Muhahahaha
3. Ha valakit nagy véletlenül érdekelne is az idézetben szereplő jószolgálati cselekedet, nem tehet semmit. Ugyanis nincs jogköre, jogosultsága utasítgatni ezeket a cégeket.
4. Ha lenne jogköre vlakinek utasítgatni minden céget, akkor szerinted mennyi meló végrehajtani egy 4-6 szervezeten átívelő tevékenységet?

EzVan:) 2011.05.14. 11:23:50

@lyken: na ezért kell kitenni az összes elkényelmesedett lusta vasutast, aztán mehetnek a gyárba csavarozni 12 órás műszakba minimálbérért, 365 napon át, ha egyáltalán felveszik őket, ha egyáltalán...

Eastbay1 2011.05.14. 11:27:14

10-15 éve rendszeresen ingáztam a Balaton és Bp között. Akkor azt csinálták, hogy az utolsó Déliből induló 11 órás vonat 10-12 kocsiból állt (kb ugyanennyi utassal). A délután 4-5 óra körül induló vonatok 1-2-3 kocsival kevesebbel indultak (tapolcai, szentgyörgyi sebes), de volt hogy a kb ugyanekkor induló fehérvári "falujáró" egyik nap 4, másik nap vagy 10 kocsival ment (és igen: volt rajta I.o. is!).
Ezek után gondolom mondanom sem kell, hogy nyaranta simán 2-3 kocsival kevesebbet kötöttek a vonatok után (Istenem, hányszor meg akarták verni a kallert/vezetőt/forgalmistát:D). Biztos azért, mert könnyebb fűteni 8 kocsit, mint 12-t...

Eastbay1 2011.05.14. 11:33:07

@EzVan:): Nem feltétlenül a vasutasok hibája ez. Majd hülyék lennének megszakadni a "munkában", ha ilyen alibizéssel is ugyanannyi pénz kereshetnek.
Akiket elő kell venni, az a felsővezetés, akik szétszabdalták kismillió kft-re a céget, mert így egy kezelhetetlen káoszhalmaz az egész.
Amúgy egy akármilyen közepesnél nagyobb vállalatnál ha szarul mennek a dolgok, azért soha nem a melósok a hibásak, hanem mindig a vezetés.

Snake 2011.05.14. 11:52:09

Mondjuk nem értem, hogy hogy jön ide a járműjavító? A frissen elkészült, futópróbázatlan kocsikat vagy a lejárt fővizsgával beutaltakat adják oda? Mert egyik sem közlekedhet. Vagy állítsák ki a vonatot fővizsga alatt álló megbontott kocsikból? Esetleg ne mindjárt a Magasfogadón álló szétrabolt selejtsor legyen vonatba sorozva?

Kászon Tomi · http://kulturjunkie.blog.hu 2011.05.14. 12:32:49

De miért nem képesek akkor több vagont csatolni a szerelvényre, ha vannak álló utasok?

testarossa 2011.05.14. 13:17:24

a szombathelyi IC-kkel kapcsolatban: ha vasárnap akartam visszamenni Pest felé, már szombaton nem volt jegy, mondván hogy mind elfogyott. Viszont vonatindulás előtt fél órával eddig már több alkalommal sikerült helyjegyet vennem, akkor hogy is van ez kéremszépen?

donfuligjimmy · http://codhq.hu 2011.05.14. 13:53:19

tömegközlekedni ősi román szokás :)

Bambano 2011.05.14. 15:15:43

@pbence: villamos fűtőkocsit villamosított pályán lehet használni, ugyebár. A Dunántúlon viszont sok helyen nincs ilyen, se felsővezeték, se konnektor.

Más
Nekem akkor durrant el az agyam, amikor okosan szüntettek meg ic-ket. Megszüntették a vonatpár felét, pl. a Pestről Miskolcra majd Miskolcról Pestre közlekedő vonatpár egyik tagját. Így *ÜRESEN* le kellett küldeni a szerelvényt Miskolcra, hogy onnan el tudjon jönni a vonat.

@Eastbay1: ne legyünk naivak, a mávnak nem vasutas problémája van, mint ahogy a bkv-nak sem. A máv fő problémája, hogy az egy pénzszivattyú a pártfinanszírozás bűvöletében az államkasszából a haveri körök felé. Ha az lenne az elvárás, hogy jól működjön, akkor tudna jól működni. De nem ez az elvárás. Biztos vagyok benne, hogy a máv most is az elvárások szerint működik, legfeljebb mi nem tudjuk, mi a tényleges cél.

pbence 2011.05.14. 15:34:05

@lyken:
De van felelős, méghozzá a MÁV-START. Az más kérdés, hogy ők erről nem akarnak beszélni és tudomást venni. De nyilván őket fogják elmeszelni. Szerencsére nem mindenki gondolkozik úgy az országban, mint ők.

@Bambano:
Ugyebár miért? A villamos fűtőkocsi egy generátorkocsi, ami gázolajjal működik, és csak az a feladata, hogy a kocsik elektromos ellátását biztosítsa.
Villamosított pályán nem lenne értelme, mert ott a mozdony egyszerűen felveszi a felsővezetékből az áramot, aminek egy részét a kocsiknak továbbítja. (Tudtommal erre minden forgalomban lévő villanymozdonyunk probléma nélkül képes.)
Akkor van probléma, ha olyan dízelmozdonyt használnak, ami gyárilag nem is ad le áramot (pl. M62, ez tehervonati mozdony, egyszerűen nem személyszállításra tervezték), vagy nem képes leadni elég áramot.

A miskolci IC probléma nagy felháborodást keltett annak idején, de nem csak azon a vonalon voltak ilyen érdekes dolgok. Az volt a gond, hogy a rendkívül nagy szakértelemmel rendelkező minisztérium kevesebb vonatkm-re adott megrendelést. Csakhogy vonatkm-nek csak az számít, ami a menetrendben benne van, a szerelvénymenet nem, így marhára örültek, hogy most mennyit spóroltak. Meg egyébként sem lehet egyenes arányosságot felállítani a vonatkm és a költségek között, még szerelvénymenetek nélkül sem. Sajnos egy ilyen országban élünk, ahol olyan emberek osztják a vasútról az észt, akiknek nemhogy szakértelmük nincs hozzá, hanem még csak vonaton sem ültek vagy 20 éve.

sikvidéki 2011.05.14. 16:08:28

Nem értem a problémát. Hol van zsúfoltság a vonatokon ? Megmondom én, sehol sincs, csak ti szálltok rossz vonatra :) Ajánlom a Lajosmizse-Kecskemét, a Battonya-Mezőhegyes, az Orosháza-Szentes vonalakat. Ezeken soha nincs zsúfoltság, még pénteken és vasárnap sem, sőt sokszor, még utas sincs, csak a kalauz, akinek kiválóan van ideje például veled beszélgetni is...

Snake 2011.05.14. 16:41:22

@pbence: A V46-os nem rendelkezik vonatfűtő képességgel. Mondjuk ez a vonatfűtő képesség is elavult kifejezés, hiszen egyre több kocsi igényli a folyamatos központi energiaellátást (nem csak a légkondicionáltak).

pbence 2011.05.14. 16:43:14

@Snake:
Jó-jó, de V46-tal nem sok személyvonat közlekedik az országban :)

DePassant 2011.05.14. 17:01:06

OFF

Vittore! Miért frissít az oldal 5 másodpercenként??

ON

gcsabi 2011.05.14. 18:30:14

@lyken:
Nagyjából jó helyen keresgélsz:)
Pár éve még tényleg meg lehetett-és meg is csináltuk-,hogy szükség esetén rádobtunk egy vagy két kocsit. Akkor lehetett, azóta, hála az istenadta EU-s harmonizációnak, már nem.
Ez a felállás most úgy néz ki. hogy a tolatócsapat és az állomási személyzet a Pályavasút alkalmazottja. A START megrendeli a szolgáltatásokat, a pályavasút elvégzi és leszámlázza. A tolató mozdonyt általában a Rail cargó bérli-és hozzá a csapatot- és fizeti, ami értelemszerűen neki dolgozik és nem a START-nak. Külön engedély és megrendelés alapján lehet más munkára igénybe venni. Az előre megrendeltektől eltérő szolgáltatásokat külön meg kell rendelni, elektronikusan és írásban. Amíg a FOR- terminálomon nem jelenik meg a megrendelés, addig nem végeztethetek semmiféle munkát. Amíg a cargó nem járul hozzá a tolató mozdonya más megrendelő számára végzendő munkára való igénybevételére, addig nem utasíthatom a START-nak végzendő munkára. Ha megteszem kifizettetheti velem (egy tolató mozdony díja úgy 30.000ft/h)
Ez nem arrol szól, hogy alusta vasutas nem szeret dolgozni és csak alibimunkát végez és tesz a másikra. Nem egy nagy durranás ráakasztatni pár +kocsit. fékpróbával együtt kb.5-10 perc. Viszont lefuttatni a megrendeléseket + a végén a SART-ak kifizetni a számlát az elég hosszú idő+cca. 40.000-50.000 ft körüli pénz amit ki kell fizetni/megemelkedett pályhasználati, továbítási díj egyebek..../
Tudom kivülről egyszerübbnek tűnik lehülyézni a MÁV-ot meg a semmirekellő lustadisznó vasutast, de sokszor ennél árnyaltabbak a dolgok! Itt speciel az impotens EU-s normák és azok köze a MÁV reális lehetőségeihez helyzet "működik"
Sokkal egyszerűbb lenne a megfelelő mennyiségű és minőségű infrastruktúrával és járműparkkal rendelkezni, ami ugye a fránya pénz miatt nem a mai valóság.
Esetleg reális igényfelméréseket lehetne végezni és az alapján dolgoznia a START-nak. Ezt viszont nem tudom megítélni, hogy mekkorák a valós korlátok és mennyi az alkalmatlan vezetésből adódó balf...-ság /azt hiszem a másodikból is akad rendesen/

Snake 2011.05.14. 18:31:59

@pbence: Azért nem egyszer, nem kétszer van rá példa ;)

Vittore. 2011.05.14. 18:45:03

@gcsabi: Szia! Levél menet a nickedhez tartozó e-mail címre!

Kimérős szaloncukor (Lédig) 2011.05.14. 22:03:19

@Bambano:
" villamos fűtőkocsit villamosított pályán lehet használni, ugyebár. "

Nem akarlak nagyon elszomorítani, de a villamos fűtőkocsit ponthogy nem villamosított vonalakra használták, dízelvontatás esetén, olyan dízelmozdonyok után, amik vonatfűtésre nem alkalmasak.
Persze villamosított vonalon is közlekedhettek, ha dízel közlekedett ott, vagy épp a villanymozdony nem tudott fűteni.
De ez nem volt jellemző.

Adani 2011.05.14. 22:54:16

@Kimérős szaloncukor (Lédig):

Tudtommal a rezsó kocsit a Szergejekhez használták, mivel Ivánék nem tudták megoldani ,h fűtse a személykocsikat ezért ha Szergej húzta akkor ment vele a rezsó. Villanyvonatoknál ez nem probléma, a V46 (Szöcske, Hifi torony) nem tudja, de az szinte sosem megy menetrend szerinti személyvonattal. Nem is arra való.

Kimérős szaloncukor (Lédig) 2011.05.14. 23:14:21

@Adani: Így van, Szergejjel használták, de semmi nem zárta ki, hogy villamosvontatású vonatban is használva legyen szükség esetén.

lyken 2011.05.15. 00:29:09

@gcsabi: Uhhh... Azért egy dolog megsaccolni és elképzelni, de látni, hogy tényleg kb ez a valóság az kemény.

@Adani: @Kimérős szaloncukor (Lédig): WTF is Szergej, rezsó, Szöcske, Hifi, Moriarti? Sajnos a pélyazsargon kimaradt az életemből, bár vasutas családban nőttem fel.

Snake 2011.05.15. 03:09:47

@Adani: A gőzfűtés megszüntetése után használták púposhoz és NoHAB-hoz is. De pl. az 1996-os angyalföldi járműparádén (ahol ugye nincsen felsővezeték) egy villamosfűtőkocsiról volt megtáplálva, így képes volt lépésben közlekedni :
gigant.chem.elte.hu/pic/hu/electric/v43/v43rezso.jpg

@lyken: A teljesség igénye nélkül: http://hu.wikipedia.org/wiki/Magyarországi_mozdonyok_és_motorkocsik_becenevei

Adani 2011.05.15. 09:42:37

Régebbenm ugye a vasutasok nevezték el a vonatokat, a a gőzösöknél és Nohab, Szergej pl. még biztos. Később már a rajta utazók, pl. a 6341-es orosz motorkocsi így lett Tégla meg Uzsgyi, meg a Desiróból jött a Dezső meg az alakja miatt a Tampon.

Kimérős szaloncukor (Lédig) 2011.05.15. 10:13:30

@Adani:
Se az Uzsgyi se a Dezső nem az utasoktól származik, már csak azlrt sem emrt szakzsargon-beli szó.
1-2 nyomi vasútbarát az indóház "szaklap" segítségével igyekezett a Taukat milkabikának és repcebikának nevezni, de ezt a szakzsargon ezt nem vette át, ott maradt a Tau vagy a teknő.

Adani 2011.05.15. 11:23:08

@Kimérős szaloncukor (Lédig):

Én a Dórémiről hallottam még, ugyebár mikor indul akkor szolmizáló hangja van ezért ragadt rá a Dórémi név.

A Desironál meg sztem a Tampon az, ami nem vett át a szakzsargon az Uzsgyinál meg valszeg a Pusztametró ilyen elnevezés meg a Putyin bosszúja.

Amúgy sztem a Bzmot az, aminek a legtöbb beceneve van. A Wikipédiás szócikkében is több sornyi van, elvégre az ország minden pontján megtalálható és mindenhol másképp hívják. Mifelénk Békéscsaba és Vésztő környékén Zsuzsi volt, meg Kispiros, de pl. Aszód környékén Tótvonat meg Csángó, de van több egységes gúny vagy becenév is.
süti beállítások módosítása