Egy érdekes hír, hogy majdnem egy tucat önkormányzat venné saját kezébe a helyi vasútállomás üzemeltetését. Szerintük így az odaérkezők sokkal kellemesebb képet látnának, s jobb gazdák lennének, mint a MÁV.
Az ötlet nem rossz, bár én nem értem, hogy mit is takar pontosan az ötlet? Nyilván a szakmai dolgokat csak vasutasok végezhetik, ez pedig továbbra is a MÁV kezében maradna. De mi a helyzet mondjuk a jegyértékesítéssel? Az nem szakmunka, így a település alkalmazottja is végezhetné. A legjobb megoldás azonban az épületfenntartás, mint a példából is látható, jól működik. A kiadott helyiségek béréből a település tartja fenn az épületet, végzi a takarítást, renoválást, stb. (Halkan hozzáteszem, hogy a legtöbb településen vannak közmunkások, így pl. a takarítás, apróbb szakmunkák külön pénzbe sem kerülnek, azt a közmunkások végezhetik.) Íme a hír:
Átvennék a MÁV-tól a vasútállomásokat az önkormányzatok
Mintegy tucat önkormányzat venné saját kezébe a települési vasútállomás üzemeltetését a magyar Államvasúttól (MÁV). A tervek szerint a leromlott állapotú állomásokat sokkal kellemesebb környezetben fogadhatják, amely hozzájárul a város képének javításához.
„A vasútállomás sokszor az odaérkezők számára az első tapasztalat az adott városról, községről“ – mondta Gyenes Levente, Gyömrő polgármestere, akit csütörtökön válaszottak a Vasutas Települések Országos Szövetségének (VTSZ) elnökévé.
Gyömrőn a közelmúltban a település és a MÁV közösen újította fel a vasútállomást, majd az önkormányzat átvette az üzemeltetést. A polgármester lapunknak elmondta, a pályaudvar karbantartását a szolgáltató egységek bérleti díjából fedezik. Havonta így 200-250 ezer forint bevételre tesznek szert, ebből 150-180 ezer forintot tesz ki a karbantartási munka. Az önkormányzat saját forrásból egy térfigyelő rendszert is kiépített. „A gyömrői állomáson képek lógnak a falon és a mosdóba is tudunk kéztörlőt biztosítani. Ezek egy átlagos magyarországi pályaudvaron mind hiányoznak“ – tette hozzá.
A tervek szerint a 120/A vasútvonal menti települések – egyebek mellett Nagykáta, Újszász, Szolnok – Gyömrőhöz hasonlóan venné saját kézbe a vasútállomás üzemeltetését. Gyenes Levenete szerint ez a MÁV kezdeményezése volt. A vasúttársaság a Resti Kft-vel kötött szerződéséből azonban nem folyta be annyi bevétel, amely elegendő lenne a vidéki állomások korszerűsítésére, karbantartására. (Vagy legalább is nem erre költötték – A szerk.) Gyenes Levente szerint ugyanakkor a településeken lakóknak joguk van a megfelelő színvonalú szolgáltatásokhoz.
A Vasutas Települések Országos Szövetségét (VTSZ) 1994-ben alapították, s elsődlegesen érdekképviseleti tevékenységet folytat, helyi és regionális érdekegyeztető fórumokat működtetnek. A szövetség célja, hogy erősítse azon települések egymás közötti, valamint a magyar vasutakkal való együttműködésének kialakítását, melyek nagymértékben köszönhették fejlődésüket az elmúlt 150 évben a vasútnak, s a vasút jelenleg is meghatározó tényezője a település arculatának, közlekedésének.
Forrás: Világgazdaság
Veled is hasonló történt? Történeted, észrevételed, fontos közlendőd van, mely megjelenthet itt, az Új MÁV Blogon? Az e-mailt az ujmavblog@gmail.com címre küldheted, és mi kitesszük történeted! |