Egy történet a Balkánról Magyarországról:
Bontani kezdik az állomást
Pénzükért demonstrálnak a kifizetetlen alvállalkozók
Felvonulnak a vasútállomás bontásához Gárdonyban csütörtök reggel a Tárnok–Székesfehérvár-vasútvonal építésében közreműködő, pénzükre hiába váró alvállalkozók.
A féltucatnyi cég több mint százmillió forintnyi számlája rendezését követeli. Ígérik: teherautóik előreláthatólag reggel kilenc óráig megérkeznek a bontásra ítélt állomáshoz, és ha munkájukat erővel nem gátolják meg, munkatársaik 17 óráig végeznek a korábban beépített anyagok elszállításával. A balhé garantált, a MÁV a bejelentett munkavégzés idejére nem állítja le vonatait.
A hónapok óta minden lehetséges fórumon hiába kilincselő kisvállalkozók tavaly még vasutat építeni jártak a Velencei-tóhoz. A monori Kámea Consult Kft. transzparense alatt gyülekező cégek – a Cran Bt., a Gerulus, a Polintrade és a Drex-Car Kft. – vezetői nem gondolták, hogy eljön az idő, amikor bontani mennek majd. Fél évvel ezelőtt azonban hoppon maradtak: megrendelőjük, a Hunterép Smaragd Kft. lényegében felszívódott az alvállalkozók pénzével. Az állítólag fizetésképtelenné vált társaság helyett megbízója, a Tárnok–Székesfehérvár-vasútvonalat 54,9 milliárd forintért építő SZCKM 2008 konzorcium, illetve tagvállalata, a Mávépcell Kft. sem akar fizetni. De nem hozott megoldást a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. fellépése sem.
Az egyre kétségbeesettebb beszállítók így április elején elhatározták: más megoldás híján visszaveszik, ami szerintük az övék. Vagyis a gárdonyi vasútállomás területén mindazt kibontják és visszaszállítják telephelyükre, amit megrendelőjük fizetés nélkül vitt el tőlük. Szándékaikról az állami vasút vezetését is tájékoztatták: kérték, hogy a MÁV a munkálatok idejére gondoskodjon a vonatok leállításáról.
Az érintettek arról még vitatkoznak, hogy a Kámea Consult és a vele együttműködő beszállítók mit vihetnek Gárdonyból és mit nem. Mi több, az alvállalkozók és az SZCKM 2008 konzorcium nem jutottak közös nevezőre arról sem, hogy a kifizetetlenül beépített anyagok végül kit illetnek. AMÁV viszont betartotta az ígéretét, és válaszolt a bontásra készülő cégeknek.
Túrós András, a MÁV biztonsági igazgatója lapunk értesülése szerint levelében úgy fogalmazott: „A vasútüzem szüneteltetését és a vágányzárat nincs módomban elrendelni és azt nem is támogatom.” Egyúttal arra is felhívta a figyelmet, hogy a vállalkozók tartózkodjanak a beépített anyagok „önhatalommal történő birtokbavételétől, különös figyelemmel arra, hogy e magatartás bűncselekmény elkövetésének tényállási elemeit is megvalósíthatja”.
A Gárdonyba készülő Kámea Consultot képviselő Komjáti Péter értett a szóból, de szerinte az építőanyagok kibontásánál nem ügyfelei járnak el szabálytalanul. Úgy tartja: a Kámea Consult nem segítséget kért az állami vasúttól tevékenységéhez. Ehelyett egyértelműen jelezték: április 28-án 9 és 17 óra között milyen jellegű munkálatokat végeznek Gárdonyban. Így megítélése szerint, ha a MÁV nem rendeli el a vonatforgalom szüneteltetését, a vasútüzem biztonságát veszélyeztető helyzetek kialakulásáért kizárólag a vasút illetékeseit terheli a felelősség.
Forrás: Népszabadság Online