A Napi Gazdaság cikke szerint évi 15 milliárd forintot takaríthat meg a MÁV a kamatokon azzal, hogy a magyar állam most 300 milliárd forinttal konszolidálja a társaságot. Ez azonban nem elég, de a megoldási lehetőségeket korlátozza az, hogy a jelenlegi költségszerkezet mellett a kiadások 85-90%-a determinált, a menedzsment által nem befolyásolható.
Újra bajba kerülhet a MÁV
További komoly hatékonyságjavító intézkedésekre lenne szükség a MÁV-nál, hogy ne induljon újra az adósságspirál.
Évi tizenötmilliárd forint − nagyjából ennyi hozadéka lehet annak, hogy az állam 300 milliárd forinttal konszolidálja a MÁV adósságait. A fenti összeget a kamatköltségeken takaríthatja meg a vasúttársaság, ráadásul csoportszinten a vállalat mentesül majd évi 45 milliárd forint hitellejárati kötelezettségétől, ami segíti a cash-flow-menedzsmentjét. Ez azonban nem elegendő intézkedés − hangsúlyozta a vasúttársaság.
A szükséges hatékonyságjavító intézkedések egy része belső erőforrásokkal és döntésekkel kezelhető − ám erre vonatkozóan a program részleteinek kidolgozása még folyamatban van. Sokat azonban nem szabad várni ezektől az intézkedésektől, a jelenlegi költségszerkezet mellett ugyanis a kiadások mintegy 85-90 százaléka determinált, vagyis a menedzsment által nem befolyásolható költség.
Ennek ellenére az adósságkonszolidációért cserébe a kormány jelentősen csökkenteni tervezi a MÁV finanszírozását: jövőre 45, 2013−2014-ben pedig 60-60 milliárd forinttal mérséklődik a vasúttársaság állami támogatása. A megtakarítási szándék érthető, ám strukturális átalakítás nélkül a költségek számottevően nem mérsékelhetők. Komoly változtatások nélkül az adósság ismét újratermelődik. Az elmúlt évek gyakorlata szerint az állam korábban többször a MÁV hóna alá nyúlt, s a társaság ezt követően újratermelte az adósságát. Legutóbb 2002-ben szanálta a céget, mára pedig 300 milliárdra duzzadt a mínusz − azzal együtt, hogy 2007-ben 116 milliárd forint tőkejuttatást kapott a társaság a 68,8 milliárd forint extra költségtérítés mellé.