MÁV utaspanaszok, késések, információk.

Új MÁV blog

Fantomtartozás egy év után

2010. december 07. - Ashi Valkoinen
Sziasztok!
 
Szóval utasleadási lapot kaptam, amit rendeztem, de:

Bővebben:
Szeged-Budapest utaztam 1éve levelezős diákkal ami 3 hetes volt akkor. A kaller elkapot és tájékoztatott, hogy a levelezőssel nem utazhatom Szeged-Budapest mert nem ott van a lakhelyem. Nem tudtam persze, utána néztem, oké igaza volt. Azt is mondta, hogy van egy kis lap "Igazolás Tanulók vasúti kedvezményére ...." vagy valami hasonló. Amit ha beszerzek tudok utazni olyan városok között amit ráíratok a pénztárossal. Ezt csináltassam meg aznap, és a kapott utasleadási lapot másnap az Igazolás birtokában be tudom fizetni és így olcsón megúszom. A Zuglói pénztáros hölgy úgy elhajtott, sött azt akarta, hogy fizessem be neki, pedig még fel is hívott valakit. Azzal a lendülettel tovább mentem és a Keletiben minden kérdés nélkül megcsinálták nekem ezt az igazolást 100 Ft-ért. Másnap vissza mentem és befizettem a büntetést, már nem emlékszem mennyit 1300 Ft körül. Ez történt 2009.11.14-én.

A lényeg:
Ma kaptam egy levelet 2010.12.02., hogy 17250Ft az összértéke a jelenlegi tartozásomnak. És a levél keltétől számítva (2010.11.09.) 30 napon belül szíveskedjek befizetni, vagy beperelnek és ÁVO+inkvizíció+forró ólom...
Aranyosan hozzá tették, hogy ha idő közben rendeztem akkor tekintsem semmisnek levelüket.

A bizonylat, hogy befizettem persze nincs már meg azóta, 1 éve volt. Viszont az Igazolás Tanulók vasúti kedvezményére papírom meg van, rajta a hölgy aláírásával aki csinálta+dátum. Talán másnap ugyan ez a hölgy rendezte a bírságomat is. Írtam nekik egy e-mailt, hogy keressék vissza a másnapi birságrendezési naplóikat, mert benne kell legyek.

Meg tudnak büntetni 1 év után? Nem tudom bizonyítani, hogy befizettem, csak a szándékot az igazolással. De 1 éve volt, mikor évül ez el náluk? Miért nem szóltak hamarabb, és most is csak 7 napom van gyakorlatilag. Vagy nézzem az utolsó mondatukat, hogy :ha idő közben rendeztem akkor tekintsem semmisnek levelüket, mert hát másnap rendeztem.

Üdv.
M.

A bejegyzés trackback címe:

https://mav.blog.hu/api/trackback/id/tr492498225

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Luxusmoszkvicsslusszkulcs 2010.12.07. 08:25:44

Ez jópofa. :) Az az igazolás szerintem olyan, hogy ELŐRE ki kell váltani, aztán utazhatsz vele. Tehát a jv látta, hogy nem direkt csalsz, csak nem ismered a szabályt, ezért felhívta a figyelmedet, hogy ha rendelkezel aznapra érvényes igazolással, akkor arra még ráfoghatod, hogy reggel megvetted, csak otthon hagytad, tehát megvolt. Nem tudom így van-e, de ha a BKV ellenőr elkap, akkor igen. Veszel bérletet, és bemutatod, hogy aznapra volt bérleted, csak véletlenül pont nem volt nálad, 2000 forint, viszlát. Tehát én az igazolás büntetés utáni megszerzését nem hangoztatnám annyira. :)

Adani 2010.12.07. 08:50:39

@Luxusmoszkvicsslusszkulcs:

BKV-nál már bevezették ,h csak évente 2x lehet utólag bemutatni és csak akkor ha a büntetést megelőző nap is érvényes volt a bérlet. Nem nagy a pénztárnál így kell kérni általában kiadják. Viszont ott van még az,h csak akkor ha nincs egyéb tartozásod. A BKV-nál meg kedves szokásuk, h kamu büntiket gyártanak az adatokból, vagyis elmész bemutatni és járhatsz úgy,h közlik,h nem oda Buda van itt még pár büntid évekre visszamenőleg előbb azt fizesd be.

Egyébként 1 év az elévülési ideje az ilyen büntiknek, csak olyan felszólítás indítja újra, amit bizonyítottan megkaptál. A kérdés az,h milyen levél jött? Ajánlott, tértis? Ha nem csak egy sima akkor nem gond, mondhatod,h nem kaptad meg, és valszeg mivel már közel vagy az egy évhez el fog évülni onnantól meg teljesen mindegy mi van akkor se lenne behajtható ha valós követelés lenne.

A BKV-nál bevett szokás random címekre kamu tartozásokról levelet küldeni hátha vki beszopja és fizet. A gyakorlat sztem itt is ugyanaz így úszod meg legjobban. Ha sima levél akkor nem reagálni rá, nem kaptad meg passz. Ha ajánlott vagy tértis leveled jött akkor meg szépen visszaírsz nekik, h kéremszépen mikor miért és hol büntettek meg, kérem a jegyzőkönyv másolatát, mennyi volt eredetileg stb. Ha ezt megkapod akkor meg lehet vizsgálni, esetleg visszaemlékezni, h tényleg jártál-e akkor arra, tényleg büntettek-e. Ha már rendezted a tartozást és valós azt is meg lehet írni. Sztem válaszolj nekik, elvégre e-mailt írtál vagyis kb. elismerted,h megkaptad a levelet, jobb túlesni rajta. Írd meg,h már befizetted és ez és ez történt. Küldjék a jegyzőkönyvet. Ha nem erről az esetről szól akkor meg lehet visszaírni ,h ezt nem ismerem el, bár a MÁV-tól még nem hallottam ilyen történetet, h már megszerzett adatokból kreálnak új büntit, ez BKV ritkábban Volános szokás pl. ha az ellenőrnek kevés a büntije és kell még a kvóta eléréséhez.

kinki 2010.12.07. 09:45:35

Olyat nem lehetne, hogy a levelek helyesírását megszűritek/javítjátok? Egész egyszerűen erőlködnöm kell, hogy a bejegyzés végére érjek.

Egyébként tényleg ELŐRE kell kiváltani a tanulói kedvezményről szóló igazolást. És nem e-mailt írni utólag a helyzetről, hanem személyesen bemenni minden rendelkezésre álló okmánnyal, igazolással, csekkel, stb. a város egyik nyugodt pontján elhelyezkedő menetjegy-irodájába és személyesen intézkedni.

Eső után köpönyeg, de érdemes egy nagy lefűzhető mappát venni, benne sok műanyag tasakkal, ezekbe gyűjteni a csekkeket, leveleket, BORÍTÉKOKAT (= a bélyegző dátum miatt), bizonylatokat, mindent, mert csak mert...pl. a mostani probléma elkerülése miatt :-]

Adani 2010.12.07. 11:08:00

Csekkszelvényeket amúgy is ajánlott asszem 5 évig megőrizni, de egy évig biztosan, mert bármi lehet. Ha valaki még csekkekkel szórakozik, azért a legtöbb helyen már lehet átutalással is fizetni, pl. villany meg vízszámlát is, akkor pedig ezzel sincs gond, az ebank felületen akár évekre visszamenőleg lekérdezhető minden tranzakció.

MagyarZizzi (törölt) 2010.12.07. 12:15:16

A levélben az áll, hogy figyelmen kívül hagyhatja a felszólítást, ha már rendezte a tartozást, úgyhogy én minden további nélkül figyelmen kívül hagynám. De ha a posztoló nagyon fél az inkvizíciótól meg a forró ólomtól, elküldheti levélben az igazolványa másolatát, hogy lássák, aznapra már érvényes volt, csak nem volt nála. És reménykedjen, hogy a MÁV besúgói nem olvassák ezt a blogot...

fővizsgáló 2010.12.07. 13:33:43

Mindenképpen írj nekik, mikor, hol fizetted be, próbálják előkeresni.Ne ülj és várj, mert rosszabbul jársz

pbence 2010.12.07. 15:57:58

Azért elég "vicces", hogy 2010.11.09-én keltezték a levelet, de csak 2010.12.02-re jött meg. A Posta max. 2-3 nap alatt kihozza, szóval a START adta fel nagyon későn.
(Nekem is jött nemrég így egy levél tőlük.)

És ezen után van pofájuk azt írni, hogy a levél keltétől számítva 30 napon belül fizess...

charlie 2010.12.07. 17:06:22

@Adani: vasúti dolgokban 5 év az elévülés (vasút, metró, hév, villamos), csak a buszos egy év. Éppen ezt sérelmezte pár éve az egyik ombudsman, hogy legyen mindenhol van egy év, vagy öt, de egységes legyen.

Adani 2010.12.07. 19:01:57

@charlie:

Tudtommal azóta már egységesen egy év is lett, épp emiatt. A parkolási bírságok is már 5 év helyett1 év alatt évülnek el.

charlie 2010.12.07. 20:06:49

@Adani: hát, a hivatkozott jogszabály (20/1981. (VI. 19.) MT rendelet) még mindig érvényes, nem lett abból az egységesítésből semmi. az ombudsman meg ugye csak ajánlgathat, azt vagy figyelembe veszik, vagy letojják magasról.

1. § (1) A rendelet hatálya az autóbusszal, trolibusszal vagy személygépkocsival díj ellenében végzett személyszállításra, továbbá a járművek bérbeadására terjed ki.
3. § (2) A személyszállítási szerződésekből eredő igények egy év alatt évülnek el.

Minden másra (metró, hév, vasút, stb.) a Ptk. szerinti általános elévülési idő érvényes, ami öt év.

pbence 2010.12.07. 20:09:38

@kinki:

"És nem e-mailt írni utólag a helyzetről, hanem személyesen bemenni minden rendelkezésre álló okmánnyal, igazolással, csekkel, stb. a város egyik nyugodt pontján elhelyezkedő menetjegy-irodájába és személyesen intézkedni."

Ezzel nem értek egyet. Miért az utas ugráljon, amikor a START erre hivatott osztályán - már bocsánat, de - segghülyék dolgoznak, és a munka csak idézőjelben értendő.
Nem. Ez nem így működik. Örüljenek, hogy egyáltalán veszem a fáradságot, hogy e-mailt írok, mert az legalább ingyen van, és csak pár percembe kerül. De hogy még menjek is be hozzájuk...
(Persze csak általánosságban írom ezt, mert ez az eset kicsit más, itt nincsenek bizonyító dokumentumok. Így lényegében a START jóindulatán múlik a dolog.)

Nekem is van egy kicsit hasonló ügyem. Csak ott teljesen nekem volt igazam, semmit nem is kéne fizetnem. Épp mostanában, 9 hónap pöcsölés után írtak, hogy tartozásom van. Nem volt szerencséjük, mert minden akkori irat meg van, küldtem is nekik másolatot és egy kedves kis lecseszést e-mailben (de csak mert épp olyan kedvemben találtak, felőlem mehettek volna a bíróságra is).
(Be is küldtem a sztorit, szóval lehet, hogy kikerül pár napon belül.)

És akkor erre a "remek" munkára felszámolnak 1000, azaz ezer forint kezelési költséget is. Már alapból nem értem, hol van az leírva a START részéről, hogy ha nem fizetek, ők levelet küldenek nekem, és ezért kezelési+postázási költséget számíthatnak fel? Szerintem ez teljesen jogtalan követelés. Legalább annyira állná meg a helyét a bíróságon, mintha én vonatkésési költséget számítanék fel a START-nak, és utána követelném a jogosnak vélt pénzemet.

charlie 2010.12.07. 20:10:46

Igazából itt is kéne egy olyan mint a parkolásnál, hogy csak akkor követelhet rajtad, ha a fizetési felszólítást a "bliccelés" elkövetése után 60 napon belül postára adja.

Mert nonszensz, hogy évekkel ezelőtti dolgokra küldenek ki fenyegető levelet (én is most kaptam egy állítólagos 1,5 évvel ezelőtti esetről egy fénymásolt fenyegetést, hogy fizessek, se pecsét, se aláírás, semmi...)

pbence 2010.12.07. 20:14:52

@charlie:

Ráadásul ha az egész alapból jogtalan, mint ebben a levélben...
Amúgy sem tartom etikusnak, hogy ennyi idő után szólnak egy követelésről, de így egyenesen pofátlanság, és nagyon kiveri nálam a biztosítékot.

charlie 2010.12.07. 20:41:36

@pbence: nem csak szerinted nem etikus, a Ptk. szerint sem okés az, hogy már majdnem letelik az elévülési idő, és akkor küldenek levelet.

Amúgy ált. az ilyen ügyvédi irodák, stb. arra játszanak, hogy meglátja az átlagember, hogy ügyvédtől jön és rögtön befosik és fizet mint a katonatiszt. Viszont amint valami nagyobbhangú ír vissza nekik azt ejtik a fenébe.

pbence 2010.12.07. 20:47:21

@charlie:

"Amúgy ált. az ilyen ügyvédi irodák, stb. arra játszanak, hogy meglátja az átlagember, hogy ügyvédtől jön és rögtön befosik és fizet mint a katonatiszt."

Hát ez a baj. És sajnos sokan inkább ezt teszik, mint hogy kicsit is felemeljék a hangjukat. Marha nagy pofátlanság az érintett cégek részéről, hogy erre építenek. Hányingerkeltő.

Adani 2010.12.07. 21:53:25

@pbence:

Megpróbálni semmibe se kerül és ezt tudják az ügyvédek is. Szétküldenek mondjuk 1000 levelet kamu büntikkel, ha csak 10-en fizetek már megérte.

charlie 2010.12.07. 22:25:32

Arra azért kíváncsi lennék, hogy az ilyen pótdíj behajtásoknál mennyi jut el végül bíróságra (amiket nem fizetnek ki persze). Mert még pl. a BKV azt se viszi bíróságra, aki majd négy millióval lóg neki.

Janicsár 2010.12.07. 22:50:30

Nem vagyok pénztáros, de a mérséklést biztos rávezeti az utasleadási lapra, az, aki elbírálja.
Szerintem azt, hogy befizetted azt is, de ezt egy pénztáros biztos meg tudja mondani.
Szóval szerintem a tuti bizonyíték, hogy rendezted, az az utasleadási lap lesz, amit át adtál a pénztárosnak (ha jól tudom azt a pénztár elveszi)Ezen kívül a pénztárosnak is mindent kell könyvelni, megőrizni, tehát nyoma kell legyen valahol...
Ha ajánlott levélben küldték mindenképp válaszolj szerintem, minél több adat megadásával, hogy mikor hol rendezted, esetleg az igazolás másolatát is csatolni.
Egyébként szerintem a behajtócég levelezik annyi emberrel, hogy nincs szüksége kamu címekre...

exkalibur 2010.12.07. 23:43:20

Csak reménykedem, hogy az a bizonyos levelezős suli nem egyetem vagy főiskola volt. A levél stílusa és helyesírása kb. 12 éves szint. Elnézést minden 12 évestől.

gitáros 2010.12.08. 01:09:27

@Adani:
Attól, hogy nem veszel át egy-két (akár tértivevényes levelet), még nem jár le az elévülés, ennél bonyolultabb a dolog. Nézz utána "kézbesítési vélelem" címszó alatt...

Flogger 2010.12.08. 06:42:07

"Szeged-Budapest utaztam" Innentől fogva nem is érdekel. Beszarás...

Adani 2010.12.08. 07:56:08

@gitáros:

Tértiset át kell, a 2. kézbesítési kísérlet után már kézbesítettnek tekinthető. Max. azzal lehet időt húzni, ha megbeszéled a postással,h írja azt,h címzett ismeretlen vagy elköltözött, nem tudni hova. A simán nem kereste nem jó.

Viszont sima levélnél mondhatod,h nem kaptad meg, senki sem tudja az ellenkezőjét bebizonyítani, max. azt,h a postaládába bekerült, de hogy aztán mi történt vele?

zsolesz1 2010.12.08. 08:45:56

Szerintem menj utána a dolognak! Velem is hasonló eset történt, jött is a majdnem 18 ezres csekk, de azóta utánajártam és elintéztem (legalábbis nagyon remélem, mert a 30 nap még nem telt le)

kinki 2010.12.08. 08:58:19

@pbence: persze, persze, így KELLENE működnie a dolgoknak, de nem így működnek. Ezért aztán nem ajánlott széllel szemben pisilni (= e-mail írás, egyes dolgozók szakmai és emberi továbbképzésének sürgetése), inkább érdemes bemenni és személyes ráhatással elintézni a dolgokat - a többség módszereinek fölhasználásával.

Ideális-MÁV-START (=működőképes, utastoleráns, racionális, stb.) nincs és nem is lehet. Vegyük tudomásul, hogy nagyon önzőek vagyunk, ha azt akarjuk, hogy a MÁV-START vágyainknak megfelelően működjön. Én teljesen megbékültem a magyar vasúttal. Valahányszor jegyet vásárolni/kérdezni/panaszt tenni megyek, és megküzdök a kafkai bürokrácia szellemével, úgy érzem, nyertem egy kis csatát :-] . Ha másra nem, erre jó a vasúti személyszállítás: az ember joggal érezheti úgy, hogy készülődik, edz a jegyvásárlás közben, majd harcol, csatázik az út során, míg végül katarzishoz közeli állapotban szállhat le a célállomáson. :-]
süti beállítások módosítása