MÁV az Európai Mobilitás Hét alatt = teljes káosz
Sziasztok!
Eredetileg nevemmel vállalni akartam ezt az írást, de végül úgy alakult, hogy abból nagyon nagy hátrányom is származhat egy tegnap esti „kalauz VS. kerékpáros utas” incidens miatt.
A bejegyzés arról fog szólni, hogy miként áll a MÁV a biciklis közlekedéshez. Nyűgként, illetve sarcolható komponensként tekint-e erre a területre, vagy örömmel veszi-e tudomásul, hogy egyre többen választják a közlekedés eme szimbiózisos módját nap, mint nap.
Már tavaly elhatároztam, hogy szeretnék írni valamelyik biciklis blognak, mert teljes mértékben elfogadhatatlannak tartom, hogy a Critical Mass napján, az Európai Autómentes Napon, Gödöllőről Budapestre menet még úgy tájékoztat a jegypénztáros, hogy nem kell kerékpárjegy (és a vonaton a kalauz nem is kérte), este visszafele viszont 2000 forintra büntették meg a barátomat, mert nem volt kerékpárjegye. Most már tudom, „ingyenes kerékpáros regisztrációs jegyet” kell váltani. De tényleg 2-8000 forintra kell büntetni ezen a napon minden biciklist, aki ezt elmulasztja? Az utolsó Budapest-Gödöllő éjjeli vonaton?
Azóta változott a helyzet, az idiokrácia (http://www.indavideo.hu/video/idiokracia_2) fejlődik a javából. Legtöbben idén már azt sem tudják a MÁV-nál, hogy mi az a Critical Mass, mi az Európai Mobilitás Hét, a BAM (bringázz a munkába) vagy az Autómentes Nap. Mióta a MÁV-ból kivált a MÁV-Start, a kalauzok olyan szintre süllyedtek, mint egy BKV ellenőr. A MÁV nem a saját előző vezetőségén akarja behajtani az ő hibáikból felgyülemlett adósságot (egy volt MOL-os vezetőség volt, kicsit sem olajlobbista), hanem az utasokon. Szóval a kalauzok már nem kalauzolnak, maguk a legalapvetőbb információk birtokában sincsenek, csak behajtanak, mint egy BKV ellenőrnek álcázott security-s.
Amióta tart a Mobilitás Hét, azóta kerékpárral közlekedem egy agglomerációs városból az egyetemre úgy, hogy közben vonattal is utazom. A jegypénztárosok tágra nyílt szemmel értetlenkednek, mikor közlöm, hogy egy „ingyenes kerékpárjegyet” kérek. (Mi lenne, ha még azt kéne mondanom, hogy kerékpárbérletet, de olyan áron, amilyen a 15km-es bérlet?! Én magyarázzam el a jegypénztárosnak a MÁV saját maga által kiadott kedvezményeit?)
És jegypénztáros tágra nyílt szemei után pár másodperccel megtörténik a felismerés, azt mondja: „ja van az az akció most!?”
„Ígen”. Akció. Az. Manapság, mikor a Homo sapiens sapiensből Homo shoppopitecus lett, már csak ezt képes felfogni: ha valami akciós. Mint hétvégén a hipermarketben a csirkefarhát.
Nem drága jegypénztáros néni, ezt Európai Mobilitás Hétnek hívják és tessék már adni azt az ingyenjegyet, mert elmegy a vonatom, amire amúgy is nehezen tudom feltuszkolni a biciklim (mert köszönhetően a csodás egykori MOL-osoknak csak 2-3 hely van az új piros vonatokon, de oda úgy is mindig emberek ülnek – pszichológiai hadviselés ez a javából a vonatos kerékpárosok ellen).
Az békebeli kalauzok, vagyis a jegyvizsgálók sem tájékozottak ez ügyben. Teljes az egyet nem értés, a káosz. Mikor kell „térítésmentes kerékpár regisztrációs jegy”, kell-e, ingyenes, mi van most, vizsgálja, ne vizsgálja, behajtsa, ne hajtsa? Mindenki mást mond, mindegyikük máshogy viselkedik! Az egyiküktől úgy kell kikönyörögnöm, hogy adjon, mert zárva volt a pénztár, a másik meg meg akart büntetni, mert az utolsó éjféli vonatra szinte épp, hogy felszálltam a Déli-pályaudvaron, de „térítésmentes kerékpáros regisztrációs jegyet” nem váltottam.
A lényeg a lényeg, amikor csak azért kell a jegy, hogy statisztikát készítsenek arról, mennyivel volt több biciklis a vasúti járatokon, akkor ne akarjanak már megbüntetni 2-8000 forintra, amikor elfogadható okokból nincs ilyen jegyem! (Mutattam neki az előző napi jegyeket, az aznap reggelit, hogy csak most nincs és ez az utolsó vonat, de nem érdekelte.)
Az igazság az, hogy a Mobilitás Hét alatt a MÁV ráúszik az ilyen „potenciális prédákra”, és kacagva fogva a hasát, akarja bezsebelni ezeket az összegeket minél több biciklis utastól.
Amit tenni lehet, hogy a saját adataidat nem adod ki, és elkéred a jegyellenőr számát és adatait, hogy ha baj lenne, akkor a MÁV tudja, kinek kell a körmére néznie. A legjobb védekezés a támadás: igazolja magát az ellenőr, ha akarja vállalni, hogy díjmentes kerékpáros napok alatt zaklatja a kerékpáros utasokat!
A MÁV nemhogy nincs felkészülve a kerékpárosokra sem szellemileg, sem fizikailag, de egyenes elriasztani akarja őket a magatartásával, a horribilis szállítási díjaival, amiért az új piros vonatokon sem a bicikli, sem az utas számára még hely sem jár a legtöbb esetben.
Európai Mobilitás Hét, MÁV-Sart, 2010
Bonyodalmaktól mentes további BAM-ozást kívánok minden agglomerációs vasutas kerékpárosnak!