Kedves Donát!
Júliusban küldtem neked egy e-mailt, melyben csatoltam a MÁV-nak július 12-én írt levelemet. Nos, az a helyzet, hogy augusztus közepéig nem válaszoltak, aug. 16-án újra elküldtem a levelet, azóta sem válaszoltak, és odáig jutottam, hogy múlt héten minden nap elküldtem nekik, hátha írnak vmi olyasmit, hogy "türelmét kérjük, levele feldolgozás alatt áll", vagy vmi hasonlót. Hát nem így történt, de nem sok értelmét látom annak, hogy így naponta küldözgessek e-maileket. Mi lenne a jó megoldás? Nem tudom, hogy a levelemben jogos panaszokat fogalmazok-e meg, de a mávnak az a dolga, hogy ezekre is válaszoljon, és megmondja, hogy nincs igazam. De semmi sem történik, és kezdem azt hinni, hogy a leveleim a spam mappába kerülnek. Neked is volt ilyen tapasztalatod? Tavaly nyáron is volt egy ehhez hasonló történetem, de akkor 17 kérdést tettem fel, és mikor másfél hónap után naponta küldtem el a levelet, visszaírtak, hogy legyek türelemmel, hamarosan válaszolnak, és aztán tényleg válaszoltak. De most nincs semmi visszajelzés az automatikus válaszon kívül.
Lassan eljutok oda, hogy már nem is a levélben foglaltakat kifogásolom, hanem azt, hogy az Ügyfélszolgálat semmibe veszi az utast.
Üdv:
L.
Tisztelt Magyar Államvasutak Zártkörűen Működő Részvénytársaság!
2010. július 11-én a Bajáról 14:45-kor induló 833-as számú InterRégióval illetve a Sárbogárdon hozzá csatlakozó 536-os számú Dráva-Hernád InterCity vonattal utaztam Bajáról Budapest-Kelenföld állomásra. Ezzel az utazással kapcsolatban szeretnék néhány kérdésemre választ kapni.
A Dráva-Hernád InterCity vonatra pótjegy váltása kötelező, amely nem tartalmazza a helybiztosítást. Úgy tudom, hogy csak annyi pótjegyet adnak el erre a vonatra, amennyi ülőhely van, hogy teljesüljön az IC-vel való utazás legfontosabb feltétele: ne legyen álló utas. A 2010. július 11-i 536-os Dráva-Hernád InterCity vonaton azonban annyi utas utazott, hogy nem találtam ülőhelyet egyik kocsiban sem, és rajtam kívül szinte minden utas így járt, aki Sárbogárdon szállt fel.
Kérdésem, hogy hogyan fordulhat elő ilyen eset.
Sajnos egész utazás alatt nem találkoztunk jegyvizsgálóval, aki ezt a helyzetet kezelni tudta volna, vagy igazolást tudott volna kiadni a pótjeggyel rendelkező, de leülni nem tudó utasoknak, hogy kártérítési igényükkel a Magyar Államvasutak Zártkörűen Működő Részvénytársasághoz fordulhassanak.
Kérdésem, hogy ilyen esetben mit tehet az utas. Jogosult-e kártérítésre, ha rendelkezik pótjeggyel, de mégsem tud leülni? Ha nem található a jegyvizsgáló, ezáltal nem lehet tőle igazolást kérni, hogyan tudja igazolni az utas egy esetleges kártérítési eljárásban, hogy valóban nem teljesült az IC-vel való utazás legfontosabb feltétele; az, hogy ne legyen álló utas?
Ugyanezen 536-os számú Dráva-Hernád InterCity vonaton nem, vagy nem kielégítően működött a légkondícionáló, nagyon meleg volt a vonaton. Tudom, hogy a klíma csak akkor működik megfelelően, ha az ablakok csukva vannak, de ha csukott ablaknál sem működik megfelelően (mint az említett esetben), akkor biztosítani kellene máshonnan (pl. nyitható ablakokkal) a friss levegő beáramlását. Sajnos ezen a vonaton, a kocsi folyosóján, ahol állnom kellett az ülőhelyek hiánya miatt, csak egy ablak volt, ezt a többi utassal egyetértésben szerettük volna kinyitni, hogy friss levegő jöjjön be, de zárva volt. Roppant veszélyesnek tartom, hogy nagy nyári melegben egy zárt kocsiban, ahol ráadásul a tervezettnél jóval többen tartózkodnak, nem biztosítják a friss levegő beáramlását, ugyanis többen rosszullétre panaszkodtak. Ahogy fentebb említettem, jegyvizsgáló/utaskísérő nem járt abban a kocsiban, nem tudott segíteni senki az ablak nyitásában.
Kérdésem, hogy ilyen esetben mit tehet az utas. Jogosult-e kártérítésre, ha rendelkezik IC pótjeggyel, de nem kapja meg az elégséges komfortfokozati szolgáltatást? Ha találkozik jegyvizsgálóval, kaphat-e tőle igazolást az esetről, hogy ez alapján indítson kártérítési eljárást? Nem egyszer hallottam arról, hogy mikor valaki kártérítést kért a klímaberendezés hibája miatt, akkor a pénztárablakban azt a választ kapta, hogy keresse meg a jegyvizsgálót, aki igazolni tudja a hibát. Tisztázzák, kérem, hogy a klíma hibája esetén mi a követendő eljárás (függetlenül attól, hogy van-e ülőhely a vonaton).
Továbbá kérdésem, hogy mi okozza az IC kocsikban a légjavító berendezés rendszeres hibáját. Sajnos nem ez az első eset, hogy fülledt, meleg, gyakorlatilag nyitható ablak nélküli kocsiban kellett utaznom. Javaslom nagyméretű nyitható ablakkal rendelkező IC kocsik közlekedtetését, hogy a klímaberendezés hibája esetén is friss levegőhöz juthassanak az utasok.
Mielőbbi válaszukat várva tisztelettel:
L.