MÁV utaspanaszok, késések, információk.

Új MÁV blog

Ötletek olvasónktól

2010. augusztus 23. - Ashi Valkoinen

Tisztelt Blog és MÁV!

Tudom, hogy visszatérítés témában már többen írtak előttem, de szeretnék beállni azon utasok (szvsz) hosszú sorába, akik számára ez a '''szolgálatatás''' inkább csapás (downgrade), mint áldás és enyhe paranoiával még galád (anyagi) hátsó szándék is sejthető a háttérben. Talán a MÁV számára is jelent valamit, ha az utasai elégedetlenek egy-egy szolgáltatásukkal...

Szóval amikor először találkoztam ezzel az új visszatérítési rendszerrel, akkor éppen a túlzott hőség okozott majd egy órás késést.

(Kitérés1: miért van az, hogy nálunk minden beüt? Fagy, meleg, víz, szárazság, stb. Mindezt pedig általában átterhelik az utasokra, akik pedig amúgy is károsulhatnak a késés miatt. Persze nem kéne összehasonlítanom Magyarországot Japánnal és Franciaországgal, de mégis... Hogyan lehetséges, hogy egy TGV, vagy egy technológiailag összetettebb és ezért érzékenyebb mágnesvasút képes ellenállni olyan környezeti hatásoknak, melyek még csak nem is nevezhetők igazán szélsőségesnek, míg nálunk minden porszem fennakadást okoz a 'gépezetben'? Persze azért van néhány tippem...)

A késéssel én is úgy vagyok - mint sok sorstársam, aki rendszeresen közlekedik vonattal -, hogy a vele járó bosszúságot képes vagyok lenyelni (mi mást is tehetnék?), de azért ez nyomot hagy az ember hangulatában és ha létezne MÁV image, akkor ezek a 'nyomok' nagyon csúnyán lehúznák azt. Viszont nem csak a személyszállítás gyakorlati megvalósulásával van gondom. Tisztaság, biztonság, tájékoztatás, utasközpontú szolgáltatások, stb. Ebben az esetben például lekéstem a csatlakozásomat és 5 órás utazás után még 2,5 órát kellett volna várnom, hogy éjfél körül tovább indulhassak. Ez nem egy kis vasúti oldalág volt, hanem velem együtt 40-50 utas ragadt az adott állomáson (gyerekek, idősek). Ráadásul nem először, hanem azon a héten már x-edjére. Szóval tudva-tudták, hogy a vonat késni fog és a csatlakozás elmegy, és emberek tucatjai fognak ott rekedni az állomáson, de semmilyen megoldással nem próbálkoztak, amivel ezt a helyzetet javíthatták volna (mentesítő busz, mentesítő különvonat, akármi). Helyette kitettek egy paksaméta A4-s papírt, hogy aki akarja visszakérheti az IC pótjegy árát. Ez nem egy európai eljárás. Még csak nem is kelet-európai. Gyanítom még a balkáni országokban is normálisabb a helyzet, mert ott nem is próbálják hamis ábrándokba ringatni az utasokat afelől, hogy milyen lehetőségeik vannak/nincsenek (ha nincs vonat, hát ott kell aludni az állomáson; a pénz visszafizetéséről szó sincs).

Információ! Ha a fenti esetben az első alkalom után módosítják az elektronikus menetrendet, és legalább felhívják az utasok figyelmét arra, hogy ne is álmodjanak csatlakozásról, akkor még azt is megkockáztatom, hogy a tárgytalanná tehették volna a késésekre hivatkozó visszafizetési kérelmeket. Ott volt, szóltunk, nem tehetünk róla. Hiszen a levelezések vége is ez. Megkímélték volna az utasokat attól, hogy egyik kellemetlen élményből a másikba keveredjenek. Tovább rongálva a MÁV megítélését. Egy olyan világban, amikor perceken belül értesülhetünk arról mi történt a világ másik oldalán, nonszensz hogy folyamatosan kellemetlen meglepetésekkel kell szembesülnünk pár száz kilométernyi távolságokon belül.

(Kitérés2: miért van az, hogy a MÁV képtelen tisztességesen tájékoztatni az utazókat és a rájuk várakozókat? Olyan lehetetlen feladat a technika jelenlegi fejlettsége mellett, hogy megbízható menetrendeket állítsanak össze? Hogy folyamatosan és megbízhatóan tájékoztassák az utazókat és a várakozókat? Ha mindenki tudja, hogy egy vonat még sosem volt képes időben és menetrend szerint teljesíteni az útvonalát, akkor miért nem módosítják a menetrendet? Egy utas nem alapozhat arra, hogy úgyis mindig késni szokott fél órát, mert mi van, ha éppen akkor nem késik? Viszont senki sem lesz ingerült amiatt, hogy egy állandóan fél órát késő vonat menetrendjét úgy változtatják meg, hogy fél órával később ér az adott állomásra. Tudom, hogy a háttérben milyen komoly szervezési és mérnöki munka szükséges egy menetrend kialakításához, de ezt a munkát egy számítógép 1 perc alatt megoldja egy jól paraméterezett és adatokkal feltöltött adatbázis segítségével. Nehéz összehozni egy ilyen adatbázist? Lehet, de nem lehetetlen. Egyszer kéne normálisan megcsinálni! Egy példa a rossz információ kezelésre: Szüleimet vártam az állomáson. Az érkezési idő után 10 perccel kiírták, hogy 30 percet fog késni a vonat (miért csak 10 perccel később írták ki?). Aztán 40 perc késés után kiírták, hogy 60 percet fog késni a vonat (honnan jönnek ezek a számok?). Végül a vonat 70 perc késéssel megérkezett. A várakozók számára fontos információk megjelenítése még csak nem is pénz és technika kérdése.)

Néhány ötlet: E-jegyek, vonalkód, mobil internet. Külföldön már akár a mobiloddal is igazolhatod, hogy megváltottad a menetjegyedet egy adott járatra (az online vásárlásnál már most is egy számsort kap. Ha az érvényesítés egy élő (on-line) adatbázis alapján történne, akkor a visszatérítést automatikussá lehetne tenni. Ott volt, kezelték a jegyét, késett a vonat, jár a pénz. A pénztárnál lehetne készpénzt kérni, vagy az online felületen, a vonalkód megadásával átutalást kérni. Mindkét esetnél lehetséges az utazási utalvány igénylése is. Egy élő kapcsolatnál lehetséges lenne a kalauz tájékoztatása a menetidő változásáról, annak okairól és az esetleges késésről. A legtöbb esetben ők sem tudják, hogy éppen mi történik és mit mondjanak az utasoknak. Gyorsabb és hatékonyabb tájékoztatást kellene biztosítaniuk (ez hatványozottan igaz sztrájk idejére).

Egyéb: A vezetők akkor kapjanak csak prémiumot, ha a vállalat jól működik! Nem is értem, hogy ez mikor lett divat, hogy a rossz működés mellé még prémium is jár. Lehet, hogy sosem lesz nyereséges a személyszállítás, de akkor is lenne mit tenni, hogy legalább kevésbé legyen veszteséges. A veszteséges vonalakat nem kellene felszámolni (főleg, mert a felszámolás után ripsz-ropsz ellopnak mindent), hanem hatékonyabban kellene működni a fő vonalakon és ezek mellett ésszerűen megszervezni a kisebb oldalágak működtetését (pl.: úgy járjanak a kis piroskák, hogy a munkába járók számára is legyen értelme felszállniuk rá és munka után haza is jussanak vele).

A színvonal javítása nem csak pénz kérdése, hanem hozzáállástól is függ. Az utas nem probléma, vagy homokszem a fogaskerekek között, hanem az a 'lény', aki biztosítja a több ezer MÁV dolgozó megélhetését (nem csak a jegyvásárlással, hanem az adójával is). Biztos vagyok benne, hogy minden MÁV dolgozó tudna tenni azért, hogy a szolgáltatás jobb legyen. Ha csak egy keveset, akkor is... A vezetőknek pedig mindenkinél többet kellene tenniük!

Tisztelettel,
Xilath

A bejegyzés trackback címe:

https://mav.blog.hu/api/trackback/id/tr112239663

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Dan_W_Smith (törölt) 2010.08.23. 09:05:38

Nagyon egyetértek.
Viszont egyvalami eszembe jutott. Kedves ismerősöm Győrött tanul közlekedés mérnöknek vasút szakiránnyal... egyik "kedvenc" tétele volt a 20 oldalas menetrendkészítés nevű... aminek utolsó bekezdése így szólt:
"A valóságban azonban a menetrendeket a tavalyi alapján készítik."

MrFF 2010.08.23. 09:37:07

Kicsit OFF a dolog, de a felhasználóbarát képhez hozzátartozik.
A héten találkoztam először a késés miatti kártérítési űrlappal. Ki lehet tölteni - "logikailag" nem vészes a dolog. Ami a technikáját illeti, már eléggé "kellemetlen" a dolog. Minden karakter számára egy kis négyzetet rajzoltak, ami bele kell rajzolni a betűt vagy a számot. Még a keltezéshez is van ilyesfajta rács. Nem igazán értem a dolgot, hogy miért. Miért nem csak egy pontsor vagy vonal van, ahova az adatokat be lehet írni? Miért kell belenyomorgatni apró négyzetekbe? Én végül tűfilchez folyamodtam, mert golyóstollal néhol olvashatatlanra sikerült volna némelyik karakter.
Vajon csak én voltam ügyetlen, hogy nem találtam meg a MÁV-Start honlapján az űrlapot? Ahogy elnézem, nem szigorú számadású bizonylat, hogy ne lehetne kirakni a webre, és ne kelljen sorba állni érte egy pénztárnál.

Michael Collins 2010.08.23. 09:42:14

@Dan_W_Smith: Ez komolyan vicces. Még Kőhalmi is elsütött erről egy poént a Showder Klubban!

charlie 2010.08.23. 10:25:31

A menetrendekkel az is a baj, hogy hiába készítik el faszán számítógéppel (mert tényleg jól összerakják), a sok ősöreg kommancs időkbeli szokás alapján szeret kézzel belenyúlni. Nade akkor borul az egész rendszer és lehet kézzel összetoldozni, foltozni.

Snake 2010.08.23. 12:12:18

"de semmilyen megoldással nem próbálkoztak, amivel ezt a helyzetet javíthatták volna (mentesítő busz, mentesítő különvonat, akármi)."

Mert minden állomás előtt ott áll sofőröstől 10 busz napi 24 órában, valamint két darab 8 kocsis szerelvény mozdonnyal és személyzettel együtt...

vanek ur 2010.08.23. 22:43:50

Szép levél, sok igazság van benne.

Először is: kritikán aluli az utastájékoztatás. Pedig most is megvan minden eszköz a korrekt tájékoztatáshoz: van telefon, tudnak egymással kommunikálni akár állomások egymás között, akár a semmi közepén álldogáló vonat jegyvizsgálója. Nem hiszem el, hogy a 30 perces késést is csak akkor tudják meg, amikor érkeznie kellene a vonatnak. Nyugodtan ki lehet írni előbb is.

E-jegy, vonalkód stb.: tök jó ötlet, viszont nincs hozzá eszköz. Közbeszerzés másfélszeres áron, és mire megjönnek az új eszközök, már el is avultak. (Egyébként egyetértek, nagyon kellene.)

"A színvonal javítása nem csak pénz kérdése, hanem hozzáállástól is függ." Ez igaz. Sok mindenen lehetne javítani pusztán a hozzáállás megváltoztatásával, de a vasútnál dolgozó emberek egy jó része (legyen bármilyen szinten) egyszerűen képtelen felfogni, hogy ez az ő érdeke is. Egyszerűen beveszik a lesz.rom tablettát, ellötyögnek nap-mint nap, majd hó elején felveszik a fizetésüket...

"Kitérés1: miért van az, hogy nálunk minden beüt? Fagy, meleg, víz, szárazság, stb." - Leginkább azért, mert le van rohasztva az egész vasút: pálya, mozdonyok, kocsik, infrastruktúra. Rendbe kellene tenni, a régi rozsdatemetőket újra kellene cserélni, utána rendszeresen és megfelelően karbantartani, és sokkal kevesebb dolog fog beütni. Ez nem kevés pénzbe kerül.

"Szóval tudva-tudták, hogy a vonat késni fog és a csatlakozás elmegy, és emberek tucatjai fognak ott rekedni az állomáson, de semmilyen megoldással nem próbálkoztak, amivel ezt a helyzetet javíthatták volna (mentesítő busz, mentesítő különvonat, akármi)." A menetesítő busz/vonat kapcsán kéretik elgondolkozni a következőről: országos méretekben vajon mennyi tartalék eszközre és hozzá tartozó emberre van szükség? (Vegyük figyelembe, hogy ezeket el is kell juttatni a kritikus helyre, de nem lehet akárhonnan megtenni!) Mennyi ennek a költsége? (Beszerzés, üzemeltetés, munkaerő.) Milyen gyakran van rájuk szükség? (Szvsz 1 évben max. 50 nap) Megéri?
A másik a csatlakozó vonat kérdése. Ha nem az esti utolsó vonatról van szó, akkor el lehet gondolkozni, hogy a csatlakozó vonat vajon nem csatlakozik-e máshol egy másikhoz, illetve hogy mit szólnak a már rajta ülő emberek (10-100 fő), hogy ők mehetnének pontosan, de késni fognak x percet néhány (10-50 fő) átszálló miatt.

"Olyan lehetetlen feladat a technika jelenlegi fejlettsége mellett, hogy megbízható menetrendeket állítsanak össze? Hogy folyamatosan és megbízhatóan tájékoztassák az utazókat és a várakozókat? Ha mindenki tudja, hogy egy vonat még sosem volt képes időben és menetrend szerint teljesíteni az útvonalát, akkor miért nem módosítják a menetrendet?"
Nehéz kérdés. Decembertől lép életbe a menetrend, ezt legkésőbb azon az őszön össze kell rakni. Vajon ki látja előre, hogy tavasszal tönkremegy a pálya egy része, és emiatt máris bele van kódolva 10 perc? (Normális helyeken a pálya karbantartója rohan kijavítani a hibát, mert komoly kötbéreket kell fizetnie a pályahibák miatti késésekért.) Egyébként az általad írt módszerrel (úgyse tudja tartani a vonat a menetrendet, legyen legközelebb 30 perccel hosszabb a menetidő) csak azt éred el, hogy konzerválod ezt a rossz állapotot, és legközelebb még fél órával tovább tart majd az út. A mellékvonalakkal gyakorlatilag ez történt.

A nagy embereknek el kellene végre dönteni, mit akarnak a vasúttal, majd tűzön-vízen keresztülverni azt, legyen szó megszüntetésről, vagy újjászületésről...

Sokatutazó 2010.08.24. 00:30:34

Lényegre törő levél sok igazsággal.

Nagyon sokat utazom (jobb híján) vonattal, ebből kifolyólag sok mindent látok. Őszintén szólva van mikor elpattan a cérna. Néha attól, hogy bunkó egy vasutas. (Megjegyezném: sok olyannal találkoztam, aki normális, segítőkész) És néha az utazóktól.
És akkor itt térek ki a menetrendre: Hányszor láttam azt, mikor egy ajtón szállt fel 30 ember? (halbi kocsik) Persze kint 40 fok, vonaton 45... és ott állunk az állomáson. Itt persze nem a hőmérséklet a meghatározó, ha az lenne IC-vel is mehetnék. Hanem az értékes percek csak így elmennek a semmibe. Hoppá itt plusz 2 perc, ott plusz 3 perc.
Nyilván nem csak az utas hibája. Forgalomirányítók?Rólunk tudunk valamit? Tapasztaltam, hogy némelyik mennyire bal...ul dolgozik. És akkor itt kitérnék az utastájékoztatzásra is: egyszer megkérdeztem, hogy mennyit késik a vonat? (indulás előtt 5 perccel.) Válasz: nem tudják. Mondom miért? - Mert nem tájékoztatnak. /balatoni állomás, ahol még a forgalmista mondja be a vonatot./

Színvonal? 30-40éves mozdonyok, kocsik.
Tisztaság? Szerintem nem a vasutasok szemetelnek, sz*rnak a wc mellé, a peronon, vagy ahol. Hogy alátámasszam: utaztam olyan vonaton, ami tele volt diszkósokkal. Komolyan mondom féltem... beszólnak mindenkinek, kaller/utas mindegy. Eldobják a szemetet...stb
Ha jól emlékszem az van a WC-kbe írva, hogy úgy hagyja el, ahogy legközelebb látni szeretné. Sokan nem így teszik. Persze van, amikor nem is takarítják.

,,Az utas nem probléma, vagy homokszem a fogaskerekek között, hanem az a 'lény', aki biztosítja a több ezer MÁV dolgozó megélhetését (nem csak a jegyvásárlással, hanem az adójával is)." Pontosan. De a MÁV dolgozó is viszi a pénzét abba a boltba, ahol az az utas dolgozik, aki fizet a szolgáltatásért. A vasutas is adózik... ugyanott vagyunk. Ördögi kör...
És nem csak a vasút ilyen rossz...

A tanulság: nem mindig a vasutas hibás, hanem MI utasok is. (Szerintem)

Kopi3.14 2010.08.24. 01:32:18

Előre is bocsánat, vulgáris leszek:
"(Kitérés1: miért van az, hogy nálunk minden beüt? Fagy, meleg, víz, szárazság, stb. Mindezt pedig általában átterhelik az utasokra, akik pedig amúgy is károsulhatnak a késés miatt. Persze nem kéne összehasonlítanom Magyarországot Japánnal és Franciaországgal, de mégis... Hogyan lehetséges, hogy egy TGV, vagy egy technológiailag összetettebb és ezért érzékenyebb mágnesvasút képes ellenállni olyan környezeti hatásoknak, melyek még csak nem is nevezhetők igazán szélsőségesnek, míg nálunk minden porszem fennakadást okoz a 'gépezetben'? Persze azért van néhány tippem...)"

Ha a kedves levélíró méltóztatna kihúzni a seggéből as fejét, akkor láthatná, hogy Ad 1- az időjárási viszonyok kicsit másabbak nálunk, mint akár Franciaországban, Japánban, Németországban, leginkább abban megnyilvánulva, hogy az éves szélsőértékek között országos léptékben nálunk kicsit nagyobb hőingadozások fordulnak elő, a csapadékmennyiség egyenetlenségi foka is pöttyet magasabb, mint a rendre citált "csodaországokban", ami mind-mind mindig hatással van a pálya állapotára.
ezen túlmenően ha méltóztatna elővenni az újságot, akár nyomtatottat, akár elektronikusat, s olvasgatna nyugati történeteket, akkor tudná, az időjárás ott is rendszeresen okoz nem kis problémákat, legalább akkora káoszt okozva, mond Magyarországon. Ugyanígy apró tájékozódással arról is lehetne legalább halvány lila fingja, hogy nyugaton is rendszeresek a késések, a műszaki hibák, a trehány karbantartás- legszebb képem, ICE-n a lépcső elektromos kábellel és nyakkendővel rögzítve. S ugyanígy, ha kicsit képben lenne, sejtené, hogy nem csak a kirakatvonatokat kellene nézni, hanem a teljes paletta nagyobb hányadát adó gyorsvonati, személyvonati közlekedést is, amiben maximum a kevésbé mocskos kocsik jelentik az egyetlen különbséget.

"Egyéb: A vezetők akkor kapjanak csak prémiumot, ha a vállalat jól működik! Nem is értem, hogy ez mikor lett divat, hogy a rossz működés mellé még prémium is jár. Lehet, hogy sosem lesz nyereséges a személyszállítás, de akkor is lenne mit tenni, hogy legalább kevésbé legyen veszteséges. A veszteséges vonalakat nem kellene felszámolni (főleg, mert a felszámolás után ripsz-ropsz ellopnak mindent), hanem hatékonyabban kellene működni a fő vonalakon és ezek mellett ésszerűen megszervezni a kisebb oldalágak működtetését (pl.: úgy járjanak a kis piroskák, hogy a munkába járók számára is legyen értelme felszállniuk rá és munka után haza is jussanak vele)."

Bazd meg, legyél már tisztában a menetrenddel: állam rendeli meg, amire pedig az általad választott országgyűlési képviselőn keresztül van hatásod. Tessék már ott reklamálni érte, ahol kell.

Na, befejeztem.

U.i.: ha törölve lesz, vagy ki leszek tiltva, leszarom, de ennyire dilettánsként megfogalmazott- itt is ezerszer kivesézett dolgokra had ne reagáljak már milliomodjára sem kulturáltan, ha láthatóan sík hülye hozzá, aki elkövette.

Kopi3.14 2010.08.24. 01:32:51

Ja és éljen a blogmotor.

Snake 2010.08.24. 01:52:19

@Sokatutazó: "Hányszor láttam azt, mikor egy ajtón szállt fel 30 ember? (halbi kocsik)" Hogy ez milyen igaz! Furakodok a többi leszálló/ felszálló között, kétszer hátrébblöknek, majd mikor odaverekszem magamat, hogy kinyissam az ajtó másik szárnyát néznek rám bamba arccal, mint aki rájön, hogy két füle van, oszt mégsem szatyor.