MÁV utaspanaszok, késések, információk.

Új MÁV blog

Lehúzás?

2010. augusztus 18. - Ashi Valkoinen

Kedves szerkesztő!


Az alábbi történetben ma már leginkébb csak az érdekel, hogyan tud így csalni a kaller. A többit hozzáírom a MÁV amúgy is hosszú: "nem érdekel az utas, úgysincs más választása és vonattal fog utazni" hozzáállásához. 

Sokat járok vonattal, hetente többször, már 7 éve. Ahhoz hozzá vagyok szokva, hogy rendszeresen késik, hogy vagy hideg van, (mert nincs fűtés) vagy meleg van (mert annyira megy a fűtés), hogy nem tájékoztatják az utasokat (sem a késés idejéről, sem annak okáról, sőt gyakran arról sem időben, hogy melyik vágányról fog indulni, stb.), meg az ehhez hasonlókhoz, amit mindenki ismer, aki utazik.

Nyíregyházáról utaztam Pestre. Ezúttal IC-vel. Az, hogy késett 10 percet, és ezzel lekéstem a csatlakozásomat, arra számítottam előre, bele volt kalkulálva. Az, hogy ezzel 1 órát kellett várnom, azt is tudtam. Az már nem annyira gyakori, de ezúttal megesett, hogy a csatlakozásom indulása előtt 10 perccel írták ki, hogy melyik vágányról fog indulni. S így rohanhattam -természetesen az egyik hátsó vágányra- sok nehéz csomaggal utastársaimmal együtt a tömegben. Jó, ezt is szó nélkül elviseltem volna. Már megszoktuk.

A visszautam azonban már viszontagságosabbra sikeredett. Belefutottam az aug. 13-i felsővezetékszakadásba. A 17:33 IC-vel kellett volna visszajönnöm, azonban mikor ehhez kimentem, még a 15:33 IC is bent állt, 120 perces késéssel kiírva. Az én IC-mről meg semmi infó. Hát ennek nem lesz jó vége, gondoltam. Elindultam hát megkeresni a 15:33 Ic kallerjét, hogy megtudjam, mi történik, ha én most erre szállok fel a jegyemmel. Kaller sehol, a vonaton viszont már a folyasón sem volt állóhely sem, így reménytelen volt. Ekkor eszembe jutott, hogy átmegyek a nyugatiba, onnan Debrecen kersztül mennek IC-k Nyíregyre. Nem voltam biztos benne, hogy ezt az útvonalat érinti-e a felsővezetékszakadás (szokásos tájékozatási hiány, véletlenül sem mondtak be semmi infót. Azt sem a Máv-tól tudtam meg, hogy felsővezetékszakadás a probléma...), meg aztán abban sem, hogy így péntek este kapok-e még helyjegyet az IC-re. Gondoltam mindezt még a keleti pénztárában kiderítem. Nohát persze sejthettem volna, (nem vagyok a pesti viszonyokban ennyire rutinos), hogy iszonyat hosszú sor lesz, gondolom a péntek este és a késéseknek együttesen tudható be. 
No, gondoltam akkor megpróbáljuk a nyugatit, lesz ami lesz. Pechemre a metró alagutat sem a szokásos helyen találtam, az ugyanis le volt zárva. (nem tudom miért, a pestiek biztos igen) (Persze erről sincs semmi tájékoztatás, úgy látszik a BKV sem profi ebben), de kérdezősködéssel sok minden megoldható. Nyugatiban semmi késés. Szóval gondoltam minden rendben lesz. Pénztárban azonban itt is hosszú sorok, 15 perc alatt esélyem sem volt helyjegyváltásra, a későbbi IC pedig nekem már túl késő lett volna (Nyíregyről ti. nekem még tovább kellett utazni, 22:00 után pedig ez esélytelen lett volna), ugyanilyen okból a gyorsvonat sem jött szóba. Ezért nem tudtam megvárni a keletiből sem a késéseket. No, gondoltam itt is beszélek a kallerral, megkérdezem, mi történik, ha én most felszállok az Ic-re. a fent említett okokat röviden ecseteltem neki. Azt mondta, ad helyjegyet a vonaton. Aztán eszembe jutott, hogy megkérdezzem, mennyi a pótdíj (horribilis összegek jutottak eszembe 10e-20e forint között). Visszakérdezett, hogy mennyi legyen? Persze élből azt vágtam rá, hogy olcsó. Mondta, hogy szálljak fel nyugodtan a 18-as kocsiba, első osztályra. Megörültem, leültem. Aztán realizálódott bennem, hogy akkor ez most a kaller megkenése lesz. Azt pedig nem akartam. Becsületesen akartam, tényleg, persze ha 10e Ft lett volna a bírság az fájt volna. Gondoltam, ha jön a kaller ezt megbeszéljük még, hogy becsületesen csináljuk. Amikor jött, akkor viszont hozott mellém három félelmetes, anyontetovált alakot. Pont mellém ültette le őket. No, hát a megrémülés mellett nem volt idegállapotom beszélni a kallerral, ő rögtön kérte a jegyemet, meg azt mondta 700 Ft lesz még. S adott nekem egy helyjegyet is. Nem értettem, akkor most ha kaptam helyjegyet, akkor mégis becsületesen csináltuk, vagy mi történik. Az úton hazafelé szépen sorban jutottak eszembe a gondolatok. Eszméltem, hogy meg kellene nézni a helyjegyet amit adott. Hát másodosztályra szólt. Nem értem. Eszembe jutott, hogy meg kellene nézni a jegyet mégegyszer. Realizálódott bennem, hogy az van ráírva, hogy díjmentes pót- és helyjegy. Mégkevésbbé értem. Biztos csak ilyet tud nyomtatni nekem ő a vonaton, gondoltam. Még később az is eszembe jutott, hogy a jegyre rányomtatják a nyomtatás helyszínét. Megnézem, Nyugati pu. Akkor azt gyanítottam, hogy elment volna a pénztárhoz, miután szóétam neki, és ismerettség révén nyomtatott volna egy ilyet? Majd az is eszembe jutott, hogy időpont is szokott lenni a jegyen, az pedig 13:12 perc volt. Tehát már délután kinyomtatták a jegyet.

Ez a hercehurca nagyon megviselt. Utólag kiderült (MÁV honlapján megnéztem), hogy aznap ebben az irányban nem kellett volna helyjegy az Ic-kre (Miért nem bírták ezt bemondani az állomáson??-de mondjuk ez tipikus MÁV), sőt a megváltott  helyjegyeket is visszaváltják (miért nem bírták ezt bemondani az állomásokon?)-ugyanis azt tudta az ember, hogy ha rajta ülök a vonaton, ami késik 60 percet, akkor visszaadják az árat, de hogy akkor is, ha nem ültem fel a vonatra a késés miatt, akkor is visszaadják utólag, az nem szokásos.. 

Tehát a kaller nagyon átvert, s kérdezem én, valakitől aki ebben járatos: hogyan csinálhatja? Honnan van délutáni nyomtatású ingyenes pótjegye (a felsővezetékszakadás csak 14:00 után történt)? Nekem úgy tűnt, hogy nem először csinálta így. A pénztáros ilyen jegyet biztos nem adhat ki indokolatlanul, csak egy barát kedvéért, hiszen a számítógépes rendszer azt látná.

Hozzáteszem még, hogy másnap visszaittem az eredeti vonatom helyjegyét visszaváltani, miután a honlapról megtudtam, hogy ezt megtehetem. Nem vették vissza, azt mondták, hogy 13.éjfélig kellett volna. ekkor még csak azt hittem elnéztem a dátumot,. de hazaérve újból ellenőriztem, és a honlapon 14. éjfél van megjelölve. Nem volt erőm újra visszamenni. De így a MÁV is becsapott. A kaller meg duplán, hiszen simén felülhettem volna a vonatra, hiszen aznap délután ingyenes volt az ic helyjegy.

Azóta utánajártam, hogy mennyi a hivatalos pótdíj, ha helyjegy nélkül ülsz fel a vonatre. 500 Ft+ a helyszínen megvett 400Ft-os pótjegy. Tehát nem egy horribilis összeg. A kaller 700 Ft-jához képest meg főleg nem. Csak ő ezt jól eltitkolta. Én meg ilyen helyzetbe még nem kerültem, így ezt nem tudtam. Mostmár megjegyzetem. Mindenkinek ezt ajánlom, milőtt őt is átverik egy kiszolgáltaott helyzetben, amikor az ember haza akar érni, s a MÁV ebben semmilyen módon nem akarja segíteni.


Üdvözlettel:
Egy MÁV utas, aki kénytelen lesz ezek után is a MÁV-ot választani

A bejegyzés trackback címe:

https://mav.blog.hu/api/trackback/id/tr302226076

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: BKV: Pénztártól való távozás után reklamációt nem fogadunk el! 2010.08.18. 12:14:38

Történt a napokban, hogy Budapest belvárosában akadt dolgom. Általában nem használom a BKV-t elvi és költség takarékossági okokból, de most rákényszerültem. Hat alkalommal kellett volna eljutnom a Nyugati pályaudvarról a Ferenciek terére, és vissza. ...

Trackback: BKV: Pénztártól való távozás után reklamációt nem fogadunk el! 2010.08.18. 12:13:15

Történt a napokban, hogy Budapest belvárosában akadt dolgom. Általában nem használom a BKV-t elvi és költség takarékossági okokból, de most rákényszerültem. Hat alkalommal kellett volna eljutnom a Nyugati pályaudvarról a Ferenciek terére, és vissza. ...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

MagyarZizzi (törölt) 2010.08.18. 10:48:00

Ha jól tudom, minden budapesti állomáson működik információs iroda, ahol nem is szokott tömeg lenni, és általában segítőkészek. Ott kell megkérdezni, ha bármi probléma felmerül, mert nekik nem megy pénz keresztül a kezükön. Aztán a vonaton lehet vitatkozni a kallerral, ha nem tetszik neki valami...

mérték 2010.08.18. 12:06:44

Maximálisan hihető történet. Sajnos itt tartunk.

A "törzsközönség" nap, mint nap tapasztalhat hasonlókat.

juhabene 2010.08.18. 12:10:44

dejó, hogy olvastam ezt a cikket, múltkor épp elértem az ic-t, nem volt jegyem és kb. 3000ft pótdíjat fizettetett velem a kaller - úgy, hogy diákként az egész jegy 1200 ft helyett 4000 körüli összegre jött ki.. és még magyarázott nekem a tisztességes utazásról..

exkalibur 2010.08.18. 12:11:54

Akkor most 700 Ft-ért az első osztályon, katasztrófa.

hetzer87 2010.08.18. 12:19:21

sztem a kaller meg az infó iroda sem volt megfelelően tájékoztatva..nem kell defaultból rosszindulatúnak nézni minden MÁVost(attól függetlenül hogy nekem is néha ki van a ****om velük)

önhibájukon kívűl eső (külső körülmény..gondolom vihar tépte le azt a vezetéket nem a kubikos) késések miatt elviekben nem kötelesek amúgy visszafizetni a helyjegyet

szal' nekem ENNEK,ÍGY sztálin féle paranoia szaga van (nem akarom védeni őket,csak kicsit tényleg defaultból nyomják már az emberek a rinyát,mint az "ezért tart itt az ország" "ilyenek meg olyanok vagyunk mi a magyarok" meg hasonló hazagyalázó szarságokat)

Dr. A Jó Meglepően Izmos Hercege 2010.08.18. 12:27:46

@hetzer87:

Elviekben nem tudom, de gyakorlatilag meg kötelesek, a helyjegy árát visszafizetni. Persze most, hogy ne legyen kedved ezzel baszkódni,elvegyék a kedved,adnak egy kis papírt amit kitölthetsz, és majd ők elküldik neked a pénzt.

Pubi a professzor 2010.08.18. 12:42:56

@MagyarZizzi: Nyugatiban nincs még Ügyfélszolgálat.

A posztolónak meg üzenem:

A metronak a Keletinél kb. 4 éve le van zárva a régi bejárata, azóta az újat lehet használni, ami ki is van táblázva rendesen.

Ja és még egy-két apró bökkenő a sztoriban:
a 2. osztályú jeggyel mindenki jól járt igaz nem szabályosan, de még mindig olcsóbb volt mint ha megbüntették volna mert nincs 1. osztályra érvényes jegye!
A másik meg, hogy a miskolci oldalra szólt a pótjegymentesség és nem Debrecen felé...

Hátezmármi (törölt) 2010.08.18. 12:47:40

Az ingyenes Intercity pótjegy csak a HÓNAP ELSŐ SZERDÁJÁN érvényes!

Ezt jó sokan nem tudják. (Igaz, az erről szóló plakátok is bénák)

konfuciuska 2010.08.18. 12:50:51

Kb 7 éve nem utaztam egyszer sem a MÁV-val (előbb épp nem kellett, utóbb külföldön tanulok), így ezt olvasva (és hasonlítva pl. a szintén nem szent SNCF-hez) csak azt mondhatom: undorító, hogy itt tartunk! Ilyenkor annyira elkeseredett vagyok, hogy az egész céget legszívesebben felrobbantanám darabjaira, és a becsületes dolgozókkal (biztosan van ilyen) újraalapítanám az egészet. Ja, most jut eszembe : nyilván mindenki ezt próbálja itt 20 év, neem? Borzasztó... Sosem javul meg ez az ország?... Bocs, egyébként nem vagyok naiv, valóban ezt szeretném. Volna honnan példát venni, pláne, hogy semelyikük sem jobb, mint mi, csak értik, mi a saját érdekük, ellentétben a kallerrel, a MÁV-val, és mindenkivel idehaza, aki azt hiszi, ezen a helyzeten nem lehet változtatni...

konfuciuska 2010.08.18. 12:52:57

@kikodugo: remélem, ebből nem az következik, hog a MÁV-nál minden rendben van, a posztoló a hibás...

Vasútőr 2010.08.18. 12:53:21

Nem kell jegyet venni. Minden egyes vonat késik, a vasút nem teljesíti, amit a menetrendben vállal, tehát az utasnak sem kell teljesítenie a rá eső kötelezettséget. Ha meg pampog a kaller, egy-két jól irányzott pofonnal meg lehet tanítani neki, hogy hol a helye. Igen, ez hiányzik itt. Jól helyre kéne tenni a sok köcsög, lehúzó vasutast.

zsitva 2010.08.18. 13:01:46

Kedves panaszt író ! Nyíregyházára jár busz is tehát nem igaz, hogy nincs más választásod. A Stadionoktól(de nem a buszállomásról) indulnak menetrendszerint a távolsági buszok délután 16.00-kor. Kényelmes, tiszta, pontos és Tiszavasváriig meg se áll. Az utasok 80-90%-a hölgy, leány. A jegy is olcsóbb vagy ugyanannyi mint a vonaton.
Ha sok az utas két busz megy.

lurkó 2010.08.18. 13:01:48

@juhabene: 50%-os menetjegy + menetjegy hiánya pótdíj + IC pótjegy azaz 1200+2600+220=4020 Ft
Valami ilyesmi lehetett? Ha így volt akkor nem értem hogy mi a nem szabályos ebben? Mindig ennyibe kerül ha az ember jegy nélkül száll a vonatra.

PR_fact 2010.08.18. 13:04:29

Nem volt az olyan rosz biznisz. Úgy tudom, ha ingyenes a helyjegy akkor is kell legyen az utasnál már felszálláskor különben, jogos a bünti. Első osztályon, késés nélkül, 700 Ft pluszért szvsz nem is olyan rossz.

lurkó 2010.08.18. 13:17:41

@Vasútőr: Tessék szives lenni még egyszer utánanézni hogy mit is vállal a vasuttársaság!
Közfeladatot ellátó személy pofozása sem tűnik jó ötletnek a magasabb büntetési tétel miatt.
Maga a tolvaj és maga a köcsög!
Inkább az ilyen ingyenélőktől kellett volna már rég a társadalomnak megszabadulni.

Oleg Gontar 2010.08.18. 13:28:03

Baromi egyszeru a dolog. Kell jegy, de szerdan ingyen adjak. Ha jegyed nincs a helyszinen vasarolhatsz teljes aron + valami buntetes.

Palmer Eldritch 2010.08.18. 13:32:10

Nálam már rég elérte a MÁV, hogy ne utazzam vonattal. Fizetek többet és megyek busszal.

PR_fact 2010.08.18. 14:00:35

@Palmer Eldritch: Biztos? Napi 1 azaz egy db közvetlen busz megy Nyíregyházara, vonatok pedig félóránként járnak.
Ráadásul a buszon még WC-re se mehetsz ki és nem is nagyon mászkálhatsz a hosszú utazás közben.

GhostBusters 2010.08.18. 14:02:47

@lurkó: Sajnos az igazság valahol a két ütköztetett álláspont között van...
Én sem vagyok híve semmilyen erőszaknak, mint ahogy Vasútőr sem (csak névtelenül leírni mindent egyszerű), de attól még tény, hogy a fő ingyenélő napjainkban a MÁV-START. Ennyi költségvetési normatívából ezt a szolgáltatási szintet összehozni... Legalább a Keletiben rúgnák ki a felelősöket a kommunikáció rendszeres elmaradása miatt, de nem - mutyizunk tovább és tartjuk egymásért a hátunkat, nehogy egyetlen felelőst is találjunk !
Én vasútpárti vagyok egyébként...

kewcheg 2010.08.18. 14:06:32

@áDám: Ja, de nem csak a máv-ot, hanem a bíróságokat,ocsmányirodákokat, földhivatalokat,ien oan hatóságokat is a puszta földről újjáépíteni.
Egyékkén mazohitta utasnak megmondom, hogy mai viszonylatban már egy kiskategóriájú autó igen komoly alternatívája minden tömegközlekedésnek, mert gyorsabb, tisztább,kényelmesebb,olcsóbb.Tehát nincs olyan tényező , amiben hátrányban lenne a vasúthoz képest, eltekintve attól, hogy ha munkának fogjuk fel a vezetést, de persze aki szeret vezetni, az a hazavezetést már az otthoni pihenés "előjátékaként" is felfoghatja.
Ja, egy dologban veri a vonat, alkesz munkavállalóknak soha nem lesz vetélytárs az autó a public transporttal...:)

Ákibard! 2010.08.18. 14:06:44

@Vasútőr:
Indexről kiraktak jössz ide fikázni? :-(

fabritius 2010.08.18. 14:08:23

magyarországon is működik carsharing szervezet, ez is alternatíva a mávval szemben.
egyébként tény, hogy külföldön jobb a vasúti kocsik színvonala, de a jegy is kétszer annyiba kerül, és ahhoz, hogy 200 km-t utazz, legtöbbször nem úszod meg átszállás nélkül, ja és egy nap feleannyi vonatot indítanak.
meg tőlünk nyugatabbra is képesek 3 órás késést produkálni, de tény, hogy a nemzetközi vonatokra jobban odafigyelnek.

T1GRIS 2010.08.18. 14:13:39

Öröm olyat látni, hogy valaki helyesen alkalmazza az ún. automatikus ragozást! :)) ("átmegyek a nyugatiba, onnan Debrecen keresztül mennek IC-k")

(A poszt elképesztő terjengősségéért viszont pontlevonás jár.)

Bikli néni 2010.08.18. 14:17:19

@juhabene: Az más eset, amikor nincs helyjegyed, és megint más, ha egyáltalán nincs vonatjegyed, a kettő különböző dolog.

Amúgy a 14-e éjfélig visszaváltáshoz annyit, hogy a MÁV teljesen önkényesen értelmezi a szabályokat. Eddig az volt, hogy az IC-ken akkor jár vissza a helyjegy ára, ha 20 percet meghaladó a késés. Aztán jött 1-2 hónapja, hogy ez nem jár vissza, hanem ki kell menni a Keletibe(!), és ott vmi űrlapot kell kitölteni, és elbírálás után esetleg visszaadják a jegyár 20%-át. Aztán következett az, hogy legutóbb 29 percet késett az IC, a pénztáros néni pedig elhajtott minket, hogy 30 percet meghaladó késés esetén adja csak vissza a pénzt.

Egyébként pedig 24 óra van állítólag az ilyen jegyek visszaváltására. Már ha vissza lehet váltani, ezt a MÁV-alkalmazottak teljesen önkényesen értelmezik.
Volt olyan eset, amikor a kaller mondta, hogy vis maior, ne is álljunk sorba a jegypénztárnál, úgyse kapjuk vissza. Én meg mégis beálltam és visszakaptam.
Olyan is volt, hogy Kelenföldön az egyik pénztárnál egy srácot elhajtottak, hogy nem jár vissza, én meg a másik pénztárnál simán visszakaptam...
A rosseb se igazodik ki ezeken.

Az már csak hab a tortán, hogy 2-3 éve az IC-k sosem késtek, most már 20 perc késést automatikusan bele kell kalkulálni. Nem is emlékszem, mikor ért be utoljára pontosan a vonatom...

Bikli néni 2010.08.18. 14:18:31

@Hátezmármi: Én azt hittem, minden szerdára igaz...

Netuddki. 2010.08.18. 14:30:03

Hát egyre szarabb lesz a helyzet ebben a q. országban. Sajnos nemcsak MÁV viszonylatban.

Ha bármit el akarsz itt intézni előre utána kell nézni a dolgoknak, jogszabályoknak. Különben ott qrnak át ahol tudnak. Optimista vagyok, szerintem nem szándékosan inkább csak nemtörődömségből.

Nagy a munkanélküliség? Nem csoda, ha olyanok töltik be a munkahelyeket akik b..nak dolgozni. Lassan meg tönkremegy itt minden és mindenki. Tisztelet a kivételnek. :(

Netuddki. 2010.08.18. 14:31:13

@kovi1970: Visszaolvastam. Ezek szerint mégsem vagyok annyira optimista.

tibidanny 2010.08.18. 14:35:00

200 HUF-tal kevesebbért 1. osztályon utaztál... jó az, nem???

flimo13 2010.08.18. 14:35:17

Ha ingyen van a pótjegy akkor is meg kell váltani. Vagy hogy gondoltad, majd megverekszetek a helyekért? A metrólépcső meg a négyes metró építése miatt van lezárva, végül is csak öt éve van vele tele a média, elhiszem, hogy nem tudtad.

Kitalátor (másként) gondolkodó · http://kitalator.blog.hu 2010.08.18. 14:44:09

Pótdíjak, díjak

- ÁFA mentes -

1./ A megállapított menetdíj vagy pótjegy díján felül 500 Ft pótdíjat fizet a vonaton az, aki

menetjegy-kiegészítés, illetve kocsiosztály-különbözet fizetésére köteles, kivéve, ha olyan helyen szállt fel, ahol a menetjegy megváltására nem volt lehetőség,
a belföldi forgalomban pótjegyköteles vonaton érvényes pótjegy nélkül utazik,
a helyjegyköteles vonatra érvényes helyjegy nélkül száll fel.
a belföldi forgalomban a pót- és helyjegyköteles vonaton érvényes pót- és helyjeggyel nem rendelkezik.
2./ A megállapított menetdíj (viteldíj) vagy pótjegy díján felül 2000 Ft pótdíjat fizet a vonaton az, aki

menetjegy nélkül vagy érvénytelen menetjeggyel a vonatra felszáll, kivéve, ha olyan helyen szállt fel, ahol a menetjegy megváltására nem volt lehetőség, és az érvényes menetjegy hiányát az első jegyvizsgálat alkalmával jelzi,
jogosulatlanul foglal le ülőhelyet és felszólításra az ülőhelyet nem engedi át utastársának (minden jogosulatlanul elfoglalt ülőhelyért),
az úti-, illetőleg a kézipoggyász (élő állat, kerékpár) továbbítására vonatkozó előírásokat nem tartja meg,
a belföldi utazásra igénybe nem vehető vonatra, kocsiba belföldi menetjeggyel felszáll,
a csak forgalmi okból álló vonatra felszáll,
a kocsiajtót (kocsiszakasz ajtót) akár kulccsal, akár más eszközzel jogellenesen lezárja, vagy aki a lezárt kocsiajtót önhatalmúlag felnyitja.
3./ A megállapított menetdíj vagy pótjegy díján felül 4000 Ft pótdíjat fizet a vonaton az, aki

az utazási feltételeket a jelen fejezetben külön nem szabályozott módon megsérti, különösen olyan tárgyat vagy élő állatot visz be a járműbe, amely kézipoggyászként nem szállítható;
a járművet poggyászával, ruházatával vagy más módon beszennyezi.
4./ A megállapított menetdíj vagy pótjegy díján felül 6000 Ft pótdíjat fizet az, aki

tovább utazik annál a távolságnál, mint amelyre a menetjegye érvényes;
jegy nélkül, érvénytelen jeggyel, bérlettel vagy érvénytelen utazási igazolvánnyal kísérli meg az utazást, illetve érvénytelen (pl. lejárt érvényességű) kedvezményre jogosító igazolvánnyal, igazolással veszi igénybe a kedvezményt,
a menetdíjat, viteldíjat, pótdíjat a vonaton nem fizeti meg,
a menetjegyet vagy az egyéb utazásra jogosító igazolványt meghamisítva használja fel,
a névre szóló menetjegyét, bérletét vagy más, utazásra, illetve kedvezmény igénybevételére jogosító igazolványát, igazolását arra jogosulatlan részére felhasználásra átadja, vagy a más nevére szóló ilyen okmányokat felhasználja,
a jegyvizsgálat megakadályozása, illetve a jegyvizsgálathoz szükséges személyes adatainak eltitkolása miatt hatósági eljárás igénybevételét teszi szükségessé,
az utazási kedvezményt jogosulatlanul veszi igénybe, illetve jogosultságát az előírt módon igazolni nem tudja,
aki a vasúton a kéziféket, a vészféket vagy vészfékjelzőt kényszerítő ok nélkül működésbe hozza, vagy rendellenes magatartásával annak működésbe hozatalára vagy a vonat megállítására okot szolgáltat.
5./ A megállapított menetdíj vagy pótjegy díján felül 9000 Ft pótdíjat fizet az, aki az (1)-(4) bekezdésben meghatározott fizetési kötelezettségének 30 napon belül nem tesz eleget.

6./ A pótdíj helyett 1000 Ft utólagos bemutatási díjat köteles fizetni, aki az utazásakor már korábban megváltott, az adott utazásra jogosító menetjeggyel, nevére szóló bérlettel, félhavi bérlettel, más érvényes utazási igazolvánnyal, illetve a kedvezményre jogosító, előírt igazolvánnyal, igazolással stb. rendelkezik, de azt az utazás alkalmával az ellenőrzéskor felmutatni nem tudja, feltéve, ha azt utólag, az utazás napjától számított 15 napon belül a szolgáltató által előírt módon bemutatja. Bemutatási díj fizetése esetén is meg kell fizetni a még meg nem fizetett menetdíjat, illetve a szolgáltató visszatéríti a megfizetett menetdíj illetve pótdíj és a helyes menetdíj, illetve a bemutatási díj különbözetét.
www.mav-start.hu/utazas/belfoldi_dijszabas_20100201.php?mid=14b5a424f15fdb&chapter=1

Kitalátor (másként) gondolkodó · http://kitalator.blog.hu 2010.08.18. 14:48:46

@flimo13: Tök mindegy a helyfoglalás szempontjából, van-e helyjegy. Mostanában előszeretettel adnak ki nem létező helyekre jegyet.

Bikli néni 2010.08.18. 14:52:23

@Kitalátor - a legnagyobb mikroblogger: Vagy ugyanarra a helyre 2-3 jegyet :D
Láttam már olyat, hogy Pécsről elindult az IC, és Dombóváron már három ember veszekedett, egy, aki még Pécsen leült, és kettő, aki igényt tartott volna a helyre - merthogy mindhármuknak érvényes, oda szóló helyjegye volt.

Snake 2010.08.18. 14:55:24

@áDám: Na a csigazabálók is megérnek egy misét. Éppen most van tele a nemzetközi sajtó azzal, hogy a Barcelona-Milano/Zürich viszonylatú vonatnak hogyan sikerült Lyonban összecserélni a két vonatrészét. A Zürichi utasok szerencsések voltak, őket a gépcserénél visszafordították az olasz határról. A Milanoi utasok viszont csodálkozhattak, hogy miért vannak Zürich HB táblák a végállomáson.

xenuka 2010.08.18. 15:04:51

sok sebből vérzik a MÁV is és a posztíró is

Kitalátor (másként) gondolkodó · http://kitalator.blog.hu 2010.08.18. 15:05:00

@Snake: Megérkeztek hozzájuk a magyar vasutas munkavállalók?

bozoa 2010.08.18. 15:26:39

Ha van neted és szerencséd, akkor a MÁV-nál olcsóbb, gyorsabb szolgáltatásként két nagyváros közt ajánlom az oszkar.com oldalt. Engem ott még egyszer sem b*sztak át, mivel magánjellegű a dolog és nem engedheti meg a sofőr, hogy rossz benyomást keltsen a fizetős utasra.
A MÁV messze a legaljasabb, legmocskosabb, legprimitívebb szolgáltatás, amit valaha a magyar állam a polgárai ellen elkövetett. Egy paródiája annak, ahogy működnie kellene, de cserébe legalább drága. Remélem egyszer működésképtelenné válik, és magánvállalkozások vehetik át a helyét, akiknek az utas az első és a dolgozóknak jogaik meg kötelességeik is vannak, ja és felelősségre vonhatóak.
Őszinte részvét a posztolónak, de azért annyit megtehetne, hogy ír egy felháborodott panaszlevelet a MÁV személyszállítási ügyosztálynak is, fontos részletekkel, hátha van rá fél százalék esély hogy beazonosítják, és jól kirúgják az a gyökér kallert.

Banya30 2010.08.18. 15:58:20

Ha a helyszínen ad a kaller jegyet akkor a "táskája" köpi ki és ott nyomtatja, azért az csak feltűnt a kedves utasnak, hogy nem ott nyomtat a kalauz. Valami lódítás van ebben a történetben...
A BKV-s töltelék meg túlhisztizés, Keletinél ezer éve le van zárva a metró és ki is van írva minden rendesen.

joliot 2010.08.18. 16:33:53

Snake!

Azért szerintem van egy kis különbség az SNCF és a MAV között. Nem allitom és ádám sem allitotta hogy tökéletes lenne, de ha a MAV csak fele olyan jol müködne mint az SNCF akkor a földhöz csapkodhatnank a fenekünket örömünkben.
Tôrténetesen a Fr-oi Nantes ban élek 12 éve (400 km Parizstol nyugatra). Evente 3-4 alkalommal fel kell mennem Parizsba, ami igy 12 év alatt azért mar kb. 40-50 oda-vissza utazast tett ki a TGV-n (összesen kb. 80 ut). Ebbol a 80 utbol egy kezemen meg tudom szamolni hanyszor késett a vonat. Es amikor késésröl beszélek nem fél orarol, csak max. 10-15 percröl. Az altalanos az az, hogy percre pontosan érkezik. 400 km tavolsagbol, amit 2 ora alatt tesz meg, vagyis 200 km/oras atlagsebességgel. Mindezt orankénti, csucsidöben félorankénti jaratsürüséggel Nantes és Parizs között.
Ehhez képest hol tart a MAV?

Persze hibajuk is van, elsö sorban a sztrajkok allnak, hiszen évente 3-4, par napig tarto sztrajk biztos hogy van, masodsorban pedig a jegyarak, amik dragak és atlathatatlanok (teljes aru jegy Nantes-Parizs kb 70 euro), kicsit olyanok mint a repülöjegyek: az ar függ attol hogy mennyire elöre veszem meg, hogy visszavalthato/nem visszavalthato stb.

Pacho · http://pacho.blog.hu 2010.08.18. 16:48:26

Nekem egy jobb volt.

Mentem fel a barátnőmhöz Pestre valamikor május környékén, Szegedről. Meg is vettem a jegyet, másodosztályra. Ahogy megyek felszállni a vonatra, direkt keresem a dohányzó, másodosztályt, nem mintha dohányoznék, de nem szeretem a nemdohányzót, mert tele van büdös nyugdíjasokkal és inkább elviselem a 2 3 perces cigiszagot mint a naftalin/izzadtság keveréket 2 és fél órán át. Mindegy. Nem ez a lényeg. Odanézek, másodosztály, dohányzó, fel.

Ülök, jön a gagaúz, adom a jegyet, erre aszondja': hát ez első osztály, fizessek pótdíjat. Nézek rá, mint Pikácsu amikor Duke Nukemmel találja szembe magát, aztán mondom neki hogy: de hát én a másod osztályra szálltam fel, meg is néztem stb... Erre szinte magából kikelve, de nem ordítva, elkezdte nekem magyarázni, hogy ő itt dolgozik és jobban tudja stb... Nézem, hogy mit akar, de hát ugye a vonat meg megy, nem nézhettem meg kívül, hogy valóban nem csalódtam-e optikailag a kettes számban. Na mindegy. Annyit pofázott a nő, hogy megkérdeztem, hogy mennyi lesz akkor, meg akkor jobban is álltam anyagilag, szóval annyira nem is érdekelt. Mondott valami 800 ft körüli összeget, kifizettem, adott valami papírt amire rá is írt valami exkluzív kézírással dolgokat, amiket már akkor se tudtam kivenni, de leszartam, mondván ennyit még kibírok. Nem is érdekelt tovább a dolog, visszatettem a zenét az agyamba és bealudtam, hogy már csak az érkezési űrállomáson térjek magamhoz. Megérkezve Zuglóba, azért gyorsan vetettem egy pillantást a vagonra és mit ad Isten, kettes szám szerepelt rajta. No mondom gyorsan megkérdezem az integető sípoló asszonyt, hogy mi a helyzet. Odamegyek, éppen integet meg sípol, aztán néz rám döbbenten mint Duke Nukem Pikácsura amikor hipervillámgolyót lő ki a kezéből, aztán ilyet szól, hogy ilyesmivel mások is szoktak próbálkozni, hogy visszakapják a jegyárat. Hát akkor hirtelen úgy elborult az agyam, mint Duke Nukemnek amikor rájött hogy Pikácsut rá tudja húzni a faszára. Komolyan egy olyan érzésem volt, hogy pofán verem. Még megkérdeztem, hogy nem emléxik arra hogy ott verte a nyálát, hogy másod osztály? Erre ilyet lök be, hogy feltartom a vonatot és hagyjam békén.

Na ez van. Leszarom igazán. Nem azon a 800 forinton múlik az életem, viszont legközelebb ha meglátom adok neki 20 forint aprót mint a hajléktalanoknak. Büdös senkiháziak.

SBSB 2010.08.18. 16:51:25

@T1GRIS:
plusz ez az italic karaktertípus zavaró, olvashatatlan, idegesítő.

konfuciuska 2010.08.18. 16:52:45

@kewcheg: azért vagyok egyébként vasútpárti, mert azt képzelem, kevesebbet szennyeznék, ha azzal utaznék, mint a kocsival (nem tudom, utána kéne számolni, melyikből mennyi és milyen szenny keletkezik km-re vetítve, a teljes életciklust nézve - gyártás, szerviz, megsemmisítést is számítva). Egyébként valóban röhej, hogy egy normális fogyasztású autó akkor alternatíva idehaza a vonatnak, ha egyedül megyek vele (nemcsak költség, de menetidő terén is. Na ez a gáz, a vonatnak, ha már drágább, mint autóval, legalább gyorsabbnak és kényelmesebbnek kéne lennie...).

konfuciuska 2010.08.18. 16:55:27

@Snake: megtörténik, no, kár tagadni ;)))

konfuciuska 2010.08.18. 16:57:34

@áDám: javítókészlet: akkor IS alternatíva, ha egyedül megyek. Feleséggel/bárki mással együtt egyszerűen nem is kérdés...

Ma Ő, holnap Te vagy Én ? · http://dawmar.blog.hu 2010.08.18. 17:18:01

Időben hazaért, 1 osztályon utazott,mi baja van még,a kallernak is élni kell valamiböl :))))

Karipapa01 2010.08.18. 17:23:05

Valaki magyarázza már el nekem ennek a helyjegynek az értemét, nagyon megköszönöm! Eddig abban a hiszemben voltam, hogy ha megváltok egy jegyet vonatra, buszra, óriáskerékre, moziba, bárhová, az feljogosít engem arra, hogy a szolgáltatást igénybe vegyem, ott helyem van. Miért kell ehhez kiegészítő jegy? De ha kell, akkor a múzeumban, kézilabdameccsen, metrón miért nem? Most ne gyertek azzal, hogy ez is növeli a foglalkoztatást, mert más munka is növeli, ami értelmesebb.

sanche · http://elakadasjelzo.blog.hu/ 2010.08.18. 17:23:18

Hát ami tény, hogy katasztrofális a máv, evezetésügyileg és dolgozóilag is.
Mondjuk érdekes, mikor a kóka neki akart menni a mávnak, akkor egyből pártpolitizálás lett és köpködés, pedig közben a fél ország( és kb egésze akik ismerik a vasutat) belevágnának azokba a vasútreformokba.
Csak villanatnyi kitérő: a máv röhejesen, félkatonai szervezetként működik, külön ember van mindenre8rengeteg semmittevő) de arra már nincs ember, hogy naponta felsöpörjenek az állomáson).

A posztoló este azért duplán nem volt szerencsés. Szerintem a kaller is félreértette a dolgot. Nagyon szerencsétlen volt az a beszólás, hogy "olcsóbban". Sztem úgy vette, hogy korrupt gyökér vagy és hajlamos az ilyen csalásra...
És igen, tájékozódni kell mindig. Az állomásokon, ha más nincs is, de legalább az információs tagokért általában nem kell nagy sorban állni..nekem pl eszembe nem jutna ilyenről kalauzt interjúvolni.

Ja és ez azért nagy aranyköpés.. Nem gúnyosan, de hatalmasat nevettem :D -->
"metró alagutat sem a szokásos helyen találtam"
:DD Ha máshol lenne az alagút, akkor a sokat látott pestiek is meglepődnének.. :D

sanche · http://elakadasjelzo.blog.hu/ 2010.08.18. 17:29:47

@Karipapa01: A helyjegy egy plusz szolgáltatás. Ott GARANTÁLTAN van ÜLŐhelyed. Pl idén bevezették azt is, hogy asszem minden BP-Balaton vonathoz hozzácsatoltak egy IC kocsit is, ahol van pl légkondi is. Ha nem bírod a meleget, akkor magyarul garantáltan ülve és hűvösben mész(elvileg) ha nincs helyjegyed, akkor mehetsz a vonattal, de nem légkondival és az se biztos, hogy lesz ülőhelyed.

Conan a barbar 2010.08.18. 17:52:42

Szerintem nem volt ebben atveres. Ha felszallsz potjegy nelkul ,az illegalis, a kallernek egybol buntetni kell. Ha helyette uzletelsz vele, az mar nem legalis, ot is buntetik erte, viszont igy o is vallalt kockazatot, meg te is. Ezert fair osszegnek erzem a 700 Ft-ot. En is jartam mar igy.

Karipapa01 2010.08.18. 18:01:50

@Conan a barbar: Nem fair! Ugyanis, ha a kaller azzal áll elő, hogy vagy risztelünk a zsozsón, vagy nem mész sehova, már nincs meg a lehetőséged arra, hogy a lelkiismereted szerint válassz! Ez viszont, ha az utazás a részedre nagyon fontos, vagy halaszthatatlan, akkor kényszerítés. Csak akkor lehet az ügylet fair, ha mindketten nyerészkedni akarnak az ügyleten.

tamas77 2010.08.18. 18:07:46

@sanche:
A helyjegy valóban plusz szolgáltatást kéne jelentsen, de milyen dolog az, hogy plusz szolgáltatásnak nevezünk olyasmit aminek egyébként alanyi jogon járna neked. mint pl utazásnál a tiszta ülés, elfogadható hőmérséklet, kultúrált wc. Nem hinném, hogy ezek extra szolgáltatásként kéne eladni, ja és úgy hogy amióta megvannak az IC-k csak amortizálódnak, felujítás semmi, a wc egyre gusztustalanabb. Múltkor ismerősöm utazott ICvel nem megy a légkondi. Azért egy 2-3 órás úton az elég kellemetlen tud lenni, ha már nem kapsz levegőt, mivel ezeken még az ablak se nyílik. Ilyen estkeben miért is fizetünk mi pluszban a szenvedésért. MÁV sucks

sanche · http://elakadasjelzo.blog.hu/ 2010.08.18. 18:48:06

@tommyboy77: igazad van alapvetően, bár én a légkondit feleslegesnek tartom és nem is szeretem, így tehát túlzás szerintem követelni a mávtól, a 20 fokot, ha egyszer a természet negyvenet akar :)
Tisztaság, IC amortizáció stb teljesen igazad van..Én is megfigyeltem, hogy egyik másik IC kocsi lepusztultabb, mint az amúgy lepusztult osztrákoktól vett használt kocsik.

Amúgy idén nyáron úgy alakult, hogy édesanyám vonattal ment le balatonra, és IC helyjegyes cuccot vettünk neki, mert Ő kevésbé bírja a meleget. Éppen akkor sem működött a légkondi, így helyjegy ellenére elment a sima másodosztályra utazni, ott volt ablak legalább. Viszont legalább visszakapta a helyjegy árát (postán küldték ki és persze nem készpénzben, hanem ilyen mávos kuponban, amit csak máv utazásnál használhatsz fel legközelebb.

Amúgy az is csak álom, hogy a tiszta ülés alanyi jogon jár az embernek a jeggyel. A tiszta az lehet, sőt az tényleg, de maga az ülés nem. Állva is lehet utazni(=nem tilos), ülésed csak a helyjeggyel garantált- szerintem ezzel nincs gond. Főleg, hogy relatíve ritka, meg speciális helyekre vonatkozik, ahol félni kell, hogy végig állni fogsz. A tisztaságnak tényleg alapnak kellene lennie, jó kérdés, hogy miért nincs rá munkaerő mikor ennyi dologtalan dolgozik ott.

Ami a felháborító és TÉNYLEG alanyi jogon kéne járnia, az a pontosság. Ezt szemétség IChez kötni. Az esetek 90%ban azért késik a vonat, mert valakik nem dolgoztak jól. Az ebből fakadó késések után a jegy árának kétszeresét kéne a mávnak kifizetnie bocsánatot kérve, a dolgozót pedig kirúgni. Egyből jobb lenne ez a magyar vasút...

Egyébként az is valóban szánalmas, jegy a jegy ára egy felnőttnek, már akkor is esélyes, hogy drágább, mint kocsival. Két embernél meg már egyértelműen a kocsival éri meg. Mindezt azért, mert a máv szerkezete tragikus, nem piacközpontú, és egy rakat olyan vonal van, ami csak naponta milliókat visz el.
Ott kéne kezdeni, hogy bezárni az összes vonalat, kivéltel a forgalmasabb, nagyobb városokat összekötők. Én vasútpárti vagyok, de igenis van olyan utasmennyiség, ahol volánnal tényleg jobban megéri. Cserébe a megmaradt vonalakat keményen felfeljleszteni, hogy 200 km alatt ne 40-60km/h legyen az átlagsebesség, hanem mondjuk 160. És ha van igény akkor majd lehet új vonalakat nyitni persze. De így túl sok sebből vérzik ez a máv...És fog is még száz évig.

fővizsgáló 2010.08.18. 21:55:59

@lurkó: hagyd rá, már a vasutas fórumból ki is rakták a szűrét, és most dühöng

Snake 2010.08.19. 00:10:05

@sanche: "Viszont legalább visszakapta a helyjegy árát (postán küldték ki és persze nem készpénzben, hanem ilyen mávos kuponban, amit csak máv utazásnál használhatsz fel legközelebb." Talán megfelelően kellett volna kitölteni a "kárbejelentő" lapot.

pisda 2010.08.19. 00:15:50

@sanche: Már bezártak próba jelleggel pár vonalat ahol tényleg alig ment utas, de volt is felháborodás. Rögtön jött az új Kormány és visszaállították a közlekedést és most sem mennek többen, mint korábban ezen a vonalon.

Snake 2010.08.19. 01:26:36

@pisda: Napi 2-3 vonatpár mellett ezen nincs is mit csodálkozni.
Varázsigék: Ütemes menetrend, kínálati menetrend, Összehangolt közúti-vasúti közlekedési rendszer

fővizsgáló 2010.08.19. 06:37:30

@sanche:
Ami a felháborító és TÉNYLEG alanyi jogon kéne járnia, az a pontosság. Ezt szemétség IChez kötni. Az esetek 90%ban azért késik a vonat, mert valakik nem dolgoztak jól. Az ebből fakadó késések után a jegy árának kétszeresét kéne a mávnak kifizetnie bocsánatot kérve, a dolgozót pedig kirúgni. Egyből jobb lenne ez a magyar vasút...

Ezt ugye nem a ténylegesen is dolgozó kollegákra értetted?Mert ők lelküket kiteszik azért, hogy problémamentesen, késés nélkül utazhasson az utas.A műszaki állapotok(úgy a pálya, mint vontató-vontatott járműállomány) miatt megint nem ők-mi- vagyunk a felelősek.Az a gond, hogy leépítés esetén, mindig a dolgozókat küldik el, és lassan-lassan eljutunk oda, hogy minden dolgozó vasutasra jut 3-4 főnök(lehet már el is jutottunk), aki semmit nem tesz a fizetés felvételén túl.

Vasútőr 2010.08.19. 08:35:14

@fővizsgáló: De ha már egyszer ilyenek a pálya- és a járműadottságok (amelyek pontosan ismertek), miért nem lehet ezekhez igazítani a menetrendet? Sanche-nek tökéletesen igaza van, az a minimum, hogy minden pontosan járjon, ezt egyszerűen meg lehetne oldani, csak dolgozni kellene érte.

Kopi3.14 2010.08.19. 22:47:20

@Snake: Kenheted a hajadra az ütemes menetrendet ott, ahol élni sem élnek, s azok is reggel elmennek, majd este haza, nap közben a kutyájuk sem utazik... Az ütemes menetrendnek csakis ott van értelme, ahol folyamatosan van utazási igény. Ahol ez nem áll fenn, oda a legnagyobb hülyeség ütemes rendszert szervezni.

Kopi3.14 2010.08.19. 22:49:25

@fővizsgáló: konkréten Solingenben látok nap mint nap egy IC-t, ami rendre késik, borítva minden más vonat menetrendjét is akár. Vagy annyit késik, hogy a sima személyvonatok, gyorsvonatok kis borulással, esetleg borulás nélkül tudnak közlekedni. Pontosan az elmúlt két hónapban talán kétszer járt.

Kopi3.14 2010.08.19. 22:56:46

@joliot: 80-ból 32 annyira nem jó arány. :D
Amúgy inkább a helyzetet jobban jellemző kis vonalak vonatairól mesélj, ott mi a helyzet.

Megjegyzendő, német viszonylatban sem olyan rózsás a helyzet, de nagyon nem. Csak odahaza mindenkin nyugatszemüveg van, úgy, hogy nyugati vasutat, vagy nyugati életet maximum filmen látott.

Ákibard! 2010.08.20. 00:09:25

@Kopi3.14:
"Az ütemes menetrendnek csakis ott van értelme, ahol folyamatosan van utazási igény"

Javaslom, ennek nézz utána jobban.
Semmi sem drágább annál mint a kihasználatlan eszköz és humán erőforrás. A szerelvény akkor is pénzbe kerül ha áll ahogy a személyzet is. Akkor inkább usgyi menjen, akkor legalább az esélyt megadja arra, hogy utas szálljon fel, és bevételt hozzon.

AndOr 2010.08.20. 12:24:52

Értem én a felháborodást, csak mégsem értek egyet vele.
A Nyugatiban a metró lejáró ugyanott van, mint eddig.
A Keletinél változott a 4-es metró építése miatt (ez sem újdonság), itt segíthetett a kérdezősködés.
Nem arrafelé utazom, de úgy rémlik, 13-án a Keletiben bemondták, hogy a Nyíregyháza és a Miskolc felé induló IC-k pót- és helyjegy váltása nélkül vehetők igénybe.

@Ákibard! (2010.08.20. 00:09:25): És ez máshol is így van. Csak sokan nem értik, hogy ha valami nem működik, termelhet több veszteséget, mint ha veszteségesen (is, de) működik.

AndOr 2010.08.20. 12:40:23

A visszaváltósdi az tényleg bohóckodásnak tűnik, megveszem a jegyet másnapra oda-vissza, de nem tudok elutazni, következő nap már csak a visszaút-20%-ot kapom vissza, merthogy az odaútra már nem érvényes.
Ehhez képest balek vagyok, mert ha visszafele nem kezelik a jegyemet, akkor is kidobom és újat veszek, mert úgy gondolom, igénybe vettem a szolgáltatást, fizetek is érte.
Másrészt pedig érdekes lenne, ha a moziban visszafizetnék a jegy árát, ha nem néztem meg a filmet...

Adani 2010.08.20. 13:35:17

@Ákibard!:

A vasútnál a költségek nagy része egyébként is állandó költség, amit nem lehet lefaragni azzal, h fűnyírószerűen kiveszünk pár alacsony kihasználtságú vonatot. Mert lehet, h addig a végállomásról azonnal fordult, így meg állni fog ott órákat közben a beosztott személyzet munkaidőben malmozik a vonatot télen fűteni kell, meg járatni a motorját, h ne fagyjon be a hűtőfolyadék. A légkondis vonatokat nyáron is járatni kell, h ne forrósodjon fel. Közben meg pénzt nem keres.

Sőt van mikor egy vonat csak a puszta létével utasvonzó akkor is ha amúgy nem kihasznált. Pl. ha 16:30 után megy egy 17:30-kor is. Az egyszeri jómunkásember meg látja, h ha véletlen túlóráznom kell vagy valamit még elintézni és lekésem azt, amivel naponta hazajárok a melóból, akkor is haza tudok menni és nem kell órákig ülnöm a pályaudvaron. Lehet, h csak havi 1-2 alkalommal megy vele, de ha nem volna ott akkor lehet, h egyáltalán nem járna vonattal, hanem inkább autóba ülne mondván nem fogok órákig várni a pályaudvaron ha véletlen lekésem a vonatot.

A Keletinél mi van a metró lejáratával? Már 3-4 éve is mikor először jártam fel néha ugyanott volt. A keleti aluljárójánál fel kell menni a felszínre majd a keleti oldalánál megint le. Párszor gondoltam is rá, h miért is nem kötötték össze. De csak megoldják ha elkészül a 4-es (sohanapján kiskedden). Régen át lehetett menni a metróhoz egyenesen az aluljáróból?

charlie 2010.08.23. 10:40:48

@fabritius: Szlovéniába nagyjából ugyanannyi a jegyár mint nálunk (sima személyvonatra), mégis kicsit más a színvonal.

Többségében motorvonatok (újak általában, desiro), ahol meg nem, ott felújított lengyel gyorsvonati kocsik (160-asok), kényelmesek, tiszták. Ha kibattyogsz a déliba hat körül akkor láthatsz ilyet, vagy a Citadellára.

@pisda: aham, alig volt utas... mint pl. Pápa-Csorna között, 80-as pályán, dugig tömve utasokkal a vonat. Ja, hát végülis a bz motor+két mellék tele emberekkel az majdhogynem üres...

charlie 2010.08.23. 10:43:14

@Adani: ja, régen át lehetett, mielőtt elkezdődött a négyes metrós bohózat.

Snake 2010.08.23. 12:09:44

@charlie: "felújított lengyel gyorsvonati kocsik" Azok jugó GOSA kocsik.

Egyébként akad köztük bőven 120-as kocsi is. A felújítás pedig 7 kocsi kivételével nem volt túl nagy mértékű. Viszont általában jóval karbantartottabbnak tűnnek az itthoni kocsiknál.

Adani 2010.08.23. 13:05:09

@charlie:

Jó régen lehetett, ha nem is emlékszem rá.

Na igen a Pápa-Csorna. Megszüntették lett helyette karácsonyfajáratban 2x annyi út és menetidővel közlekedő busz és azóta a helyiek sírják vissza a vonatot. Most visszakapták és láss csodát használják is, még a járatokat is bővíteni kellett.

adört 2010.08.23. 18:09:54

@Adani: Annyira régen azért nem volt, pár éve (4-5 talán, vagy annyi se?).

Persze könnyen felejt az ember, én is csak most, amikor a posztoló beírta a panaszát, kezdtem el gondolkodni, hogy is volt korábban, már annyira megszoktam ezt az újat. Pedig milyen jó volt az a nagy tér a metróbejárat előtt, lehetett jókat várakozni (a sok hajléktalan között :)

adört 2010.08.23. 18:11:50

Lenyelte? Kiköpi? Eddig nem volt gondom a blogmotorral, most én is megtapasztalom, milyen az.

adört 2010.08.23. 18:13:15

És végül tényleg kiköpte :)

Kopi3.14 2010.08.24. 01:18:55

@charlie: ellent mondok, szerintem a délszláv kocsik ritka kényelmetlenek.

Snake 2010.08.24. 01:47:38

@Kopi3.14: Ízlések és pofonok. Nekem bejönnek.

charlie 2010.08.24. 10:39:42

@Snake: naja, van akik szerint a halbis (meg amikben ilyen ülések vannak, IC-kben is) ülések kényelmetlenek.

Nem értem, hogy tud a máv olyan üléseket belerakatni az IC (vagy akármilyen...) kocsiba. Elővárosiba még ok, ott úgyis keveset ül az ember (kivéve ha ugye az elővárosi kocsit távolságiként járatják). A MÁV-os IC üléseknél még a GySEV-es ülések is jobbak.

Eleve ilyen alapfunkció hiányzik belőlük, hogy hátra lehessen dönteni, ami b+, a 30 éves A kocsikban is van.

Pubi a professzor 2010.08.28. 09:38:22

@áDám: Nem azt mondtam, hanem azt, hogy jól járt és kész. Ennyi.

rtrt 2010.09.04. 19:13:03

@MagyarZizzi: Az információs irodánál is hosszú sor volt, mint ilyen esetben mindig. Ezt nem írtam, de ez nekem is eszembe jutott.

rtrt 2010.09.04. 19:14:11

@exkalibur: nem katasztrófa. De a nulla forint helyett mégis sok. Illetve az, hogy átvertek. Többszörösen. Azt nem csípem.

rtrt 2010.09.04. 19:20:16

@kikodugo: A MÁV honlapja szerint nem csak a miskolci vonalon volt a pót-és helyjegymentesség.
Bocs, ezek szerint 4-5 éve nem mentem le a keletinél a metróhoz. Szégyellem is magam e miatt. Bár ez nem változtat azon a tényen, hogy nem volt kiírva rendesen, hogy merre jutok el a metróhoz. Vagy lehet, hogy az 5 év alatt tűnt el a tájékoztató tábla?
Az első osztályú kocsira meg azért szálltam fel, mert a kaller oda küldött. Nekem tökéletes lett volna a 2.osztály. S mint írtam a büntetés csak 900 Ft lett volna, ha kellett volna ilyet fizetnem, de ugyebár nem kellett a késések miatt. S mint a végén hangsúlyoztam, nem az számít, hogy jól jártam vagy sem. Az érdekel, hogy a kaller hogy tud ezzel csalni? Hogy csinálja, hogy van nála a posztban leírt helyjegy?

rtrt 2010.09.04. 19:22:45

@T1GRIS: az automatikus ragozást nem ismerem. De most utána néztem. Köszönöm neked, mindig öröm újat tanulni.

rtrt 2010.09.04. 19:25:12

@tibidanny: Jó az, bár ha világosan elém tárja a lehetőségeket én nem ezt választottam volna. De a lényeg megint csak nem ezen volt a posztban, hogy jól jártam-e vagy sem. Hanem, hogyan csinálja? Egész rutinosan tette, tehát megszokott dolog. De hogyan? Honnan van pótjegy nála? stb.

rtrt 2010.09.04. 19:29:07

@flimo13: Tényleg nem tudtam. Ha hiszed, ha nem. Lehet, hogy a pesti helyi média ezzel van tele öt éve, de mi itt a vidéken (ahogy ti képzelitek a világ végén) a metróépítésről hallunk, meg az összes balhéjáról, de valahogy részletes tájékoztató írások nem jelentek meg arról, hogy pontosan mit zártak le, és hol lehet helyette megközelíteni a metrót. Nem is értem, hogy miért? :-) Bocs, de ez van.

rtrt 2010.09.04. 19:42:37

@sanche: Igazad van: az "olcsón " válaszom tényleg félreérthető volt. Utólag rágtam is rajta magam, hogy nem így kellett volna. De ez van: ideges, dühös és fáradt voltam, és féltem hogy nem jutok haza...
Az alagutat nem találtam no igen, igazad van, ez sem elég pontos megfogalmazás. De azért lehet érteni, hogy mire gondolok. Talán posztoknál elfogadható az ilyenfajta pongyola megfogalmazás.
De már megérte, ha ezzel megnevettettelek.
süti beállítások módosítása