MÁV utaspanaszok, késések, információk.

Új MÁV blog

Pótjeggyel vagy pótjegy nélkül?

2010. július 21. - Ashi Valkoinen
Tisztelt Ashi!
 
A MÁV eléggé kusza pótdíjrendszerét eléggé nehéz kibogozni.
2010.07.13-án kedden (de ez van most nyáron 1,2,4 napokon) a Keletiből 9:13-kor induló Pannónia IC-re pótjegyet kellett venni belföldi utazáskor (eredeti nyomtatott menetrendkönyv szerint Szolnok-Lökösháza között pótdílmentes, ugyanez Elvirában már csak Békéscsaba-Lökösháza között a kijelölt kocsiban. Tényleg: vannak ilyen kijelölt kocsik?). A hangosbemondó szerint is pótjegy köteles. A meglepetés: volt 4 db 2.o. CD kocsi (nem éppen IC jellegű, valamelyiken láttam az ajtóra ragasztva MÁV: Bp-Lökösháza viszonylatot!!), amelyikre a kalauz szerint nem kell pótjegy: ha van pótjegyünk, akkor várjunk még, mert az elejére tolnak IC kocsikat.
A kérdés: miért nincs ez feltüntetve sehol, hogy pótjegy nélkül is lehet a teljes belföldi szakaszon utazni. Valami Bp-Szeged öszvér megoldás ez is, csak elsőre nem lehet tudni.
 
Üdv : Kferi

A bejegyzés trackback címe:

https://mav.blog.hu/api/trackback/id/tr482159741

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Adani 2010.07.21. 08:51:54

Erről én se tudtam, de tényleg jó ötlet a Körös IC-n is bevezethetnék, igaz ott csak 220 ft az IC jegy az meg kibírható. A szegedi vonalon is jól bevált az öszvér megoldás a 120-ason is mehetne, hiszen ugyanott áll meg az IC és a gyors is.

Nem hozzáértő 2010.07.21. 09:34:38

Kedves Kommentelő megemlíti, hogy "eredeti nyomtatott menetrendkönyv szerint Szolnok-Lökösháza között pótdílmentes", ezek szerint van neki 2009/2010-es Menetrendje, akkor abban kell találnia "Nyomás közbeni változások" mellékletet. Ott le van írva, hogy "Az IC 375 sz. vonat lábjegyzete: 91 Békéscsaba - Lőkösháza forgalomban pótjegy váltása nélkül igénybe vehető". Ebben változás sem az 1., sem a 2. sz. menetrendi módosításban nem történt. Így aki pl. Budapest - Lőkösháza, Szolnok - Lőkösháza stb. viszonylatban IC pótjegy váltása kötelező, amely erre a vonatra 220 Ft-os kedvezményes, a pótjegymentesség csak a Békéscsaba - Kétegyháza - Lőkösháza viszonylatban utazókra vonatkozik.

Nem hozzáértő 2010.07.21. 09:38:18

@Adani: Kőrös IC-re is hasonló érvényes mint a Pannoniára, hasonlóképpen a Traianusra, Transsylvaniara, Marosra, Zarándra, Isterre. Ötletelések helyett inkább meg kellene nézni az éppen aktuális menetrendet, könnyű utánajárni, de ha valaki lusta utánanézni dolgoknak ne csodálkozzon: www.mav-start.hu/utazas/vasuti_menetrend_letoltese.php

DePassant 2010.07.21. 10:04:48

Az lenne a kérdésem, hogy az említett nemzetközi IC-kre mi alapján határozzák meg a kiadható IC pótjegyek számát? Nem helybiztosítás, csak pótjegy.
Ugyanis friss élmény: Szolnokról-Békéscsabára mentem Szolnokon a pénztárban azt mondták, hogy már csak 1. oszt-ra van pótjegy. Ezt több utassal is eljátszották, mindenki perkálta a fedélzeten a 720Ft-ot. Eközben a vonat kb 60%-os töltöttséggel ment... Hol a logika? Miért van az az érzése az embernek, hogy ez valami központilag irányított lehúzás (hogy kifizesd az 500Ft pótdíjat)??

Nem hozzáértő 2010.07.21. 10:12:52

@DePassant: Nemzetközi megállapodás, kvóta rendszerszerű, a MÁV-START X, a CFR Y db hely eladására jogosult.

DePassant 2010.07.21. 12:00:38

@Nem hozzáértő: De pont erről beszélek, hogy nem helyjegy, csak pótjegy! Nem azért fizetem a 220Ft-ot, mert akkor biztosan lesz helyem. Szóval akkor miért nem lehet számolatlanul kiadni ezeket, és aki meg ülni szeretne az vegyen helybiztosítást is!

Nem hozzáértő 2010.07.21. 12:15:16

@DePassant: Azért mert abból is annyi van a rendszerben mint amennyi ülőhelykvótát a START értékesíthet. A többi hely nemzetközi kontingensként fenn van tartva. Ha annak ellenére, hogy a pénztárban nem kaptál IC pótjegyet, de bevállalod, hogy ennek hiányában felszállsz vállalod, hogy vagy lesz ülőhelyed vagy nem, de ettől a vonaton még mindenképp meg kell váltanod a pótjegyet 500 Ft pótdíjjal megfejelve.

rickyramirez 2010.07.21. 12:54:15

@DePassant:
Szerintem azért nem adják ki számolatlanul az ülőhelybiztosítást nem jelentő pótjegyeket, mert egyrészt nem akarják, hogy sokan panaszkodjanak amiatt, hogy hát kérem én a normál jegyáron felül is fizettem, aztán még le sem tudtam ülni, másrészt pedig ezekre a vonatokra nincs "élesítve" a konkrét ülőhely szerinti foglalás lehetősége.
Ez egyébként - mármint hogy aki akar, foglalhasson ülőhelyet is plusz pénzért - nem is rossz ötlet, pl. amikor volt az izlandi vulkánkitörés, és a nemzetközi vonatok zsúfolva voltak, a railjeten én is állhattam a 400 Ft-os pótjegyemmel, mert még egy ilyen kiemelt vonaton sincs megoldva az ülőhelyfoglalás lehetősége. Persze ha nagyon-nagyon akartam volna, még talán le tudok ülni, csak ki akart vitatkozni német anyanyelvű emberekkel, hogy ugyan már vegye el a bőröndjét a mellette lévő ülésről... Ennél korrektebb volna, ha legalább ezen a vonaton lenne konkrét helyre szóló ülőhelybiztosítás legalább annak, aki kéri.

Ákibard! 2010.07.21. 13:37:16

@rickyramirez:

Igazából ezt a témát már millió+1x kitárgyaltuk, de ím mégegyszer:

A nemzetközi vonatok azért nemzetköziek, mert elssorban a nemzetek közötti utazásra vehetőek igénybe. Általában minimum 2 de akár több vasút is közlekedtetheti.
Az nyilván egyik vasútnbak sem érné meg, hogy az egyik eladná rá az összes jegyet, a másik többi vasút pedig hoppon maradna.
Erre találták ki a kontingenseket. Szépen felosztják, hogy melyik vasút hány helyet adhat el nemzetközi forgalomban.
Általában a vonatok nemzetközi forgalomban nem tölthetőek meg 100%-ban, ezért létrehoztak belföldi kontingenseket is azokon a vonatokon, melyek belföldi utazásra is igénybe vehetőek.
A MÁV belföldön csak a belföldi kontingensnek megfelelő mennyiségű helyet adhat el, mert továbbra is fenn kell tartani a helye a nemzetközi utasoknak. Lévén indulás előtt 3 perccel is beeshet egy nemzetközi utas, hogy kér egy jegyet Bécsig, akkor nem mondhatják neki, hogy szorrikám, nincs hely, mert a belföldi utasoknak eladtuk--> egy nemzetközi vonaton.
Ezért van az, hogy amikor a pénztárban már azt mondják, nincs pótjegy, akkor még van bőven ülőhely a vonaton.
Egyrészt a MÁV nemzetközi kontingenséből is lehet szabad hely illetve a társvasutak nemzetközi kontingenséből is.

Ezesetben pedig nem számít, hogy csak pótegyről vagy pót és helyjegyről beszélünk, mindkettőt számolja a vasút.

Emellett miért van csak pótjegy??
Mert a nemzetközi vonatok kiállítása általában társvasút által történik, és a társvasút bármikor lehagyhat 1-1 kocsit a vonatból. Nem kapcsolják rá, vagy nem érkezik meg időben, stb.
Ilyen esetben ha az utasnak pótjegye lenne a MÁV fizethetné a kemény kártérítéseket...
Így viszont mivel helybiztosítás nem garantált, nem kell fizetnie.
Illetve emeleltt megemlíteném, hogy adott esetben a nemzetközi kontingenseket is megemelik, ha szükség van rá, igény jelentkezik a nemzetközi utasok részéről, és ez az emelés, nyilván a belföldi utasok kárára zajlik.
De ez nem is meglepő, egy nemzetközi vonaton a nemzetközi viszonylatban utazó utas lesz előnyben, nem a belföldi.

Javaslom majd Ashinak egy ilyen FAQ lértehozását mert vannak témák amik 2 hetente előjnnek...

rickyramirez 2010.07.21. 14:11:03

@Ákibard!:
Én nem is írtam, hogy számolatlanul kellene kiadni a pótjegyeket, mert az tényleg nem lenne jó, ha pótjegyváltás mellett sem lehetne leülni. Ez inkább DePassantnak szólhat.
Az is világos, hogy miért nincs adott esetben pótjegy akkor, ha egyébként üres helyek is vannak a vonaton. De az már nem, hogy a railjeten miért nem lehet megvalósítani azt, hogy amennyi jegyet a magyar vasút eladhat, azok vagy konkrét helyre szóljanak, vagy aki hajlandó valamennyivel többet fizetni, az kaphasson konkrét helyre is jegyet (foglalhasson ülőhelyet magának). Ugyanis ez tkp. egy ingavonat, nem csatolgatják állandóan szét és össze, szóval nem olyan, hogy van húsz kocsija, és az tizenöt különböző féle. Tehát a konkrét helykiadás megoldható lenne, hiszen mindig ugyanazok a kocsik jönnek-mennek. És azért nagy telítettség esetén sokkal kellemesebb helyzet az, ha odamegyek a helyemhez, és ha valaki rárakta a bőröndjét, akkor csak bemutatom a helyjegyemet, és jelzem, hogy szeretnék leülni. Nem tesz szívességet vele az illető és nem vág pofákat, hogy én miért éppen oda akarok ülni. Illetve már eleve meg lehetnének jelölve ezek a helyek, és elő sem fordulhatna, hogy valaki elfoglalja.
És a nemzetközi viszonylatban utazók számára van helybiztosítás (mert akkor technikailag megoldható lenne a belföldiek számára is arra a kontingensre vonatkozóan, amelyet a magyar vasút értékesíthet)? Már csak azért kérdezem, mert akkor minek mondják be, hogy a kocsik számozása a vonat elején/végén 251-es számmal kezdődik? Hát nem mindegy akkor, ha abba a kocsiba száll - a kocsiosztályt figyelembevéve -, amelyikbe akar? Csak azt kell nézni, hogy első- másod- vagy prémium.

Nem hozzáértő 2010.07.21. 14:23:53

@rickyramirez: "sokkal kellemesebb helyzet az, ha odamegyek a helyemhez, és ha valaki rárakta a bőröndjét, akkor csak bemutatom a helyjegyemet, és jelzem, hogy szeretnék leülni" - Akkor ez miért nem működik a belföldi helybiztosításos IC-ken? Ha ezeken nem működik, miért működne pont pl. az rj-n? Ahhoz utazási kultúra is kellene.

Peti817172M · http://peti817172m.atw.hu 2010.07.21. 16:24:47

A CD az nem harmadosztály és poggyásztér? :)

siófoki35 2010.07.21. 16:42:28

@Peti817172M: az a kecsói kisvasúton volt :) Csak ott BDa-w nak hívták.

Edömér 2010.07.21. 17:20:23

@rickyramirez: Én azért szóltam volna a te helyedben a németnek, hogy vegye le a bőröndjét.
Egyébként nagyon bosszantó dolog, hogy teljesen rászoktak az emberek, hogy 2-3 ülőhelyet is elfoglalnak a csomagjaikkal és ha szólsz, akkor meg vannak sértődve.

Tudom, az utazási kultúrát még tanulni kéne, de szerintem a MÁV is figyelmet fordíthatna erre, mert egy feleslegesen végigállt út után kétszer is meggondolják az emberek, mikor szállnak legközelebb vonatra.

sütöde 2010.07.21. 17:27:26

A " pannónián" csak nyáron és akkor sem minden nap van " öszvér " ,jól jegyezd meg elmebeteg íródeák.!!!

Nem hozzáértő 2010.07.21. 17:37:27

@Edömér: Ne nevetess már, hogy ez is a MÁV hibája és a MÁV dolga lenne megnevelni az utasokat?

Nem hozzáértő 2010.07.21. 20:56:27

@burnout: Én kérek elnézést, hogy lefelejtettem a t betűt, viszont az a kommentelőre nézve is szégyen, hogy nem tudja értelmezni a menetrendet és meg kellett írnia ezt a panaszkodó levelet. ;

DePassant 2010.07.22. 07:35:08

@Ákibard!: Köszönöm a részletes választ. Azt viszont nem értem, hogy miért kell minden kommentedet önsajnálattal, mártírkodással és a kérdező burkolt vagy burkolatlan lehülyézésével kezdeni-befejezni.
Egy ideje követem ezt a blogot, de konkrétan nem emlékszem, hogy ezt a kérdést valaha is bárki ilyen részletességgel megválaszolta volna mint most te és 'Nem hozzáértő'. De biztosan neked van igazad, így szeretettel várom a millió+1 linket ahol ezt már te vagy más leírta.
Szóval azért ezt a blogot sok laikus is látogatja illetve küld be történeteket, kérdéseket, vagy egyszerűen megkérdezi egy kommentben. Laikus de nem dilettáns!

Egyébként a pótjegykiadási gyakorlatot megértettem, szvsz nem jó, mert egy átlagutasnak kb annyi fog megmaradni, hogy "félig üres a vonat, nem adtak pótjegyet a pénztárban, most itt kell megvennem 500Ft-tal drágábban... micsoda rablás". És az átlagutasnak hiába magyarázza az ember a kvótarendszert.
Még egyszer köszi mindenkinek a válaszokat.

Edömér 2010.07.22. 07:49:22

@Nem hozzáértő: Nincs kedvem átbogarászni a SZÜSZ-t, de a Volánnál benne van az utazási feltételekben, hogy 1 ember 1 ülőhelyet foglalhat el, gondolom a MÁV-nál is így van . Akkor pedig az ő dolguk lenne, hogy betartassák az utasokkal.
Elég lenne, ha bemondaná a hangosbemondó egy ideig, esetleg a kalauz figyelmeztetné azt az utast, aki 4 helyet foglal el.

Érdekes,senki nem mondta, hogy nem a MÁV dolga, hogy pl. betartassák az utasokkal a dohányzási tilalmat.

Ákibard! 2010.07.22. 09:17:31

@DePassant:
Egyáltalán nem volt mártírkodás, inkább csak célzás mert már párszor javasoltam egy FAQ létrehozását a ciklikusan visszatérő kérdésknek, de eddig még nem valósult meg...
Ez olyan mintha a vasútmániáson megkérdezed mi az a fehér négyzet a kocisk oldalán, ot is 2-3 nagy sóhaj lesz a válasz, mert kéthetente megkérdezik :D (Najó amióta nincs a kocsik oldalán azóta nem)
Ha lenne működőképes kereső, ami nem csak a postok szövegében keres, prezentáltem volna linkeket, de így nehézkes :(

De ettől független szívesen válaszolok mindenkinek aki úgy viszonyul, nem kell mindent magadra venni.

Az átlagutassal kapcsolatban nincs igazad.
Az átlagutasnak ha azt mondják nincs pótjegy, illene nem felszállnia.
Vagy ha felszáll, vállalja a következményeit, mely egészpontosan a pótdíj, mint bűntetés.

Snake 2010.07.22. 09:36:49

@DePassant: Pedig tényleg heti-kétheti rendszerességgel felmerül a kérdés, bár ebben a hónapban mintha még kimaradtunk volna a "jóból".
Valóban nem lenne hülyeség a FAQ.

Adani 2010.07.22. 14:02:00

@Ákibard!:

Az Index vasutas fórumain tényleg sokszor előjönnek ugyanazok a dolgok. A Vicinális topikban régebben a sínbusszá alakított Ikarus 260 jött elő. Azóta cikk van róla a Wikipédián lehet azt linkelni ,h abban mindent megtudsz róla. De volt anno vasútmániás FAQ is és pont fehérnégyzet volt a neve, sajnos megszűnt, de azóta lehet, h van újra. Össze volt minden rendszeresen visszatérő dolog szedve. A fehér négyzet is, a Trianon után fel kellett bontani a második vágányokat a határ mentén, hol mit és hogyan szabad fotózni stb.

lurkó 2010.07.22. 15:34:23

@Edömér: Vasúton ez úgy szól hogy az utas annyi ülőhelyet foglalhat el ahány menetjeggyel rendelkezik. Elméletileg ezt mindenki tudja aki szerződést köt a vasúttársasággal. Nem mindíg célravezető ez a konfliktuskerülő magatartás az utastársnak is lehet szólni hogy tegye le a lábát ne gyújtson rá dobja fel a csomagtartóra a cuccát stb. Az esetek többségében hatásos.

kulifa 2010.07.25. 19:17:51

@Nem hozzáértő: Már pedig az általam megjelölt napokon Bp-Békéscsaba viszonylatban is lehet pótjegy megváltása nélkül utazni a nem IC jellegű kocsikban. Ki kell menni a Keletibe, meg kell nézni, nem menetrendkönyveket bújni. Pont ezt vetettem fel, hogy erről a lehetőségről nincs sehol info.