Nesze semmi, fogd meg jól válaszlevél.
Kedves Donát,
Néhány kérdésemre a balatoni utazással kapcsolatban (az átszállásokkal kapcsolatban és általában a vonatkésésekkel kapcsolatos kompenzáció kérdését is érintve...) az Ügyfélszolgálattól kapott válaszokat továbbitom Önöknek:
Tisztelt Utasunk!
Köszönettel vettük elektronikus levelét, mellyel kapcsolatban az alábbiakról tájékoztatjuk:
A Budapest – Székesfehérvár – Balatonfüred – Tapolca vasútvonal 2009/2010. évi menetrendi struktúrájának tervezésekor arra törekedtünk, – az előző évi tapasztalatokat és utasaink visszajelzéseit is figyelembe véve – hogy a közvetlen eljutás lehetőségeit növeljük. Ennek érdekében a Balaton északi partján 2 órás átszállásmentes eljutást biztosító ütemes gyorsvonati menetrend került bevezetésre, továbbá Székesfehérvár állomáson a regionális forgalomban közlekedő személyvonatok esetében az átszállási időtartam kedvezőbb, 10 percen belüli csatlakozási idővel került kialakításra a Budapest felől/felé érkező/induló gyorsvonatokról/ra. Ezen felül a nyári menetrendi időszakban a vonalon közlekedő 7 pár gyorsvonatból 3 pár Balatonfüred és Tapolca állomások között – az itt elhelyezkedő települések lakossági igényeinek megfelelően – minden állomáson és megállóhelyen megállnak. Bevezetésre került továbbá egy személyvonatpár, amely Budapest – Tapolca (és vissza) viszonylatban egész évben közlekedik.
A vonatkésésre vonatkozóan jelezzük, hogy a vonatok menetrendszerinti közlekedését - kötöttpályás jellegükből adódóan - sajnálatos módon több tényező is befolyásolhatja hátrányosan. Ilyenek például a szélsőséges időjárási viszonyok, műszaki meghibásodások (biztosítóberendezési hiba, síntörés, felsővezeték-szakadás, stb.), balesetek, forgalmi nehézségek. Egy másik igen fontos tényező a menetrend szerinti közlekedésben, az egyvágányú pálya (Székesfehérvár - Tapolca vonalszakasz, illetve a pályafelújításban érintett elővárosi vonalrész), amely számos nehézséget gördíthet a forgalom lebonyolítása elé. Amennyiben a vonalon egy vonat bármilyen okból késik, több járat menetrendjét befolyásolhatja negatívan, mivel a vonatok találkozása, csak a kijelölt és megfelelő berendezéssel, illetve személyzettel ellátott állomásokon lehetséges. A normál üzemmenettől való eltéréseket - a kötött sínpálya és a közlekedés biztonságának szigorú szabályozása miatt - nem lehet a közúti közlekedésnél megtapasztalható rugalmassággal kezelni, emiatt bizony többször előfordulhatnak késések.
A Balaton északi partján bekövetkezett löszfal omlása miatti átszállásos közlekedést munkatársaink a lehető legoptimálisabb módon oldották meg, a vonatpótló autóbusz Székesfehérvártól történő közlekedtetése viszont a menetidőt növelte volna.
Az új Üzletszabályzatunk vonatkozó rendelkezései alapján az utasok jogai kedvezően bővültek a vonatkésés, a vonatkimaradás és a csatlakozásmulasztás esetén, ezért a visszatérítési és a kártérítési rendszer jelentősen átalakult. Az utasok számára kedvezőbb átalány-kártérítési rendszer lépett életbe. A feláras vonatok késésekor nemcsak a pót- és helyjegy árának, hanem a teljes (pót- és helyjegy árával növelt) menetjegy árának - 30 és 119 perc közötti késés esetén - a késett vonatra eső részének 25 %-a, - a 120 percet elérő vagy azt meghaladó késés esetén pedig az 50 %-a jár vissza az érintett utasok számára a benyújtott igények alapján.
Őszintén sajnáljuk, de a fenti átalány-kártérítést csak és kizárólag feláras vonataink igénybe vétele esetén biztosítjuk.
Köszönjük megkeresését. Ezúton szeretnénk szíves elnézését kérni a késéssel okozott problémák miatt, biztosítani szeretnénk arról, hogy Társaságunk mindent megtesz a szolgáltatás színvonalának emelése érdekében.