MÁV utaspanaszok, késések, információk.

Új MÁV blog

RE: Biztosítás, jelzőőr nélküli beláthatatlan vasúti átjáró

2010. május 11. - Ashi Valkoinen

Kedves Ashi Valkoinen!
 
Még georgejr posztolt ki 2010.03.11.-én egy vasúti átjáros levelet. Minap megérkezett a MÁV válasza. Alant olvashatod, illetve a mellékletben van a tényleges válasz.
 
Gondolkodom rajta, hogy elfogadjam-e amit válaszoltak vagy ne.
Hisz ha valakit figyelmeztetni kell arra, hogy tartsa be az amúgy kötelezőt, akkor - véleményem szerint - hibázott. Így veszélyeztették a közlekedés biztonságát. Ha én veszélyeztettem volna bármi vonatot, már lehet hogy börtönbe csücsülnék, ők meg megússzák egy ejnye-bejnyével.
Még alszom rá, hogy írjak-e vissza nekik vagy se.
 
Üdv
Gábor

MÁV-levél:

Tisztelt Major Gábor Úr!

A MÁV Zrt. felé megküldött panasz levelében felvetett kérdésekre az alábbi tájékoztatást adjuk:

A Börgönd - szabadbattyán vasútvonal felújítási munkálatai folynak Tárnok (kiz.) - Székesfehérvár (kiz.) beruházási munkáinak keretében, mivel a vasútvonalon 2010. első félévében megindításra kerül a vasúti forgalom.
A munkagépek közlekedésére és a szolgálat ellátására, szabályozó rendelkezés került kiadásra a kivitelező az SZCKM-2008 Konzorcium részére, amelynek fokozott betartására írásban az Ön panaszlevelét követően felhívtuk a kivitelező figyelmét, a baleset megelőzése érdekében.


Budapest, 2010. április 09.

Tisztelettel:

Lukács György

A bejegyzés trackback címe:

https://mav.blog.hu/api/trackback/id/tr721992043

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Vörösbe esett fedezőjelzőre előjelzést adó főjelző 2010.05.11. 12:53:50

Továbbra sem értem mi a gond. Egy egyértelmű helyzetre kaptál egy egyértelmű választ...

A KRESZ sehol sem írja, hogy ha nincs biztosítva egy átjáró ott nem jöhet vonat.
Ma Magyarországon hasamra ütök minimum 5-600 hely van ahol csak andráskereszt van kint, ott is bármikor jöhet vonat, minden jelzőőr nélkül.
A KRESZ előírja, hogyan kell egy vasúti átjárót megközelíteni szabályosan, azt is, ha a kereszteződés látszólag szabad, mégis vasúti jármű közelít...
Mostanában nyomogatom a kresz oktatót nemrég volt egy ilyen kérdés, hogy a felnyitott sorompónál, lámpa nincs, mire kell számítani.
Mondjuk arra, hogy vasúti járműjön mert erre mindig számíthatsz...

Egy egyértelmű helyzetre kaptál egy egyértelmű választ, a biztonság kedvéért szóltak a kivitelezőnek, legközelebb legyen jelzőőr, de ha mégsincsen, akkor sem történik semmi, ugyanis azért kaptál jogsit mert megtanultad a kreszt ami leszabályozza ezeket a helyzeteket. Kész, pont.

Ezt kár tovább ragozni.

Vörösbe esett fedezőjelzőre előjelzést adó főjelző 2010.05.11. 12:55:42

"Ha én veszélyeztettem volna bármi vonatot, már lehet hogy börtönbe csücsülnék, "

Bocs még erre is:
Ezt te csak gondolod.
Ma Magyarországon teljesen természetes dolog átmenni a lezárt sorompó+villogó vörös ellenére is...

Ha emiatt mindenki börötönben ülne, akkor a fél lakosság rács mögött lenne.
Úgyhogy ez elég rossz duma volt :)))

Láttam - olvastam · http://lattamolvastam.blog.hu 2010.05.11. 13:09:01

@Vörösbe esett fedezőjelzőre előjelzést adó főjelző:

Hangsúlyozom, a síneket nem látod be, csak akkor ha már az autó a síneken van. Abszolút nem látszik, jön-e valami vagy sem. Ha meg kidugod a kocsi orrát, hogy körülnézz , és épp akkor van ott a vonat, akkor már mindegy.

A sorompó meg ki van kötve korláthoz, nehogy kidőljön. Az átjáró évek óta használaton kívül van.

Nem akarok személyeskedni, de muszáj megkérdeznem, minden vasúti átjárónál lelassítasz és megállsz, ahol tudod hogy évek óta nem jár szerelvény, és nincs biztosítva? (Rengeteg iparvágány) Remélem igen, mert ez tűnik ki soraiból!

Vörösbe esett fedezőjelzőre előjelzést adó főjelző 2010.05.11. 13:15:28

@Láttam - olvastam:
Sokadjára is értem amit mondasz, de sokadjára is azt tudom mondani, hogy a kresz által egyértelműen szabályzott helyzet...

Millió ilyen van Magyarországon, máshol sincsen jelzőőr.

Mindegyiknél nem lassítanék le, ezt be kell valalnom, de egy beláthatatlan, veszélyes helyen...
...nos, igen...

Sajnos ebből van a legtöbb baleset: "Itt úgysem jön vonat "Ilyenkor nem szokott vonat jönni"
Azt ha mégis, akkor van a csatt...

Láttam - olvastam · http://lattamolvastam.blog.hu 2010.05.11. 14:10:56

Én is értem amit te mondasz :), értem a KRESZ-t is. A problémát itt abban látom, hogy hiába lassítasz le, akkor sem látod mi a helyzet. Ahhoz, hogy belásd jön-e valami a síneken, ki kell(ene) szállnod a kocsiból. Érdekes helyzet lenne és egyben vicces, hogy minden autós kiszáll körülnézni.

Idézek:
[quote]
(6) A vasúti átjárót biztosító jelzőberendezés üzemzavara esetén járművel a vasúti átjáróra - a (3) bekezdésben említett megállást követően - abban az esetben szabad ráhajtani, ha

a) a vasúti átjáró olyan kialakítású, hogy a megállás helyéről a vasúti pálya mindkét irányban kellő távolságra belátható és a jármű vezetője meggyőződött arról, hogy az átjáró felé vasúti jármű nem közeledik, vagy

b) a vasúti átjáró forgalmát vasúti jelzőőr irányítja és a jelzőőr „Megállj” jelzést nem ad
[/quote]

Mivel nem látható be, egyértelműen tilos az áthaladás!
Nem kekeckednék, ha nem lenne veszélyes

Ha van az átjáróban sorompó, tessék használni. Ha üzemképtelen, akkor meg tessék kiállítani jelzőőrt.

gcsabi 2010.05.11. 14:25:02

A válasz korrektnek tűnik. A kivitelező felelős a vágányzárási munkák alatt a rendelkezések és a szabályok betartásáért. @Vörösbe esett fedezőjelzőre előjelzést adó főjelző:
Itt teljesen egyértelmű, hogy az átjáró fedezése vagy a sorompó lezárása nélkül NEM haladhat a munkagép az átjáróra! Egy teljes sorompónál nem lehet olyan eset, hogy csak úgy jön a vonat-vagy munkagép! A teljes sorompós útátjárót mindig fedezni kell. kivételes esetben--ez NEM olyan-lehet max. 5km/h val áthaladni, de akkor is meg KELL állni, ha a közutat veszélyezteti!
Millió fedezés nélküli átjáró lehet az országban, de teljes sorompós egy sem!
Ebben az esetben, ha baleset történik, nem a közuton közlekedő lenne a hibás.

Vörösbe esett fedezőjelzőre előjelzést adó főjelző 2010.05.11. 14:58:07

@gcsabi:
"Egy teljes sorompónál nem lehet olyan eset, hogy csak úgy jön a vonat-vagy munkagép!"

Jajaja. Szerinted nem.

A KRESZ szerint viszont igen.
Tessék fellapozni elolvasni.
Ha a csapórút nyitott helyzetben, végállásban van, egyéb jelzőberendezés nincsen vagy nem adj jelzést, akkor az áthaladás engedélyezett, DE:

Az átjérót fokozott óvatossággal kell megközelíteni, és eleget klell tenni az elsőbbségadási kötelezettségnek.

Tehát ugyan az áthaladás engedélyezett, de ha vasúti jármű érkezik, akkor eleget kell tenned elsőbbségadási kötelezettségednek.

Más kérdés, hogy mi van a MÁV utasításában, én is tisztában vagyok vele, csökkentett sebesség, kintmaradó villogófehér esetén mozdony megáll stb, de a két szabály közül akkor is a KRESZ az erősebb...

Snake 2010.05.11. 15:10:02

Ismerem az ominózus útátjárót. Bevágásban van, ezért nem látható be. Még gyalog is csak úgy tudsz körülnézni, hogy besétálsz az űrszelvénybe. Egyszerűen fizikailag lehetetlen meggyőződni a vonat esetleges közeledéséről, tehát nem lehet fokozott óvatossággal behajtani. Ez az átjáró szvsz már a megépítése pillanatában életveszélyes volt.

gcsabi 2010.05.11. 16:55:34

@Vörösbe esett fedezőjelzőre előjelzést adó főjelző:
"A sorompók fenn, fényjelző nincs." Ezek szerint- a közút szempontjából- a sorompó üzemképes és a végállásban lévő állapota megengedi az áthaladást. Nincsen semmi extra kötelezettség. Legalább 5km/h folyamatos haladás és ennyi!Ne kell megállni, elsőbbséget adni kukucskálni stb., mert a sorompó -a közút szempontjából-működik és engedélyezi az áthaladást!
Teljes csapórúdas átjárónál NEM KÖZLEKEDHET fedezés nélkül vasuti jármű! Vágányzárban semmiképp! Egyszerűen tiltott! Minden esetben kezelni vagy fedezni kell. Ez itt a munkagépet közlekedtető felelőssége, aki akár MÁV, akár más cég dolgozója ugyanazok a vasúti szabályok betartása kötelező. Nem is végezhet semmiféle munkát, ha nincsen megfelelő vasúti képzettséggel és érvényes vizsgával rendelkező embere!

Luxusmoszkvicsslusszkulcs 2010.05.11. 17:28:24

Nem tudom, hogy a teljes csapórúdra mi a szabály, de félsorompónál zavarállapotban felnyílik a csapórúd és sötétbe megy a közút felé a jelző. Ebben az állapotában annyit jelent, mintha ott sem lenne. A rálátási háromszög pedig az andráskereszt előtt 1 méterre állva mindkét irányban 5*V méter. Elég fura képlet, tehát pl 40 km/h pályasebesség esetén 40*5=200m rálátás kell a pályára. Tegnap írtam belőle zárthelyit, még friss az élmény. :P Azt kizártnak tartom, hogy ez ne legyen meg akármilyen bevágásban is fut a pálya.

Láttam - olvastam · http://lattamolvastam.blog.hu 2010.05.11. 18:10:51

@Luxusmoszkvicsslusszkulcs:

Íme: www.youtube.com/watch?v=I-AjAcoHdeI

Az autó eleje már a sineken van, mikor elfordul a kamera. Ezt nem lehet belátni sehogy sem...

A másik irányból ugyanez:
www.youtube.com/watch?v=VhQaJ5AdpMc

A bokroktól ugyan mit látsz? Semmit.

VJV Man 2010.05.11. 20:23:53

A kérdéshez csak annyit szólnék hozzá, hogy sínt lát az ember akkor lassítson. Akár a kresz írja, akár nem. Kedvesemnek annyira tele beszéltem ezzel a fejét, hogy még a népfürdő utcán található sínpáron is körül szokott nézni.

Az ha a vasút esetleg hibázik és elgázol, már rohadtul nem vigasztal senkit ha bocsánatot kér, vagy fizet valamit.

Mindenki figyeljen, mert baromi csúnya munka tud lenni.

rcfan 2010.05.11. 21:00:37

Hát, ha Te veszélyezteted a vonatot, annak a mozdonyvezetők igencsak nem örülnek.

Lásd: tréleren szállított kombájn esete.

gcsabi 2010.05.11. 21:27:49

@VJV Man:
Nem árt "tisztelni" a tobbszáz tonnás vasdarabokat, általában azok az erősebbek:)
Én mondjuk nem nagyon találkoztam olyan balesettel ami a vasút és nem az autós hibájából következett be. Ilyenkor a kresszel kell tisztába lenni és betartani. Nagyon sokszor tapasztalom mennyire nincsenek a kresz-szabályokkal tisztában a vasúti átjárókban, amikor nem működik! Szerintem többet sem kell teljesíteni mint amit a szabály előír, mert az oknélküli "bénázás" is veszélyhelyzetet tud teremteni.
Talán a figyelmetlenség vagy a kurucos vérmérsékletünkből fakadó szabályundor miatt következnek be a balesetek.

Luxusmoszkvicsslusszkulcs 2010.05.11. 21:57:30

@Láttam - olvastam:
Ez durva... A bokrokat kéne néha vágni, úgy talán meglenne egy 10-20 körüli lassújellel, bár az őrház mindenképp szar helyen van. Az automata sorompóban (mindegy, hogy fénysorompó vagy csapórudas) az a gáz, hogy a szigetelt sín nem olcsó buli, márpedig egy ilyenhez minimum 6 helyen kell vágni a sínt. (vagy 2 tengelyszámláló) A fénysorompó további gondja, hogy attól, hogy telepítik, a rálátási háromszögnek ugyanúgy meg kell lennie, mert veszélyeztető jellegű meghibásodás esetén zavarállapotba megy, magyarul széttárja a kezeit, hogy én nem tudok semmit kedves autóvezetők, oldjátok meg. Gondolom amikor ez az átjáró létesült akkor még ez így oké volt, de érdekes lenne ha ezen így beindulhatna a forgalom, márpedig ha elkezdik a fehérvári állomást átépíteni akkor kelleni fog ez a szakasz .

VJV Man 2010.05.11. 22:30:31

@Láttam - olvastam: Ez a vasúti átjáró tényleg kemény...

VJV Man 2010.05.11. 22:32:57

@gcsabi: "Talán a figyelmetlenség vagy a kurucos vérmérsékletünkből fakadó szabályundor miatt következnek be a balesetek."

A kurucos vérmérséklet pont nem arról szólt, hogy kifeküdjenek a vonat elé. :-)

Inkább a figyelmetlenség és a felelőtlenség. Ma már annyira nincs felelőségtudta az emberek nagy részének, hogy nem hogy másokat, de saját magát is képes veszélybe sodorni anélkül, hogy felfogná, mi a tét...

gcsabi 2010.05.11. 22:46:33

@VJV Man:
Talán nem a direkt kifekvésről szól, de a "nekem ne monja meg senki..." meg a "ami nem tetszik nem is tartom be mert hülyeség" típusú gondolkodás azért erősségünk:)
Sokszor erről szólnak itt is a posztok és a hozzászólások egy része is...

VJV Man 2010.05.12. 07:52:47

@gcsabi: Ez igaz, de ez nem egy kurucos hozzáállás. Ők azért igyekeztek figyelni és nem belesétálni a labancok karmaiba.

Ashi Valkoinen 2010.05.12. 19:11:20

Nem értem, hogy a vasúti átjárókba körültekintés nélkül behajtóknak hol van közük bármiféle kurucokhoz, labancokhoz, vagy éppen kurucinfóhoz.

gcsabi 2010.05.12. 20:15:01

@Ashi Valkoinen:
A kuruc mentalitást vagy kurucos vérmérsékletet a nem éppen tulzásbavitt szabálykövetésre szokták mondani. Semmi köze a kurucinfóhoz. Az ominózus oldal írói még nem is éltek, amikor ez a kifejezés már élt! Nem is a postolt esetre, hanem a meghibásodott átjáróknál előforduló esetekre írtam. /Tudnának mesélni azok akik az átjárókat fedezik, hogy szokták őket kikerülni./
Itt arra értettem, hogy a balesetek nagy része a figyelmetlenségen kívül a szabályok onkényes be nem tartásából fakad.
Ellenben ez egy egyértelmű eset volt, ahol a pályaépítők súlyosan megsértették a szabályokat,és nem a közúton közlekedő volt figyelmetlen, nem neki kellene a kresz-t meghaladó óvintézkedéseket tennie az áthaladás előtt!

VJV Man 2010.05.12. 21:22:54

@Ashi Valkoinen: Már ne is haragudj, de a kurucinfót te cibáltad ide.

Ashi Valkoinen 2010.05.12. 21:40:57

Én nem tudtam, pontosan mi ez a kurucozás, de sok helyen láttam már az általam idecitált értelemben is sajnos.

A Gyula 2010.05.13. 08:37:57

@Ashi Valkoinen: Ha nem tudod miről van szó, mi alapján írsz róla véleményt?

chachi 2010.05.13. 09:04:42

@A Gyula: Óvatosan fogalmazz,mert kivágja a bloggazda,ami nem tetszik neki.

Ashi Valkoinen 2010.05.13. 13:18:00

@chachi: Az értelmetlen és öncélú, valamint személyeskedő hozzászólásokat valóban kivágom. Viszont Gyulának válaszoltam az OFFtopikban.

chachi 2010.05.13. 14:47:57

@Ashi Valkoinen: Abban a mondatban,hogy 'Kicsit szerényebben pls.'mi volt értelmetlen,öncélú és személyeskedő?

Ashi Valkoinen 2010.05.13. 20:44:59

Szerintem az ezen sort tartalmazó kommented továbbra is bent van. Én általánosságban írtam, mit moderálok ki, az elmúlt napokban a spamroboton kívül mást nem töröltem, szóval ha elveszett egy kommented, akkor az blogmotor volt, nem én.

Ha jól emlékszem, vörösbe esettel volt egy személyeskedő szóváltásotok még pár hete, na, ott vágtam.