MÁV utaspanaszok, késések, információk.

Új MÁV blog

Szakmai topik

2010. április 16. - Ashi Valkoinen

Biztosítóberendezés, felsővezeték, személyzet, járművek, a vasút összességében. Bármilyen kérdésed van, itt nyugodtan felteheted, jó eséllyel választ is fogsz kapni, ha pedig mégsem, látogasd meg az Index vasutas fórumát ide kattinva.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://mav.blog.hu/api/trackback/id/tr621925705

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Törzsgyökeres szentesi 2010.04.16. 12:23:13

Hogyan tudjátok majd elérni, hogy ez a post ne süllyedjen majd el a bejegyzések között?

Ashi Valkoinen 2010.04.25. 13:00:30

Nekem lenne egy kérdésem (aztán lesz poszt is):

Ha bérletem van BP-Kelenföld és Tatabánya között, és az utolsó érvényességi napon kezdek meg egy utazást a Kelenföldről 23:28-kor induló járattal, akkor 0:00-kor, valahol Bicske és Szár között érvénytelenné válik a jegyem és büntethető vagyok?

chachi 2010.04.25. 19:30:15

@Ashi Valkoinen: Ez egy nagyon jó kérdés.Én is érdeklődve várom a választ,de úgy tűnik,megállt a tudomány.

Vörösbe esett fedezőjelzőre előjelzést adó főjelző 2010.04.25. 19:55:29

@Ashi Valkoinen:
Elvileg igen, mert az utolsó érvényességi nap 24. órájáig érvényes.
Bár erősen kétlem, hogy emiatt valaha bárkit is megbűntettek volna.

chachi 2010.04.25. 20:04:31

@Vörösbe esett fedezőjelzőre előjelzést adó főjelző: "elvileg","kétlem",ugye nem baj,ha ez elfogadhatatlan válasz?

Ashi Valkoinen 2010.04.25. 20:16:03

@Vörösbe esett fedezőjelzőre előjelzést adó főjelző: Igen, ha mondjuk április 25. 24:00-ig érvényes, akkor már nincs érvényes jegyem április 26. 0:03-kor, valahol Szár magasságában.

Vörösbe esett fedezőjelzőre előjelzést adó főjelző 2010.04.25. 21:44:13

@chachi:
Akkor csak neked egy elfogadható válasz:
Nézd meg a hatályos Személyszállítási Üzletszabályzat idevágó pontját.
Örülök, hogy segíthettem, remélem elfogadható válasz.

Vörösbe esett fedezőjelzőre előjelzést adó főjelző 2010.04.25. 21:46:17

@Ashi Valkoinen:
Elvileg igen.
Az egyúti menetjkegyek érvényessége is úgy van kitalálva, hogy a 23:59 perckor induló vonatra ne 1 percig legyen érvényes. Ugyanis érvényessége az érvényesség kezdete +1 nap, de az utazást meg kell kezdeni az érv kezdetének első napján.

Ellenben a bérlet utolsó napjának 24. órájáig érévényes.
Így szerintem ahogy mondod, Szár magasságában már nem rendelkezel érvényes bérlettel.

Vörösbe esett fedezőjelzőre előjelzést adó főjelző 2010.04.25. 21:49:00

@Ashi Valkoinen:
Igen, a SZÜSZ nem hagy kétséget efelől:

"6.5.11. A havibérletek (ide értve a tanuló bérleteket is) a tárgyhónap 1-jén 0.00 órától a következı hónap 5-én 24.00
óráig érvényesek utazásra."

Ráadásul a menetjegyeknél külön ki is emeli, hogy a 24. órájáig be kell fejezni az utazást.

Ashi Valkoinen 2010.04.26. 08:54:45

Köszönöm a válaszokat.
(Az OFF-ot kivágtam.)

Adani 2010.04.29. 21:41:23

Józsefváros felélesztés-téma lassan átmehet a szakmai topikba. Azért van. Mellesleg már láttam pár helyen kitárgyalva a dolgot, Adani talán akkor is benne volt, szerintem az elővárosi ingázók nem örülnének, ha Józsefvárosba vinnék őket.

Nem is kéne minden vonatot oda, de egy pár mehetne oda is tehermentesítve a Keletit. Az ingázóknak való elővárosiak tényleg maradjanak a Keletiben. A Józsihoz meg lehetne tömegközlekedési kapcsolatot kiépíteni, most nincs, de az nem jelenti azt, h nem is lehetne.
Miért ne lehetne vmi BKV-s kapcsolatot kiépíteni a Keletihez? Akár úgy is, h külön megállapodás szerint MÁV jeggyel is igénybevehető legyen. Elsősorban akarat kérdése lenne. Ha csak pár személyvonat meg esetleg pár délelőtti gyorsvonat menne a Józsiba már tehermentesítve lenne a Keleti.

Persze nem a legjobb megoldás, de nincs más. A Keletit bővíteni nem lehet mert be van építve minden irányból és nem lehet hirtelen mit eldózerolni ott neki. Lehet kétszintessé építeni, de nem lehet, mert alatta van a metró ráadásul még egy épül alá. Két metróvonal is van a Keletinél. Felfelé vajon lehetne terjeszkedni? Nem hiszem.

Adani 2010.04.29. 21:43:20

Esetleg lehetne Tram-Train jellegű elővárosi vonatközlekedés, ami a Józsinál tér le ott meg villamosvágányra megy és vmi frekventált helyre megy. Hamster oldalán mintha lenne is ilyen elképzelés. De ez már utópia, mert erre kapásból mindenki rávágja, h ezt itt nem lehet méghogy MÁV vonat BKV pályán, szentségtörés, és hát jó sok tonna papír kéne hozzá, mert a villamosvágány a BKv-é a terület az ökormányzaté, az önkormányzat fővárosé stb. Bürokrácia.

Vörösbe esett fedezőjelzőre előjelzést adó főjelző 2010.04.29. 22:01:07

@Adani:
A Keleti területét elkerüli mindkét metró, így ezzel kár is érvelned...:)
Az M4 nyomvonala mostanában látható is, az M2-é meg látható volt az aluljáró építésekor 2007 (?)-ben.

Adani 2010.04.29. 23:04:26

@Vörösbe esett fedezőjelzőre előjelzést adó főjelző:

Akkor akár lefelé is terjeszkedhet, kérdés, h megéri-e. Melyik jobb megoldás vajon. Feltúrni az egész Keletit, h épüljön alá még egy szint vagy átterelni a Józsiba pár vonatot, esetleg felfelé terjeszkedni? Melyik lenne a jobb megoldás?

Vörösbe esett fedezőjelzőre előjelzést adó főjelző 2010.04.29. 23:59:22

@Adani:
A felfelé szerintem marhaság...
A lefelé rengeteg pénz kérdése, nomeg jóideig semmi se be se ki a keletibe-ből.
A Józsiváros beindítása jelen formájában értelmetlen... A megfelelő közlekedési ellátás kiépítése, a pályaudvar teljes felújítása, vágányhálózat teljes rendbeszedése megint rengeteg pénz...
Marad ez ami most van...

Adani 2010.04.30. 08:49:46

@Vörösbe esett fedezőjelzőre előjelzést adó főjelző:

A lefelével tényleg ez a gond, h addig teljesen be kell zárni ,ami még nagyobb káosz.

A Józsiba akkor lehet átterelni sztem az elővárosiakat ha társul hozzá vmi Tram-Train rendszer és ott letér villamosvágányra és villamosként folytatja az útját vmi frekventáltabb pontra.

A bizt.ber és a vágányzat teljes felújítása valóban megoldaná a gondot vagy csak tűzoltás lenne?
Arra meg mindig lehet mutogatni, sok pénzbe kerül meg nincs pénz rá, de elsősorban akarat nincs rá, mert ha akarat van akkor pénz is van. Lásd. 4-es metró bődületes pénzbe került mostanáig és még sokba is fog mire megépül és kétséges, h valaha is meg fog térülni mégis épül és pénz is került rá.

zozoli10 (törölt) 2010.05.08. 21:09:36

nem nagyon olvasgattam az oldalt de ehhez szeretnék hozzászólni!
nos, Keleti túl van terhelve ez tény... nem érdemes föld alatti/feletti vágányokat létesíteni, mert felesleges.
Régebb sokat jártam a Keletiből és szinte minden vágányról elindultam valahova vonattal...merre lehet terjeszkedni? nézzük meg az 1-es vágány mellett tároló vágányok vannak ami szerintem ha megszűnne nyerhetnénk 2 db új vágányt, 13-as vágány mellett vmi kocsirakodó üzemelt ami tudtommal már nem működik szerintem ott is lenne hely 2-3 db új vágánynak!
a másik...Budapesten van 2 másik pu. is (Nyugati, Déli), a Nyugati szerintem nincs eléggé kihasználva! specc mehetne oda a prágai EC-k. Déliben is lehetne adni helyet mondjuk a pécsi IC-nek valamint a szombathelyi gyorsoknak esetleg még a győri gyorsok is. Na máris több hely van! :D ezek után meg az lenne a baj hogy kihasználatlan!
nem volt nagyon jó ötlet a Keletit nemzetközi pu-rá alakítani, hagyhattak volna a Nyugatiban is nemzetköziket pl: pozsonyi, prágai, váradi, kolozsvári vonatok)...
e,lékszem mikor a debreceni IC-k átkerültek a Keletibe, sokan felháborodtak ezen és sikerült visszahozni azokat a Nyugatiba...sokszor hallom azt hogy az utasok nem igazán szeretnek a Keletiből utazni! meg tudom érteni őket én se szeretek onnan utazni! :D

lurkó 2010.05.11. 13:02:28

@Ashi Valkoinen: Ha az érvényesség utolsó napján megkezdted az utazást akkor arra az útra még érvényes a bérleted! Ha hazaérek bemásolom az ide vonatkozó szabályokat.

VJV Man 2010.05.12. 11:00:32

Üdv!

Az index.hu híre szerint a BKV az Államkincstárhoz fordul a könnyen hamisítható magasabb összegű családi pótlékról szóló hatósági bizonyítvány miatt.

Kíváncsi leszek lesz e bármi változás.

Persze érthetetlen, hogy miért kellett addig várni míg ipari méreteket ölt a hamisítás...

A másik érthetetlen dolog a Máv és a Volán miért nem lép az ügyben...

Adani 2010.05.12. 15:56:57

@VJV Man:

Sőt ott a közalkalmazotti 50%-os is, ami szintén csak kiröhögésre jó, nekem van és az egész csak egy fehér hátterű sajtpapír, egy pecséttel. Semmi egyéb védelem az nem hamisítja, aki nem akarja.

jubilleum 2010.05.21. 15:13:19

Hello

Láttam múltkor Kelenföldön egy olyan piros vagont aminek két áramszedője volt és egy üvegkupola szerűség a tetején.
Az mi volt?

Vörösbe esett fedezőjelzőre előjelzést adó főjelző 2010.05.23. 16:46:23

@jubilleum:
Felsővezeték mérőkocsi.
A felsővezeték hibáit, kígyózását stb. méri, és digitálisan kiértékeli, majd jelzi, mit hol kell javítani, min hol kell állítani.

Fotó:

gigant.chem.elte.hu/pic/hu/special/felsovez/9980mero.jpg

VJV Man 2010.05.26. 20:06:27

Nyereséges a GySev:
index.hu/gazdasag/blog/2010/05/26/nyereseges_volt_tavaly_a_gysev/

Tehát mégis csak lehet jól csinálni...

VJV Man 2010.05.27. 10:56:47

@Vörösbe esett fedezőjelzőre előjelzést adó főjelző: Máv-nak mikor készül el az éves b4eszámolója? Vagy már elkészült?
Meg lehet nézni valahol?

chachi 2010.05.30. 19:22:51

Lenne pár kérdésem.
Üdülési csekkért vettem ma pár darab 'open'jegyet,/100+ menettérti/,az elsőt szeretném szerdán felhasználni,/cityszerda/,és nem tudok online pótjegyet venni,csak ha veszek hozzá menetjegyet is,viszont abból van már 5 db.Ez miért van így?
Szolnok-Cegléd viszonylatban az elvira szerint 140Ft-tal kerül többe az IC-n történő utazás,mint a sima gyorson.Akkor ez csak helyjegy lehet szerintem.Egy pótjegy és helyjegy köteles vonaton.Elvira mákos,vagy ez így ok.?

Vörösbe esett fedezőjelzőre előjelzést adó főjelző 2010.05.30. 22:18:44

@chachi:
1) Azért van így, hogy ne kérjen mindenki ész nélkül helyjegyeket, ha kell, ha nem, sak azért mert ingyen van. Utána meg meggondolja magát, inkább a másik vonattal megy, arra is kér egyet... Valós probléma.
Regisztrációs jegy is csak fizetős jegy mellé kérhető hasonló okból.

2) Nem vagy mákos, ellenben nem számoltál jól: 360 ft különbség van a kettő között ami a kedvezményes IC pót-és helyjegy ára.

Vörösbe esett fedezőjelzőre előjelzést adó főjelző 2010.05.30. 22:21:55

@Vörösbe esett fedezőjelzőre előjelzést adó főjelző:
A második tárytalan én voltam figyelmetlen :-)

Lehet, hogy csak helyjegyet vetet, vannak viszonylati kedvezmények.
Asszem pl. Debrecen-Nyíregyháza viszonylatban is sak 140 ft. Üzletpolitikai kedvezmény, így könnyebb azon a szakaszon megtölteni az ic vonatot.

chachi 2010.05.31. 10:33:03

Esetleg egy olyan 'féket'nem lehetne beletenni a rendszerbe,hogy kérje egy már meglévő gépi kiadású jegy valamely azonosítóját,és így tudna mellé pótjegyet rendelni?
Végülis nincs gond,mert a pénztáros kiadta az ingyenes helyjegyet./persze kérte hozzá a már meglévő egyik openjegyemet,valamit karcolt rá/

Vörösbe esett fedezőjelzőre előjelzést adó főjelző 2010.05.31. 10:38:54

@chachi:
NEmigazán lehetne, mert ahhoz hogy tényleg egyedi legyen több adatot be kellene kérni az utastól. Nomeg kellene hozzá egy külön rendszer ami online nyilvántartja a kiadott menetjegyek sorszámait.
És még szót sem említettünk a manuális jegykiadású helyekről... Tehát jóval bonyolultabb és költségesebb mintaz, hogy évi 12 nap nem lehet csak pótjegyet venni neten.

chachi 2010.06.02. 19:20:55

@Vörösbe esett fedezőjelzőre előjelzést adó főjelző:
Egyébként a 140Ft-os helyjegy/pótjegy nagyon baráti ár egy Sl-Cv viszonylatban,csak valamivel intenzívebben kellene kommunikálni az utasok felé.
És valóban,több rövid viszonylatban is dettó.
Az utasok visznt egy IC-nél +540-ben gondolkodnak.
Elvira thx.

Vörösbe esett fedezőjelzőre előjelzést adó főjelző 2010.06.02. 21:36:57

@chachi:
Van ahol a hangos felhívja erre az utasok figyelmét, pl Debrecenben mondja.
Felhívjuk utasaink figyelmét, hogy a vonat csak pót és helyjegy váltása mellett vehető igénybe. Ára 140 forint.

chachi 2010.06.02. 21:50:08

@Vörösbe esett fedezőjelzőre előjelzést adó főjelző:
Szolnokon ezt így soha nem hallottam.De holnap utánanézek.

Adani 2010.06.02. 22:20:32

@chachi:

A Körösre is csak 220 ft egy ideje már az IC jegy, Budapest-Lőkösháza között, érthető hiszen ugyanannyi menetidővel megy mint a gyors, és ugyanott is áll meg. És az órás ütemben minden páratlan vonat IC, én is azzal szoktam menni 14 órakor ér véget a meló Gödöllőről 15-re érek a Keletibe, muszáj azzal menni ha nem akarok egy órát dekkolni a Keletiben.

Azt én se hallottam még soha, h árát is mondják ,azt viszont mindig, h a vonatra IC pótjegy váltása kötelező.

Pretoryan 2010.06.04. 11:37:12

Szakmai kérdésem van. Bringával járok be Bp-re dolgozni.

Ha jövök haza nincs gond, mert a Nyugatiban szállok fel, itt megkeresem a bringaszállító kocsit (ha van ugye), felakasztom a helyére, otthon leszállok köszönöm szépen. Ezzel nincs gondom.

Ám ha Gödről megyek Pestre, akkor ott bizony lutri van, hogy melyik részén van (ha van) bringaszállító a vonaton. Az elején vagy a végén? Most gondoljuk el a szituációt egy átlagos munkanappal. A megállóban rengeteg utas van. Ha beállok nagyjából a vonat mértani közepére, akkor sincs túl sok esélyem hogy tekerés nélkül eljussak egyik vagy másik végére a vonatnak. Ha meg tekerek a vágányon az 1 szabálytalan, 2 eléggé veszélyes az utasokra nézve. Ha mázlim van akkor útközben van a kaller, és szólok neki hogy futok felrakni a bringát a helyére, várjon már fél percet, persze ilyenkor az egész vonat rám vár. Ha nincs kaller a közelben akkor bringára kell szállnom, hogy elérjem a kocsit, volt már hogy elment a vonat nélkülem.

Van-e valami amiről (ránézés nélkül tehát még a vonat megérkezése előtt) tudom hogy hol lesz a bringaszállító? (elvirában feltüntetve, esetleg rendszer szintű sablon ami szerint a vagonokat csatolják, vagy ez teljesen esélytelen?)

Vörösbe esett fedezőjelzőre előjelzést adó főjelző 2010.06.04. 12:08:51

@Pretoryan:
Sajnos egyelőre esélytelen ezt előre jelezni.
Ugye az ingavonati rendszer akkor értelmes, ha a fejpályaudvaron a mozdony kifelé áll, azaz Budapest felé néz a vezérlőkocsi, amiben a bringa szállítható. (Ugye ha a mozdony meghibásodik könnyen ki lehessen cserélni tolatás nélkül.)
Ennek ellenére a szerelvények össze-vissza állnak, ez annak köszönhető, hogy össze-vissza forognak a szerelvények, Vác-Szolnok, onnan esetleg Hatvan, máris érint egy deltavágányt---> megfordult.
Előre jelezni ezt nem nagyon lehet... :-S

chachi 2010.06.19. 20:11:58

Véleményem szerint a SZÜSZ módosítása a visszatérítések szempontjából a START részéről komoly pénzspórolási célokat is szolgál.
Az elmúlt évben minden tizenegyedik IC késett legalább 15 percet.
Egyrészt 30 percet már jóval kevesebb vonat késik,másrészt ne legyenek kétségeink,hogy a kártérítési rend a gyakorlatban nem lesz túl egyszerű.
Így pedig jóval kevesebben kérik majd vissza a pótjegy és a menetjegy egy részének az árát,mondván,nem éri meg ennyit vacakolni az egésszel,ugyanis rendkívül körülményes a visszatérítés igénylésee.

Vörösbe esett fedezőjelzőre előjelzést adó főjelző 2010.06.19. 21:38:34

@chachi:
Valóban igazad van, de fontos megjegyezni, hogy a kártérítési változásokat egy EU jogharmonizáció igényelte.
Tehát nem a Start gondolta úgy, hogy változtat, hogy kevesebbet fizessen, hanem az EU kötelezte az EU többi államában is alkalmazott szabály alkalmazására.

rickyramirez 2010.07.08. 12:46:20

Az viszont érthetetlen számomra, hogy a MÁV-Start miért nem dönthet úgy EU-jogszabály ide vagy oda, hogy az utasok számára kedvezőbb szabályozást alkalmaz, és már 15 perc után is fizet? Mert nekem is valóban az jutott először eszembe, mikor erről értesültem, hogy 15-20 perces késések azért előfordulnak, de a 30 feletti már ritkább (azt viszont nem gondolom, hogy a MÁV költségvetésében ez számottevő összeg lett volna idáig, sőt, éppen hogy jelentéktelen volt). Ráadásul meg kell adni a személyes adatokat, ez is eléggé elgondolkodtató, hiszen nem tudhatjuk, hogy az kinek a kezébe kerül, illetve miért nem mindegy a MÁV-nak, hogy Kovács Istvánnak vagy Nagy Lajosnak fizetnek-e.
Épp a minap kaptam volna én is visszatérítést, mivel első osztályú kocsi egész egyszerűen nem közlekedett a Dacia EN-vonaton, holott a menetrendben is szerepel, és az e-ticket rendszer is engedte az első osztályú jegy megvásárlását, azonban a kifizetésnél közölték, hogy adjam oda a személyi igazolványomat. Mondtam, jó, akkor hagyjuk az egészet, kérem vissza a jegyet és az igazolást, aztán ennyi volt, majd legközelebb óvatosabb leszek a jegyvásárlás során.

stepboy 2010.08.21. 12:38:17

@rickyramirez: Szerintem, ha akarna fizethetne akár 5 perc késés után is. A cégnek az az érdeke, h csak az előírt minimumot (amit az EU vagy Magyarország megkövetel) tartsa be. Nem tartom valószínűnek, h ha egy szabály szigorúbb feltételeket támaszt, mint egy EU-s előírás; akkor annak a megváltoztatását követelné valamelyik uniós hivatal.

Giraffa 2010.09.28. 08:47:08

Valaki meg tudná adni annak az oldalnak a címét adni, ahol a MÁV-TR mozdonyok nyomon követhetőek térképen?

pbence 2010.09.28. 10:20:19

@Vörösbe esett fedezőjelzőre előjelzést adó főjelző: Szegény MÁV-START, erre kötelezték őket... Persze, kötelezték őket egy olyan szabály betartására, ami már kevésbé szigorú. Vagyis az EU lehetővé tette, hogy kevesebbet fizessen. A cég meg nyilván kihasználta ezt, mi mást is tett volna, tudjuk, milyen a hozzáállás. Nyugodtan késsen csak 30 percet az InterCity, aminél még külön fizetek is a pontosságért...

Az meg külön felháborító, hogy a MÁV-START elég pofátlan indokra hivatkozva részleges felmentést kapott, így a "normál" vonatokra nem kell alkalmaznia a szabályt.
Ezek után az lett volna a minimum, hogy legalább az IC nem késhet ilyen mértékben "büntetlenül", és maradt volna a 15 perces szabály... Sőt, ennél kevesebb késés sem lett volna nagy elvárás.

Ákibard! 2010.09.28. 12:03:55

@pbence:
Nem különösebben mondanám kevésbé szigorúnak azt aszabályt, amivel nem csak a 400 vagy 540 ft-os pótjegyet kell visszafizetni, hanem a jegy egy megadott százalékát is...
Ez van tessék tapsolni, úgyis mindenki azt várta mikor lesz az, amikor a jegy egy részét is visszafizetik késés esetén. Most eljött, lehet neki örülni.

Adani 2010.09.28. 12:17:48

@Ákibard!:

Kis lépés Európa felé. Akkor lesz majd kánaán ha minden vonatnál késés esetén élni fog a valahány %-ot visszaadunk dolog. Akkor hátha kevesebb késés lesz mert végre érdekeltek lesznek. Persze a késésnél az számít,h mikor ér célba az utas, vagyis ha pótlóbusszal akkor úgy,h a visszafordul a vonat akkor úgy, de végre elérhetnénk,h nem a vonat célbajuttatása lenne az elsődleges hanem az utasé. Mire gondolok? Pl. B és C állomások között van vmi gond pl. madzagszakadás. A állomásról menne a vonat B és C állomáson keresztül D állomásra. D állomásról meg A állomásra B-C-n keresztül. Jelenelg ilyenkor szépen leállnak a vonatok B és C állomáson és várják a csodát, ill. a javítást. Így mindenki megszívja. De ha B-ről visszafordulna A-ra és C-ről D-re akkor csak azok szívnak, akik keresztül akartak utazni és nem mindenki.

Ráadásul ha az ablakos vonatokra élne a vissza kell fizetni dolog akkor nem kapnák ki késdés esetén tehervonat elöl sem, mondván a sódernek nem nagy tragédia ha víz és klíma nélkül kell állnia egy nevenincs állomáson órákig. Panaszkodni sem fog a MÁV blogra emiatt.

pbence 2010.09.28. 16:08:42

@Ákibard!: Azért gondolom, hogy kevésbé szigorú, mert csak 30 perc után kell fizetni.

És Adaninak igaza van, akkor fogunk igazán tapsolni meg örülni, ha az összes vonatra ez lesz a szabály. Csodálkozom, hogy az EU annyira hülye, hogy engedményt adott Magyarországnak e tekintetben. Különösebb okuk nem volt rá.

Ákibard! 2010.09.28. 16:42:38

@pbence: Valóban, semmi különösebb okuk nem volt rá, éppencsak a 25-30 év lemaradásunk az Európai Unió vasútjaitól.
Valóban semmi különösebb ok, mégis okot ad arra, hogy ne várjunk el egy 100 éves biztosítóberendezést és 40 éves mozdonyt üzemeltető cégtől olyan teljesítményt amit a francia vagy német vasút produkál...

Ákibard! 2010.09.28. 16:47:03

@Adani:
De kérlek azután is ki fogják kapni a személyt a tehervonat elől, mert a visszatérítéses változás után sem változnának a fizika törvényei akkor is nehezebb lenne egy 2000t-ás tehervonatot megindítani mint egy 400 tonnás személyvonatot.
Több energia megy el arra sokkal nehézkesebb és mivel addig nem is halad vagy lassan sokkal tovább tartja fel a forgalmat mintha egy személyt kikapnak előle.

Ákibard! 2010.09.28. 16:48:20

@Adani:
Amúgy csak csendben jegyzem meg, hogy a késés minimalizálásban most is érdekeltek a felek, mert ha késés van valaki ígyis-úgyis fizet.
Tehát nem helytálló az hogy most senki nem érdekelt abban, hogy ne késsenek a vonatok.

Adani 2010.09.28. 17:44:39

@Ákibard!:

Mikor először elterjedt az, h lehet,h majd minden vonat után visszatérítés jár ha késik sokan mondták, h csődbe megy a MÁV, mert minden vonat után fizethet. Gyakorlatilag most

pbence 2010.09.28. 21:54:16

@Ákibard!: Csak ezt a lemaradást saját magunknak okoztuk.

Ákibard! 2010.09.28. 22:22:36

@pbence:
Nem.
Azt a lemaradást az állam okozta a vasútnak, és okozza a mai napig a legkülönbözőbb források megvonásával, és a fejlesztési ráfordítások elmaradásával.

Adani 2010.09.29. 08:02:11

@Ákibard!:

Ez viszont igaz, ha a közutat is így elhanyagolták volna még ma is makadám meg macskaköves utakon járnánk.

Képzeljük csak el, h ha pl. az M5-ösre 40 éven át semmit se költöttek volna még az alapvető karbantartásra sem, hogy nézne ma ki. Kb. annyira le lenne robbanva mint a Kecskemét KK, ahol 40 éven át majdhogynem 0 ft-ot költöttek rá karbantartás címén.

pbence 2010.09.29. 09:20:10

@Ákibard!: Ez igaz, de a "mi tehetünk" alatt azt értettem, hogy az ország, és az ország kért felmentést is, vagy pl. a GYSEV-re már érvényes a szabály?

Ákibard! 2010.09.29. 13:51:13

@pbence:
A GYSEV is csak feláras vonatok késése esetén fizet általány-kártérítést.

pbence 2010.09.29. 14:16:22

@Ákibard!: Akkor lényegében Magyarország kérte a felmentést, nem maga a MÁV-START, jól gondolom?

Ákibard! 2010.09.30. 00:05:44

@pbence:
Basszus délután benyelte amit írtam...

Na egyszóval, a GySEV is csak a feláras vonatoknál ad általány-kártérítést, szerintem Magyarország kapott felmentést.

Sőt ez a logikus is, ugyanis a biztber, a pálya nem lesz jobb attól, hogy más vasútvállalat közlekedik rajta.

pbence 2010.09.30. 14:09:16

@Ákibard!: Tehát akkor a magyar vasút rossz állapotban van, amiről az eddig kormányok tehetnek, és az egyik kormány felmentést kért az EU-ban egységes szabályozás alól. Azért valljuk be, ez eléggé furcsán hat. Mintha valaki megölné a szüleit, aztán a bíróságon enyhítést kérne azért, mert árva.

De a legnevetségesebb az egészben, hogy ezek után sem az volt az első, hogy a vasutat gőzerővel elkezdjük európai szintre emelni, hanem maradt minden a régiben. És ez igaz az előző kormányra is, igaz a jelenlegire is, mert ők sem tettek még semmi érdemlegeset ez ügyben.

Ez a felmentés meg x év múlva lejár, és valószínűleg ugyanebben a helyzetben leszünk, ha nem rosszabban. Azért bízzunk a legjobbakban.

pbence 2010.10.17. 13:21:53

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn:

Szerintem érdekes a cikk, és valós bizony valós problémát feszeget.

Egyrészt azt kellene felmérni, hogy a bezárt pénztárakon spórol-e annyit a MÁV-START, mint amennyit elveszít a nem fizető utasokkal. Ez kizárólag a cég érdeke, az átlag utasokat a legkevésbé sem érdekli.

Másrészt viszont a cikkben is nagyon jól rávilágítanak, mennyire utasellenes ez. Szaladgáljon valaki ide-oda minden apró ügyben? És ki fizeti meg az így keletkező útiköltséget, és a kiesett időből származó kárt? Bizonyára nem a MÁV-START.

A legjobb meg az lesz, amikor kijön a statisztika, milyen "kevesen utaznak". Persze csak jegyet venni nem tudnak túl sokan.

Hozzáteszem, nem csak ezeken a mellékvonalakon probléma ez. A 142-es vonalon Kőbánya-Kispest és Ócsa között szintén nincs sehol jegykiadás. Ugyan ez egy rövidebb, 22 kilométeres szakasz, de mégiscsak elővárosi vonal. Nem hiszem, hogy megengedhető ezt a részt teljesen kiszolgálatlanul hagyni.

Adani 2010.10.17. 20:57:06

@pbence:

Vagy a 2-es vonal,ahol szintén nem sok elyen van pénztár, viszont sokan utaznak és sűrűk a megállók. Még személyzet se kéne feltétlenül, elég lenne jegyautomatákat kitenni, vagy mondjuk kioszkokat ha már van netes jegyvásárlás (ami nagyon frankó dolog). Volt egyáltalán Kioszk bővítés mióta lehet neten jegyet venni? Vagy még midig annyi van mint akkor?

pbence 2010.10.17. 21:03:04

@Adani: Ha jól emlékszem, a bevezetés utáni pár hónapban még jelentősen bővítették (igazából az volt a véglegesítés), de azóta nem volt semmi.

pbence 2011.01.02. 20:32:35

Azt tudja valaki, mi értelme van 2, azaz két kocsival járatni a pécsi sebest? Ma láttam a 8005-öst egy V43-assal és 2 halberstadtival.
Az egy dolog, hogy alacsony az utasforgalom, de ennek így semmi értelme. 3 vagy 4 kocsi közlekedtetése sem kerülne sokkal többe, és az utasok is valamivel kényelmesebben elférnének. (Így sem volt különösebb gond, de azért sűrűn voltunk.) De így, 2 kocsival, és a hozzá tartozó kb. 160-180 utassal magának a vonatnak a léte is megkérdőjelezhető.
Arról nem is beszélve, hogy a vonatnak minimális távolsági funkciója van, a legtöbb utas Sárbogárd-Pusztaszabolcs-Érd felső-Budapest viszonylaton utazik. Érdemes lenne elgondolkozni már a Sárbogárdig kijáró Stadlereken, arra amúgy is nagyobb igény lenne.

Snake 2011.01.03. 14:03:44

SZVÖR szerint 4(3+vezérlő) kocsiból kellene Pécsnek kiállítani.

pbence 2011.01.04. 16:56:34

@Snake:

Jaja, régin annyiból is álltak, a Déliben gyorsan fordultak, minden jó volt. Ugye ehhez a kocsiszámhoz több jegyvizsgáló sem kell.
De manapság már hétköznap max. 3 kocsival látom ezeket a vonatokat, legutóbb 2-vel láttam... Ez már teljesen érthetetlen.

lurkó 2011.01.04. 21:35:33

@pbence: Ha látnátok menyi van félredobva fűtés hibával nem csodálkoznátok. :-)) Az idő vasfoga megette az aksikat venni meg nincs lóvé. Ezért félredobják hogy javitásra vár. A másik alternativa az utasok hidegben utaztatása sem lenne népszerübb zsúfolt vonatot csak elvétve lehet látni max szabolcsig pedig oda és érdfelsőre lenne alternativa.

pbence 2011.01.05. 11:20:05

@lurkó:

Hát igen, ezeknek a vonatnak a létjogosultsága is megkérdőjelezhető eléggé. Pusztaszabolcs és Pécs között járjanak csak két óránként, de Pusztaszabolcs és Budapest között mi indokolja őket? Persze, kényelmes, hogy el lehet jutni Érd felsőre, Pusztaszabolcsra is jó gyorsan, meg az IC-k által nem érintett településekre is közvetlenül, de nem látom be, hogy ez miért érné meg a START-nak, főleg látva a folyamatos leépülést.

Viszont azzal sem értek egyet, hogy ezek a viszonylag jó kocsik félre vannak dobva csak az akksi hibája miatt. Kicsit gondolkozni kellene már a START-nál...

Adani 2011.01.05. 12:12:05

@pbence:

Na ja ráadásul ha megkérdeznék az utasokat sztem inkább arra voksolnának,h legyen inkább pár kocsi hideg, meg sötét, de legyen ott és felférjünk a vonatra. Mikor december 23-án a Maros IC 3 kocsival megy, ahol még a plafonon is emberek lógnak és mindenülőhelyen ülnek (igen a slozin is) akkor sztem mindenki azt mondaná, h megyek a hideg kocsiba, kabátom úgyis van, de nem nyomorgok és ülni is tudok.

pbence 2011.01.07. 14:25:06

@Adani:

Hát igen... Persze a legjobb az lenne, ha nem hagynák ezeket a kocsikat holmi akksihiba miatt a süllyesztőbe veszni. De ez is túl nagy elvárás.

pbence 2011.01.07. 14:37:14

Most kissé meg vagyok lepődve:
www.mav-start.hu/hirek/hir.php?mid=14d26d315e4ae8
Jól rémlik, hogy tavaly hónapokon át csak Tárnokig ill. Érd alsóig jártak a martonvásári vonatok, mert éppen a Tárnok-Martonvásár szakaszt újították fel?
Ezek után már kissé gyenge magyarázat, hogy a "100 éves biztosítóberendezés mellett lehetetlen pontosan közlekedtetni a vonatokat".
Úgy látom, hiába van a milliárdos felújítás, semmit nem lehet tenni. Fogadjuk el, hogy már most rossz a biztosítóberendezés. 1 éven belül.

Ezt meg külön ajánlom mindenkinek a figyelmébe:
www.mav-start.hu/hirek/hir.php?mid=14d26d744c85a8
A hír a probléma kijavításáról szól. Csak érdekes módon amikor visszautal az előzményekre, már 30-40 perces késést emleget, holott az eredeti hírben még csak 10 perces késésről volt szó.
A tájékoztatás megint összeomlott.
Gratulálok.

b.agoston 2011.01.11. 04:13:52

@Adani: Bocsánat, kicsit régi a téma, de most tévedtem ide, s gondoltam, válaszolok... (Keleti bővítése)
Felfelé kicsit érdekes lenne... A lefelével pedig technikai gond van. A két metróvonal valóban elkerüli, de a pályaudvar annó cölöpökre épült. Nem lehet alá építkezni, a metrók pont ezért kerülik el...

Józsefváros sanyarú sorsát sajnálom, de ha nem kap metrókapcsolatott (már pedig nem lenne értelme, hogy kapjon), személyvonatok nem fognak ide érkezni (ha mégis, nagy és jogos tiltakozás lenne); teherszállítás meg nincs.
Jó ötlet lenne, hogy meghagyják arra az esetre, ha a Keletinél zavar keletkezne, lehessen hol vonatot fordítani, de erre meg kicsi ott a hely és a fenntartás is értelmetlenül drága lenne.
Úgyhogy sajnos az egyetlen ésszerű megoldás a vágányok felszedése, az épület felújítása és valami más módon való hasznosítása, mielőtt összedől.

Adani 2011.01.11. 08:33:04

@b.agoston:

Egy tram-train rendszer szerintem elférne ott, a Józsinál letérhetne a vonat villamos a nagyvasúti pályáról és becsatlakozva valami villamosvonalba, eljuthat olyan helyekre, ahol van metró (akár a Keletihez is, de mondjuk a Blaha is lehetne célpont)

pbence 2011.04.30. 18:05:49

www.mav-start.hu/hirek/hir.php?mid=14dbc317bafe0f
Ez maga a csúcs, alig 10 éves motorvonatok hibásodnak meg.
Én nem tudom, de aki azt mondja, hogy szerencsétlen MÁV-nak elavult járműparkkal kell "küzdenie", az hazudik. A késések nem ezért vannak, itt az élő példa.
Kíváncsi lennék, erre milyen értelmes magyarázat van.

Adani 2011.04.30. 20:05:56

Uzsgyi vagy Dezső volt?

pbence 2011.05.01. 16:42:19

Uzsgyik (hála a jó égnek) nem járnak már a vonalon. Szóval Dezső volt, amit végképp nem értek.

Adani 2011.05.01. 22:01:27

Desirot se kéne oda sztem. Megbecsülik arrafelé a Dezsőt vagy azt is rongálják ,ahogy a csörgős ingákat?

Arrafelé messze a legnagyobb a rongálások száma, Örkény pl. hírhedt erről, többen mondták már, h oda csak marhavagont szabadna küldeni

pbence 2011.05.02. 23:04:29

Mostanában egyre jobban megbecsülnek mindent. Már a csörgős ingák is egy ideje felújított (piroscsíkos) Bhv-kból állnak (kivéve a vezérlőkocsit, mert csak az jó a Csörgőhöz), és azokon sincs rongálás. Persze néha látni felvágott ülést, meg hasonlókat, de egyáltalán nem gyakori, aminek örülök. Persze ennek részben az is az oka, hogy elég sok vonatot teljes úton vasútőr kísér.

Ennek ellenére szerintem sem kellenének ide Desirok, bár ezt csak önérdekből írom. Mert szerintem ha egy vonalra Desirot raknak, az önmagában is átok.
Istentelenül szar az a vonat, na. Részben már a konstrukció is (most hasonlíts össze egy Stadlerrel - ég és föld; szar a légkondi, szar az utastájékoztatás, szarok az ajtók, szarok az ajtó alatti lépcsők, szar a vezetőfülke ajtaja, kb. minden szar), másik részben pedig a hanyag karbantartás. Komolyan mondom, a 30 éves Csörgők ritkábban robbannak le, mint ezek. Ráadásul egy csatolt szerelvénynél a lerobbanás esélyes megkétszereződik. Nem egyszer kellett már csúcsidőben egyrészes Desiroval utaznom, mert a másik felével gond volt.
Ráadásul valahogy úgy sikerült elrendezni a szerelvényfordulókat is, hogy az inkább zsúfoltabb járatokra jut ebből, amin meg tényleg csak lézengenek az emberek, na oda feltétlenül 4-kocsis inga kell...
Amit meg leginkább nem értek, hogy kinek éri meg egyáltalán, hogy ezek a vonatok a csörgősekkel vegyesen közlekedjenek. Szerintem egyáltalán nem gazdaságos, hogy folyton kihúzzák-betolják a vonatokat, mert délutánra már jobb ez, délelőttre viszont menjen már ez, stb. Ebből is külön gáz van: sokszor éppen a betolás művelet késik, vagy az ingára nem jut időben mozdony, és akkor mi meg folyton késünk.

Szóval nagyon mutatósak ezek a vonatok, de hogy csak szívás van belőlük, az is biztos.