MÁV utaspanaszok, késések, információk.

Új MÁV blog

Van egyáltalán kényelmi különbség az első és másodosztályú kocsik között?

2010. március 25. - georgejr

Már régóta gondolkozom, hogy mi a büdös fene a különbség az első és a másodosztályú kocsik között.

1. ugyanolyan retkes mint a másodosztály,
2. semmivel sem kénylemesebb, 
3. a plüss ülések vagy bolhásak, vagy tiszta pororsak, vagy gyanús foltokkal terepmintára vannak festve

De tényleg semmi, de semmi különbség nincs, csak az árukban. Az abszolút kedvenc, amikor a vasutasok szépen beülnek az elsőosztályra akkor is, amikor az egész vonat tele van, és a másodosztályú jeggyel utazókat még a peronról is kizavarják... (A legjobb, hogy az arcképesek nagy része másodosztályra szól... ) Ez az egész akkor a legszánalmasabb, amikor csúcsidő van, és még a wc-ben is állnak az emberek lapjával.  
Szumma-szummárum az egész első osztály dolog egy marha nagy átb*szás, lehúzás...Naív dolog azt várni, hogy ez valaha is változik, mert ugye Mutyisztánban élünk, ahol az ár/érték arány soha nem a vásárlónak kedvez. Károly levele a témában lapozás után

 

 Tisztelt Ügyfélszolgálat!

 
Elegem van a vasútból és a vasutasokból. Utaznak Önök is néha, vagy csak minket szórakoztatnak a teljesítményükkel?
 
Gödöllőről kell rendszeresen a hétvégi csúcsidőben Szerencsre utaznom, és persze vissza is. A kérdésem roppant egyszerű: miért nem érdemlek ülőhelyet?
 
A március 15-i hétvégén tudom hogy rengetegen utaztak, de az mégsem normális, hogy a jegyemért cserébe a folyosón álltam. Mikor végre jutott egy ülőhely, mert Miskolcon sok volt a leszálló, akkor a kalauz kiküldött, mondván első osztályon ülök. Mondtam, hogy eddig meg álltam, és nem ezért fizettem. Megjegyzem, nem tudtam azonosítani az első és a másodosztály közötti kényelmi különbséget. A szomszéd kocsi másodosztály volt, és ott széles, nagy fotelekben ültek az emberek, három ülés volt a kocsi szélességében. Szerintem még kényelmesebb is, mint a fülkés első osztály. A másodosztály ugyanis nem volt fülkés, nem volt olyan szűkös. Volt persze még a vonaton harmadosztály színvonalú másodosztály is, nagyon szűk, vonatzöld műbőr ülésekkel, pislákoló lámpákkal. Ha kétféle másodosztály van eleve, akkor ezek után végképp nem tudom, mire föl drágább, miben jobb az első osztály.
 
Amúgy a fülkében minden első osztályú utas vasutas volt, legalábbis jegyük nem volt. De ők persze ülhettek ott.
 
Visszafelé egy másodosztályú kocsi előterében jutott hely. Zaj volt, huzat, és néhányan odajártak ki cigizni. Köszönjük a szolgáltatást,nem részletezem, milyen jól utaztam.
 
Lehet, hogy az IC-vonatok jók is meg tiszták is, csak épp Gödöllőn nem állnak meg. Nekünk csak a koszos gyorsvonat jut. A fantasztikus első osztályon, ahol én nem ülhettem, hiányzott a szappantartó a vécében, papírtörölköző volt, vécépapír nem, és padlót évtizedes mocsok borította.
 
Konkrét vonatok: március 12-én a Gödöllőről 14 33-kor induló, 15-én a Szerencsről 14 45-kor induló gyorsvonat.
 
Javaslataim a következők:
1. Ha sok az utas, sok kocsit akasszanak a vonatokra. Egyszerű, nem? Most nehogy elkezdjék, hogy minden kocsi, ami üzemképes, az valamelyik vonatban közlekedett, mert olvastam már a megintállunkvazze blogban ilyen válaszaikat. Segítek: sok személyvonat vasárnap délután nem jár, olyankor eleve sokkal kevesebb vonat jár, mint munkanapon. Azoknak a kocsijai hol vannak olyankor? Miért nem járnak Miskolc és Pest között? erre mi a nagyon komoly szakmai magyarázat? Biztosan kitalálnak valamit. Mondjuk olyankor mossák le őket... :-)
2. Miért nincs helyjegy a gyorsvonatra is? Miért nem foglalhatom én le előre a helyemet? Miért kell időseknek, gyerekes családoknak a folyosón állni? Miért nem lehet kulturáltan utazni csúcsidőben is? Külföldön van olyan, hogy aki akar foglal helyet a vonatokra, és azt kiírják az ülés fölé. Ausztriában láttam ilyet. Igaz, ott azt a vonatot IC-nek hívták, de legalább olyan sűrűn megállt, mint a Gödöllőt is érintő gyorsvonat. Minden városkában megállt, és bárhonnan lehetett helyet foglalni, így vasárnap este is normálisan utaztak az emberek.
 
Könyörgöm, próbáljanak már valamit csinálni, mert ez a színvonal szánalmas, nevetséges. Ennyire alkalmatlan cég a piacon egy hét alatt meghalna. Önök a mi pénzünkből jól élnek, ingyen utaznak az első osztályon, mi meg fizetünk és állunk a folyosón.
 
Üdvözlettel: Z. Károly

A bejegyzés trackback címe:

https://mav.blog.hu/api/trackback/id/tr101866992

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

georgejr · http://mav.blog.hu 2010.03.25. 11:06:05

@Adani: De bizony kell. Olvasd el a blogot elindito bejegyzest. Akkor nem kell, ha a vasut sajat hibajabol nem tud helyet biztositani a masodosztalyon. Illetve sok kaller szokta azt csinalni, h ha tomegnyomor van, nem szamit fel potdijat.

@Vörösbe esett fedezőjelzőre előjelzést adó főjelző: Konkretumot tudsz?

A Gyula 2010.03.25. 11:06:26

@chachi: Így van én szólítottalak meg. Tudom azt is, hogy ellentmondásba keveredtem korábbi magammal, amiért nem alkalmazom patkány módon a kollégáimmal szemben (sem) az üzletszabályzatot mereven, de ne aggódj továbbra se miattam áll ott a vasút, ahol... szerény véleményem szerint.

A Gyula 2010.03.25. 11:08:09

@Adani: Istenem! Valószínű azért mert szabálytalanul, de humánusan akart pótdíjmentesen 2-1-et adni. 2-1. pótdíjmentesen is csak olyan helyről adható, ahol nincs jegykiadás.

Vörösbe esett fedezőjelzőre előjelzést adó főjelző 2010.03.25. 11:09:10

@georgejr:
Szolgálati időtől, beosztástól, szerezeti egységtől függ, hogy milyet kapsz.
Van, aki vasutas és semmilyet nem kap. (Pl. a vontatás újfelvételes kollégái egyáltalán nem kapnak semmit.)

esef 2010.03.25. 11:10:04

Néhány éve tömegesen minősítették át az 1.o Ap kocsikat 2.o Bp kocsikká. Kívül átfestették a számot, aztán hadd menjen. Különbség? Semmi. Igaz egy 2. o Flirt mindenben magasról veri az ún. 1.o Ap-t...

A Gyula 2010.03.25. 11:10:07

@georgejr: 20 év MÁV munkaviszony felett és/vagy felsőfokú végzettségűek kaphatnak 1.o. dolgozói arcképest és ezek bizonyos hozzátartozói (feleség/férj, gyerek).

chachi 2010.03.25. 11:12:28

@Vörösbe esett fedezőjelzőre előjelzést adó főjelző: Több kell,hogy legyen a 2.osztályú.Tisztképzőt végzettek,diplomások,és bizonyos időt eltöltöttek kapnak 1.osztályút./talán 20 év,de nem biztos/

Vörösbe esett fedezőjelzőre előjelzést adó főjelző 2010.03.25. 11:12:57

@esef:
" Igaz egy 2. o Flirt mindenben magasról veri az ún. 1.o Ap-t... "
Igaz van közöttük majd' 40 év.

Ha ezt nézzük az 1 éves Mercedes is veri a 40 éves trabantot...

A Gyula 2010.03.25. 11:13:37

@chachi: Miután beírtam kik kaphatnak, így nem volt nehéz kitalálni... :D

A Gyula 2010.03.25. 11:14:31

@georgejr: Miért állja meg a helyét a kijelentésed?

Vörösbe esett fedezőjelzőre előjelzést adó főjelző 2010.03.25. 11:15:09

@georgejr:
Nem állja meg, még mindig :-)
A többség 1.o.-úval jár, ugyanis (nem vitatkozva A Gyulával, de nem feltétlen klell tundia) pl. a MÁV kórházak dolgozói nem 20 év szolgálat után kapták az 1.o.-at, mert fater volt kollegájának édesanyja pár éve volt ott ápolónő, és 1.o.-t kaptak.
Volt mág pár szervezeti egység ahol így volt (van?).

A Gyula 2010.03.25. 11:16:35

@Vörösbe esett fedezőjelzőre előjelzést adó főjelző: Aki arra érdemes vitatkozhat velem, téged korrekt vitapartnernek tartalak.

chachi 2010.03.25. 11:20:10

@A Gyula: Nem azt másoltam,de ha nem hiiszed,az sem baj.

A Gyula 2010.03.25. 11:24:01

@chachi: A szmájli jelentésével tisztában vagy? Tudom ez nem a viccelődjünk blog... :D

chachi 2010.03.25. 11:29:25

@A Gyula: Ismerem őket,de mivel nem alkalmazom,így nem is veszem figyelembe.

Pepe135 2010.03.25. 11:31:21

Azért van az első osztály, hogy a blogíró f@szfejekkel ne kelljen egy kocsiban utazni!

Dr. A Jó Meglepően Izmos Hercege 2010.03.25. 11:33:00

@A Gyula:

"Nem fogom a kollégámat kizavarni 1.o.-ról még ha fejed tetejére állsz akkor sem... utas meg tartsa be a szabályokat, ennyi."

Gondolom majd amikor bepanaszol téged, a főnöködnek is ezt mondod? :) A szóvivő csajotok hogy fog erről nyilatkozni, ha a média is rácuppan? :)

Pepe135 2010.03.25. 11:33:03

Jah és ha gond a tömeg, fizesd ki te is a másfélszeres árat! Akkor szépen kényelmesen ülve lehet utazni!
Csakhát itt az összes vidéki paraszt ingyé akar megkapni mindent!

nitro1 2010.03.25. 11:49:24

Járjatok kocsival. Olcsóbb, kényelmesebb, és gyorsabb is. Annyi a hátrány, hogy a sofőrnek utazás közben nem nagyon lehet aludni. ;-)

janikahhh (törölt) 2010.03.25. 11:59:05

@nitro1: Igaz. Viszont hamarabb hazaérsz. Nem basz az ideg, ha késik a vonat. Nem vagy időponthoz kötve. Nem kapsz fertőzést. És nem baszogat az alulkulturált kaller. És OLCSÓBB!

Vörösbe esett fedezőjelzőre előjelzést adó főjelző 2010.03.25. 12:08:09

@Erinaceus europaeus:
Konkrét és valós számadatokkal eddig sneki nem támasztotta alá, hogy a kocsi olcsóbb lenne.
Főleg jelen üzemagyagárak mellett.

Mindenki igyekszik elfelejteni, hogy a kocsihoz kell jogsi, az nincs ingyen. A kocsit meg kell venni, a kocsit műszakira egyéb vizsgákra kell vinni, amortizálódik használat közben, biztosítást kell rá fizetni, tankolni kell, szervizeltetni kell.
Mindezeket fihgyelembe vévce a kocsi 100% hogy nem olcsóbb mint a vonat.

vizsla74 2010.03.25. 12:08:24

A MÁVszar. Nem attól szar, mert rossz az idő, vagy mert vannak négylábú, meg kétlábú állatok, hanem azért, mert szar alakok dolgoznak aMÁV-nál. A legaljától a legfelsőbb vezetőkig kb 10% kivételével egy nyamvadék társaság.A fiatlabbak között látni egébként a legtöbb normálisan a munkáját végző EMBERT+ még talán a mozdonyvezetők. A többi egy fos, egy rakás alkesz.A takarítás fos. A helynekemhatalmamvanmertkallervagyok stílus az bezzeg megy. Ha úgy végezném a munkám, mint ezek nagy része, mindenhonnan kirúgtak volna, és dolgozhatnék én is a MÁV-nál...

papugaja 2010.03.25. 12:09:26

Gödöllő már tizenpár éve is durva volt péntekenként, amikor a keleti országrész felé utazni szándékozó diáktömeg szállt fel.
Láttam esetet, amikor néhányan fel sem fértek, a mozdonyvezető vette fel őket magához a fülkébe.
Általában pedig mint a heringek.

Szóval lenne tippem, hogy ki szopjon szaros sünt.

Vörösbe esett fedezőjelzőre előjelzést adó főjelző 2010.03.25. 12:10:22

@Erinaceus europaeus:
Ellenben még:
UGyan enm basz meg az ideg, ha késik a vonat, de megbasz az ideg, hogy fél órája állsz a dugóban.
Nem vagy időponthoz kötve, de mégis kalkulálnod kell a dugóval, ahogy a vonatnál a késés lehetőségével.
Tízeniksz éve vonatozom egyszer nem kaptam fertőzést a vonatttól, így ez elég béna hangulatkeltés.
Az alulkultúrált kalauz (akikből szerencsére kevés van) akkor basztat ha hagyod magad. Ha nem nem.

Csak a korrekt összehasonlításért :)

xaba99 · http://landf.blog.hu 2010.03.25. 12:17:10

@Erinaceus europaeus: és nem lopják el a csomagodat (már ha le tudod valahova tenni), nem akarnak megkéselni, nem akarnak plüssállatot rádtukmálni, van fűtés, van szellőzés, stb.

én annak idején csakis azért vettem autót, hogy ne kelljen többet vonatoznom.

DW73 2010.03.25. 12:19:12

@Pepe135: Megszólalt a faszkalap, köcsög pesti.

Dr. A Jó Meglepően Izmos Hercege 2010.03.25. 12:27:23

@DW73:

Én is köcsög pesti vagyok ezek szerint. De engem a legkevésbé sem érdekel az, hogy ki hol lakik, hanem az, hogy a MÁV a saját dolgozóit nem marasztalja el olyasmiért, amiért durván bünteti az amúgy fizető utast.

YZ 2010.03.25. 12:33:27

@Vörösbe esett fedezőjelzőre előjelzést adó főjelző: Nem jó a hasonlat. A 40 éves Trabit nem ugyanazon az áron kapod meg, mint az egyéves Mercedest.

acel 2010.03.25. 12:33:43

@georgejr:
Szerintem a kalauztól függ.
Volt aki meg akart büntetni mert az acképesem elmosódott a nevem (bér sztem ellenőrrel volt), volt aki elengedett pedig nem is arra az IC-re szólt a pótjegyem. Volt olyan kaluz aki majdnem hogy urazott az 1. osztályú arcképes láttán.

epres négercsók 2010.03.25. 12:34:39

Húgom múlt heti sztorija: mint alkalmi vonatozó, kétségbeesve hív (én meg rutinos vagyok a Bp-Pécs IC-n), hogy meg van véve 2 napja a jegyük, helyjegyet ott fogják a kezükben négyen, ami szól a 112-es, 114-es, meg nemtommi ülésekre. Csak éppen 103-as volt az utolsó ülés. Kifizették a gyerekek a jegyet a pénteki vonatra (ami egyébként egy igen zsúfolt, jellemzően a WC előtt ácsorognak a helyjegy nélküli emberek), erre nem tudnak leülni... A vonatban elszórva végül találtak itt-ott helyet, így le tudtak ülni, és később sem jöttek oda, tehát ültek. Persze a húgom füstölgött, meg el akarta küldeni a kallert melegebb éghajlatra, de nagy nehezen lenyugtattam, hogy nem ő tehet róla, stb. És mivel végülis le tudták tenni magukat, végül a jegypénztárhoz se mentek oda, hogy visszakérjék a jegy árát. De, mint mondta, más is álldogált ott tanácstalanul.
Ez miez? Kifizet az ember egy rakás pénzt a vonatra, és az előre megváltott ülőhelye nem is létezik?! Másik kedvenc, mikor a saját szememmel láttam, hogy egy ülőhelyre 3, azaz három jegyet adtak el.
Gratulálni tudok a mávnak is.

mizrolist 2010.03.25. 12:38:56

@A Gyula: pont ez a baj a jelen poszt szerint... hogy kettős mércét alkalmazol, nem is tagadod és csak az utassal szemben játszod a kiskirályt, a "mi kutyánk kölyke" vasutassal szemben meg nem tartod be azt a szabályzatot, ami rá is kötelező.

Mondjuk én már lemondtam a vonatozásról és inkább buszozok. Az is szép társaság, de őket inkább támogatom a jegyárral...

Adani 2010.03.25. 12:43:20

@Vörösbe esett fedezőjelzőre előjelzést adó főjelző:

Ez igaz, de sztem a kocsi egyéb állandó költségeivel kár foglalkozni, elvégre vagy van az embernek vagy nincs. Ha nincs akkor felesleges, mert kénytelen vonattal menni. Ha pedig van kocsija akkor az állandó költségei ( műszakiztatás, szervizelés, kötelező biztosítás, adók stb.) úgyis megvannak, azt így is úgyis fizeti ha használja ha nem. Ha pedig arról van szó, h vonattal menjen vagy autóval akkor csak vonatjegy és a benzin ára számít mint ártényező. A kocsi tagadhatatlanul kényelmesebb, garantáltan van ülőhelyed, általában gyorsabb is. Lehet, h picit drágább mint a vonat ( már nem sokkal 8 év alatt ezt el tudta érni a kormány), de ennyit még bárki beáldozhat a kényelmesebb és gyorsabb utazásért. Két emberrel pedig már az autó fényes győzelmet arat benzinköltség kettéosztva már olcsóbb mintha mind a ketten vonattal mennének. Ha meg arról van szó, h pl .egy 4 tagú család pl. Békéscsabáról Szolnokra utazzon és van kocsijuk biztosan nem fognak vonattal menni. Nézzük csak a táv kb. 100 km, az mondjuk egy átlagos 7 literes fogyasztással és mondjuk 320 ft-os benzinárral számolva. 2240 ft. Háztól házig.

Vonattal ugyanez két teljesárú jegy (3360 ft) két diák (1830), együtt több mint 5000 és még tegyük hozzá, h az emberke többsége nem a vasútállomáson lakik vagyis még oda is ki kell utazni vmivel, pl. helyi járatú busszal ami megint 5-600 ft-os tétel.

Egy személyre nézve vonattal 1830 ft, autóval 2240 ft. Nem sokkal drágább így se, sőt ha belevesszük ,h még helyi közlekedés is kell már lehet ,h egyáltalán nem drágább.

rickyramirez 2010.03.25. 13:05:56

@Adani:
Miért lenne felesleges a gépkocsi egyéb állandó költségeivel foglalkozni? Hát azt ugyanúgy ki kell fizetni, ha pedig valaki vonatra száll, csak akkor fizet (hacsak nem jogosult ingyenes utazásra, ugye, jó sok ilyen van), ha utazik. Ha nem, akkor egy fillért sem. Ráadásul a gondolatmenet amiatt rossz, hiszen a gépkocsit meg kell venni, tehát az árát osztani kell az összes várható futásteljesítményével (km-ben), és azt is hozzá kell adni az egy km-re jutó kiadásokhoz. Így már azért más a helyzet, nem?

rickyramirez 2010.03.25. 13:09:44

@esef:
A leglényegibb hozzászólást szerintem te tetted eddig, amely tökéletesen rávilágít az első- és másodosztály közötti (nem létező) különbségre. Ezek a kocsik eddig első osztályúként szolgáltak, és tkp. egyszerűen átírták az oldalukon a számokat 1-ről 2-re. Amikor először találkoztam velük (mivel természetesen első osztályú korukban is utaztam ilyenekkel), komolyan azt hittem, hogy az első osztályon vagyok, meg kellett néznem a kiírást, hogy ez másodosztály.

óvodai nevelés 2010.03.25. 13:12:27

@Vörösbe esett fedezőjelzőre előjelzést adó főjelző:
Rendszeres utazóként kénytelen vagyok megerősíteni, hogy ha csak teheti, az arcképes igazolványon feltüntetett kocsiosztályra tekintet nélkül szinte az összes vasutas az 1. osztályon lebzsel. A durva az, amikor a magánvasúti mozdonyvezető MÁV-os pólóban, mindenféle igazolvány nélkül teszi ugyanezt.

És amikor ezt szóvá teszem, a jegyvizsgálóval közösen óbégatnak, hogy mi közöm hozzá.

Bor B. 2010.03.25. 13:15:43

Elkezdtem olvasgatni a hozzászólásokat, de ....

Mi a büdös faszt verik magukat a vasutasok itt??!!
De önérzetesek lettek hirtelen!

Igen is semmi különbség nincs! Sőt az állomások is mocskosak és ugyanúgy néznek ki mint 30 éve, csak lerobbanva.

A nagyapám állomás főnök volt, forog a sírjában ha látja.

rickyramirez 2010.03.25. 13:17:14

Amellett, hogy a legtöbb esetben nemhogy nincs különbség az osztályok között, hahem tényleg jobb sokszor a másod-, mint az első, a jegyvizsgálók is következetlenek. Egyszer elmeséltem már az ezzel kapcsolatos esetemet, de most megteszem még egyszer. Tehát a jegyvizsgálat alkalmával derült ki, hogy a fülkében utazó egyik nőnek másodosztályra szól a jegye, viszont a kocsi első osztályú volt. A jegyvizsgáló mondta neki, hogy vagy kifizeti a különbözetet, vagy átül másodosztályra. A nő azt mondta, hogy átül, a jv. távozott, a nő pedig végig maradt. Na most akkor én, aki becsületesen kifizettem a drágább jegyet, eléggé ideges lettem, hiszen akkor ezek szerint nem is kellett volna többet fizetnem, lehet itt utazni másodosztályú jeggyel is. Felháborító! Továbbá azt sem értem, hogy ha úgy dönt, hogy átül (és ez mondjuk az én esetemtől eltérően meg is történik), akkor a felszállás és az addig eltelt útra szóló különbözetet miért nem kell megfizetnie? Lehet, hogy az út több mint felét végigutazza kényelmesebben (legyünk nagyvonalúak a kényelmet illetően, de mondjuk legalább le tud ülni), aztán azt mondja, hogy jó, akkor átülök, nem fizetek. A jv. pedig minden további nélkül lehetővé teszi ezt.

Manyizga (törölt) 2010.03.25. 13:36:19

Első osztályon egy fülkében 6 ülőhely van, másodosztályon meg 8. Ennyi a különbség, az áron kívül.

Első osztályon való utazás meg életveszélyes, lásd monori erdei katasztrófa. Az áldozatok első osztályon utaztak. Ingyen, vagy jelentős kedvezménnyel. (egyetemista vagy vasutas volt mindegyik, ha teljes árat kellett volna fizetniük, valószínűleg nem ott utaznak és ma is élnének.)

Bukowszky · http://bukowszky.blog.hu 2010.03.25. 13:39:41

van különbség. valamivel igenis kényelmesebb az első osztály. egy 60 kilós ember ezt lehet, hogy nem veszi észre, de aki ennél kicsit nagyobbra nőtt, az egyszerűen nem fér el normálisan a másodosztályon.

és az sem mindegy, hogy hat üléses fülkében kell 2-3 órát eltölteni, ahol jó eséllyel az ember egyedül van, vagy hét másik vadidegennel, kisgyerekes családdal, netán cigányok mellett kell ugyanennyi időt eltölteni. nagyon nem mindegy. nem is beszélve az egész kocsis karámokról, ahol mindenki egy légtérben van, és amellett, hogy végig kell hallgatni hatvanhat féle mobil csengőhangot, akár egyetlen viselkedni képtelen hülyegyerek is el tudja rontani az ember utazását.

első osztályon mindezen kellemetlenségek elszenvedésének esélye valamivel kisebb. ezt kell megfizetni.

de amióta munkanélküli vagyok, autóval járok, mert olcsóbb. pedig szerettem vonatozni, pláne első oszályon, mert kényelmes volt és lehetett közben pihenni, olvasni, tanulni. egyszerűen röhej, de autózni olcsóbb, különösen, ha a helyi közlekedés igencsak borsos árát is beleszámítom (és már miért ne számítanám bele)

ts90 · http://veszbejarat.org 2010.03.25. 13:41:28

@Bor B.: semmi nem változik, csak elévül és öregszik... ennyi...

veszbejarat.org

Bambano 2010.03.25. 13:58:36

@petya.bacsi: a durva az, hogy autóval járni olcsóbb, mint tömegközlekedéssel. Ha meg akarom látogatni a szüleimet családostul, akkor az utazás helyi járatú buszra költött költsége is több, mint a benzin, és akkor még nem számoltam a vonatjegyet.

Piszok Alfréd 2010.03.25. 14:05:31

Alap, hogy a MÁV monnyon le, de amúgy pont az a különbség, hogy az 1. osztályon van hely. Lehet, nem kényelmesebb az ülés, de kevésbé zsúfolt a fülke. Pont, mert drágább.
Tehát a kaller ne engedjen másodosztályra szóló jeggyel odaülni senkit, hiszen aki elsőosztályra vett jegyet, pont ezért fizetett többet.

Pretoryan 2010.03.25. 14:09:15

@mizrolist:

Nálad pont.

Gyulánk, te meg ezek után ne használd az "azért tart itt ez az ország..." rigmust, mert igen pontosan az ilyenek mint a te hozzáállásod miatt tartunk ott ahol.

Hümüzhümümüz 2010.03.25. 14:11:34

Ez tetszett: "MÁV azokat foglalkoztatja, akiket mindenhonnan kibasztak, vagy fel sem vettek."

Valami ilyesmi, ja. :D Szal szarból aligha lesz vár! :P

georg 48 2010.03.25. 14:25:57

A büdös kurva életben nem tudtam, hogy mi a különbség első és másod oszt. között?!
Voltak olyan vonalak, ahol a kettő között annyi különbség volt, hogy az ülések fejtámláján, az egyiken ráhúztak egy "fehér" huzatot!
2010-et írunk. Nézzük meg európa vasútjait! Min 200-al repkednek a vonatok, korszerűek, tiszták! Az egész MÁV-os bandát a sinekre kéne kötözni. Hová a büdös francba tüntették el évtizedeken keresztül a lóvét? A többi országban miért tudott fejlődni a vasút? Valószínü, ott nem loptak annyit, mint itt!

Terézágyú 2010.03.25. 14:35:07

@rickyramirez:
Akkor most azt kifogásolod, hogy az illető jegyvizsgáló ne zsuppolta át a saját kezével abban a pillanatban azt a női utast??

Tudod jól, hogy akkor meg az lett volna, hogy a nő feljelenti, hiszen ugyebár hozzáérni az utashoz nem lehet...

2010.03.25. 15:32:45

Én szerettem (és szeretek) első osztályon utazni. Régebben (2001 körül) nekem az nagy fles volt, mert volt hely, kényelmes is volt, néha egész úton üres (!) volt a fülkém, szóval tök jó volt. Ma nem nagyon tudom, mi a helyzet, mert legtöbbször IC-vel járok másodosztályon, ugyanis a drága MÁV kiirtotta a 40-es vonalról a gyorsvonatokat. Most már asszem vannak, csak időközben a melóhelyem szűnt meg, úgyhogy vonatozás kilőve.
Egyszóval, jó az az első osztály, szerintem azért, mert relatíve kevesen vannak (gyűlölöm a tömeget, nyuggerek, idióta középiskolások, cigányok - na ez a másodosztály).

Adani 2010.03.25. 15:39:43

@Selkath:

Na igen az első osztályon alig szoktam lenni kevesen hajlandóak ugyanazért többet fizetni.

pill 2010.03.25. 15:46:39

Márpedig van kényelmi különbség az első és másodosztály között: a tömeg. A másodosztályon sokkal többen vannak, mint az első osztályon. Vasárnap Pest felé például esélytelen lehetsz helyet találni a másodosztályú kocsiban - az elsőben viszont van még hely. Ha úgy tetszik azért fizetsz többet, hogy nagyobb eséllyel legyen helyed. Persze a folyamat igazából fordított: azért és csak azért van több hely az első osztályon mert drágább. A plusz szolgáltatás annyi, hogy drágább a jegy, és ezzel szűrik az utasokat. Igazából ez tényleg muhaha... de attól még működik, hogy pofátlanság.

chachi 2010.03.25. 15:50:10

@Manyizga: A monori erdei balesetnél a másodosztályú kocsi ugyanúgy begyűrődött volna,csak mivel körIC volt,így épp az első osztályú volt az utolsó a vonatban.Egy esetleges balesetnél csak a véletlenen múlik,hogy az éppen hol ülők közül ki sérül meg,Szajolnál például a legtöbben a második kocsiban ülők közül vesztették életüket,az első kocsiban levőknek semmi baja nem lett.

A Gyula 2010.03.25. 16:00:26

@mizrolist: A szelektív olvasás képessége téged is jellemez, ahogy elnézem: "amiért nem alkalmazom patkány módon a kollégáimmal szemben (SEM) az üzletszabályzatot mereven".

Shadow82 2010.03.25. 16:01:35

@Vörösbe esett fedezőjelzőre előjelzést adó főjelző:

"Konkrét és valós számadatokkal eddig sneki nem támasztotta alá, hogy a kocsi olcsóbb lenne."

Egy emberre nem olcsóbb egyébként, de kettőre már igen. Szerintem röhej, hogy kettő embertől válik rentábilissé a magánközlekedés a tömegközlekedéssel szemben.

Adatok:
Mondjuk legyen 50 km a vonat, napi bejárás legkisebb ára, ha a munkáltató nem fizeti ki: 30000 forintos bérlet. (Ha kifizeti, akkor persze olcsóbb lesz.)
Az én kocsim eszik városon kívül százon 7l-t. Számoljuk a benzint 335-tel, annál van olcsóbb és drágább is, ez napi 2345 Ft. Két ember esetén a két bérlet napi ára 3000 forint. A biztosításom díja független a megtett kilométerektől, és ha úgy számolom, hogy hétvégén nem fizetek biztosítást csak hétköznap, akkor is a havidíjam 270 Ft/nap-ra jön ki (ha minden napra osztom el, akkor 180 Ft/nap).
Az amortizációval nem tudok számolni, nincsenek hozzá adataim. Azt azonban hozzáteszem, hogy a korrektség kedvéért használhattam volna az első osztályú bérlet árát is (37500 Ft), hiszen a vonatnál jóval kényelmesebb az autó. Amivel szintén nem tudok számolni, az a vonatkésések miatti munka kiesés, ami sokkal nagyobb mértékű és sokkal többször fordul elő, mint egy kiszámíthatatlanul érkezett dugó.

A Gyula 2010.03.25. 16:02:18

@georgejr: Te meg az írásaim alapján tudhatnád, hogy minden esetben megpróbálok utasbarát eljárást követni.

A Gyula 2010.03.25. 16:06:13

@Pretoryan: Biztos miattam áll itt az ország, végülis csak 10 éve vagyok tisztes adófizető állampolgár, aki nem tudta lenyúlni a milliárdokat. Lemondok. :D

eloszto · http://eloszto.hu 2010.03.25. 16:08:54

Egy hónapja mentem BP-Szeged vonalon IC első osztályon.
Egyetlen fizető utas sem volt, csak én. A többiek vasutasok voltak mind, akiket a hajléktalanoktól talán csak a kék ruha különböztetett meg.
Koszosak voltak, hangoskodtak, láb fel a plüssre, kenyérmorzsa le a földre.

Rohadt mérges voltam, de aztán felnéztem az égre: tudom, Istenem, itt vagyok Magyarországon ( és köszönöm, hogy azért mégsem Szomáliában).

burnout 2010.03.25. 16:10:41

@A Gyula: Most akkor te utasbarát,vagy vasutasbarát vagy,hülyegyerek?

A Gyula 2010.03.25. 16:19:30

@burnout: Utóbbit leszámítva mind, az a baj csak titeket áldott meg az Isten csőlátással és vagy csak fehéren vagy csak feketén látjátok a világot.

Bambano 2010.03.25. 16:33:53

@Hümüzhümümüz: a mávban mostanában kétféle ember dolgozik (most tekintsünk el a politikus ejtőernyős bagázstól):
- nem túl rég vagy frissen felvett, relatíve korszerű ismeretekkel rendelkező, értelmes irányba mozdulni szerető ember
- ezer éve ott dolgozó, saját munkaerőpiaci értékét minimálisan sem ismerő, igen gyakran alulképzett vagy elavult képzettséggel rendelkező, félkatonai szervezethez szokott őskövület. Akinek hiába magyarázod, hogy 8 általánossal, 55 évesen ne ugráljon a munkaerőpiaccal.

És van néhány, párját ritkítóan kevés öreg rutinos róka, aki képes volt felvenni a 21. század tempóját.

Na a második csoportbeliek ezerrel vészfékezik az első csoportbelieket. Azt a pár embert, aki tenni akarna valamit, nyugodtan nevezd sziszifusznak. A régiek el nem tudják képzelni, mitől mehetne másképp a máv, mint a két világháború közötti vasút.

Na ez az egyik oka, hogy a máv olyan, amilyen. A másik okot most ne vegyük ezen a fórumon topicba, de érteni fogod, mire gondolok, ha azt mondom, hogy a mávban nincs nokiás doboz, de csak azért, mert itt a motorolát preferálják:)

A Gyula 2010.03.25. 16:40:19

@Bambano:

Kis közvélemény kutatás, melyik kategóriába sorolnak engem az ideírogatók? :D

Nem nyert a szolgálati telefonok Samsungok. :D

mizrolist 2010.03.25. 16:46:03

@A Gyula: azért itt nem kicsit mást írtál. Ebből kettős mérce látszik... :P

burnout 2010.03.25. 16:47:02

Kategórián kívüli vagy.Fogod a fejed,Anita?Nem csodálom.Index címlap.

A Gyula 2010.03.25. 16:48:56

@mizrolist: De te meg azt gondoltad, hogy másképp bánok a vasutasokkal meg másképp az utasokkal, valamilyen szinten igazad van, de azért a megnyilvánulásodhoz képest azért árnyaltabb a kép.

A Gyula 2010.03.25. 16:49:44

@burnout: Ha látnál munka közben meg ismernél személyesen, elszégyelnéd magad, azért amiket írtál... :D

Bambano 2010.03.25. 16:50:13

Uraim, konkrét valós számadatok. Három tagú csakád, papa mama gyerek. Család debreceni, nagyszülők Miskolc melletti kisváros.
Autó:
géperejű jármű benzinfaló kategória, 3200cm, 211 lóerő. kocsival az útvonal így alakul: Debrecen északi végén ki a 354-es útra, pár kilométer után fel az m35-ös autópályára, 140-es kényelmes utazóval m3-as majd m30-as autópálya. M30-as végén autópályáról le, szülők az autópálya végétől mintegy 3 kilométerre laknak. össztáv 98 kilométer, autóval igen kényelmesen 1 óra, de inkább 45 perc, átlagfogyasztás 8.5-9, 330 forintjával 5940 forint, labanc kúton tankolt carrera95 tehát nem legszarabb benzint számolva, 2x9x330 ft.

Ugyanez tömegközlekedéssel:
- 3 vonaljegy a 31-es buszra, be az állomásra, szobrozás, vonat várása.
- két teljesárú felnőtt jegy plusz egy diák, 100 kilométeres távra, mivel a vonat Debrecenből Miskolcra Nyíregyházán keresztül megy. Plusz ha kell, helyjegy.
- 3 darab miskolci közlekedési vállalat vonaljegy, hogy a Tiszai pályaudvarról kimenj abba a buszmegállóba, ahonnan megy busz szülőkhöz. Mivel a busz (amivel a szülőkhöz mész) kimegy Miskolc közigazgatási határából, ezért fejenként kettő azaz 2 vonaljegy.

vagyis összesen 6 darab DKV és 18 darab MKV vonaljegy, legyünk nagyvonalúak, 300 darabja, 7200 forint. Na itt már rotfl.

Ehhez vegyünk még két darab teljesárú retúr 1 osztály vonatjegyet (mert a kocsi minimum elsőosztálynak felel meg) meg egy diák vonatjegyet, ez 2430 forint alapáron számolva 4x2430+2x2430/2 + helyjegy, 12150 forint plusz helyjegy. legyen 14 rugó, fogalmam nincs mennyibe kerül 6 darab helyjegy. A jobb vonatok menetideje nem kevesebb, mint 1 óra 31 perc, a debreceni busz kb. 40 perc, a miskolci buszozás, ha minden rögtön jön, kb. 1 óra.

Tehát 7200 forintot költök a helyi közlekedésre, fogjuk rá, hogy 14k-t a vonatra, 3 óra 10 perc a menetidő egyik irányba, összesen szűk hat és fél óra a tömegközlekedés.

Ha a benzintemetővel megyek, fogjuk rá, hogy 2 óra a menetidő oda-vissza, tehát kevesebb, mint a harmada és majdnem a negyede a költség.

Ki az a hülye, aki ilyen feltételek mellett vonattal megy? Mert akkor még nem beszéltünk arról, hogy az utazóközönség zöme nem elmeroggyant autóbuzi, mint én, tehát nem két astra méterű motorral szerelt autóval közlekedik, hanem dízellel, 4-5 literes átlagból, fele költséggel, akkor indulok, amikor akarok, nem kell budizni, mert 1 órát kibírok, 3-at nem biztos, van hely a csomagoknak és nem kell buszon bumlizni.

Nem akarom azt az érvet hallani, hogy csak benzint számoltam, mert a 20k vonatból ha levonom a 6k benzint, még mindig marad 14k gumikopásra, súlyadóra, biztosításra és hasonló úri huncutságokra, tehát *SIMÁN* kifutja a teljes reális költsége az autónak.

Máv? rotfl.

Bambano 2010.03.25. 16:51:14

ha a költségbecslésről írt hosszú hsz-emet lenyelte a blogmotor, megnyúzom...

DragonZ 2010.03.25. 16:59:47

@Bambano: A Motorolát ne bántsd. :)
Szerintem a MÁV-nál minimum monitoros dobozok játszanak. :P
Azt, hogy milyen szemlélet van a vasútnál, azért jól mutatja a régi kérdés, hogy miért van a vasutasoknak dízel autója? Ugy, hogy nem is volt ez olyan régen?

A viccet félretéve a MÁV jelenlegi anyagi helyzetéről a dolgozók elég keveset tehetnek, ellenben a hozzáállásuk sokszor kritikán aluli és valóban kiskirályként viselkednek, ennek mondjuk van taszító hatása. Természetesen a takarítás "minősége" is elrettentő lehet.
Amit tehetnének azok az alulról induló kezdeményezések, amelyek egy részét nyilván fent elkaszálják, de ha meg sem próbálják, akkor nem is fog sikerülni.

A legkomolyabb problémát abban látom, hogy sokaknak jó ez a langyos szar, amiben lubickolnak és nem akarnak tenni azért, hogy jobb legyen, mert sokuknak ahhoz a mostaninál jobban meg kellene erőltetnie magát.

Amelyik vasutas meg panaszkodik, annak csak annyit, hogy nagyon csendben le lehet ülni, mert máshol nem adnak a családnak ingyen utazást a vasúton.
Egyébként van néhány vasutas ismerősöm. Volt aki, amikor elkezdett panaszkodni, akkor ezt megemlítettem neki és rögtön észrevette magát, főleg amikor elmondtam, hogy milyen az élet a versenyszférában, ahol lehet, hogy több fizetést adnak (bár korántsem biztos) viszont nekünk nincsenek kedvezmények, meg sok vasutasnál picit többet dolgozunk bármilyen területen is legyünk.

Elnézést kérek azoktól, akiknek a lelkébe gázoltam.

chachi 2010.03.25. 17:06:45

@Bambano: Vannak itt is dobozok,hidd el,idő kérdése,és kinyílnak.Az origo már tegnap indított,de csak szép lassan,van még több mint két hét.

A Gyula 2010.03.25. 17:09:40

@Bambano: "Három tagú csakád, papa mama gyerek. - két teljesárú felnőtt jegy plusz egy diák, 100 kilométeres távra, mivel a vonat Debrecenből Miskolcra Nyíregyházán keresztül megy. Plusz ha kell, helyjegy"

33% Családi kedvezmény: Két 18 év alatti gyermekkel utazó 1 vagy 2 kísérő. A gyermekek a saját kedvezményüket vehetik igénybe. Ez alapján:

2. osztályon menettérti utazás esetén

2 db 33%-os menetjegy ára egy útra Debrecen - Miskolc 137 km 2 × 3320 Ft = 6640 Ft
1 db 50%-os menetjegy ára egy útra Debrecen - Miskolc 137 km 2480 Ft
vagy ha a gyermek 6 éven aluli 1 db 6 éven aluli regisztrációs jegy 0 Ft

Ha IC-vel történik az utazás, mivel Debrecen - Miskolc szakaszra helyjegy kell csak, akkor egy útra 6 × 140 Ft a helyjegy = 840 Ft

Így összesen: 6640 Ft és 9960 Ft közti árak jönnek ki.

1.osztályon menettérti utazás esetén

2 db 33%-os menetjegy ára egy útra Debrecen - Miskolc 137 km 2 × 4560 Ft = 9120 Ft
1 db 50%-os menetjegy ára egy útra Debrecen - Miskolc 137 km 3720 Ft
vagy ha a gyermek 6 éven aluli 1 db 6 éven aluli regisztrációs jegy 0 Ft

Így összesen 9120 Ft és 13680 Ft közti árak jönnek ki.

A Gyula 2010.03.25. 17:14:17

@DragonZ: "milyen az élet a versenyszférában, ahol lehet, hogy több fizetést adnak"

Szokásos demagóg szöveg. Papíron minimálbéren van bejelentve a többit meg zsebbe. Kik is károsítják meg a társadalmat az eltitkolt adóforintjaikkal?

Bambano 2010.03.25. 17:21:46

@A Gyula: egy gyerek van, nem jár családi kedvezmény. De tökre megnyugodtam, az én laikus 12-14k közötti becslésemre hoztál egy szakértői 9-13k-s árat. jól van ez így:)

a fő problémát pedig a legutóbbi zónázó (vagy hogy hívták) menetrend élettörténetéből tudom levonni...

mizrolist 2010.03.25. 17:25:22

@A Gyula: árnyaltabb, de van egy mondatod: "Nem fogom a kollégámat kizavarni 1.o.-ról még ha fejed tetejére állsz akkor sem... utas meg tartsa be a szabályokat, ennyi."
Vagyis az utas be se menjen az első osztályú kocsiba, ha nem oda szól a jegye, a kolléga meg azt csinál, amit szeretne, akár a szabályzat ellenében is. Hmm.

A Gyula 2010.03.25. 17:26:24

@Bambano: Bocs rosszat másoltam be, 1 gyerek után is jár a családi 33% kedvezmény. Az árakat nem én határoztam meg, és nem is mondtam, hogy jól van ez így, de ezek sajnos a tények.

Ha én lennék döntéshozatali helyzetben, de ezt már leírtam, megszüntetném az összes kedvezményt és a jelenleg érvényben lévő 50%-os jegyár lenne a teljesárú jegy ára, ezt kellene vennie mindenkinek. A kedvezmények megszüntetésével a bürokráciát is lehetne csökkenteni azáltal, hogy nem kell fenntartani intézményeket a kedvezményre jogosító igazolványok kiállítására/legyártására.

Bambano 2010.03.25. 17:29:48

@A Gyula: oké, csak ott borul a dolog, hogy pechemre nem lakom a vasútállomás mellett, a szüleim sem, tehát közlekednem kell a lakás és az állomás között. Ennek a költsége önmagában nagyobb, mint a benzintemetőt tankolni a teljes útra. Ha ingyen utazhatnék a vonaton, akkor is drágább lenne tömegközlekedni.

Az már csak egy apró fintora a sorsnak, hogy sok helyen, ahova menni szoktam, van autópálya és az autópálya végéhez közel van a célpont...

A Gyula 2010.03.25. 17:30:18

@mizrolist: Pontosan így értettem, ettől még nem vagyok a legalja. Kicsit sarkítva szerintem ez olyan mint amikor legyártatsz valamit és drágábban gyártja le egy idegen, mintha ismerőssel csináltatnád meg aki vagy olcsóbban csinálja meg vagy haveri alapon ingyen (számotokra hihetetlennek tűnhet de volt már ilyenre is tapasztalatom a mai pénzéhes világban is).

A Gyula 2010.03.25. 17:31:45

@Bambano: Én se az állomás mellett lakom, de adott az Isten 2 lábat, a mozgás amúgy is egészséges.

Bambano 2010.03.25. 17:35:47

@A Gyula: nekem is, azzal nyomom a pedált ott jobbra lent:))

Ahol lakom, onnan a debreceni állomás kb. 1 óra 15 perc, ha valaki képes rendes katonai menettempót tolni. A szüleimnél sokkal több.. Szóval nem fér bele az időbe, hogy elutazz, legyél ott valamennyit, hogy értelme legyen az utazásodnak, majd haza utazz... gyaloglás nélkül is necces, pláne ha gyalogolnék nagy csomagokkal, gyerekkel az állomásig.

A Gyula 2010.03.25. 17:37:33

"a jelenleg érvényben lévő 50%-os jegyár lenne a teljesárú jegy ára"

Ha szerencsém van mindjárt jönnek, akik elmondják, hogy akkor mekkora bevételtől esik el a MÁV. Erre azt tudom mondani, hogy a MÁV-ot mindannyian adófizetők tartjuk el, ezért nem kell az utassal kifizettetni a "teljes" költséget, szerintem nem is ez a lényeg. A vasútnak szerintem az a lényege minél nagyobb tömegeket szállítson el, az egyedi közlekedéshez és a Volán áraihoz képest jóval kedvezőbb áron.

A Gyula 2010.03.25. 17:38:25

@Bambano: Akkor elnézést, ennyire messze nem lakom az állomástól. :D

Adani 2010.03.25. 17:52:01

@A Gyula:

Na látod ebben egyetértünk, olyan jegyárak kellenének ,h még az is elgondolkodjon a vonatra szálláson (pláne elővárosokban), akinek amúgy van kocsija és evidens, h ha távoli rokonlátogatás vagy nyaralás van ( sok csomag) akkor autóval megy, de pl. mindennapi munkába járásra inkább a tömegközlekedést használja. De már sikerült oda eljutni, nemhogy kettő lassan egy embernél is jobb az autó vagy legalábbis nem annyival drágább, h lemondjon róla bárki is. Inkább rászán pár ezerrel többet és kényelmesebben utazik.

Peti817172M · http://peti817172m.atw.hu 2010.03.25. 19:17:30

Egy különbség van: nagyobb a lábtér első osztályon, mert eggyel kevesebb fülke van.

RockyBalboa91 2010.03.25. 19:29:57

Amúgy annyira bírom mikor szapuljátok a szabadjegyeseket. Persze őmiattuk veszteséges, őmiattuk büdösek, koszosak a kocsik, ők sikkasztanak, ők csalnak. Akik miatt ilyen a vasút ők meg sem közelítik azt, szal nem az átlag máv-dolgozón kéne elverni a balhét. Az pedig, hogy szabadjegy, ne gondolja senki, h csak a mávnál egy ilyen egyedülálló dolog. A többi országban is van ilyen, és a volán-vállalatoknál is szintén van szabadjegy. A disznóólat pedig a tisztelt utasok csinálják, mikor a rágógumit nyomkodják a falra, és az ülés/asztal alá, a ganajos lábukat felrakják a szemközti ülésre, összegraffitizik stb... Persze van a másik véglet, a takarítók, akik egy posta-bhv kocsit úgy "takarítanak ki", hogy kávéautomatás pohárból locsolgatnak végig a kocsiban sima vizet, elkenik azt jónapot...láttam már sokszor, így csinálják. Itt egy radikális, alapos takarítás kéne legelőször a máv felső vezetői, és a kormány teljes bagázsa között, mert ők nyelik be a milliárdokat, normális menetrend kéne a terheltebb napokon több kocsival, mávos takarítók kellenének, nem pedig külön vállalat, mert azokat a kutya sem ellenőrzi, hogy milyen munkát (nem) végeznek (általában a takarítók 99%-a nem igazán dolgozik csak bagózik a vonat mellett a peronon). Szerintem a mostani kocsikkal sem lenne baj ha tisztességesen ki lennének takarítva, és működne minden részük. Sőt szerintem egy Bp, vagy akár 1 régi fajta bhv kocsi is simán veri a flirt deszka, vagy a posta-bhv vályu üléseit.

rcfan 2010.03.25. 21:33:31

Furi dolog. Lehet, hogy a szemléletem nem azonos a téma alanyául szolgáló, kommunizmusból ránkmaradt csökönyös átokkal. Leírom.

Ha én lennék egy szolgáltató, akkor belátható, hogy az elsőosztály vontatása ugyanannyi, mint a másodosztály. Ellenben 25 %-kal többet kaszálok. Ergó beszerzek néhány szerelvénnyi vasúti kocsit - mert hát kell a régik helyett így is úgy is. Jól szétszedném a szerelvényt kocsikra és minden vonatba BESOROZNÁM AZ ÚJ KOCSIKAT ELSŐOSZTÁLYRA.

Lássuk be:
- új kocsi kell így is úgy is
- miért ne tejeljen 25 %-kal többet?
- teli lenne FIZETŐ, akár helyjegyet váltó utassal - hiszen LEGALÁBB az első osztályhoz járna a helyfoglalás!

Hát ennyi. De egy kommunizmusból ránkmaradt, megújulásra képtelen politikustemetőként funkcionáló állami mamuttól mit várunk?

Olvastam valahol: a vasútat érdemes megmenteni, a MÁV-ot ... nem biztos.

Stars001 2010.03.26. 05:10:19

@RockyBalboa91: Csak szólok hogy alaposan elvagy tévedve a takarítás ügyén...Nézz előbb jobban utána,majd ha megvagy vele és alaposan átrágtad magad rajta,akkor újbóli nekifutásra kezd ujra a nyilatkozatodat...

üveges · http://holtankoljak.blog.hu/ 2010.03.26. 17:38:12

Hosszú kihagyás után utaztam vonaton, én kellemes tapasztalatokat szereztem.

qdiace 2010.03.27. 12:47:11

"Ha sok az utas, sok kocsit akasszanak a vonatokra."

Kedves levélíró, Te még hiszel a mesékben? ;)

Na, komolyra fordítva, régen a déli gyors 3 kocsival közlekedett Győrig, Keföldtől heringjárat. Tbányán úgy-ahogy leürült.

Na de!

Beért Győrbe, ahonna 13:50-kor indult tovább, a sok diák tódult vele haza óvárra, de hogy teljes legyen a kép még egy kocsit levettek, így 2, azaz KETTŐ kocsin nyomorogtunk, de az a kettő is inkább másfél, mivel az egyiknek az első fele 1. o. volt.

A következő menetrendváltásig kellett várni az elégséges számú kocsira.

DragonZ 2010.03.27. 14:49:33

@A Gyula: egyetértek veled abban, hogy sok helyen minimálbérre jelentik be a munkavállalókat és utána zsebbe fizetnek, ezzel pedig kétségtelen, hogy károsítják az államot.

Ellenben nagyon más a két világ. A versenyszférában dolgozni kell, nem is keveset, vagy szó nélkül kirúgnak (mondjuk ez igaz a vezetőkre is). Itt nem lehet elsírni magad, hogy több fizetés kell, vagy új forgószék, mert könnyen repülhetsz a helyről. Sztrájkolni lehet, de nagyon kicsi az esély rá, hogy hosszútávon megúszd kirúgás nélkül.

Összehasonlításképpen. Egy jegyvizsgáló egy 2 és fél órás úton kb. 45 percet dolgozik, a többi semmittevés. Négy dolga lenne az egész út során.
Első az utazási jogosultság ellenőrzése, szükség esetén pótdíjazás. Nos itt előfordulnak problémák, amelyek egy része nem a jv.-k hibája, illetve nehezen kiszűrhető. A kulturált viselkedés, a magabiztos szakmai nyelvtudás azonban szerintem elengedhetetlen. Ez nem mindig teljesül, utóbbival főleg vannak gondok. Az IC-n amivel utazok (3 kocsi) kb. 20 perc összesen (3-4 alkalommal sétál végig a kocsikon, ebből egyszer minden akkor vonaton ülőtől kéri a jegyeket).
Második a vonat indulásának segítése azzal, hogy meggyőződik róla, hogy már senki sem akar le-, vagy felszállni. Ez a leginkább felelősségteljes feladatuk ezzel nem is szokott probléma lenni. Ez kb. 10 perc munkát jelent.
Harmadik a kocsik épségének, tisztaságának megóvása, a nem illő viselkedés megakadályozása. Ezt gyakorlatilag meg tudják valósítani, nyilván vannak kivételek, ez nem is kerül időbe, hiszen jegyellenőrzéskor megteheti. Itt hozzáteszem van az a szituáció, amikor én sem mernék szólni az utasnak, hogy viselkedjen.
A negyedik az utasok tájékoztatása szükség esetén. Ilyen például a késések mértékéről, okáról való informálás, vagy IC-ken a következő állomás bejelentése. Nos ezzel komoly problémák vannak. Alkalomszerű, minimális időigénnyel, leszámítva az IC-s esetet, ott kb. 5-10 perc.

Számoljunk nagyvonalúan és legyen az, hogy a 8 órás munkaidőből 2 és fél órát dolgozik effektíve + adminisztráció, ez így együtt kb. 3 óra. A munkavégzés minősége általában jó, de sokszor hagy kívánnivalót maga után.

Ezzel szemben nekem a 8 órából 7 óra effektív munkavégzés. Én kurvára szerencsés vagyok, mert ritkán kell túlóráznom és be vagyok jelentve rendesen. A munkavégzésem minősége jó, ha nem így lenne, már nem dolgoznék ott.
Sokan a versenyszektorban nálam többet dolgoznak és kevesebbért, szintén jól, ellenben ők nem igazán tudnak össznépileg sírni, hogy kevés a pénz, vagy sokat kell dolgozni, esetleg mert kirúgnak párat közülük.

Hozzátenném, hogy nagyon tisztelem azokat a vasúti dolgozókat, akik rendesen ellátják a munkájukat, sok ilyennel találkoztam, tőlük nem is sajnálom a sztrájk jogát, meg a fizetésemelést, de sajnos még több olyat sodort utamba az élet, akit jobb helyeken szobadísznek nem alkalmaznának, nem hogy munkaerőnek.

De tudom, demagóg vagyok. Ettől függetlenül hidd el nekem, hogy nagyon sok vasutas megszenvedne a versenyszektorban, ha egyáltalán alkalmas lenne ott bármire is. (Mondjuk ez igaz rengeteg állami irodistára, meg egyéb dolgozóra is.)

DragonZ 2010.03.27. 14:55:55

@RockyBalboa91: Nekem nem a szabadjegy tényével van bajom, Mert azzal nincs gond, hogy a vasútnál dolgozó személyek kapnak ilyet. A probléma az, hogy a családjuknak is jár, illetve ha nyugdíjba mennek, akkor is. Itt ezzel van a bajom.

A rendőröknél és katonáknál meg azzal, hogy 40 évesen nyugdíjba mehetnek.

DragonZ 2010.03.27. 14:57:14

@RockyBalboa91: A többi megjegyzéseddel pedig teljes mértékben egyetértek. Mondjuk a kényelmi összehasonlításhoz nem tudok hozzászólni, de a többi teljesen jogos.

A Gyula 2010.03.27. 16:52:09

Mindezekre csak annyit tudok válaszolni az ilyen felvetésekre, hogy nem kötelező a versenyszférában dolgozni, nem kötelező a vasútnál sem. Én speciel szeretem a munkámat, ezért is váltottam a "versenyszféráról" (amit szintén lelkiismeretesen végeztem el, ahonnan nem szívesen engedtek el, amúgy folyamatos 3 műszakos kemény fizikai melóhely volt ~40-50 fokos hőmérsékleten, a munkámmal ott is meg voltak elégedve) vasútra, mivel gyerekkorom óta érdekel. Így ezzel a versenyszféra kontra állami cég szöveggel a csak egész életüket állami cégnél leélteknél biztos más a helyzet, de engem ezzel nem lehet megrettenteni.

DragonZ 2010.03.29. 12:58:40

@A Gyula: Nem is állt szándékomban megrettenteni téged, vagy mást. Továbbá nem is a lelkiismeretesen dolgozó vasutasok ellenében írtam amit. Mellesleg tapasztalataim szerint nem ők szokták a leghangosabban hallatni a hangjukat. Mint írtam nem velük van bajom.

AzUtazó · http://utazzunk.blog.hu 2010.03.30. 22:50:42

Látjátok én pont leszarom, mit gondolnak a szabadjegyesekről. Apám 18 éves kora óta dolgozik a MÁVnál most 50 éves. Első osztályú jegyem van igaz csak novemberig mert akkor töltöm a 25-öt. Bejártam amit lehet. pl keresztül kasul Olaszországok első osztályon, de pl hogy maximálisan kihasználjam a dolgot, szeptemberben indulok vonattal Hanoiba Vietnámba, mert ugye tudni illik hogy a vasutasoknak oroszba, mongolba, kínába, koreába, vietnámba és a volt FÁK köztársaságokba ingyér van a jegy!!! valaki esetleg nem akar jönni????

Vörösbe esett fedezőjelzőre előjelzést adó főjelző 2010.03.31. 09:42:32

@AzUtazó:
Téged fizetnek azért, hogy itt provokáld a népet?
Csakmert azért a FIP jegy meg a FIP igazolvány sincsen csk úgy ingyér' !
Meg nem csak úgy agyon hogy besétálsz az irodába, és fűszoknyűs lányok elédrakják az ingyenjegyet Vietnamba...
Tehát vagy nagyon hülye vagy, vagy csak fel akarsz vágni vagy télleg fizetnek a prvokálásért.
Nem tudom melyik jobb...

A Gyula 2010.03.31. 11:09:26

@Vörösbe esett fedezőjelzőre előjelzést adó főjelző: Ha mégse provokátor, akkor se kellene ezzel felvágni, mivel nem az ő érdeme, hogy édesapja 32 éve a vasúton van és általa neki is jár 1.o. arcképes és szabadjegy. Ez még a tényleges MÁV dolgozók egy részét (köztük engem) is zavarja, hogy a családtagok megkapják az 1.o. arcképest, szabadjegyet, azok akik meg nap mint nap tesznek is a vasútért meg "csak" 2.o.-ra kapják meg. Nem sok gyakorlati jelentősége van, mert sokra már nem megy azzal se, itt inkább elvi dolgokról van szó.

VJV Man 2010.03.31. 17:36:39

Én abban is fekete báránynak számítok, hogy másod osztályú arcképessel nálam senki nem ül be az elsőre. Még a kollégák is szóvá teszik, de ez engem nem hat meg. Van akinek jár az első osztály, van aki fizet érte + pénzt. Csak az marad aki jogosult erre.

A vonatjegy megváltása nem garantálja az üllő helyet. Erre van bizonyos vonatoknál a helyjegy.

Azért ahhoz is pofa kell, hogy valaki fizet egy szolgáltatásért (akár milyen is) másik meg ingyen akarja magának, mert úgy gondolja, hogy az neki jár...

VJV Man 2010.03.31. 17:41:08

@A Gyula: A családtagok arcképesét én meg is szüntetném, mert nem szabálytalanul használják, csak nem lehet bizonyítani...
Mert munkába járásra, iskolába járásra tilos használni. Ez ugyan olyan, mintha nem venne jegyet.

Ha együtt utazik a család legyen kedvezmény, de egyesével ne járjon.

AzUtazó · http://utazzunk.blog.hu 2010.03.31. 22:03:30

nem szándékom volt a provokálás, plusz nem is fizetnek érte elmondtam a véleményemet. a másik meg ha jogosult vagy a kedvezményre itt pl a vietnámi és az odáig tartó útra akkor megkapod, bent voltam beszéltem azzal a hölggyel aki ezt intézi...
süti beállítások módosítása