Olvasónk az utóbbi napok 70-es vonalat bíráló postjaira válaszol a lenti levélben.
Szia!
Az utóbbi napokban sok-sok bíráló szó, levél, írás jelent meg a 70-es vonallal kapcsolatban.
Elöljáróban annyit: magam 4 éve használom rendszeresen, ekkortól költöztem Verőcére.
Néhány dolgot szeretnék kicsit más megvilágításba helyezni.
A vonatok ezen a télen késtek. A MÁV – legatyásodott, szétlopott szocialista nagyvállalat – nehezen küzdött meg azzal a téllel, amellyel az ország más részein is megküzdöttek. Mást ne mondjak, a múlt hétvégén falvak záródtak be, ember halt meg, mert nem tudott odaérni a mentő, stb… Szerintem ilyenkor természetes, hogy a vasút is nehezebben megy, de én eleddig minden nap be tudtam jönni a melóhelyemre. Igaz, voltak késések, igaz, lehet negyedórával korábban elindulni, hogy az ember beérjen. Korábbi teleken (az elmúlt 3 télen) gyakorlatilag nem volt számottevő hó, nem volt mínusz 20 fok, ezáltal ennyi probléma sem akadt a vonalon. A magyar ember elszokott a nagy telektől, a média is elaltatta, esszük-isszuk ezt a globális felmelegedés dumát, aztán ajvékolunk, ha az égövnek megfelelő a téli időjárás.
A vonatok koszosságáról a T. utasok is bőven tehetnek. A diáksereg, amely a mocskos lábát az ülésen elhelyezve utazik. A reggel szipákoló, köhögő felnőttek, akik a mocskos zsebkendőjüket parlagon hagyják. A nyugdíjasok, akik a mocskos cekkereiket az ülésen utaztatják, holott a fejük felett van a csomagtartó. De oda ugye derogál feltenni. Nézzétek meg a hétvégeken közlekedő új piros vonatokat, hogy estére azok hogyan néznek ki, pedig alapból azok nem mocskosak. Mi tesszük mocskossá azokat. Sajnos, a kalauzok sem szólnak semmiért, a múltkor péntek este jöttem haza a 22.41-kor a Nyugatiból induló vonattal, amelyen a váci diszkóba tartó belőtt fiatalság randalírozott – ezekről persze szó sem esik. Nem akarok külföldi példákkal jönni, de van olyan európai ország, ahol ilyen alakok alapból sem szállhatnak fel a vonatra.
A menetjegy, illetve a bérlet. Most 24.500 a felnőtt bérlet Verőce és Rákospalota-Újpest között, ehhez jön még a 10.000 BKV bérlet, amely azonban az egész városban jó a tömegközlekedésre. Sokan azt mondják, hogy drága, persze, az, főleg, ha a munkáltató nem fizeti ki. (Nekem szerencsém van, mert kifizeti.) De hasonlítsuk össze az autóval, főleg úgy, hogy a magyarok 90 százaléka egyedül használja a gépkocsiját. Tegyük ezt meg időben és pénzben. Először az időfaktor. Verőcéről 7.19-kor indul a zónázó. Amennyiben nem késik, 7.54-re bent van a Nyugatiban. Én a Kálvinon dolgozom, az onnan metróval 12 perc (ebben benne van a gyaloglás is.) A lakásom az állomástól 12 perc. Ez összesen 12+35+12 = 59 perc, legyen 1 óra – optimális esetben. Ugyanez – ebben az időszakban – kocsival nem lehetséges, hiszen az M3-as bevezetőjénél reggel 7.30-kor a sor a kinti kagylós benzinkútnál áll. Kocsival 75-80 perc alatt érhető el a Kálvin. Most jöjjön az anyagi oldala, számoljunk 20 munkanappal, feltételezve, hogy minden nap bejövünk és hazamegyünk. A munkahelyem és a lakásom 53 km. Ez oda-vissza: 106 km. Ez 1 hónapban 2120 km. (Mintha elmennél Frankfurtig és vissza). A kocsim nem új, 500km-t megy el egy tankkal (ne feledd a városi pöfögést.) Ez 4 tankolást feltételez, 1 tank benzin 12.000 forint, ez összesen 48.000 egy hónapban. Pont a duplája, mint a vasúti bérlet. De ebben az esetben hozzájön még a parkolás is, mert a cég azt nem fizeti. Vegyünk 200ft/ órát. (Igaz, a Pollack Mihály téren a mélygarázsban 400 ft/h, de ilyen luxusra ne gondoljunk.) Egy munkanapra az 1600 ft (8 óra), 20 munkanapra az 32.000 ft. Ez már összesen 80.000 forint csak azért, hogy bejöjjünk a munkahelyre dolgozni. Ja igen, a melóhely fizet 9 ft/km gépkocsi hozzájárulást, akkor az a 2120 km-re = 19.000 ft. Ezt vonjuk le a 80.000-ből, marad 60.000 cca. Ezt vessük össze a vonatbérlettel (jó, tudom, késik, miegymás), de nem kell közgazdásznak lenni ahhoz, hogy egy embernek (megkockáztatom, kettőnek is) jobban megéri a vonat. Arról nem beszélve, hogy – most magamról beszélek – a vonaton el tudom olvasni a reggeli sajtót, tudok készülni a melómra, stb…
Természetesen a MÁV is rendbe szedhetné magát, ahogyan azt írtam, hiszen az ő fejükön is van vaj bőven. Ám azok, akik nagyon idegesek a 70-es vonal téli bajai miatt, kérdezzék meg azokat, akik a Veresegyház-Vác vonalon döcögnek be naponta. Ott aztán nincs zónázó, ellenben van másfél órás menetidő a Budapest-Veresegyház-Vác vonalon.
Végül, aki vonattal jár, egy hangyakukinyit odafigyel arra, hogy ne szennyezze feleslegesen a környezetet. Tudom, ez csak csepp az óceánban, de mégis.
Ma reggel a Verőcéről 6.49-kor induló gyorsított személy pontosan érkezett a Nyugatiba. Ünnep.
Miért nincs 6.19-kor hétköznap zónázó befelé? Miért csak hétvégén van?
Üdvözlettel:
LLL