Olvasónk megvette elővételben a jegyét az ünnepekre. 22-én szeretett volna utazni, de a MÁV, csak 20%-os kezelési költség fejében akarta visszaváltani, pedig szerintem jogos lett volna a díjmentes visszaváltás is, hiszen nem lehet tudni mi lesz ha megint esik egy kis hó, vagy leesik az ónos eső.... Így olvasónk nem váltotta vissza, hanem autóval ment. Így a nyakán maradt a jegy.
Történt egyszer réges régen, december eleje környékén, hogy próbáltam előre gondolkozni és megtervezni az ünnepek előtti hazautazást. Kiderült, hogy nem tudunk kocsival menni. Saját autónk nincsen, azt nem részletezném honnan tudunk mégis néha autóhoz jutni, a lényeg, hogy most másnak kellett a kocsi. Tehát maradt a vonat. Nagy nehezen eldöntöttük párommal, hogy melyik vonat lenne nekünk jó. Másnap el is mentem és megvettem a jegyeket és pótjegyeket. Igen, pótjegyet is, mert gondoltam sok cuccunk lesz és sok ember is szeretne hazajutni az ünnepek miatt, így meg biztos a helyünk.
A nyertes vonat: december 22., 19:13 Ister EN.
Jegyváltás
Majdnem meghiúsult, mert a pénztáros nem tudta a vonatszámot az új menetrend miatt. Szerencsére én mindenre felkészültem. Jegy megvéve. Hurrá.
Leesett a hó
Mindenhonnan azt hallani, hogy a MÁV-ot meglepte a váratlan és hirtelen havazás (haha), ezért ránéztem az elvirára. Horrorisztikus késések... basszus. A legnagyobb késés 433 perc volt, az átlagos késés úgy 200 perc környékén. Hát bocs, de ennyire azért nem érek rá, még aznap szeretnék hazaérni. Időközben kiderült, hogy mégis mehetünk kocsival. Egyre jobb... Hát akkor próbáljuk meg a lehetetlent, visszaváltani a jegyet. A kocsi biztosabbnak tűnik.
Mission impossible avagy Próbálkozni lehet...
Ezt inkább páromra hagytam, ő jobb az ilyen reklamálós dolgokban.
Első menet - személyesen: A pénztárosnak nincs rá felhatalmazása, hogy ingyen visszaváltsa, 20% kezelési költség. Ez esetünkben 2000 Ft körüli összeg. Visszavonulás.
Második menet - telefonon, MÁV Direkt: Ugyanaz a válasz. Azzal a különbséggel, hogy a vonal másik végén lévő hölgy megpróbál minket meggyőzni, hogy jó lesz az, nem késnek sokat a vonatok, nyugodtan menjünk vonattal. Gondolom azért nem tervezett Záhony-Győr utazást...
Harmadik menet: Ismét személyesen. Ingajárat a keletiben az ügyfélszolgálat és a pénztár között. Eredmény lejjebb.
Végeredmény
Az intenzív harmadik menet hatására visszaadták az IC pótjegy árát. Amit mindenkinek visszaadtak. Ugyanis szeretett vasúttársaságunk kihirdette a honlapján, hogy az IC-k Budapest-Békéscsaba-Lőkösháza viszonylaton pót- és helyjegy nélkül igénybevehetők. (Idézni is szerettem volna az ide tartozó részt, de már levették a honlapról.) Ez egy nagyon elmés döntés. Ilyen "had örüljön a nép" intézkedés, csak éppen baromira semmi értelme.
Az szív, aki előre megvette a jegyet, mert:
1. Szerencsétlennek még egyszer ki kell várni az ilyenkor nem rövid sort, hogy visszaváltsa az IC pótjegyet. Ha egyáltalán tud erről a lehetőségről, mert én nem szoktam a MÁV Start weblapját böngészni csak úgy szórakozásból. Máshol nem láttam/hallottam erről a lehetőségről (a kötözködők kedvéért: ez nem azt jelenti, hogy máshol nem tették közzé).
2. Az IC-nek az a(z egyik) lényege, hogy biztosítva van a helye az embernek. Ez a tömegre való tekintettel most talán még fontosabb szempont (lett volna). Tehát megveszed előre a jegyet és lehet nem tudsz leülni, mert bárki felszállhat. Lehet, hogy a MÁV csak úgy tudta megoldani a megnövekedett embertömeg elszállítását, ha az IC is tömve van?
Összegzés
A fejemben sok nyomdafestéket nem tűrő megjegyzés fogalmazódik, de maradjunk annyiban, hogy a MÁV nem tanusított túl utasbarát magatartást se a jegyüket előre megváltókkal szemben, se a (szerintem jogos) panaszunkkal szemben.
December 22-én valóban csak 20-40 perc körüli késések voltak, a pontos számokra sajnos nem emlékszem. Vagy csak ennyit vallottak be. Tehát így utólag azt mondom, be lehetett volna vállalni a vonatos utazást, de sajnos nem látok a jövőbe és az előző napok eseményei semmi jót nem ígértek erre a napra (se).
A jegy rajtunk maradt. Panaszlevél ment az ügyfélszolgálatnak. Egyhamar biztos nem kapunk választ, talán jövő ilyenkor. El tudom képzelni hányan írhattak panaszlevelet mostanság... Én nem bízok abban, hogy sikerülne a visszaváltás, párom még optimista.
Kocsival mentünk haza és hamarabb hazaértünk, mintha a MÁV kiváló szolgáltatását vesszük igénybe. Na jó, csaltunk. Kecskemétig autópályán mentünk :)
Tanulság
Spontán típus vagyok. Általában pénteken döntöm el, hogy hétvégén hazamegyek, vonatindulás előtt kb egy órával már azt is tudom, hogy melyik vonattal. Nagyon nehezen sikerült rávennem magamat az előrelátásra. Többször nem fordul elő...
Boldog MÁVmentes újévet mindenkinek!