MÁV utaspanaszok, késések, információk.

Új MÁV blog

A MÁV-nak fizetnie kell a késésért

2009. december 04. - georgejr

 Egy EU-rendelet szerint az unió területén a vasútnak fizetnie kell a késésekért: egyórás késésért a jegyár negyedét, kétórásért a felét kell visszatéríteni. A vasúton utazók jogai szélesednek, az EU szerint jobb minőségű szolgáltatásra számíthatnak az utasok.


Szélesednek a vasúton utazók jogai egy kedden hatályba lépett európai uniós rendelet alapján az Európai Unió területén: a jövőben már egyórás késés esetén 25 százalékos jegyár-visszatérítés illeti meg őket, emellett eltűnt vagy károsodott poggyászukért akár darabonként 1285 euró kártérítést is kaphatnak. Kétórás késés fölött legalább 50 százalékos visszatérítés illeti meg az utasokat.

Antonio Tajani közlekedési biztos a rendelet hatályának kezdetét bejelentve leszögezte, az új jogokkal megbízhatóbb és jobb minőségű szolgáltatásra számíthatnak a vasúton utazók. Évente összesen mintegy nyolcmilliárd utazásról tudnak Európában, derül ki a bizottság adataiból.

Az újabb jogokhoz tartozik még a mozgáskorlátozott vagy fogyatékkal élők diszkriminációmentes segítése, a vasúti utazás közben elszenvedett sérülés vagy elhalálozás magasabb kártérítése, az információszolgáltatás rendszeresebbé tétele, a jegyvásárlás további könnyítése, a személyi biztonság növelése.
 
Ajjajjj valamit kezdeni kell magával a MÁV-nak, mert a végén csődbe megy.

A bejegyzés trackback címe:

https://mav.blog.hu/api/trackback/id/tr251573046

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

kenshikun 2009.12.04. 09:31:46

Kíváncsi leszek én ezekre a fizetésekre, amikor a késő IC pótjegyet sem hajlandóak sokszor kifizetni, de biztos csak én vagyok rohadtul cinikus :)

petya.bacsi 2009.12.04. 10:12:24

Rugalmasan fogják továbbra is kezelni ezt a dolgot.

Rákenik a késéseket a déli szélre, Murphyre, vagy épp a Golf-áramlatra...

greggrant 2009.12.04. 10:28:21

arról sajnos nem szól a cikk, hogy a vis maior esetén is érvényes-e a rendelet. Azt pedig - mint ahogy eddig is - úgyis a máv határozza meg, mi a vis maior.

Misiu 2009.12.04. 10:33:32

Jó, jó, csak amíg az utasok többsége nincs tisztában a pontos feltételekkel, jogaival és kötelezettségeivel addig hiába minden...
Az elmúlt fél évben például én 3szor akartam visszaváltani IC pótjegyet csatlakozásmulasztás miatt, 3ból 2szer megpróbáltak meggyőzni hogy nem lehet, egyszer megpróbálták levonni a kezelési költséget, és nekem kellett megmondani a pénztárosnak, hogy találja az erre vonatkozó infót az ÜSZ-ban :) Most gondoljatok bele, egy átlagutas mennyire van tisztában az ÜSZ-tal? Mennyire könnyen adja meg magát a pénztáros nyomására? Az éremnek meg a másik oldala amikor az utasok abszolút nem jogosultak semmire, de azért ott hőzöngenek a pénztárnál.
Várom, hogy mikor ültetik át ezt az EU-s direktívát a máv üsz-ba...

Misiu 2009.12.04. 10:45:23

Vis maior esetén nyilván nem érvényes, gondoljatok bele milyen gyakran történik "lázadás, forradalom, felkelés, katonai vagy bitorló hatalomátvétel, polgárháború", nem fizethetnek mindig :)))
A lényeg, hogy amíg nem ültetik át az üsz-ba ezt az eu-s rendelkezést addig hiába.
Ami sokkal nagyobb baj, hogy az utasok nincsenek tisztában a kártérítés feltételeivel, jogaikkal, kötelezettségeikkel. Én az elmúlt félévben 3szor próbáltam visszaigényelni az IC pótjegyek árát csatlakozásmulasztás miatt, 2szer megpróbáltak meggyőzni, hogy nem lehet, egyszer meg kezelési költséget akartak felszámolni :)) Megjegyzem mind3szor én nyertem, de nem volt könnyű menet. Most akkor képzeljétek el az átlagutast, aki nem ismeri az üsz-t és az első "nem lehet"-re búsan odébkullog. Így könnyű kártérítésről beszélni...

Misiu 2009.12.04. 10:48:32

bocsi a dupla kommentért, vacak itt a net...

Manyizga (törölt) 2009.12.04. 12:23:45

Vajon a bérlettel rendelkezők visszatérítését hogyan oldják meg? :)

Lun_Istar · http://lunistar.uw.hu 2009.12.04. 12:49:58

@Manyizga: Nahát ez az...
Pedig ők aztán lapátolják a pént befelé a süllyesztőbe...

mildi 2009.12.04. 16:27:39

@Manyizga: elméleti akadálya nincs. persze kérdéses, ha egyébként is késik, lesz e még az embernek ideje erre is. jegynél ugyanis könnyebb utólag igazolni, hogy késett a vonat, amivel jöttél/mentél, mert a kaller ráírja a vonatszámot. de a bérletre nem.

Adani 2009.12.04. 17:42:23

Végre valami jó az EU-tól. Kíváncsi leszek rá a gyakorlatban, de az ötlet jó. Hátha ettől változik valami, bár sok esélyt nem látok rá.

Törzsgyökeres szentesi 2009.12.04. 18:23:07

Nem fognak egy petákot sem fizetni.

Ismeritek a viccet:
-Mi az a négy tényező, ami akadályozza a vasutat?

-Tavasz! Nyár! Ősz! Tél!

Az ötödik: Ukkel.

Rabbeleben 2009.12.05. 09:17:04

@Törzsgyökeres szentesi:
"Az ötödik: Ukkel."

Sz*r poén volt, itt bizonyára nem is érti mindenki.
Olyan kis ringóházas jófelykedés.
De ha már itt tartunk, kiegészíteném.
A hatodik: Magukat vasútbarátnak nevező hisztériás idióták hordája.
"A hetedik te magad légy!" (J.A.)

vonat blog · http://szazvasutat.blog.hu 2009.12.05. 09:44:13

Kedves Hozzászólók!

Már megint azt írom, mint az előző posztnál. Tessék bátran használni a netet, és olvasni.

271/2009 (XII. 1.) kormányrendelet szövege megadja a választ a felvetett kérdésekre

A MÁV-START honlapja is hasznos olvasnivaló:

www.mav-start.hu/hirek/hir.php?mid=14b190229f252a

Pl. Manyizga kommentelő számára az alábbi mondat adja a választ:
"Ha az utas többszöri utazásra jogosító menetjeggyel rendelkezik, a kártérítési összeg alapja a késett vagy kimaradt vonattal megtett vagy megtenni szándékozott útra eső, hasonló mértékű kedvezménynek megfelelő belföldi, egy útra szóló menetjegy ára." (A fenti kormányrendeletben 16§ (4).)

vonat blog · http://szazvasutat.blog.hu 2009.12.05. 09:51:37

@ Georgejr:
"Ajjajjj valamit kezdeni kell magával a MÁV-nak, mert a végén csődbe megy."

Picinyt hatásvadász mondat. Egyrészt olyan sok jelentős késés nincs, inkább apróbb késések fordulnak elő gyakran.

A kártérítésnek rengeteg feltétele van, melyek közül csak néhány a 271/2009 (XII. 1.) kormányrendelet alapján:

1. A vonat feláras (helyjegyes, pótjegyes stb.)
2. 30 percet meghaladó késése van.
3. Az utas tudja bizonyítani a kárát.

Ebből azért nem lesz csőd.

gyik-680 (törölt) 2009.12.05. 20:10:47

Ja,vissza adják a jegy árát,csak győzzétek a jegypénztárnál kiállni azt a 200-250 embert aki előttetek áll!Majd el megy a kedvetek a jegyár visszatéritéstől.Isten hozott benneteket Magyarországon....! :)

Misiu 2009.12.06. 01:32:49

Miért van az hogy minden csak a pót/helyjegyes vonatokra érvényes? Aki személy/gyorssal utazik az nyugodtan késsen pár órát és egy szava se legyen? A mávnál már csak azok számítanak utasnak akik perkálják az 500as pótjegyeket???? Szerintem ez elfogadhatatlan...

Kicsim80 2009.12.06. 11:57:41

Ezzel az a gáz,hogy lehet,hogy nem késik a vonat "csak"5-10 percet, ami arra pont elég,hogy a csatlakozást lekésd.és várhass a következőre ami 2 óra múlva megy.Olyankor a célállomástól 2 órát késel,mégsem számít-Arról ne is beszéljünk ha ezt egy nehéz munkanap után játszák el veled,mint ahogy velem is tették pénteken.Az én hibám,Minek dolgozok.

jocee (törölt) 2009.12.06. 14:10:29

A sok paraszt bliccelő által okozott kárt ki fogja nekem kifizetni?Az adófizetők pengetik ki(ezt is)a párszáz milliós kárt!

Utazgatóó 2009.12.06. 20:49:59

Kíváncsi leszek ennek a gyakorlati átültetésére.
Persze ha vasút okozza a késést,akkor nem rossz dolog ez a részleges visszatérítés( felsővezeték,mozdonyhiba,biztosítóberendezési zavarok,stb...
Nem vasúthiba esetén nem is várható el a kárpótlás ( gázolás,öngyilkosság,vonatdobálás,kábellopás,stb)
Azt kéne tudni,hogy hogyan működik az EU-ban ez a szabályvégrehajtás,illetve a szüsz-be mikor lesz átültetve.
Konkrét szabályozások kellenének.

Edem85 2009.12.06. 23:51:23

Start annyit fog csinálni hogy megidokoltatja miért késett a vonat és akkor attol a szakágtol a visszatéritett jegyárakat keményen bevasalja aki miatt késett a vonat! (kivéve a vasuti közlekest befolyásoló külső tényezők esetén pl kábellopás, vezetékszakadás)

georgejr · http://mav.blog.hu 2009.12.07. 09:31:25

@vonat blog: nem hatasvadasznak szantam, hanem poennak, csipkelodesnek. Es azert van keses boven:(

Ákibard! 2009.12.07. 11:17:13

@Edem85:
Valójában jelenleg is ez folyik az IC pótjegyeknél. Minden visszatérítésre kapnak egy visszatérítési kódot mely "kódoltan" tartalmazza, melyik szakág hibája miatt következett be a késés. Később leverik rajtuk.

Doryyka 2009.12.09. 08:55:09

Akkor engem nyáron jól átb***tak, hogy csak a helyjegy ára jár vissza késésnél, a pótjegy nem? Már a Keletibe is 3/4 óra késéssel ért a vonat.Q köcsög aljas szemét banda.

magocska 2009.12.09. 11:07:50

Úgy tudom, hogy az EU-ban a kártérítés minden vonatra vonatkozik. Magyarország persze kivétel, nálunk csak a feláras járatok játszanak. Tehát az IC is nyugodtan késhet fél órát, nem érdekli a MÁV-ot. A gyors, személy késése meg méginkább nem érdekli őket. Eddig legalább az IC-k 15 percet meghaladó késésért fizettek valamit. Az meg hogy egy IC 30 percnél többet késsen... hát én nem nagyon találkoztam ilyennel.

zengo682 2009.12.11. 08:02:26

@magocska:
AZ EU-ban is csak a kiemelt vonatokon jár a kártérités késés esetén.

Manyizga (törölt) 2009.12.14. 11:04:10

Már csak az a kérdés, hogy az olyan "összevont" gyors és IC-vonatok késése esetén, mint pl. a szegediek, csak annak jár visszatérítés, aki a pótjegyes részen utazik?

dugulas11 · http://www.dugulas-viz-villany.com 2010.03.14. 08:23:54

Ma már jobban megéri venni egy öreg extrák nélküli autót, aminek alacsony a biztosítása és fogyasztása.Azzal az ember elfurikázza magát, nincs sztrájk, nincs sok ember.