MÁV utaspanaszok, késések, információk.

Új MÁV blog

Körkérdés: meritek-e használni az IC-n a konnektort?

2009. december 03. - georgejr

Nekem még nem volt problémám az IC vonatok 220-as csatlakozásával. Már amikor sikerült találni:) Ellenben olvasónk nem tudta használni, mert a MÁV-nak jelezték, hogy az áram kinyírja a laptopokat, ezért utazás alatt nem lehet használni. Nem értem a takarítógépeket nem nyírja ki? Ha így van, akkor most mindenhol le van kapcsolva az áram mostantól?

Volt hasonló élményetek? Nyírta ki már valamilyen villanykütyüteket az IC?

Kedves Blogszerkesztő(k)!

Ma volt szerencsém Budapestről Sopronba utazni IC-vel.

A hosszú út miatt, magammal hoztam a laptopom és gondoltam megnézek 1 vagy 2 filmet.

Még otthon gondolkodtam, hogy lesz-e áram a vonaton, mivel ez mégiscsak egy IC, ezért arra gondoltam lesz bizony.

Felszálltam, leültem, nem láttam egyből, de később észrevettem, hogy a függöny mögött ott lapul minden széknél egy konnektor.

Megörültem és egyből bedugtam a töltőt, de semmi áram nem folyt rajta…

Gondoltam majd megkérdezem a kalauzt, amikor odaér, így is tettem.

Azt mondta a hölgy, hogy kapott a MÁV egy felszólítást, miszerint az az áram, ami azokból a konnektorokból kijön, tönkreteszi a laptopokat, így nem lesz bekapcsolva az utazás során, különben is, azok a konnektorok a takarítógépek miatt vannak.

Ha a gépek miatt lennének, akkor gondolom nem kéne minden székhez egy darab…

Az érdekelne, hogy ezen a helyzeten nem lehetne javítani? Nem kéne tennie a MÁV-nak valamit ezügyben? 

Üdvözlettel:

M. Ádám 

A bejegyzés trackback címe:

https://mav.blog.hu/api/trackback/id/tr871570573

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

petya.bacsi 2009.12.03. 10:52:37

Biztos nem merném használni a konnektorokat a vonaton, fontosabb számomra a laptopom, minthogy ha tönkremegy utána a MÁV vállvonogatással elintézze és ne fizessen semmit. Gáz, tudom, első osztályon meg pláne gáz, 2009-ben, de ettől a cégtől én nem várok semmit, csak annyit, hogy tiszta legyen a vonat, meg ne késsen - ezeket sem tudja sokszor teljesíteni.

Megoldás: könyv. És még kb. 20 év, mire elér ide a technika, és tudod majd biztonsággal használni az elektronikus kütyüket a vonaton :D

Isten malmai lassan őrölnek, a MÁV esetében pedig még lassabban.

Ákibard! 2009.12.03. 10:54:00

" Nem értem a takarítógépeket nem nyírja ki? "

Műszaki ember ilyet nem kérdez......

Amúgy igen, volt több laptopkinyírós eset ezért ment parancskönyvbe, hogy az utasok által elfoglalt kocsin lévő konnektor nem lehet feszültség alatt.

Zsolt_ 2009.12.03. 11:19:05

Mondjuk a laptopgyártónak is mehet egy sün, ha nem a töltőt, hanem a laptopot nyírja ki... :S
Én eddig nyugodtan használtam amúgy, de ezentúl inkább nem fogom.

Mozvez 2009.12.03. 11:23:38

A konektorban lévő áram 1500V-ból van 220V-ra átalakitva. Ezt a kocsi berendezései alakitják át, amik úgye nem mai darbok. A másik: az 1500 V csak addig van ameddig a mozdony adja... jön a fázishatár és nincs villany, amikor pedig visszajön akkor áram lökéssel...
Mivel a takaritást pedig állomáson csinálják igy az 1500V fix betápról van.

qdiace 2009.12.03. 13:21:59

"Nem kéne tennie a MÁV-nak valamit ezügyben?"

Mennyi idős is vagy? És még hiszel a mesékben? ;)

Na, komolyra fordítva szót, petya.bacsinál az igazság, előbb tartsák be a menetrendet, ne bináris fűtés legyen, oszt utána gondoljunk ilyen feature-ökkel, hogy jó konnektor...

Luxusmoszkvicsslusszkulcs 2009.12.03. 13:28:17

Igen, ez a takarítógépet miért nem nyírja ki meglehetősen vicces kérdés volt. :) Mindazonáltal, be kell menni a villanykaros koleszbe, rekesz sörért megtervezik az IC kocsik fesz stabilizáló cumóját (na rekesz sörért még lehet én is nekiesnék), és vasúti kocsinként még egy rekeszért szerintem meg is építik. :)

blarke 2009.12.03. 13:28:22

a gyeseves kocsikban a konnektorok akkor miért működnek?

Peti817172M · http://peti817172m.atw.hu 2009.12.03. 14:12:22

Én eddig csak Flirten használtam, igaz csak álló helyzetben, de szerintem a 3G-s IC kocsikon se lenne veszélyes, a Railjeten meg tuti nem. Mondjuk flirten mondta a mozdonyvezető, mikor fázishatáron mentünk át (fülkében utaztam), hogy aki most laptopozik, az megszívja :)

Peti817172M · http://peti817172m.atw.hu 2009.12.03. 14:14:05

Egyébként a laptop nem tud meghibásodni áramlökéstől, max. a táp, azt meg lehet venni másikat.

Peti817172M · http://peti817172m.atw.hu 2009.12.03. 14:14:50

De ha tutira akarok menni, akkor viszek magammal túlfeszültségvédelemmel ellátott elosztót, és azon keresztül dugom be a laptopot.

Zsolt_ 2009.12.03. 14:34:04

@Peti817172M: A tápnak nem kellene alapból védenie túlfesz ellen?

georgejr · http://mav.blog.hu 2009.12.03. 14:36:25

@Zsolt_: Szerintem kellene. Velhetoen a tap ment el a sztoriban, de egy tapcsere is egy vagyon. A cegnel lefingott egy-ket hp notebook tapja, 30 ropi volt a csere...

Mozvez 2009.12.03. 19:11:21

@Peti817172M: ez akkor hangzott el amikor is az üzembehelyező kapcsoló volt használva utasítás szerint, ez legerjeszti a segédüzemet. Amennyibe szabálytalanul a fázishatár nyomógombot használja marad a 220V.

@blarke: a gyesev külön cég:). Ne vedd egy kalap alá a nyereséges személyszállítót:)
Nekik van pénzük felújitani:p.

Adani 2009.12.03. 20:37:34

A laptopnak nem lenen szabad ettől tönkremennie, mert a tápot sem direkte kapja van rajta adapter, aminek védenie kéne. Ezért is van minden laptopvezetéken középen egy nagy doboz, amiből megy tovább a tápvezeték. Egyébként egy túlfeszvédő nem lenne megoldás a bajra? Lehet kapni pár ezresért ilyet. Szimplán a konnektorba kell dugni a drága cuccod elé és megvédi minden túlfesztől. Ha pedig lefelé ingadozik a feszültség akkor nem lesz baja a laposnak egyszerűen ha nem jön elég áram átvált akksira. Aki sokat jár vonaton és laptopozni akar annak megérheti venni direkt erre. Egyébként egy feszültségstabilizáló kapcsolást sem hiszem ,h annyira bonyolult volna bekötni a 220-as ( 230-as) ág kezdetére. Elektróból is néztünk anno ilyesmit elég egyszerű kapcsolás volt a feszültséget tartja ha több hővé alakítja vagy vmi ilyesmi. Igaz ott kisfeszültségen ment, de 220-nál sem lehet sokkal bonyolultabb.

Mozvez 2009.12.03. 22:02:14

@Adani: Magyarorszááááág:) Ahol nincs két egyforma felépítésü régi mozdony, motorvonat:).
Bz-ket Szolnok és Szombathely is újitotta, de két egy helyen felújított Bz sem egy forma... attól függ Józsi, Jani vagy Pista csinálta:)

Adani 2009.12.03. 22:27:14

@Mozvez:

Na, de Bz-n nincs is konnektor. Egyébként ja, villanykarnak szólni sörért simán megcsinálják, a rekeszeset szeretik. :)

OFFTOPIK, viszont hasznos dolog megérne egy postot:

iemig.mav-trakcio.hu/

Lehet nézni melyik vonat hol jár.

vonat blog · http://szazvasutat.blog.hu 2009.12.03. 22:40:29

@Mozvez: "a gyesev külön cég:). Ne vedd egy kalap alá a nyereséges személyszállítót:)"

Nem szeretem, ha valótlan adatok alapján okoskodnak a Tisztelt hozzászólók. A MÁV-START Zrt. tavaly nyereséges volt. Tessék elolvasni a neten könnyen megtalálható dokumentumokat!

www.mav-start.hu/res/mAv-start_zrt._fuggetlen_konyvvizsgaloi_jelentes.pdf

vonat blog · http://szazvasutat.blog.hu 2009.12.03. 22:57:58

@Mozvez: "A konektorban lévő áram 1500V-ból van 220V-ra átalakitva. Ezt a kocsi berendezései alakitják át, amik úgye nem mai darbok."

E hozzászólást s lehet pontosítani: Az üléseknél, a függöny mögött található konnektorok a kocsik közelmúltbeli (max. 2 év) felújításakor kerültek be a Bombardier MÁV Kft.-nél, a kocsi berendezései tehát mai darabok, kimondottan laptopok használatára tervezett hálózattal, túláram-védelemmel. (Hiba természetesen előfordulhat.) A legújabb MÁV-START kocsikban, az asztaloknál találhatóak a konnektorok. Ezek a járművek gyakorlatilag újak, a hálózatot laptopra tervezték. Egyes fülkés kocsikba a horvátországi felújítás során tették be a konnektorokat a falba, külön erre tervezetten. Külföldről is érkeznek konnektorral kocsik: a német, a román, a szlovák, az osztrák vasút ilyet küld több vonatban - laptop használatára gondolva alakították ki az elektromos rendszert, ügyelve a szükséges védelemre.

Tessék elolvasni a részletes leírást:
vasutgepeszet.hu/2009/08/farkas/

molace 2009.12.03. 23:01:15

Én már lassan két éve használom az MSI laptopomat az IC-ken. Legtöbbször az új román termes kocsikban, mert azokon van konnektor és van benne áram is. A magyar kocsikban legtöbbször leszerelték, vagy van de nem működik. Már nekem is szólt a kaller, hogy az utasítás szerint veszélyes, de az én gépemnek semmi baja nincs, pedig fázishatáron is ugyanúgy bedugva hagyom.
Mellesleg azért sem aggódom, mert mér garanciális.

Valszeg azért van ez az utasítás, mert pár ember ezeréves ócska laptopját kinyírta, amiken még nem is volt semmilyen túlfeszvédelem, ja és hogy ne lehessen ezért is a MÁV-ot perelni.

lurkó 2009.12.03. 23:41:18

@vonat blog: Akkor lenne igazad ha csak 3g és spanyol /CAF/ IC kocsik járnának magyarországon. A parancskönyvben kocsitipusra bontva le van irva hogy melyikben nincs stabil 230V feszültség. Mert amikor azokat gyártották akkor laptop még csak a sci-fi filmekben volt mobiltelefon is nagyon kevés és nagyon nagy méretü. Flirt-ön és 3G-s IC kocsiban tuti stabil a 230V.

Mozvez 2009.12.04. 13:58:37

@vonat blog: (ne vedd személyeskedésnek, mert Téged ez is érdekel és lehet ezzel is foglalkozol) mindenhol azt szajkozzák nem nyereséges a személyszállítás:).
Nem mindenki olvas könyvizsgálói jelentést:). Na ez az okoskodás:).
Gondolod, hogy a felújításnál minden olyat beépítettek és megcsináltak, amit leírtak és kifizettetek?
A tapasztalat: frissen felújított kocsiban szorul a fék, törött a lengéscsillapitó, UIC zárlat, nem müködő ajtóvezérlés, fütésvezérlés, vezérlő kocsiban nem müködik a 220 V aljzat...
Mozdonyok: friss főmühelyes garanciális mozdonyoknak több bajuk van, mint a 20-30 évesnek

TheElf · https://www.kalandmester.com/ 2009.12.04. 16:05:18

@Mozvez: Azt, hogy a személyszállítás mindenhol vesztességes éveken, évtizedeken át hallgattuk, addig amíg nem láttuk, hogy bizony van ahol nyereséges, ugyanis ha nem lenne nyereséges, kevés magántulajdonban lévő cég csinálnál tartósan üzleti alapon.

Mindenhol azt szajkózza a MÁVnál a lusta ember, nem lehet jobban csinálni. De a világban nagyon sok helyen bebizonyították, hogy lehet. Nem a hülyéknek kell hinni.

Kérem szépen: A gond ott van, hogy a főműhelyben tudják, aki átveszi a munkát mit követett el, ezért a főműhelyt nem ellenőrzi senki. De aki átveszi azt sem lehet kirúgni, mert az mindent tud például a főműhelyről.

Az utas pedig jól látja, nem csak a MÁV felsővezetésénél van baj, hanem bizony a melósoknál is nem kevés pénz folyik el...

logs 2009.12.04. 18:51:12

hm, én csak párszor használtam, magyar fülkésben, ahol a folyosón van 1 konnektor, és onnan kell bevezetni a tápot (vagyis csak a kocsi végén, két fülkében használható). eddig nem nyírta ki a gépem. Bár igaz, az utóbb időben csak az osztrák határtól használható, a magyar részen nincs feszültség

vonat blog · http://szazvasutat.blog.hu 2009.12.05. 09:31:51

@lurkó: "A parancskönyvben kocsitipusra bontva le van irva hogy melyikben nincs stabil 230V feszültség."

Lehet, hogy túl pozitívan ítélem meg a 10-67-es IC kocsik felújítását...
Mely kocsitípust írja a parancskönyv?

vonat blog · http://szazvasutat.blog.hu 2009.12.05. 09:33:48

@Mozvez: "Gondolod, hogy a felújításnál minden olyat beépítettek és megcsináltak, amit leírtak és kifizettetek?"

Igazad van, igazatok van.

Ez a mai magyar vasút egyik legfőbb problémája. Nincs fegyelem, nincs szigor, nincs teljesítmény.

Mozvez 2009.12.05. 20:25:15

@vonat blog: sok mindent lehetne maskeppen csinalni ha akarnak. De ez sajnos nem egy emberes....

@TheElf: Teljesen igazad van...

Közlekedésguru · http://kozlekedem.blog.hu 2009.12.05. 23:04:06

@Peti817172M: nekem az aksi ment szarrá Flirttől, tervezem is felvenni a MÁV-val a kapcsolatot ez ügyben. Ugyanis a Flirt-ökön semmi az ég adta világon nem jelzi, hogy nem használható.

IC kocsikon többször láttam a laptop áthúzva jelet, nem is használtam. De egy új, korszerű motorvonattól azért többet vártam volna...

Egy túlfeszvédelem ilyen drága lenne?

Nekem se a töltőt tette taccsra, csak ennyit akartam mondani. Az aksi a korábbi 2 óra 20-30 perc helyett kb. 2 percet bír ki hálózati táplálás nélkül. Mellesleg volt két nap, amikor teljesen megbolondult, szerencsére utána helyrejött.

IC/EC esetében pedig elvárnám a pótjegyért cserébe...

Közlekedésguru · http://kozlekedem.blog.hu 2009.12.05. 23:06:49

@lurkó: Flirt esetét eggyel fentebb láthatod...

Ákibard! 2009.12.05. 23:11:59

@Közlekedésguru:
"De egy új, korszerű motorvonattól azért többet vártam volna..."

Azon az új, korszerű motorvonatokon takarítógépeknek van csatlakozó elhelyezve és nem a te laptopodnak.......

Kiírva ugyan nincs, de józan paraszti ésszel eljuthatnánk oda, hogy ha arra szánják az aljzatot, hogy utas használja, akkor jól láthatóan az orra elé teszik ki, és nem eldugva ahogy a flirteken teszik nem?

Ne legyünk amerikánerek, hogy a mikróba nem teszünk macskát, az eldugott konnektorhoz meg semmi közöd... Mindent kitáblázni...

frodo28 2009.12.05. 23:45:10

Én egy nagyon rossz ötletnek tartom, hogy bármiféle, utasok számára hozzáférhető ajzatót elhelyezzenek a vonaton! Főleg a 3G kocsik, katasztrófa!!! Gyerekfej magasságában, kis világító fénnyel! Csak egy kicsit aludjon el anyuka!
És igazatok van! Csak lépésről-lépésre!
Először legyen tisztaság, jól működő ajtók, fűtés-hűtés és tartható menetrend!

Ashi Valkoinen 2009.12.06. 01:50:18

Én FLIRT-en használom a laptopom, nap, mint nap, a fázishatárt meg onnan ismerem meg, hogy 50%-ra áll a fényerő, mert a laptop vált az aksira. Még sosem volt gond.

Misiu 2009.12.06. 02:05:05

@Ákibard!: Azért ha ott figyel a konnektor - még ha eldugva is - ne várjuk már el az utastól hogy egyből beugorjon neki, hogy "óhh ez bizonyosan a takarítógépeknek van, nekem ehhez semmi közöm, meg bármit beledugok tönkrevágja".
Konnektor? Az! Van szabvány Magyarországon? Van! Akkor miért ne dugná be a laptopját?
Ha nem utasnak szánják nem eldugni kell, nem is kitáblázni hanem lelakatolni!!! (Főleg Magyarisztánban.)
Egyébként meg igenis működő, túlfeszültségvédett konnektorokat AKARUNK! Nem kifogásokat...

Ákibard! 2009.12.06. 15:36:42

@Misiu:
"Akkor miért ne dugná be a laptopját? "

Ezekszerint a wc-ben lévő csapból is inni kezdesz ugye? Miértis?
Szabvány a csap? Igen. Víz jön belőle? Igen. Idd meg.
Miért nem iszol bele? Mert feltételezed, hogy esetleg nem arra van hogy igyál belőle.
Ugyanígy feltételezhetnéd, hogy egy eldugott kis konnektor nem arra van hogy oda te bármit bedugdossál. Vagy ha dugdosol vállald a következményeit.

Mégis hol van leírva, hogy a vasútnak KELL biztosítania konnektort? Sehol. Akkor mit "AKARSZ"?

Akarni amúgy is a WC-n kell...

grimbusz 2009.12.06. 16:58:58

@Ákibard!:
1, Nekem úgy rémlik, hogy a wc-kben a csap felett van egy táblicsku, azon egy pohár áthúzva.
2, Amúgy meg a wc állapota miatt sem innék belőle.
3, Nem jön belőle víz.

Csak egy kekeckedő kérdés. Van a csapnak szabványa? :-)
Ha tényleg van, akkor ezúton elnézést! :-)

Ákibard! 2009.12.06. 19:21:10

@grimbusz:
1) Elvileg van gyakorlatilag legtöbbször nincs... De ha nincs akkor sem iszik bele a jóember...
2) Erről van szó, nem bizalomgerjesztő a WC ahogyan egy eldugott láthatóan nem utas felhazsnálás céljára elhelyezett konektor sem bizalomgerjesztő egy 150 ezres laptop számára.
3) Azért az esetek többségében már jön belőle víz, bár a régebi járműveken most a fagyveszély miatt nincs. De nyáron 46 járműből 35-ön minimum volt víz, és ez 5 napon belül a teljes országban vételezett minta, szerintem meglepő arány.

Valami szabványa biztosan van a csapnak :D Átmérő pl... De arra akartam utalni, hogy jól láthatóan csap van ott nem tudod összetéveszteni mondjuk egy WC kefével :D

Utazgatóó 2009.12.06. 21:02:50

Én inkább könyvet vagy újságot veszek,nem is cipelném a laptopot magammal.Sok emberhez oda van nőve. (kivéve,akiknek dolgozni kell rajtuk,őket jobban megértem)
Múltkor filmet néztek hanggal(!!!)mit sem törődve azzal,hogy más pihenne,olvasna,vagy egyszerűen "csak" utazna.
Még jó,hogy jött a jegyvizsgáló,és kikapcsoltatta vagy lehalkíttatta a ketyerét.
Amúgy ugyanígy járt el egyszer egy másik kaller egy magáról megfeletkezett hangos mp3-as utassal.
Elég gáz,h. ennyire leszarjuk egymást.
Az utazási feltételek amúgyis világosan leírja,hogy semmilyen hanghordozó nem üzemelhet mások által hallhatóan.

Utazgatóó 2009.12.06. 21:08:03

Egyébként jók,hasznosak a dugaljak,csak sose nyúljunk oda rutinból,hisz volt olyan,hogy a függöny mögül az 1.osztályon 2 drót lógott ki.Ezt egy ismerős mesélte.
Oda kéne a konnektorokat betonozni:)

Ákibard! 2009.12.06. 21:48:33

@Utazgatóó:
"Oda kéne a konnektorokat betonozni:) "

Az utóbbi 3-4 évben ha olyan kapcsolót konnektort szerelnek vel, ami a háztartásokban is megtalálható, vagy használható, rendszeresen vagy X-eket vagy MÁV feliratot karcolnak bele csavarhúzóval, ugyan elég igénytelenül, de a tolvajok ellen hatásosan.
Vanb valahol fotó róla, de nem találom... :( De pénteken egy magyar EC kocsi WC-jében is ilyen volt...

Misiu 2009.12.06. 21:51:56

@Ákibard!: A "nem bizalomgerjesztő konnektor" :)))) Na látod pont ezért írtam a szabványt... Neked mi alapján lesz bizalomgerjesztő egy konnektor??? :))))
És hidd el én sem dugdosok bele bármit :)) Mármint ha lenne hova dugdosni (a dugót)...
Ez a vízcsapos párhuzam nagyon rossz volt de mind1.
És igenis akarunk, mert ha már késik a vonat legalább tudjak közbe dolgozni/kikapcsolódni. A nekem rendszeres 4 órás vonatutat valahogy nem bírja ki az akksi.

És szerinted az jó arány, hogy a vonatok 3/4-ben van víz??? Egyébként én nem így tapasztalom (tudom, rossz felébe -kelet- születtem az országnak).

Ákibard! 2009.12.07. 11:14:38

@Misiu:
Nem unjátok m ég ezt a "jajj szegény kelet"-ezést...?! Én ugyan pesti vagyok, és Győrben lakom, de rokonaim jórésze borsodi, ismerősöm jászsági, hajdú-bihari, mégsem sír mindig a szájuk... Kezd kicsit unalmas lenni...
Állandóan szegény kelet-ezés megy, mégis hajdúban vattaúj buszok, borsodban remotorizált mozdonyok, sőt, a legtisztább budival is a "lenézett" "elmaradott" keleten találkoztam.
Ugyan nincs itt a papír, hétvégén megyek haza de akkor tuok részletes beszámolót adni, megkockáztatom keleten jobb állapotokkal találkoztam wc felszereltség terén...

Na de térjünk a tárgyra:

Hogy nekem mi alapján lesz bizalomgerjesztő egy konnektor? Egy kis gondolkodástól. (Tudom ez bizony nehéz, d nem lehet a keletre fogni...) Egy mozgó járművön bizony nem hálózati tápellátás van hanem a jármű maga állítja elő a feszültséget. Vagy rendes hálózati váltóáramból, vagy mégrosszabb "dízelagregáttal" (Ennél bonyolultabb de tekintsünk el tőle, legyen dízelaggregát). Egy kicsit belegondolva, egyértelmű hogy egy iylen berendezés nem tud ugyanolyan de még közel sem hasonló szinuszhullámot adni, mint ami a hálózaton megszokott. A feszültésgről pedig nem is beszélek...
FAterom hajón dolgoik, egyszer kísérletből rákötöttünk egy oszcilloszkópot, hát ott a színuszon kívül minden volt, a feszültség 200-250 között váltakozott....

Ehhez nem kell nagy ész, hogy amit féltesz, azt nem dugod be minden szir szar helyre... Galból kilógó törött konnektorba se dugod bele, mert jééé szabvány összeillik a kettő...

A szabványról meg annyit, hogy ha körbenézel a háztartásodban 220V-250V közötti feszültségre vannak engedélyezve az eszközeid, attól függően hogy mikor készült. Egy 220-asnak a 250 annyira nem jó, de többnyire elviselik. Bár a vonaton is inkább a hullámok okoznak gondot mitsem a feszültésgingadozás...

A vízcsap teljesen rendjén van csak megérteni nem akarod... De ha egy icipicit is belegondolsz, ájössz ugyanaz: a csapból sem tudod mi jön ahogyan a konnektorból sem.....

Jah, és kérdésedre válasz:
A 3/4 nem túl jó arány az összvonatszám tekintetében, a mai magyar vasúti technológia mellett viszont sajnos azt kell mondani, jó...... (Mondjuk amikor a vonat beér az állomásra, és irányváltás után megy vissza, a fékpróbát is sürgetik, mert áll a kijárat... De sorolhatnám, úgyis az a válasz, hogy "leszarom, én fizetek mindenki nyalja tisztára a seggem"... Szarból még nem épült vár, nálunk sem fog menni...)

vonat blog · http://szazvasutat.blog.hu 2009.12.08. 08:35:24

@Georgejr
Szia!
Érdemes lenne hivatalosan megkérdezni a MÁV-START-ot erről a kérdéskörről. Szinte biztos vagyok benne, hogy a 10-67-es IC kocsik, a 3G IC kocsik és a külföldi vasúti kocsik konnektorai mind felszereltek megfelelő védelemmel.
A posztban említett dolog szinte biztosan nem ezekre a járművekre vonatkozott. Más, régebbi típusú kocsikban borotvák, porszívó meg mindenféle dolog számára vannak konnektorok, de nem az üléseknél. Véleményem szerint csak ezek jelenthetnek veszélyt.

Továbbra is ajánlom a Tisztelt hozzászólóknak a szakirodalmat:
vasutgepeszet.hu/2009/08/farkas/

Adani 2009.12.08. 08:37:06

@vonat blog:

Az Uzsgyikon is van az utastérben egy helyen konnektor, de áram nincs benne.

DRuNKeN_MaSTeR 2009.12.08. 15:26:04

Én elvből nem használom a konnektort. Általában a Mecsek IC-n utazom, ha szerencsém van az újabb Bombardier kocsikban. Öröm nézni amikor a LED/Glimm-lámpa (bocs, nem értek az elektronikához) pislákol, mint gyerta a szélben... Biztos nem tesz jót a töltőnek.

Ákibard! 2009.12.08. 19:35:09

@DRuNKeN_MaSTeR:
"Öröm nézni amikor a LED/Glimm-lámpa (bocs, nem értek az elektronikához) pislákol, mint gyerta a szélben... Biztos nem tesz jót a töltőnek. "

A glimm lámpa működési elvéből adódóan pislákol... (Ívkisülések).
Ha valamihez nem értesz abból ne vonj le negatív következtetést.

Amógy ha megnézel egy régebbi kapcsolós elosztó-hosszabbítót, az is pislákol.

Mozvez 2009.12.10. 09:59:52

@Közlekedésguru:
A hivatalos álláspontja a Startnak az lesz:
de az sincs ráírva, hogy azt használd...
Eredetileg az a takaritógépeknek és a karbantartóberendezéseknek lett kitalálva álló(!) helyzetben történő használatra, mikor is nincs ki-be kapcsolgatás.

atika001 2009.12.17. 11:29:44

Sziasztok!
1. Laptop: Ha a vonatot villamos mozdony vontatja, az a hálózatról NÉVLEGESEN 25 000 V-ot vételez. Ez a gyakorlatban 19 000 V (szélsőséges esetben feszültségvédelem beállításától és terheléstől függően, pld. több Gigant vagy Taurus dolgozik a hálózaton - kevesebb is lehet) és 28 000 V (láttam már 29 000 V-ot is, és nem hiszem hogy a műszer volt rossz) között változhat. Mivel a fűtési transzformátor áttétele állandó, a kisebből kisebbet, a nagyobból nagyobbat fog előállítani mint a NÉVLEGES 1 500 V.
Ha a vonatot diesel mozdony vontatja, akkor a feszültség a motorfordulatszámmal arányosan változik (mert a generátort gyosabban, vagy lassabban forgatja, fűtéskorlátozás, stb...), ez 1150 V és 1650 V között változhat, de itt bejön egy másik fontos tényező is, amire a laptop érzékeny lehet (illetve a tápja): a frekvencia, ami a hálózatban lévő stabil 50Hz helyett 33Hz-től 50Hz-ig változik. Ezek azok a tényezők, amire a vontatójárművek képesek.
Az összes többi a vasúti kocsitól függ: a beépített transzformátorától, illetve inverterétől, valamint hogy van-e beépített feszültség és áramlökésvédelme (nem-e szerelték ki, lopták el). A régi kocsiknál általában nincs (régi fülkések), a villanykályha nem érzékeny, a porszívó csatlakozó pedig (ha van) stabil körülmények között van használva (és persze a villanymotorja sem a laptop érzékenységű berendezések közé tartozik). A modernebb kocsikon, főleg a harmadik generációs IC kocsikon amelyek a nemzetközi szakkiállítások bemutatkozó vendégei - több mint valószínű hogy vannak ilyen védelmek (bár kapcsolási rajzot, vagy konkrét leírást nem volt szerencsém látni róluk). Modern kocsi, jó minőségű laptoban ha az ráadásul valamilyen védőcsatlakozóval van csatlakoztatva véleményem szerint nem okoz kárt, de a tiltással a felelősság (az anyagi is természetesen) a használóra van hárítva, ezek után döntsön mindenki a saját belátása és ismeretei szerint.
2. Vízcsap: A vasúti kocsik csapjainál általában kint van a piktogramm, mely szerint a víz nem ivóvíz, amíg mókás kedvű utasok le nem kapargatják, át nem helyezgetik (vicces helyekre, pld. vécéülőkére, stb...), de a víztartályok nincsennek rendszeresen fertőtlenítve, és a töltőcsonkok a kocsik oldalán vannak, ahol ki vannak téve az ágyazatról (ami magában is veszélyes hulladéknak számít) felszálló pornak, melyek kórokozókat tartalmazhatnak (vizelet, ürülék, elütött rothadó állatok, vegyszerek, stb...). Ha egyszer valaki megfigyeli a pályaudvarokon a vágányok közt hentergő fekete tömlőt - igen, ezen át kerül a víz a kocsik víztartályába -, nem lesz kérdéses számára, hogy igyon-e a vízből...

Adani 2009.12.17. 12:02:07

@atika001:

Régebben még a szocializmusban a hálózati 50Hz sem volt kőbe vésett dolog, gyakran ingadozott nagyon nagy mértékben is. Később lett összeszinkronizálva a nyugati országokkal azóta csak kismértékben ( pl. 49.99 vagy 50.01). A nyugatról származó digitális órák a 80as években még össze-vissza jártak, épp emiatt.

De sztem vonaton is egy túlfeszültségvédő stabilizáló dugó segíthet a bajon. A túlfeszültségtől megvédi a gépet ha pedig alacsony akkor átvált akksis üzemre.

Ákibard! 2009.12.17. 16:36:54

@Adani:
Jajjjjj Dani.....

Az 50Hz most sincsen kőbe vésve csak változott némileg a technológia, és az energiairányítás rendszere.
De a hirtelen fellépő igények esetén most is leesik a frekvencia, illetve megugrik a túltermelés esetén. Csak igyekeznek 50 körül tartani.

Adani 2009.12.17. 17:22:11

@Ákibard!:

Persze, h nincs de nagyon nem térhet el az 50-től régebben meg elég nagyvonalúan kezelték akár 40 körülire is lemehetett, ma azért már ekkora ingadozást nem engednek meg. A feszültség sem állandó 230, az is ingadozik néha de a legtöbb elektromos készülék +/- 10% körüli értéket még elvisel.

De hát mondom rég volt már mikor elektró laborra jártam, de az tény, h manapság már szigorúbbak az elvárások mint régebben volt, ezért kevésbé térhet el az 50-től és a 230-tól.

Vonatos 2010.01.11. 21:52:38

@atika001:
A 2008 decemberében bevetetett ütemes menetrend óta én is viszonylag gyakran járok IC-vel, mivel az általam addig használt gyorsvonatokat megszűntették. Ebből adódóan szinte már minden fajta IC kocsin utaztam, ami a 40-es vonalon előfordul, az esetek jelentős részében (mintegy 40 alkalommal) használtam is a laptopomat a különböző kocsik konnektorairól. Eddig semmilyen problémát nem tapasztaltam velük (kopp kopp).

Az általad leírtakat némiképpen kiegészíteném, illetve pontosítanám:
- a feszültség ingadozást a laptopok tápegysége viszonylag széles tartományban tolerálja. Akinek van laptopja, nézzen a tápegysége aljára, mi van írva (ennek hiányában megteszi egy újabb mobiltöltő is): 100-240V. A tűréshatárokat beleszámítva mintegy 90-255V-os tartományban működőképesek ezek az eszközök. Emiatt alkalmasak a világ bármely országában történő használatra (megfelelő csatlakozóvezetékkel). Ez a működési elvükből adódik, erről később. Meglepődnétek, ha az otthoni hálózat feszültségét megmérnétek, szinte biztos, hogy nem pontosan 230V. A szabvány plusz-mínusz 10%-ot engedélyez, az áramszolgáltatók meg inkább felfelé térnek el mint lefelé. Nálam például jelenleg 243V figyel a konnektorban. Kicsit persze sokallom, de nincs baj vele.
- ami a frekvenciát illeti, a laptop tápok szintén a működési elvükből kifolyólag a ráírt 47-63Hz helyett igen széles tartományban tudnak üzemelni, lett légyen szó egyenfeszültségről, vagy pár kilohertzről - teljesen mindegy nekik. Villamos vontatás esetén márpedig a frekvencia a hálózati 50Hz, úgyhogy ezzel sincs gond
- jelalak: ezek a tápok nem igénylik a tiszta színuszos jelalakot, sőt, maguk is igen jelentősen torzítják azt. Olyan helyen, ahol sok a számítógép (pl nálunk az egyetemen) igen ronda jelalak van a hálózaton. Még rondábbak a (főleg gagyi) invertetek és szünetmentes tápok jelalakjai, mégis vígan mennek velük a gépek.
- A hálózatból származó tranziensek viszont valóban ártalmasak lehetnek. Véleményem szerint ez ellen némiképpen védelmet nyújt egy dugaszolható túlfeszvédő, amin keresztül használva a gépet megvédi azt az esetleges ártalmas túlfeszültségektől. Én még nem szereztem be, csak natúr használtam mint említettem elég sokszor, de tervezem egy ilyen eszköz vásárlását (jól jön itthon is).
- Most akkor térjünk rá nagyvonalakban, hogy is működik egy ilyen táp: a beérkező váltakozó feszültség a szűrők után egy egyenirányító hídra kerül (ezért mindegy a frekvencia, akár DC-ről is elmegy), majd egy pufferkondenzátorba kerül. Az egyenfeszültséget ezután magas frekvencián egy FET segítségével megszaggatják, az így megszaggatott áram a ferritmagos transzformátor szekunder tekercsében feszültséget indukál, amit a túloldalon ismét egyenirányítanak, szűrnek, pufferelnek. Ez az egyenfeszültség, általában 19V kerül a gépbe (amelynek szintén van egy belső tápegysége, ami a szükséges feszültségeket előállítja, de ez már tényleg más téma).
A laptoptápok legérzékenyebb része tehát a bemeneti pufferkondenzátor és a kapcsoló FET. Ezeken múlik, hogy mi az a feszültség amit elviselnek és mi az amit már nem. A feszültségtüskéket is egyenirányítja a diódahíd, ezek energiája is bekerül a pufferkondiba, amit az vagy elvisel vagy nem. Ha zárlatos lesz és a kókány tápban nincs olvadóbiztosító, akkor a kialakuló nagy áram tönkreteheti a diódahidat is. Azon túl, hogy csúnya munkát végez, javítása egyáltalán nem költséges, egy egyszerű műszerész simán megoldja (feltéve ha nem ég el vele a NYÁK is, akkor már nehezebb dolga van).
Túlságosan elkanyarodtam az eredeti témától, ezért inkább visszatérek.
Az IC-ken általában közlekedik büfékocsi is. Ezeken ugyanazokkal a háztartási berendezésekkel találkozhat az ember, mint otthon: hűtőláda, kávéfőző, mikró, villanybojler, stb. De van ott pénztárgép, rádió is, és a kiszolgáló személyzet is minden bizonnyal ott tölti a telefonját ha lemerül. Ezek az eszközök kibírják a vasúti villamos hálózat általi igénybevételt, akkor a laptopnak is ki kell(ene).
Apropó: villamos csatlakozó. Ezek az ominózus konnektorok nem csak külalakjukban azonosak az otthoniakkal. NEM! Hanem rendszeresen föléjük van írva, hogy 220V 50Hz, hiába takarítás végett vannak ott, akkor is háztartási csatlakozók és 220V 50Hz. Ezek után az ember miért ne dughatná bele a laptopját, hiszen mind feszültségben, mind kialakításban olyan mint az otthoni. Ha meg nem olyan lenne, akkor meg vagy el kéne zárni, vagy a háztartásitól eltérő ipari csatlakozókat kellene használni.

Hogy kissé összefoglaljam az igencsak hosszúra sikeredett hozzászólásomat:
- Sima IC kocsi (termes, fülkés): Az eddigi tapasztalataim szerint semmilyen problémát nem okoz a konnektor. Viszont fontos, hogy mindenki csak saját felelősségre használja, bár problémám még nem volt vele, de ezentúl én is túlfeszvédővel fogom használni.

- 3G IC kocsi: nyugodt szívvel használható, mert el van látva a szükséges védelemmel és stabilizáló egységgel.

- Szlovák IC kocsi (Dráva/Hernád IC): nyugodtan használható a gép, mert a 230V-os hálózat inverteres és még akkumulátort is tartalmaz, így fázishatár alatt is működik!!!

Essen szó a mozdonyokról is egy kicsit, már amilyenek húztak eddig laptopozáskor:

V43: főleg 3000-es sorozat húzott eddig, de volt már 1000-es is, abból is félpantorgráf és teljes pantográf áramszedős is. Egyikkel sincs probléma, már ami az villamos ellátást illeti.

V63: egyszer volt szerencséje hozzá a laptopomnak (V63-134), de akkor stabilizált és védett 3G IC kocsin ültem. Voltak is gondok az ellátással, viszonylag gyakran kimaradozgatott, mindig indulás után, gyorsításkor: gondolom ilyenkor a védelem tiltott le, mert a Gigant igen erősen szennyezi a hálózatot, amelyet a kocsi villamos rendszere már nem tolerált. Ezért a sima, régifajta termes/fülkés kocsiban V63-as vontatás esetén nem javaslom senkinek a laptop használatot, magam sem tenném.

Taurushoz még nem volt szerencsém (nem sűrűn jár mifelénk), de arról nyugodtan használható, mert az 1500V-ja stabilizált.
Flirt-ről és a többiekről sajnos nincs információm.

Remélem, hogy mindenkinek kielégítő választ tudtam adni ebben a nem kicsit hosszú hozzászólásban.

Adani 2010.02.14. 20:36:52

Ma először életemben kipróbáltam a konnektort. A Pannonia IC-vel jöttem, mert késve ért Mezőberénybe, és hamarabb jött mint a gyors, amihez kimentem. Az egyik CFR ( román) egyterű kocsiban meg volt konnektor az ülésnél a falon. Bedugtam a telefontöltőmet és volt áram és feltöltötte a mobilt, néha elment pár mp-re gondolom fázishatár, de amúgy működött. Volt, aki laptopot is bedugta és nem lett baja. Viszont pénteken a Körös IC-n láttam olyan konnektort, ami fölött volt egy piktogram ami egy áthúzott laptop volt, gondolom az nem annyira jó és tényleg kinyírhatja.

.PLACI. 2010.09.21. 13:22:48

Én hetente átlagosan 5-6-szor használom FLIRTben és railjetben a laptopomat, mindenféle túlfeszvédő nélkül, folyamatosan, 1,5-2 órás utakon. Fázishatárnál mindkettőben elmegy az áram. Viszont a FLIRTben ahogy visszajön, utána másodpercek alatt elmegy újra, de csak egy ezredmásodpercre (ezt a Splendid szoftver piktogrammjaiból veszem észre). Ez miért van?

A 10-67 Ap és a 20-67 Bph IC kocsikban van direkt laptopozásra kiépített konnektor, ezeket még nem említettétek. Sajnos egy félreértés vagy nihilizmus miatt a 20-67 Bp-kbe nem kerül. Sok ország sok kocsitípusán utazva csak és kizárólag a Bph kocsiban találkoztam olyannal, ami fázishatár alatt is adta a szuflát. Még az Ap-ban is eltér nemcsak a helye (az egyék végében a peronon van egy térdig érő függőleges doboz), hanem az inverter működése is.

Túlfeszvédő: nagyáruházakban jártam, vagy nem tudtak adni, vagy csak 6-os elosztó volt, 1-es konnektor nem. Hol tudok ilyet szerezni, ami akkora, hogy szinte zsebre lehet vágni?

Adani 2010.09.21. 15:50:55

@railjet63:

Nekem van egy és még régebben egy kis elektronikai boltban vettem vidéken. De szoktam ilyet látni a Media Marktban is pl. az Árkádban is van. De elektronikai boltokban is lehet próbálkozni.

.PLACI. 2010.09.24. 20:51:39

@Adani: Az Örs-i Árkádban? Elmegyek, megnézem majd, köszi.

Adani 2010.09.25. 21:46:09

@railjet63:

Ott én csak erről az egyről tudok. A Media Markt-ban láttam hónapokkal ezelőtt. De a netről is tucatnyi helyről lehet rendelni.
süti beállítások módosítása