A prágai állomást felújítják. A dolog érdekessége, hogy az adófizetőknek nem kerül semmibe. Az ottani MÁV fogta kiadta bérbe egy olasz cégnek 30 évre. 30 évig üzemelteti és ezért Ő fizeti a felújítást is. Itthon ezt nem lehetne megcsinálni, mert akkor mutyi lenne, hogy abba meg Szilágyiné is belesárgulna...
Üdvözletem Georgejr!
Többször olvastam a Keleti pályaudvarban található Lotz-terem felújításáról és a róla szóló vitákból is eljutott hozzám egy-két morzsa. A terem gyönyörű, láttam élőben is. Viszont most egy hozzá hasonló pályaudvarról szeretnék írni, ami hasonló szerepet tölt be mint a Keleti. Ez a prágai Hlavni nadrazi, azaz Főpályaudvar. Beismerem, az eredeti állapotát nem láttam,de a jelenlegi szerintem mindenképpen megérdemel egy kis figyelmet.
A pályaudvar viszonylag univerzális szerepet tölt be. Indul innen nemzetközi vonat (pl. Varsó, Berlin, de Budapest felé is ), egyszerű gyors- és személyvonat, az elővárosi vonatokból az S7 és S9, valamint az összes InterCity ( általában más megnevezéssel, de ez lényegtelen ).
A fő ok, amiért billentyűzetet ragadtam ( és amiben hasonlít a Keletire ), hogy szükségessé vált a felújítása és ez a Keletihez hasonlóan el is kezdődött. A felújítás során megújul szinte minden porcikája: a metróépítés során kialakított szocialista mintára készült csarnok, a jegyértékesítő központ ( sorszám nincs a nemzetközi jegyeknél sem ), a régi szecessziós épület és persze nem maradhat el a pálya valamint a biztonsági rendszerek felújítása sem. Az előcsarnokban üzlethelyiségek kerültek kialakításra ( ez gondolom a befektető érdeke is ). Ezekről annyit, hogy található itt könyvesbolt, gyorsétterem, a Keletiből jól ismert Wasteels utazási iroda és a pályaudvarokon megszokott egyéb kis üzletek. Ami nekem nagyon tetszik az a jegyértékesítés mely egy központi helyiségben történik és pl. az InterCityre vagy 1. osztályra jegyet váltóknak elsőbbséget biztosító egységei is vannak. ( Ezeknek az utasoknak egyébként külön váróterem is biztosítva van, mint a Keleti pályaudvarban, bár lehet, hogy ott csak a Railjet-es utasoknak. Elnézést, ha hülyeséget írtam).
A felújítás még tart. Ennek vannak mellékhatásai: esős időben becsepeg még a víz a mennyezeten keresztül, a metrólejárathoz fa takolmányok alatt kell eljutni és néha erős oldószerszag terjeng a levegőben :) . Azonban legalább haladnak a munkával.
Az egészet az teszi számomra különlegessé, hogy tisztán az állomás felújítása egy koronájába sem kerül az adófizetőknek. A helyzet az, hogy az állomást 30 évre bérbe adták egy olasz vállalatnak ( Grandi Stazioni ), amely ez idő alatt működtetni fogja és ő állja a felújítás számláját is, amely mintegy 1 milliárd korona ( kb. 10 milliárd Forint ). Természetesen a kivitelező helyi vállalat ( Metrostav ). Lehet, hogy ez más országokban bevált gyakorlat, de számomra különlegesnek tűnik. A kérdés már csak az, hogy a MÁV-nak nem érné-e meg hasonló konstrukció, hisz az állomást nem tudják elvinni sehová sem és elszomorító, hogy több állomás is elég rossz állapotban van. Persze tisztában vagyok vele, hogy ez a modell csak a nagy forgalmú állomásokon alkalmazható ( a bevásárlóközpontjelleg miatt ), de akkor a megmaradt pénz a kisebb állomásokra lenne felhasználható.
Röviden ennyi :).
Remélem nem szidtok le nagyon, hogy miket írogatok itt. Üdvözletem a blog olvasóinak!
Tisztelettel, Péter.
ui. Mellékelek pár képet, melyek a wikipediából származnak ( nincs jó fényképezőgépem :) ). A wikipédiás cím ez lenne:
http://cs.wikipedia.org/wiki/Praha_hlavn%C3%AD_n%C3%A1dra%C5%BE%C3%AD