MÁV utaspanaszok, késések, információk.

Új MÁV blog

Kitekintő: Pályaudvar-felújítás Prágában

2009. november 23. - georgejr

A prágai állomást felújítják. A dolog érdekessége, hogy az adófizetőknek nem kerül semmibe. Az ottani MÁV fogta kiadta bérbe egy olasz cégnek 30 évre. 30 évig üzemelteti és ezért Ő fizeti a felújítást is. Itthon ezt nem lehetne megcsinálni, mert akkor mutyi lenne, hogy abba meg Szilágyiné is belesárgulna...

 

 Üdvözletem Georgejr!


Többször olvastam a Keleti pályaudvarban található Lotz-terem felújításáról és a róla szóló vitákból is eljutott hozzám egy-két morzsa. A terem gyönyörű, láttam élőben is. Viszont most egy hozzá hasonló pályaudvarról szeretnék írni, ami hasonló szerepet tölt be mint a Keleti. Ez a prágai Hlavni nadrazi, azaz Főpályaudvar. Beismerem, az eredeti állapotát nem láttam,de a jelenlegi szerintem mindenképpen megérdemel egy kis figyelmet.

A pályaudvar viszonylag univerzális szerepet tölt be. Indul innen nemzetközi vonat (pl. Varsó, Berlin, de Budapest felé is ), egyszerű gyors- és személyvonat, az elővárosi vonatokból az S7 és S9, valamint az összes InterCity ( általában más megnevezéssel, de ez lényegtelen ).

A fő ok, amiért billentyűzetet ragadtam ( és amiben hasonlít a Keletire ), hogy szükségessé vált a felújítása és ez a Keletihez hasonlóan el is kezdődött. A felújítás során megújul szinte minden porcikája: a metróépítés során kialakított szocialista mintára készült csarnok, a jegyértékesítő központ ( sorszám nincs a nemzetközi jegyeknél sem ), a régi szecessziós épület és persze nem maradhat el a pálya valamint a biztonsági rendszerek felújítása sem. Az előcsarnokban üzlethelyiségek kerültek kialakításra ( ez gondolom a befektető érdeke is ). Ezekről annyit, hogy található itt könyvesbolt, gyorsétterem, a Keletiből jól ismert Wasteels utazási iroda és a pályaudvarokon megszokott egyéb kis üzletek. Ami nekem nagyon tetszik az a jegyértékesítés mely egy központi helyiségben történik és pl. az InterCityre vagy 1. osztályra jegyet váltóknak elsőbbséget biztosító egységei is vannak. ( Ezeknek az utasoknak egyébként külön váróterem is biztosítva van, mint a Keleti pályaudvarban, bár lehet, hogy ott csak a Railjet-es utasoknak. Elnézést, ha hülyeséget írtam).

A felújítás még tart. Ennek vannak mellékhatásai: esős időben becsepeg még a víz a mennyezeten keresztül, a metrólejárathoz fa takolmányok alatt kell eljutni és néha erős oldószerszag terjeng a levegőben :) . Azonban legalább haladnak a munkával.

Az egészet az teszi számomra különlegessé, hogy tisztán az állomás felújítása egy koronájába sem kerül az adófizetőknek. A helyzet az, hogy az állomást 30 évre bérbe adták egy olasz vállalatnak ( Grandi Stazioni ), amely ez idő alatt működtetni fogja és ő állja a felújítás számláját is, amely mintegy 1 milliárd korona ( kb. 10 milliárd Forint ). Természetesen a kivitelező helyi vállalat ( Metrostav ). Lehet, hogy ez más országokban bevált gyakorlat, de számomra különlegesnek tűnik. A kérdés már csak az, hogy a MÁV-nak nem érné-e meg hasonló konstrukció, hisz az állomást nem tudják elvinni sehová sem és elszomorító, hogy több állomás is elég rossz állapotban van. Persze tisztában vagyok vele, hogy ez a modell csak a nagy forgalmú állomásokon alkalmazható ( a bevásárlóközpontjelleg miatt ), de akkor a megmaradt pénz a kisebb állomásokra lenne felhasználható. 

Röviden ennyi  :).
Remélem nem szidtok le nagyon, hogy miket írogatok itt. Üdvözletem a blog olvasóinak!

Tisztelettel, Péter.
 
ui. Mellékelek pár képet, melyek a wikipediából származnak ( nincs jó fényképezőgépem :) ). A wikipédiás cím ez lenne: 
http://cs.wikipedia.org/wiki/Praha_hlavn%C3%AD_n%C3%A1dra%C5%BE%C3%AD

A bejegyzés trackback címe:

https://mav.blog.hu/api/trackback/id/tr551545836

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

gigantikus kertitörpe 2009.11.23. 15:59:54

"A helyzet az, hogy az állomást 30 évre bérbe adták egy olasz vállalatnak ( Grandi Stazioni ), amely ez idő alatt működtetni fogja és ő állja a felújítás számláját is, amely mintegy 1 milliárd korona ( kb. 10 milliárd Forint )."

Gondolom az üzemeltetési idő alatt bőven ki fogják termelni a cseh államból ezt a pénzt, amit most előre beinvesztáltak a felújításba. Sőt, ennek a sokszorosát. Kíváncsi lennék a szerződés szerint milyen állapotban kell visszaadni majd 30 év múlva a pályaudvart!

Ibigoo · http://indafoto.hu/ibigoo 2009.11.23. 22:49:42

Az üzlethelységek eddig is megvoltak az aluljárószinteken. A második képen látható csarnokban annakidején nagyon jó kávét lehetett inni, masszív üveg kávéspohárban adták, olyanban ami vélhetően idősebb nálad és minden családban megtalálható belőle legalább egy. Szó ami szó, szegényre ráfért a felújítás, remélem az állagmegóvás mellett kitakarították az aluljáróban tenyésző sok "élősködőt" is.

krtek24 2009.11.26. 22:12:27

Az biztos, hogy a beruházás összege vagy nem 10 milliárd Forint, vagy az említett beruházások jó része nem az említett forrásból épül (vagy esetleg meg sem valósul...). 10 milliárdból ilyen beruházást sehol a világon nem valósítanak meg, és most nem kell a demagóg "mutyi-duma".

Murphistic · http://www.youtube.com/user/Murphistic 2009.11.27. 17:44:44

@krtek24: Én úgy tudom, hogy az állomás felújítása a beruházó költsége. A vágányok és az alagutak azt hiszem uniós források, de arról nem is volt itt szó.
süti beállítások módosítása