MÁV utaspanaszok, késések, információk.

Új MÁV blog

Miért utazunk vasúton?

2009. augusztus 19. - georgejr

Gábor szerint a vonat még mindig jobb mint a busz. Ezzel maximálisan egyetértek. Igaz, büdös, késik, sokszor bunkók a vasutasok, de még mindig jobb mint a semmi.
Tanú című filmben Pelikán elvtárs mondta: "kicsit sárga, kicsit savanyú, de a miénk"
És ez igaz a vasútra is!

 

Hello!


Szeretném, ha a levelem megjelenne az oldalon!

Nem tartom a MÁV szolgáltatását 21. századinak és TELJES MÉRTÉKBEN elfogadhatónak DE....
 
Az ember azért  utazik vasúton, mert a vonatot jobban szereti, mint a buszt. Viszont vegyük példának a Desiro-t. Mi különbözteti meg egy busztól, azon kívül, hogy kötött pályán közlekedik? Gyakorlatilag semmi. Nem lehet kinyitni az ablakokat, nem lehet kényelmesen elférni stb. Akadálymentesített ugyan, de gondoljunk bele: vegyünk egy BHV kocsit (kék kocsi a mozdony mögött :)). Lehet, hogy nem akadálymentesített, de eddig is meg tudtunk lenni vele, felmentünk a lépcsőjén, sőt, kimondottan szimpatikus dolognak tartom, mikor fel kell rajta segíteni az idősebb nénit. Neki ez nem probléma, ha segítünk neki, máris megvan a napi jó cselekedet, és még emberileg is közelebb kerülünk hozzá. Vegyük továbbra is példának a "sima kék kocsit". ki lehet nyitni az ablakát, huzatot lehet csinálni, hova kell a klíma?! Olvastam a problémázásokat a műbőr ülésekkel. Életemben nem aludtam még olyan kellemeset, mint a vonaton :) Meg ilyenkor mindig eszembe jut az "uzsgyi" vonat (bpmot). Mennyire borzasztó, ül az ember egy vason, amin van egy szövet. Kemény az egész, kényelmetlen. Talán a nyaranta kb. 5-ször előforduló 40 fokban inkább kibírom, hogy hozzá izzadok a műbőrhöz, mint azon a borzalmon utazzak.
A rendszeres problémák között szoktam olvasni a vonat késését. A busz nem késik?! :D És ha a balhés, analfabéta utas rájön arra, hogy a vonat nem azért késik, mert a mozdonyvezető épp nem akar időben hazaérni és eltölteni a szabadidejét úgy ahogy gondolja, akkor védekezik azzal, hogy nem megfelelő az utastájékoztatás. Ezzel kapcsolatban annyi a véleményem, hogy rendszeresen késtem már, csatlakozást is késtem le stb. sose volt még azzal bajom, hogy ne tudjam meg, hogy jutok haza. Az állomásfőnököt meg lehet kérdezni. Nem ő az ördög, hogy ne mondja meg. :) Ha meg valaki azzal dobálózik, hogy ez mindig előfordul, akkor szintén ő a hülye, mért nem tanul az x-edik esetből és megy busszal?! :D
A rossz pálya miatt is szoktak panaszkodni. Ez egész addig jogos, amíg nem a 100 km/h-s villamosított vonalon aggódnak. Viszont ilyen írásokkal vigyázni kéne, ugyanis a rossz állapotú mellékvonalakkal kapcsolatos szidalmakra - mint tapasztalhattuk -  a MÁV válasza nem a felújítás, hanem a vonalbezárás.
Összegezve: Én is sima utas vagyok, diák. 20 évesen fel tudom mérni, mennyivel előbb kell elindulnom A-ból B-be. Mindig időben odaértem mindenhova, pedig 15 éves korom óta használom a vasutat. Ha késik a vonat, lekésem a csatlakozást, a többi utassal, aki így járt, elbeszélgetünk a helyzetről, viszontagságokról: szocializálódás:). Az új vonatokról az a véleményem, hogy a csicsa a fő szempont (pl Desiro) de kényelmetlen. Nem a PRAKTIKUSSÁGI szempontokat kéne figyelembe venni. hanem azt, hogy ha már vonattal megyek, akkor ne érezzem úgy magam, mint a buszon. Férjen el a lábam, üljek kényelmesen.
A kalauzok ugyan bunkók. Én számtalanszor hagytam már otthon a diákom. Érdekes, mindig segítettek, megtaláltuk a hangot. Talán ha nekem sikerül, másnak is. Továbbá meg lehetne érteni, hogy a 400. panaszkodó utas után nekik  is ki van a p*csük.
Nem vagyok vasutas, teljesen másnak tanulok, rendszeresen szívtam már meg a vasúttal, de nem véletlen használom. Legalább nem unalmas az élet :) A 130, 120, 100, 140, 147-es vonalakon közlekedek rendszeresen. Üdv: Gábor

A bejegyzés trackback címe:

https://mav.blog.hu/api/trackback/id/tr321321453

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Greg Sanchez 2009.08.19. 12:20:18

Azért én vitatkoznék egy kicsit. A busz néhány útvonalon ugye smián veri kényelemben és időben is a vonatot. Pl.: Tab-Siófok 30 km - 1:05 perc menetidő, míg busszal 40 perc. Melyiket választom? Egyértelmű. Persze szeretem a vasutat, de azért néha nem csak a kényelem a fő szempont, habár jó hogy a vonaton van WC. Ízlések és pofonok...

Luxusmoszkvicsslusszkulcs 2009.08.19. 12:35:39

Elég nagy különbség van aközött, hogy csak simán el lehet jutni A-ból B-be, hogy a meglévő infrastruktúra, járműpark felhasználásával és némi átszervezéssel, elavult szabályzatok korszerű átírásával hogyan lehetne ugyanezt másként, jobban megoldani, valamint aközött, hogy ha lenne több pénz mit tudnánk belőle elkövetni. A MÁV háza táján az a baj, hogy a lehetőségeit nem használja ki. Ha balfasz a közlek miniszter váltsák le, ha az igazgató nem képes megoldani a feladatit, jöjjön helyette más. Ha a késés emberi mulasztás miatt van, rúgják ki az illetőt, mint ahogy a tahó kallert is. Csókolom, nehogy már a befőtt tegye el a nagymamát, nem kötelező vasutasnak lenni, válság van, meg munkanélküliség, vagy mi a fene...

A járműparkra ugyanez vonatkozik. Elővárosi forgalomban szerintem nem rossz a Desiro. Épeszű felhasználással, illetve jó pályán, ahol még menni is tud, mire elalszol ott is vagy. Legyen pici, könnyű, nagy teljesítmény-tömeg aránnyal a sok megálló miatt. A rövidebb utak, reggeli lökésszerű nagy terhelés miatt még a több állóhely is jól jön. Erre mit csinál a MÁV? Megy a Desiro IC-nek, a szűk üléselrendezésével, a sok állóhelyével, mert új és van benne klíma... Erre talán a normális IC kocsipark lenne a megoldás, nem egy elővárosi motorvonat, de hát ha egyszer ez van. A BKV alacsonypadlós Volvo busza is jó, a Volán távolsági buszai is jók, de ha Hamburgba menne a városi Volvo, vagy Budapesten a 7-es busz vonalára raknának távolságit, mindkét helyen balhé lenne.

dontals 2009.08.19. 14:33:14

"Az ember azért utazik vasúton, mert a vonatot jobban szereti, mint a buszt." Tévedés, mert az emberek döntő többsége kényszerből utazik vonattal, nem pedig a vasút iránti imádatából.

Én örülök, hogy megpróbálsz így viszonyulni a mávhoz, viszont ezzel a szinttel én nem tudom hogyan lehet megbarátkozni.

Mindenben meg lehet találni a szépet, viszont azért ez a "fel lehet legalább segíteni az idős hölgyeket a bhv vonatra és megvan a napi jó cselekedetünk" azért egy kicsit erős...

Amúgy meggyőződésem, hogy a vonatot nem a buszhoz kell hasonlítgatni, hanem más, normálisan működő vasutakhoz. Pl. az osztrákhoz, némethez, spanyolhoz, sorolhatnám...

Az rendben van, hogy meg lehet kérdezni az állosmásfőnöktől, hogy mennyit késik a vonat, viszont azért a 21. században már erősen nem ez a szint, hogy akkor minden utas keresse fel az állomásfőnököt.

Az akadálymentesített kocsi nem (csak) azért kell, mert akkor az öreg néniket nem kell felsegíteni a vonatra, hanem pl. a babakocsit toló kismamák miatt (ez feltehetőleg téged, vagy feleségedet is érinti majd éveken keresztül...), vagy a kerekesszékesek miatt.

A klíma nem azért kell, mert a huzat nem elég jó, hanem azért, mert nem mindenhol működik ez a huzatosdi (nem is mindenki szereti...), főleg, hogy a felújított bhv-k minden 2. ablaka fix lett - ez más kérdés, hanem azért kell a klíma, mert a vasút (elsősorban az elővárosban) az egyéni közlekedés alternetívája és ha ma már kevés olyan autót gyártanak, amibe ne kerülne klíma, ezért nehezen érthető, hogy miért a tömegközlekedésnél kell ezt sajnálni. Hidd el nem magyar sajátosság ez, ma már a jóval kevésbé tehetős országok sem állítanak forgalomba olyan járműveket, amibe ne lenne légkondi. El lehet vitázni még erről egy-két kört, hogy jó nekünk a huzat is: (nem jó!) ettől a világ értelmesebb felén már belátták, hogy a tömegközlekedésbe olyan körülményeket kell teremteni, ami vonzó az utasoknak, hiszen értük van az egész.

lurkó 2009.08.19. 16:49:55

@dontals: Oké elfogadom költsünk km-enként anyit a vasutvonalakra mint az általad felsorolt országok által ráköltött pénzöszeg átlagának a fele. És tényleges ráköltést nem mindenféle pénzéhes "magyarok" által böségesen lefölözött öszeget. Mert ami oda jut ahova szánták arra sem elég hogy az áldatlan álapotokat fenntartsuk. A vasutnak ezernyi előnye van a közúttal szemben csak most nem az van kidomboritva.
Kényszerből utazik valéaki? Ne tegye senki sem fogja megölni érte én még vonatra senkit sem kényszeritettem ellenkező irányba már nagyon sokat és őket pont azért mert nem kötelező szolgáltatás. Egyenlőre ezt tudjuk nyujtani és enyiért mindenki eldöntheti szeretné-e igénybe venni.

dontals 2009.08.19. 17:24:07

@lurkó: Költöttünk mi már eleget a mávra, de nem sok látszik belőle. Hol van a több mint 1 billió Ft? Miben testesül meg? A szétrohadó bhv fenntartásában? Szerinted ha a mávot szapulom, akkor nem ez ellen emelem fel a hangomat? És mert most épp a mávnál nincs politikai érdek úgy kiborítani a bilit, mint a bkv-nál, azért a hülye is tudja, hogy az ilyen-olyan máv-vezetők milyen pénzeket raknak zsebre, de vonaton talán még életükben nem ültek. Lett volna itt pénz a vasút modernizálására, ha hozzáértők kezelik és nem ezekbe a tisztátlan kezekbe adják.

A Nyugatiban fél napig működött 6-7 év alatt az egyetlen lift. Érted, fél napig! A Ferihegyi állomás egy hányadék a megnyitás után 1,5 évvel. Tiszta gány az egész. Még azt sem tudják értékként megőrizni a vasútnál, amit végre megcsináltak, erre kár volt kiadni ennyi pénzt. Még a jó szándék is rosszul sül el. Ebben a formában minden egyes mávra költött forint kidobott pénz az ablakon.

(És ne emlegesd nekem a vandálokat, mert vandálok mindenhol vannak, legfőképpen Németországban, de ott ügyelnek az őrzésre és a helyreállításra)

Mert ott mindennek van gazdája és mindenkinek normális feladata, ami nem abból áll, ami Magyarországon nem ritka, hogy reggel meg este átállítja a váltót, a holtidőben meg mereszti a seggét (de annyira azért nem igényes, hogy legalább 2 cserép virágot kirakjon az állomás bejáratához, vagy ne adj isten hetente egyszer összeszedje a szemetet.)

És igen, rengetegen kényszerből utaznak, mert KÉNYTELENEK valahogy bejutni dolgozni/iskolába menni és nem azért ülnek reggelente a mocskos vonatra, mert imádnak vonatozni.

lurkó 2009.08.19. 18:03:42

@dontals: Köszönöm! Mert NÉMETORSZÁG a legjobb példa mindenre amiről szó van. Négy évet töltöttem kint és bármenyire igyekeztem megfelelni az ottani értékrendnek és bármenyire vagyok fele vérben német sosem voltam más mint "auslander" azaz külföldi. Ami sokmindenben megmutatkozott a rengeteg rendőri igazoltatástól kezdve a hátrányos megkülömböztetésig a legutolsó kisboltban. Nem esett jól de elfogadtam. Ott rend van mindenhol! Az emberek fejében is. A rendőrnek van jogi háttere bármikor bármiben bátran intézkedhet. Tehát minimálisan sem magyarország.
Nálunk is volt egy rendszer amikor rend volt és mindennek volt gazdája de a "magyaroknak" nem tetszett hogy nem tudnak milliárdosok lenni. Nem baj sok év mulva viszaüt ez rájuk.
Végül:Senki sem kénytelen a vasuti utazást igénybe venni. Mehetnek buszal autóval biciklivel lovas-szekérrel gyalog is bárhová hisz ez egy szabad ország. Van alternativa. Tehát: IMÁDNAK VONATOZNI!!!

vonat blog · http://szazvasutat.blog.hu 2009.08.19. 19:26:18

@dontals:
"Amúgy meggyőződésem, hogy a vonatot nem a buszhoz kell hasonlítgatni, hanem más, normálisan működő vasutakhoz. Pl. az osztrákhoz, némethez, spanyolhoz, sorolhatnám..."

Az osztrák vasút évente kb. 1,6 milliárd euró állami támogatást kap. A MÁV ennek jó ha a felét. A jegyek ára Ausztriában kb. kétszerese a hazai teljes árnak, amelyet itthon csak az utasok ötöde vált.

Nem elfogultan: Ma utaztam vonaton. Pontos volt, tiszta volt, leglassabban 100 km/h-val ment. Egy átlagos belföldi IC-n utaztam, jót szundítottam. Európai színvonalú szolgáltatást kaptam a nyugat-európai árak töredékéért.

Hidd el, ha kétszer ekkora állami támogatásból gyorsabb, korszerűbb, hűtött vonatokon utaznál, sokkal jobbnak ítélnéd a magyar vasutat.

Ha több pénz lenne, sokat lehetne javítani a vasúton. Lásd: gyönyörűen felújított miskolci állomás, új motorvonatok (Flirt, Desiro, Talent) stb.

Leijon 2009.08.19. 21:38:02

Aranyos a poszt, de vitatkoznék vele.
Én is heti rendszerességgel utazom hosszú távon vonaton. 2 és fél órát ami néha 3 a késések miatt nagyon fos elviselni a műbőr ülésen klíma nélkül.
A desiro, Flirt, Talent, szerintem kényelmesek, mármint elővárosi forgalomra.
Én nem használok feltétlenül vasutat, mert pl.: Bcs-Szeged vonalon a Körösös buszok 100x kényelmesebbek(mind légkondis, új MAN(credo az fujos)).
De én örülök, hogy ebben az országban még vannak ilyen pozitiv emberek, akik annak ellenére szeretik a magyar vasúti közlekedést, hogy az indiai vonattetején utazós vállalatok szervezettebben működnek mint ez.(ez persze nem igaz csak irónia:D)

petya.bacsi 2009.08.19. 21:44:54

Én azért utazom vonattal, mert nincs busz :D De ha lenne sem utaznék busszal, mert nem bírom a buszt. A MÁV-ot is rühellem, de buszra semmi pénzért sem szállnék.

80%-kal utazom kevesebbet vonattal ma, mint 2 éve. Már hál' Istennek nem vagyok ingázó :)

Labzo · http://labzo.extra.hu/ 2009.08.20. 19:33:47

@lurkó:
"Nálunk is volt egy rendszer amikor rend volt és mindennek volt gazdája de a "magyaroknak" nem tetszett hogy nem tudnak milliárdosok lenni. Nem baj sok év mulva viszaüt ez rájuk."
Ha a kommunizmusra gondolsz, akkor inkább az volt a baj, hogy a rend Szovjet módra volt és nem magyar módra (pedig, úgyszólván van rá igény, nem is kell messzire menni, csak elolvasni egy pár itteni bejegyzést, de akár még a BKV figyelőn is olvashatsz róla).
Hogy ne csak OFF legyek:
Az állomásfőnöknek is jobban megéri a hangosbemondót használnia, mert oké, hogy ha pár ember odamegy és beszél velük, de 30, vagy még ennél is több emberrel (azért gondolom, hogy más tenni valója is van)... .
Busszal kapcsolatban: hiába van nem egy helyen elsőbbsége, ha azt meg sem adják neki, arról nem is beszélve, hogy olykor hirtelen fékez, ami eléggé kellemetlen, persze a szabálytalan autós, biciklis, figyelmetlen gyalogos simán megússza.
Lehet menni autóval: bocs, de ebbe aligha gondoltál bele, mert az autó sok helyet foglal el az úton és az útlezárásoknál is inkább a tömegközlekedési járművekre gondolnak inkább, mint a gépkocsival közlekedőkre. A B kategóriás jogosítványt meg nem kötelező letenni, de az autót még meg kell venni és a benzinen kívül is sok mást kell fizetni (arról nem is beszélve, hogy a Belvárosból minél jobban ki kell szorítani őket, főleg a légszennyezettség miatt).
A biciklit meg a vasúttal érdemes kombinálni és nem külön - külön.
Röviden és tömören: a közlekedést nem kell összetéveszteni az áruk vásárlásával és a szabadságot sem kell szajkózni, hanem az ésszerű közlekedési használatot.

stepboy 2009.08.21. 20:36:27

@lurkó: Sokan kényszerből vonatoznak naponta a munkahelyükre, nem azért mert szeretnek vonatozni. Aki teheti az vált, és sajnos nagyon nincs ez rendjén. Én is szeretek vonatozni, de legutóbb busszal mentem Pozsonyba Budapestről - 2500Ft-ért gyors, pontos és kényelmes szolgáltatást kaptam (kávé/tea, olvasni való és videó várja az utasokat).
Ezt a színvonalat a Start ma képtelen nyújtani.
Jelenleg úgy néz ki, h szépen elsorvasztják a vasúti közlekedést magyarországon, aztán majd mehet mindenki luxusbuszokkal (sokan váltanak már most is buszra a vonat ellen, vagy még rosszab saját autóra), de ne legyen igazam.
Egyébként én is voltam Németországban, szerencsére pozitív tapasztalatokat szereztem: tiszta, gyors és pontos S-bahn-on utaztam. Volt klíma és magas peron (nem kellett senkit fölsegíteni a lépcsőn). Az ICE meg 38 perc alatt tesz meg 99km-t és lehet rá interneten is jegyet venni - amit otthon ki is lehet nyomtatni.

Leijon 2009.08.22. 14:45:12

GeorgeJR ne haragudj de ezt most muszáj...tegnap olyan botrány volt a bombariadó a keletiben...kis tudósítás a blogomon: jarmutesztesztek.blog.hu
bocs nem reklám de annyira szánalmas volt hogy már NEKEM fájt...

Labzo · http://labzo.extra.hu/ 2009.08.22. 21:06:36

@SzarkaTarkaFarka:
Ez már a 3. bombariadó: volt a Nyugatiban, a Délin és most a Keletin? Hol lesz legközelebb?

Leijon 2009.08.23. 11:18:27

@Labzo: Én nemtudom, de elég idegesítő volt benne részt venni...szervezetlenség, nemtörődömség...
Nem igaz, hogy sejtelmük sincs ki az aki már harmadjára járatja velük a bolondját...akinek nincs más dolga, mint hogy bombariadókat jelentsen be, el kéne küldeni szibériába, hogy tanuljon egy kis illemet:D

Tombolda · http://tombolda.fw.hu 2009.08.23. 21:21:19

A zember meg akkor olvassa ezt a blogot, ha nem kell hunyorognia a dőlt betű miatt.

Vaandor 2009.08.28. 08:22:40

A dőlt betű tényleg elég zavaró. A főoldalon elsőre azt hittem, valami lezáratlan utasítás miatt olyan minden.

A levél tetszik, de kiegészítve azzal, amit Moszkvics mond: "A MÁV háza táján az a baj, hogy a lehetőségeit nem használja ki."

Kopi3.14 2009.08.28. 16:23:40

kis kiegészítés: a buszt sokan azért nem választjkűk, mert nem alternatíva: egyrészt kapacitása töredék, másrészt sok esetben lasabb, jelentősen, harmadrészt nem jár olyan sűrűn, akkor, amikor kéne. Ez jellemző az Alföldre. A buszt sokan választják, ha olcsóbb, jobb, a menetrendje az emberek igényeihez közelebb áll, lásd Szekszárd, Veszprém esete.