MÁV utaspanaszok, késések, információk.

Új MÁV blog

157 km átlag 3 óra alatt

2009. augusztus 12. - georgejr

A Balaton környéki vonatközlekedés finoman szólva is kaotikus, de nem túristacsábító.
A legviccesebb, hogy a szegedi IC-k 30 kilométerrel hosszabb távot átlag 40 perccel gyorsabban teszik meg, mint az említett vonalon közlekedő IC-k....

Költői kérdés, hogy vajon miért megy mindenki autóval a Balatonra? 

 

Kedves Georgejr!


Főleg tanulmányi okok miatt évek óta kénytelen vagyok hetente ingázni a vasúttal Fonyód és Budapest között. Minden évben kifogok egy nagyobb vasúti malőrt (felsővezeték-szakadás, sztrájk, lerobbant mozdony), de az idei nyár viszi a prímet.
Június óta nem utaztam a Fonyód-Budapest távon (oda-vissza egyaránt) olyan vonattal, ami ne késett volna legalább 10 percet, de a fél-egy órás késés is egyre jellemzőbb és nem csak a nagy hőség miatti csökkentett sebesség az oka, a kánikulás időszakon kívül is (szinte?) minden vonat késik.
Nemrég alkalmam nyílt levonatozni Szegedre is. Akadt néhány érdekes észrevételem ezzel kapcsolatban:
Fonyód-Budapest 157km, legrövidebb menetidő: 2:38, leghosszabb: 3:43, átlag: 3:10, megállók rövidebb menetidő esetén: 6-8, és hosszabb menetidő esetén: 15-24
Szeged-Budapest 191km, legrövidebb menetidő: 2:23, leghosszabb: 3:13, átlag: 2:30, megállók átlagosan: 10db
Igen érdekes, hogy még a 6 megállós IC-k is papírforma szerint 2:50 perc (valóságban 3 óra+) alatt érnek Fonyódról Budapestre, míg a 30km-rel többet megtevő szegedi IC-k mindezt majd félórával gyorsabban teszik úgy, hogy többször kénytelenek megállni, és nem csak a betervezett megállóknál, 3-4 alkalommal a pusztában a szembejövő szerelvényt is bevárják a szegedi IC-k.
Nem túl közismert, de bizony a Nagykanizsa-Bp. vonal vonatainak menetideje évről évre nő. 4 éve Fonyódról IC-vel 2:20 perc volt az út Budapestre és egy gyorsvonat menetideje sem haladta meg a 3 órát! Bezzeg ma...

Üdvözlettel,
Cs. János

A bejegyzés trackback címe:

https://mav.blog.hu/api/trackback/id/tr231304490

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Greg Sanchez 2009.08.12. 11:36:29

Pedig turizmus szempontjából mekkora aduász lenne egy szupergyors vonal, a 30-as, mely versenyezhetne az autópályával időben, emellett kényelmes és pontos is lenne. A 29-es vonalat is ki lehetne aknázni, hiszen rengeteg tartalék lehetne benne, csak a pénz pénz pénz és a felsővezetők.

rickyramirez 2009.08.12. 12:37:45

A pálya állapota ezt a sebességi átlagot teszi lehetővé. Tényleg figyelemre méltó, hogy nem egy helyen lassabban teszik meg a vonatok ugyanazt a távot, mint húsz-harminc évvel ezelőtt. Ez mutatja egyértelműen, hogy jóval kevesebb összeget költöttek az elmúlt húsz évben a pályák karbantartására, mint kellett volna. Elmaradtak a szükséges felújítások, mert a magyar állam másra szórta el a pénzt (pl. autópályaépítés), ennek eredménye pedig a jelenlegi állapot. De más vonalakon - igaz, mellékvonalakról van szó - még ennél is kisebb az átlagsebesség!

teebeeykk 2009.08.12. 16:31:40

Ez a lassulás nagyjából az egész Dunántúlra jellemző, csak az 1-es vonal kivétel alóla. A 30-as és a 25-ös vonalon vannak tapasztalataim, de a Dombóvári, Pécsi vonal se lehet sokkal jobb náluk. Zalaegerszzegre pár éve 3,5 óra alatt kényelmesen el lehetett jutni vonattal is. Ma ez 4 óra menetrend szerint, és a késések 15-30 körül kezdődnek (ha éppen nincs pályafelújítás).

1116001 2009.08.12. 19:40:02

Mivel a Baalton mellett végig vmax 80km/h, és a Fehérvár Budapest közti szakasz meg katasztrófális állapotban van, nincs mit csodálkozni.

A balatoni részen 50 éven belül biztosan nem lesz változás. A vonalvezetés, és a lakóövezetek miatt gyakorlatilag lehetetlen a sebességemelés. Új nagysebességű pálya építését is kizártnak tartom. Ilyen először szerintem a Bécs felé/felől fog épülni. Igaz addig elfog telni pár tíz év.
A Bp-Fehérvár közti 60km-t most csinálják. A teljes renoválás után 15-30-cel csökkenhet a menetidő. Igaz nem sok, de azért több mint a semmi.

Adani 2009.08.12. 22:02:38

Ugyan vannak olyan vonalak ,ahol a tempó változatlan mint 100 évvel ezelőtt vagy akár sokkal több. 100 évvel ezelőtt még gyorsabban végigment a gőzös mint ma a modernebb technika, pedig már nem kell szerkocsit húzni a mozdony után meg kézzel lapátolni a szenet, meg hosszasan vizet vételezni a mozdonyba stb.

Budafoki 2009.08.13. 09:08:52

@Adani:
Még mielőtt bárki félreértené: nem a ,,modernebb technika" miatt lassabb a vonat (a probléma nem a járművben keresendő), hanem a pálya leromlott állapota miatt.

Adani 2009.08.13. 09:47:40

@Budafoki:

Én ezt tudom, de ez már akkor is égő, h a gőzös gyorsabban végigment 100 évvel ezelőtt mint ma a modern villany vagy dízel.

Nagymoli 2009.08.13. 20:27:30

Azért mennek lassan a vonatok, hogy az ország nagyobbnak tünjön. ;-)
Reális, hogy a viszonylag könnyű motorvonatokra ugyanazok a sebességkorlátok vonatkoznak, mint egy 2 megatonnás szerelvényre? Na jó, ehhez én nem értek...

Adani 2009.08.13. 20:29:58

@Nagymoli:

Nem akkora sebességkorlátozás vonatkozik rá legalábbis nem mindenhol. Van rá lehetőség, h két lassújel legyen a pályán, az egyik a mozdony vontatta szerelvényeknek a másik a motorkocsiknak.

Nagymoli 2009.08.14. 14:34:31

@Adani: "Van rá lehetőség" Ki is használják valahol, vagy csak a lehetőség van? Amerre én láttam ott a motorvonat éppúgy lassít, mint a mozdonyvontatású vonat. De tényleg gáz, hogy régen, kétkezi munkával csinálták a vasutat, és nehézkesen üzemeltethető gőzmozdonyok jobb menetidőt futottak, mint ma a gépekkel segített pályakarbantartás idején, modern vonatokkal. Nem újat kellene csinálni, csak a régit megőrizni, fenntartani... ez se megy??? Jut eszembe: Ki gyárthatja a piros tárcsákat a vonatok végére? :-DDD

Kopi3.14 2009.08.14. 18:08:21

@Nagymoli: Bcs-Szeged között láttam már ilyet.

@Adani: ne feledd, közben n település kibumlizta, hogy álljon meg a vonat itt is, tt is, amott is, ez is gondot okoz.Pláne, ha két megálló pont a felgyorsítás lefékezés tartományig ér egymáshoz, ahol rengeteget bukik a vonat mire átjut. Pályafelújítás is rendre kérdéses, mikor meddig jut.

Periwinkle (aka A 40-es fantomja) · http://cido.blog.hu/ 2009.08.16. 12:08:55

cido.blog.hu/2009/08/15/lovasutat_ezeret

na, akkor újra. megint ügyes voltam. :P


Nekem a Helikon IC szerzett örök élményt, a Bp-Keszthely vonalon. Rég vonatoztam, azt hittem, változott valami azóta. De sajnos nem. :(

Hellisfitar 2009.08.17. 22:26:51

"Minden évben kifogok egy nagyobb vasúti malőrt..."

Egyet???? A mázlista! :))
Én - és több tízezer sorstársam - hetente többet is (vágányzár, felsővezeték-szakadás, biztosító berendezés meghibásodása, késés műszaki okok miatt, késés a késő nemzetközi gyors miatt, késés a késés miatt - ingázó, ugyi -, késés baleset miatt, késés a gép meghibásodása miatt; elfagyott a váltó, felforrósodott a sín, elaludt a forgalmista és nem meneszthető a vonat, satöbbi, satöbbi). Ha nem lennék majdnem nős, és nem így néznék ki még kifejezetten élvezném is a vonaton való tartós ott-tartózkodást, mert legalább a magyar jányok olyan kis csinoskák...

Tóth Csaba Tibor 2009.08.17. 22:40:01

"a szegedi IC-k 30 kilométerrel hosszabb távot átlag 40 perccel gyorsabban teszik meg"

úgy, hogy még szatymazon is megállnak... :-)

vonat blog · http://szazvasutat.blog.hu 2009.08.18. 08:22:12

@mesÜge: Ha nem állna meg, összeütközne a szemből jövővel... Teccet vóna lobbizni, hogy autópálya helyett kétvágányú vasútvonal épüljön Szegedre.

Zsoberpapa (törölt) 2009.08.21. 10:01:34

Igazából az InterCity menetidejének megnövekedésébe az is betesz, hogy nem a Déli pályaudvar a kiindulási pont/végállomás, hanem a Keleti, amely +8-10 perc, ráadásul a Kvarner IC Kelenföldön 4 percet áll (ez is növeli a végállomásra való eljutás menetidejét). Így nagyjából a "normális" gyorsvonattal azonos idő alatt lehet eljutni Fonyodról Budapestre vagy fordítva.

Az pedig, hogy a Balaton környéki utazás kaotikus, nem kérdéses. A településemről 5.00 és 11.50 között nem lehet átszállás nélkül eljutni Budapestre (még nyáron sem), holott korábban ilyen hatalmas hézag sosem volt, pláne nem délelőtt és pláne nem nyáron (sőt, még télen sem). Itt nem a szolgáltatás okozza a problmát, hanem a rosszul megírt menetrend, ami épphogy a reggeli vonatot hagyja ki néhány - szám szerint 3 - forgalmasabb állomásról, talán direkt(?) vagy csak véletlenül(?), mindenesetre elég vicces, hogy ez a reggeli gyorsvonat Balatonlellére olykor-olykor 5 perc késéssel érkezik meg, Siófokra pedig már percre pontosan odaér.
Egy nyaraló érdeklődött, hogy délelőtt hogyan tud eljutni tőlünk a fővárosba. Mikor a vasútállomáson tájékoztatták, hogy délelőtt nem lehet átszállás nélkül eljutni... kissé dühös lett.

Az InterCity vonatokról meg inkább nem is beszélek: nincs belföldi IC, mint korábban. Mind a Kvarner, mind a Venezia külföldről jön és természetesen állandóan késnek. A Maestral nemzetközi gyorsvonat meg még rosszabb, pláne, amikor bejön az országba. A Helikon IC pedig, ha késve érkezik be a Keletibe (Amicus nemzetközi gyorsvonatként), akkor késve is indul.