Egyre többször érkezik olyan levél, amiben Olvasónk azt panaszolja, hogy késik az IC, de nem kap kártérítést, mert 'csak' pótjegyköteles. Ideje lenne ezt a gyakorlatot felülvizsgálni, hiszen az egyik 'komfort' fokozat, amiért pótdíjat fizetünk az a gyorsabb eljutás, ez az esetek többségében nem teljesül, így jó kis pluszpénzt zsebel be a MÁV-Start!
T. megintállunkvazze!
Régebben a nemzetközi vonatokat belföldre pótjegy nélkül lehetett igénybe venni (2. oszt.). A MÁV-Start kitalálta, hogy ezeket IC-nek nevezi és így pótjegykötelesek lettek. Ez még OK is lenne, ha ezek tartanának valamilyen menetrendet, viszont rendszeres 0,5-2 órás késéseik vannak. Az IC pótjegy ugye visszajár 15 percesnél nagyobb késés esetén, a nemzetközi vonatokra viszont azt mondja a MÁV-Start, hogy hatáskörén kívül van, így nem térít vissza.
Meglátásom szerint ez az eljárás egyoldalú, kétlem, hogy jogi szempontból megállja a helyét. Kérdésem: ez ügyben melyik (fogyasztóvédelmi) szervhez (netán az emberjogi ombudsmanhoz) érdemes fordulni?
Konkrét esetem az alábbi, amivel a MÁV-Start-hoz fordultam.
T. MÁV-Start!
Esetünk röviden a következő: 2009. jún. 28-án Mezőtúrról jöttünk Budapestre a Pannónia IC-vel (374). Ez Mezőtúron már épp 60 perc késésben volt, a Bp.-Keleti pu. érkezés pedig 20:02 volt, ami épp 75 perc késést jelent, bár Önöknél 70 perc a nyilvántartott késés.
A jegykezelő a vonaton, majd a Bp.-Keleti pu. információ egybehangzóan úgy tájékoztatott, hogy nemzetközi járatoknál az IC pótjegy árát semmilyen késés esetén sem térítik vissza. Vagyis Önök beszedik a többletdíjat, a hozzátartozó szolgáltatásért pedig nem vállalnak felelősséget.
Ez az eljárás nem egyszerűen méltánytalan, hanem egyoldalú. Kérem hivatalos állásfoglalásukat a munkatársaik által nyújtott tájékoztatás érvényességéről, netán - a megőrzött - IC pótjegyek árának visszatérítéséről.
Amennyiben a visszatérítéstől elzárkóznak fogyasztói jogvédő szervekhez fordulok az egyoldalúság megszüntetése érdekében.
A válasz az alábbi volt.
Tisztelt Utasunk!
Köszönettel vettük az eszrevetel@mav-start.hu e-mail címünkre, 2009. június 30-án megküldött levelét. Megkeresésével kapcsolatban az alábbiakról tájékoztatjuk:
Sajnálattal értesültünk az utazása során tapasztalt kellemetlenségről. A bejelentésében említett 374-es számú PANNÓNIA InterCity járatunk - tárgynapi - menetrendszerinti közlekedését megvizsgáltuk. A vonat a román társvasút hálózatáról 45 perces késéssel lépett be az országba, a további késését a biztosító berendezés műszaki meghibásodása, forgalmi nehézség, és a vonalon bevezetett sebességkorlátozás okozta. A késésből eredő kellemetlenségek miatt ezúton kérjük szíves elnézését.
A kártérítési igényével kapcsolatban tájékoztatjuk, hogy belföldi járat késése, kimaradása esetén a személyszállításra vonatkozó szerződési feltételeket tartalmazó Üzletszabályzatunk az alábbiakban határozza meg a vasúttársaság felelősségét: A vasúttársaság a helyjegy, illetve pótjegy díjának visszafizetése mellett köteles megtéríteni az utas kárát, ha az utas ülőhelyét helyjegy váltásával vagy más módon biztosította, és a közforgalmú személyszállító vonat kimarad, vagy a vonat a célállomásra 30 percet meghaladó késéssel érkezik meg.
Továbbá, ha a nemzetközi vonat a belföldi forgalomban pót- és helyjegyköteles vagy helyjegyköteles vonatként közlekedik, a vasút mentesül a külföldi vonalszakaszon bekövetkezett késés miatti kártérítés, a pót- és helyjegy, a helyjegy árának visszatérítési kötelezettsége alól.
A kártérítésre vonatkozó szabályozásunk értelmében, bár a 2009. június 28-ai utazásához igénybevett IC 374-es számú járatunk késése meghaladta a 30 percet, azonban az említett vonatra belföldi forgalomban helyjegy váltására nincs lehetőség, így kártérítési kötelezettség Társaságunkat nem terheli. (Üzletszabályzatunk nyilvános, betekintésre elkérheti bármely szolgálati hellyel rendelkező állomásunkon, valamint megtekintheti a www.mav-start.hu honlapunkon is.)
Megkeresését köszönjük, a késésből eredő kellemetlenségek miatt ismételten szíves elnézését kérjük, s reméljük, hogy a megélt problémák ellenére a jövőben is utasaink között üdvözölhetjük.
Üdvözlettel:
xy
ügyfélszolgálati szakelőadó
Nos, érdeklődve várom véleményüket és persze közzétehetik az esetet, a érdekesnek találják.
Üdv,
Indi