MÁV utaspanaszok, késések, információk.

Új MÁV blog

Sződligeti vihar: nem tudott megállni a vonat az állomáson

2009. augusztus 06. - georgejr

Tegnapelőtti vihar után egyszerűen túlment a vezér az állomáson. Okait nem tudni, de nyilván nem szándékos volt. Volt tájékoztatás? Tudott a vezér arról, mekkora vihar volt? Számtalan kérdés, amire remélem mielőbb hivatalos választ kapunk!

 

Kedves Georgejr!

Tegnapi kalandomat szeretném megosztani a blogban:
A történet előzménye: tegnap este 7 óra körül hatalmas vihar csapott le Sződligetre, dió nagyságú jegek estek több mint fél órán át, özönvízszerű esőzés volt, ami elöntött számtalan házat, pincét. Vonatom késéssel kb 21.30kor érkezett Budapestről a településre. Amikor megállt a vonat és kinyíltak az ajtók az tapasztaltuk, hogy a "préri" közepén állunk, a vonat kb 150 méterrel túlszaladt a peronon...
 
Hirtelen azt se tudta senki, hogy hol vagyunk, aztán leszálltunk és elkezdtünk visszagyalogolni a peron felé a töltésen, a töltés szélén a köveken, hadakozva az akácbokrokkal és a vihar utáni állapotokkal...

El lehet képzelni, ahogy sötétben, sokan kisgyerekkel, csomagokkal próbáltak visszamenni a peronig, elég katasztrófális volt, arról nem is beszélve, hogy mennyire balesetveszélyes volt a szitu...

Mindenki szerencsésen visszajutott a peronra, azonban kérdezem én: cirka másfél órával a vihar után miért nem működik a kommunikáció a MÁV-nál??!!? Addigra az összes tv-n, rádión bemondták, hogy mekkora vihar tombolt a településen, ugyan miért nem szólnak a mozdonyvezetőnek, hogy talán lassabban kellene megközelíteni az állomást, mert gondok lehetnek a megállással?!! Bárki kitörhette volna a bokáját a töltésen, köveken való egyensúlyozásánál, mivel teljes sötétség volt....

A mozdonyvezető védelmében mondom, hogy a vonat kb 10-15 percet állt ott, addig nem indult el, amíg mindenki vissza nem ért a peronhoz, nem is őt hibáztatom, de a központból valaki tájékoztathatta volna, mi történt a környéken....

Üdv,

A bejegyzés trackback címe:

https://mav.blog.hu/api/trackback/id/tr731292100

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Manyizga (törölt) 2009.08.06. 13:57:49

Nyílt pályán szabálytalan a leszállás az utas részéről. Jelezni kellett volna a (VDSZSZ-nek köszönhetően hamarosan duplázott létszámú)jegykezelők valamelyikének, hogy vegye jegyzőkönyvbe és tolattassa vissza a szerelvényt...

Ákibard! 2009.08.06. 15:29:06

Szenzációhajhász cikk... Részletezzem még?

Röviden, ha van jogsija a postolónak talán megesett már vele, hogy nem utt tudott megállni, ahol eredetileg tervezte. Na ez párszáz tonnával a hátad mögött taknyos időben mégkönnyebben megesik.

Én rögtön akasztást kértem volna a helyedben rá. Sőt, helyben a saját vonata elé fektetni és előre...

georgejr · http://mav.blog.hu 2009.08.06. 15:33:06

@Ákibard!: Itt nem kellett volna kinyitni az ajtokat, hanem tolatni kellett volna. Ha valaki kitori a nyakat a zuzalek kovon, akkor is a taknyos ido a hibas?

Ákibard! 2009.08.06. 15:36:29

Amúgy Georgejr én bírlak, meg a blogodat is, de továbbra is azt mondom, hogy a backend cserés postod óta kezdesz átesni a ló túloldalára, és bár ont ezt nem szeretnéd, kezdesz bulvárossá válni.

Ahogy olvasom a bevezetőt, gondoltam valami komoly súlyos mulasztás lesz, mert húúú "Volt tájékoztatás?!?!?!" "Tudott a vezér???" meg huhuhu hivatalos választ akaruk.
Vazze mkit vársz? Meg fogják írni azt, amit 5.-es iskolás korodban megtanultál fizikaórán a nagy tömegek és fémfém együtthatásáról. Ennyi.

Mi az hogy "volt tájékoztatás??"?? Téged minden esetben értesítenek róla, ha autóval vihar felé mész? Nem. Na mozdonyvezetőnek is mindig őúgy kell közlekednie hogy meg tudjon állni. 150 méter tudod mennyi? Rövidebb, mint egy arraközlekedő ingaszerelvény. Huuuu, egy vonatnyi távot kellett visszagyaloogolni... Én egyszer 7 km-t gyalogoltam a pálya mentén, és...? 150 méter 3 panel hossza. Azért ne elgyünk már Blikk. Vagy mostmár minden kikerül ami csak érkezik? Innen egyenes út vezet a Csúnyán nézett rám a kalauz, azonnal magyarázatot várok postokig.
Ne vedd fikázásnak, csak gondolkozz el rajta egy kicsit. Nem is tudom mi nyomta fel jobban az agyam a post vagy az általad írt bevezető.......

vasutassrác 2009.08.06. 15:37:41

OFF: Nem kellene ismét retek-kommandót csinálni? Nem csak személykocsira gondolok, hanem pl. egy-egy állomás megtisztítására. Én benne lennék! :-)

Ákibard! 2009.08.06. 15:40:29

@georgejr:
Ha meg nekiállnak tolatni vonali tolatással akkor most arról szúlna a cikk, hogy fogvatartották az utasokat 15 percen át 150 méter gyaloglás helyett ugye? Láttunk már iylet.

georgejr · http://mav.blog.hu 2009.08.06. 15:49:39

@Ákibard!: nem nem errol szolna. ismerhetnel mar.
topic off-os cikk, sok sok dolog hatasara szuletett meg es vallalom tovabbra is (plane, hogy 1-2 dolog kiderult azota), es nem bulvarosodik a blog.
Az hogy a nyilt vasuti palyan allt meg a vonat egy dolog ebbol nem lenne gond. A masik, hogy az ajtok nyiltak is, amit az utasok szemeben azt jelenti le lehet szallni. ergo hibazott valaki. nyilt vasuti palyan tilos es veszelyes leszallni. utasok nem tartozkodhatnak ott. ergo valaki tenyleg nagyot hibazott. Es igen, ha a vezer tudott volna rola, hogy mekkora vihar volt lehet lassabban ment volna, korabban fekezett volna. Vagy ha ez nem jott ossze vissza kellett volna tolatnia ovando az utasok testi epseget!

Ákibard! 2009.08.06. 16:02:23

@georgejr:
Utaztál már mozdonyon? Ha igen akkor szomorú vagyok a fenti állításaid miatt, ha pedig nem, akkor szintén szomorú vagyok, miért teszeil ilyen kijelentéseket.
Ez nem autó ahol lassabban hajtok meg majd jó hosszan fékezek és minden meg van oldva... De mindegy nem vitatkozom.

Csak annyit, hogy mi amikor mentünk Komáromban leoldott az éberségi, valamiért vöröset vett fel, bevészfékezett. A sok birka (nem tudok mást mondani) elkezdett leszállni a másik vágányra (Vmax 160 km/ó azon a szakaszon!) meg a váltókra. Közben a peronról meg rohantak felénk mert huuuu a váltókon állt meg a vonat itt fog minekt hagyni...

Amúgy mondta milyen típusú vonat volt? Automata ajttós vagy kézi? Az automatán volt központi ajtónyitás..? Sorolhatnám még, de nem teszem...

georgejr · http://mav.blog.hu 2009.08.06. 16:20:32

@Ákibard!: "Amikor megállt a vonat és kinyíltak az ajtók az tapasztaltuk, hogy a "préri" közepén állunk, a vonat kb 150 méterrel túlszaladt a peronon..." feltételezem automata

georgejr · http://mav.blog.hu 2009.08.06. 16:21:22

@Ákibard!: ne mond, hogy ha lassabban megy akkor ugyanannyi a féktávja mintha "normál" sebességen közelíti meg az állomást

Ákibard! 2009.08.06. 16:24:00

@georgejr:
Központi ajtózásárú inkább.
De egyedi működtetésű volt az ajtó vagy központi?
Miért nyitott ajtót az utas amikor nem peron mellett volt? (Ugyanis tilos)
Na?

Ákibard! 2009.08.06. 16:25:24

@georgejr:
Nincs két azonos fékezés. Ez nem "Ne mondd már nekem " alapon megy, fel kell ülni a mozdonyra és megnézni. Sőt két ugyanolyan típusú kocsi sem fékez ugyanúgy, sőt két mozdony sem. Nem mindegy hogy van beállítva a féklöket, nem mindegy mennyire kopott a tuskó. ÉS függ még millió-egy dologtól, amit most úgysem akarsz elhinni...

georgejr · http://mav.blog.hu 2009.08.06. 16:30:34

@Ákibard!: elhiszem, de azt nem fogadom el, hogy alacsonyabb sebességnél se tudott volna meg csak kozelebb se megallni.... nyilvan ha lassabb a vonat kisebb a fekut. bocs de szamomra ez evidens, meg ha a sebesseg es a fekut nem is negyzetes aranyban van mint egy autonal, de akkor is rovidebbnek kell lennie. azaz korultekintoen, a kornyezeti hatasoknak megfeleloen megvalasztott sebesseg eseten a fekutnak elegsegesnek vagy legalabbis rovidebbnek kell lennie.

gcsabi 2009.08.06. 16:35:33

@Ákibard!:
Ha egy vezér nem "tud" ott megállni ahol akar,- nem 150m eltéréssel -akkor az elég gáz.
Itt vagy fékprobléma volt, és azért állt 15 percig, mert addig nem mehet tovább amig az okot nem találja meg,vagy "benézte" és akkor-ha a főnöke is olvassa a blogot-igencsak a sarokba állítják. Ha sikerült a kijárati jelzőt is meghaladni, akkor ez egy 1.csoportos baleset, amiért nem szokták a vezért megdicsérni.

lurkó 2009.08.06. 21:23:53

@gcsabi: Most akkor állomás vagy megálló ugyanis nagyon nem mindegy. Ugyanis a megállóhely is nyilt pálya. Nyilt pályán pedig nagyon macerás tolatást végezni. Ha ezt bármiféle engedély nélkül megteszi na akkor lenne nagy balhé és büntetőtábor.

biogirl 2009.08.06. 22:43:20

Hali!
Reagálnék néhány dologra:
Teljesen mindegy, hogy vonatról, vagy autóról beszélünk, a vezető felelős az utasaiért, gondolom ez ebben az esetben is fennáll.
Bocs, de a nem kevés pénzemért, amit havonta kicsengetek nem akarok botladozni a pálya szélén, hanem próbálnám rendeltetésszerűen használni a járművet...
Ha egy idős nő bottal, vagy pl egy kismama babakocsival akart volna leszállni, ugyan mit csinált volna?! Valaki a hátára veszi és úgy viszi vissza a peronra?!
Ha valaki kitöri a bokáját, akkor mi történik?? Ráfogják ezt is az időre???

Este, totál sötétben a vonatból nem lehet megállapítani, hogy a peronon vagyunk, vagy túlszaladt-e a kocsi, főleg, ha tiszta pára az minden az esőtől, melegtől. A közvilágítás sem teljesen tökéletes arrafelé, és végig erdős rész van, az állomáson és a peronon túl is...

A fékezéssel, sebességgel kapcsolatban pedig csak finoman megjegyezném, hogy érdekes módon másnap reggel a vonat lépésben „kúszott” be az említett állomásra, érezhetően lassabban, mint ahogy szokott, úgyhogy ezek után kár vitatkozni a féktávról, sebességről, satöbbi...

És mint írtam, ebben az esetben nem a mozdonyvezető volt a hibás nyilván, mivel nem tudhatta, hogy vihar volt, de azért nem ártana kommunikálni... mindössze ennyit akartam kihozni az egészből.

L

gcsabi 2009.08.06. 23:02:36

@biogirl:
A vasuton nem sac/kb. működik a féktáv. Egy több 100 tonnás vonat megállítása nem ahogy sikerül alapon megy. Egy sorompó fedezőjelzője kb. 50m-re van az átjárótol, nagyon nem mindegy olyankor 150 méter!

gcsabi 2009.08.06. 23:04:26

@lurkó:
Jelzőmeghaladáskor tilos visszatolni, egyébként megoldható.

biogirl 2009.08.06. 23:08:17

@gcsabi: hidd el nem is gondoltam, hogy így működik.
még egyszer mondom, szerintem a kommunikáció volt a probléma és nem a vezető hibázott. ha tudta volna, hogy vihar volt - és azt gondolom ilyen esetben az a minimum, hogy tájékoztatják őket, mert nem egy kis csendes esőcske volt - akkor gondolom nem a szokásos, átlagos sebességgel ment volna az adott szakaszon, előbb kezd fékezni és talán nem szalad el a vonat ennyire...

gcsabi 2009.08.06. 23:21:39

A vonat fékútja a legkedvezőtlenebb viszonyokra van megállapítva, és ennek megfelelően a megfékezettsége is.
Vagy műszaki hiba vagy komoly mozdonyvezetői hiba, semmi köze a kommunikációhoz.
Valószínübb a műszaki hiba, ezért nem tolt vissza, mert amíg a fékeket nem vizsgálja meg nem mehet se előre se hátra, és ez eltart egy darabig.Meg kell vizsgálni a fékberendezést az összes járművön.

biogirl 2009.08.06. 23:49:02

@gcsabi: ha így van, akkor a helyzet rosszabb, az időjárásra se lehet fogni a bakit...

gyik-680 (törölt) 2009.08.07. 16:51:30

Úristen!Mi van itt?Hülyék gyülekezete a baba zsúron?Hát Georgejr,nem lehetsz büszke a beirokra...!Egy személyvonat,ami áll 4 kocsiból az kb.170 tonna.Eme vonatunk megy 120 km/h sebességgel,ekkor a megállitásához kell kb.350-450 méter.Ez a minimum.De,az álltalános féktávolság,az 1000m.Ezen a távon belül minden vasuti járműnek meg kell tudni állni.Na most,a vonat kereke,az egy 20 forintosnyi felületen érintkezik a sinel,de jelen esetben a falevelek több centi vastagon beboritották a pályát.Erről a kollégát nem értesitették,de ki is értesitette volna?Mellesleg megjegyzem,ha a vonat lassabban ment volna és késik,akkor most azért veritek a nyálatok.Na mármost a vonatnak,ami megcsúszott,nem volt elég 1000m. megállni,amin belül ugye meg kéne állnia.Ezek után a többi vonat már értesitve volt,de még igy is volt olyan szerelvény,ami alacsony sebességről is csak majd 1000m.alatt állt meg,mert az előtte menő vonat a leveleket bele taposta a sinkoronába.Apropo,visszatolás önmüködötérközös pályán?Ha ez ott megtörtént volna,akkor most lehet,hogy a hirekben arrol is szó lenne hogy az átjáróban hány embert,autot taposott el a vonat.Ezért kedves beirok,aki nem ért a vasúthoz,az inkább csak olvasson itt!Az is bőven sok aki azt hiszi magáról,hogy ért hozzá.Amúgy pedig az ajtókat nem kell kinyitni,hagyományos vonatnál be se csukja a T.Paraszt utas!Biztos bot nőtt mindnek a seggébe le,föl szállás után.A központi ajtó nyitásnál pedig vésznyitózzák bátran az utasok. Üdvözlettel,egy mozdonyvezető...

gcsabi 2009.08.07. 20:05:19

@gyik-680:
Akármi, akár falevelek miatt meghaladsz egy főjelzőt, az akkor is baleset. Ha nincs főjelző, de lecsúszott a vonat 150m-rel a peronról akkor az minimum nyiltvonali rendkívüli megállás, ami rendkívüli esemény. Akkor is ha a falevelek miatt történt, mert az nem egy rendeltetésszerű fékműködés, ha egy több száz máteres peront ennyivel meghalad a vonat.
Egyébként, ha önműködő térközjelzős pályán arra kapsz rendelkezést, hogy visszatolsz x métert tóljál vissza nyugodtan! Az aki utasít talán jobban ismeri az utasítást.
Amúgy hogy a fenébe került volna a visszatoló vonat Sződligeten az átjáróra amikor az a megálló túlsó oldalán van a vonat meg Bp felől kött?

lurkó 2009.08.07. 23:34:36

@gcsabi: Gyakorlatban láttál már ilyet? Nem valoszinü. A utasok mert szegények ilyenek ebben az esetben pilanatnyi gondolkodás nélkül amint megáll a vonat elkezdenek lepotyogni róla. Hát ha tömeg-gyilkos akarsz lenni állj neki tolatni nyugodtan.

gyik-680 (törölt) 2009.08.08. 15:47:48

@gcsabi: Kedves 'tanult kollegám'!Az a helyzet,hogy teljesen mindegy,hogy a vonat honnan hová tart,visszatolni akkor is TILOS!Ha ismered az F2.utasitás 4.fejezetét,akkor tudod azt is hogy engedély esetén mi a teendő akkor ha tolatni akarsz.Ha nem ismered (márpedig az irásaidból az jön le)akkor olvasd el jobban,és utána oszd itt az észt.Ha pedig mégis ismered,sőt vizsgád is van bellőle,akkor épp itt lenne az ideje újból átolvasni!

gcsabi 2009.08.08. 19:52:22

@gyik-680:Talán tovább is kellene olvasni a 4. pontnál. Az utasítás egyik fejezete-a4-es- sem TILT-ja meg a visszatolást, csak feltételekhez köti. Akkor egy 10-méteres töltésen, egy alagútban vagy hídon szállítod le az utasokat, ha ott sikerült megállni?
A rendkívüli megállást jelenteni kell és a szolg.tevő eldönti, hogy visszatolhat-e a vonat. Amennyiben engedélyezi akkor a szükséges intézkedéseket is megteszi! TK megállj, követő vonat indításának megtiltása, sorompó kézi lezárása, a visszatolás helyének megjelolése stb
A vjv értesíti az utasokat a visszatolásról,majd az utolsó kocsitól adja a jelzést.
Lehet,hogy ez így nincs leírva egy pontban, ezért kell a 4-es pontnál tovább olvasni!
Egtyébként azt írtam: "Jelzőmeghaladáskor tilos visszatolni, egyébként megoldható."-nem azt hogy az adott esetben észnélkül el kell kezdeni tolatni!
A magas ló helyett, meg gondolkozni kell!
A sorompó meg a peron BP.-felőli moldalán van a vonat az ellenkező oldalon csúszott meg, tehát jogos akérdés: hogy is kerülhet a sorompóra a visszatoló vonat?
@lurkó:
Elég sok mindent láttam 28-év alatt, elhiheted!
Azt meg végképp nem mondtam, hogy ha az utasok leszálltak akkor tolassanak közéjük, de ha olvastál ilyesmit szóljj nyugodtan!

lurkó 2009.08.08. 21:43:58

@gcsabi: Ha elolvastad a posztot akkor adja magát a szituáció. Szinte minden nap látok ilyet Dombováron. Némelyik szili a második vágányra bejáráskor fölveszi a vöröset. Vészfék-vonat megáll-peron még kb 50 méterre-utasok a vonat mindkét oldalán potyognak lefele-vonat indulna peron mellé de amig ott ugrálnak addig nem lehet. Tehát csak gyakorlatban gondoltam át amit irtál.

gcsabi 2009.08.08. 22:08:00

@lurkó:
Tény, hogy sokszor előfordul hogy agyatlanúl "közlekednek", mindha nem is több tonnás vasdarabok között járnának! Én egy észrevételedre reagáltam azzal, hogy nem megoldhatatlan visszatolni, ha az a jó megoldás, nem "tömeggyilkosságról" beszéltem.
Mivel egyikünk sem volt ott, nem is lehet innen eldönteni mi a legjobb megoldás:sötétben botorkálni egy töltés mellett vagy ha megoldható a visszatolás. Találkoztam hasonló esettal bár akkor a vezér nézte be a megállót, és kb. 5 perc alatt közösen megoldottuk a visszatolást minden gond nélkül. Nekem sem az vol a célom, hogy a vezért szivassam, meg neki is volt lélekjelenléte. Rajtunk és az utasokon kívül nem is tud róla senki! :)