MÁV utaspanaszok, késések, információk.

Új MÁV blog

Rossz forgalomszervezés miatt késve induló vonatok

2009. augusztus 06. - georgejr

Az egyik kedvencem a műszaki hiba miatt késő vonat. Ez marha tág fogalom. Ugye lehet műszaki hiba, hogy felmelegedett a sín, vágányzár van, leesett a piros hó, felsővezeték szakadás stb. Csak kicsit furcsa, hogy mostanában mindig egy a joker duma, amit bemondanak. Lerágott csont ez a duma már. Olvasónk szerint hülyeség, mert a rossz forgalomszervezés miatt dominószerűen borul a menetrend, ha becsúszik egy műszaki hiba. Vagy esetleg a rossz forgalomszervezést is nevezhetjük műszaki hibának?

Tisztelt "Megintállunkvazze"!

Naponta utazom a 30a (Székesfehérvár-Bp-Déli) vonalon. Sajnos a vágányátépítések miatt és a nagyon telített nyári menetrend miatt mostanában (és még nagyon hosszú ideig) gyakran borul a menetrend. Ezt a legtöbb utas, aki hozzám hasonlóan szintén naponta ingázik, már megszokta, többé-kevésbe beletőrödött és próbál hozzá alkalmazkodni. A napi szinten állandó késésekből adódó kellemetlenségeket csak az enyhíti, hogy legalább tiszta és kellemes hőmérsékletű (FLIRT) vonatokkal utazunk.

Már azt is megszoktuk, hogy minden nap "műszaki hiba" miatt késnek a vonatok. Nos ez az, ami nem igaz! A késés oka a vonatszerelvények rossz forgalmi szervezése (adott szerelvény érkeztetése, indítása). A továbbiakban egy konkrét példát szeretnék leírni (ami személy szerint érint)!

Minden nap délután a Déli-ből menetrend szerint  (továbbiakban msz.) 17:43-kor (4536 sz.) induló, Szfvárig közlekedő vonattal utazok. Ez a vonat msz. 17.22-kor érkezik meg Martonvásárról (24622), szinte mindig min. 10 percet késve. (Az utóbbi napokban már 15-20 percet is késett!)

Azt tudni kell, hogy a Déli-ből 5 percenként (minden óra 03, 08, 13, 18, 23..48, 53, 58-kor) indítanak vonatot. 17:48-kor azonban van egy lyuk, ekkor nem indul vonat, tehát van szabad időintervallum, amikor a 17:43-as vonatot tudják indítani, ha késik. Ráadásul a msz. 17:38-kor induló (4636 sz.) martonvásári vonatot is késve indítják. Vagyis ha a 17:43-as 10 perc késésel indul, akkor a 17:38-as is 10 perc késéssel indul. Ha 20 percet késik, akkor a másik is 20 percet késik..és így tovább borítva dominószerűen az ütemes menetrendet.

De visszatérve a késésekre, az azt kiváltó ok az, hogy nagyon szűk fordítóidővel közlekedik a fenti vonat. Természetesen ez nem lenne rossz, mindenképpen így lenne gazdaságos és kifizetődő, ha tudnák tartani a menetrendet.

Viszont értetlenségemet az váltja ki nap mint nap, hogy már 17.20-kor látom bent állni a Déli-ben a 18:38-kor induló (4618. sz.) (szóló) FLIRT vonatot, ezenkívűl a Déli tárolón is pihen egy (szóló) FLIRT, ahelyett, hogy a kettőt összekapcsolva késés nélkül tudnák indítani  17:43-kor.

Kérdés, hogy miért nem tudják úgy szervezni, forgatni a vonatszerelvényeket, hogy feleslegesen ne álljon szerelvény? Miért nem tudják a késve érkező és késve induló vonat helyett beállítani a felesleges szerelvény(eke)t?

Ez abszolút csak szervezés kérdése, de sajnos ez a MÁV-START-nak nagyon gyenge oldala!

Gy

A bejegyzés trackback címe:

https://mav.blog.hu/api/trackback/id/tr131292084

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Rabbeleben 2009.08.06. 11:03:15

"17.22-kor érkezik meg Martonvásárról (24622)"

Ilyen számú vonat nem érkezik a Délibe.
És még rengeteg pontatlanság ...

georgejr · http://mav.blog.hu 2009.08.06. 11:07:20

@Rabbeleben: igazad van 24623 helyett 24622-t irt, ez lehet eliras is, mi a tobbi pontatlansag?

Rabbeleben 2009.08.06. 11:30:26

@georgejr:
Mert még így sem jó!!!
4623-nak esetleg.

Egyéb:
-tartalékszerelvény
-START szervezés
-szabad időintervallum

Amiket pedig leírt, kevéssé okozói a problémának.
Azokat kicsit odébb (pl Tárnok) kell keresni.
Meg a technológiai időkben, járművek állapotában, ...
Így jó?

Fly_G_Fly 2009.08.06. 13:12:44

@Rabbeleben:
Az ELVIRA szerint 24623 a helyes szám.
Egyébként ezt a vonatot a Déli-ben mindig Martonvásárról érkező vonatnak írják ki, holott Fehérvárról érkezik.

"Egyéb:
-tartalékszerelvény
-START szervezés
-szabad időintervallum"

Talán ha leírnád, hogy mi a pontatlanság, akkor mások is megértenék a véleményed.

A "START szervezés"-t nyílván ki lehet egészíteni a többi MÁV-os céggel is! (Persze akiknek nem inge....)

Leh

MTBence 2009.08.07. 00:54:23

Engem is eléggé irritál, amikor bemondják, hogy például: "(...) műszaki hiba miatt előre láthatólag 10 percet késik. (...)"
Egyrészt a 10 perc az sosem 10 perc, hanem mindig több. Másrészt a műszaki hiba sem mindig műszaki hiba. Bár ki tudja, hogy mi a konkrét fogalma a vasútnál a műszaki hibának... Amúgy is elég kiábrándító, hogy saját magukat lejárató dumát nyomnak egyfolytában, amikor arra nem is lenne mindig szükség. Meg az utast nem érdekli, hogy miért is késik a vonat, jobban érdekli viszont az, hogy saccperkábé mikor ér be!
Azt sem értem, hogy miért nem tudják kiszámítani sosem, hogy hány perc késéssel fog megérkezni a vonat.
Szintén példa: ismerőst várom a Keletiben, az automata a 10 perc késést szajkózza. Felhívom ismerősöm, hogy mégis hol jár, amiből kiderül, hogy a vonat még körülbelül 20 percre van a Keletitől, viszont már meg kellett volna érkeznie. Ebből könnyen kiszámítható, hogy ha mindenhol engedik a vonatot, akkor is legalább 20 perc késés várható. Akkor miért nem lehet azt mondani? Van egy vonatinfó rendszer, melyben követhetők a vonatok. És egy Keleti pályaudvar nagyságú helyen tudják már, hogy mégis körülbelül mikorra ér be a vonat! Sőt, tudják is! Nem akkor derül ki, hogy mennyit késik a vonat, amikor odaér.