MÁV utaspanaszok, késések, információk.

Új MÁV blog

Miért csak az egyik sín melegedett fel?

2009. július 30. - georgejr

Már Tevan Imre is írt, hogy Szajolnál csak az egyik nem használható, mert nem hűlt még ki. Levélírónkban felmerül a kérdés, hogy ez igaz? Hogy lehet, hogy csak az egyik vágány nem hűlt ki???? Hogyan szellőzik ki egy pályaszakasz de délelőtti tűző napon? Ez itt most tiszta rejtély...

 

 Hello Georgejr,


Ma rosszul indult a napom, bár lehet, hogy csak azért, mert az egyik elsőként meglátogatott oldal a mav-start.hu volt. A kezdő hír az oldalon: A Budapest-Szolnok-Debrecen vonalon késések várhatók. No, gondoltam, megint történt valami baleset, azonban sokkal "rosszabb". Meggyőzősdésem, hogy kamu indokra hivatkoznak ezúttal, és ez mesterséges késésgenerálás, ez egyszerűen nem lehet más. Így szól a hír:
"Törökszentmiklós és Szajol állomások között a jobb vágányt, 6.45 órától a vasúti közlekedés biztonságának érdekéban ki kellett zárni a forgalomból, mivel a tegnapi meleg hatására a sínpálya túlzottan felhevült, és az éjszaka folyamán nem hűlt le teljesen. Ezért ma délelőtt meg kell várni – várhatóan 3 órán keresztül, – amíg úgymond kiszellőzik a pályaszakasz, és csak ezután indulhat meg ismét a forgalom.

Mindaddig a bal vágányon közlekednek a szerelvények az adott szakaszon. Ez várhatóan 10-15 perces késést okoz a Budapest – Szolnok – Debrecen vonalon közlekedő személyszállító vonatok esetében."

Nos, ennyire hülyének akarják nézni az embereket? Oké, hogy első a biztonság, és hogy vigyázni kell a nagy melegben. De azért ne vicceljenek már... Kérdéseim: hogy lehetséges, hogy csak az egyik sín hevül fel, miközben egymástól néhány centiméterre találhatóak? Hogy lehetséges, hogy ha tegyük fel éjszaka nem hűlt le, akkor egy napsütéses délelőttön megteszi? Hogy létezhet ilyen, hogy "kiszellőzik a pályaszakasz"? Gondolom legalább kinyitják rá az ablakot, vagy bekapcsolnak egy ventilátort a közelében? Miért tehetnek meg bármit, miért építhetik le egyesek ennyire látványosan a vasutat? Elkeserítő.

Ui. Megkérdeztem egy több évtizedes múlttal rendelkező vasúti dolgozó ismerősömet, és ő is hasonló véleményen volt, ő sem hallott még ilyenről. (Nem, nem takarítómunkatárs vagy ilyesmi, pályavasúti dolgozó!)


Üdvözlettel,

Sára

A bejegyzés trackback címe:

https://mav.blog.hu/api/trackback/id/tr91277242

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ákibard! 2009.07.30. 11:26:05

"Kérdéseim: hogy lehetséges, hogy csak az egyik sín hevül fel, miközben egymástól néhány centiméterre találhatóak? "

Lehetséges, úgy gondolom. Ha nem is így ahogy a máv kommunikálta, de lehetséges.
Ugye ezek hosszósínes szakaszok, lehet, hogy a bal vágányban van dilatáció a jobban nincs vagy messzebb. Ezáltal fennáll a kivetődés lehetősége a jobbon, azonos hőmérsékletnél.
Íves pályarészen ez fokozottan igaz lehet ugye belső és külső íven más hosszok vannak.

A BKV-nál is a 4 villamossínből általában 1 púposodik fel, pedig csak "néhány centire" vannak egymástól. De az az 1 púposodás is elég a sikláshoz.

Tehát szerintem egy kevésbé vehemensebb hangvételű levél is megtette volna...

georgejr · http://mav.blog.hu 2009.07.30. 11:28:25

@Ákibard!: Így már érthetőbb, csak akkor legközelebb olyan nyelven kellett volna írni, hogy az emberek is megértsék. De köszi a tájékoztatást, bár az én sem értem, hogy délelőtti napsütésben hogyan tudna lehűlni, kiszellőzni a sín?

Ákibard! 2009.07.30. 11:42:44

@georgejr:
6:45-9:45 között azért annyira nem vészes még a napsütés a napállás miatt... Ugye a napozást is olyan 11-12 től 16-ig nem javasolják.

Egyszerűen le kell hűlnie, és kész. De el tudom képzelni, hogy esetleg más bibi is jelentkezett azon a részen, teszemazt megsérült a dilatációtól egy szigeteltsín, amit bonyolultabb és a helyszínen csak ideiglenesen lehet javítani.

Sajna az a helyzet, hogy a kommunikáció ismét visszakerült a mávhoz, ezért vannak megint iylen idióta közlemények.
Amíg a Start csinálta addig is voltak béna szövegek, de gyorsan és aránylag pontosan voltak kint a figyelemefelkeltések. Volt hogy megtörtént a gázolás rá negyed órával kint volt a közlemény.
Most ismét vannak az idóta "késhetnek" "10 percet késnek" szövegek...
Most is kint van, hogy M.móváron váltóhiba van (fővonali vágányban ez nem pici gond) a vonatok "késhetnek". A Start erre már kiírta volna, hogy 20 perces késések. Lehet 30 az a húsz, de mégsem "késhetnek".
Visszafejlődik megint a kommunikáció :(

Nagymoli 2009.07.30. 14:08:29

Csak az egyik oldalon sütött a Nap. De közkívánatra elkezdték felfűteni a másik vágányt is... ;-)

siófoki35 2009.07.30. 14:42:59

" Késések és járatkimaradások várhatók" sztrájk idején ez nagy tájékoztatás volt :-) Meg mondtaák hogy a pontos indulásokért hívjuk fel a mávdirektet. Felhívtam. Nem tudtak semmit. Mondom adják meg a piliscsabai állomás telefonszámát, a forgalmász csak tudja mikor jön a vonat. Azt meg nem tehetik. Kösz, mondom.

Ákibard! 2009.07.30. 15:12:36

@siófoki35:
A vasútÜZEMI telefon azért ÜZEMI mert üzemi célokat szolgál. Nem arra való, hogy te bármikor azon hívd a forgalmászt és segítséget kérjél tőle. Ezért sem publikusak a számok.

Más kérdés, hogy ha tudod, felhívod és segít...

Sztrájk idején pedig mint tudjuk nem megy semmi menetrendszerint. Egy-egy vonat indulása attól függ, mikor van meg a mozdonyvezető, fékvizsgálat, szakasz, mikor van kijárat és engedély. Ezt 1 percnél előbbre nagyon senki nem fogja megmondani neked, ha nincs megállapodás elégséges szolgáltatásról.

yxcvbnma 2009.07.30. 21:53:20

"Hogy létezhet ilyen, hogy "kiszellőzik a pályaszakasz"? "

Olyan nincs, hogy szellőztetik a síneket. A pontos szakszó erre, hogy kilélegeztetik a síneket. A kilélegeztetés (fesztelenítés) során a sínekben ébredő belső feszültség levezetésére szolgál. Fellazítják a kacsolószereket, a sín "kirúgja" magát (fesztelenül), és ha megfelelő a sín hőmérséklete akkor leerősítik.

"Gondolom legalább kinyitják rá az ablakot, vagy bekapcsolnak egy ventilátort a közelében?"

Vagy locsolják vízzel. Bár ez nagyvasúton nem alkalmazzák, a BKV igen.

"Hogy lehetséges, hogy ha tegyük fel éjszaka nem hűlt le, akkor egy napsütéses délelőttön megteszi? "

Azért délelőtt csinálhatták ezt a műveletet, mert nagyobb semleges hőmérsékletet állítottak be, valószínűleg ideiglenesen. De ez csak tipp, nem ismerem a konkrét esetet. Lejjebb megtalálod miért is nem jó, ha éjjel csinálták volna a lélegeztetést, amikor a sín túl hűvös lett volna.

"hogy lehetséges, hogy csak az egyik sín hevül fel, miközben egymástól néhány centiméterre találhatóak?"

Előfordulhat, hogy az egymás mellett lévő vágányoknál eltérő módon érzékenyek a melegre, vagyis hogy az egyik vágány sínszálaiban jóval nagyobb feszültség ébred, mint a szomszédos vágányokban.

Ennek megértéséhez pár dolgot kell tisztázni.

Először is egy fogalom:
Semleges hőmérséklet: az a sínhőmérséklet, amelynél a sínszálban nincs hőmérsékleti feszültség, azaz amelynél a sínszálat a beágyazott aljakra hőmérsékleti feszültségtől mentes állapotban, vagy amely sínhőmérsékletre vonatkoztatott hőmérséklet-különbségnek megfelelő húzó feszültség mellett, lerögzítették. (D12H Utasítás)

Vagyis amikor a dilatáció miatt se nem húzó, se nem nyomófeszültség nem ébred a sínszálban.
Ha ennél a hőmérsékletnél hidegebb a sín, akkor szeretne összehúzódni (húzófesz -> síntörés), ha melegebb akkor kitágul (nyomófesz -> kivetődés/kinyomódás).

Ezeket az erőkkel szemben tartanak egyensúlyt a ágyazat, az aljak, a leerősítések.

Amikor kialakítják a hézagnélküli (továbbiakban HN) vágányokat, akkor a semleges hőmérséklet az adott vágányra lesz jellemző. Az értéke általános esetben 15-23 C fok. (Pletykák szerint napirenden van ennek a a hőmérsékleti tartománynak megemelése.) Az adott HN vágányra jellemző tényleges semleges hőmérséklet értéke nyilván van tartva az illetékes pft-s szervezetnél.

Tehát elvileg előfordulhat az is, hogy az egyik vágány +23 fokon feszmentes, a mellette lévő meg +15 fokon.

Ebből is adódhatott a két vágány közötti különbség, de akár az ágyazatellenállás, hevederellenállás, keretmerevség stb. se lehet azonos a kettő vágányban. A kisebb ívekben, ( "ívbelső" vágány) is fokozottabban jelentkezik a kivetődés veszélye.

Elég ha csak egy helyen nem megfelelő szilárdságú az ágyazat (vízzsák, kimosódás, bármi), és máris ott lesz a leggyengébb láncszem ahol nagyobb a kockázata a vágány kivetődésének.

Az Ákibárd-féle magyarázat azért nem megfelelő, mert a dilatációs erők nagysága nem függ a sínszál hosszától ( ez az elv teszi lehetővé amúgy a HN vágányok létesítésének lehetőségét).

A posztíró ismerőse meg lehet, hogy pályavasutas, de tuti nem pályás. Ha meg pályás, akkor olvassa át a D12H-t...

"Miért tehetnek meg bármit, miért építhetik le egyesek ennyire látványosan a vasutat?"
No comment...

Lehet egy kissé kusza lett, egy kicsit fáradt vagyok...
Remélem megfelelő kérdést kapott a posztíró a válaszaira.

petya.bacsi 2009.07.31. 11:31:49

Ez a MÁV egyre viccesebb. Máshol nincs hőség, csak minket ver az Isten még ezzel az időjárással is.

A jobb vágány volt a hibás? Ejnye :D

petya.bacsi 2009.07.31. 11:32:53

@yxcvbnma: hű, szép válasz. Így már érthető is. Köszi.

siófoki35 2009.07.31. 11:59:40

@Ákibard!: Van az állomásoknak általában vonalas telefonja is, ami a T-kom telefonkönyvben is benne van. Azt kértem volna.

Ákibard! 2009.07.31. 12:06:38

@siófoki35:
Nagyon ritkán van már vonalasuk, és mégritkábban van benne a telefonkönyvben...

Amióta van mávdirekt a vonalas könyvbe is azt írják bele, korábban volt rendes helyi számuk, de már nem.

Ákibard! 2009.07.31. 12:07:29

@yxcvbnma:
Köszi a kiegészítést részemről is teljes korrekt válasz volt.

Asszem jobban elhiszem rólad hogy pályás vagy mint a posztoló ismerősének ismerőséről... :D

Ákibard! 2009.07.31. 12:46:18

@petya.bacsi:
Legalább lett volna a bal vágány a hibás, ráfoghattuk volna az emmeszpére... :D

betax 2009.08.02. 00:06:45

@georgejr: "Csak akkor legközelebb olyan nyelven kellett volna írni, hogy az emberek is megértsék"

Akkor mondtak volna ennyit: "a vonatok műszaki hiba miatt 10-15 perces késéssel közlekednek". Ekkor meg azért jönnének a felháborodott levelek, hogy ennyivel kiszúrják az ember szemét.
A sajtó- és az utasközlemények nem egyetemi előadások, ha valaki a pálya lelkébe akar belelátni, járjon az Út- és vasútépítési tanszék óráira, ahelyett, hogy lehülyézné csípőből a MÁV-ot.
süti beállítások módosítása