MÁV utaspanaszok, késések, információk.

Új MÁV blog

A gyorsvonat csak nevében gyorsvonat

2009. május 26. - georgejr

Az új menetrend kitolt a balatonszemesiekkel. Pedig igény lenne rá, de valamiért mégsem áll meg a gyorsvonat. Ha Budapestre akar valaki utazni, akkor kénytelen átszállásokkal megoldani 4:58 és 11:50 között, így a délelőtti átszállás nélküli utazás kilőve... 

 

Tisztelt Cím!

 
A múltkor olvastam a blogon egy másik bejegyzést, amely "Akikre a MÁV nem gondolt" címen jelent meg. Úgy gondoltam, hogy a szóban forgó reggeli nagykanizsai gyorsvonatról (859) én is leírom a véleményemet. Nem tudom, hogy kik állítják össze a menetrendet, de biztos, hogy az új, 2008-2009-es menetrend írása során valami figyelmetlenség történt, amit nem vettek észre - én legalábbis erre gondolok. Én is balatonszemesi lakos vagyok és elég gyakran veszem igénybe reggelente a nagykanizsai gyorsvonatot, vagyis pontosabban csak venném, ugyanis a vonat - a többi gyorsvonattal ellentétben - itt nem áll meg. Ha úgy adódik, hogy utaznom kell vele, akkor át kell utaznom a 8539-es személyvonattal Balatonföldvárra, majd itt át tudok szállni a 859-es gyorsvonatra.  Csak egy átlagos reggeli élet az állomásról: reggel viszonylag sokan várják a 8539-es személyvonatot, amely Nagykanizsa-Siófok viszonylatban közlekedik. Viszont elég gyakran egy érdekes jelenségre lettem figylemes: a Balatonszemesen felszálló utasok nagy része Balatonföldváron átszáll a 859-es gyorsvonatra és nagy részük Székesfehérvárra, illetve Budapest-Déli pályaudvarra utazik (természetesen én sem ismerek minden balatonszemesi utast, csak látásból). Arra a következtetésre jutottam, hogy településünkről van utasforgalom Budapestre - még reggel is. Csak tisztázásképpen leírom, miről van szó. Egy normális gyorsvonat megállóhelyei: Nagykanizsa, Zalakomár, Balatonszentgyörgy, Balatonmáriafürdő, Balatonfenyves, Fonyód, Balatonboglár, Balatonlelle, Balatonszemes, Balatonszárszó, Balatonföldvár, Zamárdi, Siófok, Lepsény, Székesfehérvár, Budapest-Kelenföld, Budapest-Déli pályaudvar. A 859-es gyorsvonat megállóhelyei: Nagykanizsa, Zalakomár, Balatonszentgyörgy, Balatonmáriafürdő, Balatonfenyves, Fonyód, Balatonboglár, Balatonlelle, Balatonföldvár, Siófok, Lepsény, Székesfehérvár, Budapest-Kelenföld, Budapest-Déli pályaudvar. Ha valaki figylemesen elolvassa az állomások nevét és összehasonlítja a tárgyalt gyorsvonat megállóhelyeit a normális gyorsvonatok megállóhelyeivel, akkor látja, hogy három - ráadásul forgalmas megállóhelyen - a vonat nem áll meg.
Ez a vonat valójában nem is gyorsvonat, de nem is InterCity vonat, hanem a két vonattípus közötti átmenet. Ami viszont mégelkeserítőbb: ugyan még nem hivatalos a nyári menetrend összeállítása, de az elvirán a vonat közlekedése is megváltozott: "2009.VI.19-ig VIII.24-től naponta" helyett bekerült a "naponta" intervallum, azaz ez a vonat valószínűleg nyáron is így fog közlekedni. Balatonszemes állomásról az első Budapestre közlekedő vonat 4.58-kor indul, utána a következő viszont 11.50-kor. Ha a 859-es gyorsvonat megállna - reggel 7 óra magasságában halad át, akkor a 7 órás szakadék 4 óra 50 percre csökkenne. Szerintem a MÁV-nak is érdeke lenne a nagyobb bevétel, ha a Budapestre történő utazást egy balatoni nagyközségről színvonalasabbá tenné.
 
Kérem, hogyha ez lehetséges, szíveskedjen levelemet továbbítani az illetékesekhez!
 
Üdvözlettel:
 
Egy balatonszemesi utas, aki a MÁV szolgáltatását veszi igénybe
 
 
 

A bejegyzés trackback címe:

https://mav.blog.hu/api/trackback/id/tr551144854

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

rickyramirez 2009.05.26. 15:23:47

Nem értem a panasz azon részét, amikor arról van szó, hogy a 8539-es vonatot is igénybe kell vennie, ha a 859-essel akar utazni. Egy gyorsvonat attól gyors, hogy nem áll meg minden fánál. Viszont itt ha a 859-es megállna Balatonszemesen, az 7 óra után lenne pár perccel, így pedig kb. 15 perccel kell előbb elindulnia, és Balatonföldváron és Siófokon is átszállhat. Olyan nagy idő az a negyed óra? Az átszállás meg gondolom nem okoz olyan nagy nehézséget...
Olyan menetrendet nem lehet kialakítani, hogy mindenkinek megfelelő legyen, mert ha Balatonszemesen megállna, akkor mondjuk Józsi bácsi Balatonlelle felsőn is mondhatná, hogy akkor már ezt az egy megállót minek hagyja ki... Mindenhol vannak utasok. Ez van, én is "szívok", amikor mondjuk Budapestől Győrbe utazom IC-vel vagy gyorsvonattal, és ha Győr-Gyárvárosban szállnék le, azt nem tehetem meg, mert ott nem áll meg. Tehát elmegyek Győrig, majd egy ellenirányban közlekedő vonattal visszajövök ugyanoda, ahol az előbb voltam, és ez plusz 125 Ft!

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2009.05.26. 15:32:30

@rickyramirez:

A gyorsvonat nem is gyorsvonat, mert nem áll meg Győr Gyárvárosban. Értem?

Tomi77 2009.05.26. 15:54:25

Sziasztok!

Én viszont teljesen megértem a levél íróját, hiszen ha megnézzük a menetrendet, akkor látható, hogy az összes többi gyorsvonat megáll Balatonszemesen.
Hiszen mindig is így volt a Nagykanizsa-Budapest viszonylatú gyorsvonatoknál.:)

Ibigoo · http://indafoto.hu/ibigoo 2009.05.26. 16:02:49

Tessen leváltani az önkormányzai, országgyűlési képviselőt egy olyanra, aki jobban tud lobbizni :p

1116001 2009.05.26. 16:19:30

@Ibigoo:
Teepítsék át a kaposvári önkormányzatot:D

tomi79 2009.05.26. 16:39:00

@rickyramirez: Győr és Komárom között a gyorsvonatok mindenhol megállnak, tehát Győr-Gyárvárosban is. Így jön ki ugyanis Komárom és Győr között az órás ütem, tehát a hasonlat nem helytálló.

_Totty_ 2009.05.26. 18:59:58

ez a gyors vonat még midnig jobb mint a tavalyi,ugye ami székesfehérvárig midnen állomáson megállt :D na azok voltak a vicces "gyorsvonatok" :)

rickyramirez 2009.05.26. 20:34:46

@tomi79:
Ez 2007. december közepe óta valóban így van, de azt megelőzően nem így volt, és hát ugye akkor is utaztam... Viszont az IC-k nem állnak meg. Ez valóban egy hasonlat akart lenni, hogy azért másnak is alkalmazkodnia kell.
Egyébként azt el kell ismerni, hogy Győr és Budapest között (figyelembe véve a távolságot) nagyon jó a vonatok közlekedési sűrűsége, bárhol Európában megállná a helyét.

tomi79 2009.05.27. 06:45:23

@rickyramirez: Sejtettem, hogy hasonlat akart lenni, de azért pontosítani akartam :)

Azért Balatonszemes esetében ne felejtsük el, hogy korábban megállt ott minden gyorsvonat, mivel viszonylag jelentős településről, nyáron fontos üdülőhelyről van szó. Valahol érthető tehát a szemesiek felháborodása, hiszen számukra romlott a vasúti szolgáltatás színvonala a korábbiakhoz képest.

Budafoki 2009.05.27. 10:16:20

Ennek több oka lehet.
Az egyik, hogy ha megállna a kifogásolt helyeken, veszítene néhány percet, így nem érne be időben a Kvarner IC-vel keresztező állomásra. Emiatt korábbi állomáson kéne félreállnia hosszabb időre, így megnőne a vonat összmenettartama. Összességében a szemesi és szárszói utasok miatt az egész vonat 10-15 perccel később érne Lepsénytől Budapestig minden állomásra.
A másik, hogy pont emiatt közlekedik a gyorsvonat előtt a "gyűjtő" személyvonat, vagyis a közbenső állomásokról összegyűjti az utasokat és Siófokon biztosít átszállást a gyorsra. Pont ez a lényege a gyorsvonatnak. Az utasok többsége - a vonat többi utasa - időben így jár jól. (Korszerű, ITF-re hasonlító megoldás.)

Tomi77 2009.05.27. 10:52:49

@Budafoki:
Sziasztok!

Igazából ez a Kverner IC-s dolog nem helytálló, mivel a Kvarner szokott bő 5 percet várni Lepsényben erre a gyorsra.Viszont ha a gyorsvonat megállna a 3 kimaradt állomáson, mint ahogy a többi gyorsvonat is, akkor az kb. 3-4 perc plusz lenne, DE addig a Kvarner is átérne bőven Aligára és akkor nincs semmilyen plusz várakozási idő max. 2-3 perc.Persze eléraktak egy személyvonatot meg Siófoktól egy másikat is utána, emberbegyűjtőnek, ami OK is de akkor hol van itt a megtakarítás, hogy kevesebb szerelvény.... nem részletezem.:D

Szép napot!

Budafoki 2009.05.27. 18:40:01

@Tomi77:
Nem gondoltam volna, hogy a Kvarner (nemzetközi gyors) vár a belföldi gyorsra. :-)
Az nem jelentene megtakarítást, ha a gyors megállna Szemesen és Szárszón, mert a személyvonatot akkor is közlekedtetni kell a többi állomás és megállóhely miatt, ahol nem áll meg a gyors.
De éppen ezért gyors, hogy kevés helyen álljon meg. A vonaton sokkal többen utaznak, akiknek összességében ez a pár perc nagy hasznot jelent. Minél kevesebb helyen áll meg, annál nagyobb hasznot. Persze meg kell húzni a határt, hogy minimum mekkora utasforgalmú állomáson álljon meg.
Korszerű menetrendben (ITF) sok régi hagyományt fel kell rúgni a rendszer optimuma érdekében - valakinek kedvezőbb lesz, valakinek nem. Lehet, hogy ez az első ilyen jel a dél-balatoni vonalon?

_Totty_ 2009.05.27. 19:50:58

ez a ráhordós dolog nagyon jo lenne,ha rendesen müködne,nem pedig a reggeli gyors lenne az egyetlen...hanem mondjuk akkor már a veneziáoz is lenne gyűjtő,a kvarnerhez meg a maestralhoz is...

Tomi77 2009.05.27. 20:22:17

@Budafoki:

Hát igen igazad van.Egyetértek veled,csak azért fura a többi embernek, mert csak ennél az egynél van ez.:S
Egyébként nézd meg a Veneziát is este.Az is Siófok és Földvár között meg Lelle és Fonyód között is félreáll pedig euronight,de mégse éri utol az előtte 27 perccel induló vonatot, ami csak Lepsényig nem áll meg.Szóval vannak érdekes dolgok ebben a menetrendben.:):)

Zsoberpapa (törölt) 2009.06.01. 14:50:25

Sziasztok!

Nos, akkor hozzászólok én is. Én is balatonszemesi vagyok és megértem a panasz íróját, mert ez a menetrend valóban nem korrekt. Arról nem is beszélve, hogy ez a gyorsvonat régebben (2006.12.10-ig bezárólag) is közlekedett, hasonló időintervallumban, mint most, ugyanúgy 859-es számmal, és akkor még megállt Balatonszemesen, Balatonszárszón és Zamárdiban is és ugyanúgy volt 8539-es személyvonat előtte, sőt! A két vonat között még a Kanizsa-Zala InterCity vonat is közlekedett. Aztán 2007-2009 között csak az InterCity vonat közlekedett, majd az új menetrend óta ismét a 859-es gyorsvonat jön reggelente. Mindenesetre - egyetértve a panasz szerzőjével - szóljon a probléma mellett az, hogy szerintem csak egy véletlen tévedés folytán lett ennek a vonatnak ilyen érdekes mentrendje. Ha valaki hallotta már, hogy a 30-as vonalon milyen menetrendet akartak bevezetni, akkor tudja, hogy erről a vonatról az utolsó pillanatban döntött a MÁV, az eredeti elképzelés szerint az első vonat, amellyel Nagykanizsáról Budapestre el lehetett volna jutni, a Venezia EN lett volna, az első gyorsvonat pedig csak 10.10-kor indult volna Nagykanizsáról (magyarán szólva a kisebb forgalmú állomásokról csak késő délelőtt lehetett volna a legkorábban eljutni a fővárosba). Csak egy hasonlat 2008-ból: Balatonszemesről induló, Budapestig közlekedő vonatok: 5:09 (8509), 9:34 (8507), 12:25 (205), 14:44 (5208), 15:26 (853), 16:46 (8503), 18:44 (851), 20:21 (8511). Budapestről Balatonszemesre: 3:45 (8510), 6:55 (852), 7:45 (8502), 10:15 (5209), 12:55 (854), 13:45 (8504), 15:00 (204), 18:45 (8508). 2009-ben: 4:58 (8519), 11:50 (855), 14:47 (5208), 18:33 (853), 20:16 (8511), ellenkező irányban: 3:38 (8510), 7:13 (852), 10:15 (5209), 13:13 (854), 16:13 (8506), 19:13 (858). Szóval, azt hiszem nem kell magyarázni, hogy jelentősen romlott a vasútközlekedés színvonala. 8510-8511-es vonatpár ráadásul nem is teljesen közlekedik végig, hanem csak közvetlen kocsit továbbít. Ezeket is vissza kellett könyörögni, akárcsak a 8506-os gyorsvonatot, illetve a 8519-es személyvonat Déli pályaudvarig való közlekedését. Arról nem is beszélve, hogy amióta megépült az M7-es autópálya új szakasza, még autóbusz sincs Budapestre reggelenként és késő délutánonként visszafelé. Nyilván sokkal több személyvonat lett és a helyi közlekedés jelentősen javult, de szerintem nem sok értelme volt javítani rajta. A többség ugyanis Budapestig utazik. Szerintem azoknak a gyorsvonatoknak (sebesvonatoknak), melyek Nagyaknizsa-Székesfehérvár, Székesfehérvár-Nagykanizsa között mindenhol megálltak, igenis volt értelmük. Ugyan valóban szenvedés volt az a táv, de olyan időpontokban jártak, hogy összegyűjtsék a kisebb forgalmú állomások/megállók utasait is, akiknek volt lehetőségük eljtuni a fővárosba/fővárosból ezekről/ezekre a kisebb helyekről/helyekre. Higgyétek el, én megértem azt is, hogy jó dolog, hogy több vonat jár az elővárosi vonalakon, mint korábban, meg azt is megértem, hogy a nemzetközi utazás is javult, meg azt is, hogy más vonalakon is vannak ilyen problémák, mint a 30-as vonalon, de azért ezen a szakaszon évek óta a vasút dominál.

A Maestral nemzetközi gyorsvonat menetrendjének megváltoztatása viszont szerintem nem volt rossz ötlet, elvégre az egy nemzetközi vonat. Teljesen természetes, hogy belföldön csak a fontosabb állomásokon álljon meg. Egyébként ehhez a vonathoz van átszállás-biztosítás a 8514-es személyvonat révén (Siófokon/Balatonföldváron lehet átszállni).

A 859-es gyorsvonatról pedig annyit, hogy a menetideje is el van kapkodva: ha Székesfehérvárról 8:11-kor indul, akkor sem ér be 9:17-re a Délibe (és ez akkor is így volt, amikor Gárdonynál nem volt pályaépítés). Jobb esetben 9:20-9:23 körül érkezik a Délibe. A Kvarner InterCity pedig tényleg áll vagy 5 percet Lepsényben, míg ez a gyorsvonat megérkezik az állomásra. Helyette, ha ez a vonat három (forgalmasabb) állomáson is megállna, akkor az IC leérne Aligára és ott kerülne.

A Venezia is megér egy külön történetet: tavaly 17:00-kor indult a Keletiből, most 16:35-kor, de a Gyékényes-Venezia viszonylatban a régi menetrend maradt. Ez megint csak azt igazolja, hogy belföldön veszít időt, nyilván azért van így kitalálva, hogy ne érje utol a gyorsvonatot, de azért akkoris vicces, hogy egy nemzetközi vonat menetrendjét tolják meg egy kicsivel.

Lassan Bécsbe/Bécsből vagy Erdélybe/Erdélyből is sokkal könnyebben el lehet jutni a fővárosból/fővárosba, mint bármilyen más (forgalmasabb) vidéki településről/településre a fővárosból/fővárosba. A belföldi utasellátás romli, az utsoknak pedig vonatokat visszakönyörgni. Mi lesz 2010-ben?

Zsoberpapa (törölt) 2009.06.01. 14:54:28

Na, a végét kicsit elírtam, meg ki is felejtettem valamit. Az is vicc, hogy a 8507-es gyorsvonat csak Nagykanizsa-Székesfehérvár között közlekedik, tavaly még a Déliig ment. Nem értem, miért szűnt meg a Fehérvár-Déli közötti közlekedése, amikor ezen a vonaton is nagyrészt olyan utasok voltak, akik Budapestre utaztak.

balapety 2009.06.02. 11:08:44

@tomi79:Jogos.És azt se felejtsük el hogy a szemesi állomáson szállnak fel az őszödi és a rádpusztai utasok is.Szóval nem csak nyáron lenne fontos hogy a gyorsvonat megálljon.Emlékszem pár éve még volt Balatonszemesről induló vonat is Budapestre.
süti beállítások módosítása