MÁV utaspanaszok, késések, információk.

Új MÁV blog

Az utas meghúzta a vészféket, csak a tobbi utas nem vette észre

2009. május 20. - georgejr

Az utas meghúzta a vészféket, de ezt a többi utas nem veheti észre, mert nem olyan feltűnő és hát akkor most ezért nem fizetünk...

 

Sziasztok,
 
Gyakran utazom a Budapest és Sopron között közlekedő IC-ken. A decemberi menetrend változtatás óta, a Sopronból vasárnap esténként Budapestre jövő vonat rendszeres késése miatt írok neked (amiről korábban a blogon is volt már bejegyzés). A problémát nem abban látom, hogy a pótjegyek árát ilyen-olyan indokkal nem fizetik vissza, hanem sokkal inkább az utasokhoz és a szervezéshez való hozzáállásban. Kisebb-nagyobb késés december óta folyamatosan előfordul már induláskor. Az ilyen utazásokat már csak tetőzi az a magyarázat, amit Budapesten adnak a késésre. Elnézést, amiért a leírásom hosszúra sikeredett.
A legutóbbi utazásom történetét szeretném megosztani, amit az alábbi formában a MÁV-Start Ügyfélszolgálata felé is elküldtem:

 
 
 
Tisztelt Ügyfélszolgálat!
 
 
Kb. 2 heti rendszerességgel veszem igénybe a Budapest és Sopron között közlekedő IC-ket. Utazásaim során nagyon sok negatív tapasztalatot szereztem az Önök szolgáltatásáról, de a legutóbbi utazásom során szerzett élményeimet több éves utazás után sem tudtam szó nélkül hagyni.
 
 
2009. április 13-án Húsvét Hétfőn a Sopronból 19:10-kor induló Kékfrankos InterCity vonattal utaztam Budapestre.
Nem okozott különösebb meglepetést, hogy amikor 19:00-kor a soproni állomáson a vonathoz mentem, még mozdony nélkül állt a vonat. Ekkor az utas tájékoztatón már bemondták, hogy a vonat 5 percet késik. Utastársaimmal már ekkor biztosak voltunk benne, a korábbi tapasztalatoknak köszönhetően, hogy ez biztosan több lesz.
Várakozás közben, miután már 10 perce el kellett volna indulnia a vonatnak, az utasok érdeklődtek a kalauzoknál, hogy mikorra várható az indulás. Erre válaszként váll felhúzás, széttett kezek, vagy nem tudjuk érkezett válaszként. A vonat mellett beszélgetők kérdésükre, hogy felszálljanak-e már a vonatra, azt a választ kapták, hogy még ráérnek.
 
A vonat az állomásról kb. 20 perc késéssel indult el. Mivel a 10-20 perccel később történő indulás teljesen általánosnak mondható (előfordult már 1 órával későbbi indulás is), nem lenne indokolt a menetrend megváltoztatása, a csatlakozó vonattal való összehangolása?
 
A vonat menetrend szerint 21:00-kor indult volna tovább Tatabányáról, ez április 13-án 21:19-kor történt. Tehát Tatabányán még 19 perc késés volt.
 
Budapest Kelenföldön várt rám egy barátom, aki 21:30 körül ért ki az állomásra, mivel a vonat kivételes esetekben menetrend szerint 21:37-kor érkezne be. Ettől kezdve a vonatról való leszállásomig telefon beszéltünk, így tudtam, hogy az információs táblára 20 perc késést írtak ki.
 
A barátom kisétált a peronhoz, ahova a vonatnak érkeznie kell. Közben egy másik (Zágrábból) érkező vonat jött be arra a peronra, és csak azt követően írták ki, hogy tényleg oda érkezik a soproni vonat is. Ekkor az utas tájékoztatóban 14 perces késést mondtak be, ezt a vonatról én is hallottam, mivel közben telefonon beszéltünk. (A 14 perces késés azt jelenti, hogy az utasok nem kapják vissza a helyjegy árát.) A vonat 21:55-kor állt meg Kelenföldön, ez 18 perc késést jelent.
 
A vonat késése után sok utastársammal együtt a pénztárakhoz mentünk, kísérletet tenni a helyjegyek visszaváltására. A pénztáros ekkor közölte, hogy nem fizetik vissza a helyjegyeket, mivel egy utas meghúzta a vészféket, és ezért történt késés, nem pedig a vasút társaság hibájából. Ekkor kérdeztem, hogy ezen a vonaton? A pénztáros erre megnézte a pótjegyemet, hogy tényleg egy vonatról beszélünk-e. A válasza pedig igen volt. Ekkor megkérdeztem a mögöttem álló utasoktól, hogy közülük bárki észrevette-e, hogy a vonat vészfékezés miatt állt meg. A válasz egyöntetű és felháborodott nem volt az utasok részéről. Ekkor megkértem a pénztárost, hogy beszélhessek a forgalom irányítóval, vagy valakivel, aki azt az információt adta a pénztárnak, hogy vészfékezés miatt nem fizethetik vissza a pótjegyek árát a késés ellenére sem. A pénztáros válasza az volt, hogy az utasok azt különben se veszik észre, ha vészfék meghúzása miatt állt meg a vonat és hívjam fel a központi ügyfélszolgálatot. Ennek Húsvét Hétfőn 22 óra után nem sok értelmét láttam. Inkább kértem a panaszkönyvet, és röviden leírtam az esetet.
 
Közben mondtam a pénztárosnak, hogy a vonat már Sopronból 20 perccel később indult el. A válasza erre az volt, hogy ez esetben ne is számítsak semmilyen kártérítésre, mivel azzal, hogy felszálltam a vonatra, elfogadtam, hogy az 20 perces késéssel indul. A jegyet oda-vissza a rajta szereplő idő szerint 2009.04.09. 18:00-kor vásároltam. Ez azt jelenti, hogy 4 nappal előbb, mint ahogy tudomást szereztem arról, hogy a vonat késik. Véleményem szerint én a 19:10-es indulást fogadtam el, Önök pedig azzal, hogy megvásároltam a jegyet elfogadták, hogy az utasuk leszek, és szolgáltatást nyújtanak nekem. A kelenföldi pályaudvar pénztárosa szerint választhattam volna azt a lehetőséget is, hogy nem szállok fel a vonatra. Feltételezem, hogy nem vagyok egyedül azzal, hogy másnap reggel dolgoznom kell, tehát, ha nem szállok fel a vonatra, nem érek be a munkahelyemre. Így ez számomra nem lehetett volna választási lehetőség.
 
Amikor a Kelenföldi Pályaudvar pénztárosának visszaadtam a panaszkönyvet, tett egy olyan kijelentést, hogy egyébként sem tudnák visszafizetni a pótjegyek árát, mivel üresek a pénztárak, mert az előző vonat is késett, és ott már térítettek.
 
 
Az ok, ami miatt írok, az hogy az elvet, ahogyan több vonat mellett ez is közlekedik nem tartom egy Európai Unióhoz tartozó ország személyszállító szolgáltatást végző társaságának megfelelőnek. Tehát a rendszeres késéssel indulás, érkezés; nem pedig az, hogy ez alkalommal is volt arra magyarázatuk, hogy milyen indokkal nem fizetik vissza az utasok pótjegyét.
 
Nem tartom elfogadható indoknak a késésre azt, hogy Húsvét miatt nagyobb volt az utasforgalom, mivel ezzel számolniuk kellett volna. Mint levelem elején már írtam, ezt a vonatot átlagosan két hetente veszem igénybe, és minden második alkalommal több, mint 15 perces késéssel érkezik Budapestre, nem csak Húsvétkor. Nem lenne indokolt az Ausztriából induló vonat menetrendjét úgy átalakítani, hogy 15 perccel korábban induljon, majd úgy érkezzen Sopronba, hogy a vonat menetrend szerint indulhasson Budapestre?
 
Ha valóban vészfékezés miatt áll meg egy vonat, miért megy rögtön tovább, és nem ellenőrzi a vonat személyzete, hogy miért húzzák meg a vészféket?
 
 
Levelemet a MÁV-Start Ügyfélszolgálata, a GYSEV Személyfuvarozási Osztálya, illetve a MÁV blog számára küldöm el.
 
 
Válaszukat előre is köszönöm,
 
Betti

A bejegyzés trackback címe:

https://mav.blog.hu/api/trackback/id/tr661132421

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Adani 2009.05.20. 08:23:44

Ilyen van, h vészfékhúzás miatt nem térítenek? Ugyan már, ha megvan a vészféket megrántó ember akkor téríteni és ha indokolatlan volt akkor az összeget polgári peres úton bevasalni.

Ákibard! 2009.05.20. 08:35:38

@Adani:
Faszfej utas vészfékrángatása nem vasúti hiba...

dontals 2009.05.20. 08:47:25

És ha ellopja valaki a kábelt, akkor amiatt sem fizetnek, mert nem vasúti hiba? Ha baleset történik egy átjáróban, mert egy idióta a sínre hajt, akkor az sem vasúti hiba. Ez esetben sem fizetnek?

Mint ahogy a levélíró is megjegyzi, ő 19:10-es indulásra vett jegyet, tehát enyhén szólva is szánalmas, ha azt mondják neki, hogy nem lett volna köteles felszállni.

Sajnos én is megjártam nemrég egy IC-vel, sorban álltunk visszaváltani a jegyet, de valahogy a pénztáros hölgy csak 14 perces késést érzékelt. (Nem tudom milyen óra szerint kell számítani...)

Sorozatos magyarázatok helyett inkább teljesíteni kellene a feladatot, ha pedig ez nem sikerül, akkor megtenni azt, amire jogszabályi előírás kötelez, vagyis visszafizetni a pótjegy árát. Szerencsére az EU kötelezni fogja a máv-ot hogy ez a visszafizetési kötelezettség minden vonatra vonatkozzon. HIHIHI. Sok bevételük nem lesz...

Ákibard! 2009.05.20. 10:02:00

@dontals:
"Ha baleset történik egy átjáróban, mert egy idióta a sínre hajt, akkor az sem vasúti hiba. Ez esetben sem fizetnek?"

Hétfőn az EC961-el Ács előtti ívben halálra gázoltunk egy öngyilkos csajt.
45 perc múlva jött a gyorsvonat (Akkor adott engedélyt a rendőrség, akikre amúgy 30 egész percet vártunk, és amikor kiértek tőlünk kérdezték mi történt, miért áll a onat!) Keletibe több mint 60 perc késéssel érkeztünk meg a gyorsvonattal. Nem térítették vissza a pótjegyet, mondván nem vasúti hiba, és csak 390-es... (Mondták tehetek panaszt, de nem koptattam a tollat, januárban tettem fel egy kérdést az üzletzabályzattal kapcsolatban, és még mindig nem érkezett konkrét válasz a kérdésre...)

Ákibard! 2009.05.20. 10:07:47

@dontals:
"Sajnos én is megjártam nemrég egy IC-vel, sorban álltunk visszaváltani a jegyet, de valahogy a pénztáros hölgy csak 14 perces késést érzékelt. (Nem tudom milyen óra szerint kell számítani...)"
Ezzel jártam már én is így, de mérgemben hagytam a fenébe. Amikor nagyon kiakadtam az az volt, amikor 30-at késett a vonatom, elkéstem a gyakorlati óráról, és igazolűst nem akartak adni, figyelj: Mondván a HANGOSBEMONDÓ 10 PERCET MONDOTT CSAK és annyit is késett.
Ott állt előtte 100 diák, és belehazudta a képükbe, hogy csak 10-et késett mert annyit mondott a hangos, a valódi késés 14 perc volt és 15-től ad igazolást. Akkor tülekedtem előre, mondtam neki, hogy MOST felhívja a naplózót, és megkérdezi hány perc késése volt a vonatnak, mert a fejrovatos naplóba valahogy mindig 14 perc kerül bele.

Felvette a telefont, mondja:
Érdeklődnék a xxxx sz vonat késéséről, mert itt van vagy 100 diák és egy vasutas is (az lettem volna én) és igazolást követelnek.

Hitelen meglett a 22 perc késés, ami szintén nem volt igaz, de legalább a késésem nem volt igazolatlan.


Amúgy ilyen szinten a pénztárost nem lehet bántani, mert annyit ír amennyit mondanak. Plusz ugyebár éljen a feldarabolás már 2 külön cég, a pénztáros a Pályavasút alkalmazottjától kapja meg az időt, ha az 14 percet mond, ő nagyon nem tud vele mit tenni.
Tehát a szétválásnak az utas csak a kárát látja sajnos...

petya.bacsi 2009.05.20. 15:23:07

@Ákibard!: látod, Ákibard!, ez a baj, emiatt szoktam nagyon pipa lenni: hülyének néznek mindenkit.
Simán kimagyarázták volna magukat ebből a dologból, akár hazugság árán is. Ha Te nem vagy ott, és nem kezdesz el szövegelni, a másik 100 diák simán megszívja, és gondolom néhányuknál még következménye is lehetett volna.

Ennek normális esetben nem így kellene mennie. De ugye, mi normális manapság...

georgejr · http://mav.blog.hu 2009.05.20. 15:25:02

@Ákibard!: "Tehát a szétválásnak az utas csak a kárát látja sajnos.." egyetértek maximálisan sajnos... nem sok előnye van, legalábbis utas szemszögből...

krtek24 2009.05.20. 21:47:48

Na most, mivel egy másik posztból az derül ki, hogy a vészfék meghúzását több száz utas észrevette - és több tucatnyian szálltak le a vonatról a vészfékhúzást követően - kicsit hülye magyarázat, hogy senki nem vette észre...

Ákibard! 2009.05.20. 22:10:45

@krtek24:
Szerintem nem azonos a kettő eset.

krtek24 2009.05.20. 22:14:44

Lehet, hogy elhamarkodottan ítéltem, de én a húsvét hétfős esti IC-re emlékszem a másik posztból.

rickyramirez 2009.05.21. 00:08:50

@krtek24:
A húsvéthétfős vészfékezés az teljesen más eset volt. Ott az történt, hogy nem szálltak le, mert azt hitték, hogy még nincsenek az állomáson, ezért az állomás után pár száz méterrel valaki meghúzta. Betti vonatán pedig vélhetően az történhetett, hogy a nyílt pályán húzta meg valaki valamilyen okból (ezt az okot nem ismerjük), de az utasok nem tudhatják, hogy a megállás emiatt volt-e vagy forgalmi okokból állt-e meg a szerelvény.
Tehát ez az indoklás a vasúttársaság részéről még elfogadható is lehet. Továbbá az, amikor azt mondták Bettinek, hogy a késés tudatában nem kellett volna felszállnia a vonatra, ha nem akar (hiszen már az indulásnál késésben volt a vonat), az azt jelenti, hogy visszaváltották volna a menet- és pótjegyét levonás nélkül, aztán mehet Budapestre, amivel akar. Nyilván ez neki nem lett volna jó, hiszen mással nem tudott volna menni (legalábbis ennyi idő alatt nem tudta volna megszervezni), de azért azt nem kéne gondolni, hogy a MÁV direkt késve indítja a vonatait csak azért, hogy a kedves utasokkal minél jobban kiszúrjon...

Ákibard! 2009.05.21. 06:23:17

@rickyramirez:
Mindkét eset április 13.-án a 19 órakor induló IC-n történt. Két ember írt ugyanarról az esetről.

Amúgy ott is nyíltvonalon húztak vészféket, aki nem abban a kocsiban volt akár az is lehet nem tudta miért álltak meg.