Az utas meghúzta a vészféket, de ezt a többi utas nem veheti észre, mert nem olyan feltűnő és hát akkor most ezért nem fizetünk...
Sziasztok,
Gyakran utazom a Budapest és Sopron között közlekedő IC-ken. A decemberi menetrend változtatás óta, a Sopronból vasárnap esténként Budapestre jövő vonat rendszeres késése miatt írok neked (amiről korábban a blogon is volt már bejegyzés). A problémát nem abban látom, hogy a pótjegyek árát ilyen-olyan indokkal nem fizetik vissza, hanem sokkal inkább az utasokhoz és a szervezéshez való hozzáállásban. Kisebb-nagyobb késés december óta folyamatosan előfordul már induláskor. Az ilyen utazásokat már csak tetőzi az a magyarázat, amit Budapesten adnak a késésre. Elnézést, amiért a leírásom hosszúra sikeredett.
A legutóbbi utazásom történetét szeretném megosztani, amit az alábbi formában a MÁV-Start Ügyfélszolgálata felé is elküldtem:
Tisztelt Ügyfélszolgálat!
Kb. 2 heti rendszerességgel veszem igénybe a Budapest és Sopron között közlekedő IC-ket. Utazásaim során nagyon sok negatív tapasztalatot szereztem az Önök szolgáltatásáról, de a legutóbbi utazásom során szerzett élményeimet több éves utazás után sem tudtam szó nélkül hagyni.
2009. április 13-án Húsvét Hétfőn a Sopronból 19:10-kor induló Kékfrankos InterCity vonattal utaztam Budapestre.
Nem okozott különösebb meglepetést, hogy amikor 19:00-kor a soproni állomáson a vonathoz mentem, még mozdony nélkül állt a vonat. Ekkor az utas tájékoztatón már bemondták, hogy a vonat 5 percet késik. Utastársaimmal már ekkor biztosak voltunk benne, a korábbi tapasztalatoknak köszönhetően, hogy ez biztosan több lesz.
Várakozás közben, miután már 10 perce el kellett volna indulnia a vonatnak, az utasok érdeklődtek a kalauzoknál, hogy mikorra várható az indulás. Erre válaszként váll felhúzás, széttett kezek, vagy nem tudjuk érkezett válaszként. A vonat mellett beszélgetők kérdésükre, hogy felszálljanak-e már a vonatra, azt a választ kapták, hogy még ráérnek.
A vonat az állomásról kb. 20 perc késéssel indult el. Mivel a 10-20 perccel később történő indulás teljesen általánosnak mondható (előfordult már 1 órával későbbi indulás is), nem lenne indokolt a menetrend megváltoztatása, a csatlakozó vonattal való összehangolása?
A vonat menetrend szerint 21:00-kor indult volna tovább Tatabányáról, ez április 13-án 21:19-kor történt. Tehát Tatabányán még 19 perc késés volt.
Budapest Kelenföldön várt rám egy barátom, aki 21:30 körül ért ki az állomásra, mivel a vonat kivételes esetekben menetrend szerint 21:37-kor érkezne be. Ettől kezdve a vonatról való leszállásomig telefon beszéltünk, így tudtam, hogy az információs táblára 20 perc késést írtak ki.
A barátom kisétált a peronhoz, ahova a vonatnak érkeznie kell. Közben egy másik (Zágrábból) érkező vonat jött be arra a peronra, és csak azt követően írták ki, hogy tényleg oda érkezik a soproni vonat is. Ekkor az utas tájékoztatóban 14 perces késést mondtak be, ezt a vonatról én is hallottam, mivel közben telefonon beszéltünk. (A 14 perces késés azt jelenti, hogy az utasok nem kapják vissza a helyjegy árát.) A vonat 21:55-kor állt meg Kelenföldön, ez 18 perc késést jelent.
A vonat késése után sok utastársammal együtt a pénztárakhoz mentünk, kísérletet tenni a helyjegyek visszaváltására. A pénztáros ekkor közölte, hogy nem fizetik vissza a helyjegyeket, mivel egy utas meghúzta a vészféket, és ezért történt késés, nem pedig a vasút társaság hibájából. Ekkor kérdeztem, hogy ezen a vonaton? A pénztáros erre megnézte a pótjegyemet, hogy tényleg egy vonatról beszélünk-e. A válasza pedig igen volt. Ekkor megkérdeztem a mögöttem álló utasoktól, hogy közülük bárki észrevette-e, hogy a vonat vészfékezés miatt állt meg. A válasz egyöntetű és felháborodott nem volt az utasok részéről. Ekkor megkértem a pénztárost, hogy beszélhessek a forgalom irányítóval, vagy valakivel, aki azt az információt adta a pénztárnak, hogy vészfékezés miatt nem fizethetik vissza a pótjegyek árát a késés ellenére sem. A pénztáros válasza az volt, hogy az utasok azt különben se veszik észre, ha vészfék meghúzása miatt állt meg a vonat és hívjam fel a központi ügyfélszolgálatot. Ennek Húsvét Hétfőn 22 óra után nem sok értelmét láttam. Inkább kértem a panaszkönyvet, és röviden leírtam az esetet.
Közben mondtam a pénztárosnak, hogy a vonat már Sopronból 20 perccel később indult el. A válasza erre az volt, hogy ez esetben ne is számítsak semmilyen kártérítésre, mivel azzal, hogy felszálltam a vonatra, elfogadtam, hogy az 20 perces késéssel indul. A jegyet oda-vissza a rajta szereplő idő szerint 2009.04.09. 18:00-kor vásároltam. Ez azt jelenti, hogy 4 nappal előbb, mint ahogy tudomást szereztem arról, hogy a vonat késik. Véleményem szerint én a 19:10-es indulást fogadtam el, Önök pedig azzal, hogy megvásároltam a jegyet elfogadták, hogy az utasuk leszek, és szolgáltatást nyújtanak nekem. A kelenföldi pályaudvar pénztárosa szerint választhattam volna azt a lehetőséget is, hogy nem szállok fel a vonatra. Feltételezem, hogy nem vagyok egyedül azzal, hogy másnap reggel dolgoznom kell, tehát, ha nem szállok fel a vonatra, nem érek be a munkahelyemre. Így ez számomra nem lehetett volna választási lehetőség.
Amikor a Kelenföldi Pályaudvar pénztárosának visszaadtam a panaszkönyvet, tett egy olyan kijelentést, hogy egyébként sem tudnák visszafizetni a pótjegyek árát, mivel üresek a pénztárak, mert az előző vonat is késett, és ott már térítettek.
Az ok, ami miatt írok, az hogy az elvet, ahogyan több vonat mellett ez is közlekedik nem tartom egy Európai Unióhoz tartozó ország személyszállító szolgáltatást végző társaságának megfelelőnek. Tehát a rendszeres késéssel indulás, érkezés; nem pedig az, hogy ez alkalommal is volt arra magyarázatuk, hogy milyen indokkal nem fizetik vissza az utasok pótjegyét.
Nem tartom elfogadható indoknak a késésre azt, hogy Húsvét miatt nagyobb volt az utasforgalom, mivel ezzel számolniuk kellett volna. Mint levelem elején már írtam, ezt a vonatot átlagosan két hetente veszem igénybe, és minden második alkalommal több, mint 15 perces késéssel érkezik Budapestre, nem csak Húsvétkor. Nem lenne indokolt az Ausztriából induló vonat menetrendjét úgy átalakítani, hogy 15 perccel korábban induljon, majd úgy érkezzen Sopronba, hogy a vonat menetrend szerint indulhasson Budapestre?
Ha valóban vészfékezés miatt áll meg egy vonat, miért megy rögtön tovább, és nem ellenőrzi a vonat személyzete, hogy miért húzzák meg a vészféket?
Levelemet a MÁV-Start Ügyfélszolgálata, a GYSEV Személyfuvarozási Osztálya, illetve a MÁV blog számára küldöm el.
Válaszukat előre is köszönöm,
Betti