MÁV utaspanaszok, késések, információk.

Új MÁV blog

Körkérdés - Te hogyan spórolnál a MÁV-nál?

2009. május 18. - georgejr

Az index.hu-n megjelent cikk szerint a MÁV a kedvezményeken spórolna. Részbeny egyetértek, hiszen ha az összes kedvezményt nézzük, akkor nyilvánvalóvá válik, hogy óriási összeget vesz ki az állam és a vasú zsebéből; De biztos, hogy az említett kedvezményeket ily' módon kellene megnyirbálni? Nem biztos, hogy a 65 éven felettieknek, illetve a 6 éven aluliaknak 10%-ot kellene fizetnie egy útért, hanem korlátozni kellene évi 12-re. A közalklamazottak évi 12 kedvezményét nem nyírbálnám meg, de hatékonyabban ellenőríztetném, és nem sima A/4-es igazolvánnyal (papír) kellene igazolni a közalkalmazotti státuszt.

Én spec a hozzátartozók vasutas igazolványait nyirbálnám meg: a bérletre, menetjegyre 90%-os kedvezményt, éves szinten hozzátartozóként 12 ingyen retúr jegyet adnék, melynek felhasználását erősen ellőrízném. De nemcsak a kedvezményeken lehet spórolni: a felső vezetők bérén és a mutyi cégek juttatásain. Ha egy alvállalkozó nem megfelelően teljesít, felbontani a szerződést, és ha lehetséges, saját erőforrásból ellátni a feladatokat...

Vitaindítóm vége, tesség megmondani a tutit!

A bejegyzés trackback címe:

https://mav.blog.hu/api/trackback/id/tr881128278

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

dontals 2009.05.18. 11:06:54

1. Spórolni nem csak úgy lehet, hogy valamit megszüntetek, hanem pl. kármegelőzéssel. A MÁV vagonok őrzésével milliárdok spórolhatóak meg. Nem kellene tartani a személyvagonok éjszakai rongálásától és a (szóbeszéd szerint) nagyon gyakori, elsősorban MÁV alkalmazottak bevonásával elkövetett áruszállító vonatok megcsapolásától, tolvajlásától.

2. Spórolni lehet energiahatékony üzemeltetést biztosító vonatokkal is.

3. A karámőrök helyett fel lehet szereltetni elektornikus jegyellenőrző rendszert. A fenntartási költsége minimális, ráadásul a jelenleginél sokkal hatékonyabb.

4. A Gaskó-féle szarkeverők fizetését tizedeljék meg.

rickyramirez 2009.05.18. 11:30:30

Jó a kérdés időzítése, mert éppen most olvastam el a napilap cikkét a MÁV-Start spórolási terveiről, és hát alaposan elszomorítottak az ott leírtak. Az új miniszternek kiadták: 40 milliárdot meg kell spórolni, csak azt még ő sem tudja, hogyan.
Nagyon elszomorított az írás, mert olyan ötleteket említenek, amelyekkel nemhogy 40, de még egymilliárd forintot sem lehet megfogni. Pl. írja az országgyűlési képviselők ingyenes utazási lehetőségének megszüntetését: ez semmit nem jelent, mert csak 386-an vannak, és butaság lenne megszüntetni, hiszen egyrészt a képviselők nemzetközi összevetésben nincsenek túlfizetve (igen, igen, ez az igazság!), másrészt ez annak a kifejezése, hogy ők, mint a köz számára kiemelten fontos tevékenységet végzők korlátozás nélkül végezhetik a munkájukat.
Ahol viszont lehetne megtakarítani, ahhoz nem nyúlnak: mérhetetlen szomorúsággal olvastam, hogy a 65 év felettiek ingyenes utazásához nem fognak nyúlni, illetve esetleg 90%-os kedvezményre változtatják. MIÉRT, MIÉRT, MIÉRT? Ha azok közül, akik most ingyen utaznak, csak a fele maradna, ha teljesárú jegyet kéne venni, ezzel az egy intézkedéssel meglenne a 40 milliárd. Baromi igazságtalan, már többször leírtam, mert az a melós, aki becsületes munkával nem keres többet, mint amennyi az átlagnyugdíj, az teljesárú jegyet kénytelen venni, ráadásul lehetnek kisgyermekei, lakáshitele, stb, stb... Egy nyugdíjasnak ilyen kiadásai nincsenek.
Némi öröm, hogy a Magyar Igazolványos kedvezmény eltörlése napirenden van. Gondolkodás nélkül eltörölni! A tomboló, eszetlen nacionalizmus vezethetett oda, hogy ez egyáltalán létezik, hogy a Magyarországon élők nem kapnak annyit, mint a külföldiek.
Nagyjából ennyi, véleményem, hogy a 65 év felettieknek járó ingyenutazás eltörlése egymagában megoldaná a kérdést.

rickyramirez 2009.05.18. 11:38:33

@dontals:
1. "energiahatékony üzemeltetést biztosító vonatokkal"
Nem veszed észre, hogy lepukkant, ősöreg vonatok, mozdonyok közlekednek? Ilyenek beszerzésére a vasútnak nincs pénze, és ha lenne, ez nyilván csak hosszú távon hozná be a ráfordított összeget.
2. "elektornikus jegyellenőrző rendszert"
Lehet, hogy a fenntartási költsége minimális, de meg kell vásárolni. Továbbá lásd: az előző pont mondatának második részét!
3. "fizetését tizedeljék meg"
Ezzel lehet 40 milliárdot megtakarítani? Na ne!

petya.bacsi 2009.05.18. 11:45:39

Tehát,

1., a felső vezetés fizetésének drasztikus megnyirbálása lenne. Kis dolgokkal kezdeném, mint pl. a munkába járásnál a benzinpénzt bizonyos összegben maximálnám, a felesleges embereket leépíteném (kisebb felső vezetés, nagyobb hatékonyság, rugalmasság), megnézném, hogy külföldön hogy tudtak normális vasutat építeni vezetői szinten, ha nincs alkalmas szakember itthon, külföldi szakembereket hívnék, hogy tegyenek rendet. Prémiumot maximálnám, helyesebben bizonyos feltételekhez kötném. Felelősségre vonás, mint új fogalom, nem úgy, mint a hófrász idején.

Lehet persze magyarázni, hogy a versenyszférában többet keres egy menedzser, cégvezető, álljanak fel, és menjenek át oda, ha nem tetszik az adófizetőktől kapott csökkentett fizetés. A versenyszférában ha valami nem úgy megy, ahogy mennie kéne, nagyon csúnya orrba vágások vannak, állami cégnél nem hiszem, hogy lenne ilyen. Tehát első lépés: felső vezetés megrendszabályozása, alkalmatlan emberek kiszórása a MÁV székházból.

2., Kedvezmények felülbírálása. Állítólag rendőrök, katonák ingyen utaznak, ezt el kell venni. A munkába járás bizonyos százalékát a munkahely fizeti, így - ahogy a legtöbb dolgozó embernél - csupán egy kis részét kell a munkavállalónak fizetni.

A vasutasok kapjanak bérletet, tőlem ingyen is utazhatnak országhatáron belül mindenfele 2. osztályon. A vasutasok családtagjainál azonban nem lennék ennyire engedékeny. Tőlük az ingyen utazást megvonnám, a közalkalmazottakhoz hasonlóan évi 12 kedvezményes utazásra jogosító papírt adnék nekik, szigorúan ellenőrizve. Mikor ez lejár, akkor vagy fizessenek teljes árú jegyet, vagy kapjanak valamekkora kedvezményt.

3., Nagyon kényes csoport a nyugdíjasok és a tanulók. Valaki - talán pont itt - azt javasolta, hogy a tanulók - a levelező oktatásban tanulókhoz hasonlóan - csak a lakhely-iskola között utazhassanak a megadott kedvezménnyel, azon kívül teljes árú jegyet vegyenek. Valahol egyetértek, valahol meg nem tetszik ez a dolog. Ezen is kéne valamit változtatni, de biztos, hogy nem velük kezdeném. Nyugdíjasokkal ugyanígy problémám van: ugye van az a nyugdíjas emberke, aki unokát megy látogatni, viszi a házi sütit néha napján, meg van az a nyugdíjas, aki unatkozik, és ide-oda utazik. Itt is változtatni kéne, de normálisan.

4: utaspanaszokra jobban oda kéne figyelni, egy-egy nagyobb késésnél felelős keresése, megbüntetése (felső vezetői szinten is!).

Röviden ennyi.

rickyramirez 2009.05.18. 12:33:15

@petya.bacsi:
Neked az a fix elképzelésed van, hogy a felsővezetés túlméretezett, rengeteget keresnek valós teljesítmény nélkül, és meg kell tizedelni a számukat. Mindenhol a felsővezetést támadod, csak azt nem tudom, hogy ez miből fakad? Ennyire rálátsz a MÁV szervezeti felépítésére? Ilyen irányú menedzseri képességekkel rendelkezel? Ez szerintem abból fakad, hogy irigyled tőlük a milliós fizetéseket, és azt képzeled, hogy ezért semmit sem csinálnak.
Az tényleg egy jogos felvetés, hogy a vasutas hozzátartozók ingyenutazását el kell törölni. Igen, ezzel egyet lehet érteni!
Aztán írod, hogy hibáknál felelősöket kell keresni (kiemelten: felsővezetők között is). Jó, de ez hogy kapcsolódik a spóroláshoz? Sehogy!

Kopi3.14 2009.05.18. 12:41:51

A cégméretet kellene megnézni, ésszerűsíteni kéne. Pl mozvez adhason jegyet, kis vonalakon esetleg az indításokért felelhesen a jv, mozvez, stb. Adminisztrációt csökkenteni, ésszerűen persze, nem fűnyírva. Átfedéseket megszűntetni, ahol értelmetlen a vonatot járatni, ott megszűntetni. Ha nicns napközben igény több vonatra, akkor reggel, este, esetleg délben közlekedjen a kis vonalakon,plusz személyzetet nem fenntartva belőle. E szempontból az ütemes mentrendet csak ott tartanám fenn, ahol van rá igény és utas. Mondanám a callatrain elképzelést, amikor előző nap délután n-ig jelezzék, kell-e vonat a kis vonalakon, ha igen, akkor kimegy, ha nem, akkor nem mey fölösbe, hogy üresen rohangáljon.

petya.bacsi 2009.05.18. 12:53:29

@rickyramirez: átlag az állami cégek vezetése túlméretezett, ezt szerintem mindenki tudja és látja.
Nem irigylem tőlük a fizetést, ha van mögötte tényleges munkavégzés.

Olvasd el a Figyelő MÁV-ra vonatkozó cikkeit. Ennyi a válaszom a többi felvetésedre.

petya.bacsi 2009.05.18. 12:55:34

De látom, miniszterelnök úr már megtette:

http://www.fn.hu/belfold/20090518/bajnai_elveszi_allami_vezetok/

petya.bacsi 2009.05.18. 13:07:13

@petya.bacsi: bár én még a bruttó 2 milliós összeget is sokallom, mikor egy tanár, nővér valahol 100 ezer forint körül keres, pár ezerrel átlépve a minimálbér összegét...

greggrant 2009.05.18. 13:14:06

A vasúti bürokrácia csökkentése, a sok szétszervezett, rosszul koordinált vállalat (máv-start, egyebek) egységes irányítás alá helyezése, munkakörök összevonása (motorvonat-vezető + kalauz; állomásfőnök + téli hóeltakarító), munkaköri felelősségek kiterjesztése (nem kell mindenhez írásbeli engedélyt kérni, ezáltal lecsökken az egyes intézkedések meghozatalához szükséges igénybevett munkaóra-mennyiség), 1-2 főt kiszolgáló szárnyvonalak bezárása, szakszervezeti támogatás csökkentése (öntámogató szakszervezeteket!!!), tanácsadói szerződéskötés gyakorlatának felülviszgálata, hozzátartozók ingyenutazásának eltörlése, munkavállalók ingyenutazásának korlátozása, idősek részleges költségtérítésének újrabevezetése...

na jó, ideje felébredni...

georgejr · http://mav.blog.hu 2009.05.18. 13:18:11

öööö Obama fizetes 400 ezer dollar egy evben, ami kb 80 millio forint, Heiczinger fizetese mindennel egyutt kb ugyanennyi... ki erzi a kulonbseget?

Fly_G_Fly 2009.05.18. 14:13:54

Én a kedvezményrendszert átalakítanám úgy, ahogy azt a légitársaságok is csinálják. Bizonyos napokon különböző kedvezmények vannak. Ilyen pl: a Ctiy-szerda. Így ennek némi utasszabályzó hatása is lenne. Pl: a nyugdíjasok a nyugdíjaskedvezményt csak meghatározott naptári napokon vehetnék igénybe. Nem vehetnék igénybe pénteken és vasárnap, amikor a rengeteg diák és heti ingázó utazik. A nyugdíjasok ráérnek, utazzanak a többi napokon.
Ja, és max. 50% lehetne a kedvezmény mind a diák mind a nyugdíjaskedvezmény. A nyugdíjas ugyanúgy elfoglal egy helyet a vonaton, mint én, aki több ezer Ft-ot fizetek havonta a bérletért!
Viszont a kerékpár-pótjegyet eltörölném azokon a vonatokon, amelyeken van kijelölt kerékpárszállító kocsi.

Kopi3.14 2009.05.18. 14:20:25

@petya.bacsi: azért kell, hogy legyen egy fizetésbeli lépcső is akulünböző posztok között felfele lépdelve, nem lehet a vezignek is annyit adni, mint a sínpucolónak, és ha hosszú a sor, akkor sok lesz a diffi...

petya.bacsi 2009.05.18. 15:01:50

@Kopi3.14: pedig lehet, hogy egy sínpucoló sokkal többet dolgozik rosszabb munkakörülmények között fagyban-hőségben, mint a vezérigazgató... :)

mildi 2009.05.18. 15:12:07

milliárdos nagyságrendű pénzeket nem a kedvezmények megnyirbálásával lehet megspórolni, az "csak" ésszerűsítés.
rengeteg pénz megy el legfelső szinten a mindenféle szerződésekkel. kálisóval kellene felszórni az ik kft helyét is (esztelen, mennyiért dolgoznak, mekkora bürokráciával)
meg a járműjavító, ahogy foldozgatják, szintén drágán a szart, ahelyett h újat szereznének be, de ugye az is pénz vkinek...

informalt 2009.05.18. 18:37:44

"Neked az a fix elképzelésed van, hogy a felsővezetés túlméretezett, rengeteget keresnek valós teljesítmény nélkül, és meg kell tizedelni a számukat."

Azért az túlzás, hogy a MÁV-nál a legjelentéktelenebb területi, vagy szakszervezeti vezető jóval többet keressen, mint egy miniszter, vagy egy államtitkár.

Adani 2009.05.18. 19:33:15

A 65 év felettiek is fizessenek eddig oké, de a 10% az kevés legyen nekik is 33, vagy 50%-os ugye a diák ki tudja fizetni az 50%-os jegyet, pedig neki nincs keresete akkor a 65 év feletti, akinek nyugdíja van is ki tudja.

Mellékvonalakon egyszerűsített üzem, pl. ahová nem indokolt kaller, mert nincs annyi utas ( Szóló Bz) ott ne is legyen, adjon ki jegyet a mozdonyvezető. Be lehetne vezetni a feltételes megállóhely intézményét ahol csak akkor fog megállni a vonat ha van le vagy felszálló. Ezzel sok üzemanyagot lehet spórolni. Egyszerűsített üzemmenettel még többet is lehet spórolni.

Peron8 2009.05.18. 19:56:53

@rickyramirez:
Némi öröm, hogy a Magyar Igazolványos kedvezmény eltörlése napirenden van. Gondolkodás nélkül eltörölni! A tomboló, eszetlen nacionalizmus vezethetett oda, hogy ez egyáltalán létezik, hogy a Magyarországon élők nem kapnak annyit, mint a külföldiek.

Az ilyen undorító egyoldalú szövegtől felfordul a jó izlésű ember gyomra...
Képzeld Szlovákai, Románia, Ukrajna ...és a többi állam is ad kedvezményt ..pl a Magyarországon élő ronánok kettös állapolgárok és ugyan úgy beleszólhatnak az ottani politikába..ember ez egy gesztus hogy te is magyar vagy hiába szorultál Erdélybe, nem felejtettünk el ..amúgy nem ők akartak románná válni, de ugye ez politika anno Trianon egy csúf dolog volt..ezt igy valahogy kompenzálták..
Amúgy meg nem nagyon jönnek Erdélyből vonattal Magyarországra a 65 éven felüliek, az a 4 alkalom ami lehetőséget biztositana nekik...szóval mondom ennek inkább jelképes szerepe van ...

Peron8 2009.05.18. 20:03:59

@petya.bacsi:
,,A vasutasok kapjanak bérletet, tőlem ingyen is utazhatnak országhatáron belül mindenfele 2. osztályon. A vasutasok családtagjainál azonban nem lennék ennyire engedékeny. Tőlük az ingyen utazást megvonnám, a közalkalmazottakhoz hasonlóan évi 12 kedvezményes utazásra jogosító papírt adnék nekik, szigorúan ellenőrizve. Mikor ez lejár, akkor vagy fizessenek teljes árú jegyet, vagy kapjanak valamekkora kedvezményt."

az, hogy melyik vasutasnak melyik kocsiosztályra jár a jegy, ezt az iskolázottsága dönti el ill az eltöltött idő ezen nem érdemes változtatni, csak feszültséghez vezetne.
viszont vannak dolgok , ötletek amik valóban hasznosak lennének és utasbarátnak mondható..:))

1116001 2009.05.18. 21:48:12

Először a kedvezményeket vizsgálnám felül.
-képviselőknek nem járna az ingyenes, mert eleve autóval utazik mindenki, és költségtérítés címén milliókat vesznek fel
-nyugdíjasoknak 90%os jegy. Akár mekkora a nyugdíja, 300ft-ot biztosan ki tud fizetni mondjuk Bp-Debrecen távra.
-vagy az összes szocpol kedvezményt megszüntetni. Az illetékes minisztérum finanszírozná a a mondjuk 75%, 50% kedvezményt adó start kártyát. A lényeg, hogy mindenki váltson jegyet a statisztika miatt!

A központi vízfejet is lehetne csökkenteni, de korántsem olyan nagy mértékkel, mint ahogy azt páran gondolják.

Növelném a hatékonyságot. Például az utasítások, előírások felülvizsgálatával, modernizálásával. Felesleges beosztásokat megszüntetném. Átláthatóbb, normál szerződéseket köttetnék a leányokkal.
pl: ha a mozdony megadja magát, akkor a trakció és/vagy gépészet fizessen a startnak. Vagy ha a start lemond vonatot, akkor fizessen ha már meg lett rendelve a gép és a vezér.

És igen a mellékvonalakat felhagynám. DE első körben az önkormányzatoknak, régióknak felajánlani, hogy térségi vasútként üzemljen, olyan menetrendedel amiylet szeretnének rendelnek, stb. Ha nem vállalják, akkor magánvasútaknál próbálkozni.
Az eredetileg tervezett ITFes menetrendet visszaállítanám. Párhuzamosságokat megszüntetném. A volánokat igenis rákényszeríteném a vasútra való ráhordásra. (természetesen észszerű keretek között)

Most hirtelen ennyi jutott eszembe:)

rickyramirez 2009.05.18. 23:55:44

@georgejr:
Ez csúsztatás. Nincsenek pontos adataim Obama "fizetéséről", de nem is lényeges. Miért ezzel hasonlítgatsz? Az nem zavar, hogy a magyar vasút vezérigazgatója nyomorult 3,5 millió forintot keres havonta (bruttó), mondjuk a DB vezére vagy egyéb nyugati óriásvállalatok élén álló topmenedzserek meg több milliárd forintnak megfelelő fizetést és prémiumot vágnak zsebre évente? Ezzel kell összehasonlítani!

rickyramirez 2009.05.19. 00:00:37

@Peron8:
Nem undorító szöveg, hanem az igazság. Igen, lehet, hogy én lennék ebben az országban az utolsó, akire rá lehetne mondani, hogy nacionalista, de akkor is tarthatatlan, hogy mi, magyarországi magyarok nem kapunk ugyanannyit a hazánktól, mint más országok állampolgárai. Természetesen nem hozna óriási megtakarítást ez, de itt nem is ez lenne a lényeg.

rickyramirez 2009.05.19. 00:11:53

@1116001:
"nyugdíjasoknak 90%os jegy"
Erre mondják: nyitott kapukat dönget valaki. Pontosan ez a terv, el kellene olvasni! Az más kérdés, hogy nem igazságos...
"önkormányzatoknak, régióknak felajánlani, hogy térségi vasútként üzemljen"
Ezzel már próbálkoztak 2007 végén, lényegében egy önkormányzat sem jelentkezett (talán az Eger-Szilvásvárad vonal volt a kivétel). Az önkormányzatok alulfinanszírozottak, tisztességtelen dolog azt mondani nekik ilyen helyzetben, hogy tessék, lehet működtetni, ha van rá pénzetek!
"mindenki váltson jegyet a statisztika miatt"
Emiatt önmagában nem kell mindenkit fizetésre kényszeríteni (bár az lenne helyénvaló), hiszen lehetne regisztrációs jegyet alkalmazni, mint ahogy erre volt is korábban elképzelés, aztán nem lett belőle semmi.

georgejr · http://mav.blog.hu 2009.05.19. 07:56:16

@rickyramirez: nekem sincsenek atom pontos informacioim, de Barack Obama kb 6,5 millio forintnak megfelelo fizetest kap havonta. Ez kb 80 millio forintnak felel meg, ez annyi amennyit a MAV vezerigazgatoja a bonuszokkal, jutalmakkal egyeb juttatasokkal egyutt eves szinten keres. De ha az osszehasonlitasoknal tartunk: a DB igazgatoja tenyleg tobbet keres, de a DB nem egy szinte romokban hevero tarsasag es ott van szinvonal is. Es ehhez a szinvonalhoz kepest soknak tartom...

petya.bacsi 2009.05.19. 08:20:24

@rickyramirez: ne hasonlítsuk már össze a magyar vasutat a DB-vel, egy csigát egy gepárddal - minőségét tekintve -.
Odakint mindenki jobban keres, mint itthon nálunk, egy mozdonyvezető, egy krampácsoló, kalauz is többet keres, mint magyar kollégája - és nem hiszem, hogy többet dolgozna - egy tanár is boldogan megél a fizetéséből, úgy is, ha hitelt fizet.

A menedzserektől meg nem kell elájulni, nagyon sok fősulin, egyetemen "büfészaknak" csúfolják.

Kopi3.14 2009.05.19. 09:49:39

@petya.bacsi: felelősége sincs elvileg annyi, mint a vezignek.

petya.bacsi 2009.05.19. 10:03:41

@Kopi3.14: ha már szóba jött a felelősség, milyen felelőssége van a vezérigazgatónak havi közel 3,5 milliós fizetés mellé? Ha már a fizetés - felelősség arányt nézzük, akkor az orvosnak, tanárnak, buszvezetőnekn, szerelőnek, nővérnek, mozdonyvezetőnek stb. stb. piszok jól kéne keresnie.

Minden munkakörnek megvan a felelőssége, mégsem keres mindenki milliós nagyságrendű fizetést havonta (magáncégnél nem érdekel, állami cégnél viszont igen).

Blackmore 2009.05.19. 20:24:23

A vezetőség felét kirúgni, a maradéknak a fizetését tizedére v még kevesebbre csökkenteni, prémiumot csak annak adni, aki megérdemli.

vanek ur 2009.05.19. 22:30:04

Vezetők fizetése? Kedvezmények? Ezek még a negyedét sem hozzák be az előírt 40 milliárdnak.
De vajon mit keres ott a főpolitikus úr haverjánbak a cége a 100 milliós tanácsadói szerződésével? És mit csinál ezért a pénzért? És miért van ilyen szerződésből 20-30?
Miért kerül újonnan 1 millió forintba egy pénztárgép? És mit tud ennyi pénzért?
Miért számláz a többi MÁV cég a START felé a piaci ár 2-3-szorosán? És miért van az, hogy ha a MÁV Csoport közbeszerez, akkor a beszerzett cucc a piaci árnál legalább 50%-kal többe kerül?
Itt lehet simán megfogni 40 milliárd forintot, és akkor még nem nyúltunk a kedvezményekhez, nem közlekedik kevesebb vonat, nem zártunk be mellékvonalat és szegény felsővezetők fizetéséhez sem nyúltunk.
Első lépésben ezeket a mutyiszerződéseket és túlszámlázásokat kellene megszüntetni.
Hosszú távon pedig fejleszteni kéne (normális sebességre alkalmas pálya, új járművek, stb.) A modernizáció hosszú távon is csökkenti a költségeket, és valószínűleg többen utaznának vonaton.
Most isszuk annak a levét, hogy a 80-as évek óta nem folt fejlesztés a vasúton, és szintentartás is csak épphogy, mert az állam alulfinanszírozta, a maradék keveset meg szétlopták...

georgejr · http://mav.blog.hu 2009.05.19. 22:40:21

@vanek ur: hat sajnos szinten tartasnak se neveznem azt ami az elmult 20 evben a legtobb vonalon ment..

rickyramirez 2009.05.19. 23:29:48

@Blackmore:
Fantasztikus ötletek! Honnan veszed, hogy a vezetőség (jelentsen ez bármit is, mert ez a kifejezés minden, csak nem pontos meghatározás) fele felesleges? Ennyire átlátod a cég működését és szervezeti struktúráját? Gondolkodj, egy ekkora céget irányítani, szervezni, működtetni kell, nem működik magától!
Azzal, hogy a tizedére csökkenne a fizetése mondjuk az ott dolgozók közül valakiknek, nyilván csak olyanok vállalnák a munkát, akiknek sem megfelelő végzettsége, sem megfelelő szakértelme nincs, tehát kontraszelekció zajlana le, és ez a vasút teljes tönkretételéhez vezetne.
Arról már szót sem érdemes ejteni, hogy ezzel nemhogy negyven, de még egymilliárd forintot sem lehetne megtakarítani, ha már ez a cél...

chipetke · http://mavsztrajk-e.wamma.hu/ 2009.05.19. 23:44:23

jaj, kattanjatok már le erről a "mozdonyvezető adja a jegyet" témáról... nem is egy cég (Trakció, ugye?) azonkívül meg ezzel lehet rettenet mértékű késéseket összeszedni. Jut eszembe: miért lenne jó, ha bizonyos megélhetési bodzaszedők rúgnák rá a Bz-vezérre az ajtót, hogy ide a bevételt? Hogyan kivitelezhető ez egy Desirón, Talenten, vagy FLIRT-ön? Szokásos kék retken? Elsőajtózást a vonatokra? Kinek ment el az esze?

Ákibard! 2009.05.20. 10:29:03

@chipetke:
Ugyan én sem annyira támogatom, hogy mv osztogasson jegyet, azért egy kiegészítést engedj meg:

"... nem is egy cég (Trakció, ugye?) "
Ahol jelenleg nincs pénztáros, és a forgalmista a d jegyet, az is más cég, a Pályavasút alkalmazottja ad ki jegyet. Tehát ez ilyen szinten nem akadály.

Nagyobbik gond a biztonság, láttunk már, hogy 1000 ft-ért öltek embert, nem lenne biztonságos akármennyi pénzzel + értékekkel (jegykészlet) járkálnia az mv-nek.

Blackmore 2009.05.20. 11:43:22

@rickyramirez: Többen is írták már korábbi hozzászólások között, h a MÁV hatalmas vízfejjel rendelkezik. Plusz nemrég hozták nyilvánosságra a vezetők jövedelmeit, pontos számokra nem emléxem, de 100 milliós nagyságrend 1 mrd Ft már 2-3 felsővezető béréből meglenne, és ennek már a tizede is elég vonzó sztem. A 40 mrd nyilván nem jönne össze belőle, ahhoz a lenyúlásokból is faragni kellene.

zsolteeeeeeee 2009.05.20. 12:14:15

Hogy hogyan is spórolnék???

A Magyar Igazolvánnyal rendelkezők fizessenek teljes árú jegyet, mert nekem is meg kell vennem a teljes árú jegyet, és én ide is fizetem az adót. Ha valakinek telik utaznia egy másik országba teljen a vonatjegyre is. Ennyi erővel azoknak a határon túli magyaroknak akik autóval jönnek át, a benzinjüket is én fizessem????
A diák aki tanul és elvileg nincs jövedelme annak meg kell venni-e az 50%-os jegyet. Gondolj bele a gyereked minden hétvégén hazautazik Budapest-Sopron viszonylatba, mennyibe is kerül a jegy????
A nyugdíjasnak legyen 50%-os jegye, de csak évi 12 alkalommal mint a közalkalmazottnak, és a 65 éven felüli pedig a jegyár 50%-át fizesse meg.

rp_bubu 2009.05.20. 15:37:17

Újra a MÁV berkein belül intéztetném a pályafenntartást, építést, a karbantartást, takarítást. Felduzzasztanám a létszámot a pénzt a szociális ellátó rendszertől elvonva. Rengeteg alacsonyan képzett embernek adna tisztességes munkát, és a pálya minősége javulna, újra tiszták lehetnének a kocsik, pályaudvarok, melynek később is lesz látszatja. Újra bevezetném a táblázó, málházó, kirakó stb. munkakört ahol régen oly sokan dolgoztak...

petya.bacsi 2009.05.20. 15:49:15

@vanek ur: "És miért van az, hogy ha a MÁV Csoport közbeszerez, akkor a beszerzett cucc a piaci árnál legalább 50%-kal többe kerül?"

ez szerintem mindenhol így van.

Ákibard! 2009.05.20. 18:01:41

@petya.bacsi:
"ez szerintem mindenhol így van. "
Szerintem is.

2 éve a sulim darabonként 800.000-ért vett számítógép konfigurációkat, 15-ös TFT monitorral.
Nem voltak egy nagy durranás gépek, celeron egymagos proci 1 giga ram, integrált videótehát elég alap gépek.
Ha lementem volna a sarki PC boltba ott is összerakják 200000-ért. Tehát ennyi.

azallamenvagyok 2009.05.22. 07:27:50

@Ákibard!: elég drága a sarki bolt:)))
süti beállítások módosítása