MÁV utaspanaszok, késések, információk.

Új MÁV blog

Menetrendi szösszenet

2009. április 23. - georgejr

András kissé morcos lett, mert az új menetrend miatt. A korábbi 20 percenkénti vonatok helyett, most "random" időközönként mennek a szerelvények a Nyugatiba...

Kedves MÁV-Start!


Azért csak egy nappal az új menetrend bevezetése után írom levelemet, mert első felindulásomban nem valószínű, hogy érzelmi túltengésektől és vulgaritástól mentesen tudtam volna megírni reakciómat legújabb elmebeteg szösszenetükre. Bevezetőként kezdeném azzal, hogy tudtommal létezik olyan ország, ahol a vonat menetrendeket hosszabb időszakokra tervezik és ne adj' isten évekig nem változtatnak rajta. Ez tudom, a mi kis hazánkban nem kivitelezhető, hiszen magyarok vagyunk, nem tudunk megülni a készben, buzogni kell, a tétlenség a haladás gyilkosa, meg miegymás satöbbi, satöbbi. Ja meg pénz sincs, persze. Az. Hoooogyne. Ezért kéthavonta/havonta/hetente gondolom nem ingyen kell megváltoztatni a menetrendet. De most nem politizálnék, bár "üdv" előre is a sztrájkolóknak - remélem sosem költenek pelenkára.


De hát levelem fő témája nem ez, hanem az "Új Menetrend" és az a rövidlátó, gonosz, esztelen, tudatlan, képzetlen, logikátlan, mindenféleképpen túlfizetett, alkalmatlan, inkompetens szupercsapat, amelyiket a menetrend összeállítására csaptak össze; szerintem valami alsó-szecsuáni, rizstetoválásból élő falu selejtjeiből. Csak ezt a származást tudom elképzelni, hiszen ki másnak menne ki a fejéből az, hogy az emberek reggelente eléggé dolgozni járnak. Sőt, van olyan szerencsétlen, aki vonattal! Sőt, ezek közül a emberek közül sokan akár még nyolc órára is kéne, hogy beérjenek a város különféle pontjaira. NEM fél nyolcra, NEM fél kilencre, hanem nyolc, azaz nyolc óra nulla nullára. A rendszeres késés lutriról most nem is beszélnék, csak és kizárólag a leírt menetrendről. Egy konkrét példát mutatok, és mivel én Üllőről járok be, valamint nem mentem el végignézni, hogy a többi vonalnál mit műveltek (bár hallomásból úgy tudom a váci vonalon is remekeltek a sorshúzásos időbeosztással), hát az üllői menetrend egy része lesz az a példa.


Tehát: 


06:02 Üllő 06:37 Budapest-Nyugati pu. 0:35

06:21 Üllő 06:57 Budapest-Nyugati pu. 0:36

06:41 Üllő 07:17 Budapest-Nyugati pu. 0:36

07:13 Üllő 07:52 Budapest-Nyugati pu. 0:39

07:21 Üllő 07:57 Budapest-Nyugati pu. 0:36

07:57 Üllő 08:32 Budapest-Nyugati pu. 0:35



Mi ezzel a probléma? Ajánlom figyelmükbe a 6:41, 7:13, és a 7:21 sorokat. Eddig nagyjából, mikor nem késte szilánkosra magát az előző menetrendekben 6:59-7:03 körül közlekedő vonat, húsz percenként jött valami eszköz, amin ugyan leülni nem lehetett a kevés kocsi miatt, de legalább párommal együtt tudtunk munkába járni, hiszen ő is beért 8-ra nagyjából, és én sem kezdtem fél órával korábban a munkát. Ez most erősen nem jön össze. Hiszen 6.41 után be kellett szúrniuk egy 32 perces szünetet, majd utána 8 perccel gyorsan egy másik vonatot. Nagyon remélem, hogy csak valamelyik rizstetováló tanulónak megbicsaklott a keze és tíz perccel elírta az időt, és minden vonatindító jóhiszeműen hisz neki, nem pedig akarattal tervezte így. Arról nem is beszélve, hogy a 7:13-kor induló vonat tegnap is, ma is képes volt becsorogni egy félreállítós vágányra, ahonnan 17-kor indult el. ez már csak négy perc a következő vasig, de gondolom az is késett, hiszen milyen lenne már, hogy beelőz amúgy is csak 5 perc különbséggel érnek be a Nyugatiba.


A hazautat meg sem említem, hiszen az egy másik ugyanilyen hosszú sztori lenne, hogy a 8 perccel előrébb hozott vonat nekem plusz 20 percembe kerül (amit persze tartalmasan, várakozással tölthetek, hiszen az jó). Azt sem, hogy az ember 19 óra után már csak óránként próbálkozhat hazajutni a Budapesttől oly távoli, szinte fényévekben mérhető távolságokban fellelhető otthonába.


Szóval visszatérvén a fő csapásra - ha már felfogták a példát, nagyon szépen, nagyon finoman, nagyon udvariasan és nagyon nyomatékosan kérném, hogy a havonta 18 ezer forintba kerülő bérletemért ne vegyék semmibe azt a tényt, hogy vagyok olyan szerencsétlen totál vesztes, hogy vasúttal utazom a munkába. Kérem állítsák vissza azt a (maximum) húsz percenként való indulást kb. olyan reggel kilenc óráig, lehetőleg a munkába (és iskolába járó szerencsétlen kölkök) igényeihez igazodva. És köszönöm, hogy nem hivatkoznak arra, hogy netán felmérés alapján csinálták, mert én még olyannal nem találkoztam, akit Önök felmértek volna.


Hogy azért ne csak azt írjam, hogy az összes menetrendgyártó iparos rokona örökösödési vitában lövöldözze halomra egymást, megemlíteném, hogy egy-két apró örömöm azért akad. Például majdnem szívinfarktust kaptam a gyönyörtől nemrégiben, mikor hazafelé végre arra használták az új vonatokon lévő hangszórót amire való: bemondták az állomásokat! Ráadásul Ferihegy megállót három nyelven! Ez például olyan dicséretes és felemelő, hogy szinte már nem is magyar valóság érzete volt. Az is jó, hogy egyre több újszerű vagonnal megáldott gép jár felénk aminek a padlójára lépés közben nem ragad le az ember, de azért erre kell még egy kicsit vadászni.


Ezen levelemet a Tékozló Homár és a MÁV blog (nem, nem annak a rövidítése) részére is küldöm másolatban, mivel kissé elegem van abból, hogy semmibe veszik azt hogy Önök vannak értünk, Önöknek kellene az utazóközönséget szolgálni, (persze az utazóközönség meg ne tegye tönkre a vonatokat, stimmt), ennek ellenére szinte csak megkeserítik az életünket. Tudják - Nem kicsit, NAGYON. Jó, elismerem, ezt az utolsót kihagyhattam volna.


Üdvözlettel, Virág András


Igérem, ha ezt a visszaváltoztatást a menetrendben megteszik, én is jó leszek, ezután mindig ráírom a bérletre az igazolvány számomat, hiszen tudom, Önöknek az nagyon nagyon fontos!

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://mav.blog.hu/api/trackback/id/tr581081303

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Mkiki 2009.04.23. 07:28:36

Június 5-én biztos visszaváltozatatják:)
Hidd el senkinek sem jó ez a vágányzári menetrend, nem csak Te szívsz vele, ha megnézed a legtöbb vonat korábban indul és örülhetsz, ha csak 20 percet késik, ez van, a MÁV megint jól megcsinálta.

"Azt sem, hogy az ember 19 óra után már csak óránként próbálkozhat hazajutni a Budapesttől oly távoli, szinte fényévekben mérhető távolságokban fellelhető otthonába."
Erre most mondjam azt, hogy én a nyugatiból napközben is csak 2 óránként tudok hazajutni "gyorsvonattal" Szolnokra, mert a zónázó vonatokat amelyek Szolnokig közlekednének, a vágányzár miatt nem közlekednek:S

Budafoki 2009.04.23. 09:09:28

Üllő felé vágányzári menetrend van, de már évek óta minden nyáron, úgyhogy ez nem újdonság.
A pályafelújítás aktuális munkafázisa határozza meg, hogy mekkora a pálya átbocsátóképessége, vagyis hogy mit lehet a menetrendbe beletenni. És lehet, hogy a munkafázisok kéthetenként változnak - ezért a menetrend is.
Kellemetlen, de el kell viselni, amíg el nem készülnek a felújítással.

Ákibard! 2009.04.23. 10:58:29

A vonalon vágányzári menetrend van, nyilván erről az olvasó még nem is hallott, és nem is tűnt fel neki, hogy legalább 5 éve így van.
Ezért változik ily sűrűn a menetrend mert változik az áteresztő kapacitás. NYilván az eredeti meentrendet amit 2 vágányra irtak meg, nem lehet tartani azzal az 1 vágánnyal ami most van. Hát ennyi.

A stílusáról nem alkotnék véleményt, aki így ír hivatalos levelet, az meg is érdemelné a lekezelést...

Magyarnaba 2009.04.23. 12:28:35

Nem mindegy, hogy milyen a stílusa? Úgyis csak egy sablonválaszt kap. Legalább színezi az anyázást.

A vágányzár magyarázat a menetrendre, de nem tart ez a vágányzár kicsit hosszú ideig, azaz túl régóta?

Mkiki 2009.04.23. 13:05:19

@Magyarnaba:
Nem tudom mire gondolsz, konkréten ez a vágányzári menetrend hétfő óta van és június 5-ig tart,valamilyen szinten érthető, hogy ilyen hosszú ideig tart, hiszen Pilis és Albertirsa között ahogy láttam az egész pályát felújítják ezért a vonatok csak az egyik vágányon tudnak közlekedni.

Snowflake71 2009.04.23. 15:41:49

Sziasztok, én vagyok ez a lúzer (Virág András).

georgejr, köszi, hogy felraktad, egy pillanatra elbizonytalanodtam, amikor a kimenő leveleim közt megláttam az ékezeteket :)

Ákibard! Igen, "feltűnt" hogy kéthetente háromhetente bevágnak egy négy-öt-nyolc-húszperces változtatást, majd most meg ezt a förmedvényt ami erre a kisregényre késztetett.
1.: Valóban évek óta egy rohadt kirakósjáték bejárni. Most öt perc ide, most 8 perc oda - büdös sudribunkó utas meg majd kitalálja, nincsen jobb dolga.
2.: Mivel most úgy felnyomták bennem az ideget, és mindenhol csak csöpögtetik, hogy na most mikor és megint vágányzár lesz (az előző kettőt még kisilabizáltam korábban; hozzáteszem ez utolsó 16-án került fel a máv oldalára ahogy elnézem). De talán lehet, hogy fel kéne iratkoznom RSS-re, vagy hírlevélre, vagy netán a vasuti oldalnak kéne a kezdőlapomnak lennie.
3.: Ha abban a stílusban írom meg a levelet, amit ez a folyamatos semmibevétel megérdemelne, talán csak a kötőszavak nem lettek volna sípolásra termettek. És nem hivatalos levél, ez egy észrevétel valamint kérés. Tudod, a hivatalos levélnek más a formája. Én is tudom.
4.: Még ezzel a hosszú levéllel sem értem el azt, hogy a felháborodásomat kiírjam magamból, de legalább nem kanyáztam.
5.: Elég könnyen vagy azzal az "Ennyi"-vel - nekem ez nem elég hiszen régóta nem tudok "rendesen" sem munkába járni, sem hazamenni. És mondd, mi a szarért nekünk kelljen konkrétan mindenért türelmesnek/megértőnek lennem? Miért természetes, ogy egy vasutas mindent meg tud magyarázni, hogy "Há nem gyün a vonat, és? Majd csak megóggya magajaztat valahogy".
Elfogyott a türelmem, pedig ritka türelmes birka vagyok. De van ez a cég, ami mindent elkövet, hogy az emberben kialakuljon egy szép kis agresszió a bakterdom ellen.

Többieknek azért kösz, ez a június 5 elsiklott a szemem előtt és bár nem lettem jobban, kiváncsian várom, hogy _akkor_ mit fognak produkálni. Majd gondolom ceglédbercelen vágánykeresztezést, és hajóátereszt, nehogy megint egy rendes menetrend legyen.

Snowflake71 2009.04.23. 15:49:49

@Khian: Azt hiszem az a két óránkénti hazaút lehetőség már rég felmorzsolta volna az idegeimet.

Mkiki 2009.04.23. 15:59:05

@Snowflake71:
"Többieknek azért kösz, ez a június 5 elsiklott a szemem előtt és bár nem lettem jobban, kiváncsian várom, hogy _akkor_ mit fognak produkálni. Majd gondolom ceglédbercelen vágánykeresztezést, és hajóátereszt, nehogy megint egy rendes menetrend legyen."
Gyorsan hozzáteszem, hogy az Albertirsa-Pilis pályafelújítás a kiírás szerint június 30.-ig tart, úgyhogy lehetséges még jún. 5 után is valami vágányzári menetrendre számítani.

"hozzáteszem ez utolsó 16-án került fel a máv oldalára ahogy elnézem"
én is csak onnan tudtam meg, hogy a kalauz szólt pénteken, hogy hétfőtől új menetrend lesz

Mkiki 2009.04.23. 16:00:19

@Snowflake71: Elhiheted, lassan már nekem is.

Budafoki 2009.04.24. 09:00:25

@Snowflake71:
"amit ez a folyamatos semmibevétel megérdemelne"
Nem érti a kedves posztoló, hogy FIZIKAI KORLÁTAI vannak, hogy milyen menetrend készül. Ezt lehet az egyvágányú közlekededésből kihozni. Bele kell paszírozni a Budapestről Cegléd felé tartó vonatokat is, ezért nem tudnak szépen, ütemesen közlekedni Budapest felé a vonatok. Mindenki tudja, hogy az ütemes menetrend a legjobb, de a pálya jelenleg nem áll rendelkezésre a megvalósításához.

(,,És nem hivatalos levél, ez egy észrevétel valamint kérés."
Azt, hogy egy levél hivatalos-e vagy sem, nem a tartalma határozza meg, hanem a levélíró és a címzett viszonya. De ez csak egy apró, nyelvi ,,szösszenet".)

Snowflake71 2009.04.24. 20:18:31

@Budafoki: Nem, nem értem meg. Ha tőlem elvárják a munkahelyemen, hogy 100% fölött teljesítsek a kedves felhasználók "zavarása" nélkül, és meg is oldom, bár rámegyek, nem értem meg. Igenis, nekem is vannak igényeim, és igenis FIZETEK érte. És ne haragudjon érte senki, de nem kifogás, hogy nem eleget, megnéztem külföldön, ott olyan 5% körül van a havi bérlet (fizuhoz viszonyítva, ha nem értené valaki).... Itt nem.
A "viszonyunk" a mávval már bocsánat, nem tudom máshogy mondani, mindenkitől, aki érzékeny előre elnézést kérek.... a baszogatott és baszogató viszonya. Igenis ki vagyok akadva.

Snowflake71 2009.04.24. 20:19:39

@Khian: Nekem nem szólt a bakter, csak vasárnap este a kollégám. Én hülye, nem az a hobbim hogy a menetrendet nézegessem. :D

Snowflake71 2009.04.24. 20:20:32

@Khian: Ja, és bele sem akarok gondolni, hogy Szolnok felé mennyi a bérlet. Brrrrrrrrrrrrrrrrr................

Mkiki 2009.04.24. 22:05:10

@Snowflake71:
Tanuló bérletet veszek (az 90%-os), így csak 6000-be van.

Off: szuper, hogy az amúgyis össze-vissza menetrendet még ilyen idióták is megkavarják akik péntek délután nem találnak más szórakozást, mint betelefonálni a rendőrségre, hogy bomba van a nyugatiba. Komolyan nem értem, hogy ez miért okoz valakinek örömöt:S

siófoki35 2009.04.24. 22:32:47

Egomi vonal is nagyon király tud lenni. Itt amúgy is órás közlekedés van du. kifelé besűrítik félórásra. Öt-tíz perceket állunk Óbudán vagy épp Vörösváron a szembevonatra várva. Döcögünk kemény 30/40 km/h-s sebességgel. Megállunk Ürömben és újjabban Vasútmúzeumnál is, le-felszálló egy darab se.

Na de visszatérve a 100-as vonalra: A pestlőrinci állomás nagyon fájin lett, a várótermet azért hiányolom.

Budafoki 2009.04.27. 10:38:41

@Snowflake71:
Akkor szólok, hogy a közlekedés olyan terület, ahol általában nem lehet úgy építeni, fejleszteni - kiváltképpen az egyik legfontosabb technikai elemét, a pályát -, hogy a felhasználóknak átmenetileg ne okozzon kellemetlenséget. Mert nagyon nehéz átmenetileg helyettesíteni, főleg a kötöttpálya kapacitását.
Lehet azt mondani, hogy nem érdekel, de ezt be kell látni, hogy fizikai korlátai vannak.

Snowflake71 2009.04.27. 16:42:02

@Budafoki:
Ez igaz, igen, stimmt, élő rendszert csak úgy lehet csesztetni. Viszont, akkor szólok, létezik olyan, hogy átgondolt munkaszervezés és rendszeres tájékoztatás, ahol nem a közönség feladata az információ levadászása és az élő, használt rendszerre való tekintettel, a kedves "felhasználó" irányába a legkisebb legyen a negatív behatás. Ugye' létezik olyan is, hogy gyors munkavégzés, bár az szerintem már az utópia kategória (nem csak a vasútnál). Létezik olyan is, hogy ha megigérek egy menetrendet, akkor tartom magam ahhoz nem pedig kihagyom a vonatokat egy másfél órás időszakra, hogy hétfő reggel a nyavajás dolgozónak kocsival kelljen bemennie. Szóval igen, értelek én.
Bocsánat, hogy az ITIL-ből idézek, hiszen az informatikai fogalom talán MÁVéknál nem eléggé elfogadott, és bocsánat, de erősen idevág: "The goal of the Change Management process is to ensure that standardized methods and procedures are used for efficient and prompt handling of all changes, in order to minimize the impact of change-related incidents upon service quality, and consequently improve the day-to-day operations of the organization." Röviden: gyorsan, hatékonyan, legkisebb fájdalommal.

Snowflake71 2009.04.27. 21:24:17

Más - lehet, hogy a karakterkészletek miatt, de még mindig nem válaszoltak. :)

Budafoki 2009.04.28. 10:11:47

@Snowflake71:
Világos, az utastájkoztatással van a legfőbb probléma. De:
1.: A vágányzári menetrend az állomásokon ki van ragasztva. (A Nyugati pu.-on több külön hirdetőtábla van erre a célra.)
2.: A vágányzári menetrend a honlapra fel van téve. (Nem itt, hanem a MÁV-én.)
3.: A hangos hiába mondja, hogy ,,Olvassák el a kihelyezett tájékoztatókat!", az emberek többsége nem érti meg, hogy a saját érdeke elolvasni. Ettől függetlenül mindennap, minden vonatnál be kéne mondania.

A másik probléma a munkavégzés lassúsága. Nos, ennek a látszólagos lassúságnak az okára nincs rálátásunk, ezért arról nem alkothatunk véleményt.

A beígért, sűrű menetrend működött menetrendváltás (dec. 14.) óta eddig, a vágányzár kezdetéig. A vágányzár végén újból az lesz érvényben. De sajnos, kényszerítő körülményként jött ez a vágányzár. Ha tudsz jobb menetrendet készíteni, ami a lehető legkisebb fájdalommal jár, írd fel ide. Gondolod, hogy nem ilyet készítettek - figyelemmel a lehetőségekre?

Snowflake71 2009.04.28. 10:50:49

@Budafoki:
Köszi a világos válaszért.
Azért látom, érted a problémáimat, aminek örülök. És akkor az én ellen-DE-jeim :)
1 és kettő, stimmel. Csak mint mondottam, nem a hobbim minden nap, akár minden héten megnézni, hogy éppen mi mászott hová.
3-as pont: Egyszer nem hallottam ilyen bemondást, de konkrétan sehol. És az állomáson direkt nem járok bedugaszolt füllel, hiszen figyelném a bemondást, ha lenne. De nincs.

A munkavégzés meg tényleg lassú. Akárhogy nézzük. Hogy épp mire fogják, az meg kis hazánkban beépített tulajdonság, ez van.

A sűrű menetrend is visszalépés volt az előtte lévőhöz (nálunk/nekünk persze), de azzal lehetett élni.
Mivel a menetrend készítés nem a munkám, de elnézést a nagyképűségért, feltételezem, ha meglennének a kellő adataim (és kompetens csapatom hozzá) és ez lenne a _fizetett_ feladatom, ennél a förmedvénynél tudnék jobbat feldobni. És igen, tapasztalatból gondolom, hogy nem olyat készítettek ezúttal. Hiszen ez háborított fel elsősorban. Ha egy ésszerű indokot tudsz hozni, hogy reggel a fő munkába járó időszakban a vágányzár bármelyik munkafolyamatára hivatkozva felborítsák az ember napját, kíváncsi lennék rá.

Ákibard! 2009.04.28. 11:35:22

@Snowflake71:
"Ha egy ésszerű indokot tudsz hozni, hogy reggel a fő munkába járó időszakban a vágányzár bármelyik munkafolyamatára hivatkozva felborítsák az ember napját, kíváncsi lennék rá."
A vágányzárnak az a lényege, hogy olyan munka van folyamatban, ami zavarja a menetrendszerinti közlekedést, gondolom, ez egyértelmű.
A vágányzár idején egy adott pályaszakasz áteresztőképessége lecsökken, azon nem lehet olyan menetrendet tartani, amit amúgy a teljes kapacitásra terveztek meg.
Emellett a vágányzár általában zavarja a még forgalom alatt lévő szakaszt is, de mivel ott forgalom van, csak ideig-óráig lehet ott ténykedni.
Ezért arra kell törekedni, hogy a vonatok minél gyorsabban átessenek a vágányzári szakaszon, hogy a munka minél tovább egyhiuzamban folytatódjék.
Ezért találták ki a vágányzári menetrendet. Azzal semmire nem mész, hogy ugyanúgy 20-vagy 30 percenként indítasz egy vonatot, mint korábban, csa 2-3 perccel eltolva. Mi értelme van? Semmi. Annak van értelme, ha kicsit sűrítve mennek a vonatok, kér vonat között hol kisebb hol több idő telik el, ugyanis a több időben végezhető a munka. Az, hogy a gépek 3-4 percenként leálljanak, hát...

A menetrendkészítők köszönik jól vannak, nem egy ember több mint 10 éve végzi a munkáját, és ne bántódj meg, inkább bízom rájuk az életem mint a te khm "szakértelmedre".
Külsősként lehet értelmetlennek tűnik ez a menetrend, de hidd el, a szerkesztőknek nincsenek perverzióik, mondván megszopatjuk a köcsögöket, egyedül azzal gazdálkodnak, amivel tudnak.

Azt se felejtsük el, hogy ez nem autóút, hogy egyik leelőzi a másikat menetközben. Ilyen van, de csak ehlytelen vágánnyal, akkor viszont a szembejövő fog várni.
Nagyon sok üzemi szempontot kell figyelembe venni, nem úgy megy, hogy hoppá, akkor ide beteszek egy vonatot, ahogy esik úgy puffan.

Snowflake71 2009.04.28. 13:50:48

@Ákibard!:
Látom nem érted a bajomat.
Értem a vágányzár fogalmát, célját, menetét. Nem azt mondom, hogy 2-3 percenként hasítson egy vonat arra és csak arra, amerre én akarom. Nézd meg azt a nyökött menetrendet amiből idéztem, nem munkamódszerekről beszélek, hanem konkrét nyavajáról. Ott van kerek perec, reggel a munkábajárást lehetetlenítik el. És akárhogy kell nekem karbantartani, frissíteni, újítani, átépíteni, meglocsolni, kitekerni - lehetőleg NEM cseszek ki azzal, akiből élek. Hacsak nem persze úgy gondolom, hogy nem is az utasból élek.
A menetrendkészítők valóban, láthatóan több tíz éve ....ul végzik a munkájukat, erről is meg lehetne kérdezni az utazóközönséget - akik tudjuk a menetrendkészítőkért vannak, és nem fordítva. :) Pontozott rész értelemszerűen kiegészíthető.
Nem bántódom meg, hogy nem az én általam készített menetrendemre bíznád magad, én sem bíznék meg az ő általuk karban tartott informatikai rendszerben, természetesen mindenki maradjon a munkájánál. Mindig is utáltam az ilyen "csinálj jobbat, mutasd meg" tipusú védekezést az ilyen dolgokban. Csináljon ő jobbat, az ő munkája.