Úgy látszik a BKV exportálja a MÁV-Startnak a trollokat. Félelmetes, hogy egyesek mit engednek meg maguknak. Jelen postom megjelenésével egyetemben megy a levél minden illetékes kontaktomnak. Ez tényleg felháborító. Az üzletszabályzat kimondja, hogy az ellenőrnek kötelessége megadni azonosítóját, honállomását, amennyiben az utas azt kéri, de nem ezt nem tették meg, sőt úgy beszéltek a tinilánnyal mint más a kutyájával se...
Tisztelt Címzettek!
Az alábbi, gyermekünkkel a tegnapi napon (2008. 04. 09.) megtörtént felháborító esetet szeretnénk tudomásukra hozni:
Előzetesen annyit, hogy családunk Budapest mellett él. Mindannyian Budapesten dolgozunk, illetve gyermekünk is Budapesten tanul. Mivel minden nap gépkocsival járunk munkába és haza, 15 éves lányunk a legtöbb esetben velünk tart. Ennek ellenére minden hónapban a budapesti bérlet mellett megvásároljuk számára a Rákoskert (utolsó budapesti állomás)-Gyömrő közötti kiegészítő bérletet is. Tesszük ezt a MÁV szolgáltatási színvonalának ellenére azért, hogy gyermekünknek baj, vagy más rendkívüli esemény, egyéni program esetén ne kelljen külön jegyet vásárolnia. Így történt ez ebben a hónapban is.
A tegnapi nap folyamán gyermekünk barátnőjével a MÁV 3425-ös számú vonatával utazott. Lányunknál nála volt mindkét bérlete, érvényes diákigazolványa, valamint minden más hivatalos irata. Budapest-Rákoshegy és Budapest-Rákos állomások között a jegyvizsgálók/ellenőrök (??) kérték a jegyek bemutatását. Hogy milyen minőségben voltak ott a MÁV alkalmazottai az ügy folyamán, ez sajnos nem derült ki egyértelműen, csak az, hogy egy férfi és egy nő volt. Gyermekünk mindkettő bérletét és diákigazolványát is felmutatta.
A jegyvizsgáló/ellenőr (??) ekkor a kiegészítő (Rákoskert-Gyömrő) bérletet elvette lányunktól, azzal az indokkal, hogy az érvénytelen, mivel lányunk azt körbevágta.
Valóban, mivel a bérletszelvény a szabványos bérlettartóba nem fért be sérülés nélkül, annak széléről az érdemi információt nem tartalmazó, üres részről 2-3 mm-t levágott. Nem károsította ezzel a bérlet információt tartalmazó részét, látható volt az összes azonosító adat, így a diákigazolványa száma is.
Lányunk, korábbi ilyen esetekre (ellenőr indokolatlan zaklatása) megbeszélteknek megfelelően kérte az ellenőrt, hogy igazolja magát. Ezt a MÁV alkalmazott megtagadta! Ekkor lányunk kérte, hogy hívjanak rendőrt. Ekkor a jegyvizsgáló/ellenőr(??) azzal próbálta meg befolyásolni őt, hogy a rendőr kihívása még további 6000 Ft-ba fog kerülni, (hogy miért, azt nem közölte). Ekkor gyermekünk -az ilyen esetekre való megbeszélésünk értelmében- azonnal felhívott minket telefonon. Miután elmondta a történteket, kértük hogy adja oda a telefont az állítólagos jegyvizsgálóknak /ellenőröknek.
A jegyvizsgálók/ellenőrök(??) telefonon történő többszöri (8-10 alkalom) felszólításunk ellenére sem igazolták magukat lányunknak a vonaton, sem fényképes igazolvánnyal sem más módon. Ellenben kiskorú, felnőtt kíséret nélkül utazó gyermekünkkel folyamatosan agresszívan, lekezelően, sokszor üvöltözve beszéltek. A jelen lévő utasok közül ezt többen szóvá tették, illetve felhívták a két ellenőr figyelmét, hogy a szülők, vagy más törvényes képviselő nélkül nem ildomos kiskorúakat hivatalos irat aláírására kényszeríteni. Mire ők ingerülten, alpári módon válaszolva arra utasították a többi utast, hogy ebbe ne avatkozzanak bele!
A két ellenőrt/jegykezelőt (?), telefonon többször felszólítottuk, hogy ameddig nem érkezünk a helyszínre, nem intézkedhetnek gyermekünkkel szemben!
Megírtak egy iratot (utasleadási lap?) amelynek aláírását végül kikényszerítették lányunktól még a Keleti pályaudvarra érkezésünk előtt. Ő jelezte, hogy a papír valótlan információt tartalmaz, nevezetesen azt, hogy a diákigazolvány és a bérletszelvény száma nem olvasható. Telefonon lányunkat arra kértük, hogy az aláírást tagadja meg, mi már úton vagyunk a Keleti pályaudvarra, ahol a MÁV ügyfélszolgálatán panasszal fogunk élni, illetve rendőrségi jegyzőkönyvet szerettünk volna felvetetni az esetről. Ezt meghallva, a jegyellenőrök gyermekünket megfenyegették, megfélemlítették, hogy ha azonnal nem írja alá az iratot, akkor a BKV-Budapest bérletét is elveszik tőle: „Ha nem írod alá azonnal, akkor elveszem a másik bérletedet is!” Lányunk ettől már megijedt, és aláírta a valótlan információt tartalmazó lapot. Az állítólagos ellenőrök ekkor sietve távoztak, magukkal vitték a kifogásolt bérletet, hátravetve, hogy a bérletet Szolnokon átvehetjük! Otthagyták lányunknak az említett 057515 számú „utasleadási lapot”, rajta 200+6000+6000 Ft-nyi büntetéssel (ezt amúgy nem is értjük miért is ennyi, de mivel az egész jogtalan, ez már nem is érdekel minket!). Utólag az iratot átolvasva megállapítottuk, hogy az valóban tartalmaz valótlan információkat.
Ekkor a vonat már megérkezett a Keleti pályaudvarra. Lányunknak tanácsoltuk, hogy ne mozduljon a két ellenőr mellől az állomáson. Ezt sajnos nem tudta megtenni, mivel a férfi és a nő is sietve a vonat végébe távoztak (mozdony, vezérlőkocsi?). Ekkor kértük gyermekünket, hogy mire odaérünk, keresse meg a panaszirodát illetve a Keleti pályaudvaron lévő rendőrséget és azonnal tegyen panaszt.
A Keleti Pályaudvar panaszirodáján jegyzőkönyv felvétele nélkül elküldték, mondván jöjjön vissza holnap, ma még nincs náluk a bérlet, az csak holnap lesz ott.(???????). Megjegyezzük: gyermekünk panaszt akart tenni, és nem a bérletet kérte volna vissza!
Amikor mi is odaértünk, ismét bementünk a panaszirodára. Sorbanállás közben a dohányzásból visszatérő MÁV alkalmazott megismervén gyermekünket flegmán megkérdezte: „Ti mit kerestek itt, nem mondtam hogy holnap gyertek vissza?” Ekkor fennhangon jeleztük, hogy nem, mi most és itt fogunk panaszt tenni! Válasz: „Ja hát azt lehet”! (A hangsúly magáért beszélt: –itt eredményt ne nagyon várj!) Ekkor kitöltöttük és leadtunk egy feljegyzést, amelynek azonosító száma sajnos nincs. (kelt: 2009. 04.09-én 14.55-kor, átvéve 15.25-kor )
Az eljárással, annak jogosságával, illetve lefolytatásának módjával kapcsolatban az alábbi kifogásaink merültek fel:
Az eljárás jogosságával kapcsolatban:
Az ellenőrzés Budapest-Rákoshegy és Budapest-Rákos között –tehát Budapesten belül- történt. Lányunk Budapest területére a BKV, a MÁV, és a Volánbusz járataira is használható, érvényes, és a MÁV alkalmazottak által sem vitatott bérlettel rendelkezett. Milyen jogon ellenőrizték, vonták be illetve bírságolták, pótdíjazták meg akkor a gyermekünket egy Gyömrő-Rákoskert között érvényes bérletszelvény miatt
Feltéve- de nem megengedve-, hogy az kiegészítő bérletszelvény ellenőrzése jogszerű volt az adott helyen: ez esetben sem értjük, miért vonták azt be, miért vetettek ki bírságot/pótdíjat, hiszen annak valódisága egyértelműen, minden különösebb felkészültség nélkül megállapítható. Különösen érdekes ez azért, mert mint már említettük, a szelvény minden adata olvasható, és beazonosítható volt! Sem a menetjegy, sem az állomásokon található utazási feltételek nem tartalmazzák sem a szabványos bérletszelvény méretét, sem azt a kitételt, hogy a bérletszelvényt körbevágni tilos!
A két MÁV alkalmazott többszöri, határozott felszólításra sem igazolta magát. Ez esetben pedig meglátásunk szerint nem jogosultak eljárni. Gondoljuk csak el: felszállok egy kék ruhában a vonatra, és végigbírságolom a szerelvényt- saját zsebre. Hivatkozása arra, hogy neki egy hárompéldányos irata van, amire ő ráírja a saját számát, nem elfogadható, hiszen mi is bármikor vásárolhatunk egy hárompéldányos füzetet, és bármilyen azonosítót ráírhatunk bárhová.
Feltéve- de nem megengedve, hogy a kiegészítő bérletszelvény ellenőrzése jogszerű volt az adott helyen: A lányunk bérletét elkérő nő érvelése szerint a bérletet azért nem szabad körbevágni, mert: ”az ember az 1000 Ft-os bankjegyet sem vágja körbe”. Felhívjuk figyelmüket, hogy a bankjegy szabványos mérete közzé van téve. A hiányos bankjegyeket pedig a kibocsátó MNB (méret) arányos értékben beváltja. Azaz a hiányos bankjegy is érvényes!
Összességében: Az utazás díját megfizettük. Ezt hitelt érdemlően bizonyítottuk is. Nem igényeltünk indokolatlan, és mondvacsinált zaklatást a jegyhez. Nem vagyunk hajlandóak semmiféle pótdíjat fizetni az ügyben! A két MÁV alkalmazott viselkedése, eljárása miatt okozott költségek és nem anyagi kár miatt pedig kártérítésre tartunk igényt!
Az eljárás lefolytatásának módjával kapcsolatban:
A jegyellenőrök részéről a fenyegetés, ordítás, alpári és lekezelő hangnem semmilyen helyzetben -még jogos helyzetben sem- nem megengedett. Főleg gyengébb, kisebb, védtelenebb gyermekekkel szemben nem elfogadható, nem megengedhető! Amennyiben a kisebb, védtelenebb gyermekekkel így mernek bánni, talán megfontolandó alkalmasságuk erre a pályára! Lehet, hogy ők így szocializálódtak, és a MÁV szerint ez a helyes viselkedés, ez esetben azonban kérjük, hogy a jövőben írják ki minden állomásra, hogy vonattal utazás csak „kiabáláshoz szokott utasok” részére javasolt!
Mélységsen felháborít bennünket az a tény, hogy annak ellenére hogy tudták: gyermekünk kiskorú, a mi tudtunk és beleegyezésünk nélkül kényszerítették cselekvésre, kihasználva azt hogy lányunk mellett nincs ott a törvényes képviselője aki jogait megvédhetné.
Amennyiben valaki kétségbe vonja az intézkedés jogosságát, és rendőrt szeretne hívni, nem kellene mondvacsinált indokkal befolyásolni, hogy ne tegye ezt.
Az intézkedő munkatársak személyének beazonosítható, hitelérdemlő igazolása minden esetben elengedhetetlen! A két jegyellenőr egyszer azt mondta, hogy nincs igazolványa, másszor meg azt, hogy nincs jogunk (???) elkérni. Most akkor nincs, vagy nem mutatja meg? Mi mindkettő állítást, (azt is hogy nincs és azt is hogy nincs jogunk elkérni), a már fent leírtak miatt vitatjuk. Ez egy olyan jogi nonszensz, ami az egész eljárás jogosságát megkérdőjelezi! Megjegyezzük, hogy amikor gyermekünk ismételten kérni merte az ellenőr(?) igazolványát, a nő azt mondta neki: "elégedjen meg azzal az azonosító számmal amit ő ráírt a papírra".
Amennyiben a bérletszelvény érvénytelen, miért vették el? Ez esetben ez közönséges lopás. Ugyan úgy elvehették volna lányunk mobiltelefonját vagy más értékét is, hiszen azok sem érvényes menetjegyek, illetve azok is érvénytelen menetjegyek. Ha pedig érvényes volt a bérlet, miért büntettek miatta? Ha érvénytelen, miért vehetjük át másnaptól Szolnokon vagy Budapesten, és ki mondja meg, hogy végül is hol vehetnénk át? És egyáltalán minek vennénk át, ha érvénytelen?
A két ellenőr a bérletszelvényt magához vette. Ezzel állításainak bizonyítási lehetőségét önmaga szüntette meg. Ha ugyanis a bérletszelvény valóban az ő állításuk szerint volt körbevágva, és azt gyermekünknél hagyják, úgy a már levágott részek nem illeszthetőek nyom nélkül vissza. Ez esetben ha vitatni akarjuk- mint ahogyan most vitatjuk is- az ellenőr állításait, azt egy egyszerű bemutatással megtehettük volna. Ő azonban a szelvényt magához vette, és azt általunk és mások által is ismeretlen, ellenőrizhetetlen helyre vitte. Így annak, hogy azon ne végezzen további, a saját állításának megfelelő később láthatatlan levágásokat, semmilyen akadálya nem volt, nincsen. Azt, hogy ezt nem tette meg, semmiképpen sem bizonyítható hitelt érdemlően! Ennek alapján állításait kétségbe vonjuk. Azt pedig, hogy a bérletszelvény utólagos meghamisítása nem állt érdekében, a tények ismeretében természetesen vitatjuk.
Állításainkat a vonaton történtekről tanuval tudjuk igazolni.
Kérjük ezért a MÁV (start) illetékeseit, hogy:
gondoskodjanak arról, hogy ehhez hasonló eset a jövőben ne történhessen meg, a vétkes kollégáikat pedig méltóképpen büntessék meg. Tegyék ezt akár úgy, hogy a fent említett párost (egyébkánt az általuk kitöltött papír szerint –ezért számunkra nem hiteles- azonosítójuk: 23574696 MR) azonnal elbocsátják, vagy fegyelmi eljárást indítanak ellenük.
Gondoskodjanak arról, hogy jogainak védelme miatt lányunkat a jövőben sem az említett páros, sem más általuk ismert, baráti jegyvizsgáló semmilyen hátrányos megkülönböztetésben, retorzióban „kitüntetett figyelemben” sem részesíthesse!
Követeljük továbbá, hogy a MÁV alkalmazottak egyértelmű hivatalos beazonosíthatóságukról (kitűző, jelvény, fényképes igazolvány stb) haladéktalanul intézkedjenek!
Természetesen követeljük a kirótt pótdíjak azonnali, maradéktalan törlését, és a bérletszelvény hiánytalan és haladéktalan visszaszolgáltatását és a bocsánatkérést.
Tekintettel arra, hogy levelünket megküldtük az illetékes minisztériumnak is, kérjük a minisztérium munkatársait arra, hogy az általunk kemény munkával megkeresett,
és becsülettel megfizetett adóforintjainkból a jövőben ne támogassanak sem árkiegészítés sem a már-már rendszeres állami támogatás formájában egy olyan
szervezetet, amely a szolgáltatásért becsülettel többszörösen fizető utasok érdekeit, jogait többszörösen semmibe veszi!
Természetesen megtehetjük, hogy soha többé nem ülünk vonatra. Ezt eddig sem tettük gyakran és a jövőben sem szándékozunk ezt tenni. Azonban az adókat, ha akarjuk, ha nem, be kell fizetnünk. Nem szeretnénk, hogy adónk továbbra is egy ilyen alkalmazottakat megtűrő vállalat feneketlen, értelmetlen és eredménytelen finanszírozására menjen el! Tudjuk, kérésünk sokak számára mosolyogtató. De azt is tudjuk, hogy sajnos nem vagyunk egyedül! És ha mindannyian szótlanul tűrjük ezt, akkor nem is fog megváltozni semmi sem! Kérjük továbbá Önöket, hogy a MÁV felügyeleti szerveként gondoskodjanak arról, hogy ilyen eset a jövőben ne történhessen meg!
Kérjük a mellékelt blogok üzemeltetőit, hogy a nyilvánosság erejével emeljék panaszunk illetve az eljárás súlyát!
És kedves mindannyijuktól kérdezzük:
Lányunkat mindig a szabályok betartására neveltük. Nem dobunk el szemetet az utcán, nem csalunk, és többek között nem bliccelünk a vonaton, buszon. stb. Többször akart már kalandvágyból, vagányságból bliccelni, ám mindig lebeszéltük erről. Most Önök ezek után mit mondanának neki a helyünkben? Vegyél továbbra is jegyet, bár ez nem elég ahhoz, hogy ne büntessenek meg?. Vagy: az ellenőrök a valódi bliccelőket úgyis békén hagyják, mert azok felnőttek / nagyobbak / erősebbek mint te vagy és felkészültebbek abból, hogyan kell kibújni az ellenőrzés alól? Te meg fizess, és ha többet követelnek, akkor is fizess? Vagy azt kell mondanunk: Ha így is meg úgy is megbüntetnek, legalább legyen alapja, és soha ne vegyél jegyet?
Végül a MÁV tudomására hozzuk, hogy amennyiben záros határidőn belül nem születik az ügyben számunkra megnyugtató, mindenre kiterjedő válasz, és nem orvosolják számunkra is elfogadható módon sérelmeinket, úgy kollégájuk ellen zaklatás és hivatallal való visszaélés, esetleg annak gyanuja esetén okirathamisítás címén rendőrségi feljelentést teszünk (ettől az előírt 15 napos ügy-elbírálási határidő tartamára természetesen ideiglenesen eltekintünk) , valamint igénybe vesszük a szélesebb körű média segítségét és jogi útra tereljük az ügyet. Nem a büntetés nagysága, inkább annak felháborítóan igazságtalan volta, és a jegyvizsgálók minősíthetetlen viselkedése miatt.
Köszönettel:
T. Mária, T. János