Don tals kérdéseket tett fel a MÁV felé, amelyekre kapott is választ. Lesz fejlesztés és minden csudajó dolog a következő években. Reméljük nem csak unokáink fogják látni. A második levélben viszont rengeteg kifogást találok, ezek közül a legdühítőbb a tisztasággal kapcsolatos. Bár ez szerencsére már nem minden vonalon jellemző, de a Nyugatiban, illetve a hozzátartozó vonalakon a Prekop Kft. nem áll a helyzet magaslatán. A kihelyezett tisztítási lap semmit sem ér, hiszen messziről jött ember azt mond amit akar. Emlékezzetek a retek klubos műsorra. Ott a 70-es vonalon utaztunk és akkkor dzsuva volt, ami kizárja, hogy az elmúlt hónapban ott nagytakarítás volt. Sőt az esztergomi vonalon közlekedő vonatokon totál ad hoc módon szerepelnek a matricák:) No de sebaj, talán ezt is orvosolni fogják majd, valamikor...
Szia!
Hosszú válaszok érkeztek a MÁV-tól a 70-es vonalra vonatkozó kérdésekre, mely korábban a blogon is olvasható volt. (Pedig nem is vártam választ, mégis 2 levelet kaptam.) Úgy gondoltam, hogy megosztom ezeket a leveleket a blog olvasóival, mert sokakat érint a 70-es vonal, és ha már ilyen sok információt kaptam, akkor ne csak én tudjak róla. Bár konkrét időpont nincsen a fejlesztésekre (általában 2013 a vége gondolom az EU-s költségvetés miatt), de úgy néz ki, hogy a helyzet talán nem reménytelen.
1. levél:
„A megkeresésben felvetett problémák előttünk is ismertek. A Budapest környéki vasúthálózat egészére jellemző helyzetnek a kezelésére dolgozott ki a MÁV Zrt. egy átfogó fejlesztési programot, mely a benyújtásra kerülő EU projekt Támogatási Kérelemének az alapját képezi.
A projekt javaslat kidolgozása során a fővárosba befutó 11 vasútvonal elővárosi szakaszán az érintett állomások, megállóhelyek fejlesztési igényeit helyszíni bejáráson részletesen felmértük, köztük 70-es vasútvonal elővárosi szolgáltatásfejlesztéssel kapcsolatos teendőit. Ebben természetszerűen szerepel a váci vasútvonal állomásain, megállóhelyein P+R parkolók kiépítése és kerékpártárolók telepítése, állomási előterek rendezése, utasforgalmi létesítmények fejlesztése. Az EU forrástámogatással tervezett projekt további előkészítését 2007 évben a Nemzeti Infrastruktúra Zrt. vette át. A részletes tervezés során megtörtént ezen létesítmények helykijelölése is. Ezen túlmenően a váci vonal az ún. „Nyugati vonalcsoport" fejlesztési programja révén kiemelt célként szerepel, mely magába foglalja Budapest-Nyugati pu - Rákosrendező – Rákospalota-Újpest vonalszakasz és Vác állomás komplex rekonstrukcióját, mintegy 30 mdFt-ot meghaladó tervezett előirányzattal. Az EU projekt tartalmazza a felsorolt állomásokon új balesetmentes széles peronok kiépítését az esélyegyenlőségi törvény előírásai szerinti peronaluljáróval, továbbá az utasforgalmi létesítmények, utastájékoztatás fejlesztését.
Reményeink szerint a közeljövőben elfogadásra kerülő EU projekt a felvetett problémákat teljes egészében rendezni fogja. Kérjük a 2009-2013 között ütemezett projekt megvalósításig megértő türelmét. Egyben engedje meg, hogy állításai közül vitassuk, azt, hogy az elmúlt évtizedekben nem történt semmi. A kilencvenes években költségvetési forrásból elvégeztük – Vác állomás kivételével – Rákospalota-Újpest (kizár) – Szob (bezár) vonalszakasz átépítését. A vonal állapotára valóban kedvezőtlenül hat az elmaradt vonalszakaszok rekonstrukciójának hiánya, melyet az említett Budapesti Elővárosi Projekt keretében kívánunk pótolni. Kevésbé érzékelhető, de fontos eredmény, hogy épp ezen a vonalon vezettük be elsőként az ütemes menetrendi szerkezetet, továbbá a hálózat többi vonalaihoz képest, mára ugyan már megkopott formában, de a kilencvenes éve elején itt kerültek elsőnek üzembe elővárosi villamos motorvonatok.
Üdvözlettel: X"
2. levél:
„Tisztelt Utasunk!
Rendkívül fontos számunkra minden olyan észrevétel, visszajelzés, amely utasainktól érkezik és általa a szolágáltatásunk minőségéről visszajelzést kaphatunk, ezért köszönettel vettük az e-mailes megkeresését. Észrevételeivel kapcsolatban az alábbiakról tájékoztatjuk.
Társaságunk lehetőségeinek széleskörű kihasználásával igyekszik biztosítani a kényelmes és kulturált utazás lehetőségét. Ennek érdekében Társaságunk nagyszabású kocsi beszerzési programba is kezdett, mellyel meglévő kocsiparkunk felfrissítése a célunk, így került 300 db. Németországból származó személykocsi, Bombardier-Talent motorvonat, valamint az új Stadler-FLIRT motorvonatok beszerzésre. E járművek, azokon a vonalakon ahol forgalomba álltak, jelentősen emelték az utazási színvonalat, a korábbi elöregedett és elhasználódott kocsikkal szemben jóval kulturáltabb utazási körülményeket biztosítanak. Megjelenésük egyértelműen minőségi változást hozott magával, utasaink többsége megelégedéssel veszi igénybe őket. Reméljük, hogy ez a tendencia a továbbiakban is folytatódik és a 70 vonalon is ilyen korszerű járművek fognak közlekedni az utasok megelégedésére.
Az ütemes menetrend bevezetésével a menetrend tervezésekor célunk volt az elővárosi utazások számának növelése érdekében a járatsűrűség és a kapacitás növelése, valamint új vonatok közlekedtetésével a vonalon jelentkező utas áramlatok megosztása, ezáltal az egyes vonalszakaszokon kialakult zsúfoltság csökkentése és magasabb színvonalú szolgáltatás biztosítása. Mindezek elérésére csak a jelenlegi infrastruktúra áll rendelkezésünkre ezért a menetrend szerkezetének átalakításával próbáltuk megoldani a csúcsidőszakban jelentkező zsúfoltság megszüntetését. Először a MÁV a 70-es vonalon vezette be az ütemes menetrendet, a bevezetést követően a Társaság közvélemény kutatást végzett. Maga az ütemes menetrend az utazóközönség körében gyakorlatilag osztatlan sikert aratott. Az adatok alapján kijelenthető, hogy más elővárosi vonalakon is jó eséllyel fogja elnyerni az utazóközönség tetszését egy hasonló menetrend. Ez természetesen nem is csoda, hiszen az elővárosi járatokat legnagyobb arányban munkába, iskolába járás céljából veszik igénybe, ez pedig rendszeres napi vonaton történő utazást feltételez, amit tovább sűríteni nem lehet. A 70-es vonalon Vác és Szob közötti végállomásra vagy onnan utazók között különösen sokan vannak, akik, gyakrabban utaznak, amióta az új menetrend életbe lépett.
A késéssel kapcsolatban tájékoztatni szeretnénk, hogy a menetrend szerinti közlekedést, számos tényező befolyásolja. Hálózatunkon, a leggyakrabban előforduló tényezők – vasútüzemmel kapcsolatban – a pálya állapota, a vontatójárművek és személykocsik műszaki meghibásodásai, biztosító és távközlő berendezések üzemzavarai, villamosított vonalakon a felsővezeték szakadása, károsodása, áramkimaradás, különböző pályaépítési munkák miatti részleges vágányzárak, az egyvágányú pályákon a vonattalálkozási technológia késés miatti operatív változtatása.
A „vis maior" kategóriába tartozó forgalmi akadályok létrejöhetnek baleset, rendkívüli időjárási viszonyok, természeti katasztrófák, szándékos rongálások (vezetékek, elektromos berendezések, eltulajdonítása, rongálása, különböző tárgyak sínekre helyezése, sztrájkok, stb.), valamint bármilyen előre nem látható esemény következtében is.
Az utazásához igénybevett járataink késésére egyrészt a vonalon bevezetett sebességkorlátozások is hatással vannak, azonban ha bárminemű késés következik be bármely vonatnál az hatással (további késést okozva) van a forduló szerelvények indulási idejére is.
A különböző forgalmi akadályok mielőbbi elhárításában és a közlekedés zavartalan lebonyolításában aktívan közreműködik, az erre a feladatra létrehozott üzemirányitói szolgálatunk, de minden esetben az utasok biztonságát és az eszközök és létesítmények megóvását tartjuk elsődleges szempontnak, az esetleges kisebb-nagyobb késések felvállalásának árán is.
Az utas tájékoztatással kapcsolatban természetesen kiemelt érdekünk, hogy utasaink minden körülmények között megfelelő tájékoztatást kapjanak a forgalmi, műszaki problémák miatt megváltozott közlekedési rendről. A késések önmagában sajnos nehezen tervezhetőek, az előzetes várakozásoktól előfordulhatnak eltérések. Az elmúlt időszakban, a rendkívüli helyzetekben többször előforduló elégtelen tájékoztatás lényeges javulása érdekében, a MÁV Zrt. vezetője arról döntött, hogy „ÚTITÁRS" néven. új programot indítunk a MÁV Csoport integrált utastájékoztatási és kommunikációs rendszerének kialakítására. A fentiek megvalósulását követően, bízunk abban, hogy a hasonló kellemetlen helyzetek egyre ritkábban fordulnak majd elő és az utasok tájékoztatása minden esetben pontos, megbízható és széleskörű lesz.
A hajléktalan kérdés esetén olyan problémára világított rá, ami országos szinten okoz nehézségeket. Társaságunk a rendőri szervek, valamint a Vasútőr Kft. munkatársainak bevonásával igyekszik a hajléktalanok, koldusok jogtalan tartózkodását megakadályozni állomásaink, pályaudvaraink pénztárainál, várótermeinkben, járatainkon. Sajnos az intézkedések nem elég hatékonyak, hisz mindig visszatérnek, és ismételten zavarják az utazóközönséget. Bízunk abban, hogy az illetékes szervek szintén segítenek a probléma megoldásában, és megfelelő intézkedéseket fognak tenni e jelenség megoldásának ügyében. Ennek érdekében észrevételét az ügyben illetékes munkatársainknak továbbítottuk.
A tisztaságot érintő meglátására reagálva tájékoztatni szeretnénk, hogy Társaságunk is tapasztalja a járművek utasterének, belső burkolatainak általános tisztaságával, a mellékhelyiségek higiéniájával, a külső-belső felületek graffiti-szennyezettségével kapcsolatos problémákat. Számos esetben az utazóközönség kulturálatlan viselkedése, nemtörődömsége nagymértékben hozzájárul a kocsik belső szennyezettségi állapotához. Mind ezen túl tudjuk, hogy elhasználódott szerelvényeink bútorzata, a nyílászárók állapota elhanyagolt. Mindez sajnos az elöregedett kocsiparkunk állapotából adódik. Az öregedő eszközökre fordított fenntartási idők és költségek a korosodás mértékével arányosan egyre nőnek. Anyagi lehetőségeink függvényében igyekszünk a megfelelő javításokat és karbantartásokat elvégezni, de ennek ellenére a vonatokban felhasználható járműállag nagyságát a felmerülő műszaki problémák továbbra is kedvezőtlenül befolyásolják.
Továbbá a járműveink előterében kihelyezésre került úgynevezett. „Járműtisztítási ellenőrző lap"-on utasaink is nyomon követhetik az adott járművön végzett tisztítási műveletek idejét. Feltüntettük rajta továbbá a MÁV-START Zrt. és az adott területen tisztítási tevékenységet végző vállalkozó elérhetőségeit. Ily módon kívánjuk biztosítani, hogy utasaink a vasúttársaság mellett a tevékenységet ténylegesen végző vállalkozó felé is megtehessék észrevételeiket, mellyel segítséget nyújtanak a szolgáltatás színvonalának javításához.
Természetesen az Ön által felvetett kérdéseket továbbítottuk az illetékes munkatársainknak, annak érdekében, hogy a felvetett problémák megszüntetésének módozatait mihamarabb kidolgozzák.
Biztosítani szeretnénk Önt, hogy a lehetőségeinkhez mérten törekszünk megteremteni a pontos és kulturált szolgáltatás feltételeit. Megkeresését még egyszer köszönjük.
Üdvözlettel: Y"