P$YCHO kalandjai vezérekkel, balesetveszélyes helyzetekkel, és parasz sínbohócokkal. A sztori a szokásos, kalauz tojik tájékoztatni az utasokat, utasok szívnak.
Kedves Georgejr!
Most fedeztem fel a blogot, de akad bőven tapasztalatom a mávos utazgatásaim során, így alább 4 esetet ismertetnék.
Augusztus 4-én hétfőn az Arad felől érkező nemzetközi gyorssal (7301-es sz. vonat) tartottam az esti órákban Budapestre Mezőtúrról. Eltekintve attól, hogy eleve kb. 5-10 perc késéssel érkezett Mezőtúrra a vonat, és hogy a kabinban ahova beültem nem volt világítása nem is volt nagyobb probléma, ennyit már megszoktam a mávtól. Ami igazán felbosszantott, hogy megérkezvén Budapestre a Keleti pályaudvar peronja előtt kb. 500 méterrel (!!!) megállt a vonat közel 30 percre. Nem volt szabad vágány? Lerobbant a mozdony? Ki tudja, az utas tud várni… úgy kell nekünk. A kalauz nem tudott semmit, ő is az utasok közt volt. Leszállni nem szállt le, hogy érdeklődjön a masinisztánál, pedig igazán lett volna ideje, no meg arra is, hogy ezután végig szaladjon a vonaton, és tájékoztassa ill. megnyugtassa az utasokat.
Augusztus 19-én a Maros IC-vel (735) szintén Mezőtúrról jövet délután negyed 3 körül ért be a vonat a Keletibe (természetesen késve, kb 20 percet, de ez csak a kisebbik rossz volt). Persze a nyugdíjasok szokás szerint már 10 perccel érkezés előtt ott tolongnak az ajtóban. Megáll a vonat, ajtó kinyílik, egy idős úr leszáll, épp segítene nejének leszállni, amikor megindul a szerelvény! Jó hogy nem esett le az öregasszony és törte ki a lábát, kevésen múlt. A masiniszta drága ugyanis vmi oknál fogva először nem a vágány végéig vitte a mozdonyt, hanem kb. 30-40 méterrel előbb megállt.
Ugyanezen a napon aug. 19-én tartottam tovább a Balatonra a 18:45-ös Nagykanizsai vonattal (8508), ami a Déliből a 7es vágányról szokott általában indulni, legalább is a nyomtatott menetrenden ez van feltüntetve, de elsődleges az óriás kijelzőn látható kiírás. Az ominózus napon azonban a kijelzőn nem volt az induló vonat feltüntetve az indulás előtt még negyed órával sem, holott a későbbi vonatok mind ki voltak írva. 18 óra után érkezett be Nagykanizsa felől egy szerelvény a 7. vágányra.
Többen feltételezték, hogy akkor biztos ez megy majd vissza. Így a leszállók után néhányan megindultak és felszálltak a vonatra közben egy vasúti alkalmazott (kocsivizsgáló talán? Narancs színű láthatósági mellény volt a fickón.) válogatott káromkodások közepette mondta a magáét csak úgy magában. Annyit ki lehetett venni, hogy „Mondtam, hogy kivontatják a szerelvényt basszák meg, fasznak kell felszállni, basszák meg" ill. „én nem fogok ezek miatt börtönbe kerülni, basszák meg".
Volt egy kalauz hölgy, aki készségesen elárulta mikor megállították páran, hogy nem ez a kanizsai vonat, ezt a szerelvényt kivontatják, de többet nem tudott mondani.
Már 18:30 elmúlt de még mindig nem jelezték, hogy honnan fog indulni a vonat, így közben egyre csak gyűltek az emberek a 7-es vágányon, az a kevés utas, aki meg felszállt a kivontatásra váró kocsikra, várta hogy induljon a vonat.
Lassan a hangosbemondón lehetett hallani a felszólítást, hogy a 7. vágányon álló szerelvényre ne szálljanak fel, mert azt kivontatják (persze benn a kocsiban nem lehet hallani), ill. a sokadik felszólítás már a biztonságiaknak szólt, hogy jöjjenek a 7. vágányra, mert az a káromkodó fickó és néhány kalauz, akik ott lézengtek vagy fél órán keresztül, nem lettek volna képesek jelezni az utasoknak mi a szituáció. Persze az utolsó pillanatban betolták a várt szerelvényt a 4. vágányra, de ami töketlenség ott végig ment addig…
Szeptember 12-én Budapestről tartottam Nagykanizsa felé a Déliből 12:55-kor induló vonattal (854). Érd felsőig minden simán ment. Amikor már tizedik perce álltunk ott, akkor már kezdett gyanús lenni a dolog mindenkinek. Az utasok le-leszálingóztak kíváncsiskodni, rágyújtani, stb. Én is lemerészkedtem, és előre mentem, ahol 2 kalauz már sikeresen „visszaverte" a tájékoztatásra váró utasok első támadó hullámát. Megkérdeztem, hogy miért állunk, jött a válasz „Áll egy másik vonat előttünk, nem tudjuk kikerülni, most szerelik, de mindjárt kész, nem nagy hiba".
Tehát a mávnál olyan gyorsan terjednek az információk, hogy ha lerobban egy mozdony, akkor simán beállítanak mögé egy másik szerelvényt…
Aztán újabb 10 perc elteltével tájékoztatják az utasokat, hogy a Nagykanizsa felé tartó vonatok ezután nem Érd felsőn, hanem Érd alsón állnak meg, ezt még bemondták legalább 3szor, de semmi plussz információt, nehogy a vonaton ülők is okosabbak legyenek. Nekik ez piszkosul nem mondott semmit. Átmenjenek Érd alsóra és szálljanak át a következő szerelvényre? Vagy várjanak?
Természetesen a kalauz uraságunk nem vette a fáradtságot, hogy végig menjen a kocsikon és felvilágosítson mindenkit. Minek az, tudnak várni. Csakhogy közben elment a 13:20kor majd a 13:45kor induló Kanizsa felé tartó vonat is.
Azt azért megértem, hogy nem szólították fel az embereket, hogy szálljanak át, mivel péntek délután tömve vannak ezek a járatok (főleg hazamenő diákokkal) és enyhén nehézkes volna egy vonatnyi embert felpaszírozni még egy vonatnyi ember mellé, de mibe került volna bemondani a hangosba mi is a nagy helyzet vagy mibe került volna a jegykezelőnek végig menni és megnyugtatni az utasokat.
Végül több mint egy óra kését sikerült összeszedni.
Üdv,
P$YCHO