MÁV utaspanaszok, késések, információk.

Új MÁV blog

Gócpontok - Hatvani vonal

2008. július 15. - georgejr

Elindítjuk ezennel gócpontok rovatunkat, amelyben egyes problémás vonalakról fogunk írni. Ezek a vonalak folyamatosan témái a blognak, így megérett a téma külön rovatra. Elsőként a Hatvani vonalat vesszük elő:

 

Kedves MÁV-blog!

Megint a Hatvan-Budapest vonal sokszor rágott problémája. Az elmúlt néhány napban sorozatban fordul elő, hogy a reggeli 3017-es menetrendi számú vonat félórát késik, azaz az őt követő vonat hivatalos indulási ideje előtt 1-2 perccel van Rákoscsabán.
Az állomáson ilyenkor 30-40, iskolaidőben 80-100 ember várja. A vasúti megállóban semmiféle tájékoztató berendezés nincs, rendszerint 10-15 perc késésnél szoktam felhívni a (saját költségre hívható 40-49-49-49-49-es számot, ahol ma reggel azt a választ kaptam, hogy most beszéltek Rákos állomással (ez Rákoscsaba és a Keleti között van), ahol nem tudnak a késésről.


Mondtam, hogy célszerű lenne megkérdezni egy olyan állomást, ahonnan már el kellett jönnie a vonatnak, erre azt mondta, hogy jó, felhívta Gödöllőt, ahol annyit mondtak a hölgynek, hogy 30 perc késéssel jött el a vonat Gödöllőről. Az okokról annyit, hogy a fel- és leszállások vesznek igénybe túl sok időt (Nincs belekalkulálva a menetrendbe?). A 8 után pár perccel befutó vonat mozdonyvezetője vágányzárról beszél, amiről az információ nem tud.
A MÁV-nak tudomásul kellene vennie, hogy a személyszállítási üzletág egyetlen igazán fejleszthető és fejlesztendő része az elővárosi közlekedés, ami hosszú távon akár nyereséges is lehetne, mert a városi dugók miatt versenyképes - hamár a hosszútávú forgalom árban már régen nem az sem a busszal, de még a személyautóval sem.
Ehelyett a távolsági vonatok miatt állandó az elővárosiak félreállítása, valami tévképzet miatt a sokezernyi ingázót szállító vonatok többnyire a metrótól legtávolabbi külső vágányokra érkeznek, és onnan is indulnak, és 20-25 perces késéseket az elvileg félóránként járó vonatoknál a MÁV nem tekint különleges eseménynek. (Már az is ritkaságszámba megy, ha a Keletiből pontosan indulnak, és nem eleve 2-5 perc - be nem jelentett -késéssel. A késéseknek gyakran műszaki oka van, ami elég sokat mond a pálya és a szerelvények katasztrofális műszaki állapotáról, de legtöbbször tervezési,szervezési, emberi hibák okozzák (Miért kell a Keletibe befutó vonatnak csaknem minden alkalommal 3-5 percet állnia a pályaudvar bejáratánál, amíg valaki eldönti, hogy aznap melyik vágányra is irányítják a bebocsátást kérő szerelvényt? - Nem tudták, hogy jön?)

Többször próbáltam javasolni, hogy ha máskép nem megoldható a XXI. században, telepítsenek - legalább a reggeli csúcsforgalmi időben - ügyeletes vasutast a személyzet nélküli állomásokra, megállókba, aki mobiltelefonnal felszerelve pontos tájékoztatást tud adni a várakozóknak, hogy így ők maguk dönthessék el, akarnak-e várni, vagy alternatív megoldást választanak, ha nem akarnak elkésni munkából vagy fontos találkozóról. A vasút elemi kötelessége a tájékoztatás, aminek képtelen eleget tenni.

A pályaudvari vezetékszakadásokról, vonatkisiklásokról a nyomtatott sajtó is hamarább ad hírt, mint a MÁV-Start internetes oldala. A legkevesebb lenne, hogy percekkel a jelentős késést, járatkimaradásokat okozó balesetek, műszaki hibák bekövetkezése után az interneten legyen az erről szóló értesítés. Közben még az is gyakori, hogy a már 50 perce késő vontatról a pályaudvari hangosanbeszélő még mindig azt szajkózza, hogy a vonat várhatóan 20 percet késik. Ez nem más, mint az utasok tökéletes semmibevétele. Tudom, hogy minden késést, koszt, meghibásodást meg lehet magyarázni, de magyarázatokon nem lehet utazni.

Petteri

A bejegyzés trackback címe:

https://mav.blog.hu/api/trackback/id/tr6568850

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Hangyasav 2008.07.16. 16:23:23

Nem válasz, hanem mai este...

Ma reggel, 2008. július 16-án a 3069. számú vonat (Hatvan-Budapest, Keleti pu.) a szokásos időben jött (ami sajnos azt jelenti, hogy Isaszegnél már 3-5 perces késéssel érkezik-indul tovább), nagyjából időben ért Kőbánya felsőre. Onnan viszont kb. 30 perc alatt tette meg a máskor 6-8 perces utat, vagyis a menetrend szerinti 7:32 helyett 7:55-kor érkezett meg a Keletibe. Állt, lépésben jött, lassított, állt, még lassabban jött, miközben kb. 8 vonat húzott el mellettünk befelé. Magyarázat, értelmes indok, tájékoztatás, elnézés kérés természetesen nem volt. A vonatkísérő-jegyvizsgáló csak a vállát vonogatta, ahogy az lenni szokott. A forgali ügyeltre már nem mentem el, siettem a munkahelyemre, ahol nagyon értékelték a 30 perces késést.

Untig ismételt dolog, hogy én például fizetek havi 18 000 Ft-ot egy szolgáltatásért, amiért civilizált országokban normális szolgáltatást -várnak el és nyújtanak. Ez itt csak nyomokban létezik. A mai eset kirívó, de sajnos nem rendkívüli. Ha éppen nincs sztrájk, akkor meleg van (hajlik a sín), hideg van (befagy a váltó), esik az eső (beáznak az elektromos készülékekek), fúj a szél (fázik az állomásfőnök és nem szívesen jön ki), madarak szarnak a felsővezetékre és az leszakad, vagy csak nem ér oda időben a személyzet, esetleg leszakad a felsővezeték vagy váltótörés van.

A késések mindennaposak. Nem írom le az összes esetet az elmúlt 1 hónapból, mert unalmas lenne, de szó szerint igaz, hogy ritkábban volt olyan nap, amikor oda ésvagy vissza pontosan ért a vonat a célállomásra, mint amikor nem. Mindezt tetézi a fásult és unott személyzet udvariatlansága és nemtörődöm hozzáállása, a tájékoztatás teljes hiánya, nem beszélve a vonatok és az állomások általános lepusztultságáról és takarítatlanságáról.

Kikívánkozna belőlem, de nem használom ki a némileg demagóg érveket a MÁV-ba öntött 1100 milliárd forintról, a Gaskó „Többpéntérdemlünk" István vezette sztrájkról és a túlfizetett MÁV-os menedzsmentről. De azt el kell mondanom, hogy az utazók elégedetlensége egyre nagyobb, mindennaposak a durva és türelmetlen megjegyzések, és egyre gyakoribbak az olyan beszélgetések, ahol a MÁV-ról való leszakadást fontolgatjuk. Mi vagyunk az a réteg, (a napi ingázók) akik nyereséget termelnek, akik nap mint nap uatzunk és havonta rendesen megvesszük a bérleteket. Nyugaton az ilyesmire piaci terveket készítenek és nyereséges vállalkozásokat alapítanak, míg nálunk csak az állami apanázsért sírnak. Ha a MÁV ezt a minősíthetetlen szolgáltatást nem direkt csinálja (pl. a menedzsmentnek előnyös privatizációt előkészítő tervezett lepusztítás, lásd MÁV-Cargo), akkor öngyilkos stratégiát követ. Ha végképp elidegeníti magától ezt a jelentős számú réteget, akkor tényleg lehúzhatják a rolót.

Egyre hangosabb ketyegést hallok, egyre hangosabb és hangosabb...

Üdv:
Hangyasav

petya.bacsi 2008.07.16. 19:49:35

Én megelégeltem azt, hogy kemény tízezreket hagyok havonta a pénztárnál, és mocsokban és bűzölgő üléseken kell ülnöm, és kések, sosem érek menetrendszerint haza, mindig van kifogás, műszaki ok, forgalmi ok, vis maior, napsütés, köd, hópihe, pollenszemek, madarak, meg asztalcsapkodó sztrájk brühühü.

Ha minden igaz még hetek, de max. hónapok kérdése, és beintek én is, ahogy nagyon sok utas tette már a MÁV-nak, leépítem a mindennapos vonatozást (max. heti 1-re fogom leszorítani), és elkönyvelhet még egy távozó utast ez a Utasgyülölő Zrt. Előbb-utóbb csak rájönnek, hogy az utas egy nagyon fontos eleme az egyenletnek, csak nehogy addigra késő legyen.

Azon a napon, mikor ez megtörténik pezsgőt fogok bontani.

Labzo · http://labzo.extra.hu/ 2008.07.16. 22:37:25

"Az okokról annyit, hogy a fel- és leszállások vesznek igénybe túl sok időt"
Heh? Mi az, csak nem számítanak az utasokra? Késik a vonat, még akkor is, ha nincs rajta utas, szóval ez nem mentség!
Amúgy meg szó volt nem egyszer, valami sztrájk-féleségről - háát... én szerintem, valami tüntetés féleség kéne inkább, persze úgy, hogy más utastársunkat ne tartsuk fel ezzel (meg a dolgozókat is), hanem valami akciózás a p.u.-kon, vasútállomásokon (ahol lehet, hogy mások is csatlakoznának) és aztán irány a MÁV székháza (bár nem tudom, lehet, hogy Gaskót is meg kéne látogatni, szembesíteni az utasokkal, aztán ott magyarázzon nekik...). Csak kérdés, hogy tényleg kell-e ilyent szervezni?