MÁV utaspanaszok, késések, információk.

Új MÁV blog

Egy éve „FLIRT-ölünk” – Forgalomba állt mind a 30 FLIRT motorvonat

2008. április 24. - georgejr

Energiatakarékos üzemmód, extra gyorsulási- és fékhatás, 140 km/h-s közlekedési sebesség – ezek az elmúlt egy év legfontosabb tapasztalatai a hazai síneken most már teljes létszámban közlekedő FLIRT villany-motorvonatokról. A szakemberek és az utasok pozitív véleménye alapján 2009 februárjában elkezdődik újabb 30 darab FLIRT hazai beszállítása.

Az új és korszerű villamos-motorvonatok beszerzése annak a modernizációs programnak a része, amelyet a MÁV az elővárosi vasúti közlekedés fejlesztése, a szolgáltatási színvonal emelése és az elővárosi vonalakon közlekedő vonatok menetidejének csökkentése érdekében indított el.

A Magyar Államvasutak Zrt. (MÁV) és a Stadler Rail Group (Stadler) között létrejött 30 darab villamos-motorvonat szállítására vonatkozó szerződést 2006-ban írták alá. A megállapodásnak megfelelően az első két FLIRT, a Nemzeti Közlekedési Hatóság engedélyét követően, 2007 áprilisában állt forgalomba. Az első motorvonatok leszállításával egyidőben megkezdte működését a Stadler pusztaszabolcsi bázisa is, amely a magyar vasútvonalakon közlekedő FLIRT vonatok karbantartását látja el. Az első 30 FLIRT motorvonat finanszírozására 2006 márciusában kötött hitelszerződést a MÁV a Calyon-CIB-MFB banki konzorciummal. A hitelszerződés összege 144 millió 600 ezer euró. Az első egységek megérkezésétől kezdve a MÁV a FLIRT-öket a Budapest – Győr, a Budapest – Székesfehérvár és a Budapest–Pusztaszabolcs vasútvonalakon folyamatosan állította forgalomba. Az utolsó három motorvonat átadásával immár 30 FLIRT fut a magyarországi vasútvonalakon.

A FLIRT motorvonatok jellemzői egy év tapasztalatai alapján
A MÁV által rendelt, négy kocsiból álló FLIRT motorvonat összesen 211 ülő- és 164 állóhellyel rendelkezik. A jármű két oldalán elhelyezett hat-hat ajtó biztosítja az utazás során a gyors és kényelmes utas-cserét. A kocsik padlószintje alá szerelt kitolható lépcső az alacsony peronszintű vasútállomásokon is megkönnyíti a fel- és leszállást.

A FLIRT maximális sebessége 160 km/h, gyorsulási sebessége pedig 2600kW teljesítménye révén eléri az 1,2 m/s²-ot. A 2008-as menetrend életbe lépésekor Budapest – Győr viszonylatban a személyvonatok sebességét az új motorvonatok képességeinek megfelelően 140km/h-ra emeltük, hogy gyorsabb közlekedést biztosítsunk több ezer embernek Tatabánya és Győr vonzáskörzetében is. Ez akár történelmi előrelépésnek is nevezhető, hiszen más vonalakon az InterCity vonatok is csak 120 km/h sebességgel haladnak. A motorvonatok az új feladatkörben messzemenően beváltak, hiszen nem egyszer 10 percnél nagyobb késés behozására is képesek. Ez az ütemes menetrend tartása szempontjából hatalmas előny, erre hazánkban jelenleg egyetlen más típusú motorvonat sem képes.

A FLIRT motorvonat gyorsulás mellett fékezési technikájában is jelentős eredményekkel rendelkezik: 120 km/h-ról üzemi fékkel fékezve is képes úgy megállni, hogy közben nem használja a légféket, vagyis a felhalmozott mozgási energiát villamos energiává alakítva, szinte teljes egészében visszatermeli azt a felső vezetékbe. Az energiafelhasználás terén ez olyan jelentős, hogy ugyanakkora szállítási teljesítmény létrehozása mellett egy V43-al továbbított vonathoz képest napi 100 ezer forint megtakarítás realizálható. Vészhelyzet esetén azonban még ennél is nagyobb fékhatás áll rendelkezésre. Konkrét példán bemutatva ez azt jelenti, hogy ugyanolyan sebességről fékezve más motorvonat még közel 90 km/h-val halad ott, ahol a FLIRT motorvonat már megállt.

Az utas-barát környezetet a jól áttekinthető, tágas és teljes hosszában akadálymentesen átjárható belső tér, a légkondicionálás, illetve a videokamerás felügyelet teszi teljessé. A korszerű utas-tájékoztatást műholdról vezérelt, kívül és belül is látható vizuális, valamint hangos tájékoztató rendszer valósítja meg a járműveken. Emellett a FLIRT vonatok a környezeti terheket is csökkentik a kisebb menetzaj, a kevesebb energia-felhasználás, és kisebb szennyezőanyag-kibocsátás révén. Összességében elmondható, hogy az új vonatok biztonságosabb, kényelmesebb és egyben környezetbarát utazást kínálnak az utasainknak. A fenti adatok és a MÁV-START Zrt.-hez beérkezett vélemények szerint a FLIRT-ök elnyerték az utazóközönség tetszését, és ezáltal beváltották a hozzájuk fűzött reményeket.

Plusz 30 darab FLIRT
A 30+30 motorvonatra érvényes szállítási szerződés opciós tételének értelmében a MÁV 2007 decemberében további 30 FLIRT leszállítására adott megbízást a Stadlernek. A megbízás szerint a második tétel első két vonatát 2009 februárjáig adják át, míg a fennmaradó 28 motorvonat leszállítását, havi két FLIRT átadásával, 2010-ig teljesíti a svájci vállalat. A második 30 FLIRT motorvonatot a Raiffeisen Bank finanszírozza. A pénzintézet összesen 141,6 millió eurós hitelt biztosít a MÁV-nak, amely egy korábbi vételi lehetőséggel élve vásárolja meg a szerelvényeket a svájci Stadlertől.

Az újabb megrendelés kapcsán Dunai Zoltán, a Stadler Trains Magyarország Kft. ügyvezető igazgatója elmondta: „A MÁV-val kötött, összesen most már 60 motorvonatra vonatkozó szerződés mind a mai napig a Csoport legjelentősebb megrendelései közé tartozik, ezért is kiemelkedő eredmény és mérföldkő számunkra az első 30 FLIRT sikeres leszállítása. Külön öröm számunkra, hogy jelenlétünkkel nemcsak az elővárosi közlekedés fejlesztéséhez, hanem a 2008 végére Szolnokon felépülő üzemünkkel, a nagy múltú magyar vasúti járműgyártó ipar továbbépítéséhez is hozzájárulhatunk. Az alumínium kocsitesteket gyártó üzemmel a Stadler olyan egyedi technológiát és szaktudást hoz el Magyarországra, amely az egész közép-kelet-európai régióban egyedülálló.”

Az újabb beszállítás kapcsán a MÁV-START Zrt. jövőbeni tervei között szerepel a FLIRT típusú motorvonat közlekedési útvonalának bővítése, amellyel megvalósulhat a dunántúli villamosított vonalak korszerű kiszolgálása. Elsődleges cél az 1 sz. (Budapest–Győr–Hegyeshalom) vonalon kívül a 30a (Budapest–Székesfehérvár), a 40a (Budapest–Pusztaszabolcs) és a 42 sz. (Pusztaszabolcs–Dunaújváros–Paks) vonalon az elővárosi forgalomban közlekedő vonatok korszerű villamos motorvonattal történő teljes körű kiszolgálása. A motorvonatok további felhasználására a kapacitásvizsgálatok alapján a 80a sz. (Budapest–Hatvan) vonalon nyílik optimális lehetőség, ahol a forgalom volumene lehetővé teszi a motorvonatok hatékony felhasználását.

A bejegyzés trackback címe:

https://mav.blog.hu/api/trackback/id/tr88439970

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Fejjelfalnak 2008.04.24. 11:17:18

Gondolom, ennek most örülni kéne...
De.
A korszerű mozdonyok és motorvonatok az árukat csak akkor hozzák be, amennyiben gyorsan és sokat futnak. A magyar hálózat sajnos erre nem alkalmas, így a Flirt-ök sem tudnak 140-nnel menni, és főleg nem annyit, amitől megérné megvenni őket. Véleményem szerint súlyos hiba korszerű motorvonatokat, mozdonyokat venni egy ennyire rossz állapotban lévő pályára. Inkább vennének használt, jó állapotú, olcsó vonatokat látványberuházások helyett, és a pályát hoznák olyan állapotra, hogy érdemes legyen rá normális járműveket venni.

stefike 2008.04.24. 11:24:36

szerintem nagyon jók a flirt-ök,szépek,korszerüek ,csak az utasok becsüljék meg.

passenger 2008.04.24. 11:30:01

Még van egy nagy előnyük, szükség esetén 10 utas is meg tudja tolni a teli szerelvényt :)

chipetke · http://mavsztrajk-e.wamma.hu/ 2008.04.24. 11:30:12

gyorsulási sebessége pedig 2600kW teljesítménye révén eléri az 1,2 m/s²-ot

kis kötözködés.. ha jól tévedek, a gyorulási sebesség az m/s3
a m/s2 az a gyorsulás (sebességváltozás sebessége).

A FLIRT-ök egyébként tényleg jók. Két ellenvéleményt hallottam eddig: mindkettő az ülésekkel kapcsolatos és nagyon szubjektív, anyámnak (mivel elég alacsony) kényelmetlenek az ergonómikus ülések (naná, nyomja a hátát - ezek átlagamagasságú emberekkel számolnak), valamint egy haver megjegyezte, hogy kényelmetlen aludni rajta :P

A saját vélemény pedig az, hogy a műbőr kevésbé hajlamos a megbüdösödésre. A fékszelep meg marha hangos (az utastérben van egy takarólemez mögött).

a nap húszpontos képe · http://haazeeblog.blogspot.com/ 2008.04.24. 11:30:30

Az esztergomi vonalon is ilyenek járnak? Nemrég jártam Esztergomban és valami katasztrofális élmény volt az út... a sebesség miatt. Végig szinte lépésben haladtunk. :(

Ashi Valkoinen 2008.04.24. 11:34:31

szerintem most nem túloztak a MÁVnál. A mozdonyvezetők körében is elfogadott és az utasok is szeretik.

A pálya pedig... az ilyen.

Akiket pedig a FLIRTek mélyebben is érdekelnek:
hu.wikipedia.org/wiki/Stadler_FLIRT

Petike82 2008.04.24. 11:35:00

hogy nektek semmise jó. ha sapka van rajta azért ha nincs rajta sapka azért.

szerintem meg tök jó, hogy lesznek ezek a vonatok, és bízom benne, hogy takarítva lesznek, nem lesznek elhanyagolva, és agyonrongálva.

mogyi1976 2008.04.24. 11:40:48

Az esztergomi vonalon Desirok járnak. Ha nem vetted volna az dízel üzemű:)

Egyébként szerintem is szépek és én úgy láttam, hogy szépet az emberek is jobban megbecsülik.

Nyitott szem (törölt) 2008.04.24. 11:43:37

Fejjelafalnak!

Ezt remélem nem gondolod komolyan! A Flirt a Desiro és a Talent is csak az iparág közepe. Jó, korrekt, de olyan mint mondjuk egy Opel, vagy egy VW. Nem Audi, nem Merci, vagy Lexus. Ami ma a luxusnak számítana, az a TGV, ICE (2-3-4), Pendolino, stb. (Noha megjegyzem, hogy a CD 7 remek Pendolinot járat hazai és nemzetközi vonalakon, prémium terméknek pozicionálva azt, és teljes a siker.)
Ha viszont azt mondod, hogy bár hoznánk be használt (tipikusan máshol már selejtezett) kocsikat, akkor a 90-es évek eljét sírod vissza, amikor Mo. a nyugati ócska autók roncstemetője lett. Azok a személykocsik már szerencsére kikoptak, de azért mert az átlagos futási idejük 10,5 év. A vasútnál ez 40. Az amit tehát Te javasolsz, az ennyi időre konzerválná a helyzetet.
Sőt, ne felejtsd, hogy a vasúti kocsikat nem elővárosi, vagy regionális, hanem tipikusan Intercity forgalomra tervezték. Ezek a szerelvények pedig főleg a 100 km alatti forgalomban mennek.

tónibácsi 2008.04.24. 11:54:32

Csatlakozom Fejjelafalnak-hoz!

Aki a Havannán lakik, ne akarjon vadásúj 3-as BMW-t, elég lenne egyenlőre a használt német (vagy svájci) II Golf is. A pályaállapot javulással összhangban lévő járműfejlesztési stratégia kellene. A járműbeszerzési döntések azonban sajna nem ezen alapulnak, hanem.... (ezt most inkább nem írom le)

Sir Nyű 2008.04.24. 12:07:34

Én meg Spectator61-hez csatlakozom. Egyrészt előbb-utóbb a pályához is fognak nyúlni, csak ki kell várni. De pont azért jó korszerű, energiavisszatáplálós gépeket venni (persze nem csak a legújabbak ilyenek), mert a szar magyar pályákon állandóan gyorsul-lassul a vonat, elég egyszer a legjobb állapotú, győri vonalon végigvonatozni: gyorsul-fékez-gyorsul-fékez... szóval pont itt a legnagyobb a relatív üzemi megtakarítás.
Az meg különösen igaz, hogy amit használtan meg lehet venni, azt nem azért adják el, mert az húdefasza, csak nekik még jobb kell, mert akkora urak (ilyen vasút nincs), hanem mert rossz konstrukció, sok vele a baj vagy csak simán öreg, pár évtizeddel ezelőtti műszaki-kényelmi szint.

Peti817172M · http://peti817172m.atw.hu 2008.04.24. 12:38:04

Azért van egy pár dolog, ami nem stimmel. A Flirt engedélyezett sebessége 160 km/h (140 a Talent), maximális gyorsulása üresen (vonóerőből, és jhármű üres tömegéből kiszámítva) 1,56m/s2 de ez inkább az alsó határ :)

Manyizga (törölt) 2008.04.24. 12:42:43

Juteszembe: kiváncsi lennék a legutóbbi (diákokkal végeztetett) utasszámlálás eredményeire...

szabiaki (törölt) 2008.04.24. 12:48:07

"stefike 2008.04.24. 11:24:36
szerintem nagyon jók a flirt-ök,szépek,korszerüek ,csak az utasok becsüljék meg."
Rossz hozzáállás, a vasutasoknak kell megbecsülni és megvédeni a vonatok épségét, nagyon jól tudják milyenek az utasok, és az esetleges rongálók, ehhez alkalmazkodni kell és nem azt hajtogatni,hogy de hát az utasok nem becsülik meg. Az utasok a legritkább esetben okoznak kárt, a károkat graffitisek meg vandálok okozzák akik egy kis időre csak két közeli megálló közt szállnak fel. Az utasok max a cipőjükön felvisznek némi koszt esetleg szétszórnak némi morzsát, ezek rendszeres takarítással teljesen jól kezelhetők, az a vastag koszréteg amit a vonatokon szokott tapasztalni az ember az elégtelen takarítás eredménye. Elég egy fejtámlát vagy egy ablakot megnézni, a fejtámla csak attól feketéllik, mert az emberek nekidőlnek, azért azt nem lehet elvárni,hogy ne dőljenek neki, vagy takarják le otthonról hozott kis kendővel.
Szóval nem kell itt az utasokra mutogatni, tessen a vasutasoknak, takarítóknak rendesen végezni a munkájukat.

Dr Borivoje Surdilovics 2008.04.24. 12:59:39

Érdekes hogy valamiért a grafitisek és a rongálók elkerülik ezeket.De sajnos nem lesz ez mindig így,mert a MÁV ezeket is csak megvenni tudja,tisztántartani már nem.Ugyanúgy sikerül a takarítóknak végig rohanni,nemhogy felmosni,vagy uram bocsá valami vegyszeres takarítást végezni a kárpitokon.De a legdúrvább,hogy kívülről sem tisztítják.Nincs a MÁV-nak az automosóhoz hasonló berendezése? Ha így folytatódik az ablakokon nem lehet kilátni.

(Megjegyzem a régi szerelvények pl. a 70, 71-es vonalakon olyan mocskossak hogy több utas mielőtt leül kendőt terít maga alá.)

PTibor (törölt) 2008.04.24. 13:12:05

Azért azt is tegyük hzzá, hogy pl a Desiro sem azért lassú mert olyan kedve van, hanem mert a pálya állapota nem engedi meg, hgoy gyorsabban haladjon.

Viszont annak tényleg nem lenne értelme, hogy vagyünk valami ócskát. persze olcsóbb, de több gond is van vele nem?
és igen, vegyenek új vonatokat, hogy lássa az ember, hgy mire költik a pénzünket...

stefike 2008.04.24. 13:13:29

szabiaki
rosszul tudod te is a dolgokat.nem egyszer láttam hogy az utasok azok akik tönkreteszik a vonatokat:cipőstül fölteszik a lábukat az ülésre,karcolják az ablakokat,ami nagyon szép és egyben van az bántja a szemüket,meg kell nekik változtatni.Azt aláirom hogy koszosak a szerelvények de ez megint nem a vasutasok(a kis emberek)hibája,hanem a vezetőség felelőtlensége,hogy ilyen kft.-kre bizza a takaritást.És nem is akármennyibe kerül ez a vasútnak.Én nem fizetnék ezeknek 1ft,-ot sem.

pro_ 2008.04.24. 13:36:04

"és a 42 sz. (Pusztaszabolcs–Dunaújváros–Paks) vonalon az elővárosi forgalomban közlekedő vonatok korszerű villamos motorvonattal történő teljes körű kiszolgálása."

Ebben az az érdekes, hogy Dunaújváros és Paks között nem villamosított a pálya.

dontals 2008.04.24. 14:00:06

Nem lehetne utánajárni valahol, hogy a 70-es vonalon mikor tervez a MÁV valamiféle színvonaljavítást?

Mert rendben van, hogy van 30 hűdetuti vonata a MÁV-nak és rendel mellé ugyanennyit, viszont szeretnék most már konkrét időpontot tudni arra vonatkozóan, hogy Budapest egyik legjelentősebb elővárosi vonalán (ami önmagában még nyereségessé is válhatna) - bárcsak kiszervezhetnék ezt a vonalat (!!!) mikor fognak emberhez méltó vonatok közlekedni? Csak egy időpontot szeretnék ismerni!!!

Ha megtehetik, kezeljék külön ezt a vonalat, csináljanak neki saját költségvetést, ruházzanak be 6 normális vonatba (ennyivel nagyjából kiszolgálható a vonal) és figyeljék a megtérülését. Csak csináljanak már végre valamit, könyörgöm!

Kezdetnek csak EGYETLEN egy normális Flirt-et nem lehetne forgalomba állítani ezen a vonalon? Csak egyet, legalább reménye legyen az utasnak errefelé is.

1116001 2008.04.24. 14:14:52

A flirt a 70-es vonalra kevés. 3-as szinkronban pedig szerintem pazarlás. Oda illetve a 120 és 100-as vonalra mindenképpen csak emeletes vonatokat kellene.
Ha jól tudom az emeletes szerelvényekre a beszerzést most készítik elő. DE mint minden beszerzésnél, itt is a pénzhiány elég nagyúr sajnos. A mozdony tender is ezért van most parlagon. Pedig az még fontosabb lenne, mert a V43-as flotta selejtezése pár éven múlva már elkerülhetetlen lesz.

airdace · http://metamorfozisok.blogspot.com 2008.04.24. 14:37:30

Spectator61: A Flirt és a TGV két teljesen külön kategória, nem jobb az egyik mint a másik. A Flirt elővárosi célra készült, (vagy régiesen személyvonatnak :), a TGV meg távolságinak, aminek sokszor külön síneket építenek, amolyan "vonatsztrádát", amiben kevés a kanyar.

BKV figyelő.hu · http://bkvfigyelo.hu 2008.04.24. 14:38:16

Én minden nap flörtölök:) Tökjó:)

Fejjelfalnak 2008.04.24. 14:42:24

Nekem is tetszik a csilivili, de olyan eszközöket venni, amelyeket a vásárlás pillanatától fogva nem lehet gazdaságosan üzemeltetni...
Esztergomi Desirok időnként 40-60 körül mennek...
Egy szó mint száz, ha ezek a modern kocsik nem tudnak jóval 100km/h fölött menni napi 12-14 órát, az teljes bukta. Azaz, minél több Flirt-öt veszünk, annál nagyobb a ráfizetés. Egyszerűen nem éri meg ilyet venni. Másrészt hiába megy a Desiro meg a Flirt lassan ha a sz@ar pályán tönkremegy a forgóváz stb. A nyugatiak csak ámulnak, hogy mit össze nem rendel a MÁV.

1116001 2008.04.24. 14:48:23

Fejjelafalnak!
Nincs igazad! Energiafelhasználás és karbantartásban rengeteget lehet vele spórolni. Olyan járművet meg nem találsz a piacon ami Vmax=40-60km/h. A 120-140-160-as vonatok gyakorlatilag alap, bármilyet is vesznek. Aztán az már eg másik kérdés hogy kihasználják-e ezen tulajdonságát vagy nem.

dontals 2008.04.24. 14:48:45

A MÁV az elővárosi bérleteseinek köszönheti, hogy anyagilag még nem omlott össze teljesen. Úgyhogy ez "a pénzhiány nagy úr" igaz ugyan, de elfogadhatatlan annak fényében, hogy az EU-ból is mennyi pénz érkezik kizárólag erre a célra.

Az eredmény? Semmi. Legalábbis nem sok látszik. A Ferihegyi megállóra is kidobtak 6 milliárd forintot nagy csinnadrattával, de jóformán használhatatlan.

Nem kell nekünk emeletes vonat (pedig Prágában is már régóta van...), csak normális, európai szintet közelítő körülmények közt szeretnénk utazni. (Illetve egy közelítő dátumot ismerni, hogy mikor lesz erre lehetőség) De itt ilyenre nem létezik sajnos koncepció, csak a mézes-mázos szólamok vannak Rákosrendező intermodális csomóponttá fejlesztéséről, meg majd emeletes vonatok, meg Flirtek, meg kutyafüle. Csak állandóan a tervezgetések, amikből aztán semmi nem valósul meg - pénzhiányra hivatkozva. Pedig kezdeti befektetésre szükség van, nem a csodát kell várni, hogy miért nem közlekednek az emberek tömegközlekedéssel, és miért okoznak dugót Budapesten azzal, hogy kocsival járnak dolgozni.

Sajnos hozzátartozik még a tényekhez, hogy a 70-es vonallal párhuzamos Volánbuszt is teljesen ellehetlenítették: Árpád hídtól kiköltöztették az újpesti Match parkolóba a végállomást, azzal az indokkal, hogy az óránként 2-3 alkalommal közlekedő busz dugót okozott a Váci úton. Röhej. Azóta az Árpád hídi megálló helyén valószínűleg elkezdődött Budapest 28. plázájának, esetleg 496. irodaházának alapozása.

airdace · http://metamorfozisok.blogspot.com 2008.04.24. 14:51:38

Mondjuk ez is igaz, és a belga mellékvonalakon pl. 20-30 éves motorvonatok mennek, nem csilivilik (az újak sem), de tiszták, viszonylag gyorsak, a célnak megfelelnek. Szépnek mondjuk nem mondhatók, de az egész országban óránként mennek a vonatok és tele vannak.
-->
www.railfaneurope.net/pix/be/electric/emu/AM66/050219-32.jpg

szabiaki (törölt) 2008.04.24. 14:59:02

stefiek nem azt mondtam, hogy soha hanem nagyon ritkán, fentebb említettem, hogy a rongálást általában két megálló közötti rövid szakaszon felszálló vandálok végzik, akik nem a valódi utasok. Egyébként továbbra is fenntartom, hogy ha nem ügyelnek a vasutasok a kocsikra akkor ez lesz a sorsuk, egy lepukkant koszos kocsiban előbb tesznek kárt, és a károkozás megakadályozása is a vasutasok feladata. Ha nem zárom a lakásom ajtaját ne csodálkozzak, ha kipakolják.Attól, hogy valaki felrakja a lábát maximum koszos lesz az ülés, ki kell tisztítani annyi, tiszta ülésre kevesebben „merik” felrakni a koszos lábuk. Az évek tapasztalataiból tudhatják, hogy minek vannak kitéve a vonatok, olyat kell venni ami vagy kibírja /nem lehet összekarcolni, eltörni rajta semmit/ vagy könnyen cserélhetők rajta az általában tönkremenő dolgok. Persze ettől még takarítani kell.
Fel kell tenni a kérdést, melyik az olcsóbb, vigyázni a vagonokra, olyat venni ami kibírja, vagy hagyni elcsúfítani és emiatt kevesebb utas lesz kevesebb bevétel lesz. Ez a kábellopásokra is áll, valószínűleg nem okoznak vele annyi kárt, hogy érdemes legyen megelőzni a lopásokat, vagy csak nem érdekli az illetékest a kár. Én ezt az utóbbit ki zárnám :)

Isu 2008.04.24. 15:47:28

Nekem meg mindig ez tetszik:
...elovarosi forgalom...
...Budapest–Gyor...
Gyor miota Budapest elovarosa?
A masik amit nem ertek, miert nem lehet a szep uj vonatokat a Balaton-Budapest vonalon kozlekedtetni, legalabb nyaron? Ha jon a turista az egyik helyre es elugra a masikra, nosza tegye azt ~40eves lepukkant muboruleses legkondi nelkuli vonattal. Na ez az orszagimazs. Ezt megmagyarazhatna valaki.

1116001 2008.04.24. 15:48:03

A 70-es 100-as 120-as vonalon sima egyszintes vonatokkal nem lehet a zsúfoltságot megszüntetni!!! Ugyanis sokkal nagyobb szerelvényhosz már nem nagyon fér el. Hiába van mondjuk csili vili új motorvonat, vagon, ha 120-150%-os kihasználtsággal megy! Épp ezért lenne jó az emeletes szerelvény, mert plusz férőhely kapacitást biztosítana.
Az únió nem a járműparkra adja milliárdokat, hanem a pályafelújításokra. Ferihegyi megálló szerintem jó, de azt én is elismerem, hogy jobban is meglehetett volna csinálni.Érezhető változás lesz, ha befelyezik a BP-Cegléd-szolnok vonal felújítását. Már nem kell sok neki. Valamint a 2-es vonalon zajló átépítések után. Emelik a pályasebességet, duplavágány, kicserélik az északi összekötő vasúti hidat. Továbbá záros határidőn belül a székesfehérvári szakasznak is neki állnak. Oda a tervek már kész vannak, csak az úniós pályázati pénzekre kell várni.

Fejjelfalnak 2008.04.24. 15:48:58

Airdance - erről beszélek. A MÁVnak nincs pénze fejlesztésre, vagyis azt a kicsit ami van, nagyon okosan kéne elkölteni, és ennek nem az a módja, ha olyan cuccokat veszünk belőle, amelyek sosem hozzák be az árukat, hanem csak a vállalat veszteségét növelik. Akármilyen csinosak is. Bluerayt ne nézzünk junosztyon.

1116001 2008.04.24. 15:50:05

Isu!
A flirt azért jár a hegyeshalmi fővonalon, mert oda elég a kapacitása és ki lehet használni a gyorsaságát. Valamint a pálya állapota egy kicsivel jobb az átlagnál.

ekanai · http://www.hangositas.com 2008.04.24. 16:07:04

Én úgy vagyok vele, hogy jó ha megvan ez a parknyi Flirt. Ha igaz az a napi 100e/Flirt kontra V43, akkor 30 vonatnal az napi 3 millió, az éves szinten már igencsak komoly összeg.
Amúgy a takarításról annyit, hogy egyrészt tényleg rendesen kéne takarítani, másrészt meg tényleg védeni is kell. Mert hiába van 99,5% normális utas, ha a maradék tönkrebarmolja.

A grafittiseket meg igen keményen kéne büntetni, egyrészt azzal, hogy akit elkapnak, az egészet rendbeteszi saját erővel/költségen, másrészt használni kéne őket, és minden egyes aluljárót, falat, felüljárót, amit összebarmoltak, azt rendesen megcsináltatni velük: mondjuk olvasható verzióban felfestetni velük az állomás/település nevét, irányonként a szomszéd településeket, a település nevezetességeit festetni meg velük. Szóval ha annyira akarnak festeni, akkor festhetnének, és talán normálisan még jól is nézhetnének ki az állomások.

A Flirtök tényleg inkább csak afféle olcsóbb kategóriás modern motorvonatok, szóval ne hasonlítsuk a 3-as bömcihez őket, mert nem azok. Igenis kell a fejlesztés, de ahhoz az kell, hogy ezeket kihasználjuk rendesen. Pl ugyanilyen kasztnival kényelmesebb ülésekkel simán lehetne őket a hosszú vonalokon is alkalmazni: pl Bp- Hegyeshalom egész szakaszon, Bp-Nagykanizsa, Bp-Nyíregyháza, vagy esetleg nemzetközi vonalokon. Ahol igencsak megy bele a kilométer, és sokkal több megtakarítást lehetne velük elérni. A fejlesztés alatt értem a normális menetrendet, a felújított pályaszakaszokat, hogy tempósan tudjon haladni.

A Flirtnek igenis van kocsimosója (pusztaszabolcsi karbantartóbázison), ahol egy az egyben lehet kívülről mosni az egész szerelvényt, és ezt ha jól tudom(illetve ezt látni is a vonatokon), akkor meg is teszik x időközönként. Hogy a régi "kék" vacakokat miért nem tisztítják, az már jó kérdés. Pedig nekem az afféle vagonokkal se lenne problémám, ha ezek normálisak lennének rajtuk: nomálisan szabályozható fűtés, rendesen nyitható-zárható nyílászárók, tisztaság és lehetőleg bűzmentes vagonok. Az se lenne rossz, ha az ülések nem mozognának. Azt hiszem ezek nem olyan iszonyú nagy elvárások.

Nudli80 2008.04.24. 16:59:42

A drága 70-es nekem is az agyamra megy a roncs Bhv-kal. Ez a vonal is megérdemelné a járműpark korszerűsítést (előváros,dunakanyar stb.), mint a többi, de itt az ellenkezőjét tapasztaljuk 2 éve. Azért jó volt 2x azon az emeletes próbavonaton ülni 1-2 éve, legalább tudom mit fognak talán megélni az unokáim.

dontals 2008.04.24. 17:37:03

1116001: Nekem nincs kifogásom az emeletes vonatok ellen, de bőven megelégednék szimpla, normális, renden tartott, modern, egy naponta utazó igényeit kielégítő kocsikkal.

Most mondjam azt, hogy nem ártana légkondi, mert nyáron úgy átforrósodik a vonat, hogy azon nem lehet megmaradni, vagy mondjam azt, hogy nem ártana valamilyen utastájékoztatás? Nem ártana tiszta ülés, valamint legalább havonta egyszer lemosott ablakok.

A zsúfoltság nap közben nem, "legfeljebb" reggel és este okoz gondot a 70-esen, ennek csökkentése nem csak emeletes vonattal oldható meg, hanem pl. a járatok sűrítésével a kritikus időszakban, ésszerű menetrendekkel. Pl. nem úgy, mint néhány héttel ezelőttig, amikor a reggeli elővárosi járatról Rákospalota-Újpesten (át kellett szállni!!!!!), mert bevárta a mögötte 6 perccel érkező "gyorsított" (az ember érzése szerint lassított) vonatot.

Nekem nincs kifogásom emeletes vonat ellen, de ennek valószínűsége a MÁV-nál a nullához konvergál

dontals 2008.04.24. 17:44:40

Nudli80: Igen, én sem értem, miért hozzánk nyomják az összes roncsot. Én sajnos nem ültem a próbajáratokon, szerintem nem is fogok soha az életben :(

1116001 2008.04.24. 18:26:07

A váci oldalban, nem nagyon fér el már több személyvonat. Így is sokszr elég feszített a menetrend, mert ugye a tehervonatokat is le kell közlekedtetni.

1116001 2008.04.24. 18:27:50

Egyébként nem ott járnak a legrosszabb álapotban lévő szerelvények. Itt még ugyahogy istenes a helyzet! De az igaz hogy jöhetnének már az új szerelvények:)

Peti817172M · http://peti817172m.atw.hu 2008.04.25. 23:38:30

Isu

Fehérvár-Tapolca között közlekedő vonatok nyárón Desíróval vannak adva, a Flirtek meg el szoktak merészkedni néha Siófokig.

teebeeykk 2008.04.26. 08:48:53

nézd meg a Zalaegerszegi vonalat (25), nemzetközi (névlegesen IC) is közlekedik itt, de még villamosítva sincs (elméletileg most dolgoznak rajta). AZ utazás BP-Zalaegerszeg között vonattal másfélszer annyi idő, mint busszal azonos ár mellett. Nem csoda, hogy alig van utasuk. Ha kész a villamosítás, még akkor is meg kéne oldan, hogy Bobán ne kéne "megfordítani" a szerelvényt.
még Boba-Veszprém között (20as vonal) is úgy közlekednek, hogy minden második megálló után egy-egy szakaszt lépésben teszünk meg.

Garfield888 2008.04.28. 15:29:27

Én annak örülök hogy hatvan viszonylatban is ilynek fognak közlekedni. Csak ne késsen.