MÁV utaspanaszok, késések, információk.

Új MÁV blog

Ahsi beszélgetett a vasutasokkal tanulásról, fázishatárról, vizsgákról, a MÁV-ról

2008. március 03. - georgejr
Ashi Valkoinen újabb beszámolót küldött, amely szokás szerint részletes, de most rávilágít egy-két tévhitre.


Akkor egy újabb összefoglaló. Ezúttal nem konkrét példákkal, nem egzakt hibákat és pozitívumokat keresve. Ezúttal a vasúton szolgálókkal beszélgettem, hogy ők mit gondolnak a rendszerről, mik a buktatói, mik a feladataik. A beszámoló szubjektív, nem tudtam nem megkedvelni azokat, akikkel ebben a két hónapban beszéltem, így nem tekinthető teljesen elfogulatlan véleménynek. De talán egy véleményblogra ez is befér. Vonatszámokat, állomásokat szándékosan nem írok.


1.) Előszőr kezdeném egy-két tévhit eloszlatásával. Ezeket csak azért, mert sok, itt, a blogon kommentelő embertől olvastam már őket, és nem kicsit bosszantóak.

Van az az úgynevezett "felsővezeték-szakadás", amit ha meghall az ember, egyből görcsbe rándul a gyomra és ökölbe a keze. Amikor ilyesmi történik, a legtöbben műszaki hibaként, nem megfelelő pályakarbantartásként kezelik a dolgot, mintha a felsővezeték vagy annak tartóoszlopai, tartóhuzalai nem lennének elég erősek. Nem erről van szó. A felsővezeték-szakadás erős szélben szokott bekövetkezni. A vonatok áramszedőjének van egy része, amit palettának hívnak, ez érintkezik közvetlenül a felsővezetékkel. A felsővezetékhez képest keresztirányú, a vége ívesen lefelé hajlik. Ha erős szél fúj, az rázza a felsővezetéket, és ha elég erős a szél, a vezeték becsúszhat a paletta alá, az íves végek miatt pedig nem tud kijönni. Így a haladó vonat palettája sorban kaszálja el a tartóhuzalokat, és ezért szakad le a vezeték, nem azért, mert "lefújta a szél az oszlopról."


Mozdonyt vezetni pár hónap alatt meg lehet tanulni, és nem áll többől, mint egy botkormányszerűséget előre-hátra tolni. Hát nem éppen. A képzési idő (előadások) valóban 8-10 hónapra csökkent a korábbi időszak 2 évéhez képest. Az előadásokon a jelzőktől, az utasításokon át műszaki problémák megolásáig rengeteg dolgot el kell sajátítani. Alapjáraton 2 diesel, 2 elektromos gépet kell tudni, ezeket gyakorlatban is. Ehhez jönnek az úgynevezett további típusismeretek, amikor egy gyorstalpaló tanfolyam és 4 gyakorlati út során a korábban már végzett mozdonyvezető az újabb típust is megtanulja. (Nincs két egyforma gép.) És még mindig nem tud mit kezdeni magával, mert van vonalismeret is. A vasúti pálya nem csak lassújelekből, egyenesekből és kanyarokból, ívekből álló valami, amin egyenesen végig kell menni. A pályán peronok, fázishatárok, kitérők vannak, más vonatok, jelzők, amik nem csak zöldet meg vöröset mutatnak. Ha vonatot vezetsz, végig ott kell lenni, figyelni a szembejövőkre, közben a felsővezetékre vonatkozó táblákról, lassújelekről sem megfeledkezve. Ezért nem mondanám, hogy egyszerű a feladat, meg lehet tanulni, hiszen van sok mozdonyvezető, de nem könnyű.


2.) Vasutasokkal folytatott bezsélgetésekből apróságok, amelyeken érdemes lenne elgondolkoznunk. Megközelítőleg 25-30 vasutassal beszéltem többet, meglepő, hogy közülük mindőssze 4-en voltak, akik nem voltak nyitottak a társalgásra, és egyikük sem hajtott el a büdös fenébe.

Mozdonyvezetők:
Talán közülük voltak a legtöbben, akik kifejezetten lenyűgőztek. Általában igyekeztem a vonatomat direkt elkésni, hogy a Déliben aztán legyen időm szólt váltani ezekkel az emberekkel (akik a következő órai menethez tartoztak), mielőtt elindulunk. Előszőr főként a Talent és Flirt vonatok közötti különbségek érdekeltek, mindenre szakmai alapon, korrektül válaszoltak, aztán inkább hibák, gondok felé tereltem a témát, miért nem működik az utastájékoztató, miért van ennyi lassújel, mik az új motorvonatok hátrányai, mit jelent "vezetni."

A vezetésről, vizsgákról szóló dolgokat főként tőlük tudtam meg, ezeket lásd fentebb. Például ezekhez tartozik az is, hogy a mozdonyvezetők 3 évenként újravizsgáznak, 6 évenként orvosi ellenőrzés, 45 vagy 50, nem emlékszem, életkor felett pedig mindez 2, illetve 4 éves periódusra csökken. Elmondták, mi a fázishatár (eddig nem tudtam, bizony), mikre kell figyelni, de akkor erről most bővebben kicsit (Egy Flirt példáján.):

Talán a legjobban ismert dolog az éberségi. Aki ült már vezetőállás mögött, biztosan hallott onnan bentről szabálytalan időközönként valami vijjogó hangot. Amikor ez megszólal, akkor a vezetőnek a kontrolleren lévő gombot, vagy a lába alatt lévő pedált le kell nyomnia, különben egy bizonyos idő után a szerkezet úgy észleli, a vezető nincs magánál, elájult, megtámadták, és a vonat sínfékkel megáll. Az éberségi ált. váltókörzeteknél, jelzőknél szól, állomások be- és kijáratánál, elágazásoknál, többször is. Ez egy dolog. Menet előtt be kell állítani az utastájékoztatót, ez a szoftver késése miatt egyelőre csak célállomásokat tud kiírni, illetve Tatabányáig, Sárbogárdig állomásokat is, de a vonatok Győrbe mennek. Jelenleg tart a kész szoftverek telepítése. Aztán indulás, tükörben figyelni menesztést, közben már a váltókörzet lassújelét betartani, majd figyelni a felsővezeték jeleit (Fázis, fázis előjelző.). A kontroller se egyszerű eset, nem szabad túl gyorsan fékezni, gyorsítani, hiszen a vonaton utasok vannak. Megállni meg lehet, de kell a vonalismeret. Ha nedves idő van, bonyolódik a helyzet, akkor légfékkel kell lassítani, nem kontrollerrel, az áramszedő miatt. (Pattog.) Sőt, a figyelem még arra is kiterjed, hogy ha autóút mellett halad a pálya, a reflektor leveszik, állomásnál szintén, szembejövő vonatnál ismét. Mindezt egyszerre. Ha kétórás a vonat, és utána fordulni kell, akkor folyamatosan ott kell lenni. Nem lehet elbambulni.

Talán érdekes tudni, hogy akitől megkérdeztem (vagy mondta magától is), úgy vélte, a fizetésük jó, bár nem pont elég, de "Ennyi idősen (25-30 kb.) ne várjon az ember jobb kereseti lehetőséget ilyen helyzetben." Másik tény, hogy a motorvonatokon az ember minden egyes mozdulatát (kürt, reflektor, kontroller) rögzíti a gép, szúrópróbaszerűen ellenőriznek, a baj már akkor is megvan, ha 140-nel rombol be valaki állomásra.

Felelősségteljes munka, és ezt főképp azoknak mondanám, aki eddig szidta őket, illetve kritizálta az ehhez szükséges tudás, gyakorlat, intelligencia, tanulás mennyiségét. Egyikük pedig tökéletes angol kiejtéssel mondta el, mi az a FLIRT (Fast Light Innovative Regional Train), és éppenséggel Németországban szokott kirándulni, és németül is tudott. A "buta vasutas".


Jegyvizsgálók
Ismét egy olyan csapat, akiknek a munkája nem csak integetésből meg utazásból áll. A jegyvizsgálókat már talán többen is jobban ismerik, mik a feladataik, inkább csak a nehézségeket említeném. Bunkó, neveletlen, tapló utas, ez az egyik legnagyobb ellenfél. Mosolyogni kell utána a következő utasnak, ez egy 16 órás szolgálat végén nem feltétlen könnyű. Főleg, ha jegyaláírás közben jön egy gyors fékezés. Erre nem érv, hogy csinálja, ha vállalta, mert tényleg nem lehet tökéletesnek lenni minden percben.

A fizetés már más dolog, kevésnek tartják, már nincsenek juttatások, csak az "alap". Lehet hozni ellenpéldának az ingyenes örökjegyet a családnak, de nem biztos, hogy egy vasutas fizetéséből telik mondjuk egy nyaralásra, ahová lehetne használni azt a bérletet, hogy ingyen eljussanak. Ha még van 60km-en ingázó tnauló gyermek is, az is "csak" 7200 Ft havonta. Lehet, tényleg örülnének, ha a jegyért inkább pénzt kapnának...

Kocsivizsgálók
A kalapácsos emberke, ahogyan nevezni szokták, lehet, hogy ránézésre egyszerű munkát végez, de ha esetleg nem végzi el vagy rosszul teszi ezt (kerekek, fékek ellenőrzése), akkor abból hamar tragédia lesz és elő fogják rángatni. Másrészt, akikkel én beszéltem, nem alacsonyodtak állati szintre attól, hogy megkérdeztem, lesz-e sztrájk, mire számít, mennyi vonat fog közlekedni. Kultúráltan, emberként válaszoltak, narancssárga láthatósági mellény ide vagy oda. (Sokan azonosítják a mellényt a primitivitással.)


Pénztárossal nem beszélgettem, hiszen bérletem van, de erre is sort kerítek rövid időn belül.


Miért írtam mindezt meg? Hogy legyen egy kicsit árnyaltabb kép. Hogy lássuk, merre mennyi. Nem mondom, hogy mindenhez pontosan értek, de ez a két hónap sokat segített a másképp látásban.

Ashi Valkoinen


A bejegyzés trackback címe:

https://mav.blog.hu/api/trackback/id/tr45361787

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Altrix 2008.03.03. 07:44:04

Meglepett a beszámoló. De nem azért, mert mélyebben rávilágított a vasutasok életére - ezt eddig is ismertem -, hanem azért, mert egyáltalán közzé tette ez a blog.
Eddig jórészt becsmérlő, lealacsonyító, "bunkó kalauz" stílusú cikkeket olvashattunk itt.
Erre az írásra biztosan nem fognak annyian reagálni, mint ha egy olyan téma merült volna fel, ahol jól bele lehet rúgni a vasutasba.
Azt mondják az életben mindennek meg van az ára. Remélem azok is megfizetik az árat, akik a vasutasokat ok nélkül megalázták itt ezen a blogon.

RohanóPatak (törölt) · http://varhegyi.myminicity.com/ind 2008.03.03. 09:21:40

Mi mindig a kirívó dolgokat vesszük észre, az átlagos mindennapokat persze nem.
Link a nevmben;)

Akashi Kaikyo 2008.03.03. 09:21:50


1. Megnézném én magamnak azt a pacákot, aki azt gondolja, hogy a szél csak úgy lefújja a felsővezetéket az oszlopról.

2.Örülök, hogy végre rávilágított valaki itt is arra, hogy ez csak a laikusnak olyan sima ügy. Igenis naprakész tudás kell.

petya.bacsi 2008.03.03. 09:51:15

"A felsővezeték-szakadás erős szélben szokott bekövetkezni."

Ez így nem igaz. Nem kell ahhoz erős szél, hogy szakadjon a felsővezeték, legalábbis a MÁV ezt elég sűrűn bebizonyítja.
De nem ezzel van a baj, mert ilyen előfordul, hanem azzal a töketlenséggel, amit ilyenkor a MÁV csinál. Többször leírtam már azt a példát, amikor Rákoson volt valami bibi (nem volt áram a vezetékekben), mellettünk jókedvűen ide-oda rohangált a dízelmozdony, de annyi eszük nem volt, hogy minket kitoljanak addig, ahol már van áram, és meginduljon a forgalom. 2 órájukba telt, mire rájöttek, hogy vannak dízelmozdonyok, és ha kihúznak bennünket, akkor a mögöttünk feltorlódott vonatok is tudnak majd haladni utánunk, mellettünk, aztán előttünk. A MÁV "káoszban" vagy nem várt eseménynél (télen hóesés, nyáron napsütés) teljesen lefagy, összeomlik. Ha meg még a szél is fúj, akkor legalább tudnak valakit/valamit okolni elterelve a figyelmüket a bénázásról.

georgejr · http://mav.blog.hu 2008.03.03. 09:51:36

Kedves Altrix,
A blog célja nem a vasutasok megalázása. Ezt Te is tudhatnád. Itt postként csakis utasélményeket, beszámolókat olvashattál, ugyanakkor próbálok egyre több olyan postot felhajtani, ahol a vasutasokat is dícsérik. Sajnos kevés érkezik, de eddig az összes ilyet kitettem. És azért is tettem ki ezt a post-ot, hogy lássák az emberek mi van a háttérben. Édesanyám is jegyvizsgáló volt, szerinted én szándékosan megaláznám Őket? Neem. Mellesleg Ő jegyezte meg, hogy ideje volt már tükröt tartani a vasutas társadalomnak, igaz sok lelkes, becsületes ember is belenézett így a tükörbe, de akinek nem inge ne vegye magára.
Ashi írása azért született, hogy rendet tegyen a fejekben, és ezt ezúton is köszönöm. Remélem sikerült bebizonyítani, hogy mi nem a vasutasok ellen vagyunk, csak azok ellen, akik mutyiznak, nem dolgoznak, bunkók az utassal.
G

Altrix 2008.03.03. 10:48:08

Ha így van georgejr, akkor rendben.
De látod itt van éppen az előtted hozzászóló: "ordít róla" hogy laikus, de azonnal pálcát tör.
Hogy miért álltak két órát? Talán mert előttük volt a pályaelzárás, mögöttük pedig újabb elakadt vonatok, amiket előbb ki kellett szabadítani, hogy hozzájuk is elérjenek.
Amúgy én a jegyvizsgálókat nagyra tartom. Ők a vasút serpái, teherhordói. És éppen őket nem becsüli sokra a vezetés, ráadásul az utasok is kikezdik őket.

georgejr · http://mav.blog.hu 2008.03.03. 11:10:29

Igazából, pont pénteken voltam Ashival egy hivatalos ugy miatt a Déli Szszkban és ott is megerősítettek abban, amit eddig is tudtam, hogy a jegyvizsgálók a kirakatemberek, ők adják a vasútnak az arculatot, és elég 2-3 trehány nemtörődöm, aggresszív jv. és máris megvan a baj. a negatív vélemyény stb, stb, stb. Mi pont ezeket az embereket akarjuk kiszűrni.

Adani 2008.03.03. 12:28:17

A kallert azért kezdik ki, mert az utas őt éri leghamarabb mint vasutast és ha bármi gikszer van persze, h őt támadják először le, h miért isá llunk, mikor megyünk már meg rajtuk tltik ki a hargjukat, mert pl. elkésnek a munkából meg nem ér haza időben. Mindezt azért, mert ő van kéznél, ráadásul krédés nélkül is jön jegyet ellenőrizni.

Labzo · http://labzo.extra.hu/ 2008.03.03. 13:18:34

Odáig oké, hogy a MÁV dolgozói sem túl sokat kapnak, de azért valahogy rá kell világítani, hogy a GySEV dolgozói mennyit kapnak - csak azért, mert valahogy kevesebb összegről beszélnek, ha a MÁV dolgozói fizetést hozzák fel, mint viszonyitási alap.
A családi ingyenutaztásról meg annyit, hogy lehet választani, melyik is lenne aa jobb: most így, legálisan, vagy ha megszüntetik, akkor egyesek illegálisan fogják folytatni. Most nem a vasutasok becsmérléséről van szó, hanem azon dolgozókról, akik ha kell, akkor ezt egyszerűen kijátszák. Nade nem csak a vasutasokról van itt szó, mert az "rokoni/baráti" kedvezmény máshol is működik, pl. akinek jó ismerőse a doki, őt soron kívűl megvizsgálja, és még vizitdíjat sem kér érte. A boltosról nem is beszélve, az egyik ABC-ben volt egyszer, egy karácsonyi akció, ott a dolgozók miatt, az akciós árú ki sem került a pultokra, hanem egymás között szépen megbeszélték, hogy kinek mi jut. Oké, itt a dolgozók egymás közti beszélgetése miatt volt ez, de nem volt rikat az üzletben az, hogy a rokonnak éppen olcsóbban adták az árút, amibe még a pénztárosokat is bevonták. Igen, az utóbbi, a versenyszférában van, szóval ez szinte az emberi természet, hogy jó ismerősnek adnak valamilyen kedvezményt, és kötve hinném, hogy pont a vasutasok lennének a kivételesek. Igaz, itt van lebukási veszély, de aki ezt ki tudja használni, akkor meg is teszi.

petya.bacsi 2008.03.03. 13:36:34

Altrix: amiket felvetettél, mint indok, magyarázat arra a válaszom az, hogy NEM. Nem volt pályaelzárás, nem voltak elakadt vonatok előttünk, mivel mikor mi megérkeztünk akkor történt az említett eset (ha tőlünk nem tud elmenni egy vonat, akkor talán nem minket kellene előbb "kimenteni", nem? Nagyeszű vasutas kollega...).
De milyen jó, hogy ennyire okos úgy valaki, hogy gőze sincs arról, hogy mi történt, de már osztja az észt.

Mögöttünk viszont voltak vonatok, nem volt áram a vezetékekben így a Piroskán kívül más vonat nem tudott közlekedni. Dízelmozdony volt a helyszínen, mégsem vetették be, hogy kitoljanak bennünket addig, ahol már van áram a vezetékben (Vasutasoktól van ez az infó, ők mondták akkor ezt, de mind1, szerinted "ordít rólam", hogy laikus vagyok (megsúgom: NEM vagyok az)).

napali (törölt) 2008.03.03. 14:01:38

A fiatal mozdonyvezetők jófejek, némelyik tényleg meglepően okos, szinte hitetlenkedik az ember, hogy miért lett mozdonyvezető.

petya.bacsi 2008.03.03. 14:29:35

Napali: a mozdonyvezetőkről nem tudok nyilatkozni, viszont a jegyvizsgálókról igen. A Bp-Újszász-Szolnok vonalon nagyon sok illemtudó és normális jegyvizsgáló dolgozik, és nagyon sok köztük a fiatal is. Köszönnek, kedvesen szólnak az utashoz, tehát a legtöbbjük nem hoz szégyent a MÁV-ra.
Viszont találkoztam már iszonyat bunkó kalauzzal, aki pökhendi volt, bunkózott mindenkivel, csapkodott stb.

Ha lenne beleszólásom a fizetésükbe, a jegyvizsgálóknak jelentősen megemelném, hiszen ők azok, akik naponta találkoznak az utasokkal, és bizony ilyen felfüggesztett sztrájk időszakban kapnak hideget-meleget...

tra lala 2008.03.03. 14:39:30

Szerintem csak azért van annyi post a hülye kalauzokról, mert róluk lehet írni rendes terjedelmű szöveget is. Ha valaki jól végzi a dolgát, azt 1-2 mondatnál bővebben nem nagyon lehet kifejteni.

Amerre én járok, csak jóféle kalauzokkal találkoztam eddig. Rendesen lehet velük beszélgetni, kedvesek, stb..

Egyszer mikor reggel utaztam vonattal, a kalauz után nemsokkal jött néhány kalauzokat ellenörző ellenőr és megnézték mindenkinek a jegyét. Délután, hazafelé menet találkoztam a reggeli kalauzzal, aki megismert és elmesélte, hogy nem találtak hibát az ellenőrök, ezért megdicsérték a munkájukat, és hogy ez milyen jól esett nekik.

Valamelyik nap a kalauz mindenkinek köszönt, illedelmesen elkérte a jegyét (nem jegyeket, bérleteket felkiáltással), majd mindenkinek kellemes utazást kívánt. Egyik fülkében nem volt világítás, megkérdezte, hogy felkapcsolja-e vagy direkt van sötét.

Egyszer egy kalauzzal álltam az ajtóban, készültem a leszállásra, mire elkezdte magyarázni, hogy most épp milyen műszaki hiba miatt kell minden vasúti átkelőnél lelassítani és hogy milyen gondok szoktak még lenni a vonalon..
Ugyan ezen a vonaton, egy korábbi megállóban várakozva (vesztegelve) egy házaspár érdeklődött nála, hogy a csatlakozást el tudják e érni ezzel a késő vonattal, mire a kalauz felhívott valakit, hogy lennének átszállók, mi a helyzet a csatlakozással.

Többnyire csak akkor láttam bunkó kalauzt, mikor bunkó emberekkel volt dolga.

martinasz 2008.03.03. 15:13:18

Kedves Napali!Tlán azért lett mozdonyvezető mert valakinek dolgozni is kell,nem ücsöröghet mindenki 8-10 évet az egyetemen!A kulturát intelligenciat ott nem lehet megtanulni azt otthonról hozza az ember!HÁT NEM ÍGY VAN?

_wood_ 2008.03.03. 16:40:30

laikus vagyok és nem nagyon értem ezt a posztot.

...hogy jobban megértsem, föl kellene világosodjak az alábbi fogalmak egy részével kapcsolatban legalább:

lassújelek, fázis, fázis előjelző, fázishatár, váltókörzet, menesztés, sínfék-légfék...

persze csak akkor, ha ez a poszt vasúttechnikai ismertető.
ha nem az, hanem arról szól, hogy a vasutas normális ember, akkor talán nem kell ennyi szakzsargon (pláne magyarázat nélkül)
ebben az esetben csak annyit fűznék hozzá, hogy rossz üzenete van, ha valakikről, akikről nincs sok infód bizonygatják, hogy "de HIDD EL, hogy ők is tényleg rendes emberek...!"

no nem akarok vitatkozni - vasutast nem ismerek, vonaton nem utazom, alapom így nem lenne véleményt nyilvánítani -, csak olvasgatás közben ez jutott eszembe.

hard 2008.03.03. 17:10:57

"Menet előtt be kell állítani az utastájékoztatót"

Ez ugye max 10 gombnyomás!!!??

"ez a szoftver késése miatt egyelőre csak célállomásokat tud kiírni, illetve Tatabányáig, Sárbogárdig állomásokat is, de a vonatok Győrbe mennek. Jelenleg tart a kész szoftverek telepítése."

Ez meg vicc, hogy mielőtt egy vonalra ráállítják őket, nem lehet előtt feltölteni az állomás neveket viszonylatszám alapján vmi soros porton, vagy hasonlón. Milyen szoftver nincs ehhez? Nem vették meg hozzá? Itt nem szoftvert kell telepíteni, csak feltölteni az állomás neveket. Ez vonatonként max 1 óra.

Azért a mozdonyvezetőket nem kell ennyire túlmisztifikálni, tény hogy fokozott odafigyelést igényel, mert emberekért felel. De azért nagyon sok hasonló szakma van még.

A jegyvizsgálók a cég arca az utasok felé, a pénztárosokkal együtt, ezért egy normális cégnél fokozott körültekintéssel kellene válogatni a dolgozókat. Sőt, ha kell képezni is őket, hogy ha épp egy bunkó utassal találkozik, akkor is tudjon türelmes és normális maradni. Ez is a kötelessége, nem csak ráfirkálni a jegyre. Bár firkálni sem nagyon szoktak.

Ashi Valkoinen 2008.03.03. 20:22:08

hard,

A dolog nem éppen olyan egyszerű. De elmondom akkor részletesen, hát ha úgy változik a véleményed a 10 gombnyomásról:

Alapból a Flirt vonatokat nem a tatabányai vonalra szánták, így az utastájékoztató szoftverek is Srábogárdi, Pusztaszabolcsi nevekkel voltak feltöltve. Minden célállomáshoz van egy szám, ezt már alapból tudja a vultron. Az utastájékoztató GPS elven működik, tehát adott helynél bemondja, milyen megálló jön. A gondot az 1-es vonalon a GPS, illetve a bemondó, valamint a menetrendszoftver finomhangolása okozza. Minek menjen a program, hogy ha rosszat, rossz időben mond be? Maga a beállítás, illetve a feltöltés nem sok idő, de sokszor a fordulók miatt nem megoldható, hogy na, gyerekek, kivesszük az összes Flirtet, egy nap eljátszanak rajtuk. Folyamatosan kapták az új szoftver (illetve a GPS-t is fejlesztették, tudtommal.), viszont csatolt Flirt esetén csak az egyik fele tudta, a másik nem, így ki lett kapcsolva.

A vultron működtetése alapból tényleg nem túl sok odafigyelés, magától is megy, a többi egyéb kisegítő szöveg. (Ajtók baloldalon nyílnak, stb.) gyorsparanccsal elérhetőek, de attól még figyelni kell erre is. "Sok kicsi sokra megy."

Hír: a 014-8 Flirt már tudja Győrig, az biztos, egy-két hét, és valószínűleg mindegyikük tudni fogja.

petya bácsi:

igen, szokott lenni töketlenség, a vasutasok sem tökéletesek. A poszt célja az volt, hogy a nehézségeket ismerjük meg, nem a hibákat.

hard 2008.03.03. 21:44:57

Oké azt nem tudtam, hogy GPS-es alapú, mivel minden megállónál van ajtónyitás, gondoltam olyan mint a buszokon.

Az is oké, hogy amíg hülyeségeket mondana, inkább kapcsolják ki.

A 10 gombnyomást a már feltöltött útvonal megléte utáni viszonylat bevitelre értettem. De akkor sem értem, hogy miért ilyen sok idő. Egy emberke leutazik győrig, lementi a gps pontokat és másnap feltöltögetik a vonatra. Ennek pár percenk kellene lennie. (sőt utazni se kéne, google earth-ön is be lehetne mérni a koordinátákat.)

És ha gps-es akkor még egy viszonylatszámot sem kell megadni, mert "tudja" a vonat hogy hol van.

A lényeg, hogy ezek jó kis vonatok, csak egy kicsit több hozzáértéssel (?) és szorgalommal minden funkciójukat ki lehetne használni.

Ashi Valkoinen 2008.03.03. 21:50:45

hard

Ebben egyetértünk. A vasutasok többsége is szereti, sokszor ők sürgetnének valamit, de a kisember szava semmit sem ér. Jó vonatok ezek, és működni fognak rendesen.

Adani 2008.03.03. 22:50:08

_wood:

Mint Kevésbé laikus mondom.

Lassújel: Azt jelzi, h pályahiba vagy egyéb okok miatt az érintett szakaszon a vonalon alkalmazható legnagyobb sebességnél csak lassabban lehet haladni. Van egy sárga 3szög alakú előjelző táblája amin egy szám van ezt 10-el megszorozva tudja a mozdonyvezető, h mennyivel mehet a lassújel kezdete táblától ( sárga V betű asszem) a lassújel vége tábláig ( fehér fordított V asszem). Általában pályahibák miatt teszik ki pl. korhadt talpfa elmozdult töltés meg ilyesmik miatt.

A menesztés meg asszem az lenne, mikor a vonat bentáll az állomáson és indulásra kész, akkor a forgalmista felmutat egy palacsintasütőszerű vmit, ami zöld színű, ezzel meneszti a vonatot, vagyis az kb. azt jelenti, h mehet az állomásról, mert minden ok.

A többit énsem tom majd megmondja vki.

Nagymoli 2008.03.04. 06:52:51

Tetszett az írás! :-D Ashi Valkoinen egész szép gyűjtőmunkát végzett. Valaki veszi erre is a fáradtságot?
Ezért egy fogalomhoz komment, ahogy elképzelem:
Fázishatár:
A felsővezetékekbe áram kell, másképp nem mennek a vonatok. Az áramot erőművekből, trafókon át kapja a vasút is, mint mindenki más. Egy betáplálási pont nem elég az egész ország vasútjának, ahogy otthon is, ha valakinek több áram kell, több fázison kapja. Ha a vasutat nézzük, akkor különböző vonalszakaszokat különböző alállomásokról táplálnak. És a különböző táplálású szakaszok találkozása a fázishatár. Na ezen nem illik csak úgy "simán átrobogni", mert csúnya dolgok történhetnek, némi hang, fény, füst, és egyéb jelenségekkel előadva. Konnektorban sem lehet fázist váltani anélkül, hogy előtte ne húznád ki a dugót. Egyszer ki kell mindenkinek próbálni, milyen az, ha két fázis összeér :-DDD Bocsi a fogalmazás stílusáért, de én is, csak mint laikus tudom leírni.

petya.bacsi 2008.03.04. 08:59:13

Ashi: a post-tal egyértelműen pozitív változást értél el az olvasók között, én eleve nem a jegykezelőre / mozdonyvezetőre szoktam pipa lenni, amikor fennakadás van.

Ha sikerül, akár Neked, akár Georgejr-nak (egy mezei utassal nem hiszem, hogy szóbaállnának ezek a nagy emberek), érdemes volna a Keleti ügyeletes tisztjével (vagy kicsodával) és a Keleti góréjaival is beszélgetni, hogy miért töketlenkednek egy-egy váratlan eseménynél (pl. lerobban a vonat, törölnek egy "járatot", ahelyett, hogy átszerveznék a közlekedést.). Miért csak az indulás előtt 5-10 perccel írják ki, hogy honnan indul a vonat, a tömeg, mint a sáskák megindulnak a célvágány felé, a vonat bent sem áll, enyhén balesetveszélyes helyzetet teremtve ezzel (jön a vonat, megindul a lökdösődés, a helyezkedés, a nyugdíjasnak álcázott hosszútávfutó csomagjait előrehajítva utat tör magának stb.)

Valami nekem azt súgja, hogy a töketlenkedést nem a jelenlegi postban bemutatott emberek követik el.

rp_bubu 2008.03.04. 12:44:19

Keletiről kár is kérdezni bárkit is, egyszerű kapacitás hiányról van szó. Papíron még lehet, hogy tud kezelni ennyi vonatot, de nincs benne annyi tartalék, hogy a nem megfelelően fenntartott, elavult berendezésekből adódó zavarokat elviselje.
A Keletit pedig már jó ideje csak toldozzák, teljes átépítés horibilis összeg.

Inkább megcsinálnak több kis állomást. Ez ment régen is a terv gazdaságban, így maradtak a nagy állomások vonóvezetékes váltókkal, és épült át a teljes Újszász - Vámosgyörk mellék vonal KA67-es berendezéssel, elektromos váltókkal. Mert úgy statisztikailag át épült 4-5 állomás, de töredéke volt egy nagyobb állomásnak a ráfordított összeg.

rp_bubu 2008.03.04. 12:46:33

Félreértések elkerülésére: Keletiben már Dominó (jelfogós, elektromos vááltós bizt. ber.) van. De a jelenlegi vágány hálózattal, vágány kapcsolatokkal, és a meghibásodásokkal már édes kevés...

faterpolo 2008.03.05. 00:06:44

Kedves Wood:

Én is laikus vagyok, de egy picit talán meg tudom toldani a szótáradat:).

A váltókörzet az a része a vasútvaonalnak (pontosaban: azon több, rövid szakasza), ahol váltóberendezések, váltósínek vannak - vagyis ahol átjárási lehetőség van egy másik vágányra. Ezeken a szakaszokon értelemszerűen lassabban, fokozott óvatossággal kell haladni, mert egy-egy sínpár találkozásánál (hacsak néhány centiméteren is) a kerekek "réseken", folytonossági hiányos síneken döcögnek át.
A fékekben nam vagyok annyira jártas, de a sínfékről van fogalmam: olyan fék, aminek a betétjei a sínre "tapadnak" rá. Ezek gyakolratilag a szerelvény vészfékjei: nagyon egyszerűek, ezért kicsi a meghibásodás valószínűsége, nagyon nagy ékerőt biztosítanak - csak éppen "adagolni" nem lehet őket. Például egy ismerősöm egyszer nem kapaszkodott a villamoson, amikor az a sínfékkel állt meg. A srác a kocsi végében állt, és a középső ajtónál tudott megkapaszkodni, mert szabályosan "elhajította" a villamos. A légfék és a kontrolleres lassítás fogalomkörének ismertetését a hozzáértőkre bízom...

Remélem, segítettem;)

evidens00 2008.03.05. 00:10:12

Sok mindent tudnék írni, ezekkel a gondolatokkal kapcsolatban. Jegyvizsgálók: Azt nagyon sokan eltudják mondani(akiknek semmi köze a vasúthoz, fingjuk nincs hogyan is működik), hogy mit és hogyan kell dolgozniuk. "Kötelességük ez és ez..." De senki nem lát bele, hogy havi 80 ezer ft-ért mit kell kiállni, hogy gyomorgörcsel mennek dolgozni, mert olyan sok a bunkó utas és ezek után kedvesnek, illemtudónak, segítőkésznek kell lenni. Nem tudják milyen reggel 4órakor útrakelni és este éjfélig talpon lenni. Azt sem, hogy itt bárki bármikor úgy gondolhatja magáról, hogy ellenőr, minden utas simán beköphet és ezért előveszik a jv-ót, mert mindenki igazságot oszt. Ők a máv arca, és tényleg rengeteg a bunkó kalauz, de belekéne gondolni, hogy lehet néha okuk is van rá. A mozdonyvezetőkkel kapcsolatban pedig annyi, nem attól lesz valaki intelligens ember, ha egyetemet végzett, én tudom, h rengeteg dolgot kell megtanulniuk, és rettenetes felelőség van ám rajtuk, 12 órán keresztül szinte folyamatosan vezetnek. Egy pici hiba, csak egy pillanat és százak halnak meg, de ez mind semmi igaz? Aki vasutas azt le kell nézni, ez a közfelfogás, sajnos, csak nézzenek bele az utasításokba, mondjuk azokba, amit egy mozdonyvezetőnek szó szerint tudni kell. Ismétlem SZÓ SZERINT. És nem egy könyv,sok-sok, a másik pedig nagyon nehéz nyelvezetű, egy laikusnak nem mondana semmit. De hát ezen úgysem tudok változtatni, csak kicsit, a képen, amit látnak asokan, de mögé nem nagyon..

kgergo 2008.03.05. 05:37:53

Uraim, kövezzenek meg, de nekem a következő a véleményem: Nagyon sokszor szó esik arról, hogy a kalaúz így, meg a pénztáros úgy, és a mozdonyvezető meg végképp. Mindíg mindenki azokat fikázza, akik fent ülnek, akiket sosem vonnak felelősségre. Szerintetek mondjuk egy kábelszakadás esetén majd pont a MÁV vezérkarának fognak szólni, hogy "ugyan tegyetek már valamit, mer nem megy a vonat..."? Egy sz@rt... ott van a mozdonyvezető, aki tudja hogy nem megy, ott az állomásfőnök, ahonnan már elment a vonat, és ahova mennie kéne a vonatnak, és ott van a karbantartó személyzet, ők azért vannak, hogy oldják meg. Ámde úgy, hogy ha ők valamilyen okból kifolyólag (ez lehet szintén a vihar miatt kialakult kommunikációs akadály, mint pl.: nincs telefon, nálunk TV, meg net sem volt...), vagy talán minden állomásfőnöknek minden kalaúz, mozdonyvezető, és karbantartó mobilszámát tudnia kéne? Hiába van a diszpécseri iroda, ahol elméletileg az lenne a feladat, hogy összeköttetést teremtsenek az elakadt vonat, és a legközelebbi állomás között, ha a diszpécseri iroda pont a vihar miatt nem éri el sem az állomást, sem a vonatot, merthogy mobilszámokat ő sem tud. Ha nem áll fent ez a probléma, még mindíg ott van az, hogy stresszhelyzetben az ember nem mindíg tudja mit kell tennie. Ez egy teljesen normális emberi dolog, ami mindenkiben benne van, és akkor erősödik fel a leginkább, amikor nagy nyomás van rajta. Csak képzeljétek el, hogy ti ültök ott a számítógép előtt, mellettetek a telefon, hívnak innen, meg onnan, meg amonnan is, hogy ez a vonat itt akadt el, az meg ott, (mert nem egy vonat szokott ám elakadni), te meg oldd meg, hogy tudd, hogy melyik vonat kihez tartozik, melyik állomáshoz van közel, és beszélj mindenkivel egyszerre. Persze, nem egyedül ülsz a diszpécseri irodában, valószínűleg van ott rajtad kívül még 3, esetleg 4 ember, aki a többi problémát intézi. Mert valakinek beszélnie kell a karbantartókkal, hogy hol van a gond, valakinek beszélnie kell azzal az utassal, aki mobilon hívja, hogy miért nem megy a vonat, valakinek beszélnie kell azokkal a dolgozókkal, akik az állomásokon szolgálnak, hogy na akkor most mi van, így természetes, hogy teljes a káosz. Azt meg nem lehet elvárni, hogy egy átlagos szombat délután berendelsz még 5 diszpécsert, és akkor majd megoldódik a helyzet. Ha mégis bejön, az sem rögtön történik, valahogy neki is be kell jutnia, vihar nála is van, neki sem olyan egyszerű az élete. Azért tényleg gondolkozzatok el azon is, hogy milyen lehet annak, akinek a felelősség van a vállán, azon a pár emberen, akin ilyenkor múlik az, hogy a vonat mikor ér oda ahova, és hogy hogyan fogja megoldani ezt a problémát. Ezt orvosolni lehetne még több karbantartóval, és még több diszpécserrel, és akkor még többen akarnának majd sztrájkolni, és még több embernek kéne fizetést adni, és még bonyolultabbá válna a már amúgy sem túl egyszerű helyzet.

Ashi Valkoinen 2008.03.05. 07:46:08

evidens00 2008.03.05. 00:10:12

A jegyviozsgálók fizetéssel tisztában vagyok, ez oké.

Viszont a mozdonyvezetők azért olyan könnyen nem tudnak hibát összehozni, hogy százával haljanak az emberek, ahhoz minimum a biztosító berendezésnek meg kell döglenie és ezen túl ezt még a mozdonyvezetőnek nem is szabad észrevenni, plusz még valami extra sebességgel szembeközlekedő vonatot kellene eltrafálni. Emlékezetes az eset, amikor Almásfüzitőnél a Taurusos Euregio belerohant 90-nel egy tehervonatba, csak a mozdonyvezető halt meg, az utastérben ketten sérültek meg.

Ashi Valkoinen 2008.03.05. 07:51:16

és persze ki kell iktatnia kézileg az éberségit, mert az ugye vörös jelzőnél harmadik felhívás után levágná, 143 k/h felett pedig már a másodiknál, ha nem fékez le eléggé... és a szembevonatnak ezt szintén meg kellene tennie, elvégre a térközjelzők mind vörösre esnének vissza (ha működnek). Ha pedig nem működik, akkor max 15 km/h, tehát akkor meg azért nem lehet komoly baleset.

evidens00 2008.03.05. 10:33:30

Hidd el elég egy ember hibája, egy kis káosz, és egy pillanatnyi nem odafigyelés, meg persze vannak olyan részek ahol nincs jelfeladás, és máris ott a baleset! Nem egyszerű! És az a sok minden amit fejben kell tartani, én nem védem a mozdonyvezetőket, csak jár egy kis tisztelet. A közfelfogással van bajom, h a vasutas alapból hülye, nem lehet esze, miközben nem tudják egy átlag jegyvizsgálónak, vagy kocsivizsgálónak mennyit kell tanulni ahhoz, h dolgozhasson. Nem beszélve a mozdonyvezetőkről, vagy a szolgálattevőkről, akiken van legfőbbképpen a felelősség. Köztiszteletnek örvendenek a hajóskapitányok, vagy a pilóták, de a vasutas az hülye. Csupán ennyit akartam ezzel...

Adani 2008.03.05. 11:52:23

Több száz fős balesetet nem tudnék elképzelni, de pl. a szajoli elég súlyos volt ott is sokan meghaltak meg megésrültek, igaz az nem a vezér hibája volt, hanem a váltókezelőé, meg a szolgálaté, aki szabálytalan tolatást rendelt el.Igaz asszem olyan is volt mikor egy vonatszerencsétlenséget, ahol iskolabuszt trafál el a vonat a vezérre verték rá, mert egy kicsit gyorsan ment ( pl. 70 helyett 76-al). Valakire rá kellett és ugye a buszsofőr meghalt akik ellopták a fénysorompó akksiját azokat nem kapták el. Az meg nem volt fontos, h 70 vagy 76 már tök mindegy, 70-el sem tud megállni, sőt még 20-nál is veszélyes a vonat.

Ashi Valkoinen 2008.03.05. 12:45:56

evidens00 2008.03.05. 10:33:30

Én is azt mondom, hogy vezetni nem egyszerű. Csak az a több száz halott dolog, az nem stimmelt véleményem szerint. De a vasutas nem feltétlen hülye, ez tény. Ezt persze sokan nem értik meg.

Adani 2008.03.05. 11:52:23

Az ilyeneket azért verik a vezérre és azért kell nagyon figyelniük a sebességre, mert ha bebizonyosodik, hogy _meg_tudott_volna_ állni, akármilyen módon, akkor már az ő hibája. Az más kérdés, hogy 70-ről sínfékkel se áll meg 20 méterre a kereszteződéstől...

Adani 2008.03.05. 19:29:13

Ha pedig 70-ről nem akkor 76-ról sem, az meg nem mérvadó az ütközés súlyossága szerint, h 6 km/h-val többel kap el vmit ami közúton közlekedik, már 30-nál is elég szépen szétkap pl. egy autót. Eleve közút vs. vasút balesetnél mindig a vonat nyer.

evidens00 2008.03.05. 21:17:36

Erről is szó van, h valakit bűnösnek kell kikiáltani, ha bármilyen baleset van, netán halállal végződő, és ki lehetne a bűnbak, hát persze aki nem tartotta be 100 százalékig az utasítást, hiába csak 6 km/h a vétke, csak egy kicsit nem figyelt... De kb egy éve volt, h egy mozdonyvezető meghalt egy balesetben, mert valami gebasz volt a térközbiztosító berendezéssel(jelfeladás nem működött, műszaki problémák voltak)hibázott, de egy olyan mv volt, aki mindig odafigyelt, és mégis meghalt. És igen is képes olyan balesetet okozni , h sokan meghaljanak, de azok akiknek nincs közük a vasúthoz soha nem fogják ezt átlátni, mert okoskodni mindenki tud. Aki kíváncsi és nem hisz nekem, vegye elő az utasítást és tanuljon mozdonyvezetőnek. csupán két év és vasútgépész technikus lesz, és lehet bizonyítani, h annyira nem is felelőségteljes munka ez, hiszen sokan vannak hasonló munkakörbe.

evidens00 2008.03.05. 21:24:57

Még annyit a halálos mv balesetről, ha nem tehervonatba rohan szerencsétlen, hanem egy személyszállító vonatba meghalnak több tizen, százan.

Ashi Valkoinen 2008.03.05. 22:27:34

Evidens, ott viszont az MV nem tartotta be az utasítást, ami arra vonatkozik, ha nem működik a biztosító berendezés... max 15km/h. Ha ezt betartja, még ütközés esetén sem lett volna semmi, mert a Taurus ütközői 45 km/h-ig elnyelik a felszabaduló energiát...

(Megjegyzem, ismerőstől hallottam olyat is, hogy nem csak a biztosítóberendezéssel volt baj, vagy olyan baj volt vele, hogy végig zöldet mutatott, mert az ismerős szerint az az MV teljes mértékben betartott minden szabályt.)

mildi 2008.03.05. 23:11:42

Adani 2008.03.05. 11:52:23

pörböly :( 15-tel mehetett volna csak, használhatatlan sorompó miatt

Adani 2008.03.06. 12:55:22

Erre nem emlékszem pontosan, de arra igen, h tényleg előtte lopták el az akksit azért nem működött a fénysorompó. Mondjuk 15-el is veszélyes egy mozdony.

Siófoknál emlékszem még egy csúnya balesetre ott egy túristabusz ment rá a sínekre jól működő fénysorompónál. Szerintem ilyen esetekben egyedül a közúton jövő jármű vezetője a felelős, hiszen a KRESZ előírja, h ha nem működik a fénysorompó akkor megállsz szétnézel és ha nem jön vonat akkor mehetsz. Ha piros akkor pedig megállsz és nem gondolkozol, h á úgyis átférek még. Azt csak halkan jegyzem meg, h nekem egy mozdonyvezető személyesen mondta, h ha autóval közlekedek akkor is nézzek szét ha fehéret mutat, mert ő maga is járt már úgy, h a vonatot vezetve átment egy átjárón és az autós nagoyn nézte és a saját szemével látta, h fehér volt a fénysorompó.

vasabi 2008.03.06. 18:36:31

petya.bacsi!add meg az e-mail cimedet és elküldöm neked a keleti pu.tech.utasitását!!!!!!!!!!!!!!!!ha valami nem várt dolog jön közbe akkor működik!!!szerinted nekünk jó ha baj van????de ha nem tetszik a vasut vegyél autot!!!!!!!!

petya.bacsi 2008.03.06. 20:34:36

Vasabi: elég, ha Te/Ti ismeritek ezt az utasítást, de sajnos akárhányszor történik valami "váratlan esemény" mindig kapkodás és fejetlenséget látok, és szívok mint utas - utastársaimmal együtt persze. Ja, és köszi a javaslatot: előbb-utóbb én is csatlakozom azon utasokhoz, akik otthagyták a MÁV-ot.

petya.bacsi 2008.03.06. 20:40:02

... bár az utasszám csökkenést azt előbb-utóbb a vasutasok is meg fogják érezni, mert bizony egyre kevesebb utas utazik pl. a MÁV-val (pl. tavaly decemberi origo cikk). És mondjuk ezen nem is csodálkozom.

Ha láttál a sztrájk ideje alatt Híradót, nem egy megkérdezett mondta, hogy utazik mással. És ez nektek sem lesz jó. Mert bizonytalan lett az egész - ha nincs sztrájk, akkor valami más "rendkívüli dolog" miatt borul minden.

georgejr · http://mav.blog.hu 2008.03.06. 20:45:47

Szia Vasabi,

Engem érdekelne. Átküldöd az info@megintallunkvazze.hu cimre?
Georgejr

evidens00 2008.03.07. 11:36:48

Én mv-vel beszélgettem arról a bizonyos szőnyi balesetről. A konkrét az amit tudnak, h szőny mh előtt van egy térközjelző, amiről senki nem tudja biztosan milyen jelzést mutatott mert: szőnyig ő 15-el ment, addig nem is gyorsított, viszont szőny után teljesen magabiztosan gyorsított százra, ami azt a dolgot meri feltételezni, h szabad jelzés volt azon a bizonyos térközjelzőn. A siófoki balesetről is tudok dolgokat, azzal a jv-vel beszéltem, aki pont azon a vonaton teljesített szolgálatot, ott tényleg a buszsofőr volt a hibás. A vasúti közlekedés mindig bizonytalan volt, mert egy kis műszaki hiba és egymás után késnek a vonatok, vagy akármi más közbejöhet. Ezekről a dolgokról, pedig nem a vasutasok tehetnek, itt is nagyon erőteljes a bürokrácia, mindig mindent ezer meg ezer papírral lehet csak elintézni. Nem megy ám ez olyan egyszerűen..