MÁV utaspanaszok, késések, információk.

Új MÁV blog

Pályavasút rulez - avagy tájékoztatásból elégtelen

2008. február 18. - georgejr
Azt már tudjuk, hogy a pályavasút felelős az utasok tájékoztatásáért. És azt is, hogy valljuk be elég bénák. Hogy hitünk ne inogjon meg, legyen példa Gregnant története.

Hello!
Csütörtökön gondolom sokan megörültek a hírnek, hogy nem lesz sztrájk, és haza tudnak menni. Én is így voltam ezzel, tehát péntek este a Nyugati felé vettem az irányt. A megcélzott vonat a 18:25-ös gyorsnak becézett vonat volt Szolnok-Nyíregyháza-Záhony felé. (Ceglédig gyors, utána két bokor kivételével mindenhol megáll.) Miután 18:11-12 körül megvettem a jegyet, irány a szokásos 11-es vágány. Amint arrafelé haladok, hallom, hogy a hangosbemondó a 17:50-es szegedi IC-nek 30 perc késést mond be, felsővezeték- szakadás miatt. Éreztem, hogy nem lesz egyszerű a helyzet, de még reménykedtem, hogy csak Cegléd után van a probléma. Amikor viszont megláttam, hogy a 11-esen nem áll bent vonat, tudtam, hogy Budapest és Cegléd közt történt a malőr. A nagy tájékoztató táblára felpillantva láttam, hogy vonatom, melynek 17:37-re kellett volna beérkeznie a 11-esre, hogy utána visszainduljon, 50 perc késéssel van kiírva.

Gyakorlott utazóként tudom, hogy lesz az 60 vagy 70 is, de arra számítottam, hogy majd gyorsan lecsatolják a mozdonyról, rákötik a másikra, és 10 perc állás után menesztik is, mint ahogy volt már ilyesmire példa.Ez mondjuk legkésőbb 19:00-es indulást jelentett volna. Közben hallom a hangosbemondóban (nem a gépi hang volt), hogy "Cegléd-Szolnok felé személyvonat indul a 14. vágányról." Odamegyek, mivel reménykedem, hogy ha az 18:15-kor elindul, akkor esélyem van Szolnokról hamarabb hazaérni, mint a gyorssal. Odaérve látom, hogy a vágány elejénél csak Cegléd van kiírva célállomásként, csakúgy, mint a nagytáblán. Megkérdezem a kalauzt, aki teljesen normálisan válaszolt (sajnos ez nagy szó), hogy nekik bizony "ceglédi vonatszámot adtak, de ha a hangos azt mondja, hogy Szolnokig megy, akkor addig megy, de ő erről nem tud", meg "még legalább 5 perc, mire indulunk, jobban jár, ha megvárja a gyorsat, mert azt megfordítják, és valószínűleg még Ceglédig lehagyja ezt itt, mert ez mindenhol megáll majd". A hangosbemondót itt, a 14-es vágány elején nem lehetett érteni sem egyébként. Hallgattam rá, bár ne tettem volna! (Ami nem a kalauz hibája, valószínűleg ő sem tudott sokkal többet, mint én.) Átbattyogok a 11-eshez, várom a vonatot a pályaudvaron keresztülfúvó sarkvidéki szélben. Nem mentem vissza a nagytáblához, hogy megfigyeljem, hogyan növelik minden 10 percben 10 perccel a késés kiírását, hogy ne húzzam fel magam, de az 50 perc már jócskán letelt, a Cegléd (és vajon Szolnok is?) felé tartó személy rég kiment, a szegedi IC után a 18:20-kor induló nyíregyházi is (szép adag késéssel, de) elhagyta a Nyugatit, ám a mi vonatunk sehol. Az aluljáró feljáratánál állva csak töredékeket lehetett hallani a hangosbemondó vartyogásából, mely néha a gépi, előre rögzített volt, néha nem. Egyébként meg attól nem jön hamarabb a vonat, ha hallom, mit mondanak. Néha lehetett érteni is, mit mondanak be éppen: például, amikor a 13- as vágányra bemopndtak egy Ceglédi személyt, miszerint "5 perc múlva indul, kérjük, szálljanak fel a vonatra", majd pedig "azonnal indul, kérjük, fejezzék be a beszállást." Sajnos a 13. vágányon nem volt azonban vonat, amire fel lehetett volna szállni... Végül beérkezett a mi vonatunk is 19:37-kor, azaz 120 perc késéssel. Már nem sokan vártak rá, vagy lehet, hogy csak többeknek odafagyott a talpuk a pályaudvar betonjához. Gyors le- és felszállás után várunk, 19:40-kor bejön mellénk egy IC, majd azt természetesen már menesztik is, 19:45-kor, mert már annak is megvan a maga késése. Jó, csak menjünk már! Biztos voltam benne, hogy akkor még mi is állunk 5 percet, ám már 19:55 volt, és még mindig nem mozdultunk a Nyugatiból. Ekkor újabb hangosbemondás: a tizenikszedik vágányról személyvonat indul Ceglédre 20:00-kor. Ezt nem a gépi hang mondta, tehát lehet benne valami, gondoltam, és kezdtem ideges lenni, nehogy már még egy bokorugró vonatot is kiengedjenek előttünk! Ekkor megtörtént a csoda, és 19:57-kor elindultunk. (92 perc késés eddig.) Zuglóig 20-30 km/h-s átlaggal eltötyörögtünk, majd onnan továbbindulva a Kerepesinél megálltunk. 10-15 perc után további vánszorgás Kőbánya-Kispestig, ahol szépen megvártuk, hogy a fent említett személyvonat beálljon mellénk a szomszédos vágányra, újfent feltornázva a vérnyomásom. Majd pedig majdnem leszálltam, amikor a következőt vettem ki az (itt is halk) utastájékoztató rendszer élő szavaiból: az x. vágányon álló gyorsvonat és az y. vágáynon álló személyvonat bizonytalan ideig állomásunkon tartózkodik. Kérjük szíves türelmüket és megértésüket." Szerencsére 2 percre rá elindultunk, de csak azért, hogy utána, még Ferihegy előtt, újfent álljunk egy negyed órát. Vecsést este kilenc óra után hagytuk el végül, és Ceglédig még egy kicsit rá is tettünk még a késésre. Útközben természetesen nem mentünk el álló, Cegléd felé tartó személyvonat mellett.
Végül 165 perc késéssel érkeztem haza, köszönhetően az Albertirsa és Monor közti felsővezeték-szakadásnak.
Utastájékoztatás rulez! üdv, greggrant

A bejegyzés trackback címe:

https://mav.blog.hu/api/trackback/id/tr40343895

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

tmelinda04 2008.02.18. 17:48:47

Én is pénteken mentem Bp Nyugati pályaudvarra, Szolnokról indult 16:14-kor a Záhony- Bp járat, én majdnem fél nyolvkor érkeztem be a nyugatiba. Öt perc menet, fél óra állás, öt perc menet fél óra állás....
A végére iszonyat dühös voltam, hogy ilyen esetre nem lehetne beállítani valami dízel mozdonyt vagy ilyesmi...
Leszekad a vezeték és megáll az élet....
Ilyenkor egyébként nem jár vissza a jegy ára? Vagy ez is vis maior?

Gorilla-mv 2008.02.18. 18:08:56

Igen, ez alapvetően vis maior.
Az más kérdés, hogy lehet, hogy lehetett volna csökkenteni esetleg a késésen, de tmelinda04 kérdésére válaszolva: ilyenkor nem mindig lehet beállítani dízelmodonyt. Például azért, mert közel-s-távolban nincs ilyen eszköz és hozzá mozdonyvezető, vagy ami gyakrabban megtörténik a leszakadt vezetékek és egyéb tartozékok mind a két vágányba belógnak, így nincs szabad űrszelvény, ahol bármilyen jármű közlekedhetne, illetve a helyreállító csapatnak is ki kell jutnia a helyszínre, és akkor vagy dolgoznak a helyreállításon, vagy mennek dízelgéppel a vonatok. Egyébként egy ilyen forgalmas vonalon 5-10 dízelmozdonyra lenne szükség, hogy ne legyen jelentős késés (ami mindenképpen lenne, mert a dízellel rá kell járni a vonatra, fékpróba, papírmunka stb. aztán a másik állomáson lekapcsolni, félreállni, újabb fékpróba, papírok stb. Ez helyből 30 perc késés.

Jack__Bauer 2008.02.19. 00:04:22

Off: lehet már tudni valamit arról, hogy szerdán folytatják-e a sztrájkot?

20-05 666 2008.02.19. 00:50:48

JB: jó kérdés. MÁV részről "terroristákkal nem tárgyalunk" vdszsz részről meg "életünk árán sem engedünk" álláspont. Sztrájk volt, most nincs, de biztos lesz. Kérdés hogy pontosan mikor.

Adani 2008.02.19. 11:06:18

Nemtom milyen hosszan szakadt le a vezeték, de ha csak pár 100 m, akkor nem lehetne megpróbálni csuma gázzal lendületből áttolni rajta a vonatot? Egyáltalán mennyit tud haladni egy átlagos Szili ( V43) mondjuk ha 100-al megy és megszakad az áram? Sztem még akár km-eket megtesz egy átlagos szerelvény, a lendület meg a saját súlya viszi előre.

Gorilla-mv 2008.02.19. 13:22:12

Meddig tud elgurulni?! Attól függ, hogy csak maga megy gépmenetben, szerelvénymenettel, tömött ingával, hosszú tehervonattal, emelkedőn, lejtőn, síkon stb. De egy km-t el tud döcögni mindenképpen.

A gond viszont ott van, hogy
1. Ha belóg valami az űrszelvénybe, akkor oda nem érdemes behajtani.
2. Nem lehet (általában) 100 méterenként "kikapcsolni" a felsővezetékből az áramot.

Magyarnaba 2008.02.20. 10:54:25

Sziasztok!

Mi is ugyanazzal a vonattal mentünk pénteken Törökszentmiklósra a barátnőmmel.

Annyit megjegyeznék, hogy szerintem sokáig semmi késés sem volt kiírva, a hangosbemondó a mi vonatunkkal kapcsolatban egy büdös szót sem mondott. Később a táblára kikerült ugyan a 30 perc késés, de valami számítógépes hiba miatt az villogott, hogy "DÉLIBÁB-30 perc", szóval a felette lévő sorban lévő IC késését a gép erre a vonatra is kiírta.

Mindez hagyján, de odacsődültünk az információhoz a váróterembe, erre a bent ülő hölgy - talán megijedt - behúzta a függönyt és kikiabálta, hogy a 10-es vágánynál van ezentúl az utastájékoztatás.

Átmentünk - most már csak ketten - a 10-es vágányhoz az ügyeleteshez. Ott egy másik hölgy fogadott, aztán jött egy férfiú is, akik semmit nem tudtak és kikérték maguknak, hogy azt kértem, legalább telefonáljanak a szakadáshoz közelebb levő állomásokra vagy egy ottrekedt mozdonyvezetőnek a mobiljára, hogy mégis, mi a helyzet.

Én elfogadom, hogy nincs GPS-es követőmonitor a vonatokhoz (ezt felhozták annak ellenére, hogy nem erről beszéltem), de az a kifogás, hogy ilyen hülyeségekkel nem lehet a vonalat foglalni (sic), hajmeresztő!

Végül addig unszoltam, hogy a hölgy felhívott valakit, aki csodák csodájára nem harapta le a fejét a vonalfoglalásért, hanem közölte, hogy mikorra ér be a kérdezett vonat. Megköszöntem, elmentem. Ja, és nem voltam bunkó, pedig nagyon türtőztetni kellett magamat.

Pifu 2008.02.21. 02:28:38

A felsővezetéket állomásközönként lehet kikapcsolni.Ha elszakad valami akkor az általában űrszelvénybe belelóg.Ebbe,ha beletolunk egy vonatot még nagyobb zűrt okozunk.A f.v.kikapcsolt állapotában is renkívül veszélyes a feltöltődések miatt.
süti beállítások módosítása