Huhh jó hosszúra sikerült.
Kedves Szerkesztő!
Mielőtt történetemet megosztom Veled, elöljáróban leszögezem, hogy imádok vonattal utazni, imádom a vasutat, de a MÁV tett róla, hogy ez a hozzáállásom megváltozzon. Már 4. éve hogy Békécsabára járok főiskolára. Először mindezt Miskolcról tettem, de aztán Budapestre költözünk, melynek egyik oka a MÁV volt. Mivel a párommal együtt közlekedtünk, összeszámolva az eddigi károkat, igen jelentős összeget könyvelhettünk el. Nem beszélve a rengeteg késésről, az ebből adódó taxizásokról, valamint a lekésett vizsgákról, amely miatt újra fel kellett venni a tárgyat és nem kétforint volt az ára.
Nos mindezek mellett a legutóbb történtetek osztom meg Veled, amely mostmár tényleg betette a kaput.
A történet ott kezdődik, hogy 2008. január 3-án Békéscsabán vizsgáztunk a párommal és szerettük volna meglátogatni a szüleit akik Kengyelen laknak. Ez egy kis település Szolnok közelében. Vonattal úgy lehet eljutni, hogy a Békéscsaba-Szolnok vonal Tiszatenyő állomásán kell átszállni a szentesi (most már hódmezővásárhelyi) vonatra.
A vizsga 11:30-kor ért véget, és úgy terveztük hogy a 11:45-ös Maros IC vonattal fogunk menni, amellyel Mezőtúron utóllérjük azt a személyvonatot, amely 11:23-kor indult el Békéscsabáról. Azért volt fontos elérni a vonatot, mert a következő szerelvény, amihez lett volna csatlakozás az 14:30-kor indult, és nem volt kedvünk majd 3 órát ücsörögni Békéscsabán (aki járt már a csabai állomáson az talán megérti hogy miért).
Tehát sikerült időben kiérni a vasútállomásra, és mikor kezdtünk örülni hogy elértük a vonatot, bemondja a hangosbemondó hogy a Maros IC 15 percet késik.
Erre megkérdeztük az információs kisasszonyt, hogy a csatlakozó szerelvények megvárják-e. Azért bátorkodtam megkérdezni, mert ha személyvonattal vagy gyorsvonattal utazok, és az késik, akkor mindig az a kifogás, hogy azért késik, mert az IC mindig elsőbbséget élvez. Gondoltam megbizonyosodok róla, hogy ez tényleg így van-e. Hát közölték, hogy így és minden csatlakozó vonat megvárja, hacsak nem késik annyit, hogy a következő csatlakozó vonatra már kevesebbet kellene várni.
Tehát nyugodtan vártuk a vonatot. A hangos közben bemondta, hogy a csatlakozó vonatok megvárják az IC-t. Persze azt nem tették hozzá hogy csak Békéscsabán, vagy az egész útvonalon. Elkezdtem gyanakodni, hogy ez csak Békéscsabára érvényes. Megint visszamentem kérdezősködni, de megnyugtatott a kiscsaj az információban, hogy ne aggódjak, mert mezőtúron meg kell hogy várjon a személy, mert amúgy két állomás között érné utol az IC. Meg kiszámolta a csajszi, hogy az IC 15 percet késik, és ha időben érkeznék mezőtúrra, akkor még nekem kellene 10 percet várni a személyvonatra, tehát biztos lehetek benne, hogy azt az 5 percet megvárja.
Na tényleg megnyugodva begurult a szerelvény, két mozdonnyal, ami már kezdte világossá tenni, hogy miért késett. Felszálltunk rá.
A csabai állomáson gyakori, hogy a késéssel érkező vonat még rátesz némi várakozást az állomáson. Tehát mire továbbindult a vonat, már 22 perc késésben volt. Ekkor elkezdtünk parázni, hogy nem fogja megvárni a személyvonat. Aztán a kaller azzal nyugtatott a vonaton, hogy meg fog várni, mert ugye Mezőtúr és Tiszatenyő között nincs akkor állomás, hogy félreálljon a személyvonat, a szembejövő vágányon meg úgysem mehet az IC, mert jön szemből vonat.
Persze mire megérkeztünk Mezőtúrra összességében kicsit csökkent a késés, már csak 18 perc volt. Tehát a személyvonatnak alig 8 percet kellett várnia.
Azaz hogy kellett volna.
Mert amikor leszálltunk, személyvonat sehol. Megkérdeztem a pirossapkás, palacsintasütős bácsit, és azt mondta hogy az már elment 5 perce.
Erre elkezdtem érdeklődni hogy az nem csatlakozó vonat. Azt mondta hogy nem, mert az nem onnan indul, tehát nem csatlakozó, csak utólérné az IC.
Mond jó. De akkor most hogyisvan, hogy elindult a személy és megy utána az IC és majd letolja a vágányról, mert ugye szemből kéne jönnie vonatnak.
Erre az a válasz jött, hogy ááááááá, a szemből jövő vonat megállt Tiszatenyőn, és ott megvárja amíg beér az IC, ami a másik vágányon fog közlekedni.
Tehát a személyvonatot az IC valahol Mezőtúr és Tiszatenyő között fogja lehagyni.
Mondtam egy cifrát, aztán mentem a menetjegyirodába, hogy visszaváltom a jegyet, mert megyek inkább tovább busszal, mert nincs kedvem ott ülni majdnem 3 órát mire jön a következő személy vonat. Erre mondja a pénztáros, hogy de hát jön egy gyorsvonat 14:26-kor. Ekkor az óra: 12:54-et mutatott. Mondom az igaz, csakhogy az nem áll meg Tiszatenyőn. Erre azt mondja, hogy de menjek vele el Szolnokig és jöjjek visszafele a szentesi vonattal. Ez még jó is lenne, csak a gond az, hogy a gyorsvonat 14:53-ra ér Szolnokra, a szentesi meg 14:55-kor indul vissza. A vonat pedig Szolnokig megsem áll. Ezt azért nem éri meg kockáztatni, mert ismerve a közlekedési szokásokat arrafelé, rendszerint Szajol előtt vagy Szolnokon a Zagyvahíd előtt megállítják néha a vonatokat egy-két percekre. A 2 perc arra nem elég, hogy a 16. vágányról előrefuss az első vágányra. Ha meg nem jön össze, akkor 1 órát kellene ott ülni Szolnokon.
Ehhez kis kitőrként hozzátartozik, hogy most újították fel a Mezőtúr-Tiszatenyő vonalat, és a decemberi új menetrend óta, nem áll meg a gyorsvonat Mezőtúr és Tiszatenyő között, csak a személy vonat. Nem mintha a felújítás ideje alatt megállt vola, de azért akadt egy-kettő. Tehát ilyen személyvonat egész nap mindössze 6 darab közlekedik. 6:30, 8:30, 11:23, 14:30, 16:30, 20:30. Ha ebben valaki valamilyen matematikai vagy egyéb logikát, illetve ütemességet felfedez az szóljon.
Tehát mondom a pénztárosnak, hogy váltsuk vissza a jegyet, vagyis lemondok a további utazásról. Mivel levelezős vagyok és elvileg csak lakóhely és iskola között közlekedhetek, ezért kértem egy kis igazolványt, melybe megindokoltam, hogy miért kell nekem más viszonylaton is uzatni. Ezért az igazolványba bele van pecsételve a Békéscsaba-Tiszatenyő és Tiszatenyő-Kengyel útvonal is. Hogy miért van külön az megint megérne egy e-mailt, de ezt most nem részletezem. Tehát a menetjegyet is két részletben kellett kérni, mert az igazolványban így van akkor így kell kérni, különben ha úgy kérem, hogy Békéscsaba-Kengyel, akkor megbüntet a kaller.
Azt mondja a pénztáros hogy jó, de mivel diákjegyem van, nem éri meg visszaváltani, mert pár forinttal került többe a jegy mint a visszaváltás költsége.
Ugyanis mivel két jegyem van, kétszer kell számolni kezelési költséget. Mivel az egyik mindössze 100 forint volt, azt nem is lehet visszaváltani a pénztáros szerint. A másik jegy meg alig került többe 20 forinttal, mint a kezelési költség. Tehát nem volt értelme az egésznek.
Monjda a pénztáros hogy írjak reklamációs levelt. Mondom neki, hogy minek, mivel eddig akárhányszor akármilyen ügyben írtam, azt a választ kaptam: Kérjük, induljon el egy hamarabbi vonattal. Anyátok ! Mikor pl Miskolcról 3:50-kor indult az első vonat, és az késett 4 órát, és nem értem be vizsgára, persze se jegyet nem váltották vissza, se vizsgázni nem tudtam, no meg 2000 forintba került a tárgyfelvétel újra. Akkor is ezt válaszolták. Induljon el korábbi vonattal. Persze, ha lenne. De Magyarország !!!
Hozzáteszem, hogy egyébként busszal indultunk tovább Mezőtúrról, ami Törökszentmiklóson 2 perccel késte le a csatlakozó buszt. Így Törökszentmiklósról vonattal átmentünk Szajolba, ott át tudtunk szállni a szentesi vonatra, és végre hazaértünk. De ilyen kalandok árán is 1 órával hamarabb értünk célba, mintha Békéscsabán, vagy Mezőtúron megvárjuk a következő személyvonatot. Ja és azzal a szentesi vonattal értünk haza, amelyet azzal a gyorsvonattal érhettünk volna el, amelyről 2 percünk lett volna átszállni Szolnokon.
Egyébként kb 2 havonta történik valamilyen kaland, és alkalmanként átlagosan 1-2 ezer forint kár keletkezik belőle.
Történt pl olyan is, hogy véletlenül rossz jegyet adtam oda a kallernak, ő lekezelte, aláírta és csak ezután jött rá hogy másik útvonalra szóló jegyet adtam oda. Erre azt mondja semmi gond, mert ilyenkor rá kell írnia, hogy hibás érvényesítés, vagy mi a fene. Ezt megtette és mondta hogy nyugodtan menjek vele egy pénztárhoz, azok majd adnak helyette egy másikat. A pénztáros elküldött a picsába, hogy a kallernek kellett volna egy jegyzőkönyvet mellékelnie.
Azt mondta a pénztáros, hogy ha nem akarom hogy a másik kaller megbüntessen, vegy új jegyet. Ezt megtettem, és a kallernek mutattam a rosszul kezelt jegyet, erre ő azt monjda hogy elfogadta volna, mert rajta van a vonal száma, és megtudta volna erősíteni azon a vonalon lévő kaller hogy ő kezelte rosszul.
Az egészből folyamatosan azt tapasztalom, hogy a kalaúzok, az információsok és a pénztárosok között rohadtul nincs összhang és egyetértés.
Mindenki mást mond és máshogy értelmezik a szabályokat, de még egyiksem tudta alátámasztani a saját igazát valami dokumentummal, ahol az általuk hivatkozott joszabályok le lennének írva feketén-fehéren.
Fontos még megemlítenem, hogy a reklamációs levelek terén is olyan fejetlenséget tapasztaltam, amit még sehol máshol. Pl egy Békéscsaba-Szolnok vonalon történt hasonló csatlakozó vonat nem várta meg a másikat sztori kapcsán 2 hónapig húzták a választ, amit azzal magyaráztak, hogy az eset a Szentesi igazgatósághoz tartozik mert ő felügyeli ezt a vonalat is. Nekik persze fingjuk nem volt arról, hogy mi történ ezen a vonalon.
Úgyhogy a MÁV-al nagyon tele van a tököm, és a majd 4 év alatt, mióta főiskolára járok közel akkor kárt okoztak nekünk, amiből egy félévnyi tandíjat ki tudnék fizetni. Persze egy-egy alkalom jelentéktelen összeg, de a sok kicsit összeadva és a vonzatos költségeket is hozzáadva elég borsos összeg jött ki.
Úgyhogy épp most tanulunk vezetni a párommal, hogy mihamarabb legyen autó, mert ha már diákigazolványunk sem lesz, akkor minden duplaannyiba fog kerülni, és még nagyobb lesz a kár. Nem beszélve arról, hogy ketten egy autóval olcsóbban utazunk bárhová az országban, mint ketten egész jeggyel a vonaton.