MÁV utaspanaszok, késések, információk.

Új MÁV blog

menetidő?

2008. január 08. - georgejr
Egy kis menetidő összehasonlítás


Sziasztok!

Csak egy kis érdekesség. Tegnap, január 1-én Poszonyból utaztam haza Budapestre az EC 171 jelű nemzetközi gyorsvonattal. A vonaton megtaláltam a vonat teljes menetrendjét, a távokkal, menetidőkkel, volt időm, készítettem  belőle egy kis pofás táblázatot. A számokból látszik, hogy jellemzően 90 és 100 km/h sebességekkel jött a vonat Berlintől egészen Párkányig, ott aztán, ahogy a magyar határra értünk, mintha egy falnak ütköztünk volna, a vonat úgy lelassult.

A Vác Budapest szakaszon már mindössze 46 km/h a menetrend szerinti átlagsebesség, amihez a Mávnak még sikerült hozzátennie további 40 perc késést.  Ami vicces volt, hogy egy bizonyos budapesti szakaszon egy darabig fej mellett haladtunk valamelyik ott közlekedő villamossal, ami ugye 3-400 méterenként megáll.

A vállalat bármely dolgozója nevében szégyenkeznék a táblázat utolsó sorát olvasva.

Kiindulás

Cél

Indulás

Érkezés

Megtett út
km

Menetidő
perc

Átlagos sebesség
km/h

Berlin Hbf

Berlin Sdk

6:46

6:53

7

0 óra 7 perc

60,0

Berlin Sdk

Elsterwerda

6:53

8:05

133

1 óra 12 perc

110,8

Elsterwerda

Dresden Neustadt

8:06

8:44

53

0 óra 38 perc

83,7

Dresden Neustadt

Dresden Hbf

8:46

8:54

4

0 óra 8 perc

30,0

Dresden Hbf

Bad Schandau

9:10

9:36

40

0 óra 26 perc

92,3

Bad Schandau

Dečin

9:40

9:57

22

0 óra 17 perc

77,6

Dečin

Ústi nad Labem

9:59

10:14

23

0 óra 15 perc

92,0

Ústi nad Labem

Praha Holešovice

10:15

11:18

103

1 óra 3 perc

98,1

Praha Holešovice

Kolin

11:33

12:11

62

0 óra 38 perc

97,9

Kolin

Pardubice

12:12

12:34

42

0 óra 22 perc

114,5

Pardubice

Česka Třebova

12:36

13:10

60

0 óra 34 perc

105,9

Česka Třebova

Brno

13:11

14:15

91

1 óra 4 perc

85,3

Brno

Břeclav

14:17

14:49

59

0 óra 32 perc

110,6

Břeclav

Kúty

14:52

15:04

18

0 óra 12 perc

90,0

Kúty

Pozsony

15:06

15:42

64

0 óra 36 perc

106,7

Pozsony

Érsekújvár

15:45

16:36

91

0 óra 51 perc

107,1

Érsekújvár

Párkány

16:38

17:04

44

0 óra 26 perc

101,5

Párkány

Vác

17:09

17:44

55

0 óra 35 perc

94,3

Vác

Budapest Keleti

17:46

18:32

35

0 óra 46 perc

45,7

 

Összes út

   

1006

11 óra 46 perc

85,5

 

Magyar szakaszon megtett út

90

1 óra 23 perc

65,1

Ha közlésre érdemesnek találjátok, és bármilyen stilisztikai gikszert találtok az általam leírtakban, nyugodtan változtassatok azon.

Üdvözlettel:

Kami

A bejegyzés trackback címe:

https://mav.blog.hu/api/trackback/id/tr89288524

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Bástya elvtárs (törölt) 2008.01.08. 11:00:37

nem tudom, mi a baj. Vácig még egész jól jött. A Vác-Bp szakaszon lévő tetvészkedés viszont felháborító. És gondolom ebben nincs benne az a szokásos 5-10 perces standard késés, ami szinte minden keleti Pu-ba tartó vonatnál megvan.
Érti valaki, hogy miért kell minden második vonatnak 5-10 percet várakoznia közvetlenül a keleti pályaudvar előtt, hogy beengedjék a pályaudvarra?

szgaborz (törölt) · http://szummer.hu/ 2008.01.08. 14:54:39

biztos akkor keszitik elo a leszallopalyat...

tomi79 2008.01.08. 16:18:45

Valószínűleg nincs szabad vágány...

Nandesz 2008.01.08. 16:23:31

Előre leszögezném, hogy nem vagyok MÁV-os, de ha benézünk a dolgok mögé, egész érdekes dologra lehetünk figyelmesek.

Egyrészt, ez a vonat, valamint hasonló társai, melyek Csehországon át jönnek Budapestre, eléggé híresek külföldön szerzett késéseikről.

Ebből a szempontból nem rossz, hogy került egy kis tartalék a menetidejébe, alkalomadtán le lehet faragni a késésből. Továbbá érdemes elgondolkodni azon, hogy mennyien utaznak ezen a napi néhány pár EC-n és mennyien utaznak Vác és Budapest között az elővárosi vonatokon. Nagyságrendi a különbség az elővárosi utasszám javára, így ha őket szivatnák meg a néhány nemzetközi vonat miatt, még nagyobb lenne a felháborodás. Márpedig minél szorosabb menetideje van a nemzetközi vonatnak, annál nagyobb az esélye, hogy az elővárosi utasok szívnak miatta.

Kisebb lenne a menetidő, ha a vonat a Nyugatiba érkezne, de mivel lassan ott tartunk, hogy minden nemzetközi vonat, és a belföldi IC vonatok többsége a Keletiből/be megy, akkor az átszálló utasoknak buszjegyre kellene költeni, és még több idejükbe kerülne a BKV-zás, mint amennyi idő alatt az EC beslattyog a várost megkerülve.

Szóval fel lehet háborodni ezen a menetidőn, de nem érdemes.

tomi79 2008.01.08. 16:51:36

És Nandesz, ilyen elővárosi vonatok nincsenek Berlin, Prága vagy Pozsony térségében, csak Vác és Budapest között? Vagy ha igen, ott miért nem zavarnak?
"...mennyien utaznak ezen a napi néhány pár EC-n" Bocsánat, az EC elvileg emelt szintű szolgáltatás, magas utazósebességgel, kevés helyen történő megállással, ezért is kell rá pótjegyet venni. Arról ne is beszéljünk, hogy ez egy nemzetközi vonat, sokan életükben először egy ilyen vonaton érkeznek Magyarországra, tehát ha azt látja az utas, hogy a határra érve csigalassú lesz a (drága) vonat, esetleg megállítják valahol, hogy elengedjen egy elővárosi vonatot, meglesz a (nem épp hízelgő) első benyomása az országról (mondjuk ahhoz épp elég kinéznie a vonatból, és látnia a lerobbant állomásokat).
Apropó: Vácon miért áll meg a vonat? korábban azt hiszem, nem álltak meg ott az EC-k!

Nandesz 2008.01.08. 17:56:52

Ott is vannak elővárosi vonatok, csak pl. Németországban, és talán Csehországban is jobb az infrastruktúra, kevesebb a lemaradásuk, illetve több pénz jut vasútra, amiből ráadásul valószínűleg kevesebbet is lopnak el, mint kis hazánkban. A cseh és szlovák elővárosi vonalakon pedig asszem némileg ritkábban járnak a vonatok, mint nálunk Vác felé.

Egyébként amennyiben pontosan érkezik a vonat a határra, nem állítják tudtommal félre az előváros miatt, csak nem megy a vonatra és a pályára alkalmazható maximális tempóban. (Azaz nem 120-al, hanem lassabban jön Váctól.) Ha késik, akkor a MÁV, tapasztalataim szerint engedi végigteperni max. tempóban, szétverve az elővárosi menetrendszerűséget. Erre mondom én, hogy sajnos, mert az én olvasatomban nem a nemzetközi vonatnak van prioritása, mint a MÁV szerint, hanem a pontosan közlekedő vonatnak. Ha így lenne, akkor könnyebb lenne megakadályozni a késések tovagyűrűzését.

Más: Az EC csak belföldi forgalomban pótjegyes, nemzetközi forgalomban ezt rég eltörölték, tehát nem lehet azt mondani, hogy a határon lelassul a "drága" vonat, mert az EC sem drágább vonat, mint a többi nemzetközi járat. Tőlünk nyugatra az EC színvonal az alap, egyáltalán nem emelt szintű szolgáltatás ez, erről csak a MÁV gondolkodik így.

Vácon pedig azért áll meg, mert a laza menetrend ezt lehetővé teszi. Inkább az állomáson álljon, mint a vörös jelzőnél. Ha már pár utasnak ez jó, az is valami.

Attila31 2008.01.08. 18:02:55

Egy a pronléma,hogy Vác és Budapest-Keleti között a távolság NEM 35 km,hanem ennél jóval több.A vonat a Körvasúton keresztül éri el a keletit átlagsebességét leginkább ez a szakasz rontja.Ha megnézed,akkor sem ez a vonat sem másik a nagyvárosok belterületein nem száguldozik,sem Berlinben,sem Drezdában.Ha ezzel a vonattal utaztál akkor bizonyára érezted,hogy nagyjából mennyivel is jöttök a magyar szakaszon,és hol lassultatok be.

Turmion Kätilöt 2008.01.08. 18:39:44

Vác és Újpest közöztt jól szokott menni a vonat, de a Keletibe megy, előtte nem egy vonat várakozik, míg kisorsolják, melyik vágányra fusson be.

tomi79 2008.01.08. 19:57:52

Nandesz,
Igazad van, az EC/IC valóban csak Magyarországon számít csúcsminőségnek, hiszen Nyugat-Európában Thalysok, Eurostar, TGV, ICE vonatok száguldanak belföldi és nemzetközi forgalomban.
Azt nem tudtam, hogy nemzetközi forgalomban már nincs EC pótdíj, bár annyira nem törölhették el régen, tavaly nyáron jártam Németországban, és a jegyautomatákban lehetett venni IC pótjegyet (akkor valószínűleg még az EC is pótjegyes lehetett), viszont most tényleg nincs szó EC/IC pótjegyről a német vasút honlapján.
A külföldi elővárosi vonatok azért jutottak eszembe, hiszen három másik fővárost is érint a vonat. Berlin környékén nyilván jobb az infrastruktúra, Pozsony nem nagyváros, Prága esetében viszont elvileg lehetnének hasonló problémák, de valószínűleg jobb az infrastruktúra, mint nálunk (nem tudom, hogy csinálják, nemrég még hasonló volt ott az életszínvonaluk, de azóta minden téren leköröztek).
A váci megálló azért furcsa, mert Vác kisváros, és pl. Tatabányán nem állnak meg az EC-k, pedig megyeszékhely és jóval nagyobb (vö.www2.chem.elte.hu/gigant_club/mav/EC_hu.html -azt írja, hogy az EC csak 100000-nél nagyobb lélekszámú településeken állhat csak meg).
A lassúságot illetően egyébként valószínűleg Attilának van igaza, vagyis 1. a Körvasúton lassan megy a vonat, 2. hosszabb a valóságos távolság, mint a megadott. A múltkoriban Debrecenbe utaztam IC-vel, a Nyugatiból indult, aztán a Körvasúton Újszász irányába kanyarodott... hát igen, jó kis kerülő.

Nandesz 2008.01.08. 21:15:54

Az EC szabványt a legtöbb vasút mára nem is igazán tartja be, eléggé felhígult ez a szolgáltatás az új minőségi vonatok térnyerésével párhuzamosan. Ez a 100ezeres szabvány szerintem nem bír túl nagy létjogosultsággal. A szabvány megalkotásakor főleg tőlünk nyugatabbra lévő országok adottságaiból indultak ki, Németországban sűrűbben vannak ekkora városok, mint itt. Ugyanakkor elgondolkodtató, hogy egy átszállási lehetőségeket adó csomópont, vagy nyári menetrendben egy üdülőváros kivételt képezhet. (Persze most nem a váci megállás jogosságát akarom ezzel bizonyítani, mert az igazándiból csak egy menetrendben meghirdetett technológiai okokból történő megállás.)

Tatabánya esetében pl. én egyetértenék a z EC vonatok megállításával, mert magyar viszonylatban nagy város, továbbá megyeszékhely. Ennek egyelőre nincs nagy realitása egyébként, az EC-ken ugyanis gyakorta helyhiány van, amióta a MÁV adja ki a bécsi vonatok nevetségesen rövid szerelvényeit, a tatabányai megállással közlekedő IC-k pedig nem generálnak nagy forgalmat Tatabánya tekintetében. Az is Tatabánya ellen szól, hogy ÖBB viszont ragaszkodik a 3 óra alatti menetidőhöz Bécsig. (Bécsben kb. 2x annyit tekereg a vonat a Westbhf-ra való eljutás érdekében, mint nálunk a Keleti és Kelenföld közt. Erre ékes példa, hogy Bruck an der Leithán átszállva elővárosi vonattal előbb bent van az ember Bécsben - a Südön -, mintha az EC-vel végigutazik a Westig.)

Visszatérve az EC szabvány be nem tartására: Elvileg az EC vonatokban az étkezőkocsit az 1.o és 2.o kocsik közé kell besorozni. Ennek ellenére pl. a svájci vasút is vígan közlekedtet EC-ket étkezőkocsi nélkül. Továbbá EC vonatra közbülső állomáson nem lehetne kocsikat kapcsolni/arról lekapcsolni (stokkozás tilalma). Egy vasúttársaság sem jut eszembe, aki ezt betartaná. A teljes útvonalon 90 km/h-ás átlagtempó Kelet-Európa számára pedig többnyire csak álom.

A debreceni IC vonatod városnézése a 100a vonal felújítása miatt volt, több mint fél évig kerültek az IC-k. Mostanra viszont visszakerültek a 100a-ra, persze a menetidejük nem lett sokkal jobb, szegedi társaikkal egyetemben az elővárosban ők is kénytelenek lassúzni a személyvonatok miatt. (Ami egyébként nem gond, legalábbis amíg nem borul fel a menetrend.) Viszont újra megállnak az IC-k Kökin és Zuglóban, ami azért nem hátrány.

tomi79 2008.01.08. 22:38:20

Meg Ferihegyen, ami szintén nem utolsó szempont... vicces volt, hogy a debreceni vonatok közül a gyorsok érintették a repteret, az IC-k meg nem. Meg az is vicces, hogy budapesti pályaudvar, ahonnan indulnak a debreceni IC-k, időnként cserélődik: néhány éve a Keletiből indult az IC - igaz, a bécsi EC-k is hol a Keletiből, hol a Déliből indulnak, bár az előbbiből gyakrabban :)
Bécsben néhány éven belül változik a helyzet a pályaudvarok terén, gondolom, nem fognak annyit tekeregni a vonatok: www.mav-start.hu/hirek/nagyvilag.php?mid=146d810207de03ik
Budapesten is nyilván ez lenne megoldás, csak nincs pénz rá... hiszen semmiképp sem lehet még az IC-ket sem egy pályaudvarról indítani.