MÁV utaspanaszok, késések, információk.

Új MÁV blog

Mozgó jegyárusokkal ne sefteljé' vazze

2007. november 03. - georgejr

Nagy a segítség. Tök jó, hogy a vasutasok kitalálták ezt a mozgó pénztáros intézményt, csak értelmes, segítőkész embereket kellene beültetni. Bár ez az intézmény működhetne a Keletiben is, de nem. Erre ékes példa október 31. összesen 5 pénztár volt nyitva este a Keletiben. És ott is 20 méteres sorok álltak. Hát ennyi. Szánalom, ha a kaller a vonaton nem az egyik legnormalisabb, akkor nem tudom hogy jutunk haza.... De András sztorija hajtás után ütősebb


Ma úgy terveztem, hogy kereken 11 órakor Kelenföldről induló gyorsvonattal utazok Szombathelyre. Leszálltam az Etele téren, elindultam a pénztár fele, ahol viszont egy kis sor volt. Semmi gond, volt még negyed órám és előttem csak négyen álltak. Ekkor szólt 2 úr, hogy náluk is lehet venni ám jegyet, de csak “sima” vonatokra, IC jegyeket ők nem tudnak árulni. Aki utazott már, az tudja, hogy elvileg ezt azért találták ki, hogy jobban haladjon a sor. Odaálltam az egyik férfihez és már mondtam is neki, hogy “Szombathelyig kérek egy diákot”. Visszakérdezett, hogy “Szombathelyig?”. “Igen.” “Diák?”. “Igen.”. Nyomtatta a kis gépével a jegyet, közölte, hogy 1610 forintot fogok fizetni. Megköszöntem, megköszönte és elváltak az útjaink – de csak egy fél perc erejéig. Ballagtam a peron fele, amikor látom a kiírást, hogy a vonatom Győrön át megy Szombathelyre, viszont a jegyemen egy székesfehérvári út szerepel. Tudni kell, hogy a járatok kétféle úton jutnak el Szombathelyre és pár kilométerrel a fehérvári út rövidebb. Visszamentem és jeleztem a férfinek a problémámat, mégpedig azt, hogy ez a jegy nem biztos, hogy jó lesz nekem és nem akarom, hogy megbüntessenek engem. A válasza annyi volt, hogy “Hát ez valóban nem jó jegy így, de ezt Önnek kellett volna mondania!”

Magamban erre annyit reagáltam, hogy nekem honnan kellene tudnom, hogy merrefelé megy egy vonat, engem az induló- és a végállomás érdekel pusztán. A férfi azzal folytatta, hogy ezzel ő nem tud mit csinálni, mert “Nem tudom redukálni”, ekkor valami borzalmas szájszag és bűz csapta meg az orromat. A forrására lehet tippelgetni… Mondom ezt a jegyet nem is csökkenteni kell, mert Győr felé hosszabb az út, ergó fizetnék én még rá pár forintot szívesen, mert arrafelé szeretnék utazni. Ez sem tetszett neki. Megoldással továbbra sem szolgált. Ekkor egy másik utas, aki történetesen egy iskolatársam, az is jegyet szeretett volna váltani, méghozzá Ő is Szombathelyig, pont ugyanarra a 11 órás vonatra! Ő hallotta, hogy mit magyarázok és rögtön mondta is, hogy Győrön keresztül kérné. Miközben én szenvedtem a faszival, hogy most mi is legyen, közben a másik, aki az ismerősömnek adta volna a jegyet az is csak kínlódott. Beütötte a gépébe a célállomást és azt is, hogy min keresztül utazna. Mindezt 0,5 karakter/másodperces sebességgel, majd mondja, hogy “1300 forint lesz”. Ekkor a srác mondta, hogy valami nem lesz jó, mert ennél kicsit drágább lesz az ő jegye. Újra próbálkozott a barátunk, aki most valami 230km-es jegyet csikart ki a gépből, de a helyzet az, hogy ez sem jó. Sem árban, sem kilométerben nem passzolt azokkal, amiket az elmúlt hónapokban Ő vagy én váltottam. Volt egy harmadik próbálkozás, amikor ismét az első, rossz eredmény jött ki. A srác itt elunta a kínlódást és mondta, hogy Ő inkább a rendes pénztárhoz vonul, mert ott legalább biztosan megkapja a jó jegyét. A másik úr, akivel én társalogtam pedig mondta, hogy Ő nem tudja ugye visszaváltani a jegyet, maximum újat tud adni, újabb pénzért. Jeleztem neki, hogy szerintem nem az én hibámból történt az, ami történt és mégis az én pénztárcám rövidül meg? Ez így nem helyes… Ekkor Ő egy rendes pénztárhoz vonult, ahol megkérdezte az ott tartózkodót, hogy most akkor mi is legyen. Telt az idő és már csak 3 percem volt a vonat indulásáig. Úgy éreztem, hogy inkább ezzel az új, pénztáros férfivel folytatom inkább a beszélgetést. Elmondtam neki a történteket, Ő pedig együtt érzően széttárta a karját. Egyik ötlete az volt, hogy utazzak ezzel az érvénytelen jeggyel, mert a büntetéssel együtt olcsóbban jövök ki, mintha most cserélgetném össze-vissza a jegyeket. Ez egyáltalán nem tetszett, mert nem szeretném magamat egy “utasbarát” vállalat egy ismeretlen alkalmazottjára bízni a sorsomat. Mondta azt is, hogy ő visszaváltja a jegyet szívesen és kiállít egy újat ha gondolom. Ezzel a mozdulattal már majdnem el is kezdte adminisztrálni a dolgokat. Közölte, hogy az 1610 forintos jegyemet kb. 800-900 forintnyi (!) kezelési költségért cserébe veszi be! Ekkor rákérdeztem, hogy ez a művelet meddig fog tartani, mert a vonat viszont pillanatokon belül indulni fog… Magamba végig gondoltam azt, hogy ha én most visszaváltom a Fehérváros jegyemet, kiállítatok egy Győröst, akkor közben lekésem a győrit és amilyen szerencsém van a rákövetkező meg Fehérváron keresztül menne. Dupla hendikepp meg egyáltalán nem kell. Mondtam neki, hogy hagyja a francba az egészet és inkább csak annyit áruljon el, hogy mikor megy a következő Fehérváron keresztül. Mondtam, hogy 12:08-kor. Ránéztem az órára és örömmel láttam, hogy egy bő órám még van. Gondoltam kihasználom ezt az időt és kérek egy panaszkönyvet (vásárlók könyvét?), amiben megírom a történetemet és a gondjaimat. Befáradtam az utas információhoz, ahol egy segítőkész és korrekt fiatal sráccal találkoztam. Miután rögtön a panaszkönyvet kértem, megkérdezte, hogy elmondom-e neki a történetet. Elmondtam és közben adta a könyvet, ahova a mesélés után belefirkantottam a gondjaimat. Kitöltöttem minden sort, sőt még kevés is volt, így a történet végét nagyon lekurtítottam. Visszaadtam neki, megkaptam a saját példányomat és levegőztem egy jó fél órát még az állomáson, míg vártam a vonatomat. Végül félórás késéssel meg is érkeztem Szombathelyre.

Most pedig jöjjenek az észrevételeimet, megjegyzéseimet, javaslataim, amik a történet folyamon fogalmazódtak meg bennem, miközben mormolom a MÁV új szlogenjét az utasbarát (!) közlekedésről!
Egy jegykiadónak tudnia kellene, hogy vannak ilyen problémás utak, amikor többféle úton juthat el a kedves utas a célállomásig! A MÁV dolgozó valószínűleg jobban tisztában van ezekkel, mint egy mezei utazó, akinek lövése sincs, hogy milyen városokat milyen úton ér el a vonat. Miért is érdekelné őt? 8 éve utazok rendszeresen vasúton, soha eddig semmiféle gond nem volt ebből, pedig több olyan vonalon is járok, amik szintén ilyen kettős megközelítéssel rendelkeznek. Ha nem volt egyértelmű a jegykiadó számára, hogy mégis melyik vonalra kérném, akkor rákérdezett, hogy “ami most indul 18:16-ra kéred?”.
Egy jegykiadónak nem sajnálkoznia kellene elsősorban akkor, amikor egy félreértés, probléma van, hanem sokkal inkább a lehetséges megoldásokat sorolni, amiből utána kedvére válogathatna a pórul járt utas.
Alapvetően nem gondolom, hogy csak és kizárólag az alkalmazott lenne a hibás, valahol nekem is jeleznem kellett volna, hogy Győrön keresztül utaznék. De ezzel az erővel mondhatnám nekik azt is, hogy hány km-es jegyet kérek és azt is, hogy nem diákot kérek, hanem 50%-ost, nehogy elrontsák.
Néhány héten belül talán választ fogok kapni postai úton a MÁV-tól, azonban túl sok jóra nem számítok. A válaszukat már most tudni vélem: “Önnek a jegy átvételekor jeleznie kellett volna, hogy nem megfelelőt kapott.” De erre megint csak azt tudom mondani, hogy nekem, mint utasnak miért kellene tudnom, hogy a vonat míg elvergődik négy óra alatt a kb. 240 km-re lévő városba, addig milyen utakat jár be? Miért? Mert én vagyok a kisember, ők meg a nagy vállalat és ha nem tetszik, akkor baszódjak meg ugye.
Régebben volt egy olyan rendszer, hogy amikor jegyet vettél, akkor nem két város közé vettél jegyet, hanem volt egy induló állomás és egy hozzá tartozó km. Például Kelenföldön vettem egy 200 km-es jegyet, azzal akár Pécs vagy Miskolc felé is utazhattam, de csak 200 km-t! Ilyen esetben viszont remekül működött az, hogy ha valaki Fehérváron keresztül tervezte az utazását Budapesttől, akkor egy 240 km-es jegyet vett. Ha viszont lekéste a vonatot, vagy akármi közbejött, akkor vett hozzá egy 20km-es kiegészítő jegyet és így összesen annyit fizetett, mintha 260km-t vett volna!

Szombaton kaptok fotókat a panaszkönyvről, vasútról, mindenféléről.
Utasbarátság vs. görcsölés a szabályzatba. Melyik fog győzni? Az eredményekről beszámolok, amint kapok írásos választ a MÁV-tól.

A bejegyzés trackback címe:

https://mav.blog.hu/api/trackback/id/tr95216796

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

timarg · http://sas2.elte.hu/tg 2007.11.03. 14:16:55

Boldogabb helyeken (én most holland példát mondok), megveszed a jegyed A-ból B-be, és úgy mész a kettő között, ahogy akarsz.
Ismerősöm Amszterdamból ment (volna) Groningenbe, de a vonat rossz végébe szállt, és Leeuwarden-ban kötött ki (A'damtól a táv ugyanaz, de 50-60 km-rel nyugatra van). Simán átment az eredeti célállomásra az eredeti jegyével, és mikor jött a kaller, az rögtön sajnálkozott, hogy "ugye, elnézte az átszállást". Persze, hogy jó volt a jegye így is. Ez azért MÁVilag nem így történt volna.

Másik. Pár éve egy magyar csoporttal mentünk a schipholi reptérről az amszterdami főpályaudvarra. Persze nem arra, amerre a legrövidebb, hanem amerre a leggyorsabb (van elég sín, vonat is rajta, így ez is lehet). Honfitársaink rendesen paráztak is, aztán jött a kaller, ment is tovább, és mikor megkérdezték, hogy jó-e ez a jegy, nem is értette a kérdést. A-ból mennek B-be, nem?

Ennek fényében különösen érdekes, hogy mi a bánat közöm van ahhoz, hogy milyen messze van Szombathely erre vagy arra?

DorKo · http://felsulooktatas.blog.hu/ 2007.11.03. 22:40:33

ez egy másik mentalitás, amiről beszélsz..nálunk sajnos 40 év beleívódott a zagyunkba, tanulni meg, ugye, a saját hibánkból sem tudunk

de talán kinő lassan egy új generáció, és nem ezt a gondolkodást veszi természetesnek

rowi 2007.11.04. 12:46:21

szvsz ha én azt mondom, hogy "szombathelyig kérek egy diákot" és ezzel én járok jól, akkor az nem az én bajom...

Gonosz Bölcsész 2007.11.04. 17:14:14

Hasonló problémával már én is találkoztam.

Piliscsévről (Esztergom - Bp. Nyugati vonal) utaztam Kecskemétre. Mivel az állomásunkon nem lehet jegyet venni, és Pesten is csak átszállásra volt időm, így a kallertől vettem meg a jegyem P.csévtől Kmétig. Idáig szép és jó, csak Lajosmizsén keresztül adta jegyet. Ezt a települést a szegedi vonat még csak érinteni sem érinti.
Miután ezt észrevettem, szóltam a kallernak, hogy ez így nem lesz jó, mert a másik vonaton ennek nagyon nem fognak örülni. Erre ő értetlenkedve nézett rám, hogy mégis miért. Mondtam neki, hogy nem lajosmizsei vonattal megyek, sőt még nem is utazok át rajta, hanem szépen cegléden át a szegedi vonattal. Nagy nehezen kaptam új jegyet, a helyes útvonalra, és picit rá is fizettem, mert így kicsit hosszabb volt az út kilométerben. A végén mégegyszer rákérdezett azért, hogy biztos ezt akarom, merthogy így még többet is fizetek. Igen, biztos, csak kérem már azt a Cegléden keresztüli jegyemet..

Nehéz szülés volt..Igazából nekem annyira evidens volt az útvonal, hogy nem emeltem ki külön Ceglédet. Úgy látszik neki nem. Bár arra hivatkozott, hogy ezt a gép neki automatikasan dobta, ez volt beállítva. Hm, ezt viszont annyira nem hiszem, mert a nyugati automata is rákérdez, hogy Cegléden vagy Lmizsén át - ez már egy későbbi tapasztalat. Összességében végülis mindegy, mert normális volt a kaller a reklamáció után is. :) Ritka eset.

Adani 2007.11.04. 19:36:17

Én egyszer jártma így mikor Kecskemétről mentem Békéscsabára. Kértem a jegyet, a pénztáros meg kiadta, de ő Szolnokon keresztül számolt, én viszont Szeged felé mentem, mert az jött hamarabb. A Szeged-Bcsaba vonaton közölte a kaller, h ez így nem jó, mert rövid, mert Szeged felé 10-15 km-el hosszabb az út, ki lehet egészíteni 500 ft pótdíj ellenében ( akkor vmi 150 ft körüli plusz kellett volna). Mondtam ,h egy nagy túróst akkro inkább leszállok előbb. Mondta, h Csorvásig elég a jegy, mekérdeztem, h Csorvás-alsóig is? Persze addig is, meg is áll ott a vonat. Remek, akkor utazom addig ott leszállom majd megint fel és mivel Csorvás-Alsón nincs jegykiadás majd akkor onnan ad nekem pótdíj nélkül egy jegyet Bcsabáig. Erre mondott vmi olyasmit, h furfangos egy fickó maga, és továbbállt, nem is kérte többször a jegyemet én meg beutaztam Békéscsabára. Ha felkér, h szálljak le Csorvás-lsón leszálltam volna, ha nem enged fel megvárom a következő vonatot.

Sokszor bejön ilyen esetekben a kifizettme a jegyet, nem szóltak róla tehát bekaphatják, a MÁV van az utasokért és nem fordítva. Manapság ahogy tapasztalo megkérdezik, h merrefelé mész ha Kecsón vagy Bcsabán jegyet kérsz a Bcsaba-Kecskemét viszonylatra. Mellesleg vana hol úgy számolják a tömegközlekedési jegyárakat, h húznak egy egyenes vonalat légvonalban a két város közé és anynit fizetsz, amennyi km erre esik. Az meg már a busz vagy a vasúttársaság baja, ha csak kerülővel tud elvinni oda, mert pl. bemászkál a busz minden tanyára, vagy mert szárnyak kellenek a légvonalhoz mert őseink nem arra építették a sínt.

Egyszer buktam be így, mikor még kezdő voltam a vonatozásban és hittem egy kallernak. Késve értem Keletibeé s már bent áltl a vonat perceken belül indult, megkérdeztem a kallertól, h lehet-e a vonaton tőle jegyet venni, mert nem votl időm, és ha visszarohanok most jegyért akkor lekésem. Persze lehet, mondta, én vonatra fel, a vonat kb. 2 perc múlva indult. Jön a kaller mondom neki ,h akkor adja a jegyet, erre közli, 3100 akárhány ft lesz. mondtam, h vmi itt nem ok, mert idefelé csak 800 akárhány volt. 2000 ft pótdíj ha vonton veszel. Na vazze ezt miért nem mondtad akkor mikor kérdeztem? Akkor inkább megvárom a következőt. Hát sajnálom az utas dolga tájékozódni a feltételekről.

magocska 2007.11.05. 12:01:32

A levél végében van a lényeg. Sokkal jobb volt a km-es jegy. Én is sokat utaztam Békéscsaba és Kecskemét között. Régen csak annyit kellett mondani, hogy: "Egy 160 km-es diák jegyet kérnék". Most meg: "Kérnék egy diák jegyet Kecskemétig szolnoki átszállással". Nem egyszerűbb volt? A kilométerövezetek meg maradtak. Mikor a Velencei tóhoz mentünk nem döntöttük el, hogy hol szállunk le (Velencefürdő, Velence, Gárdony, Agárd). Mondtuk a kilométert, aztán megkérdezte a pénztáros, hogy hova megyünk. Végül Gárdonyt választottuk. De miért nem dönthettem volna el a vonaton, hogy hol szeretnék leszállni?

Kismanó 2007.11.05. 14:27:19

Ennek a mostani jegyrendzernek lehet(ne) előnye is. Ha megfelelő (lenne) az informatikai rendszer, akkor a MÁV pontos információkkal rendelkezne az utasok számáról adott szakaszokon. Így felesleges a forgalomszámlálás, megfelelő helyre megfelelő számú vasúti kocsit lehetne küldeni stb.