MÁV utaspanaszok, késések, információk.

Új MÁV blog

Késő Intercityk, arrogáns pénztárosok

2007. október 31. - georgejr
Intercity-vel jobb? Annak, aki még hisz a mesékben...


Ha az ember manapság nem akar koszos, büdös vonaton órákat zötykölődni úti célja felé, egy választása van: Intercityvel utazik.

Magam is gyakorta utazom Intercity vonattal Miskolc és Budapest között, oda és vissza, így van módom megtapasztalni a MÁV-START Zrt dolgozóinak munkához való hozzáállását. Nem, most nem a kalauzokról és a mozdonyvezetőkről beszélek, sokkal inkább a személypénztárakban dolgozó egyes vasutas egyedek viselkedése, ami felháborít!

Kezdjük hát a kályhától:

Minap munkába indultam Budapestre a 14:28 perckor Tiszai Pu.-ról induló 652-es számú RIGÓ  IC (Szolnok - Budapest-Keleti pu.) hivatalos elnevezésű vonattal. A vonat már a Tiszaira is 20 perc késéssel érkezett, ebből következően várható volt, hogy elkésem a munkahelyemről. A kalauz a vonat hangosbemondóján közölte, hogy az IC helyjegyek visszaváltási lehetőségéről a Keleti Pu. hangosbemondója ad tájékoztatást Természetesen a Keleti hangosbemondója egy szót sem szólt a jegyvisszaváltásról….. Tudni kell ugyanis, hogy ha egy Intercity járat 15 percnél többet késik az előre megadott érkezési időhöz képest, akkor a helyjegyeket másnap éjfélig a vonat által érintett állomásokon (jelen esetben Miskolc-Füzesabony-Budapest Keleti) kötelesek visszaváltani. Ezt tudván – és mert nem akartam még inkább elkésni a munkahelyemről – ami történetesen szintén vasút – nem álltam be  a jegyvisszaváltók sorába, gondolván, hogy másnap Miskolcon vissza kell kapnom a helyjegyem árát.

Ekkor ért a hidegzuhany. A pénztáros hölgy közölte az 1-es ablaknál, hogy mivel előző nap felszálltam a vonatra, ezzel tudomásul vettem a késést, így nem jár vissza a jegyár….mit kellett volna tennem, nem szállok fel és elkések mégjobban? Erre azzal érvelt, hogy nem a vasút hibájából késett a vonat…hogy tud a vonat nem a vasút hibájából késni? (Ha baleset miatt késik például, az bizony nem 20 perc. 20 percet akkor késik egy vonat, ha a forgalmisták megkésetik valamilyen oknál fogva. Ezt bizton állíthatom, 11 éve vasutas vagyok magam is.)

Erre már nemigen tudott mit mondani. Kértem, hívja ide a főnökét, azt mondta, nem tudja ki a főnöke….Kértem a panaszkönyvet, azt mondta panaszkönyv az nincsen…Kértem, mondja meg a nevét, mert panaszt akarok ellene emelni, azt mondta semmi közöm hozzá! A hivatalos szabályzat szerint a pénztárosnak az egyenruháján kell viselnie egy feltűzhető névtáblát! Ez sem látható egyik hölgyön sem a Tiszain. Mielőtt megkérdeznék, a fenti információkat a jegyvisszaváltással és az egyenruhával kapcsolatban a MÁV-START Zrt. telefonos ügyfélszolgálata adta. Szóval, sem jegyet visszaváltani, se kifogást emelni nem lehet.

2007.10.29.-én a Budapest Keleti Pu.-ról 18:35-kor induló  536. sz. HERNÁD  IC ( - Kosice) 25 perc késéssel érkezett a Tiszai pályaudvarra. A vonat Intercity Rapid (a kocsik oldalán is ez áll), amely Kassáig közlekedik, tehát nemzetközi vonat, belföldi forgalomban helybiztosítás nélküli Intercity pótjegy váltása kötelező rá. Egy kisebb tömeg a miskolci pályaudvaron felháborodva vette tudomásul, hogy nem váltják vissza a pótjegyeket, mert ez egy nemzetközi vonat és nem Intercity…akkor mért is kell rá pótjegy?

Idézet a MÁV-START Zrt .honlapjáról:

„A vasúti személyszállítás megújítása, versenyképessé tétele, szolgáltatási színvonalának emelése érdekében a MÁV-START Zrt. olyan megoldásokat keres, amelyek révén az utasok folyamatosan változó közlekedési igényeit a jelenleginél jobb minőségben, gazdaságosabban, az utazási szokások változásait folyamatosan nyomon követve tudja kielégíteni. Ennek megvalósítása érdekében a MÁV-START Zrt. utasszámlálást és kérdőíves megkérdezést  tart szeptember 30-tól november 25-ig az ország jelentős részén.”

Kedves MÁV-START Zrt.! Szívesen megmondom kérdőív nélkül is, hogy mit kell javítani:

-          Akkor induljon a vonat, amikorra meg van hirdetve

-          Akkor érkezzen a vonat, amikorra meg van hirdetve

-          Ha késik a vonat, akkor kompenzálják megfelelően az utasokat

-          Építsenek olyan pályát, amelyen nem tart 2-3 óráig 180 Km-t arrébb menni az országon belül

-          Tudom javasolni, hogy lessenek el pár dolgot a GySEV-től.

S, hogy mért írtam le minden adatot ilyen pontosan a fenti cikkben? Hátha kedve támad valamelyik illetékesnek vizsgálatot indítani….

A bejegyzés trackback címe:

https://mav.blog.hu/api/trackback/id/tr78214291

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Gery Greyhound · http://www.bestofgyurcsany.hu/news.php 2007.10.31. 18:52:17

Azért azzal a céggel, amelyikről belsős ember ír ilyen panaszos posztot ilyen tipusú blogba, komoly probléma lehet :)

RogerNyul 2007.10.31. 19:02:28

Jelen esetben a cikk író is utas volt. Nem feltétlenül kell, hogy egyezzen a véleménye a munkahelyén tapasztaltakkal.

Király Rák · http://konzervatorium.blog.hu 2007.10.31. 19:44:16

Nem mávos szerintem a levélíró, hanem gyseves, gondolom. Azért is, mert fizetett a jegyért.

lizard 2007.10.31. 20:35:16

Mávos IC helyjegyet a MÁV-osnak is kell venni.
A MÁV-os igazolvány csak menetjegyet váltja ki...

efi 2007.10.31. 20:43:40

Létezik olyan is, hogy IC felszállókártya, akkor nem kell.

0xFFFF 2007.10.31. 21:38:36

IC vagy sem, marad az autó.

0xFFFF 2007.10.31. 21:40:42

...csak mert ha bunkókat akarok látni, bemegyek egy köpködős kocsmába és ingyen láthatok belőlük egy pályaudvarnyit.

G.T. 2007.10.31. 23:04:51

No, comment. A szolgáltatás színvonala az utóbbi 5 évben csöken, csökken csökken. A jegy árai meg nőnek, és nőnek. Az utazási idő is nő. Több vonalon jártam már, 1-2 vonalat kivéve a többi fergetegesen szar, Pl. mennyél le Budapestről Keszthelyre vonattal! (tudod, megy a gőzös Kanizsára..., legalábbis azon a vonalon...)
www.elvira.hu/elvira.dll/xsl2005/uf?ed=07.10.31&language=1&i=BUDAPEST&e=Keszthely&v=&mikor=1&d=&s1=1&u=44&x=98&y=31
4 óra alatt gyorsvonattal 190km igazán nagy teljesítmény! (Régen, 5 éve leért a nyamvadt vonat 3 óra alatt is Keszthelyre!, most úgy tűnik szándékosan nem akarják, h. leérjen, a politikai/gazdasági érdekek így kívánják...)

G.T. 2007.10.31. 23:07:24

Budapest-Keszthely autóval 2 óra, de az nagyon-nagyon kényelmes tempó (180km, M7), 2 főnél több fölött már megéri... A távolsági autóbuszt ne is említsem... A rendszerváltás óta csak visszafejlődik a MÁV, a kérdés, hogy hová tűnik a pénz?

Sheldrake (törölt) 2007.10.31. 23:57:43

bali33 2007.10.31. 23:07:24
---------------------------
Tipp: Beleteszik a pénzt a tejüveg zsebbe és köddé válik, mert likas a zseb és kicicilik belőle. :)

delpierro 2007.11.01. 00:57:40

Gyerekek szar az egesz. De miert nem tudom. Kimentem ma Brusszelbe vonatot fenykepezni. Besz.... . Parizsba fel orankent megy vonat. Ora 13kor meg ora 43 kor. Plusz ott altt a ket eurostart elkeritve. Meg indult az ICE Frankfurtba. Meg ott alttal a Thalys-ok. Oket mar nem tudom hova indultak Parizs. Es sirtam majdnem miert van ez. Voltam Svajcban augusztusban. Egy kis varoska 3 vagany ket peron de mind a ketton lehet bankkartyaval jegyet venni. Most epitenek allomast vadi ujat hatalmasat. felszallsz a hetfo reggeli vonatra. Mint az alom olyan. Csend es nyugalom. Es persze csodalatos kilatas. Kantonk fovaros. Teljesen modern uveg csilivili. 4 vagany. Plusz 3 hatalmas LCD melyik vonat busz hova indul.

blr 2007.11.01. 04:20:26

Rekordjaim:
Budapest-Szob: 1 óra 37 perc (+40 perc)
Budapest-Szob: 20 perc késéssel induló vonat, mindenféle bemondás nélkül (igaz, mire leszálltam, behozott 5 percet :)
Kecskemét-Budapest: fogalmam sincs, mennyi idő volt (úgy 4 óra), igaz, baleset volt útközben. A megállás után kb. fél óra múlva tájékoztattak "hivatalosan", hogy mi történt, de nem is ez volt a legdurvább, hanem az, hogy Cegléden láttuk előttünk elmenni egy rakat vonatot Pest felé, ami utánunk ért Ceglédre, így ott is legalább egy órát álltunk, mindezt három pici gyerekkel, büfékocsi nélkül. (Nem gondoltam volna, hogy fél napi hideg élelmet kell pakolnom egy másfél órás útra. Szerencsére a párom leesett vércukrára sikerült szereznem néhány szem nem cukormentes cukorkát.) Persze az eset után nem azzal foglalkoztam, hogy akkor most térítsék meg a pótjegy árát...

Egyébként, mivel a jegy megvásárlásával egy szerződés jön létre, egyszer egy ügyvéd igazán bepróbálkozhatna a Ptk. 209-es paragrafusának felhasználásával (A szerződési feltételek tisztességtelensége).
Ugyanis hiába mondja be, hogy az IC 20 perc késéssel fog indulni, nem hiszem, hogy aki ott áll az állomáson, túl sok lehetőség közül választhatna, mint hogy tűr vagy nem utazik. Mivel a VSZSZ 4. paragrafusa szerint a MÁV-ot szerződéskötési kényszer terheli, ezért a jegy kiadásával "aláírja", hogy elszállít. Jogos lenne a visszatérítés megtagadása abban az esetben, ha a késés a jegyvásárlást megelőzően kerül közzétételre, tehát a pénztárosnak közölnie kéne, hogy az adott vonat X perc késéssel indul, és ezt a jegyen is feltünteti. Egyébként egyszerűen a szokásos mentalitás marad csak: fizess akkor is, ha nem azt kapod, amiért fizettél.

TBC 2007.11.01. 08:16:22

"Ha az ember manapság nem akar koszos, büdös vonaton órákat zötykölődni úti célja felé, egy választása van: Intercityvel utazik." - Ez így van. Normál személyvonatokon egyszerűen pocsék higiéniai körülmények vannak.
Az IC-nek meg elvégre kell a reklám, kell az indok, hogy miért is pengetünk ki párszáz forintot még a jegy mellé, és nagyon jó utascsalogatóként hangzik, hogy "15 perc késésnél visszafizetjük a helyjegy árát". Csak vannak azért annyira leleményesek, hogy ebből nekik minél kisebb bevételkiesésük származzon. Pár éve, télen a nagy hidegben egyszerűen beszüntették ezt, arra hivatkozva, hogy a nagy hideg miatt késnek az IC-k, és nem a vasút hibájából. De jelen esetben azzal is minimalizálni lehet a visszafizetett helyjegyek számát, hogy csak akkor fizetik vissza, ha nem érkezett oda késéssel a vonat. Természetesen mindent megtesznek, hogy az utasnak ne legyen igaza.

Netuddki. 2007.11.01. 11:01:50

Ejj, hát mikor tanuljátok már meg, hogy ilyen kérdésekben nem a pénztáros dönt.
Ha a visszafizetést vállalja a MÁV, akkor vissza kell fizetnie ennyi. Ha vannak kivételek akkor azokat is hozzáférhetővé kell tenni.
Ha a vállalás ellenére mégsem hajlandó fizetni akkor ügyifogyi vagy GVH.

krtek24 2007.11.04. 17:57:17

A legjobb persze az lenne, ha az egész visszatérítősdit eltörölnék a fenébe, mert csak irritálja az utasokat. Magyarországon kívül ilyen finoman szólva úgysincs sok helyen.

Adani 2007.11.04. 21:54:46

Nem is, mert kultúráltabb helyeken az van, h ha késik a vonat, akkor visszafizetik a jegy árát, és mindig nem cska a helyjegyet nem cska IC-knél hanem mindig. Néhány helyen pedig ha muszáj akkor az egyéb költségeket is megtérítik, pl. a taxit, ha igazolni tudod, h időre mentél és azért kellett taxiznod mert késett a vonat. Igaz ott a késés ritka jelenség még a vicinálisok is tartják a menetrendet pár perc késés max.

Oda kéne eljutnunk mint Japán, ahol ha lenen egy 20-30 perces késés az ottani MÁV vezetés a kardjába dőlne azonnal.