Ha az ember manapság nem akar koszos, büdös vonaton órákat zötykölődni úti célja felé, egy választása van: Intercityvel utazik.
Magam is gyakorta utazom Intercity vonattal Miskolc és Budapest között, oda és vissza, így van módom megtapasztalni a MÁV-START Zrt dolgozóinak munkához való hozzáállását. Nem, most nem a kalauzokról és a mozdonyvezetőkről beszélek, sokkal inkább a személypénztárakban dolgozó egyes vasutas egyedek viselkedése, ami felháborít!
Kezdjük hát a kályhától:
Minap munkába indultam Budapestre a 14:28 perckor Tiszai Pu.-ról induló 652-es számú RIGÓ IC (Szolnok - Budapest-Keleti pu.) hivatalos elnevezésű vonattal. A vonat már a Tiszaira is 20 perc késéssel érkezett, ebből következően várható volt, hogy elkésem a munkahelyemről. A kalauz a vonat hangosbemondóján közölte, hogy az IC helyjegyek visszaváltási lehetőségéről a Keleti Pu. hangosbemondója ad tájékoztatást Természetesen a Keleti hangosbemondója egy szót sem szólt a jegyvisszaváltásról….. Tudni kell ugyanis, hogy ha egy Intercity járat 15 percnél többet késik az előre megadott érkezési időhöz képest, akkor a helyjegyeket másnap éjfélig a vonat által érintett állomásokon (jelen esetben Miskolc-Füzesabony-Budapest Keleti) kötelesek visszaváltani. Ezt tudván – és mert nem akartam még inkább elkésni a munkahelyemről – ami történetesen szintén vasút – nem álltam be a jegyvisszaváltók sorába, gondolván, hogy másnap Miskolcon vissza kell kapnom a helyjegyem árát.
Ekkor ért a hidegzuhany. A pénztáros hölgy közölte az 1-es ablaknál, hogy mivel előző nap felszálltam a vonatra, ezzel tudomásul vettem a késést, így nem jár vissza a jegyár….mit kellett volna tennem, nem szállok fel és elkések mégjobban? Erre azzal érvelt, hogy nem a vasút hibájából késett a vonat…hogy tud a vonat nem a vasút hibájából késni? (Ha baleset miatt késik például, az bizony nem 20 perc. 20 percet akkor késik egy vonat, ha a forgalmisták megkésetik valamilyen oknál fogva. Ezt bizton állíthatom, 11 éve vasutas vagyok magam is.)
Erre már nemigen tudott mit mondani. Kértem, hívja ide a főnökét, azt mondta, nem tudja ki a főnöke….Kértem a panaszkönyvet, azt mondta panaszkönyv az nincsen…Kértem, mondja meg a nevét, mert panaszt akarok ellene emelni, azt mondta semmi közöm hozzá! A hivatalos szabályzat szerint a pénztárosnak az egyenruháján kell viselnie egy feltűzhető névtáblát! Ez sem látható egyik hölgyön sem a Tiszain. Mielőtt megkérdeznék, a fenti információkat a jegyvisszaváltással és az egyenruhával kapcsolatban a MÁV-START Zrt. telefonos ügyfélszolgálata adta. Szóval, sem jegyet visszaváltani, se kifogást emelni nem lehet.
2007.10.29.-én a Budapest Keleti Pu.-ról 18:35-kor induló 536. sz. HERNÁD IC ( - Kosice) 25 perc késéssel érkezett a Tiszai pályaudvarra. A vonat Intercity Rapid (a kocsik oldalán is ez áll), amely Kassáig közlekedik, tehát nemzetközi vonat, belföldi forgalomban helybiztosítás nélküli Intercity pótjegy váltása kötelező rá. Egy kisebb tömeg a miskolci pályaudvaron felháborodva vette tudomásul, hogy nem váltják vissza a pótjegyeket, mert ez egy nemzetközi vonat és nem Intercity…akkor mért is kell rá pótjegy?
Idézet a MÁV-START Zrt .honlapjáról:
„A vasúti személyszállítás megújítása, versenyképessé tétele, szolgáltatási színvonalának emelése érdekében a MÁV-START Zrt. olyan megoldásokat keres, amelyek révén az utasok folyamatosan változó közlekedési igényeit a jelenleginél jobb minőségben, gazdaságosabban, az utazási szokások változásait folyamatosan nyomon követve tudja kielégíteni. Ennek megvalósítása érdekében a MÁV-START Zrt. utasszámlálást és kérdőíves megkérdezést tart szeptember 30-tól november 25-ig az ország jelentős részén.”
Kedves MÁV-START Zrt.! Szívesen megmondom kérdőív nélkül is, hogy mit kell javítani:
- Akkor induljon a vonat, amikorra meg van hirdetve
- Akkor érkezzen a vonat, amikorra meg van hirdetve
- Ha késik a vonat, akkor kompenzálják megfelelően az utasokat
- Építsenek olyan pályát, amelyen nem tart 2-3 óráig 180 Km-t arrébb menni az országon belül
- Tudom javasolni, hogy lessenek el pár dolgot a GySEV-től.