20. A grafiti által okozott kár gyakran kerül említésre, de láthatóan sokan nem értik, hogy miből is jön ki ez az összeg. Menyibe kerül az az időszak (1 órára vetítve) amíg egy korszerű szerelvény emiatt nem lehet forgalomban (Például az amortizáció miatt), mennyibe kerül a szerelvényt eljuttatni a grafiti mentesítésre és onnan vissza (pálya használat, mozdonyvezető órabére, üzemanyag fogyasztás), mennyi az értékcsökkenés, és körülbelül mennyi a munkadíj. Elsősorban a modern motorvonatokra vonatkozik a kérdés?
A levélíró pontosan meghatározta miből tevődik össze az a magas összeg, amit graffiti mentesítésre kell használnunk. Ennek költség részletezése azonban nem publikus.
21. Tervezik-e olyan internetes vagy mobiltelefonos jegyrendelés bevezetését (elsősorban IC járatokra) ahol a fizetés elktronikusan történik, és nem kell a jegypénztárnál papír alapú jegyet kérni. (Kinyomtatható kódként működő jegy, SMS visszaigazolás, kalauzok számára hozzáférhető adabázis)
Igen. Úgy tűnik, hogy decemberben elindul az internetes jegyértékesítés és már tárgyalások folynak a mobilon történő vásárlásra is.
22. Egy magyar és egy szlovák IC kocsi összehasonlítása után azt tapasztalom, hogy a szlovák első osztályú IC kocsi esetében szinte mindenkinek jut asztal, konnektor, több az üveg "fal", így az ICn kényelmesen lehet dolgozni, a vonaton eltöntött időt hasznos dolgokra lehet fordítani. A magyar IC kocsikon viszont konnektort nem látok, asztal is csak elvétve van, így sem dolgozni, sem enni nem igazán lehet. Az ülőhelyek jelentős része vszont kihasználatlan. Ez alapján a szlovák kocsin tapasztalt kialakítás jobbnak tűnik. Mi a véleményük a kérdésről?
Az IC kocsik mindegyikén van elhelyezve takarítás céljára használható 220 V-s konnektor, amely a fővezetékről transzformátoron keresztül kapja az energiát, szűretlenül csak túláram védelemmel ellátva. Az ülések alatt elhelyezett aljzatokhoz történő csatlakozás csak kettős szigetelésű készülékkel lehetséges, a csúcsfeszültségek miatt laptoppal nem lehet csatlakozni.
Kísérlet képen 9 db jármű belső oldalfalán lett elhelyezve laptop céljára is használható inverterről táplált 220 V-s csatlakozási aljzat. A járművek nem egy csomóponthoz kerültek ezért a közlekedési rend nem határozható meg.
A főjavítás során - a harmadik generációs IC járműveknél - kialakításra kerülnek a laptopok csatlakozására is használható inverterről táplált 220 V-s aljzatok.
23. Tervez-e a MÁV-Start együttműködést a mobiltelefon szolgáltatókkal, hogy biztosítsák a vasúti fővonalak esetében a megfelelő lefedettséget. Jelenleg sok helyen ez is problémát okoz?
Történtek 2007-ben lefedettség vizsgálatok. Megállapításra kerültek, hol vannak a mobil szolgáltatók gyenge pontjai. A fejlesztések nem a mi hatáskörünkbe tartoznak, hanem a mobilszolgáltatókéba.
24. Tervezi-e a MÁV Start, hogy az utasok menetrenddel, szolgáltatásokkal kapcsolatos észrevételeit az eddigieknél hatékonyabb módokon gyűjtse? Ismereteim szerint a jelenlegi rendszer csak a felháborodott utas panaszládájaként funkcionál, így a jelenleg viszonylag kevés információhoz jut a szolgáltató arról, hogyan is lehetne jobban és hatékonyabban szolgáltatni.
Az utasok észrevételeit mindig is kiemelten kezelte a MÁV. Az új menetrendek kialakításánál a lehetőségekhez mérten igyekszünk figyelembe venni az utazók igényeit, az ügyfélszolgálat az ilyen jellegű kéréseket és észrevételeket mindig továbbítja az illetékeseknek. Utasfelméréseket (kérdőíves és személyes, valamint fókuszcsoportos), utasszámlálásokat is végzünk rendszeresen, hiszen ezek nélkül nem lehetne meghatározni a szükséges járatsűrűségeket és kocsimennyiségeket. Tehát az információk birtokában vagyunk, csak a rendelkezésünkre álló kocsi- és mozdonymennyiséggel vannak még problémák.
25. Tervezi-e a MÁV Start, hogy azokon a járatokon ahol rendszeresen nehéz ülőhelyhez jutni, bevezesse a "helyjegy váltható" szolgáltatást az utasok kényelme érdekében? Esetleg hosszabb szerelvényeket?
Ezzel már próbálkoztunk, de az utazóközönség köreiben nem aratott osztatlan sikert. Az történt ugyanis, hogy a helyjegyet váltó utasok helyeire természetesen leültek más – helyjegyet nem váltó - utasok és nem voltak hajlandóak az ülőhelyet átadni. Ez sajnos a magyar utazási kultúra! A jegyvizsgáló nem vállalhatja fel, hogy ölre menjen a kedves utasokkal emiatt. Ezek a történetek rendszeresek voltak, ezért ezirányú törekvésünk kudarcba fulladt.
26. Megoldható-e, hogy az utasok a késekről és egyéb őket potenciálisan érintő problémákról tájékoztatást kaphassanak az Interneten (illetve WAPon).
Igen, dolgozunk rajta, bízom benne, hogy hamarosan elindulhat a honlapon .
29. Mikor lesz infos ablak a nagyobb állomásokon, akik esetleg nyomtatott
utazási tervet adnak a kezembe (mikor, milyen átszállás, stb.)?
Jó néhány állomáson van info ablak, de arra semmiképpen nem törekszünk, hogy a , utazási tervet kinyomtatott formába adjuk át az utasoknak az ablaknál. A honlapunkon minden aktuális információ megtalálható, valamint a változásokról a pályaudvarokon hirdetmény vagy plakát formájában is tájékoztatjuk az utasokat.
30. Miért nem írják ki jó láthatóan a vonat számát és útirányát a végére és
elejére? (Sok vonatról hiányzik)?
Teljesen igaza van. Elavult, régi, ócska jelzések vannak. Ki fogjuk őket hamarosan cserélni. Köszönjük, hogy felhívta a figyelmünket rá.
Van még jópár kérdés, amire nem érkezett válasz, de ha azok megjönnek persze azonnal kikerülnek a blogra.
A dohányzással kapcsolatos kérdésekre itt összefoglalva válaszolok. Az európai vasutak többsége már teljesen megszüntette a dohányzás lehetőségét a vonatokon. A magyar vasút is arra törekszik (sőt uniós elvárások), hogy az európai vasutak példáját kövesse. A nemzetközi viszonylatban (osztrák, német, svájci ) területekre közlekedő vonatokban már tilos a dohányzás, és hamarosan a szlovák területekre induló nemzetközi vonatokban is tilos lesz. A MÁV-START Zrt. is a dohányzás mentes utazás megteremtésén fáradozik.